Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 27, views: 19.637 •

Asus brengt in de loop van deze maand de VivoTab Smart in de Benelux uit. De 10,1" Windows 8-tablet wordt aangedreven door een Intel Atom Z2760-soc, bevat 2GB geheugen en heeft een resolutie van 1366x768 pixels. Ook komt Asus met een nieuwe keyboardaccesoire.

De VivoTab Smart voegt zich in het tabletassortiment van Asus bij de reguliere VivoTab en de VivoTab RT, die eind augustus tijdens de IFA-beurs in Berlijn aangekondigd werden. Net als de meeste Windows 8-tablets die aangekondigd of uitgebracht zijn draait de VivoTab Smart op Intels Clover Trail Atom, een dualcore-soc met twee processorkernen op 1,8GHz en PowerVR SGX545-gpu. De soc is gekoppeld aan 2GB werkgeheugen en het opslaggeheugen heeft een capaciteit van 64GB. 

De tablet is 9,7mm dik, weegt 580 gram en beschikt over een 8-megapixelcamera aan de achterzijde en een exemplaar met een resolutie van 2 megapixels voor videobellen. Het 10,1" ips-scherm heeft een resolutie van 1366x768 pixels en op draadloos gebied is er ondersteuning voor wifi b/g/n en bluetooth. Volgens Asus kan de tablet het 9,5 uur uithouden op een volle accu. 

In tegenstelling tot eerdere tablets van Asus is voor de VivoTab Smart geen optioneel toetsenborddock met ingebouwde accu ontwikkeld. In plaats daarvan kunnen gebruikers de nieuwe TransSleeve aanschaffen; een combinatie van een toetsenbord, schermcover en standaard die magnetisch aan de tablet bevestigd wordt. 

De VivoTab Smart moet in de loop van deze maand uitkomen in de Benelux in de kleuren zwart en wit voor 499 euro. De TransSleeve komt aan het einde van de maand uit voor een nog onbekende prijs.

Asus VivoTab Smart Asus VivoTab Smart Asus VivoTab Smart Asus VivoTab Smart Asus VivoTab Smart Asus VivoTab Smart

Reacties (27)

Jammer dat er geen extra accu in zit; de extreme accuduur dankzij de extra accu was toch wel een USP en nu niet meer. Genoeg andere fabrikanten hebben een hoes met tobo, alleen Asus had een accu in het tobo.
En dit is heel jammer: 1366x768 pixels..
Hebben ze nog steeds in het assortiment.
Dit is gewoon een aanvulling om wat te trekken op de windows tab.
Naast de Transformer modellen in Android hebben de Vivo Tab RT en de Vivo Tab (zelfde Atom als in dit bericht, maar met 11,6" scherm) wel een dock met accu. Voordeel van deze Smart is een laag gewicht en dun profiel.
Ik weet niet of de atom cpu's zoveel zuiniger zijn geworden, maar als dit een x86 tablet is die 9.5 uur meegaat, vind ik dat best netjes.

Zou een goede alternatief zijn voor de mensen die graag een lichte laptop willen hebben (als ze het toetsenbord erbij gebruiken), maar een ultrabook te duur vinden. Fijne aan al die Windows 8 tablets blijft dat er zeer gemakkelijk een draadloze muis en toetenbord aangesloten kan worden en niet verplicht bent een specifieke merk te kopen (wat vaak duurder is).

Was misschien leuk geweest als dit filmpje in het posted zat, geeft een beter idee hoe de tablet eruit ziet.

[Reactie gewijzigd door vali op 3 januari 2013 12:01]

Ik weet niet of de atom cpu's zoveel zuiniger zijn geworden, maar als dit een x86 tablet is die 9.5 uur meegaat, vind ik dat best netjes.
Ik heb de grotere broer (VivoTab TF810) met de zelfde atom processor en die ruim 9 uur batterijduur is niet overdreven. Ik heb geen precieze tests gedaan, maar hij komt bij gemiddeld gebruik de dag met gemak door. Als je het toetsenbord er bij koopt dan heb je een uur of 8 extra.

[Reactie gewijzigd door salival op 3 januari 2013 12:18]

Ik vraag me af of iets dergelijk als een 'volwaardig' alternatief kan beschouwd worden als een laptop (naast een deftige desktop thuis). M.a.w. voor tekstverwerking, opzoeken via internet en dus ook gebruik kunnen maken van de standaard bestandextensies als .doc, .pdf, ...

Het zou dan eventueel interessanter zijn om zoiets aan te schaffen als student ipv een laptop waarvan de batterij +- 3 uur uithoudt, zwaarder is, ... Ik denk aan situaties als groepswerken, schrijven van een thesis, ... Niets meer en niets minder: films kijken, gamen kan allemaal perfect thuis.

