Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 299, views: 41.830 •

Microsoft zegt teleurgesteld te zijn dat gebruikers van Windows Phone vanaf volgende maand contacten en kalenders niet meer kunnen synchroniseren tussen hun Gmail-account en Windows Phone. Al ingestelde accounts blijven voorlopig wel werken.

Daarmee wordt het lastig voor veel gebruikers van Android-telefoons om over te stappen op Windows Phone, omdat zij gegevens van contactpersonen gekoppeld hebben aan hun Gmail-account. Google stopt eind januari met de ondersteuning van het achterliggende ActiveSync-protocol.

Microsoft wijst gebruikers er in een door The Verge gepubliceerd statement op dat ze kunnen overstappen op Microsofts eigen maildienst Outlook.com, al is het onduidelijk hoe contactgegevens dan overgezet kunnen worden. Google stopt met ActiveSync en ondersteunt alleen nog caldav voor kalenders, carddav voor contacten en imap voor e-mail. Apples iOS ondersteunt caldav en carddav, waardoor synchronisatie op iPhones blijft werken. Windows Phone ondersteunt die protocollen niet.

Het is niet het enige geschil tussen Google en Microsoft over het uitwisselen van data tussen de besturingssystemen. Google blijft weigeren een app te maken of data te geven voor het maken van een volwaardige YouTube-app voor Windows Phone, meldt Microsoft. Volgens Microsoft is dat in strijd met antitrustwetgeving, omdat het concurrentie op een onrechtmatige manier belemmert.

Windows Phone Google Sync

Reacties (299)

Reactiefilter:-12990288+1187+216+30
1 2 3 ... 6
Dat is zeker een nadeel bij het overstappen, niet alleen het overzetten van mail en contacten maar ook het aanpassen van je email adres waar nodig. Forwarden kan dan een optie zijn maar is ook niet ideaal...

De vraag is of MS dan niet "gewoon" moet zorgen dat dit ingebouwd wordt, net als IOS...
Voor mij was het toch echt een van de features die ik geweldig vond aan Windows Phone, de overstap was net zo makkelijk als van Android naar Android device. Hopelijk fixen ze het in een komende Windows Phone 8 update. Ik ben namelijk bang dat ik misschien een keer de instellingen kwijt ben en dan genoodzaakt ben om eerder weer alles in orde te moeten maken.

Ik heb me niet verdiept in het protocol, maar het lijkt me dat Microsoft zonder problemen dit zou moeten kunnen implementeren. Ik begrijp wel dat Google geen zin heeft om meerdere protocollen te ondersteunen. Dat kost geld en tijd. Om het alleen voor een kleine groep online te houden, terwijl er alternatieven klaar liggen is dan geen gekke keus. Microsoft laten overkomen als gedupeerde lijkt me dan niet geheel terecht in dit artikel.
De "alternatieven" hebben ook zo hun beperkingen.

Voor Google is dit geen gevalletje "beperken van protocollen", maar het simpel weg niet willen aanbieden op een concurrerend platform.
Voorlopig blijven bestaande gebruikers gevrijwaard van dit.
Ik weet niet of je dat zo makkelijk kan zeggen.

Het is natuurlijk niet netjes van Google om 'bluntly' de ondersteuning van een protocol te stoppen.

Aan de andere kant: Voor zo ver ik weet is ActiveSync een Microsoft / 'de facto microsoft' probocol en zijn caldav en carddav open protocollen.

Is het Google z'n fout dat ze de ondersteuning van een proprietary protocol stoppen en alleen nog maar open standaarden ondersteunen, of andersom?
Volgens mij is EAS net zo open en prima gedocumenteerd. Je dient alleen een licentie af te nemen bij MSFT. Verwar open dus niet met gratis.
Als ActiveSync open is, waar kan ik de documentatie dan downloaden?
Al gevonden, staat hier: http://msdn.microsoft.com...7725%28v=exchg.80%29.aspx
Helaas is het een standaard Microsoft protocol dat 80+ MB aan PDF is, en een aantal duizen paginas telt.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 3 januari 2013 11:08]

Helaas is het een standaard Microsoft protocol dat 80+ MB aan PDF is, en een aantal duizen paginas telt.
wat is daar helaas aan? men wil het goed gedocumenteerd hebben, dan doen ze dat en is het weer niet goed :')
Waarom is dat helaas? De specs zijn zo veel pagina's omdat er stapels voorbeelden in staan. Ik heb het zelf een keer moeten implementeren en het meeste werk zit hem in het feit dat het gebaseerd is op de Wap XML stack van het W3C consortium gebruikt en je daar dus een parser voor moet schrijven.

Maar even lost daarvan dat is natuurlijk het punt niet. Microsoft bied dit aan als open standard en daarom hebben alle leveranciers dit in hun telefoons ingebouwd en bieden bijna alle webmail providers dit aan. Het is goed, makkelijk en fijn voor de eind gebruiker.

Wat Google hier doet is een stack die ze sowiezo hebben voor de betalende klanten niet langer voor iedereen beschikbaar maken om zo een concurrent dwars te zitten.

Je huidige marktaandeel (Android/Youtube/ Google accounts) gebruiken om een concurrent dwars te zitten is precies wat Microsoft eind jaren 90 deed en precies de reden waarom mensen het bedrijf zijn gaan haten.

Ik had gehoopt dat Google misschien beter zou zijn dan MS, maar als puntje bij paaltje komt zijn ze dus precies het zelfde
Was Google's motto niet "don't be evil"? Hier doen ze inderdaad net hetzelfde als wat iedereen Microsoft verweet een tiental jaar geleden. Hoewel het inderdaad als "leuk" kan worden aanzien dat MS nu zelf eens genaaid wordt, toch komt het maar zeer mager over van Google.

Dat motto van hun is wat mij betreft dan ook achterhaald en mag wel in de prullenmand.
Pff, wat een onzin. Je kunt gewoon al je contacten exporteren naar een .vcf-bestand (al jaren een standaard voor contactgegevens):
http://support.google.com...?hl=en&answer=1688401

Het enige nieuws is dat het syncen niet meer zonder wat omwegen kan. Niet dat het moeilijk is:
http://sourceforge.net/projects/googlesyncmod/

Als je per se op je Windows Phone wil syncen, dan moet je boos naar Microsoft kijken dat ze alleen hun eigen proprietaire protocol ondersteunen in plaats van een open standaard zoals caldav.
Open met licentie inderdaad. Je kunt de documentatie inzien en bent er vrij in om er zelf mee te ontwikkelen. Dat je daarmee geld moet afdragen om er gebruik van te maken, doet er niet aan af dat het gewoon publiekelijk beschikbaar is.

Het is dus Open Source, niet Free&Open Source. Tegenwoordig wordt er in de volksmond al snel de laatste bedoeld met Open Source, maar dat is dus vaak Free&Open Source
Tegenwoordig wordt er in de volksmond al snel de laatste bedoeld met Open Source,
Eh, wat? Open (source) is iets anders dan public (source), dat code vrij in te zien is maakt het nog geen open source.
Het is een standaard, geen programma of zo. Het kan dus nooit open source zijn. Het is ook geen open standaard, kijk maar op de documentatie pagina waar elmuerte naar linkt:
"he Microsoft Exchange Server protocol documentation provides detailed technical specifications for Microsoft proprietary protocols (including extensions to industry-standard or other published protocols) that are used by Microsoft Exchange Server to communicate with other Microsoft products"

Dus, goede zaak dat Google de ondersteuning aan het stoppen is. Als je een voorvechter bent van het gebruik van open standaarden dan moet je je eigen gebruik van propriety spul minimaliseren
eymey zegt 'open standaarden' zoals veel mensen het uit de community begrijpen. Wanneer mensen uit de community het hebben over open standaarden. Dan hebben ze het vaak over standaarden die zich aan de volgende criteria houden.

