Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 133 reacties, 29.519 views •
Submitter: remco8264

Google heeft in een verklaring laten weten dat het niet langer Windows Phone-gebruikers zal blokkeren als zij Maps proberen te bereiken op hun toestel. Eerder bleek dat Google deze gebruikers doorverwijst naar een andere pagina.

Volgens Google bleek uit eerdere tests dat de mobiele versie van Internet Explorer 10, die bij Windows Phone wordt meegeleverd, geen goede gebruikerservaring biedt in Maps, zo meldt The Next Web die het statement van de internetgigant publiceerde. Updates voor de mobiele browser en Maps zouden er echter voor hebben gezorgd dat de gebruikerservaring is verbeterd en daarom is Google nu van plan om de blokkade voor Windows Phone-gebruikers op te heffen.

Windows Phone-gebruikers merkten kortgeleden op dat zij niet in staat bleken op de mobiele webpagina voor de Maps-dienst te bereiken. In plaats daarvan werden zij doorgestuurd naar de mobiele startpagina. Google gaf in een eerdere verklaring al aan dat er officieel geen ondersteuning is voor de mobiele versie van Internet Explorer, maar de blokkade kwam de internetgigant op veel kritiek te staan. Tevens bleek dat de blokkade is te omzeilen door de user agent-string aan te passen.

Het is nog onduidelijk wanneer Windows Phone-gebruikers van de mobiele Maps-dienst gebruik kunnen maken: Google liet niet weten op welke termijn de blokkade wordt opgeheven, maar de internetgigant stelt hieraan te werken.

Reacties (133)

Reactiefilter:-11330125+189+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Om eerlijk te zijn heb ik geen Google maps in mijn browser nodig, de Nokia Lumia 920 heeft al Nokia Maps en Drive is goed genoeg en de applicaties worden altijd verbeterd. Gmaps als app is een alternatief voor WP telefoons.
Ik gebruik op wp8 gMapsPro. Die werkt prima en dan hoef je echt niet meer in de browser naar maps.
Ik kan me goed voorstellen dat ze maar om de zoveel tijd kijken of IE nu wel fatsoendelijk werkt.
De vorige IE versie op WP (gelijk aan IE 7!) zal voor geen meter gewerkt hebben en dan is die blokkade terecht, Al hadden ze wel een melding mogen geven waarom.

Enige wat Google te verwijten valt is dat ze het niet op tijd getest hebben. Maar zeg zelf. Ga je veel moeite steken in een mobiele browser die mischien 1% marktaandeel heeft?
Bijna triest dit soort reacties.


Waarom iets ondersteunen wat misschien 1% aandeel heeft


Dat deden ze sowieso al niet, en werden ze niet op aangekeken. Maar waarom niet? Klant is klant toch? Ik ben persoonlijk niet zo blij met bedrijven die zo naar de wereld kijken, denk b.v. Apple:

Nederland is minder dan 1% van de totale wereldbevolking, waarom zouden we "siri" of LTE ondersteunen? (zelfs al is het maar in het engels?) Wat is dan opeens het voordeel van een 4S of 5? Snellere cpu? Opgerekt scherm? Daar wordt hij echt niet om verkocht hoor in de VS.
Dat vind ik persoonlijk erg kwalijk. Ze zijn daarin overigens absoluut niet de enige, Microsoft maakt zich er ook schuldig aan, maar Google is (was?) nu net het bedrijf dat alleen services leverde, en alle platformen ondersteunde. Dat was waarom ik GMail overal ben gaan gebruiken, dat werkte overal, op ieder mobieltje.
Sinds ze zelf de mobiele telefoonindustrie in zijn gegaan is het hele bedrijf veranderd, tegen netneutraliteit die ze zelf hebben geÔntroduceerd, geen open initiatieven meer.

Nu VERWIJDEREN ze ondersteuning, tegen de belangen in van de consument, terwijl het eerst werkte. Oke je kon niet goed inzoomen op de kaart met een touch beweging? Lekker interessant. Dat is hetzelfde als zeggen "deze pagina wordt niet geladen omdat uw internetverbinding niet sneller is dan x mbit/s" Moesten ze eens proberen.

