Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 155 reacties, 38.832 views •

Microsoft heeft in een blogposting laten weten dat het in Outlook 2013 niet langer mogelijk is om xls- en doc-bestanden te importeren die afkomstig zijn uit Office 97 tot en met Office 2003. Volgens de softwaregigant zijn deze bestandsformaten te sterk verouderd.

In een blogposting beschrijft Microsoft welke functionaliteit in Outlook 2013 is geschrapt omdat deze verouderd zou zijn of slechts door een klein aantal gebruikers daadwerkelijk wordt gebruikt. Een van de verdwenen features in Outlook 2013 is de importfunctie voor xls- en doc-bestanden, twee bestandsformaten voor respectievelijk Excel en Word. Deze bestandsformaten werden gebruikt in Office 97 tot en met Office 2003. Microsoft koos bij de introductie van Office 2007 echter voor Office Open XML. Word- en Excel-bestanden met deze indeling hebben de extensies .docx en .xlsx.

Volgens Microsoft zijn de twee genoemde Office-formaten sterk verouderd en worden deze in de dagelijkse praktijk niet vaak meer gebruikt. Daarom is besloten de importfunctie voor doc- en xls-bestanden te schrappen. Csv- en pst-bestanden kunnen nog wel in Outlook 2013 geïmporteerd worden, maar ook Outlook Express- en Act Contact Manager-bestanden zijn niet langer te importeren.

In Outlook 2013 is tevens de offline-modus geschrapt, terwijl ook openbare kalenders niet langer op Office.com gepubliceerd kunnen worden. Ook de instellingen binnen Outlook 2013 voor het beheren van dialup-verbindingen en vpn's zijn geschrapt.

Reacties (155)

Reactiefilter:-11550146+198+219+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
Het lijkt hier echt wel specifiek om Outlook te gaan, waarmee ze dus bedoelen dat je geen gegevens uit een .doc- of .xls-bestand meer kan gebruiken in Outlook (ik veronderstel om contacten eruit te importeren of om inhoud ervan te gebruiken in een mail.

Klinkt niet echt als een probleem. Als je de inhoud per sé moet hebben converteer je die bestanden gewoon eerst naar Office Open XML met Word/Excel (waarin de bestanden wél nog werken).
Klinkt niet echt als probleem?

Veel scholen (bijvoorbeeld BSO en VSO waar ik met mijn werk veel mee te maken heb) maken nog volop gebruik van clients waar xp op draait en office 2003.
(om maar niet te spreken over internet explorer 7)
En ivm de beperkte rechten kun je ook nog niet eens programma's installeren of je pc updaten.
(vanaf usb opstarten is ook geblokkeerd)

Die dingen pruttelen nog lekker op een p4 van 2ghz met 512mb en zijn niet vooruit te branden. (veelal compaq D510 systemen)
Maarja, zie in deze tijd nog maar eens er geld voor los te krijgen.
Dus geen probleem. Het betreft nl specifiek een export/import functie van OUTLOOK. Word/Excel 2013 kunnen gewoon oude bestanden openen (en nu zelfs ook een pdf!)
Als je nog op oude versies draait heb je toch geen probleem? Het gaat hier om MS Office 2013, en dan nog alleen Outlook. Dat draait toch niet op XP, en gaat iemand die geen geld heeft om z'n pentium 3 te upgraden ook niet aanschaffen. Bedrijven die upgrade cycles volgen en wél overstappen naar MSO2013 hebben toch al een moderner IT beleid met betere machines en zullen er geen last van hebben.
Zelfs scholen krijgen een budget om elke 5 jaar hun pc`s te vernieuwen.
Dat dit nu meestal ergens anders voor ingezet wordt is hun keuze.

De oudste systemen die wij nog ondersteunen zijn P4`s met 3 GHz en minimaal 1 GB ram.
Daar draait XP nog redelijk op i.c.m. Office 2007.

Office 2010 draait niet echt goed op XP, dus zit je vast aan Windows Vista of 7
(maar om dat nu op zulke oude machines te draaien...)
De organisatie waar ik werk (100.000 computers) draait nog op windows XP, IE6 en office 2003.
Hoezo niet veel meer gebruikt? Ik snap dat ze iedereen graag over willen naar de laatste windows en office, maar soms is dat economisch niet haalbaar. Om deze reden gebruiken wij ook nog IE6. Er zijn bij ons legio bedrijfskritische programma's die enkel draaien op IE6 en waarvoor het te kostbaar is om die door de softwaremaker te laten opwaarderen naar een actuelere versie van IE.
En wat gaat je firma dan in 2014 doen? Geen ondersteuning meer voor het OS, browser of Office pakket. Leuk als er dan nog een ernstig lek word gevonden in 1 van de 3. De software is ouder dan de oudste wagens in het wagenpark!

