Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 77, views: 26.323 •

HTC is bezig met de uitrol van Android 4.1, oftewel Jelly Bean, voor Nederlands bezitters van de HTC One S. Eerder in december was de HTC One X al aan de beurt. De nieuwe software komt over-the-air bij gebruikers binnen en weegt ruim 600MB.

De HTC One S is een kleinere en goedkopere variant van de One X. Beide toestellen werden uitgebracht met Android 4.0 en terwijl Android 4.1 al een tijdje uit is, komt HTC nu pas met een update. Ook HTC's Sense-Interface kreeg een update, naar versie 4+. Android 4.1 brengt een aantal verbeteringen met zich mee, waaronder Project Butter, waardoor de telefoon soepeler aan zou moeten voelen. Ook beschikt 4.1 over Google Now, die pro-actief informatie geeft aan de hand van diverse kaarten zoals nieuws, het weer, films en concerten, met daarbij gepersonaliseerde informatie over die onderwerpen.

Bezitters van de One S krijgen automatisch een melding dat er een update beschikbaar is, die dan over-the-air binnen wordt gehaald. Wifi is benodigd, aangezien het bestand maar liefst 612,27MB groot is. Overigens is Android 4.1 niet meer de nieuwste versie; 4.2 is reeds uit, maar of die naar de HTC One X of One S komt is niet bekend. Met Jelly Bean 4.2 kunnen onder andere panorama-foto's gemaakt worden en werd Google Now verder uitgebreid.

Reacties (77)

Dat is ook mooi, toevallig gisteren naar CM10.0.0 geupdate, waarbij ik de snelheid een beetje vind tegenvallen, nu hapert hij vaker, dan met de HTC One S 4.0.3 of 4.0.4 versie.
Helaas hapert de officiële update ook enigzins, iig op het homescreen. De overige menu's lijken wel sneller en smoother, maar dit is slechts een gevoel dat ik niet kan bevestigen. De look van fonts en dergelijke is ook wat aangepast.

Tot nu toe vind ik de update ook tegenvallen, had er wel iets meer van verwacht van HTC's kant.

Heeft iemand anders ook last van het wallpaper-scrollt-niet probleem?
Hapert niks bij mij, maar dat de wallpaper niet scrollt is by design.

Kijk, er mag van veel mensen steeds minder in sense, dus elke versie slopen ze er weer wat uit om het sneller te laten lijken en dingen simpeler te maken en is het nog niet goed.

Persoonlijk vind ik het jammer dat er steeds minder widgest zijn van HTC die ook nog eens minder mogelijkheden hebben. Ik vind Sense namelijk wel leuk, mooi en makkelijk.
Ik snap ook al dat geblaat over het is traag totaal niet. De One S is een zeer rappe telefoon maar hij komt mij nu trager over dan voor de update... Vooral met scroller bijvoorbeeld. JB 60fps/project butter? Nieuw is niet altijd beter...
Nieuw is inderdaad niet altijd beter, dat laat HTC keer op keer zien. Ze mogen dan meegaan met de technologische ontwikkeling en mooie toestellen op de markt brengen, maar qua software..

Nog steeds enorm veel bloatware en oldware (ongebruikte sense rommel) in de firmware te vinden. Ook heeft HTC een eigen grappige manier om met kritiek om te gaan. Simpeler maken lijkt in hun ogen het abrupt weghalen van functionaliteit, wat ik nu al op meerdere plekken merk. Ik had verwacht dat deze update me MEER in plaats van MINDER zou geven, maar helaas.

Dit was het eerste en laatste toestel wat ik van HTC gekocht heb.
Pak 10.1, de 4.2 build. Problem solved.
Top! Ik ben juist van CM10 terug gegaan naar Sense roms met ICS vanwege instabiliteit, maar mis toch wel wat functies! Hoe lang zou het duren voordat dergelijke roms dit overnemen?
Als HTC nog een jaartje blijft doorgaan met updaten, zou dat het vertrouwen van de consument weer terugbrengen. Het enige probleem met HTC is dat ze snel stoppen met updaten.
Vertrouwen van tweakers bedoel je.

Vertrouwen van consumenten win je door goede producten op de markt te brengen (wat htc altijd al deed) en een goede dosis marketing (hier laten ze steken vallen).
Nogal de enige reclame van HTC die ik ken is 't vervelende Nick de fotografie student maakt fotos terwijl hij uit een vliegtuig springt.. opzich niet een reden om een mobieltje te kopen.. En dan ook nog zo lui zijn om 't zelfde voor de OneX+ te gebruiken..
Marketing gaat verder dan alleen reclames. Denk ook aan het volledige plaatje; ondersteuning van het product, het gevoel dat je erbij krijgt etc.

