Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Blizzard stopt met de ontwikkeling van het Team Deathmatch-gedeelte van Diablo III. Begin 2013 komt er wel een patch voor de game waarin een duelleer-modus opgenomen is. De studio gaat terug naar de tekentafel en andere spelvormen bedenken voor de rpg.

Diablo III-producer Jay Wilson probeert in een blog op Battle.net, de portal voor alle Blizzard-games, uit te leggen waarom de studio met de ontwikkeling van Team Deathmatch gestopt is. De spelvorm kon het afgelopen jaar op diverse beurzen al door bezoekers gespeeld worden, maar Wilson denkt toch dat de spelmodus niet aan de hoge eisen voldoet die Blizzard zichzelf oplegt. Wilson liet de spelvorm zowel intern als extern uitvoerig testen en kwam tot de conclusie dat teveel testers stelden dat Team Deathmatch hooguit een paar uur leuk was, maar dat ze het niet langer zouden spelen. Bovendien vond de producer het lastig om de vijf classes uit de game met elkaar in evenwicht te brengen. Wilson is bij het bedenken van de vaardigheden van de classes uitgegaan van het spelen van de campagne en heeft geen rekening gehouden met gevechten tussen de vijf classes, en wil voor Team Deathmatch ook niet teveel veranderingen aanbrengen in bestaande eigenschappen van de classes.

Wilson wil echter toch tegemoetkomen aan de wensen van Diablo III-spelers die het tegen elkaar op willen nemen. Begin 2013 verschijnt patch 1.0.7 van de game en die maakt duelleren tussen twee spelers mogelijk. Wilson gaat daarna bedenken welke alternatieven hij kan verzinnen voor Team Deathmatch, al sluit hij niet uit dat de spelvorm in een nieuwe vorm alsnog in de game terechtkomt.

Diablo III - Player versus Player

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)

Reacties (51)

Reactiefilter:-151050+141+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
De hoge eisen die Blizzard zich oplegt? "Das war einmal" zouden onze Oosterburen zeggen. Starcraft 2 in 3en gehakt zodat het sneller uitgebracht kon worden?: bijna 3 jaar tussen deel 1 en 2. Diablo 3: verneukt door het RMAH en dus hun honger naar meer geld.
WoW: stop er maar veel domme grinds in dan is de community ten minste bezig. En 1 jaar met een raid?
Nee, Blizzard staat bij mij niet meer in zo'n hoog aanzien als ze ooit stonden.
voor jou is dat misschien zo, en ik ben het zelf ook met je eens, maar ja, maar ja, zolang er een complete nieuwe doelgroep op consoles is aangeboord kan het blizzard niet echt veel schelen of de oldschool spelers weg gaan, ze hebben meer dan het dubbele aantal console kids er voor terug die via real money auctionhall spullen kopen.
De tijd zal het leren. Ik denk dat veel mensen, waaronder ik, blind Blizzard games kochten maar dat dit de komende tijd minder zal gaan worden. Het succes is het gevolg van briljante games en een hart voor hun klanten. Naar mijn mening is dat momenteel minder en gaan ze dat op den duur voelen. Consumenten zijn geen lemmings en gamers zijn zeer mondig op internet. Over 5 jaar varen ze een andere koers of ligt hun schip op de klippen. ;)
Das met SC nu ook, kijk die hellbat ook, da is ook gewoon een factory firebat

Ik vind Hots nu meer sneak aanvallen die gewoon niks met starcraft te maken hebben! (+ het kost ¤ 40,- voor een EXPANDSION (dus je hebt ook al WoL nodig)

Ook een mooi voorbeeld is die widow mine. het is een soort sc 1 spider mine maar die kan in de lucht. En ik de development zat hij vast in units, das precies die ene mijn van Redalert 2 (ben de naam kwijt.)

Maar ik dwaal nu af, ik vind dat blizzard zelf niet meer bijzonder is. sinds die fusie met Activision pompen ze niet veel orgineels meer uit.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 28 december 2012 15:07]

Toch wel grappig, PvP beloven. Maar ondertussen bijna een jaar later nog steeds zonder iets aankloppen bij de klant.

