Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Foursquare gaat zijn privacybeleid verruimen. De social-networkingdienst heeft aangekondigd dat het in het vervolg de volledige naam en achternaam van gebruikers gaat tonen en meer check-in-data aan bedrijven ter inzage geeft.

Foursquare laat zijn ruimere privacybeleid op 28 januari 2013 ingaan, schrijft Phandroid, die een e-mail met de veranderingen kreeg. De veranderingen zullen verkort te zien zijn op de pagina Privacy 101. Belangrijkste aanpassing is dat de dienst in het vervolg de volledige naam en achternaam die de gebruiker heeft ingevoerd zal tonen. Dit hoeft niet de echte naam van de gebruiker te zijn en kan aangepast worden. Tot nu toe publiceerde Foursquare meestal de naam en een initiaal van de achternaam, en soms de volledige namen. "We krijgen dagelijks e-mails met meldingen dat dit verwarrend is", aldus de dienst.

Een andere aanpassing betreft de mogelijkheid voor bedrijven om de hoeveelheid check-ins van klanten te zien. "Momenteel kan een bedrijf dat Foursquare gebruikt, zoals je plaatselijke coffeeshop, zien wie de afgelopen drie uur ingecheckt heeft, naast een lijst van de recentste en trouwste klanten", schrijft Foursquare. Veel bedrijven hebben volgens de dienst echter alleen tijd om aan het eind van de dag in te loggen: "Met deze aanpassing gaan we de mogelijkheid bieden veel meer recente check-ins in te zien, in plaats van alleen een periode van drie uur." Gebruikers kunnen overigens voorkomen dat bedrijven hun check-ins zien, bij het onderdeel 'locatie informatie' bij de privacyinstellingen.

Aanpassingen van privacyvoorwaarden liggen onder een vergrootglas nadat Instagram onder vuur kwam na zo'n aanpassing, die ertoe leidde dat veel gebruikers hun account verwijderden. De kans lijkt echter klein dat de aanpassing van Foursquare tot ophef zal leiden.

Reacties (56)

Reactiefilter:-156051+133+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ok, die gegevens is natuurlijk hun kip met gouden eieren. Dat zullen ze niet zomaar gratis weggeven. Maar kijk eens iets verder naar de toekomst? Ben je er dan nog steeds zo zeker van dat de gegevens die ze ook nu verzamelen niet verder verspreid worden? Verder gecorreleerd? De handel in dit soort data is mij veel te ondoorzichtig en oncontroleerbaar.

Better safe than sorry, van mij krijgen ze niks.
Je overdrijft. Ik beheer zelf een aantal foursquare-locaties (voor een hogeschoolmediatheek). Erg veel gebeurt daar niet, maar van de mensen die er inchecken, kan ik niks zien. Ik weet niet eens wie dat zijn. Alleen van de de "mayor" weet je dan wie het is en kun je op die persoon z'n profiel kijken (badges, vrienden, tips, etc), maar dat kan iedereen.

Kortom: je hebt waarschijnlijk nog nooit een beheerpagina gezien van een Foursquare locatie en je kletst maar wat uit je nek. Het enige wat je te zien krijgt in het dashboard is het aantal check-ins (totaal en afgelopen 2 maanden), hoeveel daarvan op facebook/twitter zijn gedeeld en wat demografische gegevens (verdeling in leeftijdscategoriŽn en man/vrouw). Nergens zijn deze statistieken te herleiden tot individuen.
Dat was de bedoeling ja, dat Google de SSID´s en de MAC adressen zou opslaan. Echter gingen ze veel verder dan dat. Ze hebben aan WI~FI sniffing gedaan. Daardoor konden ze alle informatie verzamelen welke tussen de desbetreffende verbinding doorging, wachtwoorden, websites, email etc, Hartstikke illegaal.

