Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 82, views: 47.012 •

Een Russische ontwikkelaar heeft met behulp van JavaScript en andere html5-technieken de klassieke realtime strategy-game Dune II naar de browser gebracht. Het oorspronkelijk spel is ontwikkeld door Westwood Studios en kwam in 1992 uit.

De browser-versie van Dune II is ontwikkeld door de Rus Aleksander Guryanov. Begin dit jaar werd Command & Conquer, een andere klassieke game van Westwood Studios, al naar de browser gebracht. De port is speelbaar op Play-Dune.com en gebaseerd op OpenDune: een project dat als doel heeft om tot een opensourceversie van het spel uit 1992 te komen.

Dune II wordt gezien als een baanbrekend spel dat als een van de eerste games de basiselementen van het realtime strategy-genre had, zoals ze in veel rts-games geïmplementeerd werden en in latere rts-klassiekers als Command & Conquer en Starcraft uitontwikkeld werden. Dune II is al op verschillende platformen uitgekomen. De eerste versie verscheen op MS-DOS in 1992. In 1993 verschenen versies voor Commodore Amiga en de Sega Mega Drive, gevolgd door een RISC OS-variant in 1995. De browser-port maakt het in theorie mogelijk om het spel op elk apparaat met een browser te spelen.

Dune II

Reacties (82)

Command and Conquer en Dune II zijn beide door Westwood gemaakt en Dune II was hiermee een voorloper van de CNC reeks.
Veel spelelementen komen dan ook overeen.
Ik heb de originele Dune II CD-ROM nog steeds liggen tussen mijn Dune I en CNC Gold CD's.
net even multiplayer gedaan, alleen is het jammer dat men echt voeral kan bouwen,
dit zorgt ervoor dat de dominante tactiek is om barracks te bouwen/rushen en een 2e naast de tegenstander zijn basis te zetten, deze over te nemen en te verkopen.

verder technisch gezien erg leuk, de latency is ook wel een beetje aan de hoge kant,
maar het werkt wel, erg indrukwekkend project, en erg leuk om weer C&C te kunnen multiplayeren. *zei het dan hier en daar anders dan ik me herinner
Dune II op cd? Bedoel je soms Dune 2000? Dune 1 (rpg) en Dune II heb ik zelf alleen op diskette gehad.
DuneCD (de RPG) heb ik hier nog origineel liggen na al die jaren :)
Dune I?
Inclusief de briljante audio-CD? Die schijnt nog erg gezocht te zijn..
Yup, is inderdaad een gave cd en ik heb em thuis liggen :)

Spice Opera van Exxos was het toch? Heb ik vooral in die tijd ECHT vaak geluisterd.. Wist eigenlijk niet dat het zo'n zeldzame cd was. Zal er vanaf nu iets zuiniger op zijn :)

[Reactie gewijzigd door Roxsman op 31 december 2012 12:42]

Nee op CD.
Dune 1 was op CD want het spel was meer dan 500 MB dus past nooit op een diskette (tenzij het een rip was zonder de videos) en Dune 2 had ik ook op diskette maar ik heb ook de originele CD. Dune II was 7 MB.

Dune 1 had digitized live video, net als Wing Commander III en IV en Command and Conquer.
De intro alleen al was verscheidene minuten motion picture video direct van de film.
"The building of a dynasty" was een deel van de tekst die de prinses (de dochter van de keizer) zei in de intro van Dune de film en Dune, en de stem die je hoort in Dune II is dezelfde stem (gespeeld door Virginia Madsen).
Niks rips zonder videos. De originele Dune game was voor PC floppy (2x 3.5") en Amiga. De CD-ROM versie met de filmfragmenten erin is pas later uitgebracht tijdens de "multimedia" hype.
Dune1 is meer een adventure game, die gewoon dune heet.

Deze Dune2: The battle for arrakis is een PC game die uitkwam op 7 3,5 HDD floppy's. Een reden voor de "2" is omdat Dune1 ook door westwood werd geproduceerd.

Wing commander 3 en 4 zijn technisch een lichtjaar vooruit(Fullscreen SVGA spaceflight en FMV, 486DX/66 Mhz minimum. Dune is VGA, met heel beperkte semi-geanimeerde cutscenes(net als X-wing of wing commander 1/2)

Dune2 draaide prima, met alle toeters en bellen aan op een 286 met 2 MB en 1e generatie soundblaster kaart. Het spel kon niet voor niets met zelfs verbeteringen overgezet worden naar de Mega-CD.
Ja kan prima, heb Dune 2 hier ook op CD liggen. Deel van een 10 jaar westwood pakket waar ook de Legend of Kyrandia reeks op CD bij zit.
Grappig dat jij de Orginele Dune 2 CD's hebt volgens mij stond Dune 2 1,4 MB floppies :) (ja ja je hebt een heruitgave dat snap ik ook wel...)
Ik vind er weinig cool aan, want de gameplay gaat daar totaal verloren.