Het is voor MS ook niet haalbaar om software van ondertussen meer dan 10 jaar oud te blijven ondersteunen. Als je als firma er voor kiest om met verouderde software te blijven werken moet je ook de gevolgen durven draaien. Vroeg of laat gaat software je veel geld kosten.

Office 2007 werkt trouwens ook perfect op XP en kan hier dus al geen probleem vormen. En als je vandaag, 6 jaar na de introductie van Vista en IE7, ald firma nog niet doorhebt dat je gaat moeten investeren in een upgrade traject dan zit je met een zeer slecht managment op ICT.
Bedrijven moeten accepteren dat er niet eeuwig ondersteuning mogelijk is, natuurlijk moet er backwards compatibility zij maar dat kan ook niet blijven duren. Organisaties vergeten vaak dat ook er onderhoud van applicaties met regelmaat plaats moet vinden, de situatie die je schetst is gewoon ontstaan door slecht beleid.
Volstrekt mee oneens. Het is de core-business van ieder bedrijf om haar eigen producten of diensten te verkopen. Automatisering is daarbij een ondersteunend proces. Zodra dit ondersteunende proces naar tevredenheid verloopt is er geen enkele noodzaak om hier wijzigingen in aan te brengen.

Bedrijven moeten zaken vervangen omdat ze slijten of opraken (computers, auto's, gereedschap). Maar software is het enige onderdeel waarbij de ondernemer gedwongen wordt het periodiek te vervangen, hoewel het niet slijt. Als je dan ook nog eens maatsoftware in gebruik hebt welke niet over kan worden gezet op het nieuwe OS / applicatie, dan is het logisch dat bedrijven zeer terughoudend zijn met upgraden. Het levert namelijk veel te weinig op in relatie tot de benodigde investeringen.

Ik vind het dan ook bijzonder onverstandig van Microsoft dat ze in deze economisch zware tijd in rap tempo de backward-compatibilty van hun user-interface en nu dus ook hun bestandsformaten zo doorknipt.

Bij mijn bedrijf heb ik alles 2 jaar geleden geupgrade, en zit dus 'gelukkig' met W7 en docx/xlsx nog wel even goed. Maar als ik nu nog met Office 2003 zou werken (met bergen macro's) en door Microsoft gedwongen zou worden hier afscheid van te nemen, zou ik eerst naar een open source alternatief kijken, waar niemand 'zo maar' over kan beslissen dat het niet meer ondersteunt wordt.
Software slijt inderdaad niet, maar de eisen veranderen wel. Een paar jaar terug hing een kantoor pc altijd aan het netwerk, zodat applicaties/OS helemaal geen rekening hoefde te houden met het (tijdelijk) niet beschikbaar zijn van een netwerk. Tegenwoordig, pak je je laptop op om even ergens anders te gaan werken. Daarbij kan het voorkomen dat de verbinding even weg valt. Oudere versies van Outlook vinden dat echt niet leuk.

Die oude Outlook functioneert op zich nog prima volgens de eisen van een paar jaar terug, maar tegenwoordig niet meer.
Helemaal mee eens, het gaat om functionaliteit: als je een prima werkend systeem hebt wat nog prima werkt ondanks "oude" formaten dan wil je daar graag mee blijven werken. Als er dan nog sprake is van maatwerk en er moet overgestapt worden naar nieuwe formaten dan betekent dit dat dit aangepast dient te worden, wat meestal veel werk en kosten met zich meebrengt zonder directe voordelen buiten het behouden van support. Op een of andere manier lijkt mij het gat tussen de gebruiker (klant of bedrijf) en de software leverancier nog steeds maar groter en groter te worden. IMHO kan een software leverancier (incl. microsoft) maar beter zorgen dat de verschillende softwareveries die geleverd worden backward compatible blijven, misschien blijven de klanten (dat) dan ook.
Waarom iets vervangen als het goed functioneert? Dat heeft niks met slecht beleid te maken.
Daarnaast is het niet enkel het bedrijf cq de organisatie waar ik werk die dat bepaald. Hier bepaalt bijvoorbeeld de overheid voor een groot gedeelte wat er met het geld gedaan mag en kan worden. Als de burgers erachter komen dat er ineens X miljoen dollar aan nieuwe software wordt uitgegeven terwijl het oude prima functioneert, dan heeft de overheid een groot probleem en komen er weer allemaal parlementaire onderzoeken etc. met alle gevolgen van dien.
Als bedrijf neem je volume licenties en ondersteuning af aan een vast bedrag per jaar. Het maakt dan ineens niet zo veel meer uit of je nu XP of 7 draait, Office 2003 of 2013. De kost blijft gelijk. Je stippelt een traject uit waarbij je elk jaar een percentage van je PC park vervangt. Zodat uiteindelijk je soft- en harware een levenscyclus krijgt. Dan krijg je een constante en verantwoorde investering.