Bronnen~(oneindig)
The design document showed that, in addition to collecting data that Google could use to map the location of wireless access points, Engineer Doe intended to collect, store, and analyze payload data from unencrypted Wi-Fi networks.
1 http://www.wired.com/thre...e-wifi-fcc-investigation/
The report shows that the unnamed software engineer who had developed data collection code for the Street View project, dubbed "Engineer Doe," had made it clear in October 2006 emails to a Street View project senior manager and project leaders that the code would collect and store personal payload data, which included email and text messages, passwords, Internet usage history, and other personal information.
2 http://www.huffingtonpost...-view-wifi_n_1464047.html

3 http://digitaljournal.com/article/324002

4 http://www.theregister.co..._data_from_wifi_networks/

Google wist hiervan af voordat dit begon en ook hoe gevaarlijk ze bezig waren. (Including the CEO. Werknemers gaan dit echt niet uit hunzelf doen)

Steve Jobs over Google: Google's "Don't Be Evil" motto is "B.S."

[Reactie gewijzigd door Snowcake op 31 december 2012 13:45]

Foursquare geeft bedrijven inzage in meer check-in-gegevens
Ja, heel anoniem. Minorty report is er niks bij. Bij FS hoef je niet eens meer gescand te worden, je geeft jezelf al prijs als je ergens naar binnen loopt. Inclusief je complete profiel.
Wordt Foursquare nou echt zodanig veel gebruikt dat het waarde voor bedrijven heeft? Snap er niks van. Heb niet het idee dat Foursquare echt populair is.
Google Api's zoals Google Analytics, Maps, Youtube etc, blijven je tracken. Daar maken veel websites gebruik van. Hier helpt de "Do not track" addon niet bij. Google blijft ook data verzamelen over de sites die je bezoekt als jij cookies uitschakeld. (Als ze deze Api's hebben.)

[Reactie gewijzigd door Snowcake op 30 december 2012 23:12]

Laten we elkaar niet voor de gek houden. Mensen die op Tweakers een account hebben, zullen ook persoonlijke gegevens ingevoerd hebben. Wie zegt wat Tweakers hier allemaal mee doet??
(om maar eens een ander voorbeeld als 4SQ/Google/FB te noemen)

Echter, het ligt totaal aan jezelf hoeveel, en hoe "eerlijk" jij NAW gegevens aanbied aan de diverse sites/social media.

[Reactie gewijzigd door [S2N]Baalberith op 30 december 2012 23:04]

heb je ergens een bron voor die spyware label voor chrome? Niet om vervelend te zijn, maar zou graag er wat meer over willen lezen aangezien chrome toch echt de browser is die ik het meeste gebruik. Firefox voelt op een mac niet echt fijn, opera is wel ok maar de rendering is meh en Safari heeft een tab bar die alleen goed werkt als je 1-8 tabs open hebt.
Ik vind het niet meer dan logisch.... Je weet dat een dienst als foursquare dit mag doen. Als jij niet je echte achternaam wilt. Is het aan JEZELF de keus om hier wat aan te doen. Of geen achternaam invullen, of alleen een initiaal of gewoon een fake achternaam.
Klopt, maar het gaat ook over privacy. Je had het erover dat mensen moeten "beseffen" dat ze hun gegevens afgeven. Ik probeer te verduidelijken waar dat allemaal toe kan leiden. Ik nam Google als voorbeeld in het begin omdat hun zo een groot marktandeel hebben. (Ze verdienen hun geld met oa (op de persoon gerichte) Ads welke veel websites gebruiken, etc)

Gaat inderdaad over Foursquare. Imho is privacy nog belangrijker dan super ontopic te blijven. ik probeer mensen te informeren wat er allemaal achter de schermen gebeurd aangezien dit belangrijk is om te weten.

(Ik was in iedergeval deels ontopic. :P )

[Reactie gewijzigd door Snowcake op 30 december 2012 21:48]

Leuk verhaal maar het artikel gaat over Foursquare. Vanwaar de reactie :) ?
Mensen die Android gebruiken zijn net zo "erg". Lees de privacy policy van Google er maar eens op na. Google weet meer van je dan de mensen die het dichtst bij je staan.

