Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 97, views: 35.499 •
Submitter: Carharttguy

De Benelux Unie gaat volgend jaar de mogelijkheden voor een gezamenlijke telecommarkt onderzoeken, waarbij bijvoorbeeld voor gsm-gesprekken een enkel lokaal tarief gaat gelden. Dat heeft de adjunct-secretaris-generaal van de Benelux-Unie, Luc Willems, bekendgemaakt.

"Een van de verkenningen van volgend jaar is om te kijken of we wat betreft het gsm-verkeer bijvoorbeeld binnen de Benelux naar één telecomzone gaan, met één lokaal tarief", zegt Luc Willems, adjunct-secretaris-generaal van de Benelux Unie bij het Belgische radioprogramma De Ochtend. "Je kunt dan van Brussel naar Den Haag voor lokaal tarief bellen."

Groothertogdom Luxemburg neemt maandag het voorzitterschap bij de Benelux Unie over van België. Volgens Willems is het zowel voor de grensbewoners als voor de ondernemingen een uitstekende zaak als er één economische telecomzone in de drie landen komt. Volgens Willems is de Benelux economisch beperkt door zijn grenzen en is het een voordeel als er een telecommarkt van omvang komt, net als in Frankrijk en Duitsland.

Een akkoord over het op nul krijgen van de roamingtarieven is in de Benelux Unie mogelijk, maar zou op Europees niveau nog een brug te ver zijn, volgens Willems. Hij ziet de Benelux als de proeftuin van Europa. De plannen voor een gezamenlijke telecommarkt in de Benelux zijn niet nieuw. Al in 2008 vroeg de Tweede Kamer om een experiment te houden met een uniform gsm-tarief voor de Benelux. De uitkomst van dat onderzoek is niet bekend.

Reacties (97)

De volgende stap de EU? Hoop doet leven he :) Nee serieus, super initiatief dit dat hopelijk tot iets leidt. Als Belg dicht tegen de Nederlandse grens is het verschrikkelijk irritiant om cloud diensten te gebruiken on-the-go ( Spotify, iCoyote enz.. )

[Reactie gewijzigd door RubenTheys op 30 december 2012 14:16]

De praktijk nu.

Je zit bij base in belgie en betaald voor een sms naar Nederland 0,30 euro
Zit je met je base abbo in Nederland en sms je naar BE of NL dan betaal je het EU maximum van slechts 0,10 euro. Dadelijk betaal je dus gewoon 0,30 euro ook als je in Ned zit.

De EU heeft al maxima ingesteld en die worden alleem maar lager. Nu kunnen telecom bedrijven in eigen land nog hogere tarieven hanteren dan in eigen land en dat doen ze dus nog.

Of dit dus beter gaat worden ?
Prijzen worden niet duurder, daarvoor is dit een te politiek onderwerp. Tweede kamer zorgt dat wel voor.
Prijzen worden nooit duurder... wel hoger of lager.
Ach, goed nederlands zie je hier echt niet terug...
EU-wet zal altijd boven afspraken op Benelux niveau blijven gelden. Dus tenzij er een uitzondering komt voor de Benelux, zal dit niet mogelijk zijn.
Maar over prijzen krijgen ze niet snel overeenstemming op EU-niveau, dus in de tussentijd kan de Benelux best een eigen wetje introduceren. En wie weet biedt dat wetje dan wel de inspiratie voor de EU-wet (is vroeger wel vaker gebeurd).
EU-wet zal altijd boven afspraken op Benelux niveau blijven gelden.
Nee, dat is niet altijd zo; de Benelux heeft (omdat we eerder bestonden dan de EU (en dan heb ik het over de "eerste EU", de Unie voor Kolen en Staal)) een speciale uitzonderingspositie: afspraken die binnen de Benelux gemaakt zijn voordat de EU bestond ťn sindsdien onafgebroken van kracht zijn geweest overrulen EU-regels ik ben geen advocaat of staatsrecht-deskundige; het kan zijn dat ik niet alle details helemaal goed heb. (Voor de duidelijkheid, dat geldt dus niet voor dit (nieuwe) telecom-plan.)

