Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 78, views: 23.523 •
Submitter: Sephyros

Valve heeft de verkoop van de shooter WarZ via Steam gestaakt. Het bedrijf achter het populaire downloadplatform doet dat nadat veel gamers hadden geklaagd over ontbrekende of onverwacht aangepaste features in WarZ.

Aanhoudende klachten van consumenten over WarZ hebben er toe geleid dat Valve het spel offline heeft gehaald op Steam. Het bedrijf geeft aan dat het spel niet meer online zal komen alvorens Valve de kans heeft gehad om met de ontwikkelaar aan de slag te gaan. Er moet eerst een versie van WarZ beschikbaar komen waar Valve 'vertrouwen' in heeft voordat het spel opnieuw aangeboden zal worden via Steam, zo meldt de BBC.

Woensdag werd al bekend dat WarZ onaangekondigd het re-spawnsysteem in het spel had aangepast. Waar in de bèta een re-spawntijd van een uur gold, was dat in de volledige versie die op Steam verscheen ineens aangepast naar vier uur. Gamers konden wel na een uur re-spawnen, maar dat kostte hen dan vijftig in-game goudstukken, wat een waarde van ongeveer dertig cent vertegenwoordigt. Daarnaast ontbraken er ook diverse features die in promoties door de ontwikkelaar wel beloofd waren. Kotaku meldt dat de ontwikkelaar ook gelogen zou hebben over niet-werkende anti-cheat software en dat er duizenden gamers uit het spel verbannen zijn zonder dat er enig bewijs was dat zij valsgespeeld hadden.

De combinatie van die factoren heeft er toe geleid dat veel consumenten aangaven zich bekocht te voelen omdat WarZ niet biedt wat vooraf wel was beloofd. Valve is het daar klaarblijkelijk mee eens, want het bedrijf heeft verklaard dat iedereen die WarZ heeft gekocht op Steam en ontevreden is, zijn geld terugkrijgt.

Ontwikkelstudio Hammerpoint verdedigt zich ondertussen met de verklaring dat volgens hen 93 procent van de mensen die WarZ spelen, heeft aangegeven tevreden te zijn met het spel, al lijkt het onwaarschijnlijk dat die claim waar is. De ontwikkelaar stelt in een verklaring verder dat consumenten de release van WarZ niet begrepen hebben. Volgens Hammerpoint ging het om een 'foundation release'; een kalere, maar speelbare versie van het spel waaraan diverse extra features later nog toegevoegd zullen worden.

Reacties (78)

Voor de niet-ingewijden is hier een tijdlijn te vinden van het gehele War-Z verhaal.

Het zou niet slecht zijn als Steam een moderatiesysteem krijgt voor de omschrijvingen van spellen die verkocht worden. Nu blijft informatie die simpelweg niet waar is erg lang op een productpagina staan en worden kopers langdurig om de tuin geleid. Het is in Valve's voordeel wanneer Steam het vertrouwde platform blijft om spellen (en straks ook meer andere programmatuur) online te kopen.

Dit houdt niet in dat Steam alleen programmatuur van hoge kwaliteit moet aanbieden, maar wel dat omschrijvingen van producten correct zijn. Voor het eerste wordt namelijk de fabrikant afgerekend, voor het tweede de winkel.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 december 2012 15:52]

Was ook slechte marketing, ze deden het inderdaad voorkomen alsof er allerhande features in zaten die nog niet ontwikkeld zijn, wat op zich gewoon een vorm van fraude is.