Gebruik jij vandaag nog een Pentium 2 met Windows 98? Neen, denk het niet. Waarom heb je die ooit vervangen terwijl die nog goed functioneerde? Je moet nu eenmaal met de tijd meegaan. Stilstaan is achteruitgaan. En dan spreek ik nog niet over de risicos die verbonden zijn aan verouderde software (veiligheid) als hardware (uitval en verlaagde productiviteit).

Moesten die burgers trouwens horen dat je bedrijf ineens getroffen is door een virus omdat men het niet aandurfde van te upgraden, wat zouden ze dan roepen denk je?
Waarschijnlijk werk jij niet in een grote organisatie. Het gaat niet slechts om het al of niet vervangen van de hardware. Wij werken ook nog met XP en Office 2003. Maar de hardware is intussen al een paar keer vervangen. En soms het zelfs moeite om XP op de nieuwe hardware te krijgen. Maar dat alles is nog veel goedkoper dan het vervangen van een aantal legacy systemen. Systemen die gebaseerd zijn op versie van software die nu wellicht als ou worden beschouwd. Maar ze draaien nog wel perfect en zijn bedrijfskritisch. Het vervangen van die systemen kost vele malen meer dan nieuwe hardware en het risico dat er iets misgaat en uitvalt is vaak ook te groot.

Wat document formaten betreft, hebben wij ook nog vele tienduizenden bestanden in oudere formaten die we echt niet allemaal kunnen converteren. Maar het zijn wel bestanden die (wettelijk) bewaard en toegankelijk moeten blijven.
Dat het duur is om legacy systemen te vervangen is niet het gevolg van jarenlange stilstand? Iedere release die je overslaat maakt het immers duurder om te upgraden. Praktisch voorbeeld in de context van dit bericht: nu kan je oude Office documenten nog vrij gemakkelijk (en dus goedkoop converteren). Stel dat je daar 10 jaar mee wacht, dan zijn er geen tools meer om te converteren en moet je iemand inhuren die dedicated tools gaat maken. Het is maar een simpel voorbeeld maar dit geldt natuurlijk ook voor andere systemen.

Uiteindelijk is het het goedkoopst om zo goed mogelijke de releases te volgen.
Je kunt ze nu niet direct binnen Outlook 2013 openen, maar moet dat er buiten doen.
Big deal.....not.
Dat grote bedrijf dat XP blijft gebruiken met IE6 heeft ook geen Office 2013 met de huidige nieuwe synchronisatie over alle platforms.
Daarbij zullen die grote bedrijven vaak een intranet hebben zodat de verouderde software niet gehackt kan, of eea is zo dichtgetimmerd en gestript dat je er alleen mee kan wat dat bedrijf wil..
"waarom iets vervangen als het goed functioneert?"

Dat zeiden makers en gebruikers van stroomtreinen ook.....

[Reactie gewijzigd door kareltje21 op 20 december 2012 19:14]

Ruim 11 jaar oud besturingssysteem + browser en 10 jaar oud Office pakket. Laat me raden. Dat alles draait op Pentium 4 bakken uit het jaar kruik met nog een boel policy's erop die ervoor zorgt dat de gebruikers, die om 08:30 binnenkomen, pas om 09:00 aan het werk kunnen omdat hun systeem en de applicaties zo lang nodig hebben om op te starten. En daarnaast de beveiligingslekken en de problemen die IE6 en Windows XP hebben. Dat moet tussendoor allemaal gemanaged en ge-troubleshoot worden. Wat denk je dat duurder is? Dat, of een upgrade van jullie applicaties en Windows 7 + Office 2010... :X

klikkerdeklik

[Reactie gewijzigd door LCP op 20 december 2012 18:45]

Windows 7? Dat is allang achterhaald :)
Ik begrijp je punt, Maar het is niet erg slim meer in deze tijd om op die oude software te draaien. Doordat deze producten niet meer worden geupdate is het niet veilig om deze nog te gebruiken.

