Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 38, views: 21.963 •

Samsung heeft voorafgaand aan de CES 2013-beurs in Las Vegas de NX300 aangekondigd. De compacte systeemcamera is voorzien van af-punten op de beeldsensor, heeft een kantelbaar scherm en beschikt over wifi. Ook introduceert Samsung een 45mm-lens voor zowel 2d als 3d.

Hoewel de resolutie van de sensor in de nieuwe NX300-camera met 20,3 megapixels gelijk is aan die van zijn voorganger NX210, heeft eerstgenoemde af-punten op de sensor zitten. Voor de scherpstelling kan daarom gebruikgemaakt worden van snelle fasedetectie-af in samenwerking met contrastdetectie-af. Ook de EOS M van Canon en de NEX-5R/NEX-6 van Sony maken van een dergelijk 'hybride af'-systeem gebruik.

Samsung heeft zijn DRIMe IV-beeldprocessor toegepast en het iso-plafond verhoogd van iso 12.800 bij de NX210 naar iso 25.600 bij de NX300. Verder is de burstrate licht verhoogd naar 9fps en wordt gebruikgemaakt van een sluitereenheid met een minimale sluitertijd van 1/6000s.

De NX300 is de eerste in de NX-lijn met een kantelbaar scherm en zonder evf. Het scherm kan geheel plat gedraaid worden, zodat er van bovenaf naar kan worden gekeken, terwijl de draaihoek naar beneden kleiner is. Het scherm is weer een amoled, maar dit is gegroeid van 3" naar 3,31" en heeft ook een hogere resolutie van 800 bij 400 pixels. Het is ook aanraakgevoelig.

Het bodyontwerp lijkt grotendeels op dat van de NX210, maar Samsung lijkt een beter gripmateriaal te hebben gebruikt, terwijl de ring om de d-pad achterop is komen te vervallen. Samsung heeft nu gedacht aan een opstaand randje voor de duim; de filmmodus is geen stand meer op de modusknop en de rode filmknop boven het gripvlak is voor de duim geplaatst. Net als de NX210 is de NX300 standaard voorzien van wifi.

Samsung kondigt ook een nieuwe lens aan. De 45mm-f/1,8 kan zowel gebruikt worden voor zowel 2d- als 3d-opnames en is volgens de fabrikant de eerste 3d-lens met een enkel lenselement aan de voorkant voor de consumentenmarkt. Er zijn nog geen prijzen en introductiedata van de NX300 en 45mm f/1,8 2d/3d-lens bekend, maar ze zullen in ieder geval te zien zijn op de CES-beurs in Las Vegas, die volgende week begint.

FeaturesNX300NX210
Megapixels 20,3 20,3
Af-punten op sensor ja nee
Iso-bereik 100-25.600 100-12.800
Burstrate 9fps 8fps
Min. sluitertijd 1/6000s 1/4000s
Scherm-type amoled, kantelbaar, touch amoled, vast, non-touch
Scherm-grootte 3,31", 768K subpixels 3", 614K subpixels
Afmetingen (mm) 122x63,7x40,7 116,5x62,5x36,6
Gewicht (incl. accu) 280g 268g
Samsung NX300 Samsung NX300 Samsung NX300 Samsung NX300 Samsung NX300 Samsung NX300 Samsung NX300

Samsung NX300

Reacties (38)

Het design van veel Samsung producten spreekt me normaal gesproken niet zo heel erg aan, maar ik moet zeggen dat ik dit er wel echt heel mooi uit vind zien. Als de prestaties nu net zo indrukwekkend zijn lijkt me dit een erg interessante camera.
Niet om Samsung af te kraken, maar ik moest aan Sony NEX denken bij de aanblik. Als de kwaliteit hetzelfde is, hebben ze een mooi product. Benieuwd wat de prijzen worden.
Dit is qua bouwvorm precies een sony nex. In ieder geval hebben ze goed gekeken naar de populaire sonyreeks en dat dan in combinatie met de retrolook die nu ook erg populair is.
Voor mijn gevoel weten ze goed te jatten, maar het vervolgens mij te combineren en in de markt te zetten.
Ik vind deze erg verschillen met welke NEX dan ook. Welke NEX bedoel je dan precies? Dan kan ik ze eens naast elkaar houden om te kijken of het gevoel van kopiŽren wel terecht is.
Dat er een groot klapbaar scherm op zit en een grip aan de rechterkant is bij vrijwel elke camera.
Ik denk dat het komt door de verhoudingen en de locatie van alle onderdelen, maar misschien is het meer onderbuik...
Zoals gezegd: vind ik de combinatie met de retrolook erg goed uitzien en dat heeft sony (op dit moment) niet, maar had hier sony/nex opgestaan had ik het niet vreemd gevonden.
Ik denk dat het komt door de verhoudingen en de locatie van alle onderdelen, maar misschien is het meer onderbuik...
Je bedoelt zoals deze als sinds zo'n jaar of 30 op spiegelreflex camera's zaten? :|
Dom dat ze de Nex dan willen jatten, heb er 1 hier liggen.
En ik ben er alles behalve tevreden over, met name de slechte kwaliteit van de resultaten.

