Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties, 20.162 views •

LG komt met een 30"-monitor met resolutie van 4096x2160 beeldpunten en een 12,9"-paneel voor laptops met een resolutie van 2560x1700 pixels. Het bedrijf toont de twee schermen op de CES-beurs, waar ook 55"-, 65"- en 84"-tv's met ultra hd-resolutie van LG tentoongesteld worden.

Bij LG Display draait het momenteel om resolutie en design en bij dit laatste spelen dunne bezels een belangrijke rol, blijkt uit uitspraken van de ceo van het beeldschermtak van LG, Sang-Beom Han. Het Koreaanse bedrijf komt volgend jaar met een monitor voor professionals met een schermdiagonaal van 30 inch en een resolutie van 4096x2160. De monitor zal tijdens de CES-beurs in Las Vegas, die begin januari plaatsvindt, tentoongesteld worden. Een prijs en verschijningsdatum zijn er nog niet.

Bij die elektronicabeurs zal ook een laptopscherm van 12,9 inch en qsxga-resolutie van 2560x1700 te zien zijn, evenals een 5,5"-display voor smartphones met resolutie van 1920x1080 en 7"-display voor tablets met resolutie van 1920x1200. Al deze schermen zijn opgetrokken rond de ah-ips-technologie.

Daarnaast komt LG met een laptop-scherm met diagonaal van 13,3" die een schermrand van minder dat 2mm heeft en een smartphonedisplay van 4,7 inch die een schermrand van 1mm heeft. Ook toont de fabrikant tv's met groottes van 55, 65 en 84 inch, die de ultra hd-resolutie van 3840x2160 beeldpunten hebben. Deze tv's hebben allemaal LG's 'film-type patterned retarder'-, of FPR-technologie voor 3d-weergave: een polariserende laag die in combinatie met passieve 3d-bril voor de 3d-ervaring zorgt.

LG ultra hd lijn CES 2013

Reacties (64)

Reactiefilter:-164062+133+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Nee want de retina schermen op de MBP's hebben geen 1080p resolutie maar eentje die veel hoger ligt: 2880x1800 en daar heeft een Intel HD 4000 toch nog best wel wat moeite mee. Je moet hier niet vergeten dat deze videokaart 384, 512 en maximaal 768MB aan geheugen afsnoept als VRAM. De dedicated GPUs zijn er vanaf 1GB. Zo zijn er nog meer zaken die bij een dedicated GPU in grotere getallen aanwezig zijn dan bij de Intel HD 4000 waardoor eerstgenoemde krachtiger is.

Je vergelijking klopt van geen kant. Op een 3.5" smartphone met een resolutie van 800x480 spreek je al van een hoge resolutie (normale resolutie is iets van 480x320) dus dan is het ook niet zo verwonderdelijk dat je de pixels niet kunt tellen ;) Je maakt hier de magistrale fout door te vergeten dat de fysieke afmetingen van het beeldoppervlak en de resolutie aan elkaar gekoppeld zijn. Een resolutie van 1024x768 op een 30" scherm is heel wat anders als op een 9.7" scherm. Bij laatstgenoemde moeten de pixels heel wat kleiner zijn omdat het er anders niet op past. De afstand tussen de pixels moet ook kleiner zijn. Kleinere pixels zie je moeilijker dan grote pixels. Kijkafstand is hierin ook bepalend. Een resolutie van 1366x768 op een 15" laptop die voor je neus staat is iets wat onacceptabel is omdat je de pixels kunt tellen. Beeld is erg korrelig. Diezelfde resolutie op een 30+" tv die op 4 meter afstand van je staat is uiterst acceptabel omdat het beeld ineens erg scherp is. Hoe verder je van iets af staat hoe moeilijker het is om kleine details op te merken. Hoe dichterbij je ergens staat hoe eenvoudiger het is om kleine details op te merken. Dat is gewoon hoe het werkt. Daarom hebben we ook microscopen ;)

Daarnaast is de GPU in een smartphone en de rest van de architectuur compleet anders als in de pc/Mac. Dat is echt appels met peren vergelijken.

@sanas: voor desktop gebruik wellicht ja maar gezien de hoeveelheid meldingen en benchmarks die laten zien dat de Intel HD 4000 het niet bij kan houden is het zeer onverstandig om te gaan claimen dat deze GPU altijd voldoende rekenkracht heeft. De praktijk laat zien dat dit geenszins het geval is hoe hoog of laag je ook moge springen.