Windows xp wordt nog wel geupdate maar ie 6 naar mijn weten niet meer.
Sorry maar dan heb je toch gewoon een enorme faal begaan? Je kan toch verwachten dat er ooit een nieuwe browser komt? En dan 10 jaar lang geen geld hebben om je "webapp" up te graden naar web standards....? tijd om je manager eens voor het blok te zetten.

Het is wel een goede manier om je medewerkers te verbieden om het web te gebruiken :)
Laten we alsjeblieft IE niet hierin betrekken. Ik heb applicaties die werken met de ene versie, maar niet met een nieuwere (andsresom kan ik me voorstellen). MS gaat zo slecht met de standaards om dat we nu op alle PCs in de organisatie 3 browsers installeren (IE, Firefox & Chrome).
De CIO die daar de verantwoording over heeft zouden ze per direct moeten ontslaan. Die is verantwoordelijk voor een vendor lockin waar niet alleen niet zomaar uitgekomen kan worden, maar ook voor een voortbestaan van een ENORM veiligheids risico.
Buiten dat IE6 een draak van een browser is, is het ook nog eens zo lek als een mandje.

Om dan te zeggen dat 'iets goed werkt'.... 8)7 Kom op zeg dit meen je toch niet serieus?
Een complete organisatie die draait op XP, IE6 en Office 2003? Hier wil je als system engineer / tweaker toch niet werken?
Wanneer jij ooit eens zou willen uitwijken naar een andere werkgever, maak je weinig kans om je te onderscheiden tegenover die andere sollicitanten die wél op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op informatica gebied.
Onze hele organisatie draait XP, MS-Office 2007, IE8+Firefox+Chrome. We gaan nu langzaam over naar Win7 met het vervangen van de HW. Dit gaat dus nog zo'n 3 à 4 jaar duren voordat XP is uitgefaseerd.

'Eventjes' alle 4000 PC upgraden naar Win7 is gewoon te duur, zeker als ze nu nog voldoen.
Beetje kortzichtig van Microsoft hoor. Ik krijg nog steeds regelmatig bestanden van Office 2003 formaat, gewoon omdat sommige klanten niet zo voorop lopen met hun Office. Dan zou je nu die bestanden eerst moeten opslaan en openen in Word 2013 of Excel 2013? Niet echt handig. Dan kunnen ze net zo goed *.txt bestanden weigeren, dat bestandsformaat is nog veel ouder dan *.doc :)
Beetje kortzichtig van Microsoft hoor. Ik krijg nog steeds regelmatig bestanden van Office 2003 formaat, gewoon omdat sommige klanten niet zo voorop lopen met hun Office
Om het dan maar nog duidelijker te zeggen: het gaat om een nogal obscuur en zeer weinig gebruikte functionaliteit in de Import & Export wizard in Outlook zelf .

Als je Import & Export selecteert en de optie Import from a file or program kiest heb je de opties zoals in het screenshot achter deze link:
http://tweakers.net/ext/f/txjV5ZpfwPN6Fnp7OF4BAFxd/full.jpg

Zoals je ziet staan daar exoten in genoemd als ACT<antiekeversie> , Lotus Organizer <bejaard> en Outlook Express 4.x .
Ik ken werkelijk NIEMAND IRL die nu nog van dergelijke exoten gebruik maakt, alleen csv files en pst archives.

Dat zijn ook het soort metrics die Microsoft opvraagt bij testers. Oude codebase die nauwelijks gebruikt wordt, lastiger te onderhouden is, geen meerwaarde kent.
Daarvan kun je met goed gevolg beter afscheid van nemen.

Tenslotte zijn CSV files écht cross-platform - hell zelfs Gmail import vreet dat en exporteert dat.

Boel poeha dus, maar heel veel mensen die inderdaad niet lezen en gelijk beginnen te gillen.

Gil dan over het verwijderen van de optie om via je Windows verkenner in je mail te zoeken.
Dat is er namelijk ook uit.
(en ik ga het niet eens missen, eerste wat ik uit de search index trap is mijn mailbox normaliter)

[Reactie gewijzigd door alt-92 op 20 december 2012 22:40]

En al zou je dan toch nog perse naar xls willen, dan gewoon exporteren naar xlsx, openen in excel 2013 en opslaan als xls... hoe moeilijk is het?
Ik denk dat Microsoft er verstandig had gedaan dit niet te publiceren maar gewoon stilletjes had weggehaald. Geen haan die er naar had gekraaid...
Nu pleuren al die tweakers die denken te kunnen lezen over elkaar heen over een non-issue...
Ik ken werkelijk NIEMAND IRL die nu nog van dergelijke exoten gebruik maakt, alleen csv files en pst archives.

