Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties, 25.489 views •
Submitter: TD-er

Nog voor de aankondiging van Sony's nieuwe high-end telefoons zijn de eerste persafbeeldingen al online verschenen. Uit de foto's valt op te maken dat Sony naast de 5"-Xperia Z, waar eerder al veel informatie over verscheen, met een tweede, compacter model komt.

Hoewel Sony de toestellen nog niet officieel aangekondigd heeft, ondekte Engadet foto's van de twee smartphones op de webservers van de fabrikant. De bestandsnamen van de foto's verraden meteen de namen die Sony voor de toestellen wil gaan voeren: Xperia Z en Xperia ZL. Beide toestellen beschikken over een 5"-scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels, worden aangedreven door Qualcomms Snapdragon S4 Pro-soc, beschikken over 2GB geheugen en maken gebruik van een 13-megapixel-Exmor RS-beeldsensor.

De Xperia Z ging tijdens zijn ontwikkeling door het leven als de Yuga en werd onlangs al aan de tand gevoeld door een Russisch telecomblog. Dit toestel zou ook waterbestendig zijn. Over de ZL, die de codenaam Odin heeft, was tot nu toe echter minder bekend. Uit de foto valt op te maken dat deze variant over dunnere bezels beschikt en ondanks het identieke schermformaat dus kleiner dan de Xperia Z is. Daarnaast is op de foto een notificatieled aan de onderzijde van het scherm te zien. De frontcamera, die normaliter bovenaan te vinden is, bevindt zich bij de ZL in de rechteronderhoek.

Sony zal de twee toestellen volgende week aankondigen tijdens de CES-elektronicabeurs in Las Vegas. Waarschijnlijk wordt dan ook duidelijk voor welke markten de Z en ZL bedoeld zijn; er is namelijk een grote kans dat de toestellen niet in dezelfde landen uitkomen. Sony ontwikkelde in het verleden vaker diverse varianten van een toestel voor verschillende gebieden. Zo heeft de Xperia T een Aziatische tegenhanger in de Xperia XT, die een aangepaste vormgeving heeft.

Sony Xperia Z en ZL

Reacties (67)

Aparte positie ook van de front camera op het rechter model (rechtsonder).
Zou het de bedoeling zijn dat je hem in landscape mode gaat gebruiken?
Video bellen is in de aziatische lanen wel populairder, dus het zou goed kunnen, voordeel van landscape video bellen is dat je dan een breed beeld hebt ipv een smal beeld. Nadeel is dat alle huidige mobiele telefoon van een verticaal scherm uitgaan. Dus als je de Sony dan zou draaien dan kan je jouw stream direct naast die van de persoon die je belt ziet.
Deze smartphone haal ik. Wou al een tijd mijn Galaxy S2 upgraden en het lijkt alsof Sony net de GS2 eigenaren wil aanspreken met de Xperia Z. :)
ziet er goed uit, ben benieuwd naar de afmetingen ( voornamelijk dikte) en accuduur, wel een aparte plek voor de camera in de ZL.
Reken voor de accu-duur op een dag, dat is de standaard voor de smartphones. Enkele fabrikanten (HTC) heeft ook aangeven altijd de streven naar een dag gebruik.
Ziet er mooi uit. Alleen jammer dat Sony ook op de 4.5+ inch wagen springt.

zou dolgraag een highend toestel met 4 inch willen zien.
iPhone 5?

edit: waarom 10x -1?
Is toch gewoon duidelijk een antwoord op zijn vraag...

[Reactie gewijzigd door HyperioN op 2 januari 2013 09:11]

Ik denk dat als je een highend toestel wilt je niet de iPhone 5 bedoelt.

Verder vindt ik dit echt een super mooi design, niet de kinderachtige groote ronde hoekjes van de samsung modellen en andere concurenten maar een mooi vierkante zwarte telefoon. Het is dat ik al de Xperia S heb maar anders...
Ik zou dan persoonlijk ook net snel voor de Iphone 5 gaan. Met name doordat je van vrijheid niet terug zou willen naar restricties.
Qua specs vind ik het niet high end, maar hij kan daarentegen (door de goede interne hardware/software samenwerking) wel goed mee met de quad-core Android toestellen.
Ik denk dat jullie helemaal voorbij gaan an het feit dat de iphone 5 op een swift a6 draait gelijk aan een ARM A15 soc terwijl deze cores van het type A9 zijn dus qua architectuur is de iphone veel verder al is het een dual core soc. Verder geen fanboy vind alleen dat je het wel eerlijk moet houden ;)
Precies, zou zelf ook nooit een iPhone kopen, maar net zoals de Snapdragon S4 dual core net zo snel is als de Tegra 3, is de chip van de iPhone ook net zo snel als de quadcores.