En daar wordt niet aan voldaan bij EAS. Je kunt dus beter zeggen dat EAS vrij beschikbaar is. Dan hoeft er geen discussie te ontstaan over 'open standaarden'. Want dat is het niet.

En ook op wikipedia staat bij license: "proprietary". En we weten allemaal dat wat op wikipedia staat waar is 8-)
Ik heb een Windows Phone, maar mijn email staat bij Google. Ik vind dit dus geen vooruitgang...!
Mail blijft uberhaupt werken.

Windows Phone kan momenteel communiceren met Google servers via
EAS en MAPI. Google laat nu EAS vallen.

Met EAS kan email, contacten en calender gesynchroniseerd worden. Met MAPI enkel email.

Dus dit treft enkel gebruikers die ook Google contacten en calender gebruiken.

Voor de overige gebruikers, is het hoogstens een kwestie van even de Google email-account opnieuw aanmaken, en de optie 'email only' aanvinken zoals in de screenshot die Tweakers bij het artikel plaatste.

Maar wellicht dat Microsoft nog met een andere oplossing komt.
Maar google stop de ondersteuning helemaal niet, men laat alleen geen gratis gebruikers meer toe.
Tja, maar ActiveSync is er al sinds 1996 en cardav/caldav is er pas sinds augustus 2011, naast het feit dat het 2 losse protocollen zijn waarbij activesync ook nog eens meer verschillende dingen kan syncen als alleen contactpersoon info en calender..
Tja, misschien had MS er zelf / eerder voor moeten kiezen een open standaard te gebruiken.
Beetje selectief geheugen daar, SuperDre. Cardav/Cardav is gebaseerd op vCard en WebDAV welke uit respectievelijk 1995 en 1996 stammen.

Kortom het is weer duidelijk van wie MS de ActiveSync technologie gejat hebben. Ze zullen ook ooit echt iets ZELF uitgevonden hebben. Oh ja, Basic voor de Home computer..
http://en.wikipedia.org/wiki/CalDAV

"The CalDAV specification was first published in 2003", oa mozilla lightning ondersteund dit ook al een paar jaar.

2011 is de datum dat carddav als standaard is geaccepteerd door de IETF, activesync is nooit als standaard aangevoerd bij de IETF. Tot de tijd dat het geaccepteerd was als standaard was de feitelijk overal (voor 2011!) geimplementeerde standaard ook al beschikbaar: namelijk vCards via webdav verspreiden.

Iets wat in ongeveer elke programmeertaal met eenvoudige libraries (http, en een vcard parser) is te lezen en te implementeren.

Het lijkt me logisch dat google verder gaat met een open standaarden ipv een door de concurrent beheerd protocol.

[Reactie gewijzigd door arendvw op 4 januari 2013 10:15]

Voor Google is dit geen gevalletje "beperken van protocollen", maar het simpel weg niet willen aanbieden op een concurrerend platform.
Vast wel, maar als ik een WP toestel wil dan laat ik dus gewoon m'n mail doorsturen van gmail naar een nieuw MS mail account. Dus of Google daar nou zo veel mee opschiet...

Natuurlijk heeft MS ook liever dat je een Outlook.com-, Live- of Hotmail-mailaccount gebruikt, maar goed, een account is een account.

Als dit werkelijk de reden is, dan toont het wel aan dat Google een wezenlijk gevaar ziet in Windows Phone 8, iets wat ze blijkbaar niet zagen in WP7(.5). Dat zegt genoeg, lijkt me.
Ik begrijp wel dat Google geen zin heeft om meerdere protocollen te ondersteunen. Dat kost geld en tijd. Om het alleen voor een kleine groep online te houden, terwijl er alternatieven klaar liggen is dan geen gekke keus
Google blijft het protocol wel ondersteunen voor de huidige Windows Phone populatie zodat die niet hun Google accountjes laten vallen.
Er zij dus geen besparingen.
Effectief wordt het juist voor een nog kleinere groep wel in de lucht gehouden
En het blijft beschikbaar voor nieuwe betalende gebruikers (Google Apps).
Ik snap de heisa niet zo goed. Google ondersteunt toch gewoon Exchange. Die service gebruik ik op mn iPhone nog steeds.
Contacten, mails en kalender worden zo zonder problemen gesynced.

Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, en die synchronisatie werkt via ActiveSync. Die ondersteuning wordt gestopt (voor nieuwe gebruikers).
Overstappen is op zich niet zo heel moeilijk. Zelfs het forwarden van email is niet nodig.
Je kunt een export maken binnen gmail van je contacten en agenda en deze importeren in outlook. MS Calendar ondersteunt echter niet gesharede agenda's.

Verder kun je outlook.com de mail van gmail laten ophalen via imap. Mail komt dan gewoon op je outlook account binnen. Windows Phone kan overigens ook via imap de mail van google ophalen.

Het is te hopen dat microsoft alsnog carddav en caldav gaat ondersteunen of dat Google bijdraait van hun beslissing.
Zou er niet op rekenen dat Google bij draait. Google houd van open standaarden, MS haat ze.

Iedereen is vrij om caldav, carddav etc. te gebruiken. Voor ActiveSync moet je een licentie afnemen: http://www.microsoft.com/...geactivesyncprotocol.aspx

Wat mij betreft heeft Google groot gelijk dus. Dingen zo bassaal zouden open en vrij te implementeren moeten zijn. Dan kan iedereen zelf voor dergelijke communicatie zorgen. MS heeft echter altijd al een andere strategie gehad... En ook hieruit blijkt weer dat ze eigenlijk helemaal niet open willen zijn. Anders hadden ze caldav en carddav zo geimplementeerd, zo moeilijk is het niet nl., i.p.v. adviseren om over te stappen op outlook.com.
Voor ActiveSync moet je een licentie afnemen: http://www.microsoft.com/...geactivesyncprotocol.aspx
Dat is een licentie voor clients. Die hebben de meeste android devices toch wel omdat je daarmee naar Exchange servers kan connecten.
Die licenties zitten in de deals die HTC en Samsung en dergerlijk partijen gesloten hebben met Microsoft. Die situatie veranderd hierdoor niet en dus zullen android devices gewoon Activesync blijven ondersteunen.

Dit artikel gaat echter over de ondersteuning van Activesync door Google servers. Dat kost Google bijna niets aan licenties omdat Microsoft die server protocollen verplicht vrij heeft moeten geven na een antitrust zaak van de EU. Ik geloof dat je voor 10.000 dollar al protocollen krijgt en vrij mag implementeren.
...iets meer zoeken en lezen....kostte in 2009 al 100.000 dollar , of meer
The Redmond company currently charges its ActiveSync licensees a $100,000 fee, “or first-year’s royalties, whichever is higher, with a per unit royalty thereafter.”
bron:http://news.softpedia.com/news/Google-Receives-License-for-Microsoft-039-s-ActiveSync-104118.shtml


Dus die onzin dat het haast bijna niets kost is behoorlijk mis geslagen 8)7

[Reactie gewijzigd door ioor op 3 januari 2013 11:04]

100.000 is niks.
Google vraagt aan Microsoft tot potentieel wel 4 miljard per jaar voor hun standaardessentiele h.264 protocollen en beschouwt dat een FRAND conforme licentie.

