Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 360, views: 40.889 •

De website van het meldpunt Vuurwerkoverlast.nl is sinds de opening diverse malen offline gegaan. De site, waarop burgers klachten kunnen deponeren over vuurwerkoverlast in hun buurt, zou onder vuur hebben gelegen van ddos-aanvallen.

Vuurwerkoverlast.nl werd vorige week zaterdag geopend en is een initiatief van enkele lokale GroenLinks-fracties. Via het internetmeldpunt kunnen burgers klachten indienen over vuurwerkoverlast als gevolg van het voortijdig afsteken van vuurwerk. De oprichters stellen dat steeds meer Nederlanders zich storen aan de vuurwerktraditie en via de website moet duidelijk worden hoe groot de overlast is.

Sinds de opening is de website diverse keren uit de lucht gegaan. Aanvankelijk stelden de beheerders van Vuurwerkoverlast.nl dat de toeloop op de site enorm zou zijn, maar sinds donderdag zou het meldpunt ook onder vuur liggen van ddos-aanvallen, zo maakten zij op Twitter bekend.

In een poging beter bereikbaar te blijven, maken de beheerders van Vuurwerkoverlast.nl inmiddels gebruik van CloudFlare, een content delivery network. Onduidelijk is echter of de betaalde dienstverlening van CloudFlare wordt ingezet, waarbij bescherming tegen ddos-aanvallen wordt aangeboden, of uitsluitend de beperktere gratis service.

Inmiddels is de website weer bereikbaar. De teller staat op het moment van schrijven op ruim 35.000 meldingen. De beheerders willen het meldpunt tot 3 januari in de lucht houden en de meldingen bundelen. Deze zullen worden aangeboden aan de Tweede Kamer.

Reacties (360)

Reactiefilter:-13600308+1196+213+30
1 ... 4 ... 7
Belachelijk dat zelfs dit soort sites onder vuur worden gelegd. Ik vindt het prima dat er vuurwerk wordt afgestoken met oud en nieuw, maar alles is natuurlijk gebonden aan grenzen. Ik hoef niet van 27 t/m 31 december elke ochtend mijn bed uitgeknald te worden. Dat er dan nog mensen in de computerwereld zijn die laf genoeg zijn om doss aanvallen te gaan richten op zo'n meldpunt laat zien dat deze mensen tot nieuw diepte punt zijn gezakt. Wat is het volgende? Een meldpunt voor zinloos geweld aanvallen? Een meldpunt voor discriminatie aanvallen?
quote: sHELL
En dan kijk ik aleen al naar de pleuris bende die achter blijft op 1 januari |:(
Indeed...

Heb ook maar een melding geplaatst: het knalt hier in Sneek bijna elk moment van de dag en heb zelfs (geloof ik) een paar vuurwerkbommen gehoord.

Het massaal afsteken van vuurwerk is daarbij een zéér ernstige vorm van luchtvervuiling en dient alleen al om die reden te worden afgeschaft: naast ontplofte handen, de branden die het veroorzaakt, enzovoort....


Wellicht interessant; uit Trouw (2008):
Luchtkwaliteit alarmerend slecht door vuurwerk

Maaike Bezemer 27/12/08, 00:00

Vuurwerk brengt tijdens de jaarwisseling veel ongezonde stoffen in de lucht. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) zijn vooral kleine stof- en roetdeeltjes (fijnstof) schadelijk. Hoe meer wind en regen, des te beter voor de luchtkwaliteit.

Het RIVM meet continu en op veel punten in het land de luchtkwaliteit. Nu al weten we dat veel plaatsen met Oud en Nieuw boven de alarmgrens komen zegt Piet van Zoonen, hoofd van het Laboratorium voor Milieumetingen van het RIVM. Bij de verbranding van vuurwerk komen zwaveldioxide, stikstofoxiden en zware metalen vrij, maar het schadelijkst is fijnstof. Het gaat om een piek van een paar uur, maar de concentraties zijn extreem hoog. Vooral patiënten met luchtwegaandoeningen hebben daar last van. Piet van Zoonen: Het is een eenmalige verstikkende vertoning, waar je je haast niet aan kunt onttrekken. Erger dan een paar uur langs een snelweg staan en autogassen inademen.