Zonder het te zeggen wordt natuurlijk een kleine high-end Android telefoon bedoeld.
iPhone 5 geen highend? Dat mag je even uitleggen...
Dat moest je niet doen.

Nu zullen er velen nog serieus op ingaan ook en met droge ogen beweren dat het toch echt zo is.
Dat is jouw menining. Highend is geen absolute standaard. Voor sommige mensen is een Nokia 3310 highend, voor sommige alleen toestellen met BBOS, voor sommigen alleen toestellen met een beveiligde bootloader, voor sommigen alleen een toestel met twee schermen... enz.

Je kan op z'n best dingen benoemen als:

- Beste UX
- Snelste CPU
- Grootste scherm
- Grooste of beste ecosysteem
- Beste integratie

Maar ook daar zijn dingen weer halfzacht. Of een CPU snel of langzaam is, dat is bijvoorbeeld ook al heel moeilijk. Gaan we het dan over kloktikken hebbeb? Of instructies per seconde? Of aantal SHA1 hashes per seconde?

Het is allemaal gewoon onzin, om een bepaald verzamelingetje onderdelen een highend toestel te noemen. Ja, je hebt de semi-tweakers club waarbij

snelste cpu + meeste cores + meeste ram + grooste scherm + grootste accu + nieuwste android + slechtste bootloader = highend

Maar dat is in de praktijk nou niet iets wat meetbaar je productiviteit, UX of algemene leven gaat verbeteren...

Dus, hoe wil je highend gaan meten?
want de iPhone 5 is geen highend toestel?? kom op joh, et is een goed antwoord op een vraag, maar inderdaad ook ik vind het jammer dat steeds meer bedrijven richting 5 inch gaan, voor mij zal denk ik 4-4.5inch het max zijn..
Je krijgt die -1 omdat je op je klompen kunt aanvoelen dat horizon1978 een high-end 4 inch ANDROID-toestel bedoelt. Als je al 10-20-30 apps voor je Android-telefoon hebt gekocht dan stap je niet zomaar even over op iOS. En zeker niet als je iemand bent die graag zijn telefoon aanpast aan hoe je het zelf wil hebben.

Aan de ene kant vind ik een groot scherm wel erg vet, want het is prettig voor de gebruikservaring. (Ik heb er geen problemen mee mijn telefoon met 2 handen te bedienen.) Aan de andere kant wordt het boven de 4.5 inch wel wat minder om in je broekzak mee te nemen.

Ik vraag me af hoe mijn onderweg zijnde 4.8" Galaxy S3 me gaat bevallen; die wordt de opvolger van mijn Motorola Milestone 3.7" (met extern toetsenbord); die telefoons zouden niet verder uit elkaar gelegen kunnen hebben :X

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 2 januari 2013 11:09]

Aan het schermformaat wen je bijzonder snel. Ik ging van een desire (3,7") naar een galaxy nexus (4,65") en na een week was mijn nexus niet meer groot, maar de desire (te) klein.

Ik draag geen skinny jeans, dus mijn nexus past prima in een broekzak.
nu je het er over hebt, ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel mensen op Android apps kopen of gewoon de APK downloaden..

aan formaat scherm zal je even moeten wennen, en waarschijnlijk het toestel iets anders vasthouden (ligt anders in de hand en zal dus anders aanvoelen)
Ik heb daarover een mooie blog geschreven, ik was namelijk ook op zoek naar een high end toestel rond de 4" en ik heb er diverse gevonden, het lijkt erop dat je daarvoor het beste terecht kan in China of Japan.
Als je nog even de tijd hebt, dan is de kans groot dat een aantal Chinese fabrikanten hun assortiment in Europa zal openen. ZTE en Huawai lijken daarvan de eersten te zijn en Oppo zal dit jaar ook hun vleugels spreiden in Europa en Amerika.
Het is alleen wel jammer dat je meteen al niet begrijpt dat niet alle "cores" hetzelfde zijn en dat dual en quad core dus niet zomaar te vergelijken zijn. Of dat iPhones een enorme GPU hebben en dan wat minder CPU cores.
de roms op aziatische telefoons hebben uit mijn ervaring vaker bugs en zijn vaak minder stabiel.
Het scherm formaat maakt toch niet uit? het gaat erom dat ze de bezel zo klein mogelijk maken.

