Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 17, views: 6.512 •

Phil Fish, de man achter het in april 2012 verschenen puzzelspel Fez, maakt in een nieuwjaarpost bekend dat hij 2013 wil gebruiken om zijn game naar andere platformen te brengen dan Xbox Live Arcade. Welke platformen dat zijn maakt Fish niet bekend.

Phil Fish, die samen met Renaud Bedard ontwikkelstudio Polytron vormt, stelt in zijn nieuwjaarspost dat 2012 een gek jaar was voor de kleine studio. Nadat Fez, de eerste game van de studio, in april op de markt verscheen, werd het tot beste game tijdens het Independent Games Festival van 2012 bestempeld. Vervolgens kwam Fish in het nieuws doordat hij weigerde om Microsoft te betalen voor het uitbrengen van een patch voor de game.

Fish maakt in zijn post de plannen voor 2013 bekend. Hij wil vooral gehoor geven aan het herhaalde verzoek om de game ook voor andere platformen te laten verschijnen. Hij maakt echter niet duidelijk wat voor plannen de kleine studio precies heeft. Zo maakt hij niet bekend op welke systemen hij de game wil laten verschijnen, en ook niet wanneer de ports zullen verschijnen.

Fez is een puzzelgame waarin gespeeld wordt met perspectief. Het lijkt daarin enigszins op Echochrome, een game die in 2008 verscheen voor PlayStation 3 en PlayStation Portable.

Gameplaybeelden XBLA-hit Fez

Lees meer over

Reacties (17)

Gaat hij het vast ook tot 5x toe opnieuw herschrijven omdat hij niet tevreden is en komt het pas in 2016 op de markt :P
Laten we hopen dat in ieder geval een van die andere platformen de pc is.
Ik vond Fez wel leuk, maar toch ook wel een tikkeltje saai. Vaak is het gewoon random maar wat draaien en dan de eerste beste deur die je ziet ingaan. Echt uitdagend wordt het niet.
Het begint heel simpel idd. Maar na enige levels moet je toch wel redelijk complexe puzzels oplossen. Zit o.a. een hele eigen taal en cijfers systeem in het spel wat je moet zien te doorgronden.

De moeilijkheid na enige levels heeft mij dan weer afgeschrikt. Kwam niet meer verder.
Misschien vanavond weer een poging wagen.
Ik zag paar weken terug een indrukwekkende documentaire over de makers van FEZ en Super Meatboy. Het spel FEZ is heel lang (4 a 5 jaar) in ontwikkeling en de maker is al minimaal 4x opnieuw begonnen met het spel. Het meeste werk in het spel is dat iederblokje/textuur aandacht krijgt van de maker.
Het is niet zo dat het een automatisch gegenereerde engine is die willekeurige blokken creŽert.

Tevens is het spel ook lang uitgesteld doordat het spel met 2 personen is gestart maar later heeft 1 persoon zich teruggetrokken uit het project. Tijdens een Amerikaanse beurs (naam ben ik vergeten maar zou heel goed Independend Games Festival kunnen zijn) wilde hij het spel koste wat het kost aan de mensen laten zien dat FEZ nog degelijk in ontwikkeling was/is.
Daar toonde hij dan ook een demo naar mensen toe die spijtig genoeg geregeld vast liep omdat hij de avond ervoor nog codes/regels had gewijzigt wat een verbetering voor het spel zou moeten zijn op dat moment.
Vele bezoekers vonden het spel origineel maar het moest je raken. Sommige mensen vonden het saai omdat er niets te doen was omdat ze de moderne spellen van tegenwoordig gewend zijn.

Het probleem was echter dat er toestemming van de teruggetrokken partner moest komen. Die kreeg ie pas op het moment dat hij al bezig was op de spellenbeurs. In meest negatieve vorm had het tot een rechtzaak kunnen worden tussen die 2 makers onderling.

Verder kreeg de maker ervan geregeld de vraag of FEZ nog wel kwam van fans. Het spel werd al vergeleken met Dukenukem Forever met de eeuwige vertragingen.
Tot grote frustratie dacht de maker het volgende:
Het is klaar wanneer ik het goed vind en niet eerder, hou op met zeuren over wel of niet uitkomen!

De titel van de docu is : Indie Game the Movie
Is te verkrijgen via Steam of als je andere wegen kent ga je gang.

1 ding games maken gaat niet over rozengeur en maneschijn en dat werd me ook duidelijk tijdens de docu.