Leuk allemaal dat het kan, maar de game sfeer merk je vaak alleen maar bij het origineel hoe het ooit is uitgebracht. Zoals Generals moet je gewoon zoals het origineel spelen, die was tenminste zeer goed.
Toevallig heb ik het spel nog niet zo lang terug via Dosbox gespeeld. Heerlijk om zo af en toe wat nostalgie op te doen.
Ik ben benieuwd of er nog meer mooie spellen van "vroegah" in html5 komen.
Dit was het spel wat me kennis heeft laten maken met het RTS genre. Kon echt uren en uren bezig zijn om een basis op te bouwen, en dan nog dagen met een aanval, gezien je maar 1 eenheid tegelijk kon selecteren. Aaawh the memories! O+
Turtle! ;)

Ik ken het "probleem". Vroeger was ik daar echt lang mee bezig altijd, basis opbouwen en vooral verdedigen. Tankjes op een rij voor m'n basis, turrets erachter, en de CPU kwam er niet meer doorheen. Aanvallen deed ik eigenlijk zelden, of heel langzaam met een paar tankjes wat verdediging van de tegenstander neerhalen. Was denk ik bang om units te verliezen.

Heb het onlangs nog eens doorgespeeld met alle drie de factions. Ik ging er in een rap tempo doorheen, voornamelijk door mijn ervaring met recentere RTS games (ook op competatief niveau). Dan heb je toch een wat andere kijk op de zaak en zie je dat het ook een stuk makkelijker kan :P
Nee toch joh? Meen je dat? Ik zou zweren dat je al kon groeperen. Bijna zeker!

Hoe dan ook, wat een meesterlijke klassieker toch. Hier ging ik destijds voor naar de bieb om te huren want geen geld. Moest je maar hopen dat hij er was en reserveren als dat niet zo was, om hem dan in de maximale huurperiode zover mogelijk uit te spelen. Maar soms lukte dat niet, en oh wee de eikel die hem na jou had xD

Mooie tijden.

Edit: @ Scorpie natuurlijk. Sorry.

[Reactie gewijzigd door KnoxNL op 30 december 2012 18:43]

Eén van de (achteraf gezien) grootste beperkingen van Dune 2 was juist het gebrek aan group select. Waarschijnlijk ben je in de war met WarCraft (of was het WarCraft 2?), waar je beperkte (maximaal 8 of 9 units per keer?) group select had. Bij de allereerste Command and Conquer had je "volledige" group select (en kon je team nummers aan groepen toekennen). Bij Dune 2 was het echt een kwestie van tankje voor tankje selecteren en een opdracht geven.
Warcraft I had geloof ik een group select van maximaal 4 units.
Warcraft II had een group select van maximaal 9 units.

Doe mij dan maar Total Annihilation. Die had destijds al een group select (en mogelijkheden om orders te queuen) van praktisch ongelimiteerde grootte.
Total Annihilation is mij ook het meest bijgebleven. Vooral de goede queue mogelijkheden van units en factories en ook de vele mogelijkheden om repairs en construction te regelen maakten het echt een mooi spel. Het vereiste daardoor minder micro-management dan C&C en andere RTS's. Daar kwamen de voor die tijd goede graphics bij, met o.a. echte 3D units en ballistische trajecten voor ammo.

De single-player storyline is niet de moeite van het noemen waard maar skirmishes tegen de AI (installeer een mod-pack) en epische multiplayer compenseren dat ruimschoots. Duizenden units tegelijk, te water, land en lucht.

Op moderne PC's en OS-en zijn nogal wat patches nodig tenzij je de versie van GOG.com koopt. Voor $3 of zo heb je hem daar legaal en bijgewerkt voor moderne Windows versies. Voeg een van de populaire mod-packs toe zoals Total Annihilation: Twilight (o.a. sterk verbeterde AI's en meer units) en je hebt een fantastisch spel.

Als je toch iets moderners wilt kun je de officieuze opvolger Supreme Commander proberen of wachten op spirituele opvolger Planetary Annihilation.

[Reactie gewijzigd door Yggdrasil op 2 januari 2013 14:19]

Er bestaat tegenwoordig ook een multiplayer versie "Dune II - The Golden Path" ( Zonder auteursrecht gezeur. )
nu nog dune 2000. en dan word ik helemaal blij
edit : laden duurt hier echt veeels te lang bij jullie ook?