De pagina werd wel gewoon gerenderd hoor, zonder fouten. Echt een non-excuus. Ik hoop dat ze een andere richting inslaan binnenkort, anders ga ik echt serieus nadenken over het boycotten van dit bedrijf. Bah.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 6 januari 2013 16:48]

nee maar dan nog voor je echt iets gaat blokeren dan ga je van te voren toch eerst ff kijken hoe het ermee staat .
Wat ik op verschillende plekken heb gehoord is dat het al een tijd geblokkeerd is. Al sinds WP 7 a 7.5

Dus waarom er nu ineens ophef over kwam? :S
Alsof iemand Google Maps op zijn telefoon in zijn browser gebruikt... Dat is het hele bestaansrecht van apps.
Ik gebruik zelf al sinds het begin de wp7.5 gMaps app (3rd party overigens, niet van Google of Microsoft dus).
Maar af en toe is het wel handig als ik VA hier op T.net bekijk, daar zit ook de Google Maps kaart bij. Die deed het dus ook niet.

Actief blokkeren op UA string is wat dat betreft wel een heel erg amateuristische wijze om geen support te bieden, en van een heel andere orde dan botweg geen ontwikkel effort erin steken.
Google maakt gebruik van zijn machtspositie en doordat ze Windows Phone zo dwars proberen te leggen laten ze toch wel duidelijk merken dat ze het als een vijand gaan zien die Android gebruikers probeert weg te kapen. Beetje triest dit aangezien Microsoft wel keurig applicaties ontwikkeld voor Android en IOS. Sommige gebruikers zijn afhankelijk van google omdat ze alles gebruiken maar als ze zo arrogant doorgaan zie ik heus wel een grote groep gebruikers overstappen naar andere alternatieven. Als ze zo doorgaan helpen ze zichzelf naar de ondergang, net zoals wat Microsoft 15 jaar geleden had gedaan gaat Google overkomen als ze zo doorgaan. Microsoft heeft er van geleerd en Google heeft er dus niet goed naar gekeken en kunnen het zelf nu gaan ondervinden hoe het voelt!
Enige wat microsoft ervan geleerd heeft is dat ze:

1. ermee weg kunnen komen
2. hun imago iets moest worden opgepoetst

Nog steeds zijn er legio zaken die compatibiliteit is de weg staan met microsoft producten, gesloten specs, eigen gesloten api's, beperkingen, etc etc

Vergeet ook niet dat microsoft (al dan niet samen met apple) continue bezig is android aan te vallen, het is nu niet alsof google niet genoeg redenen heeft om ondersteuning voor microsoft producten te beperken (en het voordeel van google producten is dat je iets anders kunt kiezen, ze hebben geen effectief monopolie/vendor lock-in zoals microsoft op de desktop), wees blij dat ze niet net zoals microsoft zijn :P

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 6 januari 2013 16:08]

Nog steeds zijn er legio zaken die compatibiliteit is de weg staan met microsoft producten, gesloten specs, eigen gesloten api's, beperkingen, etc etc
Noem dan eens Microsoft specs en API's die nu, in 2013, nog steeds gesloten zijn?
Om eerlijk te zijn heb ik geen update zien voorbijkomen van IE op WP. Waarom proberen ze dan toch nog de schuld op IE te schuiven? Het licht gewoon aan hun (ook niet aan Maps, dat werkte hiervoor en tijdens de problemen (andere User Agent String) gewoon. Wat mij betreft, zijn ze te laat met hun verontschuldigingen. Dit had gewoon niet mogen gebeuren.
Er is wel een update geweest. Namelijk ie9 naar ie10. Tweakers heeft het artikel verkeerd overgenomen. Er staat daar namelijk dat eerdere versies van Windows Phone niet goed performden, wat dan alleen wp7.x kan zijn met de oudere ie versie.

Wat echter wel vreemd is dat gisterochtend wp8 nog maps.google.co.uk kon bereiken en gebruiken (weliswaar de desktop versie en niet de mobiele versie) en een paar uur later niet meer.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 6 januari 2013 13:43]

Ik gebruik al sinds april een Lumia 800 en ik heb geen enkele keer naar Google maps gekeken op mijn telefoon. Nokia drive biedt gewoon precies dezelfde functionaliteit en de interface komt mij prettiger over dan maps. Ik mis niets.
Nokia drive is ook vele malen beter dan google maps. Google heeft alleen HTC en Samsung hiermee bij de poot, google geeft namelijk consumenten nog een reden om een telefoon van Nokia uit te zoeken.
Leuk zo'n comment zonder onderbouwing. Wat is er beter aan behalve offline maps? Op Android kan ik ook offline maps ( iets van 3 provincies ) en ook offline een enkele route preloaden. Maar wat zijn de verdere voordelen.. want jij zegt "Vele malen beter dan Google maps".