In Nederland geldt een daggemiddelde concentratie van 50 microgram fijnstof per kubieke meter. Die waarde mag maximaal 35 maal per jaar worden overschreden. In stedelijk gebied lopen de concentraties op Oudejaarsdag op, wanneer vanaf tien uur s'morgens vuurwerk mag worden afgestoken. Vorig jaar zaten Rotterdam, Den Haag en Leiden al in de avonduren boven de 200 microgram/m3. Om een uur s'nachts werd de topper gemeten in Den Haag: 2400 microgram fijnstof per kubieke meter.

Al bij het inademen van 100 tot 300 microgram fijnstof, treedt benauwdheid op en raken longen geïrriteerd. Astmapatiënten krijgen eerder een aanval. Het RIVM heeft berekend dat er door kortdurende blootstelling aan hoge concentraties fijnstof ongeveer drieduizend Nederlanders per jaar vroegtijdig overlijden. Andere acute effecten zijn klachten aan hart of bloedvaten.

Vuurwerk bevat ook koper, antimoon, strontium en barium, giftige metalen die water en grond vervuilen. Volgens Van Zoonen gaat het, in tegenstelling tot fijnstof, echter niet om enorme emissies. Het rioolslib is al redelijk vervuild met metalen, er worden geen verhoogde waarden gemeten na Oud en Nieuw.

Of de concentraties fijnstof dit jaar weer extreem hoog zijn, is afhankelijk van het weer. Is het windstil en mistig, zoals vorig jaar, dan komt er een smogalarm. Winderige en regenachtige jaarwisselingen, zoals 2006/2007, zijn redelijk schoon. Regen spoelt de stofdeeltjes al vlot naar het riool. Wind vermengt fijnstof met schone lucht en zorgt ervoor dat de vervuiling snel over ons vlakke land uitwaaiert.

Arno Bonte die voor GroenLinks in de Rotterdamse gemeenteraad zit, begon vorig jaar een actie tegen vuurwerkoverlast. Hij maakt zich druk over het toenemend aantal ongevallen, maar luchtvervuiling is zijn belangrijkste drijfveer. In het eerste uur van het nieuwe jaar is er net zoveel luchtverontreiniging in Rotterdam als normaal in een hele week.

Bonte pleit niet voor een vuurwerkloze jaarwisseling, hij ziet liever dat professionals vuurwerk afsteken voor een grote groep. Ik kan ook genieten van mooi vuurwerk, maar de onschuldige en leuke traditie is uitgegroeid tot zo hard mogelijk knallen. Vuurwerk is tegenwoordig zo zwaar, dat het meer op oorlogstuig lijkt, eigenlijk vreemd dat we gebruik zomaar toestaan.

Bonte liet afgelopen januari onderzoek doen onder Rotterdammers. Meer dan de helft, 55 procent, bleek voor een verbod op consumentenvuurwerk. Landelijk ligt dat percentage op 48 procent, 45 procent van de Nederlanders is tegen een verbod.

Arno Bonte bedacht een stappenplan. Allereerst moeten gemeenten hun burgers oproepen tot matiging en zelf een centrale vuurwerkshow organiseren. Rotterdam doet dat dit jaar (2008) voor het eerst. De tweede stap is dat vuurwerk alleen nog wordt afgestoken binnen aangewezen zones.

Link naar Artikel.
Alle feiten correct aan elkaar verbindende doen mij vermoeden dat de personen achter de ddos-aanvallen geen zuivere bedoelingen hebben (dûh) ;)

[Reactie gewijzigd door dutch666 op 29 december 2012 12:59]

Als je toevallig ook in Sneek woont dan ben je natuurlijk ook wel bekend met het fenomeen Sneekweek. Persoonlijk vind ik zo'n vuurwerkshow vele malen interessanter dan iedereen die met zijn strijkers aan het klooien is. Buiten de verdere ruziemakerijk verloopt het bij het vuurwerk volgens mij ook altijd erg rustig.

