Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 600, views: 64.798 •

De verkopen van Microsofts nieuwste besturingssysteem Windows 8 zijn volgens Net Applications lager dan die van Windows Vista in hetzelfde tijdsbestek. In de eerste twee maanden zou het gebruik van het nieuwe besturingssysteem met minder dan twee procent lager zijn dan Vista.

Twee maanden na introductie van Windows Vista, inmiddels ruim vijf jaar geleden, bedroeg het marktaandeel onder Windows-varianten van dat besturingssysteem 2,2 procent, zo blijkt uit cijfers van de marktanalisten van Net Applications, die door ComputerWorld gepubliceerd werden. Nu Windows 8 twee maanden uit is, de officiele introductie was op 26 oktober, zou het marktaandeel van Windows 8 nog slechts 1,6 procent bedragen. De cijfers van Net Applications geven geen volledig beeld, maar wel een indicatie: het bedrijf aggregeert gebruikersdata van ongeveer veertigduizend websites. Wel zou Windows 8 in december nog een flinke groei kunnen verwachten, als de exemplaren meegerekend worden die rond kerst cadeau gegeven worden.

Vergeleken met Windows 7 is het gebruik van Windows 8 relatief nog veel lager: na twee maanden zou Windows 7 al een marktaandeel van 6,2 procent onder Windows-gebruikers gehad hebben. Het marktaandeel van dat oudere besturingssysteem steeg in december zelfs harder dan Windows 8: Windows 7 werd in december op 0,9 procentpunt meer pc's aangetroffen dan in november. Het aandeel pc's met Windows 7 kwam daarmee op 45,6 procent. De langzame groei van Windows 8 zou deels te wijten zijn aan een stagnerende pc-markt: in Amerika zouden de laatste maanden ongeveer twintig procent minder pc's verkocht zijn dan vorig jaar.

Reacties (600)

Reactiefilter:-16000559+1325+215+30
Ik moet zeggen dat ik ook heel erg sceptisch was in het begin omdat ze de metro interface zo doorpushen op de desktop markt. Maar uiteindelijk heb ik me toch eraan gewaagd (mede door goede reviews van Win8 in het algemeen) en ik moet zeggen dat ik zelf niet kon wennen aan de Metro interface op een desktop. Maar sinds ik Start8 heb aangekocht voor $3 (actie) voelt het gewoon alsof ik onder een verbeterde versie van Win7 zit te werken. Ik merk helemaal niets meer van de metro interface.
Marktaandeel vergelijken zonder de totale omvang van de markt in beide periodes weer te geven zegt natuurlijk vrij weinig over de absolute verkoopaantallen.

Daarnaast vraag ik mij af of (aangezien het gebaseerd is op statistieken websitebezoeken) het nu ook niet zo is dat Android en iOS nu een deel uitmaken van die markt door websitebezoeken via tablets.

Het zou prima kunnen zijn dat het marktaandeel in procentpunten lager is dan dat van Vista destijds, maar het in absolute aantallen meer verkoopt. Het kan ook zijn dat als je het afzet tegenover het marktaandeel van Windows 7 volgens dezelfde meetmethode dat die een stuk gunstiger is dan Windows Vista en opzichte van XP.
Het gaat MS helemaal niet over absolute getallen, het gaat net over marktaandeel. Als blijkt dat er een trend is van een dalend Windowsmarktaandeel kan MS binnenkort de boel sluiten. Het is net het hele ecosysteem rond Windows dat MS zo'n groot succes maakt en dat hun op lange termijn geld oplevert.
Want Microsoft is alleen Windows?
Het komt vast wel goed met windows 8 want je hebt weinig keus als je een nieuwe pc koopt. Helaas wel.
Als je hiermee wilt suggereren dat je verplicht bent windows 8 aan te schaffen als je een PC koopt dan adviseer ik je om nooit meer een voet over de drempel te zetten bij de computerboer waar je nu komt. Windows 7 is prima verkrijgbaar, ook op nieuwe pc's.
Een aantal fabrikanten ondersteunen een downgrade naar W7 niet. Natuurlijk kan je het zelf wel doen maar ik vermoed dat de meeste mensen dat niet doen. En het kost je ook weer extra geld.

En misschien is de optie om te downgraden nog aanwezig bij een aantal fabrikanten. Dat zag je bij de overgang van XP naar Vista ook. Maar feit is dat die optie op den duur ook niet meer werd aangeboden op de consumentenmarkt.

[Reactie gewijzigd door cc12 op 28 december 2012 14:10]

Als je een pre-fab bak haalt bij een zaak waar ze het verschil tussen een PC en een Mac niet weten dan kan ik me dat goed voorstellen. Helaas vallen enkele grote keten ook in deze categorie.