[Reactie gewijzigd door rayhvh op 30 december 2012 16:38]

Hier (op android) gaat het laden prima..


Mmm, je hebt me gejinx'ed, gaat nu ineens ook traag.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 30 december 2012 17:10]

Ja Dune 2000 en Emperor: Battle for Dune waren geweldig.
Helaas werken ze niet helemaal super op XP+.
Een HD revamp van Emperor zou geweldig zijn want het was 1 van de beste RTS spellen ooit gemaakt en zag er met resoluties tot 1440x900 ook veel beter uit dan de DOS-based en latere Win95 re-releases van CNC en RA.

Sinds CNC the first decade uit kwam hadden ze net zo goed een Dune collectie kunnen uitbrengen met alle versies (Dune, Dune II, Dune 2000 en Emperor).
Desnoods DosBox versies van de eerste 2 om kosten uit te sparen en DirectX versies van 2000 en Emperor sinds beide spellen al vanaf het begin waren ontworpen om in een Win95+ OS te draaien.
Dune 2000 is een remake van Dune 2, dus veel voegt het niet toe. Dan zie ik liever de eerste Dune een port krijgen, wat echt totaal anders is en meer een soort lange-termijn strategiespel is op planetaire schaal (ik krijg al weer zin om te spelen nu ik eraan denk :)).
Gewelidg ! Dune building of a dynasty !

Net zo geweldig als de boeken !
Zijn er mods van Dune II waarbij je meerdere units kunt selecteren?
Ik zou het graag weer eens spelen, maar het unit voor unit verplaatsen kan echt niet meer :P

Edit: Ik zie dat dat kan in die TGP versie.

[Reactie gewijzigd door unfor op 30 december 2012 16:41]

Een van de meest gave spellen van mijn jeugd. Dit leidde inderdaad een paar jaar aan RTS-hype in, waarbij je aan de ene kant "Westwood" had, met de Command&Conquer serie en aan de andere kant Blizzard, met Warcraft/Starcraft-serie. En natuurlijk een hele hoop andere ontwikkelaars, met o.a. Total Annihiliation.

Het is jammer dat het genre wat op de achtergrond is geraakt en dat tegenwoordig vooral console-friendly aktie-spellen de boventoon voeren.
Leuk,
Een spel uit 1992 kan nu eindelijk in HTML.

Moeten we nu blij worden dat iets dat 20 jaar geleden kon, nu nog steeds kan?
Correctie: weer opnieuw kan.

Een probleem met software is dat het obsoleet raakt. En dat je dan allemaal noodgrepen zou moeten doen om het weer aan te praat te krijgen (alhoewel, zo moeilijk is Dosbox draaien ook weer niet), dus dan vind ik het wel leuk als zo'n mooi, invloedrijk spel, weer "voor de massa" beschikbaar kan worden.

Laat ik het zo beschrijven, hoewel ik wel een beetje doordraaf misschien, maar ik vind computerspellen ook cultuurgoed, net zoals schilderijen, beeldhouwwerken of films. Als de Nachtwacht gerestaureerd wordt en weer te bezichtigen is, dan is dat ook nieuws. (Zelfs terwijl je in de tussentijd naar een reproduktie had kunnen kijken.)

Ik ga met plezier van tijd tot tijd naar een museum om te kijken wat voor kunst- en alledaagse voorwerpen de Romeinen hadden, of wat men mooi vond om te maken in de Renaissance. Het is leuk nieuws om te horen als ze een Romeins schip ofzo hebben opgegraven.

Om dezeflde reden vind ik het voor een groot publiek weer toegankelijk zijn van een prachtspel als Dune II ook leuk nieuws. Dat heeft voor mij een vergelijkbare cultuur-historische waarde.
Maar de ervaring als destijds zal je niet meer herbeleven.
Ooit eens wat geprobeerd met C64 spellen, maar de ervaring kan je beter laten voor wat het is dan in een slechte vorm herbeleven.

We zijn nu al gewend al veel modernere games ... die referentie had je namelijk destijds nog niet.
Dune II was voor mij de allereerste RTS die ik gespeelt heb, en ben sindsdien eigenlijk compleet verslingert aan RTS spellen. Dat is eigenlijk het enige genre wat ik echt veel speel.

Ik had Dune 2 op 3 diskettes (gekopieert van een kennis), later heb ik hem wel eens in de bioliotheek zien liggen op een CD ROM.