Bovendien zal Google de licentie blijven afnemen omdat ze het protocol wel blijven ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door hAl op 3 januari 2013 11:33]

100000 is niet niks...t'is best wel veel voor een "prive-protocol", en daarnaast, dit is het laagste bedrag aangezien er per mobiel connectie betaald moet worden wat in de praktijk een veelvoud van die 100000 is..heb je het stukje wel (begrepen) gelezen?
Grote kans dat ze bij Google wel een vast bedrag betalen aan Microsoft voor de verbinding. Imo is het gewoon een stukje klantvriendelijkheid om meerdere protocollen aan te bieden, maar blijkbaar denkt Google daar anders over. Maar goed, als je kijkt naar de huidige relatie tussen MS en Google, dan was dit wel te verwachten. De manier waarop Google het Windows Phone platform aan het tegenwerken is, is niet echt netjes te noemen.
dus een concurrent een protocol opdringen waar ze voor moeten betalen is wel netjes?
Wederom, van de MS website: "he Microsoft Exchange Server protocol documentation provides detailed technical specifications for Microsoft proprietary protocols (including extensions to industry-standard or other published protocols) that are used by Microsoft Exchange Server to communicate with other Microsoft products"

Dus niks open aan
Daar heb je maar gedeeltelijk gelijk in. Er is wel een sluitende definitie van 'open'. Namelijk: het tegenovergestelde van 'propriety'. In de meeste gevallen zul je weinig aan deze definitie hebben. In dit geval echter wel; ActiveSync is NIET open, MS geeft dat zelf aan
Er is wel een sluitende definitie van 'open'.
Niet dus. De basis van een open protocol is dat de volledige documentatie beschikbaar is, wat hier gewoon het geval is. Verdere voorwaarden hangen af van welke definitie van "open" je gebruikt..
Wat je misschien niet begreep was dat ik toegaf dat er geen eenduidige definitie is, maar wel een taalkunidge manier om het te definieren, namelijk door een tegenstelling....

Maar, als we dan toch dieper op de materie in gaan: "The definitions of the term "open standard" used by academics, the European Union and some of its member governments or parliaments such as Denmark, France, and Spain preclude open standards requiring fees for use, as do the New Zealand, South African and the Venezuelan governments. On the standard organisation side, the World Wide Web Consortium (W3C) ensures that its specifications can be implemented on a royalty-free basis."

Dus zowel door de EU, de academische wereld en de W3C wordt ActiveSync niet als een open standaard beschouwd. Dat is goed genoeg voor mij!
maar wel een taalkunidge manier om het te definieren, namelijk door een tegenstelling....
Taalkundig is het tegengestelde van "open" echter "closed", en dus niet "proprietary" wat voor bezit staat ;)
Wait, what? Dus eigenlijk "betreurt" Microsoft het dat Google geen zin meer heeft in het afnemen van een licentie zodat gebruikers eenvoudig van hun eigen platform naar Microsoft's platform kunnen overstappen? Terwijl er een (beter?) open alternatief is?

Mijn eerste reactie was "Da's niet zo aardig, Google", maar als je het zo schrijft klinkt het toch iets meer in het nadeel van MS.
Nee, wat Microsoft betreurt, is dat het dus een redelijk onverwachte beslissing is van Google en dat ze eigenlijk geen tijd krijgen om WP8 fatsoenlijk te laten samenwerken met de Google diensten. Tuurlijk is het jammer dat ze hierdoor geld kwijt raken, maar ik denk dat ze daar al wel rekening mee aan het houden waren. Wat alleen jammer is, is dat gebruikers van Google diensten, daar nu ineens niet meer (of niet makkelijk) gebruik kunnen maken op Windows Phone.

Ook krijgen ze telkens maar geen toestemming van Google om ondersteuning voor hun mooie WP8 applicatie te laten werken zoals op iOS en Android voor Youtube.

Deze keer is het niet de schuld van MS imo. Bovendien kun je alles wel op een andere manier schrijven waardoor je ineens een ander perspectief krijgt. Denk maar aan de "hij speelde veel videogames" als er weer eens een schietincident is.
Google blijft EAS (Exchange ActiveSync) ondersteunen, maar alleen voor betalende klanten.

Het is dus geen technische reden van Google, maar puur commercieel.

Daarnaast heeft het EAS protocol synchronisatie voordelen t.o. IMAP.
Je maakt hier conclusies de je nergens op basseerd. Tenminste vanuit de kant van Google. Google heeft namelijk al vanaf het begin van WP geprobeerd om in de weg te liggen, ze weigeren applicaties voor WP te maken, alles wat open is proberen ze te sluiten enz.

Want waar is de Youtube client? Waar is Google Talk? Waar is Google+? Waar is Picasa? Als je nou zou zeggen dat Google gewoon geen tijd in WP wilt stoppen, dan kan je nog zeggen oke, al is dat raar voor zo'n groot bedrijf, zeker gezien ze wel apps voor BB ontwikkelen. Maar Google steekt wel zeker tijd en aandacht aan WP, door applicaties te laten verwijderen, door toegangen te blokkeren waardoor apps niet meer werken enz. Google is constant actief bezig om het voor WP moeilijker te maken om te functioneren zoals het moet.
Dit alles terwijl MS juist ontwikkelt voor Android, dit is natuurlijk ook uit eigen interesse, maar het laat wel zijn dat Google echt uit is om WP het zo moeilijk mogelijk te maken.

Het feit dat zij stoppen en protocol voor nieuwe gebruikers te stoppen, terwijl dit voor oude gebruikers actief blijft, is gigantische onzin, dit is puur het mensen moeilijk maken. Ik mag dan ook hopen dat ze hier afgestraft voor gaan worden, want ik zeg het al een jaar of 2, Google begint echt in een kut bedrijf te worden en ik mag toch hopen dat de rest dit ook ziet.

Ik vind het dan ook grappig/triest, dat mensen hier de acties van Google verdedigen met "dat doet MS toch ook", want ja MS misbruikt ook de macht, maar daar spreekt iedereen schande van enz, nu doet Google het en dan rechtvaardigen ze het.
Aan het einde van de dag zijn het allebei bedrijven die alles doen voor een beetje geld, ook al levert het vrijwel niets op en doen ze het alleen maar om de concurrentie te zieken. Dus ik zou zeggen, stop met het verdedigen en spreek gewoon uit dat Google dus een kut bedrijf is.
Sorry maar Google is wel heel selectief als het gat om open standaarden waar ze van houdt.

1. ActiveSync is geheel open. Niet gratis dat is waar maar niet belachelijk duur in licentie gebruik en de licentie nemen ze toch al af.

2. Waar zijn de open standaarden voor YouTube (met 90+% markt aandeel de koning in het segment) en Google Maps?

Het is makkelijk om te zeggend at je voor open standaarden bent maar nu puntje bij paaltje komt blijken ze daar, net als Microsoft in de jaren 90, wat 'uitzonderingen' bij te maken.

Het goede nieuws voor MS: Google ziet WP als een serieuze concurrent.
“First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, and then you win.”

WP is blijkbaar bij stap 3 aangekomen, niet slecht in 2 jaartjes
Je kunt een export maken binnen gmail van je contacten en agenda en deze importeren in outlook
Export + Outlook heb je niet eens nodig.

Ga naar http://people.live.com, en log in met je Live/hotmail account. Vervolgens zie je al meteen in het midden van je scherm "Add people to your contact list", met daartussen een knop voor Google Contacts. Dan is het gewoon een kwestie van je Google inloggegevens opgeven en al je contacten worden gesynchroniseerd. Het kan gewoon niet makkelijker.

Ik snap de volgende passage uit het artikel dan ook niet:
Microsoft wijst gebruikers er in een door The Verge gepubliceerd statement op dat ze kunnen overstappen op Microsofts eigen maildienst Outlook.com, al is het onduidelijk hoe contactgegevens dan overgezet kunnen worden
Hoezo, onduidelijk?
Export + Outlook heb je niet eens nodig.

