Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 97, views: 42.687 •

Sony levert niet langer PlayStation 2-consoles aan Japanse winkels, zo meldt het Japanse tijdschrift Famitsu. Alleen bestaande voorraad wordt er nog verkocht. De console werd er 12 jaar geleverd. In die periode werden er 150 miljoen exemplaren van de console verkocht.

Sony is volgens het Japanse tijdschrift Famitsu gestopt met de levering van de PlayStation 2 in Japan. De laatste exemplaren zijn geleverd aan Japanse winkels. Er zijn geen aanwijzingen dat de levering in andere landen wordt gestaakt. Sony bracht de console op 4 maart 2000 op de markt, bijna 13 jaar geleden. Er zijn in die periode ruim 150 miljoen stuks van de PS2 verkocht. De PS2 is daarmee de best verkochte console ooit, met een nipte voorsprong op de DS van Nintendo. De PS2 verkocht echter beduidend beter dan de eerste PlayStation, die 100 miljoen keer over de toonbank ging. Bij opvolger PlayStation 3 staat de teller op 70 miljoen verkochte exemplaren.

Hoewel het Japanse concern nog geen officiële aankondiging gedaan heeft, werkt Sony inmiddels aan de PlayStation 4. Het concern zou begin november begonnen zijn met het leveren van devkits aan een selecte groep ontwikkelstudio's. Wanneer de PlayStation 4 op de markt verschijnt, is niet bekend.

Update, zondag 17.50: Bericht aangepast aan de informatie van de bron dat alleen de levering in Japan gestopt is en dat niets bekend is over een eventuele productiestop of leveringsstop in andere landen.

Reacties (97)

Mijn PS2 wordt al jaren (iets van 8 of zo) op elk feestje thuis of bij een ander misbruikt voor Buzz Quiz/Junior en SingStar. Ondanks de limonade en alcohol die er verschillende keren overheen gegaan is, het ding van de kast af gezeild en op de vloer gekletterd, stekers eruit gerukt etc. werkt-ie nog perfect. Ik heb een reserve liggen voor het geval deze echt mocht sneuvelen. Maar hij zal nog veel plezier verzorgen.
heb zelf nog een PS2 slim liggen met Usb loader hier op geinstalleerd.
Apparaat is nog geen 3 jaar oud en door mn kids zo goed als niet gebruikt,waren er te jong voor denk ik.
Wel ongelofelijk veel speeluurtjes op de eerste PS,maar toen was ik zelf wat jaartjes jonger.
Hoezo ontwikkelingslanden?

De PS2 is ideaal voor mensen die voor een prikkie een goede game console willen hebben.

Ik heb er een paar jaar geleden nog eentje tweedehands gekocht en heb er met veel plezier Splinter Cell Double Agent en Killzone op gespeeld.

Wat pas echt leuk is is dat de games tegenwoordig verkocht worden door handelaren die wel krasvrije schijfjes weten te leveren, maar die geen flauw idee hebben hoeveel een speltitel waard is :)

Ik heb recent een stand op de vismarkt in Groningen gezien waar mindere titels verkocht werden voor 7,50-10 euro alleen omdat dat RPG games waren, terwijl menige eersteklas 3rd person of 1st person shooter of platform game voor 5 euro werd aangeboden. Zo'n handelaar doet dan nog aan bulkkorting ook. Zo had ik voor 20 euro ineens 6 of 7 top games :*)

Ik vind niet elke game even geslaagd, maar ik heb nu zoveel keuze dat het nog wel even duurt eer ik de Playstation 2 de deur uit doe.

Voor de PS3 ga ik dezelfde strategie hanteren. Ik kan wel even wachten, als ik zie hoeveel voordeel ik daar van heb 8-)
Best console ever. Nuff said. :)
Ik kan me nog zo herinneren dat ik de PS2 op de dag van release gekocht heb zonder van tevoren te reserveren, mooie tijd, veel op gespeeld, maar ben daarna overgestapt op de Xbox die itt Sony wel het online spelen op orde had, Sony bleef maar beloven dat het kwam (mijn PS2 heeft nog steeds een hele grote lege ruimte voor de netwerk adapter...) en het kwam niet, ja toen Xbox live uit was toen wisten ze ineens niet hoe snel ze ook online ondersteuning uit moesten brengen, to little to late voor mij.....
Kun je nagaan hoe de graphics al een poosje niet spectaculair beter meer zijn geworden.
Zo had ik 8 jaar geleden wel verwacht dat we in 2012 volledig cinematische graphics zouden hebben, maar helaas is het nog steeds behoorlijk tekenfilmkwaliteit.
inderdaad....de smartphones daarintegen in 8jaar...
OP de PS2 kocht je een spel en die kon je compleet spelen van het moment dat je hem in je PS2 stopte.