Zelfs dat laatste gaat al fout met de doos, je krijg een lelijke eierdoos waar je toestel inzit. Bij Apple bewaar je je doosjes en bij Samsung worden ze ook steeds mooier.

USP's bij HTC? Ik ken ze niet. (same voor Samsung etc. maarja die verkopen wel -> lagere prijs betere naam etc.)
Zelfs dat laatste gaat al fout met de doos, je krijg een lelijke eierdoos waar je toestel inzit. Bij Apple bewaar je je doosjes en bij Samsung worden ze ook steeds mooier.
Hoe gaat dat spreekwoord ook al weer?
"Never Judge a book by its cover".
Snel stoppen met update???? Zelfs de desire,z, wildfire en de wildfire s hebben onlangs nog updates gehad.
Is het niet een hele nieuwe android versie die je van htc krijgt zijn het wel fixes voor bijv je hardware. Htc is juist zeer actief op dat gebied, zelfs voor de oude goedkope toestellen......
maar met wat recentere toestellen, valt het tegen. Ik heb de desire s, en heb een ICS update gekregen via zo'n RUU, omdat ze hem niet OTA wilden doen, maar sinds die tijd(1 september) is er geen enkele update meer voor geweest, terwijl er wel fouten in zitten. waarvan een aantal met root wel op te lossen zijn blijkbaar, maar dat zou dus ook simpel door HTC gefixed kunnen worden.
Sorry, niet mee eens.

Granted, Wildfire, Desire, Desire Z en zo hebben recentelijk een firmware update gehad maar dat was naar verluid ook alleen maar vanwege compatibiliteit met nl-alert.

Neem bv. de Incredible S, die ik medio oktober 2011 heb aangeschaft. Wat een miskoop zeg! :(.

Is nooit stabiel geweest met Gingerbread en met IceCream Sandwich al helemaal niet :r. Ontzettend veel lag, vastlopen, batterij slurpen, etc. En updates? Kunnen we vergeten.

Die updates voor eerder genoemde toestellen zijn er ook alleen maar gekomen omdat er veel van verkocht zijn. Maar toestellen die een 'tussendoortje' waren laten ze gewoon vallen als een baksteen....
ik vind anders dat HTC best lang blijft doorgaan met het updaten van toestellen.
Ik vind anders dat HTC best lang blijft doorgaan met het updaten van toestellen.
Dus jij vind 1 jaar updates voor een willekeurig toestel van een abonnement van 2 jaar,
en dus de afbetaling van dat toestel in die 2 jaar, met 2 updates in 1 jaar, voldoende...?

Ik had voorheen een:
- HTC Legend van Android 2.1 naar 2.3,
- en een Desire S van Android 2.1 naar 2.3, en
- nu een HTC one S van Android 4.0 naar 4.01, en
- een Desire C van Android 4.0 naar 4.01...,
dus ik weet waar jij / ik over praat.

Ik vind dat slechts:
"Het noodlotige van HTC, waartoe ze letterlijk wettelijk verplicht zijn vanwege garantie termijn - nog in te kort in komen."

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 26 december 2012 11:52]

Dit klopt niet, de legend is geupdate naar 2.2 maar heeft nooit 2.3 gekregen, de Desire S kwam uit met gingerbread en heeft via een ruu op de de site een 4.0 update gekregen.
de Desire S kwam uit met gingerbread en heeft via een ruu op de de site een 4.0 update gekregen.
Een RUU is geen officiele update die elke consument OTA via zijn provider op zijn toestel krijgt en is bovendien op eigen risico. 4.0 wordt niet door HTC ondersteund terwijl ze dat eerst wel beloofd hebben en dat vind ik uiterst kwalijk te noemen. Waarschijnlijk krijgt de One S geen 4.2 terwijl die versie nu al uit is.
[...]

Ik vind dat slechts:
"Het noodlotige van HTC, waartoe ze letterlijk wettelijk verplicht zijn vanwege garantie termijn - nog in te kort in komen."
Hoezo dat, garantie betekend niet dat je updates krijgt, het betekend dat je telefoon niet stuk gaat binnen 2 jaar en dat zij hem anders voor je maken.

Updates horen er totaal niet bij. en de one S heeft nu een update naar 4.1 en niet 4.01

Ik heb zelf een HTC touch pro, had wel een mooie doos en funtioneerd nog perfect, ben zelf niet zo weg van die nieuwe telefoons dus zou het niet snel kiezen. Updaten van oude modellen waarom? Iedereen wil toch de hele tijd het nieuwste model.
Weet iemand of deze update ook naar de Sensation XE gaat komen? Qua hardware moet de xe het makkelijk aankunnen ook omdat hij vergelijkbare specs heeft als de One S...
De Sensation XE is ook een HTC hoor, geen Sony :). Maar eragonsrune heeft gelijk dat er een update te verwachten valt, als de update er voor alle versies van de One S komt (inclusief die met Qualcomm S3), dan zou een update voor de Sensation (XE) ook mogelijk moeten zijn (ook met Qcomm S3 en voor de rest vergelijkbare hardware).

