Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Jarred Land heeft in een posting op het officiŽle Red-forum nieuwe informatie gepubliceerd over de Dragon-beeldsensor-upgrade voor Red Epic-camera's. Volgens de afbeelding in de posting heeft de nieuwe sensor een dynamisch bereik van ongeveer 20 stops.

Red Dragon logo 160pxBij de 'Obsolescence Obsolete'-aankondiging van vorig jaar april van de Dragon-beeldsensor-upgrade voor Epic- en Scarlet-camera's beloofde Red dat de sensor een dynamisch bereik van meer dan 15 lichtstops zou krijgen. Gezien de nieuwsposting van Jarred Land, een medeoprichter van Red, lijkt dit een conservatieve schatting te zijn geweest.

De geplaatste afbeelding laat namelijk een testkaart zien, genomen met een prototype van de Dragon-sensor in een Epic-videocamera, waaraan een dynamisch bereik van ongeveer 20 lichtstops is af te leiden. Het groter dan verwachte bereik is volgens Red mogelijk door een nieuw pixelontwerp, een geavanceerder productieprocedé en een nieuw ontwerp voor het uitlezen van de pixeldata. De vorige generatie beeldsensor, Mysterium-X, had een opgegeven dynamisch bereik van 13 lichtstops en een beetje.

De Dragon-sensor heeft een resolutie van 6144 bij 3160 pixels, wat door Red aangeduid wordt als een 6k-type. De framerate van de videostream waaruit de frame afkomstig is, bedraagt 82fps, maar de Dragon-sensor zou volgens de vrijgegeven specificaties maximaal 120fps kunnen halen. Jarred heeft wel een vervelende mededeling voor potentiële afnemers van de sensorupgrade; die zal door interne wijzigingen van de Epic-infrastructuur duurder uitvallen dan de beoogde 6000 dollar, terwijl de sensor-upgrade niet mogelijk is voor Scarlet-camera's. Wel komt er voor die klanten een inruilactie.

Red Dragon beeldsensor upgrade dynamisch bereik

Reacties (40)

Reactiefilter:-140038+127+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Het halveren danwel verdubbelen van de ISO-waarde van de sensor staat wel degelijk gelijk aan min danwel plus 1 stop.

Daarnaast denk ik dat de hele discussie over het dynamisch bereik van deze nieuwe beeldsensor volledig losstaat van de capaciteiten van projectoren of tv's.

Het is onzin om te zeggen dat je het verhoogde dynamische bereik niet zou kunnen zien op huidige tv's/projectoren; het gaat erom dat de camera een verhoogd bereik heeft in het vastleggen van contrastrijke beelden. Dat wil zeggen: bij het filmen van een felle lucht boven een donkere rotspartij die in de schaduw valt, registreert een camera met een laag dynamisch bereik gechargeerd gezien slechts zwart (rotspartij in de schaduw) en wit (de felle lucht). Een camera met een hoog dynamisch bereik kan binnen de witte luchtpartij, weer gechargeerd gezien, grijstinten in wolken onderscheiden en tegelijkertijd grijstinten in de donkere rotspartij registreren.

Dit is duidelijk terug te zien op welke monitor/projector dan ook.

Ter illustratie: download bovenstaand plaatje met de 20 stops en verhoog in Photoshop het contrast; je zult zien dat de linkerkant steeds eerder volledig wit is, en de rechterkant steeds eerder zwart (dus origineel: 1 = wit, 20 = zwart; hoger contrast: 1 en 2 = wit, 19 en 20 = zwart; nog hoger contrast: 1 en 2 en 3 = wit, 18 en 19 en 20 = zwart, etc.).
Sterker nog, de DCP (Digital Cinema Package) die de bioscopen krijgen is ongeveer HD resolutie met nog een behoorlijke (JPEG) compressie. Dus in de bios ga je niets van deze camera resoluties merken, het is interessanter voor de post-productie inderdaad, wat meer speelruimte (en vooral wederom een berg meer data).
8K zal zeker wel de opvolger zijn van de 4K.
Sharp had in 2011 (mei) al zijn eerste 8k tv laten zien.
http://sharp-world.com/corporate/news/110519.html
Hoewel de SLR's inderdaad steeds vaker worden gebruikt in film/video wereld worden er nou niet echt 'veel Hollywood blockbuster' mee geschoten.
Ongeveer 11 stops
Je kan er ook gewoon foto's mee maken in RAW. Filmen moet je doen met een video/filmcamera.
Dat kan wel, zeker bioscopen kunnen dat. IPS schermen zijn hier uitermate geschikt voor. Een TN panel echter, of mobieltje ... neu. Iets als een plasma TV is aan te raden :)
Hoe ga je zo een dynamisch bereik weergeven?