Nou is dat nog niet zo erg maar de lead developer is er ook nog eens mega arrogant over in interviews en geeft consumenten de schuld "van het verkeerd lezen" van de teksten.

http://uk.pc.gamespy.com/pc/the-war-z/1226980p1.html
Update: Titov has posted a new apology on The War Z's forums. However, it claims that we "misread information about game features," not that Hammerpoint incorrectly stated that features would be included.
Ik speel al sinds de alpha en op zich is het wel een vermakelijk spel, maar nog lang niet af. Zeker niet uit BETA zoals ze claimen.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 20 december 2012 15:39]

De CEO is in ieder geval een eikel, gelukkig heeft hij nu competente PR slaafjes in dienst genomen, die de schuld kunnen afschuiven op "miscommunicatie" (Total Bullshit)

En nog leuker: de map die 100sq km moet zijn, is slechts 15sq km volgens berekeningen van users.
Daarnaast kun je niet eens een rivier overzwemmen, maar blijf je tegen het water "aanbotsen"....

De ultieme cash-grab actie.
Day -Z -> maakt mod voor bestaande War.Inc. game -. released shitty versie op Steam -> protest-> misscommunicatie...

Lekker geloofwaardig jongens.
Als ik dit zo lees snap ik weer waarom ik zoveel vertrouwen heb in Valve met Steam. Als je ontevreden bent krijg je gewoon je geld terug. Ik zeg warme douche voor Valve :Y)
Dayz is een hele andere game natuurlijk, war z bedoel je ;)
Ik bedoelde te zeggen: Sergey ziet het succes van Day-z. Haalt zijn oude game War Inc van stal, zet er een paar zombie settings in, maakt het lekker buggy en tada: War-Z!
Korte samenvatting: het komt er op neer dat WarZ een soort ripoff van DayZ is, tot aan het logo aan toe, en gemaakt door de maker van de slechtste game ooit:

http://www.youtube.com/watch?v=dD3OfVVVI88

Het spel werd zonder beta-aankondiging verkocht op Steam, en er werden features beloofd die er nog niet eens in zaten. Velen hebben het spel gekocht om vervolgens bedrogen uit te komen.

Wat ze onlangs ge´ntroduceerd hebben is een respawn time van 4 uur die je kan afkopen tot 1 uur, waarmee extra geld in het laatje geharkt wordt.

Er worden een hoop punten besproken in onderstaande filmpje, waarin de developer aan de tand gevoeld wordt, maar er wordt aardig omheen geluld:

http://www.youtube.com/watch?v=B2ZKq74AGj4

Al met al heeft dit Valve / het team achter Steam doen besluiten om WarZ niet meer via Steam te verkopen.

[Reactie gewijzigd door _eXistenZ_ op 20 december 2012 21:22]

Tja, ze proberen snel nog even wat in te pikken van de populariteit van DayZ ...
}> geweldig dat het als een boomerang terug in hun gezicht is gevlogen.

Reactie van Steam is wel vrij goed: spel na 2 dagen al terug van Steam halen + refund beloven van iedereen die het terug wilt inleveren.
Ik vind dit een goede zet van steam. Ik heb het "spel" gisteren gehaald, maar was echt veraasd over de gebrekkige communicatie vanuit de steamstore. Het werd niet aangegeven dat dit niet het volledige spel was de respawn functionaliteit die ze tussen neus en lippen door hebben veranderd en bovenstaande. Veel mensen zijn door dit bedrijf op een zo genoemde zwarte lijst gekomen, omdat (ze in mijn ogen) een refund hebben gevraagt. Zij kunnen dus op dit moment geen gebruik meer maken van de door hun gekozen betaal weg. Perfect voorbeeld van hoe je het dus niet moet doen als ontwikkelaar...
Miskoop van het jaar voor mij.
Ontbrekende features is nog zwak uitgedrukt. Grafisch stelt het niets voor, je kan niet eens zwemmen (er is gewoon een onzichtbare muur waar water is) en aangekochte items verlies je ook emteen als je dood gaat. Als je van een heuvel afkruipt krijg je alsnog fall damage. En zo zijn er nog veel meer problemen. Aldus https://www.youtube.com/watch?v=RtKAm3nzg6I

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 20 december 2012 15:43]

Het is ook niet zo dat ze echt veel keuze hadden natuurlijk.
Ik ben ook blij dat het geen beurs genoteerde bedrijf is, daar zouden ze dit waarschijnlijk nooit doen, omdat het hen geld zou kosten en de aantallen toch redelijk beperkt zijn.
WarZ en DayZ zijn in concurrentie met elkaar. De makers van WarZ hebben een oudere game-engine van hun zelf hergebruikt en DayZ is een mod van een Armaspel. Ik heb beide via Youtube en op het forum gevolgd omdat het concept zeker potentie heeft maar beide spellen hebben het niveau van een beta.