Lees voor de gein het Wikipedia artikel over de Benelux maar eens na, wat het artikel zegt:
Een akkoord over het op nul krijgen van de roamingtarieven is in de Benelux Unie mogelijk, maar zou op Europees niveau nog een brug te ver zijn, volgens Willems. Hij ziet de Benelux als de proeftuin van Europa.
is eigenlijk best een goede samenvatting van wat de Benelux is. (Overigens heeft Nederland zich er pas later bij aangesloten; BelgiŽ en Luxemburg hadden met zijn tweetjes nůg eerder een samenwerkingsverdrag.)
Dan neem je een abo bij een nederlandse provider en betaal je gewoon weer <10c per sms ;-)

Belgische telecom bedrijven krijgen er een grotere markt bij, maar ze zullen wel hun prijsstelling moeten aanpassen om met de Nederlandse providers te concurreren.

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op 30 december 2012 15:31]

De prijzen in Belgie liggen al eventjes lager dan in Nederland hoor.
Dit is precies waar ik bang voor ben. Europa wil naar 1 universeel roaming tarief toe.

Momenteel is het inderdaad zo dat als ik met mijn NL mobiel vanuit Portugal een sms naar een portugeze mobiel wil sturen, me dit 10 cent kost, maar vanuit Nederland geloof ik iets van 50 cent. De reden, je bent niet aan het roamen dus hoeft de provider zich niet aan de regels te houden.

Als ze het straks voor elkaar krijgen om juridisch binnen de benelux alles als 1 netwerk te zien, waardoor je niet aan het roamen bent voor de wet, dan kunnen ze op die manier onder de opgelegde prijzen uit.

Maar wie weet ben ik wel veel te negatief en is het dit keer echt zo dat de mobiele providers hun winsten willen verlagen ten bate van de klant.
Dit is precies waar ik op heb gewacht vanaf mijn eerste gsm (Sony CMD-C5 in 2000) totdat de Eu maximum roamingtarieven oplegde.

Als de BeNeLux echter ťťn telecomzone wordt, dan moeten Base, Mobistar en Proximus ook op de Nederlandse markt gaan meeconcureren en KPN, Vodafone en T-mobile op de Belgische. Ze moeten dan ook klanten gaan aannemen van over de grens.
Dat betekent meer concurrentie en misschien dat er van die 6 slechts 5 of 4 overblijven, maar ook dat er dus voor de bellers meer keus zal zijn.

Als je dan met een simkaart van ťťn van die providers op meer (ik hoop alle 6) netwerken kan bellen, dan vallen in ieder geval weer een paar gaten in de dekking weg.
Base is een onderdeel van KPN, dus ik denk dat de mensen die zich op dat netwerk bevinden er niet al te veel last van gaan ondervinden. Het zou mij niet verbazen als KPN besluit om Base volledig in zich op te nemen en er 1 groot bedrijf van te maken.
Dat zal hun waarschijnlijk iets goedkoper uitkomen dan de twee apart (A.K.A. schaalvoordeel)
This al 1 allemaal alleen onder een andere naam. base is kpn, proximus volgens mij t-mobile en etc.

Die tarieven zal ook geen enkel probleem voor ze zijn. Maar het zijn graaiers.
proximus is van Belgacom, en dat is van de belgische staat
klopt, maar proximus werkt wel samen met vodafone, vooral voor mobiel internet in het buitenland.
Het valt alleen af te wachten of die samenwerking blijft bestaan binnen de Benelux, en op welke manier

Proximus is als ik mij niet vergis maar voor net iets meer dan de helft van de Belgische staat

[Reactie gewijzigd door graverobber2 op 30 december 2012 22:26]

Je hebt het helemaal verkeerd voor kerel... Wat jij zegt is namelijk helemaal NIET waar: het is NOOIT duurder al roamend een sms te sturen dan in eht binnenland.

Als jij vanuit met je Nederlandse abonnement vanuit Portugal naar een Portugees nummer stuurt, zijn de roamingkosten maximaal 14 cent (oid), dat is vastgelegd door de EU.

ECHTER: de roamingkosten zijn maar een deel van wat je betaalt voor die sms: roamingkosten komen bovenop de kost van die sms als je hem vanuit Nederland zou sturen.