Ga naar http://people.live.com, en log in met je Live/hotmail account. Vervolgens zie je al meteen in het midden van je scherm "Add people to your contact list", met daartussen een knop voor Google Contacts. Dan is het gewoon een kwestie van je Google inloggegevens opgeven en al je contacten worden gesynchroniseerd. Het kan gewoon niet makkelijker.
Maar je weet natuurlijk niet via welk protocol dat Microsoft die contacts van Google importeert. Ik vermoed dat dat ook via het ActiveSync-protocol zal gaan, want als Microsoft zelf al een imlementatie heeft van cardDAV, dan kost het hen ook geen moeite om deze implementatie in Phone OS op te nemen, me dunkt. Synchronisatie met een cardDAV / calDAV-server (of toch minstens deze die de RFC's volgen), gebeurt immers over plain ol' HTTP dmv GET, PUT, DELETE, PROPFIND etc.
Het is niet alsof dat zo moeilijk te implementeren is, ik verwacht eerder dat het onwil is van MS en dan is het ineens wel heel logisch dat ze het wel ondersteunen als ze jou er mee naar hun mailplatform halen maar het niet in hun phone os willen stoppen. Bovendien is het natuurlijk nogal wat anders om een implementatie op een server te hebben staan die incidenteel gebruikt wordt (eenmalig om contacten te importeren) dan een implementatie op een telefoon die de boel regelmatig synchroniseert (twoway dus).
Maar je weet natuurlijk niet via welk protocol dat Microsoft die contacts van Google importeert
In ieder geval niet via Exchange ActiveSync, want dat betekent dat de servers van Microsoft zich voordoen als mobile device die je vervolgens doodleuk tussen je aangemelde devices ziet.

Ik gok dat ze gewoon van Google's eigen API gebruik maken, net zoals ze ook support hebben voor het importeren van Facebook en LinkedIn contacts.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 januari 2013 14:24]

Ongeacht waarmee ze dat doen, als ze deze pagina bijwerken om niet met EAS te werken, hebben ze in principe ook gewoon een goed alternatief.

Het doorvoeren op WP8 kan natuurlijk dan snel volgen, maar het uitrollen en testen is daarbij toch wat belangrijker.

Ik hoop dat ze bij MS met nieuwe WP8 toestellen (of uberhaupt WP toestellen), kenbaar maken (desnoods in de handleiding) hoe gebruikers hun Google services op hun toestel krijgen of de gegevens daarvan.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 3 januari 2013 12:47]

Lijkt me een gat in de markt voor een software maker. Moet toch in een weekje in elkaar gerommeld zijn.
In een weekje kan je het idd rommelen noemen ;) Een degelijke implementatie incl testen kost Microsoft wel meer tijd hoor.
Natuurlijk zou MS ook gewoon caldav en carddav ondersteuning kunnen toevoegen aan Windows Phone...
Niet in de korte tijd die Google heeft gezet tussen de aankondiging en het stoppen van de dienst. Misschien dat Windows Phone 9 die ondersteuning wel weer zal bevatten.

Het lijkt erop dat google sinds de komst van WP8 bang is voor overstappers naar het Windows Phone platform en dat ze daarom die overstap moeilijker proberen te maken.
In theorie heeft Microsoft genoeg tijd om de functie in te bouwen in het eerste servicepack wat in maart verwacht wordt voor WP8
Je kan je ook afvragen waarom Microsoft die protocollen (nog) niet ondersteund.
Dit spelletje wordt van twee kanten op dezelfde manier gespeeld, dit keer is Microsoft degene met het grootste probleem.

Dit is helaas blijkbaar de manier waarop het werkt in de IT. Eerst als bedrijf proberen zoveel mogelijk markt aandeel te veroveren met zoveel mogelijk customer lock-in (controle over protocollen, DRM, licenties, etc) en pas als het stof optrekt en de markt verdeeld is en het niet anders kan is men bereid standaarden af te spreken of een standaard van de concurrentie te ondersteunen.

Zoals gebruikelijk is de consument de grootste verliezer in dit soort gevechten.
Software/ICT op dat niveau is natuurlijk 99% POLITIEK en nog een klein beetje innovatie
Het EAS protocol is natuurlijk in zakelijke omgevingen veel gebruikt, en daarom niet onlogisch die als eerste te ondersteunen (in WP8).
Verder heeft het protocol voordelen mbt synchronisatie.

Voor 'third party' is het protocol ook beschikbaar (met een MS licentie).

Het is ook niet zo dat Google dit protocol niet wil ondersteunen, maar men wil het niet meer gratis beschikbaar stellen. De ondersteuning van EAS gaat dan ook gewoon door (ook voor nieuwe betalende klanten!).

Maar idd .. de consument is de grootste verliezer.
(En misschien schiet Google wil een beetje in zijn eigen voet).
Zoals gebruikelijk is de consument de grootste verliezer in dit soort gevechten.
In dit geval misschien waar op korte termijn, maar zeker en vast niet op lange termijn: ook gebruikers van MS-software zullen kunnen synchroniseren over card- (en misschien ook cal-)DAV...
Je kan je ook afvragen waarom Microsoft die protocollen (nog) niet ondersteund
Daar was nooit reden toe.
Activesync is veel ouder en biedt meer functionaliteit dan die protocollen en iedereen gebruiikt het.
Ook alle android telefoon gebruiken activesync om bijvoorbeeld met exchange servers te communiceren en dat blijft ook gewoon zo.
Reken maar niet dat Google android zo aanpast dat het niet meer met exchange server werkt.
Ik denk dat zo'n aanpassing van Android slechts een kwestie van tijd is. Vele partijen (waaronder Google) hebben lange tijd op vriendelijke wijze open standaarden gepushed, ondanks de tegenwerking van bijvoorbeeld MS. Nu, met opkomst van cloud en mobile devices beginnen de rollen een beetje om te keren. MS is niet langer dominant op dit gebied. Google kan het zich inmiddels permiteren om langzaamaan de support voor propriety protocollen te laten vallen. Iets waar ik persoonlijk erg blij mee ben
Hier komen we dus op de 'BOYD discussie'. Om te ontkomen aan een chaos mbt gegevens uitwisseling, authenticatie/authorisatie, domein en bereik kiezen veel bedrijven ervoor zich meer en meer te commiteren aan open standaarden. BYOD is 'groter' dan 'het bedrijf verstrekt mobile devices'.
Dus bedrijven met een BYOD strategie zullen de oplossing aan serverkant (exchange) zoeken, niet aan de client (device) kant.
Toch is het alweer een tijd geleden dat Google genaaid werd door Microsoft. Vrijwel alle diensten zijn tegenwoordig ook op Android te verkrijgen, of ze zijn er mee bezig. Wat dat betreft, lijkt het erop dat MS tegenwoordig minder Evil doet dan Google
Komt omdat ze aan de verliezende kant zijn. Dan krijg je te maken met Imago gebeuren.

Maar hierbij geef ik Google wel deels gelijk. Misschien niet de manier waarop maar wel omdat open standaarden gewoon 'de standaard' moeten worden.

En dan heb ik het over een compleet open standaard die ook gratis is toe te passen.

Tevens weten we allemaal wel hoe slecht Windows Phone ondersteuning heeft aan allerlei zaken en dat er nog heel veel mist aan het OS. Het is nog lang niet af.
Waarom ondersteun je bijvoorbeeld niet de HELE bluetooth stack ? In plaats van een paar. Android doet dat toch ook. Gewoon alles ondersteunen klaar.

Maar nee, om politieke redenen moet Microsoft altijd een heleboel juist NIET ondersteunen. Dat deden ze al op hun Desktop OS en nu weer met Windows Phone.

@Microsoft, maak ff gewoon carddav en caldav in Windows Phone en iedereen is weer blij. En dan is er ook weer een kleine overwinning voor open standaarden.

En open standaarden is goed voor de consument en minder goed voor Microsoft. Dus wij als consument moeten toch juist blij zijn met deze beslissing? Tenzij je natuurlijk microsoft certificaten hebt en jou salaris afhankelijk is van Microsoft's monopolie positie. Want omscholen naar Linux is ook natuurlijk veel te lastig en ben je dan te laat mee begonnen :P

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 3 januari 2013 14:59]

Dat zou kunnen ja, maar is ook geen perfecte oplossing. Onder iOS gebruik ik ook nog steeds ActiveSync Exchange. Ik zou dit makkelijk kunnen vervangen door IMAP, CalDav, CardDav echter verlies ik hiermee push mail en moet ik weer gebruik gaan maken van fetch. Push mail met Gmail is straks enkel nog mogelijk via de Gmail app van Google zelf. Ik vind de Mail app van Apple echter keurig werken en wil dus geen andere applicatie hiervoor gebruiken.

