Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

De Libanese distributeur van Samsung heeft laten weten dat de Galaxy S IV, die genoemd wordt als opvolger van de huidige Galaxy S III, niet voor mei uitkomt. Daarmee geeft iemand namens de Koreaanse fabrikant voor het eerst concrete informatie over het nog onaangekondigde toestel.

De distributeur van Samsung in Libanon gaf de informatie vrij op Facebook, als antwoord op een vraag van een gebruiker. Daardoor is het mogelijk dat de informatie naar buiten werd gebracht zonder goedkeuring van het hoofdkantoor. Volgens de Libanese distributeur hoeft de Galaxy S IV niet voor mei op de markt verwacht te worden. Dat betekent waarschijnlijk dat het toestel kort daarna wordt uitgebracht, maar de exacte releasedatum moet nog worden afgewacht. Samsung bracht de voorgaande toestellen in de Galaxy S-serie allemaal in mei uit.

Het is de eerste keer dat een bedrijf dicht bij Samsung openlijk spreekt over de nog onaangekondigde Galaxy S IV, die vooralsnog alleen in het geruchtencircuit werd genoemd. Daarbij gaf het bedrijf verder geen specificaties vrij. Volgens geruchten krijgt de Galaxy S IV een 5"-scherm met 1080p-resolutie en beschikt het toestel over de Exynos 5450-soc, die over vier Cortex A15-kernen beschikt. Het is echter nog maar de vraag of deze specificaties kloppen.

Momenteel is de Galaxy S III nog Samsungs vlaggenschip onder de Android-smartphones. Het apparaat leidde tot een verkooprecord bij de Koreaanse fabrikant en is ook in Nederland erg populair. De Galaxy S III is voorzien van een 4,8"-scherm, met een resolutie van 1280x720 pixels, en beschikt over een quadcore-soc uit Samsungs eigen Exynos-serie.

Update 20:50: Zoals diverse tweakers opmerken, gaat het niet om de Libanese tak van Samsung, maar de exclusieve distributeur namens Samsung in het land. Het artikel is daarop aangepast.

Reacties (78)

Reactiefilter:-178076+149+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik vraag me overigens af in hoeverre Samsung Libanon direct onder Samsung zelf valt. De Facebook-pagina heet "Samsung CTC", waarbij CTC staat voor Cherfane, Tawil & Company (CTC). Ook op de website van Samsung Libanon, www.samsungctc.com, komt het CTC-logo naar voren. Wie zoekt naar CTC via Google ziet dat ze een exclusieve distributeur zijn:

"Exclusive distributor for Samsung electronics in Lebanon for Digital Media,LCDs, Telecommunications, and Digital Appliances Hadath Building, main level Wella Street, Amaret Chalhoub, Beirut, Lebanon" (Bron: http://www.arabo.com/link...,202,211,230,222/824.html )

Oftewel: het lijkt dat deze informatie niet afkomstig is aan een bedrijf dat direct onder Samsung valt, maar onder een bedrijf met een exclusieve distributierelatie met Samsung, dat handelt onder de merknaam "Samsung Lebanon".

Overigens is op de Facebookpagina een nieuw bericht door Samsung Lebanon geplaatst:
"Hello guys,
What we said is only trivial since all Galaxy S series are released between late April and Early May, yet there's no way for anyone to know the exact release date "
Dat klopt, CTC is een distributeur van Samsung Producten.

"In 1980 CTC, Cherfan Tawil and Co, became the Exclusive distributor of Samsung Electronics in Lebanon. The European brands of that time like Grundig-Bluepoint Metz were leading the market. Korean products were practically unknown and to introduce, convince, & cell these products was a hard task to be done".
http://www.samsungctc.com/Distributors/Overview

edit: bron toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Loadjnt op 4 januari 2013 17:31]

Ze hebben vast een boos telefoontje gehad vanuit Seoul dat ze niet voor hun beurt moeten praten.
Ik snap niet precies waar dit heen gaat met Samsung. Waarom maken ze hun galaxy s lijn steeds groter?? Deze komt al aardig in de buurt van de huidige note 2, gaan ze die bij de volgende release ook weer paar inch groter maken??