Ik raad mijn omgeving aan om naar de betere computerzaak te gaan. Daar maken ze er zeker geen probleem van en kost echt niets extra's.
Laptops vallen dus naar jouw mening ook onder een pre-fab bak? De grootste groep koopt een laptop en geen desktop.

De grote massa koopt hun computer bij MM/Mycom/electroretailers zoals BCC etc.

[Reactie gewijzigd door cc12 op 28 december 2012 14:21]

Laptops vallen dus naar jouw mening ook onder een pre-fab bak? De grootste groep koopt een laptop en geen desktop.

De grote massa koopt hun computer bij MM/Mycom/electroretailers zoals BCC etc.
En toch kun je nogsteeds lekker downgraden. Oh oh oh, wat moeilijk ook.
Tuurlijk is een laptop een pre-fab bak. Maar ook daar kan je wel een OS af donderen. Als ze het zo inbakken dat je daar ook al niet bij kan dan moet je dat ding dus ook niet gaan kopen. Maar dat advies kan je zo krijgen bij je PC boer.

En inderdaad. De massa koopt hun computer bij de groep winkels die ik dus niet snel zou aanraden.
Windows 7 is nog een jaar te koop als OEM versie hoor

Ik heb 1 pc met Win8, maar grijp toch altijd weer terug naar de Win7 machine
Geef het toe, onbekend maakt onbemind maar ik vind in Win8 lang niet alles zo logisch
Net Applications measures operating system usage by recording the specific operating system and version used by the machines of visitors to approximately 40,000 sites it monitors for clients.

Nee, dat is lekker representatief :?
Waarom niet? Als je van 40.000 veelbezochte websites weet welk besturingssysteem de bezoekers draaien, dan heb je toch een aardige indicatie van welke besturingssystemen in de praktijk gebruikt worden?
Waarom niet? Als je van 40.000 veelbezochte websites weet welk besturingssysteem de bezoekers draaien, dan heb je toch een aardige indicatie van welke besturingssystemen in de praktijk gebruikt worden?
Maar dat kunnen ze niet bepaald goed meten: bij mij staat in de User Agent gewoon NT 6.1, terwijl ik Windows 8 gebruik. Lekker handig dan.

(FYI: NT 6.1 = Windows 7 / Windows Server 2008 R2)
Het aantal mensen dat hun user agent string manipuleert is natuurlijk bij lange na niet significant genoeg om het eindresultaat invalide te maken.

Ik denk dat Net Applications een van de betrouwbaarste meetmehoden hanteert die in deze tijd denkbaar is. Het gebruik meten dmv websites is veel beter dan bijvoorbeeld kijken naar de verkoopaantallen.
Het aantal mensen dat hun user agent string manipuleert is natuurlijk bij lange na niet significant genoeg om het eindresultaat invalide te maken.

Ik denk dat Net Applications een van de betrouwbaarste meetmehoden hanteert die in deze tijd denkbaar is. Het gebruik meten dmv websites is veel beter dan bijvoorbeeld kijken naar de verkoopaantallen.
En ik manipuleer niets. Dat is mijn punt.
Vind ik ook. Zeker als het (min of meer) dezelfde gemonitorde websites zijn als ten tijde van Vista. Dan zijn de uitkomsten zeker te vergelijken.
Dat er een ongekende economische crisis aan de gang is is verreweg de belangrijkste factor, ook bij de fabrikanten die voorzichtig zijn met het ontwikkelen van nieuwe devices.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 28 december 2012 13:54]

Ik heb de laaste 3 maanden meerdere PC en laptops aangeschaft voor mijn werkgever. Bewust met windows 7 en niet windows 8..... economische crisis? vast wel maar dat is niet de reden waarom windows 8 een rampzalig systeem is voor veel gebruikers.
Dat is toch ook logisch. Vandaag de dag heeft windowd ook veel meer concurrentie dan het had toen windows vista uit was gekomen. Nu moet windows ook vechten tegen macos, android/ios (de tablets die toch al een hoop mensen al hun digitale behoeftes vervullen) en chrome os... Ik vind het maar zeer logisch en een behoorlijk waardeloze vergelijking.
Yep, aandeel microsoft is nog maar 20% als je alle type apparaten samen optelt

Microsoft's Market Share Drops From 97% to 20% In Just Over A Decade
Vind je het gek, iedereen die de laatste tijd een computer heeft aangeschaft heeft geprobeerd om terug te gaan naar Windows 7. Ook na een paar maanden gebruik heeft zowat iedereen die ik ken nog steeds een hekel aan Windows 8.