Google is raar bezig naar mijn mening, ze gooien gratis Apps for your domain er uit en stoppen nu ook met ActiveSync. Als er nog meer features gedropt gaan worden stap ik gewoon over naar een alternatief.
Google says that Sync will no longer be available on new accounts beginning on January 30th, 2013 — but it will still work for users who have already set it up.
Blijft gewoon werken hoor.
Nu maar hopen dan m'n Lumia 920 er op tijd is :)
Google maakt momenteel een aantal strategische keuzes (geen apps voor Windows Phone, stoppen met Exchange) die het Microsoft lastig maakt. Het lijkt erop of Google Windows Phone de kop in wil drukken voordat het enige voet aan de grond krijgt. Google weet ook wel dat het zeker mogelijk is dat Windows/ Windows Phone uiteindelijk weer de grootste zou kunnen worden, en dat willen ze echt voorkomen.

Bij iOS is die dreiging veel kleiner omdat het model van Apple (gesloten systeem met maar 1 hardware leverancier en een beperkt aantal devices) ervoor zorgt dat ze uiteindelijk nooit groter zullen zijn dat 25% van dat marksegment.. Daar wil Google wel in blijven investeren, omdat dat een kans is in plaats van een bedreiging.
Als er nog meer features gedropt gaan worden stap ik gewoon over naar een alternatief.
Eens, ik stap dan geheel over op MS. Ik heb een Windows Phone maar ik sync alles met Google (ik heb ook een Google Apps Free account). Na eind deze maand kan ik straks geen nieuwe mobile devices meer toevoegen voor EA synchronisatie, maar ik was wel van plan binnenkort een WP8 toestel te halen.

Maar eigenlijk biedt Microsoft alles wat Google ook biedt. Je domein kun je gewoon onderbrengen onder je Live account (zie domains.live.com, of deze tutorial), en je mail kan afgehandeld worden door MS' servers. Die is dan gewoon accessible via outlook.com webmail of Exchange (ActiveSync).

Mail importeren kan door gewoon even bij outlook.com in te stellen dat hij je gmail account moet poppen, en contacten kunnen worden overgezet via people.live.com.

Het enige daadwerkelijke merkbare verschil tussen Google Apps en Live is de webmail zelf, ik kan me voorstellen dat je gmail iets fijner vindt werken.
Mij maakt het niet zoveel uit als ik daarvoor meerdere accounts moet koppelen of daarmee wil switchen, maar als ik met de ene account inlog, dan wordt ik op het andere scherm ook ingelogd, terwijl daar een andere mailbox open staat.
Momenteel is het namelijk nog niet mogelijk om meerdere mailaccounts (van x.com en y.com) samen te gebruiken binnen outlook.com. Iets wat ik wel nodig heb
Je kunt de mails gewoon binnen outlook.com forwarden naar je main account. Dan zitten alle mails in dezelfde inbox.

Je kunt bovendien als je vanuit die ene mailbox weer wilt mails terug wilt verzenden vanaf meerdere accounts die accounts toevoegen via
Send/Recieve emails from other account => Add another account to send mail

[Reactie gewijzigd door hAl op 3 januari 2013 16:40]

Ik zie het zo:
* Jarenlang was MS Exchange zo goed als 'incontournable' als je als onderneming email, agenda en contacten wou delen.
* Sinds 2008 gebruiken wij op kantoor echter dovecot voor IMAP, davical voor calDAV en openldap voor LDAP(contacts) - deze laatste wordt misschien vervangen door cardDAV als onze telefoons dit protocol gaan ondersteunen.
* Sinds 2008 worden meer clients ontwikkeld die overweg kunnen met caldav en carddav, zeker mede onder impuls van Google-diensten
* Ons kantoor (en wij niet alleen) profiteren mee van deze opgang van caldav-clients
* Zodoende worden minder mensen afhankelijk van MS, maar ook van Google, want er zijn alternatieven mogelijk.

Voor zij die er geen graten in zien om hun data aan een bedrijf toe te vertrouwen, bestaat er onder andere Google en OwnCloud. Zij die zelf moeite kunnen en willen doen om onafhankelijk te kunnen werken, hebben gratis en open alternatieven ter beschikking, zowel serverside als clientside.

Push gebruiken wij (nog) niet, maar zowel voor IMAP als voor calDAV is dit te implementeren (in het laatste geval door middel van eJabberd). (wie weet wil je zelf de open alternatieven gaan gebruiken ;))
Tuurlijk heb je de keuze om het allemaal in eigen beheer te steken (al heb je bij MS Exchange binnen een bedrijf volgens mij toch echt alleen de licentie en geen overdracht van gegevens), maar dat kost weer veel tijd en geld.

Wat gewoon jammer is, is dat google stopt met het ondersteunen van protocollen (of deze nou open zijn of niet, doet er niet toe, ze zijn gewoon veelgebruikt) en dat MS eigenlijk geen tijd krijgt om hierop in te springen.
Zeker maar het is ook erg jammer dat Google zonder goede reden stopt met ActiveSync. In dit artikel is ook te lezen dat Google geen data van youtube wil vrijgeven of een eigen youtube app voor WP8 wil maken wat misschien aangeeft dat dit om een grotere strijd gaat.

Aan de andere kant kan de reden voor overstappen op CalDav e.d. simpel weg zijn dat de kalender data in dit protocol opgeslagen wordt in iCalendar formaat dat, ondanks de i aan het begin, tegenwoordig een open standaard is (RFC 5545). Dat is in iedergeval wat Google zelf als reden geeft:
Google Sync was designed to allow access to Google Mail, Calendar and Contacts via the Microsoft Exchange ActiveSync® protocol. With the recent launch of CardDAV, Google now offers similar access via IMAP, CalDAV and CardDAV, making it possible to build a seamless sync experience using open protocols. Starting January 30, 2013, consumers won’t be able to set up new devices using Google Sync; however, existing Google Sync connections will continue to function. Google Sync will continue to be fully supported for Google Apps for Business, Government and Education. Users of those products are unaffected by this announcement.
Wat dan wel weer vreemd is, is dat ze wel ActiveSync blijven gebruiken voor Google Apps, terwijl ik niet zie welke meerwaarde ActiveSync daar bied over Imap, CalDAV, CardDav (en WebDav). Ook blijft alles voor bestaande verbindingen gewoon werken...! Dus Google wat wil je nu precies, open standaarden of MS pesten, of beide :P.

Achja gelukkig kunnen Android telefoons nog wel ActiveSync gebruiken... (krom toch).

[Reactie gewijzigd door roy-t op 3 januari 2013 10:10]

Voor caldav en carddav hoef je geen (patent-)licenties af te nemen. Voor ActiveSync juist wel, wat deels de reden is dat Google daar vanaf wil, en ook verklaart waarom ze het minder erg vinden om het voor betalende gebruikers nog te blijven ondersteunen.

Je laatste comment over Microsoft pesten is misschien wel op z'n plaats. In combinatie met het verhaal over YouTube lijkt het erop dat Google simpelweg niet wil meewerken aan Microsoft's Windows Phone avontuur. Je zou kunnen zeggen dat Microsoft het verdiend heeft met hun eigen pesterijen in het verleden. (You reap what you sow...)

@hiostu: Niet meewerken met je concurrent valt wat mij betreft prima binnen "do no evil". Ze doen niks evils, ze weigeren alleen mee te werken met hun concurrent (die zelf overigens ook Windows Phone gebruikt om Bing en Internet Explorer te pushen ten gunste van Google en Chrome).