Maar er is nog geen bericht dat het bevestigt, naar HTC maatstaven is de Sensation (XE) aan de oude kant om nog updates te krijgen (of is de Desire HD niet representatief? :))
Sensation krijgt geen updates meer. Wel wordt de One S ROM geport naar de Sensation verwacht ik.

Tip voor als je lang(er) up to date wilt blijven: Koop een Nexus toestel.
Dat zeiden ze van de Desire HD ook maar die heeft vorige maand netjes updates gekregen. Weliswaar niet naar 4.x, maar wel bugfixes en power management.
Er gaan geruchten, dat er géén enkele htc van 2011 een update zullen krijgen.
Heb de update sinds gisteren. Alles is smooth maar battery life is slecht in vergelijking met ICS. Vannacht zomaar 10% batterij verloren ?!? Overigens een zeer goede update maar batterij had beter gemogen. Zou hercalibreren helpen?
Je kan je batterij niet calibreren. Wel je p en g en l sensoe.
Eens via je bootloader een reset uitvoeren kan helpen.
Wanneer tst uitstaat: volume down + power, indien je een one hebt 10sec power button zodat tst reboot en zodra scherm zwart is volume down.

Succes en veel plezier
Kan ik wel eens proberen maar met een reset ben je alle apps kwijt zeker?

Batterij kan je inderdaad alleen calibreren met root en dat heb ik niet.
Vroeger op mijn Wildfire S met root heb ik dat wel eens gedaan...
Uhm, met een reset ben je alle apps die op je interne opslag staan kwijt, sd card kan je natuurlijk verwijderen, tenzij je een one S of X hebt. Even de foto's / muziek / video's overzetten naar pc en naderhand terug is wel een hint ja.

Je kan 2/3 verschillende resets gebruiken. Ik zou de factory reset doen.

Batterij calibreren moet je niet aan beginnen, da zijn ''fabeltjes''

Verder weet ik niet welk toestel je hebt, ik ga even uit van de one X, je kan als het toestel opgestart is een battery rundown test doen via het HTC TEST MENU. deze kom je in door in je dailer het volgende te type: *#*#3424#*#*,. Leuk is om dit te doen in de huidige staat van je software, en 1x na je reset. Kijken wat het verschil is.
Oja brightness op het LAAGST zetten, en de test 1 uur laten draaien.

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 25 december 2012 12:10]

Ik heb het over de HTC One S aangezien het artikel hier over gaat.
Heb hem nog maar 1X opgeladen dus ik ga nog even afwachten...
Indien nodig ga ik de komende dagen een factory reset doen.

Op XDA klagen meerdere mensen over battery drain sinds Jelly Bean.
Het is dus duidelijk merkbaar, tests zullen dit alleen maar bevestigen ;)
Ja dat opladen zal niet al teveel uitmaken. Alleen wanneer je een nieuwe accu hebt. Zoals je de lions kon trainen, of dat bij de softpack batt zoals in de one ook werkt dat weet ik niet, andere techniek.
Je moet gewoon effe geduld hebben. De battery is na een uograde meestal snel leeg.
Gewoon een weekje de tijd geven en je normale ding doen en je zal zien dat het wel mee valt. Althans tot nu toe is dat mijn ervaring.
Ik heb nu een half jaar een one x Ik baalde er altijd van dat dit toestel zo snel leeg ging. Deze heeft overigens ook de update gehad gisteren. Omdat ik zo baalde heb ik sinds drie dagen een note 2. Ik kan iedereen zeggen dat na het uitvoerig testen waarbij ik synchroon vanalles heb uitgevoerd op beide toestellen de one x na 15 min gebruik 15% accu verloor. De note 2 verloor 2%. Ik had nooit verwacht dat dit toestel ruim 9 uur mee gaat tijdens zwaar verbruik. En daarmee bedoel ik 9 uur beeld aan en met het toestel bezig zijn. De one x is binnen anderhalf uur leeg. En de one s zal hier geen uitzondering op zijn. Htc kan gewoon geen zuinige toestellen bouwen. En ja de note 2 heeft 1200 mah meer dat is bijna dubbel zo veel... maar hij gaat 6x zo lang mee met een veel groter scherm. Samsung is heer en meester in het bouwen van hardware momenteel. Ik zou iedereen willen adviseren een samsung te nemen. Tenzij je het toestel niet meer dan 1.5 uur per lading gebruikt.