Dune I heb ik later voor een paar gulden (ja gulden) gekocht op een CD. Dit was de versie met de video intro erin. Ik vond het toen verbluffend, en heel slim gedaan, om op die manier video af te spelen als onderdeel van een spel wat volgens mij (als ik de specs op het doosje goed herriner) op een 8086 PC kon draaien.

Zo nu en dan speel ik Dune 2 nog wel eens op de DOSBox. Toevallig heb ik 2 weken terug, met behulp van een Android DOSBox, de spellen Dune I, DuneII en Lost Eden op mijn Galaxy Tab geinstalleert. (Gewoon voor de lol en om te kijken of het ging).

Ik heb toen de volgende dag Dune II op mijn Tab aan een aantal studenten die voor mij werken (jongens van een jaar of 18) laten zien, met de opmerking "Kijk, dit was een van de eerste RTS spellen". Ze vonden het leuk om te zien.

Dus het is inderdaad zoals je zegt Keypunchie, sommige dingen zoals spellen tegenwoordig zijn "cultureel en historisch relevant", en er zal best wel een moment komen dat mensen dit soort dingen om historische redenen, of uit intresse willen zien, net als schilderijen.

Ikzelf ben iemand die eigenlijk bijna nooit iets aan PC en computer spullen heeft weg gegooit, ik begin recentelijk steeds meer te realiseren dat een hoop van de spullen die ik heb een ware "schatkamer" aan geschiedenis beginnen te worden. Daarnaast ben ik ook min of meer een "archief" aan het aanleggen op een externe harde schijf van software (met name die ik op diskettes had) die ooit relevant is geweest, gewoon omwille van historische redenen, of nostalgie.

Misschien klinkt het inderdaad wel wat raar.
Nee hoor, idem hier.
Mad dog McCree was trouwens ook soepel speelbaar op elke 286 met een CD-rom drive.

En als je echt in de RTS schatkamer wilt graven, probeer dan eens "centurion" uit(Je kan er niet realtime bouwen, ok, wel veldslagen voeren met een leger wat je vooraf opbouwt/naderhand versterkt)
Hoewel ik het leuk vind dat mensen blijven proberen klassiekers op allerlei platformen aan de praat proberen te krijgen vind ik dat Thanatos een punt heeft. Javascript en HTML5 zouden, als we de voorstanders moeten geloven, al lang en breed volwassen ontwikkelplatformen moeten zijn. Native applicaties zijn nergens meer voor nodig, tegenwoordig kan alles volledig cross-platform in de browser...

...maar wat zegt het over die volwassenheid als het nog steeds nieuws is wanneer iemand een 20 jaar oud spel ernaar port? Zeker als dat 20 jaar oude spel, hoe knap de port ook is, minder goed draait dan destijds op de 386?

Kortom: tof dat Dune 2 nog steeds leeft. Maar we hebben nog ver te gaan met JS/HTML voor we het een echt volwassen ontwikkelplatform kunnen noemen.
Tja, en dan wordt Flash afgeschreven... Ik heb het al vaak geroepen, dat HTML5 niet de revolutie is die we hopen. Doordat het niet goed crossplatform wordt ondersteund kun je niet alle mogelijkheden ontmoeten. En met de browserbouwers die blijven ruzie maken bereiken we geen vooruitgang.
Ik wil niet zeggen dat Flash het beste is, maar je kan er vooralsnog meer mee dan met canvas.
Helemaal mee eens. Ik ben ook van mening dat html/js een duidelijk doel heeft, maar ik ben nog steeds een grote voorstander van native applicaties.
...maar wat zegt het over die volwassenheid als het nog steeds nieuws is wanneer iemand een 20 jaar oud spel ernaar port? Zeker als dat 20 jaar oude spel, hoe knap de port ook is, minder goed draait dan destijds op de 386?
Wanneer iemand een 20 jaar oud spel herschrijft.

Bij mijn beste weten is de originele source van Dune 2 nooit vrijgegeven en voor mij klinkt "port" toch als het overzetten van de source naar een andere omgeving; volledig opnieuw ontwikkelen is wat dat betreft best een groot verschil. En in dat licht kun je het wel zien als een teken van volwassenheid dat iemand een volledig spel, waar indertijd vele mensen aan hebben gewerkt, in zijn eentje (toch?) in HTML5 kan herschrijven.
Toegegeven, een deel van het originele werk (zoals level design, artwork, play testing, interface design, ...) is wel rechtstreeks herbruikbaar.
Ja ik word daar wel blij van, om meerdere redenen:

A) Uit pure nostalgie
B) Het spel heeft een heel genre voortgebracht en is dus geschiedenis
C) Gameplay. Games vroeger moesten het niet heben van vette graphics, maar gameplay en orginaliteit.