Ik ken er heel veel. Als uit documenten contactgegevens moeten worden gehaald die vervolgens kunnen worden geimporteerd in een CRM of e-mail applicatie dan gaat dat via Excel omdat alle kantoorpiepeltjes die er mee moeten werken dit formaat snappen. Omdat je van te voren niet kuntr voorspellen met welke Excel versie iedereen werkt wordt gewerkt met xls en niet met xlsx.

Hier zal dus een nieuwe stap aan moeten worden toegevoegd, tussen de laatste controle en import het opslaan als csv of xlsx. Geen probleem, maar m.i. wel onnodig.
zucht... lees nou 's...
Waar jij 't over hebt kan gewoon nog steeds...
Hier ben ik dus altijd bang voor geweest. Dat ik mijn oude bestanden op den duur niet meer kan openen/lezen.

Er zijn eigenlijk toch heel veel bestanden die ik zou willen bewaren en dus ook kunnen lezen in de toekomst. En nee, alles converteren is nauwelijks een oplossing. Dan moet ik mijn hele archief doorwerken en alles converteren.
Gewoon de ondersteuning behouden voor de formaten waar misschien wel meer dan een miljard mensen geruime tijd mee gewerkt hebben graag. Die paar MB extra voor de conversietooltjes accepteer ik wel.

[Reactie gewijzigd door STFU op 20 december 2012 18:33]

Zoals Gamemaniak hieronder al aangeeft gaat dit artikel (en de originele blogposting) over Outlook en NIET over Microsoft Office als geheel. Het openen van oude .doc bestanden in Word blijft gewoon mogelijk (zie ook de Beta-versie van Office 2013), evenals het openen van .xls bestanden in Excel 2013 mogelijk blijft.
Tja, het is natuurlijk wel een teken aan de wand dat het uit Outlook gehaald wordt. Dan volgt de rest van het office pakket op den duur vanzelf.

Het is niet alsof het blijven ondersteunen extra werk met zich meebrengt, die ondersteuning / beveiligingspatches moeten ze toch al maken zolang het in Word / Excel zit.
Dat kun je gewoon automatiseren icm een script.. kwestie van zoeken naar alle .doc/.xls bestanden en dan de convert tool zover krijgen deze om te zetten naar .docx/.xlsx
Scripten is leuk voor op je Filesystem op je thuiscomputer.

Maar wat wil je gaan doen met bijv alle attachments die in je Exchange / Lotus Notes / andere mailserver etc staan?
Of wat denk je van netwerken waar een admin niet zomaar even alle files mag afgaan?
Of heel simpel iets wat in een mailclient op een thuiscomputer staat.

Kijk, alles kan. Maar het is over het algemeen wel iets kostbaarder dan "even een script" schrijven.

Leuke bonus die ik net tegenkom, je kan in pdf / docx zelf ook weer bestanden kwijt dus veel plezier met die bestanden op te snorren en te corrigeren.
Een ander probleem s hoe je moet omgaan met je versiebeheer. In het versiebeheer staan per document verschillende versies en die moeten dat allemaal worden geconverteerd, en dan ook nog dezelfde user/datum behouden.
Je hebt een punt, maar dat je als gebruiker zelf een script moet gaan schrijven om er voor te zorgen dat jouw documenten nuttig blijven(wat het overgrote deel van de gebruikers niet eens kan of überhaupt weet dat het kan),is natuurlijk wel een beetje belachelijk...
Je weet dat het om Outlook gaat en niet om het gehele Office pakket he...
Hoewel minder gebruikt dan Word en Excel is het in Access 2013 ook niet meer mogelijk om databases in het MDB-formaat te openen. Je krijgt enkel de mogelijkheid om de database te converteren naar het ACCDB-formaat. Met alle tekortkomingen van dat formaat ten opzichte van MDB kado. Daarnaast is het mogelijk dat je 2013 database ondanks dezelfde extensie niet geopend kan worden in Access 2007.