Dat is dus die 14 cent PLUS meestal idd rond de 50 cent voor een SMS van NL naar Portugal.
Tjah daar heb ik nog nooit van gehoord en als dat zo is, dan vind ik dat het veel duidelijker op de websites moet komen staan van de providers. Ik kan het bij geen een provider vinden.

Maar goed, ik heb net vanaf mijn simyo een smsje naar mijn portugeze mobiel gestuurd hier vanuit Portugal. Ik zal kijken wat er morgen van mijn tegoed is afgeschreven. Nu staat dat nog op §4,21. Heb jij gelijk, dan is dat binnenkort 62 cent minder, want sms versturen naar PT vanuit NL kost 51 cent en sms vanuit buitenland 11 cent, maakt samen 62 cent.

Heb jij ongelijk, dan staat er morgen §4,10 op mijn tegoed....

[img=100,75,,,"Simyo voor verzenden SMS"]http://tweakers.net/ext/f/41ONGQDCdYgaIU94jIQAG480/thumb.jpg[/img]


Goed geen kip die het nu nog gaat lezen, maar ik had dus wel degelijk gelijk...

[img=100,75,,,"Simyo na verzenden SMS"]http://tweakers.net/ext/f/cSVpvGnkhbdkeLT1Vk7ERjbP/thumb.jpg[/img]


[img=100,75,,,"Verbruik"]http://tweakers.net/ext/f/hMYACIjwfe7uUcuMbZpuK1hB/thumb.jpg[/img]


Het versturen van een SMS vanuit het buitenland naar een buitenlands nummer kost slechts 11 cent. Doe ik hetzelfde vanuit Nederland, dan kost me dat 51 cent.

Dus Kiang, jij bent de persoon die het helemaal verkeerd voor heeft. Sorry kerel...

[Reactie gewijzigd door benbi op 1 januari 2013 12:16]

Thanks voor de update, ik heb er nog speciaal op gewacht en je hebt me niet teleurgesteld! Het zou haast lonen om een buitenlands abbonement af te sluiten om in Nederland te gebruiken, maar de kosten voor gebeld worden (zowel voor beller als jezelf) en voor data zouden nog te hoog zijn in verhouding.
Dit is precies waar ik bang voor ben. Europa wil naar 1 universeel roaming tarief toe.
Dat staat ook in het artikel: "Hij ziet de Benelux als de proeftuin van Europa."

Vind dit eerlijk gezegd voor Nederland een goede zaak, wij betalen relatief veel vergeleken met andere landen (al is onze netwerkdekking wel een stuk beter). Verder nog nooit van die Benelux Unie gehoord, vraag me af waar ze zich verder mee bezig houden en wat de Nederlandse politiek hiervan vindt.
excuseert u mij; jullie dekking is niet 'een stuk beter" hoor ..

proximus heeft altijd al meer dan 99% dekking gehad, en dat telt ook in de ardennen, een gebied dat toch al wat lastiger is om te dekken dan een "vlak land" zoals nederland.

de enige met slechte dekking bij ons is dan toevallig ook weer Base (KPN dochter), deze laatste is wel de goedkoopste van de drie providers maar ik heb al 16 jaar proximus en blijf daarbij.. (tijdens die 16 jaar kon ik slechts 2 x gedurende een half uurtje niet bellen)
Ook mobistar scoort goed, en is iets goedkoper dan proximus, maar ik blijf bij proximus omdat zij altijd als eerste de nieuwste technologieŽn implementeren in hun netwerk; zo heb ik al vele jaren 3G/UMTS bij proximus, ook HSDPA is al een aantal jaar beschikbaar en ik geloof ook dat proximus het eerste netwerk was dat 4G aan het uitrollen was (ondertussen al effe beschikbaar in de steden en ondertss ook al in bepaalde gebieden tussen de steden in; men blijft bezig om de oude antennes verder te vervangen)

[Reactie gewijzigd door bogy op 31 december 2012 03:39]

Verder nog nooit van die Benelux Unie gehoord, vraag me af waar ze zich verder mee bezig houden en wat de Nederlandse politiek hiervan vindt.
de Benelux is waar de EU uit voortgekomen is. Belgie, Nederland en Luxemburg werkten al een tijdje intensief samen, en toen bedacht men dat dat ook wel voor de hele EU kon.
Volgens Wikipedia is het toch echt anders gegaan. Er was in 1951 al de EGKS (daarna de EG) waaruit de EU ontstond. De Benelux was er pas in 1960 en is pas een paar jaar terug (2002) Benelux Unie geworden.
Klik nou eens op je eigen link. Daar staat:
"De EGKS kwam in 1951 onder het voorzitterschap van Jean Monnet tot stand bij de ondertekening van het Verdrag van Parijs door Frankrijk, West-Duitsland, ItaliŽ en de Benelux, bestaande uit BelgiŽ, Nederland en Luxemburg."