Erg jammer om te zien dat als je een high end toestel wilt met android, je bijna gedwongen wordt een toestel te nemen van 4.5 inch +

[Reactie gewijzigd door vali op 4 januari 2013 14:13]

Waarschijnlijk worden de randen opnieuw dunner. Volgens geruchten zou de voornaamste feature van de S IV extreme dunheid worden. Misschien dat je steeds meer het gevoel krijgt dat je gewoon een scherm in je handen houd, en daarachter nog een dun laagje hardware.

Tot zover geruchten. Wat we wel weten is dat de 5 inch (4,99) AMOLED 1080p in productie heeft.
http://rbmen.blogspot.in/...ng499hdamoledces2013.html
Het is dus erg aannemelijk dat dit scherm gebruikt gaat worden in toekomstige toestellen. Het iets grotere formaat van het scherm kan ook te maken hebben met productiebeperkingen. 1080 bij 1920 pixels op minder dan 4,99 inch ruimte priegelen is nagenoeg onmogelijk nog met de AMOLED techniek.
Mogelijk al een gelekte foto van de IV, maar (zeer) waarschijnlijk een fake ;)

http://www.sammobile.com/...aked-press-release-shots/

[Reactie gewijzigd door keanu_ op 4 januari 2013 14:39]

Geen hardware-button?

Fake. Samsung gaat hoogstwaarschijnlijk niet over op on-screen buttons.
Link werkt niet op me tel. Maar ligt denk ik aan je link/site
Mee eens. Het lijkt wel een noodzaak te zijn. Je hoeft toch geen briljant designer te zijn om te snappen dat je een echt alternatief moet willen hebben voor de iPhone 5?

Waarschijnlijk zijn er gewoon geen panelen verkrijgbaar met een dergelijke resolutie van kleinere grootte (voor een goede prijs)?
Als er geen panelen beschikbaar zijn, hoe komt Apple er dan aan? Die zullen het zeker niet zelf produceren, dat wordt gewoon uitbesteed op massaschaal. Of de Sony Xperia S en V, en de HTC Windows Phone 8X? Desondanks zijn telefoons met dit soort schermen schaars. Waarschijnlijk is er meer vraag naar grotere telefoons. Wel jammer dat er niet wat meer iPhone-achtige modellen tussen zitten, klein maar krachtig. Persoonlijk vind ik mijn S3 het minimum wat een smartphone moet hebben, maar dat is natuurlijk erg afhankelijk van wat je met je telefoon doet. Ik gebruik het veel voor bijvoorbeeld internet, en dan is een telefoon van 4,8 inch niet zo bijzonder groot. Maar door nu alleen mensen hiervan te voorzien maak je het de competitie (nu dus voornamelijk Apple) wel heel erg makkelijk op de kleine high-end telefoons markt.
Als Apple alle capaciteit opkoopt blijft er niks over voor de rest he :) Daarbij is Apple zo groot (en dus machtig) dat ze dat zelfs af kunnen dwingen bij hun leverancier(s)...
Ik durf dat in twijfel te trekken. Een vlugge Google actie geeft mij cijfers die beweren dat in Q3 2012 Samsung wereldwijd een groter aandeel had in smartphones dan Apple (volgens CNET twee keer zo groot). Dan zal Samsung in ieder geval in die periode vast toch groot genoeg zijn geweest om behoorlijk wat macht uit te oefenen, en ik betwijfel of de verhouding, zelfs met de introductie van de iPhone 5, zo enorm zal zijn ingezakt. En dan moet je zeker niet vergeten dat Samsung vanuit eigen huis behoorlijk wat aan onderdelen kan leveren, waar Apple dit toch wat sneller moet uitbesteden. Dan zou Apple de Samsung LCD divisie onder druk moeten zetten om niet te leveren aan Samsung Mobile. Tenzij Samsung LCD niet in staat is kleine hoge resolutie schermen te produceren, maar ze zouden toch het kapitaal in huis moeten hebben om dat te financieren.
Nu meen ik dat Apple wel een groter marktaandeel heeft dan de concurrentie dus in die zin ook meer macht, maar het zou me niet verbazen als je de redenatie over het uit eigen stal halen ook kan loslaten op LG of Sony. Ik weet niet of die, zoals Samsung, ook zelf schermen maken voor telefoons, maar ze maken in ieder geval veel onderdelen en apparaten zelf, net als Samsung.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 4 januari 2013 21:29]