https://office.microsoft....e-format-HA102749625.aspx
Je wilt in je bedrijf toch sowieso niet 2007 en 2013 naast elkaar draaien? Dat is vragen om problemen...
Het gaat er niet om of je als bedrijf 2007 en 2013 naast elkaar hebt draaien. Het gaat erom dat als een bedrijf 2013 draait er geen bestanden (in mijn voorbeeld van Access) in een ouder formaat kunnen worden geopend. Converteren kan maar dat gaat niet zonder verlies van functionaliteit.
Niet alles wat binnen een bedrijf aan bestanden aanwezig is wordt ook binnen het bedrijf zelf gemaakt. Er komt een hoop via mail en andere wegen binnen.
Voor cod en xls-bestanden is het nog niet zo ver maar als die in de volgende Offce versie ook niet meer worden ondersteunt zal menig bedrijf niet kunnen overstappen op alleen die nieuwe versie.
Als je oude documenten zo belangrijk zijn, moet je ze niet in een proprietary formaat opslaan. Je kan natuurlijk altijd nog office 2003/2007/2010 of openoffice installeren.....
En hoe moet een willekeurige gebruiker dit weten, als hij z'n document gewoon normaal opslaat?
Dat kan nog steeds. Het gaat om Outlook!!
Afgezien van het feit dat je bedrijfskritische documenten natuurlijk nooit moet bewaren in een proprietary formaat van een commerciele aanbieder die allang heeft bewezen meer om hun geld dan hun klanten te geven: je kan toch gewoon een conversietooltje installeren en als je dan een keer zo'n oud document nodig hebt, dat ter plekke converteren? Er is toch geen behoefte om al die oude troep massaal te converteren? De meeste van die documenten zijn toch alleen voor het archief en worden nooit meer gebruikt.
Het zou klantvriendelijker zijn om aan te bieden de documenten automatisch te converteren, hier hebben ze tenslotte bestaande tooling voor. Niet erg 'des Microsoft's' backwards compatibility zo hard te laten vallen, zelfs voor een online tool.

Dit pakketje: Microsoft Office Compatibility Pack for Word, Excel, and PowerPoint File Formats, dit werkt de andere kant op, ik kan even zo snel de andersom versie niet vinden.

Hier een uitgebreidere uitleg in een MSDN blog.
Microsoft has a bulk conversion utility that can convert multiple DOC files to DOCX files.
Bron: Bulk Convert DOC to DOCX

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 20 december 2012 19:00]

Alleen is het linkje die je geeft bedoelt om .docx naar .doc om te zetten. Terwijl in dit verhaal juist gaat om van .doc naar .docx.

Maar goed ik zie hier specifiek staan dat het gaat om Outlook 2013 en niet Office 2013 (het pakket). Dus als je zo graag contactpersonen via .xsl of e-mails via .doc wilt importeren kan je volgens mij gewoon Word/Excel openen en dan opslaan als .xslx/.docx.
Ik vind het nog vreemder dat er over dit aspect niets genoemd wordt in het artikel. Ik heb er twee keer doorheen gelezen om tot de conclusie te komen dat er niets over Office 2013 gezegd wordt.

[Reactie gewijzigd door RoadRunner84 op 21 december 2012 11:16]

Met VBA of C# en de 2007/2010 Word/Excel DLL's zul je nog wel in staat zijn te converteren naar docx/xlsx. Hoe je aan die dll's komt is een tweede. Voor de meeste bedrijven zal dat geen probleem zijn. Voor de thuisgebruiker is het jammer, maar helaas.
Beetje misleidend bericht/titel. Ik dacht ook eerst dat om het importeren van .DOC bestanden ging het heel het office pakket (de dyslecticus die ik ben). Al zou ik dat wel een raar verhaal vinden, maar niet geheel ondenkbaar bij MS.
Vond het ook misleidend. Waarom zou je überhaupt doc willen importeren in oulook? Waarom is dat nodig? Als het voro bijlages is, is het een faal om bepaalde bestandstypes uit te sluiten. Maar ik neem aan dat het hier niet om gaat.
Het gaat hier niet om het hele ms office pakket denk ik, maar alleen om het outlook programma. Waarom je ooit documenten in een mailclient zou willen importeren ontgaat me volledig, het enige dat mensen ooit met documenten doen in een mailprogramma is opsturen als attachment.
Dan kan je beter meteen naar ODF converteren. Dat is tenminste een echte standaard, en MS-Office kan dat in de nieuwere versies ook aan.
zoizo raar dat ze da teruit halen . bedoel hoeveel code kan het nu zijn om een doc formaat te importeren .. ook al word het niet meer gebruikt er zijn wellicht nog altijd mensen die een oude office hebben.
waarom niet er gewoon in laten zitten lijkt me niet echt kwaad te kunnen ..
Hoeveel werk?