Toch, ik dacht dat ze heel goed konden balancen bij World of Warcraft. Oh nee, toch niet. Het is allemaal toch ook zo moeilijk hè, een stuk of tien pro-gamers inhuren en die de balance voor je laten testen, in plaats van code-monkeys die de ballen verstand van balance hebben.

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 28 december 2012 15:05]

Ben ik met je eens. Ik vind da ook al zo dom bij de MOP Beta, en nu ook bij Hots.

Kijk ook op die Heart of the Swarm Beta disscusion forrums. Ik zie nergens masters blalance suggestions geven. Alleen maar plat spelers die denken dat ze ubber zijn, en dan zeiken dat Oracle en widow mines OP zijn.

Volgensmij denken de masters ook van, waarom zou ik hots willen spelen en opnieuw starcraft willen leren, terwijl ik met wol nog steeds mijn geld kan verdienen.


Ik dacht altijd dat sc de enige ''nog niet dump van blizzard game'' was maar als di zo doorgaat word LoTV nog slechter.

Diablo en wow zijn al flink verwaarloost door blizzard. door ze niet orgineel te maken (ik wou eigelijk kat met een u zeggen)

Daarnaast heb je voor diablo en WoW zoo veel gratis klonen.

dus KOM OP BLIZZ MAAK DIE GAMES EENS NORMAAL !!! |:(

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 28 december 2012 19:46]

Het is Blizzards eigen rot schuld bij Blizzcon had men het nog over dat men 16 tot 17 miljard combinaties kon maken hoe je character er uit kwam te zien. Puntje bij paaltje is daar maar een paar honderd van over gebleven die men nooit en te nimmer in balans gaat krijgen zonder vergaande veranderingen. Met PVP komen ze hier dus achter dat het niet gaat werken wat een hele boel mensen al verwacht hadden.

Maar dat is niets nieuws Blizzard doet hele grote aankondigingen vooral op Blizzcon maar puntje bij paaltje komt er niets van te recht. Denk even aan de combinaties die ik zeg in Diablo 3 of in World of Warcraft archology met verborgen gangen etc etc, of het nieuwe Guild houses dat zou komen. Het is een vrij lange lijst wat ze op Blizzcon en zelfs op hun blogs hebben aangekondigd wat nooit gekomen is.

Was Blizzard vroeger voor mensen die uitdaging wilde in games een zeer goede keus, tegenwoordig is het mainstream geworden waar ze zoveel mogelijk proberen uit te persen. Juist door het game gehalte zeer laag te houden dat iedereen het kan spelen zoals Diablo 3 kunnen ze op microtransacties goede winst maken.

Diablo 3 kunnen ze misschien nog redden door het spel uit te breiden zoals eerder op Blizzcon aangekondigd. Ook door veel meer content er in te stoppen als je hoger in level komt gaan er ook nieuwe stukken open en meer events zodat je meer afwisseling krijgt. Ook een uber quest zo niet misstaan om op MP10 te eindigen en dat er leuke reward tegen over staat met daarbij een nieuwe level die zeer moeilijk is.

[Reactie gewijzigd door we_are_borg op 28 december 2012 13:19]

Uiteindelijk heeft D3 mij niet genoeg kunnen boeien en ben ik al een geruime tijd afgehaakt. Dit is denk ik ook mede door het lange wachten op dit soort patchen etc.

Een game waar ik echt naar uit kijk is http://fortnitegame.com
Het verbaast me dat hier nog geen topic over is aangemaakt in het forum ;)
Voor degenen die D3 een teleurstelling vonden, probeer eens http://www.pathofexile.com. PoE is momenteel nog in closed beta, maar voor $10,- is het mogelijk om toegang te krijgen tot de beta. Uiteindelijk wordt het free-to-play. Het brengt bij mij in ieder geval tot nu toe het ultieme D2 gevoel terug! ;)
Of de alom geroemde Torchlight serie (1 voor singleplayer fun, 2 voor multiplayer fun).
Ook nog eens tegen schappelijke prijzen te krijgen. Ik geloof 15 a 20 euro bij de release en nu al voor 2,50 (1) en 9,99 (2) te krijgen.
En om eerlijk te zijn: Torchlight vind ik nu toch wel net iets leuker om te spelen dan D3 ...
De coop van torchlight 2 lijkt me ook iets geslaagder dan de coop in D3.
Of neem gewoon Torchlight 2. Het spel dat diablo 3 had moeten worden qua gameplay. Je zit natuurlijk wel met meer cartoon achtige graphics, maar de gameplay is echt stukken beter dan D3.
Diablo is ook gewoon geen spel met heel veel replay waarde, je doorloopt de storyline 1 of 2 x en dan is de gemiddelde gamer er wel klaar mee.
Ja inderdaad, ik vond zelfs het uitspelen op Inferno al saai worden, das ondertussen de 4e keer dat je alles doorloopt. Daarna nog heel ff een andere class gespeeld maar daarna had ik het ook wel gezien.
Ik heb wel uurtjes in D3 zitten, maar na 4 keer uitspelen had ik het wel gezien.