Ontopic. Ik merk totaal geen verschil op mijn one x met de laatste 3.14 update.
Hm dan denk ik dat je batterij of mainboard defect was. De one X heeft een veeeeel groter capiciteit dan het anderhalf uurtje wat jij claimt. Edit: de one s gaat ook een hele werkdag mee met actief gebruik. Ook na de laatste firmware.
Je hebt / had dus gewoon een defect toestel, of iets wat sneaky op de achtergrond je batterij leegslurpt.
Jou laatste zin ''Ik zou iedereen willen adviseren een samsung te nemen. Tenzij je het toestel niet meer dan 1.5 uur per lading gebruikt.'' is dus wel een beetje kinderachtig omdat jij eens een defect toestel gehad hebt.
Samsung is zeker goed, maar op elk gebied is HTC toch wel een goede concurrent en zekers met de one x(+) en one s.

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 26 december 2012 01:12]

Mocht je telefoon zo snel leeg zijn dan zou ik er zeker mee terug gaan. Ik gebruik mijn HTC one X ook zeer intensief met Facebook, internet, spotify op fiets en trein, e-mail etc, maar hij gaat zeker anderhalve dag mee met een volle batterij :) . Ik had hiervoor een Samsung Galaxy S2 en die was al naar 6 uur leeg:(. Waardeloze telefoon trouwens naar mijn mening...

Overigens vind ik de update naar 4.1 ook niet geweldig. Merk eigenlijk geen verschil...
Die zuinigheid van de energie, ligt puur aan het gebruik van apps gebruiken, installeren, of juist niet, en het online zijn - door jou zelf.
Mij HTC One S, Android versie 4.01, met een volle batterij gaat letterlijk 2,5 dagen mee (heel weekend), bij normaal gebruik; met 3G en WiFi constant aan staan.
Ik check letterlijk de hele dag mail via 4 verschillende mail accounts, waar ik ook ben.
Ik gebruik geen GPS en Blutooth functie omdat ik in de trein vaak reis.
Ik heb zo' 128 Apps geïnstaleerd, maar ze draaien niet allemaal, omdat ik ze van auto update, en opstart heb veranderd. (opstarten gebeurd bij mij altijd manueel, zodra ik de app nodig heb, niet eerder.)
2,5 dagen dus, nu jij weer... :Y)
Ik zou even afwachten. Laat de accu maar eerst een paar cyclussen doorlopen.
Ik had dit ook toen ik mijn One X een update gaf, terug naar fabrieks instellingen heeft dit probleem verholpen.
Calibreren van batterij is onzin, helpt niet. 4.1 brengt google now, een app die erg rust op de location services. Kijk eens in je maps instellingen en locatie instellingen wat er aan staat en schakel eventueel de locatie services uit. Wellicht helpt dat, bij mijn Galaxy Nexus is dat de grote batterij vreter sinds 4.1 en 4.2.
Wat een kerstcadeautje van htc! :-)
als het verschil met android 4.2 en 4.1.1/4.1.2 alleen panorama foto's en google now is lijkt me de kans klein dat die naar de one-X en one-S komt.

panorama foto's kan je namelijk al met de camera van Sense maken dus dan zouden ze de update vrijwel alleen doen voor google now en de kleine fixes, dat lijkt me het niet waard.
tweakers verwoordt het verkeerd. Panoramas zijn al mogelijk sinds 4.0 (dacht ik). Wat wèl nieuw is in 4.2 is photosphere, oftewel 360° foto's in zowel breedte als lengte. Ook nieuw in 4.2 zijn toggles (maar die heeft sense al) en meer google now zooi.

Door een tevreden Galaxy Nexus gebruiker
wees blij dat er geen update naar 4.2 komt, ik zou een update naar 4.2 op mn Pime nog overwegen omdat de tablet versie meerdere gebruikers ondersteund. de rest is alleen achteruitgang, alles gaat trager, veel chrashes, sleaping death en nog andere. en nu moet je eerlijk zijn hoevaak ga je photo sphere nu echt gebruken?
Ja dat van de fotos verbaasd me. ZO kan mijn vriendin met de niet upgedate sgs1 panorama foto's maken en ik met mijn up-to-date sgs2 niet...

In de oudere android zit dit dus volgens mij gewoon?
hij is idd beschikbaar.
Panorama heeft HTC allang op hun toestellen dus daar hoeven ze het niet voor te doen.
Top hier wacht ik al een tijdje op! :D

Ik heb alleen een vraagje: Ik heb laatst mijn telefoon geroot. Ik ben nog niet zo erg thuis in die wereld en heb nu geen idee of ik hier zomaar de update overheen kan gooien zonder problemen.
Kan iemand die wat beter thuis is in die wereld mij de (mogelijke) gevolgen vertellen? Thx! _/-\o_
even op xda kijken! draai je een custom rom of gewoon de std rom van htc maar dan met root?
standaard rom gewoon nog. Ik heb wel TWRP erop staan en SuperSU

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.