Nu is Sneek al een stad van ruim 30.000 inwoners, zijn er nog een keer een hele bult toeristen. Over het algemeen zijn er in de Sneekweek (en ook bij de opening) veel meer mensen in Sneek dan dat er wonen. Hierboven staat dat zo'n gemeente-vuurwerkshow voor veel mensen echt niet gaat werken. Nu weet ik niet alle gegevens over het verloop van de opening van de Sneekweek, maar op het oog lijkt me dat toch elk jaar weer redelijk rustig. Als het daar kan, waarom niet met oud&nieuw.
Ik vind het prima als vuurwerk wordt afgestoken op 01 januari tussen 00.00-02.00uur. Van 10.00uur s'morgens tot 02.00uur snachts geknal dat gaat mij echt te ver. Bizar gewoon! Het zijn ook nog vaak dezelfde mensen die de hele dag knallend door de wijk lopen (get a life!). En dan heb je nog die nerveuze types die niet kunnen wachten en al weken van te voren bezig zijn. Politie? Ja, die komen een paar keer, als je geluk hebt, vervolgens kom je op de lijst van lastposten en komen ze gewoon niet meer. En de stank en kwalm de dag erna. Nee, van mij mogen ze particulier vuurwerk verbieden. Geen leuke traditie 8)7
En zo zijn er nog genoeg voorbeelden te geven waarom vuurwerk ook overdag afgestoken moet worden. Wat dacht je van de vader die samen met zijn kinderen een paar rotjes af wilt steken, maar dat niet 's avonds wil doen omdat het dan te druk is.

Nerveuze types die al weken van te voren bezig zijn met vuurwerk? Laat ze lekker, er zijn ook nerveuze types die wekenlang naast een spoor liggen om net een bepaald type trein te fotograferen. Of nerveuze types die helemaal leip worden als er een nieuw apple product uitkomt... Who cares? Laat die mensen lekker hun lol hebben.
Ik heb nog nooit last gehad van trein-spotters of Apple fanboys.
Laat staan dat ze blijvend letsel veroorzaken.
Ik laat ze hun lol hebben, als zij zich aan de regels houden.
je mag vanaf 10 uur vuurwerk afsteken dus doe het dan om 10 uur.


en jij heb zeker geen huisdieren he en al helemaal geen nachtdiensten...

probeer maar eens te slapen overdag voor je nachtdienst met lawinepijlen om het half uur.
en kom jij ieder half uur de kost van mijn kat opruimen omdat ze zich ze pleuris schiks van die maloten die hier al sinds half november vuurwerk aan het afsteken zijn?

dus nee laat ze lekker niet gewoon geef ze een boete zo groot dat ze voortaal gewoon wachten tot 10 uur op oudjaars avond.
quote: TeMo
En zo zijn er nog genoeg voorbeelden te geven waarom vuurwerk ook overdag afgestoken moet worden. Wat dacht je van de vader die samen met zijn kinderen een paar rotjes af wil steken, maar dat niet s'avonds wil doen omdat het dan te druk is.
Daar heb ik geen problemen mee op oudejaarsdag. En dat is meteen de enige reden waarom vuurwerk op oudejaarsdag overdag aangestoken zou kunnen worden.
quote: TeMo
Nerveuze types die al weken van te voren bezig zijn met vuurwerk? Laat ze lekker, er zijn ook nerveuze types die wekenlang naast een spoor liggen om net een bepaald type trein te fotograferen. Of nerveuze types die helemaal leip worden als er een nieuw apple product uitkomt... Who cares? Laat die mensen lekker hun lol hebben.
Er is geen enkel verband tussen nerveuze types die treinen fotograferen en knallers afsteken. of nerveuze types die helemaal leip worden als er een nieuw apple product uitkomt en knallers afsteken behalve dan dat er in alle drie gevallen gezenuwpeest wordt. Zoals jij dat ziet is typisch hoe aso's erover denken ;)
Zuurpruim. :')
Probleem zit niet binnen NL vuurwerk maar de combinatie van illegaal zwaar vuurwerk i.c.m. geteisem dat decennialang geleden al het concept van fatsoen is verloren.
Vannacht om half fucking 2 stond er iemand onder mijn slaapkamerraam zijn alarmpistool+knalpatronen combi te testen bijvoorbeeld maar om nou op die basis heel dat vuurwerk te verbieden, ik vind dat maar triest. Ik vond het vroeger ook tof en ga dat de NL jeugd nu niet ontnemen. Die paar dagen geplof moet je maar even doorheen.

Ik heb 2 beesten overigens, want dat is drogreden nummer één om wat tegen vuurwerk te hebben. Die hebben er overigens niet heel veel last van.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 31 december 2012 10:20]

Chapeau! Voor de ddos aanvallers dan. Vuurwerk afsteken is iets van alle tijden, de ouderen die nu klagen staken vroeger zelf hun strijkertjes af en daar klaagde men toen ook over.
Één weekje per jaar moeten mensen maar een oogje dichtknijpen vind ik.
Als je 18 jaar oud vind, dan heb je misschien wel een punt.