Monitoren en bioscopen kunnen dat toch helemaal niet, toch?
Ik had tot nu toe nog nooit van dit merk en camera's gehoord.
Direct en googletje gedaan en zie nu dat het vooral filmcamera's zijn voor de Hollywood kaskrakers, maar vanwaar dan de resoluties tot 6144x3160 pixels?
Wat is het bereik van de sensor in bijvoorbeeld een Canon 650D oid?
Nou jah de kwaliteit van analoge 72 mm film ligt op ongeveer 8k, daarom worden heel veel films ook ingescand op die resolutie! Ik vindt 6 k ook een beetje een onlogisch daarom. Maar goed Red loopt aardig vooruit dus grote kans dat ze over 3 jaar met een 8k update komen !
Nee 20 stops ga je ook niet weergeven. Onze ogen registreren dat niet en zijn vooral gevoelig voor het middengebied van ongeveer 4 stops. De rest wordt bij elkaar gedrukt of afgekapt, zodat het eind plaatje rond de 11-13 stops heeft.
Het is vooral nuttig voor de colorist die hierdoor toch de informatie van hele donkere of lichte gebieden kan gebruiken door deze ofwel op te lichten of donkerder te maken.
Normaal licht met een filmset goed uit zodat alle gebieden al in ongeveer 11 stops zit.

Een stop meer is trouwens 2x meer licht, dus kan je nagaan hoeveel 20 stops is.
Ze worden best veel gebruikt maar alleen voor bepaalde shots. DSLR's zijn veel kleiner en goedkoper, en worden daarom wel eens gebruikt als er weinig ruimte is of voor riskante shots:

http://www.photoreporter....-have-changed-hollywood/2
Het zelfde bedrijf is ook bezig met nieuwe laser projectoren die een behoorlijk goed contrast moeten geven. Maar dit gaat over hoe groot het contrast kan zijn bij de opname, niet bij weergave. Denk aan hoe hdr foto's - niet dat stomme effectje - worden gemaakt waar een felle zon gecombineerd kan worden met donkere schaduws. Die hdr foto's kan je ook gewoon zien op je monitor.
De industrie gaat over op 4K niet 8K. Een eventuele opvolger van 4K is nog niet echt in zicht. 6K opname resolutie geeft ruimte voor een betere debayering en eventueel croppen met 4K als distributie formaat.
Deze camera's worden ook gebruikt voor fotografie - redelijk wat covershoots zin geschoten met de huidige epic. Hier heeft een hogere resolutie dan 4K een direct nut.
Voor de duidelijkheid, ze spreken zelf op dit moment van 18+ stops wat nog wat hoger kan worden met betere calibratie en color science. Dat de sensor een resolutie heeft van 6K is niet persee voor een nieuwe publicatie resolutie, het geeft ook meer ruimte voor post-productie - denk aan debayering en croppen. Ook is het belangrijk voor fotografie waar deze camera's steeds vaker worden gebruikt.
Om het plaatje in perspectief te zetten door het eerste vakje komt 2.097.152 keer zoveel licht dan door de laatste.
Mooi is ook dat er nog minder ruis is, dus dat het nog wakkelijker wordt om in het donker te schieten waar de MX al behoorlijk goed in is.

[Reactie gewijzigd door EviL_Me op 2 januari 2013 22:07]

Het menselijk oog zou 20 stops aankunnen. Dit bereik lijkt me fantastisch voor een DSLR. Ik vraag me af wanneer N of C hiermee op de proppen komt. (zal uiteindelijk toch door SONY gemaakt worden....)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Games

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True