dus misschien is dat met de ZL wel goed gelukt? en is die kleiner dan een S3.
Reken er maar niet op dat een 5" toestel onder de 130mm zal komen. Ik schat in dat de kleinste variant rond de 137mm zal zitten en dat is 1 cm groter dan een gemiddeld 4,3" toestel. Waarschijnlijk zal hij in de breedte ook nog eens tegen de 70mm aanzitten (4,3" zit max op 65mm), probeer dit dan maar eens even in 1 hand volledig te bedienen ;)

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 2 januari 2013 09:25]

Gelukkig heb ik 2 handen.
Met 131,6 komt hij toch verdomd dicht in de buurt.

Met 131,6 x 69.3 x 9.8 is hij zowel minder hoog als breed dan de One X en S3.
De extra grammen en een kleine milimeter dikker heb ik daar graag voor over.

Toch een aardige prestatie, een 5 inch scherm in zo'n dergelijk compacte behuizing, ik zie het wel zitten.

Een zilvere graag, liever vandaag dan morgen..
Ik heb hetzelfde, ben ook op zoek naar een compacter toestel (3,7-4,3") ... alhoewel andere websites nog niet bevestigen dat beide toestellen 5,0" zullen zijn. Ze bevestigen dat de Z iig 5" zal zijn met 1080p. De enige vermelding over de ZL is dat het waarschijnlijk een compacter toestel is.

Ik wacht nog op een high-end 4,3" toestel voor dit jaar maar wel met de afmetingen van de Motorola RAZR i (met intel processor).

Dit jaar had Sony nog als laatst een Xperia V gelanceerd, maar die was met 4,3" zowat even groot als de Xperia T.

In Japan is de Xperia SX die behoorlijk goede specs heeft, maar helaas is het behoorlijk duur als je het hier in NL wilt hebben (2x de prijs). :'(
De HTC One S is 4.3 inch meen ik.

Ondanks dat die door HTC niet als vlaggenschip is neergezet, vind ik het wel een high end toestel.
High end is er wel op 4inch alleen niet met dezelfde specs als highend op 4,7 inch. Een 4,7 inch telefoon heeft hogere specs nodig om dezelfde beleving te bieden als een 4 inch telefoon.
Een 4,7 inch telefoon heeft meer pixels en moet dus een krachtigere chip hebben om deze aan te sturen.
Wat heeft RAM met schermgrootte te maken? En de camera? Zeker, dingen als GPU kunnen minder krachtig bij een lagere resolutie, maar veel ook niet.
RAM heeft vanalles met schermgrootte te maken, of denk jij dat een groter scherm niets meer verbuikt??
Helemaal mee eens horizon1978, ik heb nu de One X+ welke naar mijn mening toch net een slagje te groot is voor mijn niet zo hele grote handen.
Het toestel ziet er geweldig uit, ik zit er ook sterk aan de denken in de toekomst een Sony smartphone te halen.
5" met fullHD scherm wordt toch echt de nieuwe standaard. Maar nu de verkrijgbaarheid. Allemaal leuk en aardig maar ik heb de HTC Butterfly nog niet gezien in de winkels, en ook deze zal nog wel even duren. En ik ben wel ECHT toe aan een nieuwe.

Maar wat wel raar is dat met alle telefoons een S4 snapdragon, 5" fullHD scherm en 2GB geheugen.. zijn ze dan niet zowat allemaal gelijk:)
5 inch telefoons lijken nu inderdaad een nieuwe tijdperk in te luiden maar ik begrijp juist daarom deze actie van Sony niet.

Ze kunnen 1 goede 5 inch telefoon uitbrengen maar kunnen het dan niet laten om er toch 2 te maken met minimaal verschil als er uberhaupt al een merkbaar verschil is.

Ik begrijp niet dat fabrikanten nog steeds niet begrijpen dat dit soort fragmentatie eerder tegen ze werkt dan voor.
Blijkbaar werkt die fragmentatie prima, zie de verkoopcijfers van Samsung. Zij hebben zoveel verschillende modellen dat ik persoonlijk door de bomen het bos niet meer zie.
Het werkt maar het zou juist beter kunnen werken.