Anders, niet iedere jongere deelt jouw mening.
@ d russo. bij jou steken ze zekrs geen lawine pijlen af om 3 uur snachts. 1 keer oke. maar tis al dagen. en ze weten het geluid flink t versterken door t in tunnels etc t doen. siervuurwerk en rotjes maakt me niks uit. maar die troep als lawine pijlen.....
@d-russo

dikke vette ONZIN.

zeg dat maar tegen mijn kat die hier al een week kotsend van de stress in een hoekje gedoken zit.

met je valt wel mee elke keer als er wat afgaat duurd het weer een uur voordat ze weer relaxed is.

is 1 avond en nacht het puur terroriseren van alle dieren in nederland niet genoeg?
het zijn namelijk niet alleen honden en katten maar hier 200 meter verderop lopen vossen eekhoorns herten en ga zo maar door.
ik ben tegen een verbod maar mensen die de hele dag die zooi afsteken zou ik maar wat graag tegen de knieschijf schoppen.

doe het gewoon op oudjaarsdag zoals het bedoeld is maar begn niet half november al met die bende en de laatste week volop dat is gewoon niet acceptabel.
niet voor mensen en al helemaal niet voor dieren.

en ik ben trouwens tegen het voorstel van de sp laat dat even duidelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 29 december 2012 15:37]

In Groningen stemt GL VOOR .......... een kolencentrale
Femke reed in een wagen zonder katalysator
GL zegt dat je niet mag polariseren en discrimineren en generaliseren,vooral als het om allochtonen gaat maar wat zijn ze nu dan aan het doen?.
De meeste mensen gaan immers gewoon normaal met vuurwerk om en toch moet het verboden worden ,hoe hypocriet ben je dan als partij
Het verbieden van het consumenten vuurwerk zal geen oplossing zijn.

Kijk naar de wiet pas > straat dealers
Kijk naar de drooglegging in de USA > moonshiners
Kijk naar GSM jammers > ebay

Er valt altijd en bij een verbod nog makkelijker aan te komen
Bovendien zijn er in Nederland ook op milieu gebied wel belangrijker zaken te verzinnen.
Vuurwerk overlast.nl is gewoon een speeltje van een stel verzuurde groen linksers onder aanvoering van die zure Arno Bonte ( je weet wel zwarte Piet mag niet ) die een ander geen pleziertje gunnen.
Ik snap je punt, alleen is het probleem van vuurwerk dat het geen functioneel nut heeft. Ik ben zelf ook niet voor het afschaven van vuurwerk. De argumenten die jij hier alleen boven noemt staan niet in verhouding met het afschaven van vuurwerk.

Een kolencentrale is milieuvervuilend, dat klopt en het kan zeker schoner. Echter heeft deze kolencentrale nog wel een functioneel nut in tegen stelling tot vuurwerk wat ook milieuvervuilend is.

Dat Femke in een auto rijd zonder katalysator kun je als volgt ook nog verklaren. Als jij een auto produceert kost dat 10x meer energie als dat de auto in zijn hele gebruiksleven zal verbruiken. Kortom als jij een auto vroegtijdig weg doet, verspil je gewoon energie.

De wiet pas is inderdaad een flop geweest, daar draait niemand omheen.

De drooglegging van de VS is geflopt, omdat je gewoon niet een middel kan verbieden wat gewenst is voor de consument. Er zijn ook zat onderzoeken geweest welke middelen verboden en wel legaal gemaakt zouden worden op het moment dat 'de wet' opnieuw geïntroduceerd zou worden. Bijv. Alcohol wordt verboden, daar in tegen zou wiet gelegaliseerd worden.

GSM Jammers zijn daar in tegen naar mijn mening volledig terecht verboden. Je blokkeert hiermee mensen die gewoon het recht hebben om te bellen. Tevens neem je een risico, in geval van nood kan er bijvoorbeeld geen 112 gebeld worden. Dat er aan te komen is, wil overigens nog steeds niet zeggen dat het legaal is. Sterker nog het wordt vrij zwaar bestraft met hoge boetes en in sommige geval zelfs celstraf.