@.MaT: ik maak geen verwarring, die maak jij nu. Of je nou rendert, video decodeert, alleen het bureaublad gebruikt maakt niet uit want in alle gevallen moet de GPU de pixels aansturen (zonder heb je immers geen beeld ;)). Beperking in bandbreedte zit hem tegenwoordig niet meer in poorten/bekabeling. Als dat je beperkende factor is dan gebruik je gewoon oude technologie.
Zo dun lijkt me ook onmogelijk zonder implementatie van Oled schermen, anders blijft de verlichting toch de beperkende factor voor de bezel?
dit kan ook gewoon op full HD resolutie, Ati/AMD biedt hier standaard ondersteuning voor om 2 a4tjes op het beeldscherm te plaatsen.
wie zegt dat ik dat erg vindt?
op full hd gamen is mij scherp zat, ik heb andere doeleinden zoals foto ewerking videobewerking en ik ben professioneel 3D artist. punt is dat 4K schermen way overpriced zijn 25K of meer, en dat het technisch goed mogelijk is om een 22 inch 4K scherm te maken, en dat dit niet veel meer dan 700 euro zou moeten kosten,

tuurlijk eerst remium en research terug verdienen maar als 2560-1600 al goedkoop kan op een nexus 10 dan kan voor ongeveer 4X zoveel materiaal dat onmogelijk 100X zoveel kosten, sure yields etc dus mischien 6-7x zo veel maar dan kom je alsnog uit op 400-700 euro om een scherm te maken.

het erge is dat dit soort schermen al jaren bestaan,
voor zo'n 1600 euro heb je 2e hands de
IBM T221 22.2" 3840x2400 LCD Monitor

204 pixels per inch en deze komt uit 2001 en natuurlijk was dit een professionele monitor, maar inmiddels moet dit met de ppi die we nu makkelijk halen een eitje zijn om een 4k scherm te maken.

[Reactie gewijzigd door freaq op 28 december 2012 11:51]

Hmm.. Nu graag nog een maatje kleiner, rond de 27 inch s.v.p, de helft aan pixels vind ik ook al mooi zat, graag IPS, en dat allemaal met een sausje van refresh rates onder de 2ms
8-) :9~
Euh de helft aan pixels (in bijna letterlijke zin) zou een monitor met een resolutie van 2560*1600 zijn...die kun je toch al zeker 5 jaar kopen op 27" afmetingen?
2ms is een andere uitdaging, maar dat is het bij de meeste monitoren.
[...]

Hoe komen ze nou weer bij een resolutie van xxx6? Meestal is het een 0 of een keersom van de helft (zo wat een rare zin..)

Anyway, erg mooi schermpje, leuk voor Eyefinity :+
My best guess is 1024*4=4096
De vraag is waarom ze een 21:11 verhouding aanhouden? Dat lijtk me een typo zijn en t is eigenlijk 3840*2160, wat neer komt op 16:9.

Persoonlijk ben ik meer van de 16:10 verhoudingen(met het oog op productiviteit), dus een 30" of groter met 4.096*2.560 zou ideaal zijn :+
echter hoger dan 2560-1600 is er nog steeds niet te koop (behalve een enkel scherm voor 25.000 euro. maar inderdaad EINDELIJK!

ik wil l jaren nieuwe monitoren met een echt hoge resolutie en het kan er dan eindelijk eens van komen, voor een 4k monitor mag het best 500-600 euro kosten, maar dan heb ik het er ook voor over, wel jammer dat men niet bewoon de 15,6 en 17 inch laptopscherm formaten eerst pakt maar die komen dan vanzelf wel. (want 4k op 12,9 inch is echt niet meer te onderscheiden)

maar kom maar op met 22-23 inch monitoren met 4K ik kan niet wachten!
op me tv zal het me aan mijn spreekwoordelijke roesten maar op mijn pc is het geweldig!
Same here...bij het ontwerpen van mijn PC had ik eigk al rekening gehouden met de komst van 4k schermen, maar die laten blijkbaar nog meer dan 4 jaar op zich wachten :+
Gelukkig kun je met Eyefinity een eind komen, ik heb nu 3 24" monitoren in portrait modus, maar voor films (zeker met z'n twee) is dat wel behoorlijk suboptimaal, die 2 balkjes in het midden.

