Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 51, views: 20.168 •

Blizzard stopt met de ontwikkeling van het Team Deathmatch-gedeelte van Diablo III. Begin 2013 komt er wel een patch voor de game waarin een duelleer-modus opgenomen is. De studio gaat terug naar de tekentafel en andere spelvormen bedenken voor de rpg.

Diablo III-producer Jay Wilson probeert in een blog op Battle.net, de portal voor alle Blizzard-games, uit te leggen waarom de studio met de ontwikkeling van Team Deathmatch gestopt is. De spelvorm kon het afgelopen jaar op diverse beurzen al door bezoekers gespeeld worden, maar Wilson denkt toch dat de spelmodus niet aan de hoge eisen voldoet die Blizzard zichzelf oplegt. Wilson liet de spelvorm zowel intern als extern uitvoerig testen en kwam tot de conclusie dat teveel testers stelden dat Team Deathmatch hooguit een paar uur leuk was, maar dat ze het niet langer zouden spelen. Bovendien vond de producer het lastig om de vijf classes uit de game met elkaar in evenwicht te brengen. Wilson is bij het bedenken van de vaardigheden van de classes uitgegaan van het spelen van de campagne en heeft geen rekening gehouden met gevechten tussen de vijf classes, en wil voor Team Deathmatch ook niet teveel veranderingen aanbrengen in bestaande eigenschappen van de classes.

Wilson wil echter toch tegemoetkomen aan de wensen van Diablo III-spelers die het tegen elkaar op willen nemen. Begin 2013 verschijnt patch 1.0.7 van de game en die maakt duelleren tussen twee spelers mogelijk. Wilson gaat daarna bedenken welke alternatieven hij kan verzinnen voor Team Deathmatch, al sluit hij niet uit dat de spelvorm in een nieuwe vorm alsnog in de game terechtkomt.

Diablo III - Player versus Player

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)

Reacties (51)

Uiteindelijk heeft D3 mij niet genoeg kunnen boeien en ben ik al een geruime tijd afgehaakt. Dit is denk ik ook mede door het lange wachten op dit soort patchen etc.

Een game waar ik echt naar uit kijk is http://fortnitegame.com
Het verbaast me dat hier nog geen topic over is aangemaakt in het forum ;)
Diablo is ook gewoon geen spel met heel veel replay waarde, je doorloopt de storyline 1 of 2 x en dan is de gemiddelde gamer er wel klaar mee.
Grootste probleem van D3 blijft dat door het AH de drop rates enorm hebben moeten dalen. Omdat nu ook nog iedere class items voor alle classes vindt, moet je gewoon veel gaan kopen en verkopen om mee te kunnen draaien. Dan draait het spel ineens niet meer om loot, maar om geld. Klassieke Marxistische vervreemding van arbeid :)
Speel het toch nog steeds regelmatig. Met de nieuwe patches is de replayvalue naar mijn idee toch beter geworden.
Naar mijn idee had Blizzard meteen Dueling moeten implementeren en de team deathmatch op de lange baan moeten schuiven omdat het voor hun niet goed voelde.
Ik heb wel uurtjes in D3 zitten, maar na 4 keer uitspelen had ik het wel gezien.