Weet je hoe een doc bestand intern gerepresenteerd wordt?
http://www.microsoft.com/...file-formats/default.aspx

De 'save' functie in wordt werd indertijd zo geimplementeerd:
Neem alles van het document dat nu in het werkgeheugen zit, (in de vorm van wat C arrays) en prop het in een file.

Bij het laden prop je dit terug in het geheugen en zet je een pointer juist.
(verdere uitleg)

Maar er zijn nog side cases.
Zo werden bij de 'fast save' functie bvb enkel de wijzigingen in het geheugen aan het einde van de file bijgeplakt in plaats van alles opnieuw weg te schrijven. (en ja, deletions bleven dan ook in de originele file staan)

Een .doc bestand is dus gewoon een binaire blob, om die nu goed te gaan ondersteunene, en alle edge cases op te vangen en proper te proberen openen in een gans nieuwe codebase is er wel degelijk heel veel werk en code nodig.

En voor de mensen die bang zijn van 'format rot', mischien leer je nu om in het vervolg toch wat meer te luisteren naar de mensen die zeggen dat gesloten en proprietare formaten leiden tot vendor lock in, en in het algemeen slecht zijn.

Hierbij dus nogmaals:
Probeer overal waar je kan een open formaat te gebruiken.
Dank u

[Reactie gewijzigd door Keneo op 20 december 2012 18:55]

Hoeveel werk?

Weet je hoe een doc bestand intern gerepresenteerd wordt?
http://www.microsoft.com/...file-formats/default.aspx
Oftewel niet veel werk. Want de interne presentatie moeten ze toch al ondersteunen in Word etc.

Het zou mij niets verbazen als de code gewoon nog 100% in outlook zit en ook onderhouden wordt omdat het in de office-codebase moet blijven zitten. Je hele codebase gaan veranderen zodat iets wat voorheen algemeen was nu wel in word zit maar niet in outlook dat is pas veel werk (en foutgevoelig)
Denk je echt dat die oude code van Office 97 nog in Word 2013 zit? Volgens mij schrijven ze allang al niks meer in C. Hoe kun je dan C structs met pointers enzo gaan inladen in een moderne office applicatie? Ik heb uiteraard nog nooit de code van MS Word gezien, maar ik weet wel zeker dat ze in Word 2013 niet meer die oude manier van geheugenblokken inladen gebruiken. Dat is namelijk niet te onderhouden, het levert teveel beperkingen op.
Ik heb het niet over de oude code.

Ik bedoel simpelweg dat de codebase van outlook en word grotendeels hetzelfde zal zijn. Als je dus in word/xls/ppt ondersteuning voor .doc hebt dan zit die ondersteuning gewoon in de shared codebase en dus zeer waarschijnlijk ook in outlook.

Die code wordt waarschijnlijk onderhouden door het word team en het outlook team heeft dus 0 extra werk aan het gebruiken van die code...
[cynisch]Als ze het formaat volledig gedocumenteerd hadden dan zou dit geen probleem zijn, dan kon iedereen een converter schrijven[/cynisch]

Aan de andere kant, alle code die in je software zit moet ook ondersteund worden. Als er een aantal obscure modules in zitten, waar vervolgens een security flaw in zit, dan zullen ze dat lek toch moeten dichten. Beetje lastig als de mensen die het ooit geschreven hebben allang vertrokken zijn en niemand meer snapt hoe het nou echt werkt. Als je dan een patch uitbrengt en 10% van de oude Word-97 documenten gaan de mist in, dan zijn de rapen helemaal gaar..
[quote]
[cynisch]Als ze het formaat volledig gedocumenteerd hadden dan zou dit geen probleem zijn, dan kon iedereen een converter schrijven[/cynisch]
Als je even google't, dan kom je bij MS vanzelf de volgende pagina tegen:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/cc313118.aspx