[Reactie gewijzigd door arendjr op 3 januari 2013 10:28]

Tja, maar van het motto "Do no evil" blijft op deze manier erg weinig over. Microsoft is juist heel anders bezig de laatste jaren en Google lijkt steeds meer op Microsoft van de jaren 90.
Vooralsnog is het aandeel Windows op laptops en desktops het grootst en ook WP laat een stijging zien. Met Windows 8 tablets kunnen ze weer op de tabletmarkt meedoen, dus echt slecht gaat het nou ook weer niet. In ieder geval hadden ze nog steeds een prima winst (mede dankzij de bedrijfstak) en de andere markten deden het ook niet slecht.

Verder zijn die spotjes misschien wat anti-Google, maar ze hebben wel degelijk een kern van waarheid. Het is niet dat andere bedrijven MS nooit hebben gebruikt in spotjes om aan te geven dat zij toch echt de beste zijn.

Tuurlijk kun je gebruik maken van de browser (en dat doet de huidige app ook), maar waarom mag MS niet dezelfde ervaring bieden als Google doet op iOS of Android? Als je kijkt naar 3rd party Youtube apps op WP7/8, dan zie je dat het wel degelijk wat toevoegt. Ze werken wel degelijk tegen en dat is dus in strijd met de wet.

Vooral je laatste zin geeft aan waar hier nu dus het probleem zit. Google kan het makkelijk ondersteunen en helpen een succes te worden, maar ze weigeren dit gewoon glashard en dat is gewoon in het nadeel van de consument. Liever 3 systemen die met elkaar concurreren, dan 2 (waarvan er 1 op het topsegment na eigenlijk geen concurrentie heeft).
Wat dan wel weer vreemd is, is dat ze wel ActiveSync blijven gebruiken voor Google Apps, terwijl ik niet zie welke meerwaarde ActiveSync daar bied over Imap, CalDAV, CardDav (en WebDav).
Omdat betalende Google Apps klanten daar gewoon om vragen :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 januari 2013 10:34]

alleen jammer dat caldav en carddav nu niet bepaald geweldige protocolls zijn... had dan iets met syncml gedaan desnoods een eigen (inclusief documentatie) ative-sync alternatief.

geen active sync meer kunnen gebruiken voor nieuwe devices (bijv als je je telefoon eens moet updaten / flashen / resetten - betend voor mij iig dat google apps op de nominatie lijst is komen te staan voor services die vervangen moeten worden, mogelijk haalt mijn gapps account dus het einde van 2013 niet eens meer...
Dat Google de ondersteuing terug trekt is vervelend maar dat MS alleen die manier ondersteund is nog vervelender...

Oftewel MS moet gewoon de manier ondersteunen die Google gebruikt (carddav en caldav) en dan is er geen probleem meer.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 januari 2013 10:12]

Als een manier het best werkt, waarom zou je het dan nog met een ander protocol aanbieden?
dus waarom moet google dan weer twee manieren ondersteunen, waarvan eentje betalend is, terwijl de andere voor iedereen gratis is te implementeren?
Omdat dat klantvriendelijk is?

Op zich mogen ze er wel mee stoppen, maar geef MS dan de tijd om zich erop aan te passen. Als ze in Juni waren gestopt, was er tenminste nog een prima termijn om met een oplossing te komen. Heck, ik denk dat MS het dan desnoods wel had voorgeschoten om van het gezeur af te zijn, maar ze krijgen nu gewoon de kans niet.
Een:maand op voorhand aankondigen kun je toch bezwaarlijk 'prima van tevoren' noemen. De implementatie van een alternatief en het testen ervan kost minstens zo lang.

ActiveSync is trouwens wel wat ouder dan carddav en werd als open protocol gewoon gebruikt door Google. Die ondersteuning dan zomaar laten vallen is mijns inziensgewoon een gevalletje concurrent pesten.
Google heeft nu gewoon geen zin meer om te betalen en tijd te besteden aan die lastige lock-in techniek genaamd 'ActiveSync'. Helemaal niet speciaal voor een gemarginaliseerd OS (Windows Phone).
Dat is dus niet waar. Google blijft het protocol gewoon ondersteuen en dus ook betalen voor de licentie. Alleen kunnen bbinnenkort nieuwe Windows Phone devicesniet meer connecten via dat protocol.
Dus niet om geld maar om windows phone overstapper te hinderen.
Dat is geen standaard of zoiets
Pardon? Exchange en Exchange ActiveSync zijn de de-facto standaarden wat betreft push email en gerelateerde services, die al jaren en jaren gebruikt worden in het bedrijfsleven door alle fabrikanten. Het is inderdaad geen open standaard nee, maar dat is dan ook niet de definitie van een standaard.

Google blijft, slim als ze zijn, EA ook gewoon ondersteunen op Android, omdat ze weten dat het ze heel veel klanten gaat kosten als ze dat niet meer doen. Dat geldt niet voor de andere kant - hun eigen services hebben EA niet nodig voor Android, dus ze benadelen hiermee louter mensen met mobiele apparaten van de concurrent.

En imap is helemaal geen valide alternatief, die ondersteunt geen push email.
Er is wel een IMAP Push variant, daarnaast kun je mijn inziens het MAP IDLE commando wel beschouwen als een push functionaliteit.
Het lijkt me niet heel moeilijk voor MS om die open standaarden even te implementeren. Het is natuurlijk niet leuk voor ze dat ze wat extra werk moeten doen, maar het is niet zo dat Google weigert om te koppelen met Microsoft; het heeft enkel een MS protocol (ActiveSync) er uit gegooid. Dat youtube verhaal vind ik dan wel kwalijker...
We weten alleen wat Microsoft zegt, Google heeft nog niet gereageerd.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Google niet dezelfde API's/code/design's geeft aan Windows Phone als iPhone. Ik kan me daarentegen WEL voorstellen dat Microsoft weigert standaarden te implementeren die het niet leuk vind.
Waarom zou Google moeten betalen om overstappen naar MS mogelijk te maken (active-sync is een licentie voor nodig)? Terecht dat ze niet gratis en gesloten protocol van MS laten varen en MS dus forseren van het open en gratis protocol gebruik te laten maken...
Het gaat hier om een open protocol.
..waar zowel clientzijdig als server zijdig aan MS voor betaald moet worden....open is nogal relatief in jouw geval....vreemde situatie niet? Je moet dus de concurrent betalen omdat je iets moet implementeren van diezelfde concurrent?

[Reactie gewijzigd door ioor op 3 januari 2013 12:04]

Dan zou ik het volgende artikel eens lezen:
YouTube Access and Windows Phone: Microsoft throws down the gauntlet
Microsoft has continued to engage with YouTube personnel over the past two years to remedy this problem for consumers. As you might expect, it appears that YouTube itself would like all customers – on Windows Phone as on any other device – to have a great YouTube experience. But just last month we learned from YouTube that senior executives at Google told them not to enable a first-class YouTube experience on Windows Phones.
Het lijkt er dus op dat Google actief bezig is Windows Phone van hun services te blokkeren.
En maar mekkeren als Microsoft geen browserkeuze scherm toont.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 3 januari 2013 10:00]

Wel even de kanttekening erbij dat dit alleen het MS perspectief toont...
En ook nog eens vanaf een niet echt objectief te noemen bron...
Dus wat daar allemaal echt van waar is...
Uiteraard is het wachten op een reactie van Google, er zijn altijd twee kanten van het verhaal.
Maar het is wel opvallend dat dit samenvalt met de synchronisatie issues uit het artikel.
EAS is een open en vrij protocol. Het is alleen niet gratis.
Wat is daar dan vrij aan?
Tuurlijk hadden ze meer protocollen kunnen ondersteunen, maar zo populair was/is carddav en caldav tot een paar weken/maanden terug nog helemaal niet.
Waarom hebben de anderen dan wel ondersteuning voor die protocollen?
Het is de fout van MS zelf dat ze alleen het eigen protocol ondersteunen. Ze hebben er zelf voor gekozen...
Wel even de kanttekening erbij dat dit alleen het MS perspectief toont...
En ook nog eens vanaf een niet echt objectief te noemen bron...
Dus wat daar allemaal echt van waar is...
Sorry hoor, maar als je kijkt hoevaak Google opeens de api's en andere zaken heeft verandert zodat alleen op het windows Phone platform Youtube opeens niet meer werkt. Developers aangesproken worden door het bedrijf Google met de mededeling geen perfecte youtube app te maken, zegt voor mij al genoeg. Google is niet meer het liefste jongetje uit de klas en doet er alles aan om de grootste te worden. Dit zie je ook terug in chrome waar ook van de standaarden wordt afgeweken en zelf implementaties maakt dat alleen binnen Chrome werkt.