Neem van mij aan, wil je kwaliteit koop dan een spiegel reflex met een goede lens.
Daar wordt je veel blijer van.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 4 januari 2013 19:21]

Op zich kunnen met alle hedendaagse testellen onder goede/redelijke omstandigheden resultaten geboekt worden. Je moet echter wel leren omgaan met de apparatuur die je hebt en de beperkingen daarvan en je moet er enigszins aanleg voor hebben of bereid zijn veel te leren door te doen.

Als je kwaliteit wil zijn vandaag de dag de keuzes overweldigend. De Samsung sensoren zijn sinds de NX200/NX20 al goed genoeg om mee te komen met de rest. Aardige objectieven zijn er ook al voor verkrijgbaar.

Dus nee, ik neem niet van jou aan dat je een dSLR met goede lens nodig hebt. een goed objectief is mooi meegenomen maar als je de beperkingen van je kit-objectief weet kun je daar over het algemeen prima mee werken onder gunstige omstandigheden. De sensoren in systeemcamera's en dSLR's zijn hetzelfde dus daar zal het niet aan liggen.
Redelijk goed is niet goed genoeg voor mij. Heb een spiegelreflex als je dat gewend bent dan wil je niet terug naar minder, ik wil juist vooruit en nog beter ...

Daarom zal ik ook nooit meer een systeem camera kopen, beetje weggegooid geld
Het is maar net wat je eisen zijn. Ik zou nooit een dSLR kopen vanwege de lompheid en de relatief kleine winst qua IQ. Maar wat voor een camera heb je dan? Ik neem aan op zijn minst een Hasselblad of Pentax 645D.
Een systeem camera is niet veel kleiner (zelf heb ik een Canon dSLR en die maakt uitstekende foto's). Bij een systeem camera zit je eveneens met lenzen daar zal je niet veel voordeel mee winnen.
Daar kan je heel veel voordeel mee winnen. Alles is lichter, kleiner en moderner. Als je 'redelijk goed' niet goed genoeg voor jou was dan vraag ik me af wat je met een Canon dSLR te zoeken hebt als zowel Nikon, Pentax en Sony in dezelfde prijsklassen betere prestaties leveren.
Met mijn m4/3 setje maak ik ook foto's van uitstekende kwaliteit zonder lompe en zware dSLR dingen de hele dag mee te sjouwen.
Dan vraag je dat maar af .... maar mijn Canon doet het uitstekend.
Overigens heb ik een Sony Nex camera waar ik juist niet over tevreden ben, die doet het ver onder de maat vergeleken met de Canon.
Eigenaren van bijvoorbeeld een Samsung NX200 of NEX zullen ook meer dan tevreden zijn over hun toestel. Dat jij er niets moois uit kon halen zegt schijnbaar meer over jouw capaciteiten als hobbyfotograaf gezien de resultaten van de systeemcamera's die ik (en iedereen) op oa Flickr kan zien.
Ik heb toch een Nex en ik merk gewoon duidelijk het verschil. Dat heeft niet zozeer met de gebruiker te maken maar verschil van kwaliteit in het toestel.

Daarbij werk ik met een 4K monitor en Aperture.
Flickr beperkt vaak het formaat v.d. foto dat lijkt natuurlijk altijd mooier.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 5 januari 2013 12:17]

Zolang jullie niet duidelijk zijn wat jullie verstaan onder kwaliteit of onder slechte resultaten zal je langs elkaar heen blijven praten.

De sensoren van veel systeemcamera's zijn inmiddels op een erg hoog niveau. (waaronder Fuji XE-1, Olympus OMD, NEX 5r etc en tegenwoordig ook de nieuwste Samsung's)

De autofocus van een aantal systeemcamera's is inmiddels ontzettend snel (in goed licht) (waaronder de Olympus OMD en de Nikon 1 series)

Onder slechte lichtomstandigheden presteren spiegelreflexcamera's over het algemeen nog wel steeds beter. Ze focussen en reageren dan sneller.