Graag onderbouwen. Want dat klinkt echt als onzin.
Je kan bij Google slechts 8 regio's offline bekijken. Ga je met vakantie naar het zuiden van Frankrijk en vertrekt vanuit Amsterdam, dan geraak je amper tot in BelgiŽ... en dan maar hopen dat je niet beslist om via een andere weg te rijden dan aangeduid of dat het, en gebeurd wel, de app gewoon dienst weigert.
Hoewel we hier vreselijk off-topic gaan en niemand jou ook serieus kan nemen omdat je 6x post om je mening duidelijk te maken wil ik hier een poging doen om serieus met je over een product in discussie te gaan. We hebben het hier over Google maps en Nokia Drive. Mijn gok is dat jij geen ervaring hebt met Nokia Drive en ik heb geen ervaring met Google maps. Wat ik je wel kan vertellen is dat Nokia drive van zo'n beetje elk land over de hele wereld navigatie aanbied welke gratis is en offline gebruikt kan worden. Daarnaast geeft de navigatie ook snelheids waarschuwingen als je te hard rijdt. Het voordeel is dus dat je, voor zover je storage dat aankan gewoon de hele wereld aan navigatie op je telefoon kan hebben. Ga je naar angola op vakantie? geen probleem: Nokia drive download je de juiste kaart op je telefoon? Japan? Amerika? China? India? Bangladesh? Je zegt het maar: ALLES staat er op en kan gebruikt worden zonder internet. Voor zover Google maps: Werkt goed, maar er moet verbinding gemaakt worden met het internet. Ga je dus naar het buitenland? -> Nokia Drive. Blijf je in het binnenland zonder dataabbonement: -> Nokia Drive. Zit je veel in roaming gebieden?-> Nokia Drive. Voor Nederlandse rijders met internet abbonnement-> Google maps. Hoewel ik bijna zeker weet dat je deze comment niet leest en al helemaal niet reageerd wilde ik dit toch even kwijt. Omdat je zo ongelovelijk aan het flamen bent tegen alles wat niet Google is..
Oh alsjeblieft texamicz! Je hebt in dit ene Tweakers bericht gewoon 6 post nodig om je mening duidelijk te maken. Als er iemand fanboy is dan ben jij het wel! Je bent zelf blind voor het feit dat Google allang de verkeerder kant op aan het gaan was en dat nu nog maar eens bewijst! Dat neemt absoluut niet weg dat zowel Microsoft en Apple ook vaak fout zitten. Daarnaast moet jij eens proberen om je bezig te houden met Tweaken en geenzins Fanboy gedrag vertonen. Dat maakt jou echt geen Tweaker. Die kijkt namelijk zonder vooroordeel naar een product/dienst. Dat doe je absoluut NIET.
Ze moeten gewoon stoppen met dit soort spelletjes. Uiteindelijk tref je het meeste de eindgebruiker en die kan er helemaal niets aan doen.
Ik lees dit non-argument echt te vaak. Wanneer gaat het nou eens doordringen dat bedrijven geen liefdadigheidsinstelling zijn en uiteindelijk maakt alleen het winstcijfers wat uit. En dat kun je ze niet eens kwalijk nemen.
Aleen heeft Google dus extra moeite (en dus tijd, en dus geld) erin gestoken om IE op WP te blokkeren, dat strookt niet met jouw opmerking.
Wunderbar, maar dan je motto aanpassen van "do no evil" in "maximize profits" o.i.d. Allebei tegelijk gaat niet....
Doe het dan wel op inhoud, ook een bedrijf moet zich aan regels houden.
Als Microsoft dit doet is het moord en brand en google komt met alles weg.

Je bied een dienst aan en die is blijkbaar openbaar en dan moet je dus niet dit soort fratsen uithalen. Als je een betaalde dienst hebt kan ik me voorstellen dat je de kwaliteit van je dienst wilt waarborgen en dan kan je eisen dat een bepaalde browser niet gebruikt wordt.

Dus als het om de winst gaat mag alles ? vreemd argument.
Microsoft doet dit soort zaken al jaren, niemand schreewt daarbij moord en brand: men kan ook gewoon een andere browser installeren of de useragent string aanpassen (dat moet ik met enige regelmaat doen op mn mobiele devices omdat ik andere een mobiele pagina te zien krijg)
Dan heb jij hier nog niet voldoende gelezen....