W8 doet me vermoeden van wel of blijft een tablet eerder een gadget om snel FB te checken en een spelletje te spelen? Enkele reacties van mensen die een tablet voor het professionelere werk gebruiken zijn welkom :)
Ik vind persoonlijk dat je het als volwaardig alternatief kan zien voor een laptop. Natuurlijk ligt het eraan wat je precies doet moet je huidige. Zelf gebruik ik mijn surface rt voor als ik hoorcolleges heb of alleen verslagen moet maken op school. Moet ik zwaardere taken verichten zoals server cluster opzetten, dan neem ik natuurlijk mijn 15 inch bto laptop mee.

Met de touchcover en draadloze muis werkt het zeer gemakkelijk om aantekeningen en verslagen te maken en heb de mogelijkheid om er een 24 inch scherm om aan te sluiten als ik in de mediatheek zit. Makkelijkste is ook dat je tot en met 5 gebruikte apparaten kan syncen en al mijn apps van mijn desktop/laptop gewoon ook op mijn tablet kan draaien.

Voor de mensen die zwaardere taken willen verrichten heb je altijd nog deze Windows 8 tablet gaan.

[Reactie gewijzigd door vali op 3 januari 2013 13:31]

En deze Transformer book
En de Surface Pro

Daar wacht ik eigenlijk op. Die wil ik als laptop vervanger gebruiken.

Ik ben nl op mijn laptop gaan staan. Waardoor ik alleen mijn externe scherm nog voor mijn laptop kan gebruiken...

[Reactie gewijzigd door s.v.seters op 3 januari 2013 13:33]

Een RT-tablet werkt misschien prima in de eerste 2 jaar van een academische opleiding, maar op het moment dat je specifiekere software moet gaan draaien (endnote, spss, gis etc.) loop je toch weet tegen het probleem aan dat je Windows pro nodig hebt.
Tablets zijn zeker een goede aanvulling voor studenten, maar zeker geen laptop vervangers.
Een tablet met W8 (non-RT) is dan nog steeds wel mogelijk, als ik me niet vergis. Maar je hebt zeker een punt op de belemmering van RT. (Heb me, sinds dit artikel, even verdiept in tablets)

In mijn studierichting heb ik niet meteen nood aan zeer krachtige hardware of zeer specifieke programma's. Wat ik bv al heb moeten gebruiken is Netbeans of eventueel SAP binnen enkele maanden. Voor de rest denk ik gewoon aan opzoeken via internet voor papers en dus bijgevolg Word.

Wat ik eis in een laptop zijn mobilitieit en een goede batterijduur (lees 5+ uur minimum). Momenteel lijkt een tablet dit eerder te kunnen verwezenlijken of je moet al eerder naar een ultrabook stappen van nog paar 100 euro meer. Als je dan je laptop niet al te veel moet gebruiken (thuis desktop) is dit iets te duur naar mijn mening.

Een tablet voor wat professioneler (basis) gebruik, dus met een toetsenbord, lijkt me dan iets idealer dan een laptop. Enkel vrees ik dat een tablet nog niet helemaal voldoet (vooral gebrek aan usb poorten?). Maar er zit zeker meer potentieel in dan wat men nu laat uitschijnen (lees gadget voor soical media en spelletjes).

[Reactie gewijzigd door HannesB op 3 januari 2013 14:14]

De Windows 8 tablets met de Atom Z2760 kun je het best zien als een Netbook / tablet hybride. Je kunt er gewoon Windows programma's op draaien, maar de prestaties bij zwaardere programma's zijn niet heel snel. Zelf heb ik SPSS op een ruim twee jaar oude Netbook draaien en dat werkt wel. Op de nieuwste modellen zou dat dus ook moeten lukken.

Qua prestaties kun je kijken naar de review van de Acer Iconia w510. Die heeft dezelfde interne specificaties als dit model en komt voor §499 inclusief het toetsenbord met extra accu en USB aansluiting.

Volgens mij hebben de meeste W8 tablets een volledige of mini USB op de tablet zelf en extra poorten op het dock. Daar kun je dus gewoon peripherals op aansluiten, inclusief externe hdd's. Doordat je er ook 'echte' programma's op kunt draaien zijn ze zeker interessant voor de productieve gebruiker.
Ik denk eerder dat je hem het beste kunt vergelijken met een Netbook, hierin waren de mobiele Atoms ook gebruikt. Zodra er een minimaal een i5 in komt, dan kan hij pas concurreren met laptops. Met deze specs is het mogelijk om standaard kantoor werk te verrichten, maar een spel spelen die je op een budget laptop zou kunnen doen zal denk ik niet lukken.
Zo speel ik bijv. Diablo 3 op een i3 laptop zonder extra gpu (hiervoor staat het meeste ingeschakeld, zij het wel op een low level), ik ben bang dat je dit niet gaat lukken op deze Atom cpu.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 3 januari 2013 14:01]