Spiegelreflexen hebben door de grotere sensor nog steeds mogelijkheden voor een kleinere Depth of Field. Of dat een voor- of nadeel is hangt af van je soort foto's. Voor groepsfoto's of landschapsfoto's is een grote DOF vaak praktisch. Voor portretten is een kleine DOF vaak mooi.

De keuze voor lenzen is hierboven nog even buiten beschouwing gelaten. Voor alle systemen zijn inmiddels echter een aantal mooie lenzen te koop.

Kortom: Met al deze camera's zijn uitstekende resultaten te halen, dus ik denk dat als iemand niet tevreden is met zijn Nex hij niet de juiste camera/lens voor zijn doeleinden heeft gekocht.

(PS: De NX300 ziet er uit als een veelbelovende camera)
Tsja, "beter goed gejat dan slecht bedacht" is al heel lang een succesvolle methode. En aan de andere kant, als Samsung precies die elementen van de concurrentie kopieert die de mensen graag willen hebben en de onnodige / ongewenste meuk weglaat dan geeft dat wel aan dat Samsung de markt beter aanvoelt.
De NX mount kwam voor het eerst met de NX10 die uitkwam in januari 2010.
De E mount kwam voor het eerst met de NEX 3/5 die uitkwamen in juni 2010.

Ik denk niet dat er bij de mount sprake is van een gejat iets. De eerste modellen waren ok erg verschillend. De NX10 en opvolger NX20 zien er ook uit als mini dSLR's. De NX100 was heel anders vormgegeven dan andere (m4/3 en NEX) modellen. En dit is daar een modernere variant van.

Voor de rest heeft deze veel meer controls dan een vergelijkbare NEX zonder EVF. En heeft Samsung andere keuzes gemaakt qua objectieven.

Ze proberen het dus echt wel, ook op hun eigen manier maar schijnbaar is het als nieuwkomer in de cameramarkt met verwisselbare objectieven moeilijk om jezelf ertussen te drukken.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 3 januari 2013 22:03]

Ben ik het deels mee eens maar dus niet helemaal. Sony had al heel vroeg prototypes van de Nex aan het publiek laten zien. Mischien wel TE vroeg. Samsung heeft in ieder geval genoeg resources om dat op korte termijn op te vangen en een fabriekant als Sony voor te zijn. Ze hebben destijds letterlijk de Pentax DSLR die hun ge-rebadged hadden over genomen qua sensor die hun ook hebben geproduceerd. Andere lens mount opgezet en contrast detectie autofocus bij toegevoegd.

Ze wijkten daarna wel even af van de oudere bouwers maar toch nemen ze stylistische cues over van de Nex serie. De off centre lens mount en grip zijn wel typisch SOny en daarvoor Minolta met hun Dimage bijvoorbeeld. De styling zelf is dan wel meer Samsung.
The NX300 will be available in March, will cost $750 and come with a 20-50mm kit lens.

http://www.nbcnews.com/te...ot-hd-video-3-d-1B7812455
De Samsung Galaxy camera was een sprekend voorbeeld over de versmelting van de industrieel design van verschillende types toestellen. Gewoon verlies van identiteit. Maar deze NX300 is een stap in de goede richting. Vooral de zwarte doet mij denken aan de ontzettend goede Leica M9. Dat is waarschijnlijk ook het doel, maar los daarvan vind ik dit ontwerp heel mooi. De goede oude tijden...
Ik vind de aan/uit schakelaar c.q. ontspanknop te klein t.o.v. de PSAM knop. Gewoon rommelig, niet in verhouding. Hij zit ook niet mooi 'strak' op de bovenplaat, maar lijkt een beetje lukraak geplaats.

Dat kleine zwarte wieltje is helemaal een aanfluiting. Ziet er niet uit, onhandig geplaatst, en eenmaal gevuld met huidschilfers e.d. ongelofelijk smerig.

Nee, dat doen die Duitsers toch beter, dat 'designen'.
Dat ziet er zeker mooi en stijlvol uit. Vooral de uit het oog springende top plaat spreekt mij aan. Spijtig dat het een Samsung is met de eigen NX mount. Samsung doet er veel aan maar op een of andere manier wil het maar niet echt lukken in de cameramarkt met verwisselbare objectieven. Ze hadden beter aan kunnen sluiten bij een ander merk.
Samsung is kwalitatief niet zo heel erg slecht - ze verdienen zeker een plaats tussen de groten - al is het maar om die markt wat levendiger te maken, en het marktaandeel van vooral Canikons te laten krimpen. Het is vaak niet de camera maar de fotograaf die de beelden maakt!
Het probleem is dat in de praktijk deze camera tot nu toe nog niet erg geweldig waren, langzame focus, net geen echt goede sensoren. De ruis was wel na een paar sensor generaties beter onder controle maar de dynamic range nog niet bijvoorbeeld. Het is het gewoon net niet in vergelijking met de andere bouwers.
Canon maakt anders wel uitstekende camera's en lenzen. Systeem cameras hebben nog lang niet de kwaliteit van een spiegel reflex ...
Reactie op Mutley:

Helemaal mee eens. Heb zelf ervaring met een Nikon D40, een Samsung NX100 en een Samsug EX1 en kan zeggen dat de kwaliteit van Samsungcamera's dik in orde is. En gezien de prijsstelling van hun producten durf ik zelfs te beweren dat de prijs/kwaliteit verhouding van hun producten vaak hoger is dan van concurrenten.

De reden dat Samsung nog niet echt (of moeizaam) van de grond komt in de cameramarkt lijkt mij voornamelijk image. Mensen hebben nog niet het "cameramerkgevoel" bij Samsung. Ik heb van verschillende vrienden al reacties gehad op zowel mijn NX100 als mijn EX1 in de trant van "mooie camera" of "wauw, 1.8 diafragma voor een compact, cool" (bij de EX1). Die reacties werden vaak gevolgd door "jammer dat het een Samsung is".

Nou kan het zijn dat ik snobistische vrienden heb, maar ik denk dat ze met hun uitdrukking een wijder verspreid gevoel uitdrukken; namelijk het gevoel dat Samsung niet de kwaliteit zal leveren in foto's van een Canon of een Nikon. Dat gevoel klopt niet helemaal met de feiten. Maar ja, daar is het een gevoel voor. Wellicht dat een aantal jaren gericht campagne voeren door Samsung dat kan veranderen.

[Reactie gewijzigd door Yurn op 4 januari 2013 10:16]

inderdaad beter goed gejat hij ziet eruit als mijn olympus ui de jaren 70.
Even los van de looks, die lens is hardstikke geinig.

Het is ongeveer een normale eenoog, maar met lcd's die het lichtpad in tweeŽn kunnen splitsen. Als ze uit staan zouden ze een fatsoenlijk 2d beeld op moeten leveren (al ontgaat me volledig hoe dat kan), en staan ze aan heb je 3d. 3d met een knopje dus, in plaats van een dure dedicated lens.
In het objectief zelf is een plaat oid verwerkt die het beeld in tweeŽn splitst. Ik verwacht dus wel kwaliteitsverlies als je het objectief enkel voor 2D gaat gebruiken.
wat voor iso waarden zijn dit nu weer.
Bij het vorige model was alles vanaf ISO1600 gewoon onbruikbaar, het zal me verbazen hoe deze het er vanaf zal brengen.

De race naar steeds hogere iso waardes is ronduit stom, zonodig nog stommer dan het steeds hoger aantal megapixels.

Wat ik ook niet begrijp, hoe je in godsnaam een degelijk foto wil maken zonder zoeker bij intens zonlicht. Voor een toestel uit deze prijsklasse zou er altijd een zoeker aan wezig moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 3 januari 2013 21:52]

Camera ziet er stevig uit, vind de grip alleen wel wat aan de forse kant. Verder vraag ik me af waarom Samsung deze camera nu al voor de CES aankondigd, ze kunnen hem toch net zo goed op de beurs onthullen?
Camera ziet er stevig uit
Ik vind dat klapmechanisme van het scherm maar een uiterst fragiele constructie. Zo van de zijkant gezien verwachtte ik een gebogen metalen plaat, maar het blijken dunne armpjes gestampt uit metaalplaat te zijn. Ook de achterzijde ziet er ontzettend 'licht plastic' uit.
Leuk wat enkele geborstelde aluminium delen kunnen doen met je perceptie ;)

Het lijkt me meer geschikt voor "luxe" gebruik (ook met die touchbediening). Wat ruwer gebruik lijkt me niet acceptabel voor deze camera.
Als je een camera tijdens de ces onthult weet je vrijwel zeker dat je verdwijnt in al de andere electronica aankondigingen. Nu staan ze met deze camera mooi even apart vermeld op nu.nl
Dat onderste toestel met die zwarte elementen doet me wel heel veel denken aan de typische Kodak toestellen van heel vroeger: http://hiddenblossom.com/...ntage-Kodak-35-Camera.jpg .
Heeft dit ook een GPS module voor GEO-tagging?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013