Een bedrijf als Google is sowieso niet te vertrouwen.

1. Streetview cars die open netwerken doorspitten op zoek naar wat er precies word verstuurd in die netwerken: wachtwoorden, emails etc, etc. Dat sloegen ze allemaal op.
Bronvermelding ivm reactie beneden: http://www.huffingtonpost...-view-wifi_n_1464047.html (Zoek hier maar eens naar.)

2 Verder verzamelen ze zoals ze zelf zeggen "anonieme" gegevens, echter hebben deze gegevens ook een unique device identifier. Tja, wat is de definitie van "anoniem"...

3. Chrome, Spyware eerste klas. Alle websites die je bezoekt worden verstuurd naar Google en nog meer van die onzin.

4. Zelf al schakel jij je cookies uit en je gebruikt adblocker(s) dan nog kan Google van alles over je te weten komen want: Veel websites gebruken Google Analytics.

Het is nog een kwestie van tijd totdat Google Public DNS standaard wordt op Android. Dan hebben we de poppen pas echt aan het dansen. Maargoed, privacy bestaat haast niet meer als je zelf geen maatregelen neemt.

En zijn nog meer issues met Google. Ik laat het hier maar bij, want als ik nog meer feiten opnoem zullen Google-fanboys dit bericht negatief modereren. (Zie ik vaker.)

Er is een grote kans dat ik kan weten waar jij allemaal bent geweest als ik de MAC address van jou telefoon weet. Want Google, Apple en Microsoft gebruiken crowdsourcing om de locaties te weten van apparaten die MAC addresses hebben, zo kunnen ze bepaalde locatie diensten aanbieden als jij bijvoorbeeld geen gps kunt of wilt gebruiken. Niet zo moeilijk hoor, ff met een progamma alle Mac addresses scannen in jou buurt, vervolgens kun je aan de MAC address zien van welke merk het is. Ff kijken wie die merk heeft, de desbetreffende MAC adress invoeren in de public maps van Google of Microsoft (Apple heeft hun maps niet public) En je kan zien op welke plaatsen hun allemaal zijn geweest.

Helaas zijn deze public maps niet meer beschikbaar vanwege kritiek op privacy. Je kunt echter toch nog deze gegevens opvragen (wel met restricties). Immers kunnen apps deze techniek ook gebruiken om hun gebruikers te helpen hun locatie te bepalen. Maar app ontwikkelaars kunnen dit ook misbruiken, ze kunnen immers zien waar jij bent geweest terwijl jij hun app niet gebruikt hebt of toen nog niet geÔnstalleerd had. Maarja, wat is de definitie van "misbruiken" hť? Je kunt het ook gewoon "de gebruikerservaring verbeteren" noemen...

Laat me alstublieft niet over Facebook beginnen want ik moet morgen vroeg op.

[Reactie gewijzigd door Snowcake op 31 december 2012 14:34]

Klopt, maar voor de meeste mensen maakt het niet veel meer uit. Kijk maar bij de Mac Donalds etc. Mensen gaan liever vreten dan praten tegenwoordig. (En spelen liever met hun telefoon)

Natuurlijk waarderen mensen wel een "babbeltje". Maar ze weten ook dat je daarvoor niet bij de gemiddelde Mac Donalds moet zijn. Toch is het er nog best druk.

[Reactie gewijzigd door Snowcake op 30 december 2012 20:59]

Dit is natuurlijk meer voor grote bedrijven. Om met een groot aantal mensen een "babbeltje" te maken kost immers toch wel veel tijd en tijd = geld.

[Reactie gewijzigd door Snowcake op 30 december 2012 20:41]

Thank you, captain obvious!

Ik denk niet dat dit een slimme zet was op dit moment, net nu Instagram dit gezeur heeft gehad...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Games

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True