Enne, wat er niet is kan nog gecreëerd worden ;)
Een game waar ik echt naar uit kijk is http://fortnitegame.com
Het verbaast me dat hier nog geen topic over is aangemaakt in het forum ;)
Wat let je om er een te maken... ;)
Grootste probleem van D3 blijft dat door het AH de drop rates enorm hebben moeten dalen. Omdat nu ook nog iedere class items voor alle classes vindt, moet je gewoon veel gaan kopen en verkopen om mee te kunnen draaien. Dan draait het spel ineens niet meer om loot, maar om geld. Klassieke Marxistische vervreemding van arbeid :)
De spijker op zijn kop!
Daarbij hebben ze het belangrijkste aspect wat Diablo zo leuk maakte de doodsteek gegeven, namelijk de itemhunt. En dan niet via de AH, maar het item vinden.
Soms duurde het weken voor je een lgendary vond en wanneer je er dan 1 vond was het geen upgrade en bracht het vrijwel niets op in de AH.
Het alternatief was koopjes jagen in de AH en daar winst op maken door ze verder te kopen.
als je dat niet deed was je gedoemd gold te blijven farmen en content te blijven herhalen, oftewel grinden tot je erbij neerviel. En dat maakt het spel snel saai.
Grootste probleem voor Diablo is voor mij de verplichte internet verbinding.
blijf een hekel hebben aan die afhankelijkheid, wil js spelen, server down, updates, problemen met je connectie etc. etc. account gehacked, wachtwoord vergeten, privacy ... ga maar door.
Weet je wat me toch opvalt. Sinds Blizzard same met Sierra en Activision zijn samen gegaan. Maakt Blizzard geen kwaliteits producten meer, Ze maken alleen van oude spellen een vervolg.

want kom op nou, sinds 2005 maakt blizzard geen nieuwe spellen meer. Alleen vervolgen van oude.

Ik zie nog steeds geen sc ghost. dat werd aangekondigd in 2002 en wat uiteindelijk 2005 werd, toen gingen ze in zee met activision (ook meteen Sierra meenemen)

En toen opeens was sc ghost van de baan.

jammer dat blizzard zo langzamerhand begint te veranderen in een EA / activision (simpelen spellen, en weinig creactiviteid)

ALLEEN MICROSOFT EN VALVE ZIJN NOG OVER ALS HET OM KWALITIJD GAAT (ik praat over PC spellen)

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 28 december 2012 20:32]

Ik ben het met je eens dat de fusie tussen Activision en Blizzard een slechte zet is geweest, Bobby Kotick heeft ook de CoD serie de grond in geboord. Dat terzijde is Blizzard wel nog bezig met een nieuw mega project. De "spiritual successor" van WoW als het ware, maar die volgens Blizzard niet zal gaan concureren met WoW ( logisch ) maar er prima samen mee zou kunnen gaan. Mogelijk word het een MMOFPS in een post-apocalyptische of futuristische sci-fi setting in de stijl van Blade Runner, maar dit zijn enkel geruchten. Ze zullen waarschijnlijk/hopelijk bestaande lore en genres willen vermijden.
Blizzard is met Project Titan is met een nieuwe next-gen MMORPG in een nieuwe game universe. Geen vervolg (gelukkig).
Blizzard is altijd heel erg zelf critisch geweest. Wat ik echter niet snap is waarom ze niet gewoon de Team DM erin zetten als een tussenoplossing. Een heleboel mensen zijn aan het wachten op PvP. Als ze deze kans laten gaan, zullen de mensen die op de PvP versie wachten wellicht niet terugkomen omdat het gewoonweg te lang duurt voordat er PvP is in D3. Let wel, de game is al meer dan een jaar uit en bij de launch werd al gesproken over een DM variant. Ik vind het bijzonder lang duren voordat deze er is. Het vertrouwen wat veel mensen in Blizzard hadden wordt volgens mij hierdoor er niet echt beter op.
blizzard was altijd kritisch, ooit vroeger is, maar activision is nu de baas en die heeft gezegd: afkappen, spel moet uitgebracht worden e n das gebeurd, waarna de ene patch achter de andere opvolgde omdat skills duidelijk niet getest waren.