Apple en samsung liggen wat betreft marktaandeel relatief gelijk, las ik van de week uit een peiling over 2012. Precieze cijfers weet ik niet meer allemaal, alleen dat 53,3% van de smartphones in Amerika op iOS draaiden. Samsung's aandeel was meen ik iets van 40%. In Europa en AziŽ had Samsung een kleine overhand.
Volgens mij heeft de one v niet hetzelfde type scherm als de one s en de 8x.
Maar alle drie hebben wel een 720p scherm en zijn onder de 4,5 inch (al is het niet heel veel kleiner). Dat is het voornaamste punt. Resolutie kan dus in combinatie met een klein scherm. Dat is het punt.
Die zijn er wel maar geen Amoled. Er zijn ook geruchten geweest dat de SGS 4 een LCD scherm zou krijgen ipv amoled ivm pixeldichtheid.
Die geruchten waren later al weer onderuit gehaald...

Samsung zal echt niet terug schakelen naar LCD, wat nou echt beter is is niet eens belangrijk, het is een Unique Selling Point en DAT is wel belangrijk om te hebben!
Ik heb volgens mij Slcd2 in me 8x. Net een tikkeltje mooier vind ik,dan de s3. Mja ik dacht dat in de sgs3 ook,een slcd2 zat?
Amoled natuurlijk.

Ze adverteren al sinds de SGS met Amoled, Amoled plus en amoled HD plus.
Dan gaan ze echt niet terug naar LCD. Samsung is juist een van de grote investeerders in Amoled, zowel in telefoons, als in TV's.
Wel interessant dat Samsung de maand mei noemt, terwijl de oorspronkelijke vraag alleen maar was 'Enig idee wanneer de SIV uitkomt?'.

Zo klinkt het aannemelijker dan een vraagstelling op deze manier:

- Komt de SIV voor mei 2013 beschikbaar
Nee, niet voor mei 2013.
Precies, maar ik denk dat als mij deze vraag gesteld zou worden. Ik precies hetzelfde antwoord zou hebben gegeven aangezien de s3 ook in mei uitkwam en nog steeds een prima toestel is.
Dus ja, het is wel wat, maar eigenlijk ook een hartstikke logisch antwoord
Wat Samsung Libanon zegt lekker belangrijk. Ik zit even op Nu te kijken en zie daar nieuws over de Samsung Galaxy S IV met een foto erbij: http://www.nu.nl/gadgets/...o-galaxy-s-iv-gelekt.html
Ik vind hem niet echt een 'wauw' factor hebben ALS dit hem is. Komt denk ik omdat ik de S3 heb.. denk ook wel dat de verbetering vooral hardware matig is, zoals RAM of het scherm. Ze zijn bezig met flexibele schermen maar denk dat dat nog te vroeg is voor de S4

[Reactie gewijzigd door Elnacho op 4 januari 2013 16:06]

Ik denk dat Samsung nog wel even wacht hoor, deze specs springen er echt niet uit, terwijl de Galaxy S serie daar wel voor staat. Quad core's op basis van Cortex A15 zijn er al (HTC Butterfly, Nexus 4), en 1080p schermen ook. Ik kan me goed voorstellen dat Samsung nog even wacht om met een bepaalde feature de wow-factor te behouden, misschien een scherm met een nog hogere resolutie, of een nog snellere processor.