Ik vindt dan ook dat het gewoon een fatsoenlijk initiatief is dat er een meldpunt is voor vuurwerk overlast en ik vind het belachelijk vindt zoals ik mijn eerdere reactie al liet weten dat er nu ook meldpunten aangevallen worden. Iemand heeft het recht om het er niet mee eens te zijn, maar ga andere mensen niet beletten een melding te maken van overlast (ook al kan dit ook gewoon bij de politie). Erger vindt ik nog, dat als mensen instaat zijn een meldpunt aan te vallen, ik vrees wat het volgende is. Meldpunt voor zinloos geweld? Meldpunt voor discriminatie?

Nogmaals ik begrijp je, maar je argumenten zijn niet in verhouding. Helemaal je bewoording tegenover GL klopt niet. Dat jij het er niet mee eens bent prima, maar ga geen argumenten gebruiken die niet in verhouding staan of niet eens kloppen.
Wat heeft de NSB hier mee te maken?
Azijnpissermodus :) :

Tja het gaat allemaal we een beetje over voorwerk en niet over de DDos aanval op de site maar goed.

Ik ben het volledig eens met de intentie van groen links consumentenvuurwerk te verbieden. De schade aan ogen en handen is gevoegelijk vastgesteld, een aantal jaar gelden ben ik met uit mijn appartement ontruimd vanwege een door vuurwerk veroorzaakte grote uitslaande brand etc etc. Vuurwerkbommen gaan hier het hele JAAR af. Kotsmisselijk wordt ik ervan.

Het grote punt is voor mij evenwel toch dat het vuurwerkgebruik onvermijdelijk onverantwoordelijk wordt gebruikt. en dat heeft een aantal oorzaken.
De eerste is dat het altijd in vrij grote mate bij tieners terecht zal komen, ik heb ook met flutrotjes gekloot toen ik 14 (pif :)) was, dat doe je nou eenmaal op die leeftijd. Maar, we deden alles precies fout en hadden geen flauw benul waar we mee bezig waren. ALLES. Het hele probleem is dat dat inherent is aan gedrag van mensen op die leeftijd. De grens opzoeken. Dat is nou een ding dat je met wat hoe je het of wendt of keert toch gewoon explosieven zijn NIET kan doen.
De tweede is dat het gedrag van vuurpijlen en van die kaarsen en weet ik het tamelijk onvoorspelbaar is. Blindgangers, te vroeg of te laat, allemaal link, en als het omhoog gaat komt de wind eronder en het kan overal terecht komen, het kan afketsen tegen van alles en nog wat (bomen).
Als het dan misgaat moet je je toch dezelfde vragen stellen als die anders het geval van ongelukken worden gesteld, had je dit soort gevaren redelijkerwijs kunnen inschatten. Ik vind het in een winkelstraat of laan afsteken van een vuurpijl waarin een groep mensen staat eigenlijk al haast automatisch onzorgvuldig ten aanzien van de veiligheid van de omstanders. Het is iets wat je normaal gesproken niet zou moeten doen, krijgt iemand het in zijn oog ben jij gewoon de sjaak qua aansprakelijkheid. Het enige nog enigzins wegende tegenargument bij oud en nieuw is dat je dat weet en er in vele gevallen (maar niet altijd) gewoon bij bent gaan staan, wetende dat er werd afgestoken.

Het is dus niet alleen maar zo dat je voor jezelf het risico neemt, je brengt ook je omgeving in gevaar .

Zo naar de zaak kijkende vind ik dat het eigenlijk duidelijk moet zijn voor een overheid: het probleem is niet dat er nou eenmaal dingen zijn die gevaarlijk zijn in het leven en dat je dat niet kunt voorkomen, want dit kun je wel voorkomen. Het probleem is juist datgene wat door veel mensen wordt genoemd "dat het er nou eenmaal bijhoort". Daar zit de fout. Dit soort dingen hoort er namelijk normaal gesproken dus niet bij. En zo hoort dat.

Een overheid die dit verbied neemt m.i. gewoon haar overduidelijke verantwoordelijkheid.

Ergens vind ik het ook jammer, ik vind het mooi, ik vind het gezellig, ik zou de traditie missen, maar ik kan met de beste wil van de wereld niet volhouden dat deze situatie acceptabel is.

