Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Een Russische ontwikkelaar heeft met behulp van JavaScript en andere html5-technieken de klassieke realtime strategy-game Dune II naar de browser gebracht. Het oorspronkelijk spel is ontwikkeld door Westwood Studios en kwam in 1992 uit.

De browser-versie van Dune II is ontwikkeld door de Rus Aleksander Guryanov. Begin dit jaar werd Command & Conquer, een andere klassieke game van Westwood Studios, al naar de browser gebracht. De port is speelbaar op Play-Dune.com en gebaseerd op OpenDune: een project dat als doel heeft om tot een opensourceversie van het spel uit 1992 te komen.

Dune II wordt gezien als een baanbrekend spel dat als een van de eerste games de basiselementen van het realtime strategy-genre had, zoals ze in veel rts-games geïmplementeerd werden en in latere rts-klassiekers als Command & Conquer en Starcraft uitontwikkeld werden. Dune II is al op verschillende platformen uitgekomen. De eerste versie verscheen op MS-DOS in 1992. In 1993 verschenen versies voor Commodore Amiga en de Sega Mega Drive, gevolgd door een RISC OS-variant in 1995. De browser-port maakt het in theorie mogelijk om het spel op elk apparaat met een browser te spelen.

Dune II

Reacties (82)

Reactiefilter:-182082+154+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ze wilden waarschijnlijk 3 houses (families) als factions. Een Bene Gesserit of Bene Tleilax als derde faction (het is trouwens f Tleilaxu (het ras) f Bene Tleilax (de organisatie en Tleilax is de naam van de planeet)) zou weer extra uitleg vereisen en zou ook een beetje raar zijn. Drie houses is logischer, maar ze hadden inderdaad een house kunnen kiezen dat wel in de lore voorkomt.
Dune 2000 is een remake van Dune 2, dus veel voegt het niet toe. Dan zie ik liever de eerste Dune een port krijgen, wat echt totaal anders is en meer een soort lange-termijn strategiespel is op planetaire schaal (ik krijg al weer zin om te spelen nu ik eraan denk :)).
Het gaat er niet om dat de game geport is, maar om de mogelijkheden van HTML5 en CSS te laten zien. Je kunt dan leuk een heel modern spel gaan maken, maar een oud spel is iets simpeler voor elkaar te krijgen dan FarCry 3 oid. Wellicht dat dat over een paar jaar ook kan...
Total Annihilation is mij ook het meest bijgebleven. Vooral de goede queue mogelijkheden van units en factories en ook de vele mogelijkheden om repairs en construction te regelen maakten het echt een mooi spel. Het vereiste daardoor minder micro-management dan C&C en andere RTS's. Daar kwamen de voor die tijd goede graphics bij, met o.a. echte 3D units en ballistische trajecten voor ammo.

De single-player storyline is niet de moeite van het noemen waard maar skirmishes tegen de AI (installeer een mod-pack) en epische multiplayer compenseren dat ruimschoots. Duizenden units tegelijk, te water, land en lucht.

Op moderne PC's en OS-en zijn nogal wat patches nodig tenzij je de versie van GOG.com koopt. Voor $3 of zo heb je hem daar legaal en bijgewerkt voor moderne Windows versies. Voeg een van de populaire mod-packs toe zoals Total Annihilation: Twilight (o.a. sterk verbeterde AI's en meer units) en je hebt een fantastisch spel.

Als je toch iets moderners wilt kun je de officieuze opvolger Supreme Commander proberen of wachten op spirituele opvolger Planetary Annihilation.

[Reactie gewijzigd door Yggdrasil op 2 januari 2013 14:19]

Begin december al tegengekomen. Zit alweer in vijfde missie.

Zelfs op tablet te spelen haha.
Warcraft I had geloof ik een group select van maximaal 4 units.
Warcraft II had een group select van maximaal 9 units.