Klik dan voor de grap nog eens op benelux:
"De Benelux, een samentrekking van BelgiŽ, Nederland en Luxemburg, is in september 1944 in Londen opgericht door de gevluchte regeringen van deze drie landen als douane-unie: een samenwerkingsverband tussen deze drie landen om onderling vrij goederen te kunnen transporteren en een uniform tarief te hanteren voor goederen van buiten de Benelux."

Daarna zijn deze beide organisaties doorgegroeid waarbij er in de benelux meer onderling geregeld werd dan in de EU. Minder regelen heeft natuurlijk weinig zin :-)
Als je die dingen van wikipedia haalde, zou je toch iets beter moeten lezen ... De BeNeLux werd in 1944 al opgericht, dus al enkele jaren voordat de EGKS opgericht werd. De BeNeLux werd pas in 1958 een economische unie (was voordien een douane-unie) en werd in 2010 de BeNeLux Unie.

Ook staat er in het artikel waar jij naar linkt staat er duidelijk dat de Benelux al vestond bij de oprichting:
"De EGKS kwam in 1951 onder het voorzitterschap van Jean Monnet tot stand bij de ondertekening van het Verdrag van Parijs door Frankrijk, West-Duitsland, ItaliŽ en de Benelux,"

[Reactie gewijzigd door psycho202 op 31 december 2012 17:27]

Ik denk dat jij niet goed begrijpt wat 'lokaal tarief' betekent.

Het beoogde doel is dat er geen onderscheid is tussen Benelux-nummers, zowel voor de zender als de ontvanger, onegacht van waar hij/zij belt/gebeld wordt binnen de Benelux.
Wat een onzin, als jij bij BASE zit in belgie gelden ook gewoon de europese richtlijnen en dat houd gewoon in dat je 10 cent betaald om van belgie naar nederland te sms'en ;) http://www.base.be/nl/mob...ationale-tarieven/roaming
De volgende stap de EU?
die mogelijkheid is er op den duur wel
Hij ziet de Benelux als de proeftuin van Europa
Een akkoord over het op nul krijgen van de roamingtarieven is in de Benelux Unie mogelijk, maar zou op Europees niveau nog een brug te ver zijn, volgens Willems. .
Maar de Benelux (Unie) is iets anders dan EU
Deze samenwerking tussen BelgiŽ, Nederland en Luxemburg startte op 1 januari 1948 in de vorm van een douane-unie. Het initiatief hiertoe werd tijdens de Tweede Wereldoorlog genomen om de samenwerking en solidariteit tussen de drie landen te bevorderen. Nationalisme en protectionisme dienden vervangen te worden door internationale samenwerking, vrijhandel en integratie. In 1958 werd de samenwerking uitgebreid tot een Economische Unie.
http://www.europa-nu.nl/id/vg9ic5op4czg/benelux_unie_benelux

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 30 december 2012 18:13]

Punt blijft dat voor de meeste bedrijven de roaming kosten binnen de EU nog wel te overzien zijn maar dat deze juist een probleem vormen in de VS, Azie en Zuid-Amerika. Daarnaast word er hier niet over data gesproken wat tegenwoordig de grootste kostenpost is.
Is geen hoop is werkelijkheid
En 2015 door gevoerd worden

http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/14767

Geen (voice) roaming kosten meer binnen de EU vanaf 2015?
Ma 4 juli 2011 16:24, Ron Smeets, 4932