Enne, wat er niet is kan nog gecreëerd worden ;)
Blizzard is altijd heel erg zelf critisch geweest. Wat ik echter niet snap is waarom ze niet gewoon de Team DM erin zetten als een tussenoplossing. Een heleboel mensen zijn aan het wachten op PvP. Als ze deze kans laten gaan, zullen de mensen die op de PvP versie wachten wellicht niet terugkomen omdat het gewoonweg te lang duurt voordat er PvP is in D3. Let wel, de game is al meer dan een jaar uit en bij de launch werd al gesproken over een DM variant. Ik vind het bijzonder lang duren voordat deze er is. Het vertrouwen wat veel mensen in Blizzard hadden wordt volgens mij hierdoor er niet echt beter op.
De hoge eisen die Blizzard zich oplegt? "Das war einmal" zouden onze Oosterburen zeggen. Starcraft 2 in 3en gehakt zodat het sneller uitgebracht kon worden?: bijna 3 jaar tussen deel 1 en 2. Diablo 3: verneukt door het RMAH en dus hun honger naar meer geld.
WoW: stop er maar veel domme grinds in dan is de community ten minste bezig. En 1 jaar met een raid?
Nee, Blizzard staat bij mij niet meer in zo'n hoog aanzien als ze ooit stonden.
Een game waar ik echt naar uit kijk is http://fortnitegame.com
Het verbaast me dat hier nog geen topic over is aangemaakt in het forum ;)
Wat let je om er een te maken... ;)
Kunnen ze wel doen maar de classes zijn totaal niet gemaakt om tegen elkaar te pvpen, tdm zou dan ook alleen maar uitlopen op één van de 5 classes die gewoon zwaar OP zal zijn. Welke dat is durf ik zo niet te zeggen maar aangezien ze gemaakt zijn op de campaign door te komen zullen er grote verschillen inzitten.
Ja inderdaad, ik vond zelfs het uitspelen op Inferno al saai worden, das ondertussen de 4e keer dat je alles doorloopt. Daarna nog heel ff een andere class gespeeld maar daarna had ik het ook wel gezien.
Ben inmiddels ook gestopt met D3. Het spel draait echt te veel om gold. Als je geen gold hebt kom je eigenlijk nergens. Drop rates zijn danig verbeterd maar dat resulteert juist ook weer in een verandering van de markt. Rares zijn weer stuk meer troep geworden dan eerst en Legendaries zijn the way to go. Maar om MP10 aan te kunnen heb je echt ubergear nodig. Leuk dat ze de basis makkelijker hebben gemaakt maar dat was zinloos. Ze moeten gewoon VEEEL meer content erin doen als de Uber bosses nu. Iets van 10 verschillende van dit soort dingen. Kan je een beetje afwisselen.
Een PVP modus lokt mij niet echt om het weer te gaan spelen. Ik vraag me echt af hoe ze het gaan balancen. Er zijn zoveel verschillende builds mogelijk met de skills en het aantal items. Volgens mij is het niet te doen zonder PVP een aparte game modus te maken waar of iedereen vaste gear krijgt of dat je een character kan maken met een keuze uit een gegeven aantal items vooraf gekozen en gebalanced. Dan gaat het meer om skill. Maarja dan kom je weer dat het spel nauwelijks om skill gaat. Daar is de gameplay niet diep genoeg voor.
De spijker op zijn kop!
Daarbij hebben ze het belangrijkste aspect wat Diablo zo leuk maakte de doodsteek gegeven, namelijk de itemhunt. En dan niet via de AH, maar het item vinden.
Soms duurde het weken voor je een lgendary vond en wanneer je er dan 1 vond was het geen upgrade en bracht het vrijwel niets op in de AH.
Het alternatief was koopjes jagen in de AH en daar winst op maken door ze verder te kopen.
als je dat niet deed was je gedoemd gold te blijven farmen en content te blijven herhalen, oftewel grinden tot je erbij neerviel. En dat maakt het spel snel saai.
Dit was de enige reden waarom ik het spel überhaupt had gekocht. Blizzard is echt een stel oplichters geworden. Ik had trouwens ook meer plezier met torchlight 2 dan ik ooit had in diablo 3.
Meer dan een jaar uit? Bij jou gaat de tijd wel érg snel ;)
(15-05-2012 Release NL)
Voor degenen die D3 een teleurstelling vonden, probeer eens http://www.pathofexile.com. PoE is momenteel nog in closed beta, maar voor $10,- is het mogelijk om toegang te krijgen tot de beta. Uiteindelijk wordt het free-to-play. Het brengt bij mij in ieder geval tot nu toe het ultieme D2 gevoel terug! ;)
Ik zie het probleem niet helemaal, je kunt de classes toch los van elkaar halen? In PvP andere skills geven dan als in de campaign? Ik bedoel in SC2 laten ze gewoon units niet meedoen in de multiplayer..
Het is Blizzards eigen rot schuld bij Blizzcon had men het nog over dat men 16 tot 17 miljard combinaties kon maken hoe je character er uit kwam te zien. Puntje bij paaltje is daar maar een paar honderd van over gebleven die men nooit en te nimmer in balans gaat krijgen zonder vergaande veranderingen. Met PVP komen ze hier dus achter dat het niet gaat werken wat een hele boel mensen al verwacht hadden.

Maar dat is niets nieuws Blizzard doet hele grote aankondigingen vooral op Blizzcon maar puntje bij paaltje komt er niets van te recht. Denk even aan de combinaties die ik zeg in Diablo 3 of in World of Warcraft archology met verborgen gangen etc etc, of het nieuwe Guild houses dat zou komen. Het is een vrij lange lijst wat ze op Blizzcon en zelfs op hun blogs hebben aangekondigd wat nooit gekomen is.

Was Blizzard vroeger voor mensen die uitdaging wilde in games een zeer goede keus, tegenwoordig is het mainstream geworden waar ze zoveel mogelijk proberen uit te persen. Juist door het game gehalte zeer laag te houden dat iedereen het kan spelen zoals Diablo 3 kunnen ze op microtransacties goede winst maken.

Diablo 3 kunnen ze misschien nog redden door het spel uit te breiden zoals eerder op Blizzcon aangekondigd. Ook door veel meer content er in te stoppen als je hoger in level komt gaan er ook nieuwe stukken open en meer events zodat je meer afwisseling krijgt. Ook een uber quest zo niet misstaan om op MP10 te eindigen en dat er leuke reward tegen over staat met daarbij een nieuwe level die zeer moeilijk is.

[Reactie gewijzigd door we_are_borg op 28 december 2012 13:19]

blizzard was altijd kritisch, ooit vroeger is, maar activision is nu de baas en die heeft gezegd: afkappen, spel moet uitgebracht worden e n das gebeurd, waarna de ene patch achter de andere opvolgde omdat skills duidelijk niet getest waren.

Activision wil blijkbaar geen meer schade aan blizzard's reputatie en heeft dus deze team deathmatch ook maar de nek omgedraait, liever niks en beetje commentaar, dan iets uitbrengen wat duidelijk niet genoeg kwaliteit heeft en risico op veel commentaar, waardoor d3 verkopen nog verder gaan vallen.

Helaas voor Wilson, maar wordt steeds duidelijker, dat hij niet de juiste persoon is/was voor hoofd development voor dit spel.
Of de alom geroemde Torchlight serie (1 voor singleplayer fun, 2 voor multiplayer fun).
Ook nog eens tegen schappelijke prijzen te krijgen. Ik geloof 15 a 20 euro bij de release en nu al voor 2,50 (1) en 9,99 (2) te krijgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.