Ik ben best benieuwt hoe het spel zal zijn en of het me kan boeien. Want op het ene moment is het 2d en als je de wereld draait dan gebeurd dat in 3d, waarna het daarna weer 2d is.
Het is een origineel concept dat wel.
Voor verduidelijking wat FEZ is: http://www.youtube.com/watch?v=0-LMU5T5vk8

[Reactie gewijzigd door aliberto op 2 januari 2013 15:14]

De titel van de docu is : Indie Game the Movie
Is te verkrijgen via Steam of als je andere wegen kent ga je gang.
De Humble indie Bundle 7 verkoopt hem nog voor een prikkie. Aanbod loopt nog maar 9 uur, dus als je het cheap en legaal wilt hebben (en andere games!) moet je opschieten!
Het betreffende festival waar je naar refereert was Penny Arcade Expo (PAX). Hij liet het spel eerder zien op de IGF in 2006 afaik, maar dat was toen nog een veredelde techdemo en niet speelbaar voor publiek.
Overigens maken al deze zolderkamerdevelopers het zichzelf echt onnodig moeilijk als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door ravenger op 2 januari 2013 15:53]

Overigens maken al deze zolderkamerdevelopers het zichzelf echt onnodig moeilijk als je het mij vraagt
Da's wel een flink statement dat je daar maakt. Blijkbaar weet jij het beter dan deze "zolderkamerdevelopers". Ga je dat ook nog onderbouwen of blijft het bij het rondstrooien van loze statements?
Tja, als je als enkele programmer zo'n game als FEZ maakt, duurt het drie keer zo lang te bouwen als wanneer je er twee hebt bijvoorbeeld, simpelweg omdat je dan elkaar op bugs kunt checken, en een beetje beter kan nadenken over structuren.

Daarnaast hebben die lui echt totaal geen gevoel voor planning, waardoor ze op allerlei andere vlakken in problemen komen; ik heb het idee dat ze altijd maar zeuren over financiŽn, dat vind ik onterecht in zekere zin. Bovendien zorgt dat er voor dat die gasten al vrij snel in een burnout terecht komen, dat zie je ook in de docu. Nu zijn dit 'succes'verhalen maar om het nu goede voorbeelden te noemen. Die lui geven ruiterlijk toe zichzelf te willen ombrengen als hun game zou falen, dan klopt er toch iets niet...

Jij bent kennelijk een andere mening toegedaan gezien je mn statement loos vindt, ik zie jou ook niets onderbouwen.

[Reactie gewijzigd door ravenger op 3 januari 2013 09:57]

Ik heb die docu ook gezien, maar het is ook niet zo dat niks aan Phil Fish lag. Hij is niet bepaald de liefste geweest met ook niet echt een geweldig goede werkwijze e.d.. Hij is vooral best eigenwijs geweest, en maakte soms niet de juiste beslissing als het niet ging zoals hij wilde.
Een voorbeeld hiervan is toen hij niet een spelbrekende bug wilde fixen omdat updates uitbrengen op XBLA best wat geld kost. Daar had hij beter mee om kunnen gaan dan dreigen met het niet fixen van de bug.

Daarbij komt dat ik vind dat zijn spel zelf zwaar overrated is. Het hele 'retro' gedoe wat alleen maar wordt bereikt door low-res textures en simpele chiptune deuntjes wordt vaak als iets prachtigs gezien, terwijl ik er niks bijzonder aan vind. De gameplay zelf is standaard platforming met de gimmick dat je het level kan draaien en dus niet in ťťn, maar pas in meerdere oogopslagen ziet waar je heen moet. Maarja, dat is maar mijn mening.
Deze docu is onderdeel van de huidige humble bundle: http://www.humblebundle.com/

Hij is op het moment van schrijven nog 8 uur geldig, dus sla je slag!
Fez is een puzzelgame waarin gespeeld wordt met perspectief. Het lijkt daarin enigszins op Echochrome, een game die in 2008 verscheen voor PlayStation 3 en PlayStation Portable.
Da's een nogal vreemde vergelijking. Het bijzondere aan Fez is vooral dat je speelt in 2D en de werreld kunt draaien (zeg maar de 4 zijden van een kubus). Daarbij komt ook nog dat het spel een bijzondere wending krijgt halverwege. Bij Echochrome is vooral het Escheriaans spelen met het perspectief de basis van het spel.

Dat doet me trouwens denken aan een heel mooi (gratis!) spel gemaakt op DigiPen door studenten: Perspective. Zeg maar een kruising tussen Fez en Echochrome :+
Als ik het me goed herinner is Fez geschreven in C#/XNA, dus zou het redelijk makkelijk moeten zijn om het in ieder geval naar PC en WP7 te porten, en met behulp van Monogame ook naar een wijd spectrum aan andere platforms, zoals Bastion ook al heeft laten zien.
Zal waarschijnlijk PSN/Steam worden.
Ben benieuwd hoe hij dat gaat doen, sinds hij atm in zijn eentje is. De knakker die Fez heeft geprogrammeerd werkt inmiddels bij de studio die Sword and Sorcery heeft gemaakt.
Hulde aan de redactie voor Indie / non-AAA game aandacht.
Doet mij persoonlijk een stuk meer denken aan Crush voor de PSP waarop volgens mij weer de Echodrome games op zijn gebasseerd

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013