Wat ik hier irritant aan vind is dat Google bijvoorbeeld wel ontwikkelt voor Blackberry, dat een aflopend marktaandeel heeft en niet voor Windows Phone. Ik vind zowel Google als MS op een goede manier aan de weg timmeren. Alleen qua beleid is Google bij vlagen een beetje irritant aan het doen. Terwijl bij MS dat irritant er steeds meer en meer af gaat. Ze ontwikkelen steeds meer voor Android en iOS (denk Smartglass, oneNote, Office, skydrive etc)

Het gaat er meer om hoe MS nu doet en niet hoe ze hebben gedaan naar andere bedrijven.
Wat ik hier irritant aan vind is dat Google bijvoorbeeld wel ontwikkelt voor Blackberry, [...]
In het vorige T.net topic had iemand ondervonden dat Google Maps op BB10 ook niet werkte.
Wel toevallig dat de gebruikerservaring ineens is verbeterd nadat er ophef over kwam. Dat hebben ze dan snel gefixt.....
Yup, en dat zonder update. Heb zelf WP8 en de laatste update was al weer een goede maand geleden.

IMHO ==> Google zit te zijken....doen ze wel vaker helaas.
Klopt, er is helemaal geen update van de browser, en tot onlangs werkte het ook prima... erg zwakke stelling van Google... Maar goed, weer wat positieve PR voor Windows Phone... :)
Positieve PR? Lekker , zon telefoon waarop maps niet werkt , youtube apps om de dag veranderen en een systeem waarin maar weinig bedrijven interesse blijken te heben ...
Wacht even... nu een ander door het gebruiken van niet-standaard features Windows Phone gebruikers benadeeld is het kinderachtig. Jarenlang heeft Microsoft met exact hetzelfde spelletje niet-Windows gebruikers benadeeld. Koekje van eigen deeg. MS zit in de shit en schopt en slaat om zich heen als een verwend kind. Neemt niet weg dat Google ook met de billen bloot moet en gewoon toegeeft niet-standaard specs te gebruiken.
Verschil is dat Microsoft de eerste was die dit deed en dat Google dus zou kunnen voorkomen dat de geschiedenis zich herhaald, wat ze niet doen. Wat Microsoft 15 jaar geleden deed is verleden tijd en doet er nu ook niet meer toe. Het is wat Google nu doet, ze geven het open internet en de standaarden nu gewoon de grote middel vinger, terwijl ze eerst zeiden dat ze dat nooit zouden doen. Don't be evil...
Wat Microsoft 15 jaar geleden deed is verleden tijd en doet er nu ook niet meer toe.
15 jaar geleden? Ze zijn nog even actief hoor met uitsluiten van concurenten
UEFI om maar iets te benoemen.

edit: 4 Microsoft fans hebben dit ongewenst gemod. dankje wel hoor!

[Reactie gewijzigd door Trinitronic op 6 januari 2013 22:25]

UEFI is een industrie standaard, niet specifiek Microsoft.
De secureboot optie is bedoelt om rootkits tegen te gaan. Aleen leggen Linux-fanboys dat weer anders uit:
Microsoft doet niets tegen virussen -> niet goed.
Microsoft neemt maatregelen tegen virussen zoals secureboot -> ook niet goed.
En als side effect kan je geen ander OS er naast of in de plaats installeren, sommige vendors zorgen dat je het uit kan zetten, maar een aantal ook niet. Ik praat over OEM hardware welke je in de winkel koopt. En Microsoft is in de meeste gevallen de certificaat beheerder, dus je verhaal klopt niet.


Linux Foundation UEFI Secure Boot key for Windows 8 PCs delays explained

Despite the best efforts of Fedora, openSUSE, Ubuntu, and the Linux Foundation, booting Linux on UEFI Secure Boot Windows 8 PCs continues to be a problem . The easiest way to avoid Windows 8 lock-in is to disable UEFI Secure Boot from your system before it starts to boot. However, this option may not be available on all motherboard; isn't available at all on Windows RT devices, such as the Surface; and is still troublesome even with Secure Boot disabled. So, it is that the struggle—and struggle it is—to create an easy to use, universal install and boot Secure Boot Linux installer continues on.

[Reactie gewijzigd door Trinitronic op 6 januari 2013 22:37]

wie word er uitgesloten met de eufi dan? volgens mij was het toch de Linux community die zichzelf wilde buitensluiten omdat ze het er niet mee eens waren en is het toch gewoon mogelijk om met een eufi Linux te installeren?
Microsoft heeft hun plannen pas na kritiek aangepast en zelfs dan weet je pas tot het laatste moment of ze er toch niet iets anti-competatiefs aan hebben toegevoegd (trinitronic heeft het over secureboot, wat microsoft wilde misbruiken op oem pc's om de installatie van andere operatingsystems en software tegen te gaan)
@huntedjohan:

Het was net andersom, MS wilde het onmogelijk maken een ander OS te installeren dan van MS zelf via uefi. Precies de protectionistische houding waar trinitronic dus op doelt.