Activision wil blijkbaar geen meer schade aan blizzard's reputatie en heeft dus deze team deathmatch ook maar de nek omgedraait, liever niks en beetje commentaar, dan iets uitbrengen wat duidelijk niet genoeg kwaliteit heeft en risico op veel commentaar, waardoor d3 verkopen nog verder gaan vallen.

Helaas voor Wilson, maar wordt steeds duidelijker, dat hij niet de juiste persoon is/was voor hoofd development voor dit spel.
Kunnen ze wel doen maar de classes zijn totaal niet gemaakt om tegen elkaar te pvpen, tdm zou dan ook alleen maar uitlopen op één van de 5 classes die gewoon zwaar OP zal zijn. Welke dat is durf ik zo niet te zeggen maar aangezien ze gemaakt zijn op de campaign door te komen zullen er grote verschillen inzitten.
Meer dan een jaar uit? Bij jou gaat de tijd wel érg snel ;)
(15-05-2012 Release NL)
Ik zie het probleem niet helemaal, je kunt de classes toch los van elkaar halen? In PvP andere skills geven dan als in de campaign? Ik bedoel in SC2 laten ze gewoon units niet meedoen in de multiplayer..
D3 PVP was nooit bedoeld voor competitive matches maar gewoon voor fun, en daar had ik me eigenlijk wel op verheugd, maar wederom zijn we weer een oor aangenaaid.

Ik had me verheugd op King of the Hill, Capture the Flag en elke andere vorm van pvp gameplay.
Als Blizzard dan echt zulke hoge kwaliteit standaarden aan zichzelf oplegd, waarom is dit spel dan ooit uitgekomen?
Omdat ze het tegenwoordig niet zo nauw meer nemen met de kwaliteit. Starcraft II is het laatste fatsoenlijke dat ze hebben uitgebracht.
Maar dat veranderd met HotS.
Denk dat ze bij blizz sowieso de weg echt kwijt zijn. Ze hebben het erover dat de replay waarde heel hoog moet zijn en kennelijk had team dm dat niet.. denk dat ze eens goed naar het hele product moeten kijken want in vergelijking met D2 is de replay waarde van D3 echt heel zwak.

en al die onzin over balancing.. heeft iemand hier wel eens D2 pvp gedaan.. was heel vaak over in 1-2 sec.. whaha wat een balance was dit, maar het was fantastisch :D

ach ik ga gewoon langzaam naar paragon 100 en zie wel wat blizz doet.
Als ze de replay waarde hoog wilden houden dan moest er niet teveel verhaal tussen door zijn, in D2 was een simpele skip-bare quest inleiding en act cinematics voldoende voor het verhaal om interessant te zijn als lore.

Maar in D3 wordt je het hele spel door aan je kop getetterd met "verhaal" wat na een paar keer al zo saai is dat je het met tegenzin aanhoort.

Diablo is een game van grinden en repetitie het verhaal moet zo vlak mogelijk zijn om niet vervelend te worden maar toch interessant genoeg om te blijven boeien, en Diablo 2 had dat perfect.

Ze wisten het voor de release nog zo leuk te verkondigen dat er NPC's mee liepen en ondertussen het verhaal vertelden omdat men geen zin had in stil staan en luisteren terwijl je ondertussen monsters kon killen. Dat klonk in eerste instantie verfrissend maar ik had al snel door dat het uiteindelijk in het grindaspect vervelend zou gaan worden.

Ze denken niet na daar bij Blizzard.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 28 december 2012 20:05]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True