Games zijn IMHO ook deels cultureel erfgoed. De gamesindustrie levert niet alleen miljarden op, maar heeft ook de hele computer industrie gestuwd. Mede onder invloed van games is er steeds betere hardware ontwikkeld: voor WP 5.1 maakt het niet uit of je een 3D kaart of geluidskaart in je computer hebt. Ook hebben games veel meer baat bij multi-threading of grote RAM-banken waar je textures in op kan slaan.

Dus ja, dat is relevant voor een site zoals deze.
Mee eens, behalve punt C. Dune II moest het vast en zeker destijds ook echt wel hebben van de vette graphics, dit niveau was voor die tijd helemaal geweldig! (denk ik? Ik was er zelf niet bewust bij, maar vond de eerste C&C er als kind fantastisch uit zien) De graphics zullen ook toen voor veel mensen de eerste aantrekkingskracht geweest zijn, ondanks dat de gameplay natuurlijk ook wel echt origineel en baanbrekend was.

Iedereen loopt al heel lang te mekkeren dat games tegenwoordig alleen maar om graphics draaien, maar was dat vroeger echt heel anders? Ik denk ook niet dat gameplay achteruit gegaan is.. oke, er is veel ongeïnspireerde bagger te koop, maar enkele pareltjes laten toch zien dat graphics niet ten koste hoeven gaan van gameplay.
Voor zover ik me kan herinneren (het is een tijdje geleden) was Dune destijds inderdaad ook grafisch best een vooruitstrevende game, zeker op de PC. De Amiga was destijds al wat langer in staat om dergelijke graphics weer te geven maar op de PC was de VGA kaart een relatieve nieuwkomer (eind jaren tachtig, begin jaren negentig) en bovendien nog behoorlijk prijzig. Aangezien veel PC's nog van EGA of CGA kaarten voorzien waren was het aanbod van games die alle mogelijkheden van de VGA adapter gebruikten nog vrij beperkt.
Iedereen loopt al heel lang te mekkeren dat games tegenwoordig alleen maar om graphics draaien, maar was dat vroeger echt heel anders?
Tegenwoordig lijkt het er op soms op dat het vrijwel alleen om de graphics draait en dat was toen wel wat anders. Maar ook begin jaren waren de graphics van de arcade machines iets waar je als gebruiker van een Atari console of 'home computer' alleen maar van kon dromen. In dat opzicht hebben graphics eigenlijk altijd wel een rol van betekenis gespeeld.
Iedereen loopt al heel lang te mekkeren dat games tegenwoordig alleen maar om graphics draaien, maar was dat vroeger echt heel anders?
Ik denk dat "prachtige graphics maken geen goed spel" net zoiets is als "geld maakt niet gelukkig": een zekere hoeveelheid kan wel degelijk helpen (kijk naar de eerste text-only adventures in vergelijking met adventures die je volledig via een "command line" bedient maar waar elke kamer wel een eigen plaatje heeft), maar hoe beter de graphic (of hoe meer geld je al hebt), hoe minder je opschiet met nóg meer.

Een RTS of een flight sim (de allereerste X-Wing bijvoorbeeld) schieten gewoon van geen kanten op zónder graphics, maar zodra je eenmaal een plaatje hebt (Dune 2 is van voor tot achter helemaal opgebouwd uit sprites (net zoals Wolfenstein trouwens); X-Wing heeft, op het oog, aan enkele tientallen polygonen genoeg voor een fighter, en niet heel veel meer voor een capital ship) dan is het al snel goed genoeg. Tuurlijk, je kunt het altijd mooier maken (meer polys tekenen, betere artists je modellen laten maken, gedetailleerdere textures gebruiken, ...), maar binnen de kortste keren voegt het aan de game play niks meer toe. Wat RTS'en betreft ligt voor mij persoonlijk de grens zo ongeveer bij de eerste C&C, betere graphic dan dat voegt voor mij niet echt meer iets toe.
Het gaat er niet om dat de game geport is, maar om de mogelijkheden van HTML5 en CSS te laten zien. Je kunt dan leuk een heel modern spel gaan maken, maar een oud spel is iets simpeler voor elkaar te krijgen dan FarCry 3 oid. Wellicht dat dat over een paar jaar ook kan...
De browser-versie van Dune II is ontwikkeld door de Rus Aleksander Guryanov.
De link in dit zinnetje verwijst naar een GitHub repo waar OpenDune te vinden is. Dat is de Open Source C versie, niet de browser versie.
De browser versie is een cross compile van OpenDune naar JavaScript via emscripten, zie: https://github.com/kripken/emscripten/wiki
Zo'n hele prestatie is het dus niet echt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013