Met ingang van 1 juli j.l. zijn de roaming kosten voor mobiel bellen binnen de EU verder verlaagd. Als het aan de Europese Commissie ligt dan verdwijnen de roaming kosten op mobiele telefoongesprekken binnen de EU met ingang van 2015 helemaal.
Vanaf dat moment zou je dan dus in het buitenland (binnen de landen van de EU) dezelfde tarieven voor uitgaande en binnenkomende gesprekken betalen als in he 'thuisland'.
Joy! Niet dat ik zo vaak in het buitenland kom, maar toch. In Luxemburg heb je vrij snel het risico om op roaming over te schakelen. Ze blijven dan wel nog een probleem van Frankrijk en Duitsland hebben. Baarle-Hertog anyone? :)
Ik zie wel wat protest van onze Belgische operatoren, omdat dit een probleem kan zijn wat concurrentie betreft. De tarieven zijn hier toch nog wat hogen dan in Nederland. Ik zou dus bij jullie een contract kunnen nemen en hier 'lokaal' bellen.
Ik zou dus bij jullie een contract kunnen nemen en hier 'lokaal' bellen.
Nee, want je hebt een Nederlandse ID-kaart nodig om een contract (lees: abonnement) af te sluiten.
Prepaid is in ieder geval geen probleem.
Misschien dat abonnement ook wel kan, zou niet inzien waarom het niet mogelijk is...
neej je hebt een geldig id bewijs nodig... en een nederlandse bankrekening ... (voor auto incasso).
Die bankrekening is waarschijnlijk niet nodig. Ik heb -als Nederlander- in Belgie een abonnement bij Mobistar afgesloten (in 2005, dat wel). Ik kon mijn creditcard gebruiken, geen enkel probleem.
Dit klopt niet helemaal. Mijn vader heeft gewoon een vodafone abo, en we wonen in BelgiŽ.
Dat van die NL bankrekening klopt, maar die ID hoeft niet noodzakelijk Nederlands te zijn. (In BelgiŽ hebben we ook geldige legitimatie kaarten ;) )
[...]


Nee, want je hebt een Nederlandse ID-kaart nodig om een contract (lees: abonnement) af te sluiten.
toch typisch dat m'n vriendin met haar Britse paspoort ook een abo kon afsluiten.
Liever niet, want dan gaan hier de prijzen omhoog als gevolg van de bizar idiote belgische telecom markt. Laten we hopen dat de OPTA er een stokje voor steekt.
Hoe kom je daar bij?
In BelgiŽ zijn er momenteel veel betere abonnementen (prijs/kwaliteit) als in Nederland.
Zoals? Ik ben namelijk op zoek naar een abonnement maar bij de meeste operatoren zit er wel ergens iets van catch.

@CedricD: Mobile Vikings is via base/kpn, en daar zit het addertje in de snelheid. Momenteel heeft base hier geen 3G ondersteuning waardoor ik maximaal via EDGE 200Kbps haal.

@Mathieu_Hinder: ik ben momenteel inderdaad naar proximus aan het kijken, voor Generation MTV (welke je waarschijnlijk bedoelt) maar dan de 25 variant.
Die §10/maand is wel een tijdelijke korting (volgens de voorwaarden, de eerste 20 maanden)

Ik ben voornamelijk aan het kijken naar een data abonnement, bellen en sms'en doe ik niet zo vaak.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 30 december 2012 15:37]

Hangt er vanaf wat je vooral doet. SMS / Bellen / Data.

Ik heb 2 GB voor §15 en ben Belg. Daarnaast nog eens §1000 gratis sms'en + 1000 naar ander Mobile Vikings + 60 gratis belminuten PER DAG naar andere Mobile Vikings. Die §15 kan ik gewoon opbellen naar andere operatoren want het is geen abonnement.

edit:

@Hierboven (kluyze)
Dat klopt, maar Base is wel zijn 3G netwerk aan het uitbreiden. Edge vind ik zo erg nog niet thuis. Ik kan altijd gebruik maken van Wifi. Bij proximus zou ik §20 betalen maar dan heb ik wel steeds 3G maar voor een student is §60 extra / jaar veel :P
In de stad waar ik het meest zit heb ik wel 3G en daar gebruik ik data het meest ook. Ik kan er dus mee leven.

http://mv.b12e.be/coverage/


@Hieronder (Mathieu_Hinder)
Jammer, 500MB maandelijk is een derde te weinig voor mijn verbruik. Anders was ik zeker geÔnteresseerd!