Ik denk niet dat je deze knaap onder de 1000 euro op de kop kan tikken though, maar wellicht dat naarmate 't jaar vordert de andere fabrikanten ook hun 4k schermen releasen en de concurrentie druk zal de prijzen vanzelf
doen temperen tot betaalbaar niveau, maar ik denk niet dat we in 2013 al 30"+ UHD schermen gaan vinden voor onder de 1000 euro...
In 2003 kwam IBM al met een quad-HD (iets meer zelfs) monitor op de markt, de T221 (http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_T220/T221_LCD_monitors). Tien jaar lang gewacht op verlaging van de prijzen en voldoende beschikbaarheid, maar tevergeefs. Laten we hopen dat het met de introductie van deze LG in gang is gezet!
mm, ik game in op een 30" 2560x1600 scherm en geloof me.. je wil day ding ECHT wel op native resolutie gebruiken hoor.. anders krijg je een extreem blurry effect.

Wat je ook kan doen is horizontaal en vertikaal halveren.. gamen op 1280x800 is op mijn scherm dus qua 'uiterlijk' ook nog redelijk te doen maarja, da's weer veel te klein.

Ik garandeer je dan ook dat gamers met dat 4k scherm waarschijnlijk de meeste games op 4096/2 x 2160/2 (2048x1080) gaan spelen omdat anders hun gpu het simpelweg niet zal trekken.
En guess what.. dat is dan maar weer een standaard HD scherm :P
Ik maak nu al bijna zes jaar gebruik van 30" 2560x1600 monitoren (HP LP3065) en ik zou nooit meer terug willen naar kleiner, ik zie echter geen nut in een ruim twee keer zo hogere resolutie in een desktop monitor van dat formaat. Het verbruikt rekenkracht die voor zover ik kan zien geen enkel voordeel oplevert. Helemaal in situaties waar je 3D gebruikt (games/modeling).
Ik heb diezelfde monitor staan en ik zou wel een hogere resolutie willen op die dingen hoor. direct 2x zo groot is misschien wat overdreven, maar een resolutie van 3200x2000 zou ik best lekker vinden.
Ik stel me dezelfde vraag bij vele HD-Ready panelen. 1368x768 is ook net iets meer dan de 1280x720 van een 720p video stream. Er zal wel een reden zijn en vaak heeft het met kosten/baten te maken.
We schreeuwen al jaren om fatsoenlijke resoluties op monitoren en laptops.
Gelukkig heeft die pixel race bij de smartphone's er uiteindelijk dan toch voor gezorgd.
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Eigenlijk hadden ze al best wel lang 4k schermen van 'normale'' afmetingen...alleen niet in jou budget ;) ( of de mijne for that matter)....
LG maakt niet alleen panelen voor zich zelf. De IPS panelen van LG worden bijvoorbeeld ook gebruikt in monitoren van Dell. Dus zodra deze panelen in massa productie gaan zullen andere merken deze panelen ook gaan gebruiken voor hun monitoren.
Die 21,9" komt in het oorspronkelijke artikel niet voor en zal dus wel een typo zijn.
2160 / 2 = 1080...

Monitoren genoeg te vinden met wat jij verwacht...
http://tweakers.net/categ...MzQRCkWIm6B0GqI0KdUW1sLAA
Een ander probleem zit hem in de resolutieafhankelijkheid.
Dat is soms inderdaad een probleem, maar als we gaan wachten tot dat geen probleem meer is dan zijn we weer enkele technologie-generaties verder. Kip-ei probleem.
Hoe harder we de fabrikanten en softwareboeren pushen, hoe sneller de oplossing zal komen. Anders begint men er simpelweg niet aan wegens geen noodzaak.
Dat andere probleem heet computing power. Leuk al die pixels maar je moet ze wel allemaal kunnen aansturen.
Verwar het renderen van 3D beelden (gamen) en decoderen van videomateriaal aub niet met het "aansturen van pixels". Grafische kaarten (maar ook gewoon CPU's) zijn allang meer dan krachtig genoeg om 4K resoluties (en nog hoger) aan te sturen. De beperking zit in de bandbreedte van de poorten en kabels waarmee je scherm aan je PC verbonden is.

[Reactie gewijzigd door .MaT op 27 december 2012 16:58]

Het is niet de vraag wanneer hi-res de standaard is, de vraag is wanneer. Net zoals bij de overgang naar HD. De vraag is er dus wel, het enigste wat telt is beschikbaarheid en betaalbaarheid.
ja idd een erg vreemde resolutie.

vind ze allemaal een beedje vreemd.
er zijn al zoveel verschillende beeldverhoudingen en resoluties we hebben er echt niet nog meer nodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True