[Reactie gewijzigd door abacaxi op 29 december 2012 16:32]

Vuurwerkbommen gaan hier het hele JAAR af. Kotsmisselijk wordt ik ervan.
Dat is momenteel ook al verboden.
Sterker nog, het afsteken is alleen toegestaan tussen 10.00 en 02.00 op 31December-1Januari.
Dat het, zoals je zelf al aangeeft, buiten deze tijdsperiode van 16 uur ook voorkomt is een heel ander probleem.
Immers zal een verbod op consumentenvuurwerk aan deze overlast niets veranderen.

Het probleem zit hem dus in de handhaving, schijnbaar is de politie niet in staat om de al geldende regels dusdanig uit te voeren dat het nog vaak voorkomt.
Sterker nog, de grote meerderheid van de klachten op dit meldpunt zijn gemaakt voor vrijdag 28 december, de datum waarop dit jaar de verkoop van consumentenvuurwerk van start is gegaan.
Dat wil dus zeggen dat AL die klachten dus totaal geen positief effect aan een totaalverbod op consumentenvuurwerk zullen ondervinden.

Als de politie momenteel al niet in staat is met deze situatie om te gaan hoe moeten ze dat na een totaalverbod dan plots wel gaan lukken?
Buiten het feit dat de overheid er ook nog eens 15miljoen op jaarbasis aan de verkoop btw op het spul alleen al door misloopt, talloze vergunningen/import en andere kosten nog niet eens meegeteld.

Om voetbalgeweld te voorkomen kun je ook voetbal afschaffen, zijn jaarlijks ook honderden incidenten in. Echter is daar minder animo voor!
Nou, veel vuurwerkbommen worden door jeugd in elkaar geknutseld met regulier aangeschaft legaal vuurwerk. Dat is hartstikke makkelijk, kan op een aantal manieren die eigenlijk niet te missen zijn, alhoewel ik het hier niet ga lopen beschrijven. Dat afsteken op 27 dec enzo gebeurt voor een groot deel met het spul van vorig jaar.

Een totaalverbod vemindert in grote mate de hoeveelheid aanwezige vuurwerk, daar lijkt me geen twijfel over, het zal "gelegenheidsbommenbouw" verminderen.

Maar welke melding ga je dan achteraan als politie nu:
- wat is er?
- ja vuurwerk!
- maar het mag nu mevrouwtje
- ja maar het was wel hard hoor,
- ja mevrouwtje, hard vuurwerk mag ook,
- jamaar te hard ik denk dat het illegaal is,
- ja dat kan iedereen wel zeggen, daar kunnen wie niks mee!

Dat hele probleem vervalt met een totaalverbod (en een aantal andere ook). De handhaving word daardoor m.i. onmiskenbaar makkelijker.

[Reactie gewijzigd door abacaxi op 30 december 2012 11:12]

Een dekkend netwerk voor snelheidscontroles is er ook nog niet. Zullen we tot die tijd autorijden dan ook maar verbieden. Je moet helemaal niet naar een mentaliteit toe willen dat ieder te hard plofje of iedere Km te snel of iedere verkeerd geplaatste fiets meteen bestraft moet worden. We leven met z´n allen in een heel klein landje dus dan moeten we elkaar respecteren maar ook een beetje de ruimte geven. Alles toe laten is trouwens ook niet goed. De balans daar in is heel erg kwetsbaar omdat we met veel mensen op een klein oppervlak wonen en iedereen anders is.

Maar als ik de hele discussie een beetje volg is het niet perse de politie die wegens handhavingsproblemen een algeheel vuurwerkverbod wil. Hier in mijn kleine dorpje met bijna 75000 inwoners zie je af en toe een flits en hoor je af en toe een plofje in de verte gedurende de dagen voor oud en nieuw. Niet in een mate dat ik zou durven te zeggen dat ik er over last van ondervind. Zoals de situatie hier is is een totaal verbod niet nodig. Wellicht dat er idd met verscherpt toe zicht de overlast in probleem gebieden kan verminderen.

Ik zie om 2 redenen de positieve invloed van een totaalverbod niet. 1 Het wordt alleen maar interessanter om illegaal wat af te steken. 2 Doordat lichter legaal vuurwerk niet meer te krijgen is zal het gedeelte van de bevolking dat toch echt wat af wil steken eerder naar zwaarder buitenlands vuurwerk grijpen.

[Reactie gewijzigd door martijn_tje op 30 december 2012 22:38]

1 ... 4 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013