De performance van deze chip is ongeveer 2x die van mijn oude Asus EEE 1008HA netbook van een paar jaar terug, en ligt grofweg op het niveau van een AMD E-350 (niet qua gpu natuurlijk). Dus in het algemeen gezegd valt er wel mee te werken, de SSD helpt natuurlijk ook.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 3 januari 2013 14:24]

Dit is dus een rechstreekse Microsoft Surface concurrent ivm de cover-toetsenbord en low end cpu.
Asus hoe zit het nu met de Transformer Book met i7 cpu, afneembaar transformer-toetsenbord en 2 ssd schijven!? Ik zou zo graag zien dat er wat meer schot in de zaak kwam mbt hybride tablet-ultrabooks.
Dit lijkt weer een 13-in-een-dozijn tablet te zijn, waar er wat mij betreft al veel van zijn.
Ik vind dit juist niet een 13-in-een-dozijn tablet. Vergeet niet dat het hier om de pro versie gaat van W8. Dat betekend dus dat je ook 'normale' applicaties buiten de store om kan instaleren. De prijs van §499,- is netjes!
Elke variant met deze intel cpu (x86 cpu) kan dat, als er een Tegra of andere ARM cpu in zit, dan kun je er alleen maar Windows RT op zetten (althans, dat is momenteel de situatie zonder een hack. In de toekomst kun je er via custom roms wellicht wel andere dingen mee doen)
Ik zie nergens iets over een USB poort. Wel jammer. Op die manier ben je verplicht bluetooth muizen en toetsenborden te gebruiken. Voor de rest ziet hij er goed uit.
Er zijn twee manieren om usb stick ect. aan te sluiten. Er zit een verloop stukje bij voor aan de onderkant.

[Reactie gewijzigd door vali op 3 januari 2013 20:46]

Het zal er echt aan liggen wat de prijs wordt van het toetsenbord.
Als ze die 200 euro maken dan is de Acer w510 weer een stuk goedkoper.
De Vivo tab ziet er dan weer veel mooier uit. Uit de verschillende revieuws die er te vinden zijn van deze systemen (atom en 2GB ram) blijkt dat het allemaal niet extreem soepel draait. Nu vraag ik mij af of dit komt omdat de apparaten in de reviews nog niet helemaal up to date waren. Kan iemand hier wat meer over vertellen?
Zoals ik eerder aangaf heb ik dus de Vivotab TF810, de grotere broer van de Smart. Ze hebben beide de zelfde processor.

Over het algemeen genomen is de performance soepel. De meeste programmas starten vlot op en reageren redelijk snel. Ik heb me er nog niet aan geŽrgerd. Als je zwaardere handelingen gaat uitvoeren (photoshop filters, groot bestand uitpakken, etc. ) dan duurt het natuurlijk allemaal wat langer en stopt het programma af en toe met reageren, maar dat heb je soms zelfs met een i7. Geef het even en daarna loopt hij weer soepel.

Dus hoewel je de snelheid zeker niet moet gaan vergelijken met een Core variant is de nieuwe Atom in het dagelijks gebruik vlot genoeg.

Als je meer van je tablet wilt is de Acer Iconia W700 een goede kandidaat. Deze schijnt ook 6-7 uur met z'n batterij te doen. Je hebt dan natuurlijk wel een dikker, zwaarder tablet met actieve koeling.
Het is voor mn vriendin. Ze zoekt een lichte/handzame tablet/laptop met windows 8 en een touchscreen. Veel extreme dingen doet ze niet dus je oordeel is waardevol. Ik heb ook gekeken naar de Vivobook (i3), maar die vind ik dan weer redelijk aan de prijs als je er een ssdtje in wilt. Jammer dat in het aangekondigde toetsensbord niet die extra accu zit. Zonder komt het gewicht uiteraard weer ten goede.
Wat ik mis aan deze lablets is dat het scherm helaas niet in het toetsenboard kan worden vastgezet, zodat hij zowel als laptop, alswel als tablet kan worden gebruikt. Een los toetsenbord lijkt me het net niet.
Ik raad je aan de 2 filmpjes te bekijken op http://www.asus.com/Tablet/VivoTab/ASUS_VivoTab_Smart/
Volgens mij kan het namelijk wel wat je wilt ;)
Ik ben erover uit, dit gaat hem worden! De Microsoft surface komt met windows RT, niet echt mijn ding. En dan die van Samsung, de ativ smart PC, is 850 euro, iets te duur voor een atom vind ik. En dan deze, 500 euro + prijs sleeve/tobo, ik vind het een een hele goeie prijs en ben blij dat ik mezelf ervan kon weerhouden er alvast 1 te kopen.

ps, acer is het vermelden niet waard, goedkope rotzooi. Tablet kraakt aan alle kanten.

[Reactie gewijzigd door erikvandenberg op 4 januari 2013 09:37]