Doe mij dan maar Total Annihilation. Die had destijds al een group select (en mogelijkheden om orders te queuen) van praktisch ongelimiteerde grootte.
Oude tijden herleven, Dune II heb ik grijs gespeeld op de Amiga. Ik ga dit zeker even bekijken!
Speel nog vaak F.A op fa forever ook al een klassieker deze game :)
Yup, is inderdaad een gave cd en ik heb em thuis liggen :)

Spice Opera van Exxos was het toch? Heb ik vooral in die tijd ECHT vaak geluisterd.. Wist eigenlijk niet dat het zo'n zeldzame cd was. Zal er vanaf nu iets zuiniger op zijn :)

[Reactie gewijzigd door Roxsman op 31 december 2012 12:42]

Helemaal mee eens. Ik ben ook van mening dat html/js een duidelijk doel heeft, maar ik ben nog steeds een grote voorstander van native applicaties.
Nee hoor, idem hier.
Mad dog McCree was trouwens ook soepel speelbaar op elke 286 met een CD-rom drive.

En als je echt in de RTS schatkamer wilt graven, probeer dan eens "centurion" uit(Je kan er niet realtime bouwen, ok, wel veldslagen voeren met een leger wat je vooraf opbouwt/naderhand versterkt)
Inderdaad zonder meer een prima soundtrack voor wie van synthesizer-muziek houdt.

Maar dat is wel de soundtrack van Dune 1 van Cryo, die niets te maken heeft met Dune II van Westwood. ;) Het heet dan ook "Dune - Spice Opera", niet "Dune II - Spice Opera".

[Reactie gewijzigd door 19339 op 31 december 2012 08:05]

Dune 1 is voor mij nog steeds de beste. Juist het RTS model in de latere versies kon me niet bekoren.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 31 december 2012 05:32]

Voor zover ik me kan herinneren (het is een tijdje geleden) was Dune destijds inderdaad ook grafisch best een vooruitstrevende game, zeker op de PC. De Amiga was destijds al wat langer in staat om dergelijke graphics weer te geven maar op de PC was de VGA kaart een relatieve nieuwkomer (eind jaren tachtig, begin jaren negentig) en bovendien nog behoorlijk prijzig. Aangezien veel PC's nog van EGA of CGA kaarten voorzien waren was het aanbod van games die alle mogelijkheden van de VGA adapter gebruikten nog vrij beperkt.
Iedereen loopt al heel lang te mekkeren dat games tegenwoordig alleen maar om graphics draaien, maar was dat vroeger echt heel anders?
Tegenwoordig lijkt het er op soms op dat het vrijwel alleen om de graphics draait en dat was toen wel wat anders. Maar ook begin jaren waren de graphics van de arcade machines iets waar je als gebruiker van een Atari console of 'home computer' alleen maar van kon dromen. In dat opzicht hebben graphics eigenlijk altijd wel een rol van betekenis gespeeld.
Oh dat was echt een geweldig spel. Wat heb ik daar een hoop tijd mee verbruikt. Denk dat ik maar beter niet die web versie kan gaan proberen :)
Dune I?
Inclusief de briljante audio-CD? Die schijnt nog erg gezocht te zijn..
Prachtig dit. vroeger helemaal stuk gespeeld. Geld hetzeflde voor Dune 1 maar die vond ik een stuk minder leuk.
Grappig dat jij de Orginele Dune 2 CD's hebt volgens mij stond Dune 2 1,4 MB floppies :) (ja ja je hebt een heruitgave dat snap ik ook wel...)
Ik ben alvast mijn death hand missile aan het preppen
Tja, en dan wordt Flash afgeschreven... Ik heb het al vaak geroepen, dat HTML5 niet de revolutie is die we hopen. Doordat het niet goed crossplatform wordt ondersteund kun je niet alle mogelijkheden ontmoeten. En met de browserbouwers die blijven ruzie maken bereiken we geen vooruitgang.
Ik wil niet zeggen dat Flash het beste is, maar je kan er vooralsnog meer mee dan met canvas.
Ik vind er weinig cool aan, want de gameplay gaat daar totaal verloren.

Leuk allemaal dat het kan, maar de game sfeer merk je vaak alleen maar bij het origineel hoe het ooit is uitgebracht. Zoals Generals moet je gewoon zoals het origineel spelen, die was tenminste zeer goed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG Nexus 5X Apple iPhone 6s FIFA 16 Microsoft Windows 10 Home NL Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Gear S2 Skylake Samsung Galaxy S6 edge+

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True