[Reactie gewijzigd door CedricD op 30 december 2012 15:44]

Ik bij Proximus; 10 §/maand abbonement; onbeperkt sms, 100 minuten bellen, en 500 MB.

Edit @ CedricD
Ikzelf kom van Mobile Vikings en vond de snelheid en bereik wel zwaar tegenvallen. Op de meeste plaatsen (thuis, unief) waar het nodig is, is er wifi beschikbaar; voor onderweg is die 500 MB best voldoende voor mij.

Edit @kluyze
Het is inderdaad een 'tijdelijke korting' van 20 maanden op het §15 euro pakket. Echter is 20 maanden best lang, en als er ondertussen iets beters is, dan stap je gewoon over (het contract is van onbepaalde duur dus zet je stop wanneer je wilt). Ik ben sinds augustus overgestapt, dus die korting loopt wel al een eindje :p

[Reactie gewijzigd door Mathieu_Hinder op 30 december 2012 16:53]

Mobile vikings 15§ voor 2GB, en de rest opbellen met 1000smsen gratis, trager dan proximus
Generation connect: 20§ voor hetzelfde, sneller maar duurder
King: 20§ of 15§ als je al telenet klant bent voor hetzelfde.
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze twee:

- Proximus Smart 20
- Telenet King

Dit soort abonnementen voor deze prijzen heb je op dit moment niet in Nederland.
De abonnementen die in de buurt komen vragen meestal een klein vermogen voor extra data/belminuten/bellen in het buitenland.

Succes ermee.
Eindelijk... 't is toch uiteindelijk allemaal gewoon data... Een andere prijs rekenen voor een sms-je naar het buitenland? Als ik naar een buitenlandse website surf kost dit ook exact hetzelfde als naar een binnenlandse en da's maar logisch ook hť...
Nu al kost "lokaal bellen" en vooral SMSsen buiten de bundel bij veel abonnementen en/of prepaid binnen Nederland meer dan vanuit andere EU-landen, doordat de EU alleen maximumtarieven voor het buitenland oplegt, en niet voor binnenlandse aanbieders. Dat maakt dit redelijk overbodig.
In Noord Europa heeft ťťn provider (TeliaSonera) al alle telefoon gesprekken binnen Noorwegen, Zweden, Finland en Estland - en ertussen - gelijkgetrokken.
Een geldig Nederlands ID-bewijs heb je volgens mij niet nodig. Een Nederlandse bankrekening en een Nederlands postadres waarschijnlijk wel.
Volgens de website van T-Mobile:
Voor het bestellen van een nieuw T-Mobile abonnement heb je een van de volgende identiteitsbewijzen nodig:
- Nederlandse Europese ID-kaart
- Nederlands rijbewijs
- Nederlands paspoort
- Buitenlands paspoort met IND-sticker Verklaring inschrijving unie
- Buitenlands paspoort met IND-sticker Verblijfsaantekening
- Verblijfsvergunning types 1-4
- Verblijfskaart type EU/EER
- Geprivilegieerdendocument
In de praktijk is het zo dat een legitimatie (NL of EU volstaat) en een NL bankrekening. Ik woon in BelgiŽ en heb jaaaaaaaaren in NL bij Vodafone gezeten. Nu weet ik het niet helemaal zeker van die EU id kaart, want ik ben NL staatsburger (incl paspoort), maar je hoeft beslist NIET in NL te wonen of zelfs maar een postadres te hebben.

Atm zit ik gewoon in BelgiŽ was het gezeur van 2 gsm's of swappen van de simkaart beu.
jaaaa! dit zou ik wel heel fijn vinden aangezien een hoop van mijn familie in belgiŽ woont.
Het word tijd dat er in Europa een overschrijding van de grenzen komt, dit zal er voor zorgen dat op termijn we grotere telecom operatoren zullen hebben die meer te zeggen hebben. Dit heeft voor en nadelen voor de consument 1 tarief/operator over een groter gebied betekent geen roaming kosten maar als er onvoldoende operatoren zijn zeer hoge tarieven. Beetje het geval dat nu in Amerika van toepassing is, er zijn een aantal grote operatoren zoals verzon sprint AT&T die de boel domineren en alles gedaan krijgen bij de producenten van toestellen omwille van hun positie