Persoonlijk hoop ik dat Google hard wordt aangepakt en niet met smartgeld er vanaf mag komen voordat de geschiedenis zich herhaald en dat het Microsoft uit de jaren 90 wordt.

[Reactie gewijzigd door vali op 3 januari 2013 11:40]

Dit geldt alleen voor ARM tablets...

edit voor hieronder:

Heb je dat ook als je een ipad, android tablet of een smartphone koopt ?

Als je een x86 tablet koopt kan je doen en laten wat je wilt met het apparaat, alleen met de ARM versie kan dit niet. Beetje mierenneukerij als je hier druk om maakt, vind je zelf ook niet?

[Reactie gewijzigd door vali op 3 januari 2013 15:10]

ja en?
Ik wil zelf kunnen bepalen wat er wel en niet draait op mijn computer/tablet/telefoon
De Youtube app op IOS is van Google zelf, de vorige was er vanwege contracten met Google. Google heeft hier baat bij want IOS is niet bepaald klein te noemen.
Windows Phone is (nog) niet zo groot, Google steekt er dus geen enkele moeite in.

Voor het synchroniseren is het wel jammer, maar dat kan Microsoft inderdaad aanpassen door die andere protocollen te implementeren. Ik vraag me af in welke mate ze dit zullen doen, in WP7.8 zit het alleszins nog niet.
Google moet er ook geen enkele moeite insteken ... MS heeft zijn eigen YouTube app klaar, maar krijgt gewoon geen toegang tot de service.
En dat is voor hen een moeite, eentje dat ze niet willen :)
Persoonlijk gebruik ik nu Tube Pro, deze is niet slecht. Al hoop ik ook dat een native app voor Windows Phone komt. Vroeger was er nog een betere (ben de naam even kwijt), maar deze ontwikkelaar moest zijn app toen verwijderen van Google zelf. http://tweakers.net/nieuw...n-uit-wp-marketplace.html
Mogelijk wil de internetreus het moeilijker maken voor ontwikkelaars om zijn diensten op andere mobiele besturingssystemen te gebruiken.
Zegt wel genoeg denk ik.
Alleen voor nieuwe gebruikers ondersteunen ze het straks niet meer
Correctie, voor nieuwe apparaten ondersteunen ze het straks niet meer. Na 30 januari kun je geen nieuw device meer aanmelden voor EA synchronisatie.
Ze blijven het namelijkwel ondersteunen voor gebruikers die al op Windows Phone over zijn.
Totdat die gebruikers een nieuwe telefoon kopen, en dan dus pech hebben gehad als ze weer voor WP kiezen, want dan kunnen ze daarmee ineens niet meer synchroniseren met hun account.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 januari 2013 10:47]

Ze hebben een microsoft protocol ondersteund, om het mensen makkelijker te maken om over te stappen van hotmail/outlook/windows naar gmail/android.

Inmiddels ondersteun >90% van de markt een open protocol, waarom zou je dan nog de gesloten dienst van je concurrent gaan ondersteunen?
Lees nou eens goed...

Google hanteert open standaarden die Microsoft niet wil implementeren in Windows Phone. Het enige dat Google nu doet, is een gekunstelde oplossing om Microsoft gebruikers tegemoet te komen, schrappen. De eigenlijke boosdoener in dit verhaal is Microsoft die weigert om de open standaarden te gebruiken.

Het Youtube verhaal is dan weer even anders, al lijkt me dat de (mobiele) website voor alle WP gebruikers toch wel bereikbaar zal zijn?!
Dat is onjuist, ook op de mobiele website op mijn Windows Phone kan ik voor HQ kiezen.
Daarnaast is er een prachtige applicatie genaamd MetroTube in de Windows Phone Store die YouTube video's kan afspelen in HD, HQ en LQ, waardoor het op dit moment meer een probleem is voor Microsoft dan Windows Phone gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Wietsee. op 3 januari 2013 12:06]

Het Youtube verhaal is dan weer even anders, al lijkt me dat de (mobiele) website voor alle WP gebruikers toch wel bereikbaar zal zijn?!
De HTML5 variant van Youtube is inderdaad gewoon bruikbaar en werkt. Er word dus niets geblokkeerd. Het enige dat er aan de hand is is dat MS graag ziet dat er een native Youtube app komt. Google vind dit te veel werk voor het kleine marktaandeel en zegt (imho terecht) "Jammer voor die paar gebruikers, maar zij kunnen ook in de html5 variant van onze player terecht".
Onjuist. Microsoft is juiste degene die bezig is met een Youtube app voor WP.
Maar het lijkt erop dat Google actief WP-toestellen de toegang tot uitgebreide informatie ontzegt:
Unfortunately, Google has refused to allow Microsoft’s new Windows Phones to access this YouTube metadata in the same way that Android phones and iPhones do. As a result, Microsoft’s YouTube “app” on Windows Phones is basically just a browser displaying YouTube’s mobile Web site, without the rich functionality offered on competing phones. Microsoft is ready to release a high quality YouTube app for Windows Phone. We just need permission to access YouTube in the way that other phones already do, permission Google has refused to provide
bron
Het enige dat er aan de hand is is dat MS graag ziet dat er een native Youtube app komt. Google vind dit te veel werk voor het kleine marktaandeel en zegt (imho terecht) "Jammer voor die paar gebruikers, maar zij kunnen ook in de html5 variant van onze player terecht".
Hoezo te veel werk?
Microsoft wil de app zelf bouwen.
Ze willen bij Microsoft alleen toegang tot de youtube API's vergelijkbaar met de toegang die Apple op iOS bijvoorbeeld ook heeft.
Het enige dat Google nu doet, is een gekunstelde oplossing om Microsoft gebruikers tegemoet te komen, schrappen.

Lekkere bash, EAS is een de facto standaard, niks gekunstelde oplossing. Daarnaast schrappen ze EAS helemaal niet. Als je betaald mag je EAS blijven gebruiken, puur winstbejag.

Het lijkt me gewoon een ordinaire pesterij. Op deze manier hebben dadelijk zowel iOS als WP geen push mail meer via Google. Op iOS kun je dan nog een GMail app installeren maar die is voor WP in geen velden of wegen te bekennen.
Dit is absoluut geen bash. Microsoft heeft een eigen idee over hoe je zou moeten mogen syncen. Zij willen namelijk dat de aanbieder van een dienst hen betaalt om met WP te syncen.

Google biedt via open standaarden (gratis) syncing aan met hun diensten. Alleen moet het OS, in dit geval WP, dat ondersteunen. In dat geval zullen Microsoft devs dus aan de bak moeten.
Dat zie je toch echt verkeerd. Google bied al sinds jaar en dag EAS op hun GMail accounts. Dat MSFT daar slim op inhaakt door dit te gebruiken om te synchroniseren lijkt me niet een gevalletje misbruik.