Uiteindelijk hebben mensen een telefoon nodig en moeten ze wel iets kopen, dus Samsung, HTC of Sony zullen altijd wel telefoons verkopen.

Maar Samsung is zo groot in de industrie dat ze altijd wel de goedkoopste of "betere" telefoon kunnen produceren.

Maar pas met de GS2 en GS3 en de Note heeft Samsung echt grote verkoop aantallen per model kunnen halen.

Daarvoor was de verkoop verspreid over alle telefoons en ook de low end modellen, je kon in de categorie 150 - 300 euro misschien wel 20 soorten Samsung telefoons kopen.
Samsung verkoopt in 2012 iets van 190 miljoen smartphones. Waarvan misschien 40 miljoen S3's. Het grootste deel van de verkopen zit dus nog steeds wel ergens anders.
samsing kan dat misschien wel maar ze zijn nog altijd stukken duurder dan de competitie.

ze hebben het voordeel gewoon dat ze net als apple 3 jaar geleden enorm overhyped worden door allerlijk bevooroordeelde vergelijkers.
Wie zegt dat beide modellen in dezelfde markten uitkomen? Artikel zegt dat Sony in het verleden vaak hetzelfde principe heeft gehanteerd.
Het verschil is dat de ene water dicht is en de andere niet, dat zou misschien ook de grotere bezels verklaren
er is over de andere helemaal niet bekend of die ook waterdicht is.
zoals er ook staat over de ander is minder bekend.
dus als je niet ale specs heb kan je dat helemaal niet zeggen.
Dat de Z iets anders in zijn behuizing zit dan de 'normale' ZL is niet zo vreemd. Ik heb de waterdichte versie van de S (de acro S) en ook die is in alle opzichten iets dikker en ... misschien minder mooi/strak.
Maar als je weet hoeveel plezier een waterdicht toestel je geeft zou ik gewoon voor de Z kiezen, ondanks zijn minder smalle bezel. En nee, je kan er niet onderwater mee bellen of foto's nemen--dat is niet de bedoeling van een waterdicht toestel. Nee, gewoon bellen in de regen, muziek luisteren onder de douche, onder de kraan reinigen, dat soort dingen. En je mag hem in de wc laten vallen :)
je moet het toch zien als een antivirus programma vind ik, je bent beveiligd maar je moet weldegelijk opletten naar welke sites je gaat.

oftewel ga niet doodleuk de telefoon in het water gooien want ach "hij is toch waterdicht"
Oh jawel hoor, zolang dat water maar niet dieper dan 1 meter is.

Let wel: deze Xperia Z en mijn Xperia acro S zijn enkel waterdicht, maar niets shockproof! Dan moet je de Xperia Go nemen.
http://www.youtube.com/watch?v=y3v5lN4U0bM
Niet veel bijzonders als je het mij vraagt. Het ontwerp, vierkant, zwart, afgeronde randen. Al moet ik toegeven dat ik de achterkant nog niet heb gezien. De Sony X, P, en U waren sprekender.

De meeste next generation, telefoons hebben een quadcore S4 chip, 1080p scherm, en 2gb werkgeheugen. Ook daar niets nieuws. Maar... dat hij waterdicht is spreekt me dan weer enorm aan! Ik heb zelf een tijd lang een Motorola Defy gebruikt en ik kan me voorstellen dat dit voor sommige beroepen en omstandigheden erg prettig is om toch een high end smartphone te hebben die niet kapot gaat van een regenbuitje.
Niet veel bijzonders als je het mij vraagt. Het ontwerp, vierkant, zwart, afgeronde randen. Al moet ik toegeven dat ik de achterkant nog niet heb gezien. De Sony X, P, en U waren sprekender.
Misschien is dat juist wel een pluspunt, die smartphones hadden een uitgesproken design en daar is niet iedereen weg van. Als ik dit mooie neutrale design zo zie, dan denk ik dat veel consumenten hierna op zoek zijn. De prijs zal de doorslag geven of deze toestellen een succes worden.
jep ik wil ook een neutraal design ik vinde de lg optimus en de experia t en deze dan ook mooier dan de lg 4x hd al blijft dat mijn voorkeur door specs en prijs.
Super mooi design! nu nog een uitschuifbaar QWERTY toetsenbord en ik heb de perfecte telefoon gevonden.