Ben het met finraziel (boven) eens dat Google wel flexibel is daar waar MS dat, zonder dwangbevel, nooit geweest is........

Het was NB vorig jaar dat MS nog een boete kreeg voor het ongeveer een jaar lang geen keuze meer aanbieden van een browser. Terwijl dat ruim daarvoor al door de EU was afgedwongen, ook al met een boete. MS heeft dus nog steeds een arrogante rothouding wanneer het op keuzevrijheid aankomt voor consumenten.
weet niet hoe jij durf te zeggen dat google flexibel is, maar ooit op een pc met outlook chrome geinstalleerd, en na een tijdje chrome weer verwijderd?
als google zo flexibel zou zijn, en een goeie keuze vrijheid voor consumenten had zou je pc na verwijdering van chrome gewoon moeten werken. helaas zul je na het verwijderen van chrome je hele register overhoop moeten halen om ooit nog 1 link in email die je via outlook binnen gehaald heb te kunnen openen. ken al meerdere mensen die dit probleem meerdere malen gehad hebben. en als je zie hoe gniepig smerig chrome geinstalleerd word veel freeware kan ik niet ontdekken hoe goed google is voor keuzevrijheid.

en wat het keuze menu voor internet browser te maken heeft met keuze vrijheid snap ik ook niet. elke gek kan op elke windows versie zn eigen browser zetten. met of zonder dat menu maakt het niets uit. het menu is er alleen maar om ontwetende mensen te herineren aan t feit dat er meer is als IE. daarnaast is het gruwelijk irritant voor de meeste mensen. de keuze vrijheid is niets meer of minder geworden.
Verschil is dat Microsoft NOOIT EN TE NIMMER terug zou komen op een beslissing als deze, terwijl Google dus na een dag de service alweer vrijgeeft.
Ik denk dat mensen het gewoon veel te leuk vinden om overal het slechte te zien, mijn idee is eerder dat Google in grote lijnen gewoon de waarheid vertelt en niet dat ze ineens geschrokken zouden zijn van hoeveel slechte publiciteit dit was. Natuurlijk is er niet ineens de afgelopen 24 uur een update geweest, het is gewoon een tijdje geleden dat Google de service getest heeft. Zo gaat dat.
. Natuurlijk is er niet ineens de afgelopen 24 uur een update geweest, het is gewoon een tijdje geleden dat Google de service getest heeft.
Dan moet je niet in de media gaan communiceren 'dat er wel een update op IE zal zijn geweest' als het bewijs van het tegendeel zo makkelijk aan te tonen is.

Niet dat het echt wat uitmaakt overigens.. misschien dat MS nu eindelijk eens wat meer gas gaat geven aan Bing Maps' extra functionaliteiten buiten de USA.
Zou wel eens tijd worden.
@maxxware: Microsoft zelf heeft helemaal niet geklaagd over de blokkade van de maps site. Dat zijn de gebruikers zelf geweest.
Ja, en Microsoft is er toch hard op aangepakt omdat Google een klacht indiende bij verschillende instanties? Dus dan is het weer hypocriet als Google hetzelfde spelletje gaat spelen./
Toch verbaast het me dat Microsoft Googles geplaag niet heeft gebruikt om de eigen kaartendienst Bing Maps eens flink te promoten.
Zover ik weet heeft microsoft ook niet gezeurd maar de eindgebruikers zeurden erover. Dat ze opeens geen google maps konden gebruiken.
Of samenwerken met Nokia om licentie rechten van Nokia's kaartendienst te verstrekken. Als Nokia daartoe bereid is althans, maar dat is een veel beter alternatief dan Google maps. En op die manier kan Nokia haar investeringen in het ontwikkelingen van die software ook weer financieren.
Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat Nokia's app's (waaronder Drive) die nu alleen voor Nokia toestellen zijn ook naar andere niet Nokia toestellen komt met Windows Phone.

Hier staat dat... jammer alleen niet voor WP7 (7.5/7.8) gebruikers, dat zouden zo ook nog kunnen doen. Ik heb op mijn HD7 die uit Duitsland komt ook een navigatie systeem erbij gekregen, alleen die is geheel in het Duits en dat zuigt. :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True