OP de PS3 koop je een stuk van het spel die half werkt, om vervolgens gepatcht te worden een paar weken later. Daarna hoef je geen nieuw spel meer te kopen omdat je eerst alle dlc's op je volgende kerstmis cadeau lijst kan zetten.

Al met al de PS2 had ngo complete spellen, de PS3 and XBOX360 hebben dit gewoon weg niet. Je wordt dood gegooit met niet afgemaakte producten die ook nog is extra geld vragen voor de complete experience van het spel.

Ik zelf als ik een console kocht zou ik eerder een PS2 kopen dan PS3. tenzij de PS3 de PS2 spelletjes kan afspelen en net zo duur zo kosten.
Iets is duur of kost veel ;).

Maar, wees blij dat spellen gepatched kúnnen worden. Vroeger () werd een spel met bugs gereleased (bedoeld of onbedoeld) en viel er daarna niets meer aan te doen, of het betreft dan latere versies van de spellen die de winkels bereikten.

Ja, spellen worden snel na release gepatched maar ik zie daar verder geen probleem in. Spellen worden steeds groter en bevat veel code, de kans op bugs is daarmee aanzienlijk groter dan in de tijd van de NES en SNES bijv.
Maar ik heb wel het idee dat uitgevers eerder games de deur uit doen onder het motto van 'dat patchen we later wel'. de kwaliteit van gereleasde games is imo wel achteruit gegaan.
Dan zijn ze dus heel fout aan het programmeren.
Het is pas af als het af is en niet eerder.

En je komt helaas dat te vaak tegen in het programmeer wereld dat men gaat rommelen om deadlines te halen. Gevolg is dat er slechte en onveilige software ontstaat.

Tijdens het ontwerpplan moet je altijd ruim inschatten en werken met feedbacks.
Feedbacks zijn bedoeld om de planning te sturen zodat je de deadlines kan aanpassen.

Doe je dit niet dan ben je uiteindelijk langs bezig met patches en andere lapmiddelen i.p.v. in 1x een goed product op de markt te zetten.

Dit kan in een markt met concurrentie leiden tot kettingreactie van slechte producten omdat men elke keer te haastig te werk gaat.

In feite moeten de programmeurs aangeven dat dit niet de juiste methode is i.p.v. aan de wens v.d. baas te voldoen. Anders wordt het een slordige wereld.
Dat is slecht een kwestie van hoe men het uitwerkt. De meeste code wordt veelal gegenereerd en daarmee kan je ook aannemen dat de aantal bugs minimaal moeten zijn.

Een first person shooter is slechts een 3D engine, 3D maps/objecten en wat scripts om het spel te bepalen. En als programmeur test je natuurlijk elke regel code die je schrijft. Doe je dat niet dan ben je gewoon een slechte programmeur.
wist bij alle eerlijkheid niet dat zon succesvol product nog zo lang in productie genomen werd. Vooral omdat ze al erg lang een PS3 console hebben die sneller en betere graphics heeft.
pas geleden nog 2 gekocht 2dehands voor in mijn speelkamertje :D waarvan op 1 een sticker zat van een ombouwshop

en een xbox 1

[Reactie gewijzigd door nnndoh op 29 december 2012 00:02]

Nu hopen dat Sony zorgt voor fatsoenlijke backwards compatibility voor de PS4, anders kun je al die spellen straks nooit meer spelen :)
Nergens voor nodig, dan heb je je oude PS2 nog of tik je er eentje op de kop voor een habbekrats. Het backwards compatible maken kost alleen maar geld en maakt nieuwe(re) consoles onnodig duur. Maar goed, ik ben een verzamelaar die iedere console heeft dus zich ook niet druk maakt om oude games op oude consoles omdat die toch ergens op een plank staan.
Dat kun je nu nog zeggen omdat de PS2 nog volop verkocht wordt en volop op eBay staat, maar is dat over 10 jaar nog steeds zo?

Voor een fabrikant spreken we letterlijk over een paar dollar en een paar MB code extra; voor de eindgebruiker maakt dit geen verschil in prijs. Desnoods schrijven ze hun eigen PS2 emulator; uiteraard weten zij meer van de architectuur af dan wie ook.

Het lijkt duur en veel onnodige moeite, maar in de praktijk is het ctrl+c ctrl+v voor Sony; er is geen reden om de gebruiker te benadelen met een berg CD's/DVD's waar je nooit meer iets mee kan doen door planned obsolescence

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Apple Sony Microsoft Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013