Hierin staan uitgebreid alle formaten beschreven. (Al hoewel de specs op sommige plekken niet echt eenduidig zijn).
Je kunt toch ook niet tot in lengte van dagen alle legacy zooi blijven ondersteunen. De applicaties worden er dan niet frisser van.
Ik vind de titel van het artikel een beetje raar. Who cares of je .doc en .xls nog kunt importeren in Outlook? Waarom zou je dat uberhaupt willen? Zolang je ze maar als attachment mee kunt sturen. Het echte nieuws in het artikel, waar de titel dus ook over had moeten gaan, is dit:
In Outlook 2013 is tevens de offline-mdous geschrapt
WTF? Dus ze gaan er maar vanuit dat je altijd online werkt? Je hoeft geen mailtjes meer klaar te zetten zodat ze meteen verstuurd worden als je wel weer online komt? Geen Outlook meer in het vliegtuig dus? Sorry, maar als dit echt is zoals het er staat is dat een gigantisch verlies van productiviteit waar bedrijven niet blij mee zullen zijn. Een reden om niet te updaten of zelfs te migreren.
Sorry, maar als dit echt is zoals het er staat is dat een gigantisch verlies van productiviteit waar bedrijven niet blij mee zullen zijn. Een reden om niet te updaten of zelfs te migreren.
Jij hebt duidelijk nooit met recente Outlook versies (2007 en hoger) gewerkt ;)

2007 en hoger gebruikt cache mode waardoor er geen keiharde Offline switch benodigd is.
Geen contact met Exchange server = cache mode, je kan gewoon door blijven werken en de verbinding met de server wordt automatisch hersteld als je link weer up is.

Dan heb je geen Offline mode meer nodig.
Al onze mobile users vervloekten Outlook 2003 omdat Offline mode daar totaal counter-intuitive werkte en mensen met moeite weer Online konden aanzetten.

Met de overstap naar 2010 zijn die issues als sneeuw voor de zon opgelost, blije gebruikers die nu willekeurig wel en niet op het al dan niet wireless netwerk kunnen heen en weer lopen en de boel werkt gewoon zodra er weer contact is met de Exchange server.

[Reactie gewijzigd door alt-92 op 21 december 2012 00:32]

Klopt. En daarom zijn dit prima veranderingen die echt totaal geen enkele invloed hebben op de functionaliteit of backwards compatibility.

Storm in een glas water dus...
Tja, vind ik wel jammer. Nu kan ik straks niet meer mijn oude office documenten openen, dat is dan toch zo'n 15 jaar aan documenten.
Het gaat hier om 'Outlook', dat betekend dus niet dat je je documenten niet meer kunt openen. Het is sowieso raadzaam om deze om te zetten, mocht het ooit zover komen dat je deze inderdaad niet meer kan openen.
Het is nooit goed om backward compatibillity af te schaffen..

Ik ken nog hele volksstammen met ouwe office varianten die daar nog lekker me werken.
Gevalletje 'Doet het toch goed? Waarom dan een nieuwe versie aanschaffen?' Het zijn vooral de niet zo digitaal bekwamen die hiermee getroffen worden.
Gevalletje 'Doet het toch goed? Waarom dan een nieuwe versie aanschaffen?' Het zijn vooral de niet zo digitaal bekwamen die hiermee getroffen worden.
Lol, ik heb bij meer dan 99% van de office gebruikers die ik ken nog steeds het idee dat die enkel maar functies uit office97 gebruiken.
Met de ribbon zijn die functies bereikbaarder geworden, maar na office97 zijn er echt weinig nieuwe mainstream functies in gekomen (omdat het gewoon al een goed pakket was)
En dat kan in Office 2013 nog steeds, dus wat is je probleem?
Dus Microsoft wil dat we een adresbestand in xls eerst via Excel 2013 omzetten naar xlsx voordat we het importeren in Outlook 2013? Best. Maar dat xls niet meer zou worden gebruikt is belachelijk. En adresbestanden zijn zo simpel dat die echt niet te verouderd zijn voor een simpele importfunctie.

In Outlook 2013 is tevens de offline-mdous geschrapt

Ik gebruik de offline modus maandelijks als ik de pst files van Outlook opschoon. Verwijderen van oude en ongewenste items, comprimeren van de datafile, scannen op fouten met ScanPst. Dat comprimeren duurt eeuwen in de onlinemodus, in offline hoeft Outlook niets anders te doen.

Net als een browser moet ook een emailprogramma offline kunnen staan. Al is het maar om in geval van een netwerk storing niet gek te worden van de 'kan geen verbinding maken' meldingen.
Gelukkig kan outlook nog wel cachen... En die oude adresbestanden in xls-formaat die al meer dan 5 jaar oud zijn, zijn zo up-to-date dat je ze idd nog zou willen importeren... }:O
Save as CSV en het werkt nog steeds perfect & meer futureproof *want plaintext readable* en je kan ze zelfs bij andere maildiensten uploaden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True