Daarnaast treft dit niet alleen MSFT maar ook Apple. Toegegeven dat je daar ook IMAP/CardDAV/CalDAV kan instellen, maar dan nog verlies je push mail.
[...]Het enige dat Google nu doet, is een gekunstelde oplossing om Microsoft gebruikers tegemoet te komen, schrappen. De eigenlijke boosdoener in dit verhaal is Microsoft die weigert om de open standaarden te gebruiken. [...]
Lees beter: Het enige dat Google nu doet is (nieuwe) WP-consumenten buitensluiten van Google's ActiveSync-dienst (bron: tweakers dd 15-12).

Aangezien MS betreurt dat Google de dienst voor consumenten staakt lijkt het erop dat onderhandelingen over licentiekosten van het betreffende protocol zijn afgeketst.

[Reactie gewijzigd door hieper op 3 januari 2013 10:32]

Als je er voor moet betalen om het te gebruiken is het geen open standaard te noemen...
Jawel, het is alleen niet gratis. Open en gratis zijn dan ook geen synoniemen, wat jij lijkt te denken ... Het staat iedereen vrij om de standaard te gebruiken of implementeren, enkel wordt voor de technologie een licentie gevraagd.
Pijnlijke manier van google om een nieuwe concurrent het leven zuur te maken.

Zonder de google synchronisatie van kalender, contacten en vooral email ook denk ik dat veel mensen in de problemen komen.
Van het moment je niet 1 systeem had waar je alles van had gebruikte de meeste mensen wel google voor hun kalender over al hun toestellen te synchen.

Zelf deed ik het voor men laptop, android smartphone en iPad zo. En men vader doet dit ook zo voor zijn iPhone.

Hopelijk voor windows phones wordt dit opgelost. Anders kan je niet met verschillende systemen werken en overstappen wordt zeker bemoeilijkt.
Je kunt ook zeggen dat Microsoft weigert gangbare protocollen te ondersteunen.
Het verhaal heeft natuurlijk twee kanten.
Google kan nooit verplicht worden een protocol te ondersteunen wat alleen hun concurrent gebruikt.
Het youtube verhaal, tsja... Ook zoiets.
Ik vind het vreemd dat Microsoft vind dat Google verplicht is om een app te bouwen voor een concurerend platform (wat tevens in marktaandeel nog nauwelijks relevant is, maar dat kan altijd veranderen natuurlijk) en zelfs vind dat dit een anti-trust zaak moet worden.
Microsoft maakt toch ook geen office pakket voor Android/ChromeOS?
"Microsoft maakt toch ook geen office pakket voor Android/ChromeOS?"

deze komen er aan :)
http://tweakers.net/nieuws/84878/microsoft-office-voor-android-en-ios-in-maart-2013-beschikbaar.html
Microsoft vindt niet dat Google verplicht een app te bouwen voor Windows Phone, maar vindt wel dat het mogelijk moet zijn om zelf een goedwerkende app te kunnen bouwen voor Windows Phone.
Microsoft maakt wel een Office pakket voor iOS, en die andere OS'en zijn in ontwikkeling. Ze hebben daarnaast zelf een app geschreven voor YouTube, maar krijgen gewoon niet de toegang tot YT van Google die anderen wel krijgen. Ze verwachten helemaal niet dat Google dit voor hen schrijft, enkel dat ze op gelijke voet behandeld worden als Android en iOS. Dat heeft niets te maken met ondersteuning van protocollen door MS, maar simpelweg dat Google expliciet WP wil weren. Reden genoeg om de instanties te laten ingrijpen voor mij.
zonder zowel active sync als syncml word het voor heeeeel wat devices en clients moeilijk om nog contacten events en notes te syncen, email via imap is geen probleem maar er is more to google than just email

ik ken genoeg kleine bedrijfjes die nog nokia s60 telefoons gebruiken (omdat die dingen redelijk eenvoudig en erg solide zijn, die gaan het straks allemaal niet meer doen. tenzei ze per dik geld gaan betalen...

bovendien zijn die prijzen van google oneveredig hoog voor juist die markt waar google het van zou moeten hebben... geen 10 user trial betekend dat het voor resellers ook nog eeens behoorlijk lastig wordt om klanten 'verslaafd' te maken aan google...
Microsft zegt niet dat ze een app moeten maken voor WP8, ze hebben een app klaar maar krijgen geen toegang tot de API van youtube, dat is toch wel degelijk concurrentje pesten
Dit zou dan ook weleens de reden kunnen zijn!

Google stopt met MS 'diensten te verlenen' als MS geen werk maakt van een gelijk speelveld in de ARM markt. MS loopt te 'verkondigen' dat hun platform voornamelijk zakelijk is, want 'zij' hebben wel een volwaardige Office en ondertussen geen Android/iOS versie leveren. Tja, dat dan een van de hoofdleveranciers van Media en je grootste concurrent ineens niet meer bereid is om voor jouw 'zakelijke' platform een speler uit te brengen....

In dat opzicht vind ik Google dan ook erg sterk. 'Don't be Evil' werkt niet als je niet af en toe je tanden laat zien, want anders word je een muurbloempje. En eerlijk is eerlijk, google heeft toch al de nodige 'heilige huisjes' (mede) gekraakt. De browser, smartphone, video, ad, ... markten zijn een stuk competatiever geworden, waarbij concurrenten/partners niet 'afgemaakt' worden, maar Google wel flink aan de bomen schud, in tegenstelling tot concurrenten die het meteen persoonlijk lijken te nemen.
Er is een reden dat je sinds de release van Windows Phone ervoorzorgt dat er geen youtube app uitkomt (heel toevallig het bedrijf Microsoft), maar wel alle apí's openzet voor IOS, android en bijvoorbeeld zelfs voor de ps vista?
In dat opzicht vind ik Google dan ook erg sterk. 'Don't be Evil' werkt niet als je niet af en toe je tanden laat zien, want anders word je een muurbloempje. En eerlijk is eerlijk, google heeft toch al de nodige 'heilige huisjes' (mede) gekraakt. De browser, smartphone, video, ad, ... markten zijn een stuk competatiever geworden, waarbij concurrenten/partners niet 'afgemaakt' worden, maar Google wel flink aan de bomen schud, in tegenstelling tot concurrenten die het meteen persoonlijk lijken te nemen.
Sorry hoor, maar ik ben compleet niet mee eens met de tegenargumenten. Als je een massive groot bedrijf als youtube hebt overgenomen vind ik dat je iedereen met gelijken maten moet behandelen. Dan kan je niet meer zeggen dat je de ene wel support geeft, maar de ander compleet negeert. Het stukje over ARM slaat tevens ook kant nog wal |:(
Dat zou je kunnen zeggen als ze een redelijke tijd zouden hebben gehad om het te implementeren. Toen ze Windows Phone hebben ontwikkeld was er bij Google nog helemaal geen sprake dat ze zouden stoppen met EAS en wat doen je dan? Je implementeert het protocol waar er de meeste kennis van is en wat jaren al heeft gewerkt.
Nu stopt Google opeens in een korte tijd met EAS (voor nieuwe gebruikers) want Google weet donders goed dat je niet in een maand of 2 zomaar even 2 of 3 protocollen implementeert, test en uitrolt naar de gebruikers. Dit doen ze echt om Microsoft dwars te zitten.
Google blijft weigeren een app te maken of data te geven voor het maken van een volwaardige YouTube-app voor Windows Phone, meldt Microsoft.
Ze kunnen ook de nodige data geven, hoeven ze niks te bouwen. Maar dat doen ze ook niet.
"Google blijft weigeren een app te maken of data te geven voor het maken van een volwaardige YouTube-app voor Windows Phone"

Dit vind ik toch apart, de youtube app voor Windows 6.5 bestaat en werkt namelijk prima.
Zou toentertijd de app door youtube geschreven zijn hiervoor of heeft Microsoft toen wel de data gekregen?
Inderdaad, ik stap binnenkort over naar WP8 vanaf android, als google dan moeilijk gaat doen dump ik gewoon me gmail en ga ik volledig over op microsoft.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013