Metro voor desktop flopt.
'Metro voor desktop flopt' ben ik niet met je eens, heb je Windows 8 al geprobeerd? Het werkt echt lekker.

Na Windows XP bleek Vista op het eerste punt hét nieuwe systeem te zijn door de verwachtingen, wat helaas sterk viel. Daarom is het ook niet gek dat mensen daarom op 'het vertrouwde Windows 7' blijven zitten; Windows 8 is ook echt anders.

Vooral de negatieve publiciteit rondom Windows 8 versterkt het negatieve imago rond dit OS, wat erg jammer is. Ik denk dat de opkomende Windows Phone 8 en de positieve reviews van W8 een stevige impuls zullen zijn voor de verkopen.
Natuurlijk is er direct sprake van floppen omdat er minder dan 2% verschil is in de snelheid waarmee het OS marktaandeel wint ten opzichte van Vista. En uiteraard komt dat door de verdwenen startknop en een extra framewerk voor apps dat er als extraatje in verwerkt zit en optioneel is in gebruik. Maar laten we eerlijk zijn: wanneer is een Windows-versie voor het laatst geflopt? Er zijn wel mindere versies geweest maar ze hebben allemaal flink gescoord als je kijkt naar de omzet van MS.
Volgens mij zit zo'n 95% van alle mensen die nu lopen te mekkeren over een half jaar oid gewoon lekker in W8 te werken, aangezien een niet-windows OS toch te moeilijk is. :O
Denk dat dat wel zal tegenvallen. Zie juist bij mensen, dat ze na een paar maanden spijt hebben Win 8 ooit te hebben geinstalleerd. Soms laten ze het er maar op, omdat diegeen het nu wel een beetje gewend is. Zeker niet omdat ze er ineens reuze blij mee zijn.

Zelf heb ik een dualboot, maar na een weekje kloten heb ik nog steeds geen zin in en ik ben bang dat dat er ook niet van gaat komen. De voordelen kunnen me niet overtuigen, de nadelen zijn legio en al dik en dun uitgelegt. Of je het er nou mee eens ben of niet, is niet relevant. Feit is dat er veel weerstand is tegen het OS, meer dan ik ooit gezien heb, zeker als het om de GUI gaat.

Niet voor niets zie je veel van dit soort blogs en reviews etc.:
http://www.itproportal.co...y-its-a-desktop-disaster/
De langzame groei van Windows 8 zou deels te wijten zijn aan een stagnerende pc-markt: in Amerika zouden de laatste maanden ongeveer twintig procent minder pc's verkocht zijn dan vorig jaar.
Dat kan natuurlijk nooit het hele verhaal zijn, als windows 7 wel nog steeds redelijk goed verkocht wordt. Blijkbaar is de interesse gewoon erg laag. Opzich ook niet zo verbazingwekkend, na 5 jaar windows XP was de wereld gewoon hard toe aan iets nieuws. W7 is pas 3 jaar oud en kan nog behoorlijk goed meekomen met de stand van de techniek.
Zou het best willen gebruiken als het naar eigen smaak aanpasbaar was (dus niet met software van 3den), bijvoorbeeld: Metro interface opstarten: off, startknop: on
En buiten dat ben ik prima tevreden over Windows 7 en zie ik het nut van upgraden totaal niet.
helemaal mee eens !

de gebruiker moet de keuze krijgen wat ze wel en niet willen zonder daarvoor zooi te moeten instaleren met alle gevolgen van dien.
Ben ik de enige die dit wel een erg matige bron vind die best onbetrouwbare cijfers kan hebben?
  • "zo blijkt uit cijfers van de marktanalisten"
  • "De cijfers van Net Applications geven geen volledig beeld, maar wel een indicatie"
  • "het bedrijf aggregeert gebruikersdata van ongeveer veertigduizend websites"
  • Uit de bron:Net Applications measures operating system usage by recording the specific operating system and version used by the machines of visitors to approximately 40,000 sites it monitors for clients.
Ze werken dus niet met verkochte aantallen, maar met bezoekers op websites en daaruit concluderen ze minder Win8 bezoekers te krijgen dan ze Vistabezoekers kregen? Sorry hoor, maar dit is dus geen onderzoek of betrouwbare bron. Het zijn leuke cijfers, maar niet meer dan dat. Sure er zal misschien een kern van waarheid in zitten, maar zolang de verkoopcijfers van MS niet naar buiten worden gebracht, is het niet meer dan gegok.

Deze uitslag voelt een beetje aan als het aantal verkochte Volkswagens bekijken aan de hand van statistieken van wat er over de A2 rijdt.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 28 december 2012 14:48]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Websites en communities Smartphones Google Apple Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013