Dit is niet een enorme vooruitgang tegenover de S3, terwijl de S3 wťl een enorme vooruitgang was tegenover de S2, en deze op zijn beurt tegenover de S1. Toch denk ik dat de specs deze keer een minder grote vooruitgang zullen zijn, aangezien de wedloop een beetje ten einde lijkt te lopen. Als je bijvoorbeeld de roadmap van Nvidia (Tegra) bekijkt, komen er in 2013 en minstens tot medio 2014 alleen smartphones met een Quad Core SoC uit, op basis van Cortex A15.

Deze worden dan wel steeds sneller, de opvolger van de Tegra 3 zal 6 keer zo snel zijn, en de opvolger daarvan 50 keer zo snel als de Tegra 3. Benchmarks van de S3 afwachten dus, waarschijnlijk zal de volgende Exynos de nieuwe generatie Tegra processoren en de Snapdragon S4 Pro er uit blazen.
Quad core's op basis van Cortex A15 zijn er al (HTC Butterfly, Nexus 4)
Daar zit je dus helemaal fout. Krait core van Qualcomm is geen A15 maar gewoon een eigen ontwikkelde ARM die iets beter is dan de A9. De Cortex A15 is nog steeds stukken beter dan een Krait-core maar zou ook meer stroom verbruiken. Het was niks voor niks eerst een server SoC.

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 5 januari 2013 08:37]

Grote (functionele) innovaties hoef je ook niet meer te verwachten op smartphone gebied. Smartphone zijn mature producten en dan zie je altijd alleen nog maar verfijningen of kleine veranderingen. Als er innovaties zijn worden die door de app-ontwikkelaars bedacht. Het enige wat de telefoonbouwers kunnen doen is meer processing power e.d. aanbieden zodat er nieuwe toepassingen kunnen worden verzonnen. Als is meer processing power in combinatie met een lager energieverbruik (bijvoorbeeld) ook een vorm van innovatie, als wordt het vaak niet zo gezien.

Echte innovaties gaan we pas weer zien bij de volgende paradigm shift.
Je loopt een beetje op de zaken vooruit. Hoe kan je op basis van het noemen van een maand in een bepaald jaar bepalen dat er geen innovatie zal zijn? Wacht het nou gewoon eens even af en doe dan nog een poging.
Volgens geruchten krijgt de Galaxy S IV een 5"-scherm met 1080p-resolutie en beschikt het toestel over de Exynos 5450-soc, die over vier Cortex A15-kernen beschikt.
Tenzij ze wat aan de zuinigheid doen denk ik het niet, die zou fors meer verbruiken dan de Exynos 4412 die ze nu gebruiken in de S3. De Exynos 5250 komt daar al in de buurt, de 5450 zou bijna 2x zo veel verbruiken (enkel de cores zijn verdubbelt de rest natuurlijk niet)...

Maargoed ze kunnen weinig anders, de Exynos 5250 is weer niet echt sneller (in sommige gevallen zelfs langzamer) dan de Exynos 4412. En dus niet de upgrade die iedereen verwacht :)
Die datum is niet zo heel verrassend als je weet dat de SGSIII vorig jaar ook pas in mei werd presenteerd. Samsung laat de Mobile World Congress links liggen en organiseert gewoon zijn eigen evenement.
Het is ook logisch. Eens per jaar een nieuwe telefoon die het boegbeeld van het bedrijf moet zijn. De S3 is in mei geÔntroduceerd. Ik verwacht de S4 dan ook niet over een maand.

[Reactie gewijzigd door projectnewtt op 4 januari 2013 13:59]

Ik zou het bijzonder vinden als ze nu al bijna een nieuw vlaggenschip zouden uitbrengen. De S3 is momenteel goed genoeg om mee te komen en er wordt al mooi mee geparadeerd, en heeft nu ook al concurrentie van Samsung's eigen Note 2. Een dozijn high end telefoons tegelijk op de markt brengen lijkt me toch echt overbodig, daar ga je alleen jezelf mee beconcurreren. En dan moet je ook op topsnelheid blijven ontwikkelen om niet vervolgens jezelf in te halen en ineens voor langere tijd niet meer iets nieuws op de markt te brengen. Dat is natuurlijk over je eigen benen struikelen.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 4 januari 2013 14:21]