[Reactie gewijzigd door Joshua... op 2 januari 2013 11:54]

uitschuif QWERTY tobo is zinloos, vooral op 5inch scherm, op mijn Desire Z betrapte ik mij er op dat ik het onscreen tobo meer gebruikte dan het QWERTY externe tobo, en het fijner vond, dit terwijl de Desire Z 3.7inch is en ik de telefoon juist voor het externe tobo had gekocht...
Dus omdat jij het QWERTY toetsenbord niet gebruikte is het zinloos? Ik heb nog steeds een Desire Z en ben voorlopig nog niet van plan te switchen juist vanwege het fysiek toetsenbord. Ik persoonlijk kan niet wennen aan een onscreen toetsenbord. Maar goed, zo heeft ieder z'n voorkeur...

Wat me wel lastig lijkt is de bediening van een fysiek toetsenbord op een 5" toestel: ik vraag me af of je deze dan nog wel makkelijk met twee vingers kan bedienen gezien de wijdte van het toetsenbord. Daarnaast blijft natuurlijk de dikte en gewicht van een toestel met fysiek tobo achter bij de toestelen zonder toestenbord....mijn desire z blijft toch een beetje een lomp apparaat...
Wat mij de laatste jaren heeft gestopt om Sony te kopen was hun DRM beleid. Ze hebben echt best goed spul gehad, maar volgens mij heeft dit de das om gedaan bij de publieke opinie over het merk. Mochten ze in de toekomst weer een grote speler willen worden, dan zullen ze hier toch echt openlijk afstand moeten nemen.

Daarnaast moet hun hardware ook eens een eigen smoel gaan krijgen. Een S3, een One-x, een Lumia 920 en een iPhone (4 en 5) herken je uit duizenden, maar de Sony gaat een beetje op in het niets. En dat is toch jammer, want ze kunnen het wel.
Wat mij de laatste jaren heeft gestopt om Sony te kopen was hun DRM beleid. Ze hebben echt best goed spul gehad, maar volgens mij heeft dit de das om gedaan bij de publieke opinie over het merk. Mochten ze in de toekomst weer een grote speler willen worden, dan zullen ze hier toch echt openlijk afstand moeten nemen.
Sony staat erom bekend om zo ongeveer voor alles een eigen formaat te introduceren en vooral *niet* te doen wat de rest van de markt doet. Daarom heb ik wat dat betreft een hekel aan dat bedrijf, hoewel ze hardwarematig vaak hele mooie dingen maken.

Het is nog een wonder dat Sony, na de introductie van de CD, niet met een driehoekige CD op de proppen is gekomen....
Vertel me dan 1 ding wat je alleen op Sony telefoons kan afspelen en op geen een andere?

Het klopt dat Sony altijd hun eigen formaten moesten maken, maar volgens mij is dat toch wel van heel lang geleden

Tegenwoordig pakken ze gewoon standaarden en implanteren die, in ieder geval met telefoons
Uuh niet driehoekig maar wel een ronde cd in een vierkante verpakking (Minidisc)
Minidisc valt in de categorie "heel lang geleden"....
Daar zijn ze al een hele tijd geleden mee gestopt. Hun apparaten ondersteunen nu allemaal gewoon SD-kaartjes (in plaats van MemoryStick). Walkmans kunnen geen ATRAC meer afspelen maar eten gewoon MP3/AAC/WMA/... Zelfde met de Android-telefoons.
gelukkig maar, want het was irritant dat je elke keer een nieuwe kaartjes van Sony kon gaan kopen ...

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 2 januari 2013 15:22]

Daar ben ik het niet mee eens.

Sony's design is uniek en trekt mij enorm aan. Ik heb mijn Xperia S nu 9 maanden, design was uniek, hoogste ppi en camera destijds etc.. Andere modellen, voorheen de Arc en tegenwoordig de T en V met hun unieke gebogen body.

Reden dat ze achterbleven is hun hardware, is altijd net iets te laat, maar daar komt langzaam verandering in.

Wat betreft hun DRM beleid, waar heb je het over?
Waarschijnlijk heeft dit model ook geen Linux support. Blijft toch raar voor Android dat gebouwd is op de Linux kernel. Met veel moeite krijg je de bestandsoverdracht aan de gang en dan nog werkt het extreem traag.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBLG

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True