Ik vermoed dat WarZ vroegtijdig is gelanceerd om zo (mede via Steam) de userbase te vergroten en zo DayZ (de directe concurrentie) dte vernietigen. Dat is leuk maar als je product niet voldoet aan de features die je zelf spiegeld wordt het natuurlijk niets.

Het is eigenlijk jammer voor de gamers. DayZ is traag in ontwikkeling omdat het door fans wordt gemaakt en WarZ is meer voor geld te harvesten krijg ik de indruk. Het zou leuk zijn als een groot bedrijf echte moeite er in zou besteden.
Als ik dit zo lees snap ik weer waarom ik zoveel vertrouwen heb in Valve met Steam. Als je ontevreden bent krijg je gewoon je geld terug. Ik zeg warme douche voor Valve :Y)
Deze game had nooit op Steam mogen komen. Wat mij betreft slaat Valve de plank mis met het toelaten van games op Steam. Zijn ook een paar andere onlangs verschenen waarbij veel problemen en bugs waren.
DayZ heeft ondersteuning van Bohemia en onlangs zijn er 10 developers bijgekomen. Ze zijn er nu echt serieus mee bezig. Vooral omdat de standalone binnenkort moet uitkomen.
Heb het artikel gesubmit. Om nog even verder aan te vullen:

- War Z heeft eerder al de ToS van League of Legends klakkeloos overgenomen (http://www.joystiq.com/20...gue-of-legends-agreement/)

- War Z heeft afbeelingen van zombies van The Walking Dead gecopy/paste en gebruikt alsof ze van zichzelf waren (http://kotaku.com/5969927...ped-from-the-walking-dead)

- Ikzelf (en nog genoeg anderen) zijn verbannen op de War Z fora nadat ik daar zei dat ik het niet eerlijk vond dat er met dingen gepromoot wordt die (tot nu toe) nog niet in het spel zitten. De reden die bij mijn ban staat luid "STFU". Om nog maar een voorbeeld te laten zien: http://img.pr0gramm.com/2012/12/z.jpg

- Om maar uit hun huidige ToS te citeren: "ONCE YOU AGREE TO THIS TERMS OF SERVICE AND THE END USER LICENSE AGREEMENT FOR THE GAME (THE "EULA") AND SERVICE FOR THE GAME COMMENCES, YOU WILL NO LONGER BE ELIGIBLE FOR A REFUND FOR ANY AMOUNTS OR OTHER CONSIDERATION PAID BY YOU FOR THE USE (OR FUTURE USE) OF THE GAME CLIENT OR THE SERVICE." (http://kotaku.com/5969784...azy-detail-we-know-so-far)

[Reactie gewijzigd door Sephyros op 20 december 2012 20:17]

Nee, ik krijg het geld van ze terug in de vorm van geld in hun digitale wallet. Terug betalen in echt geld weigeren ze. Zelfs als ik ze wijs op onze 'koop op afstand' wet en het Europese consumenten recht. Zo warm is hun douche niet.
Als ik dit zo lees snap ik weer waarom ik zoveel vertrouwen heb in Valve met Steam. Als je ontevreden bent krijg je gewoon je geld terug. Ik zeg warme douche voor Valve :Y)
Vergeet niet dat dit bij wijze van hoge uitzondering is. Ze moeten wel door de hoge publieke druk. Normaal gesproken heb je gewoon dikke pech. Ik vind een koude douche eerder op z'n plaats omdat ze de games en de claims blijkbaar zelf helemaal niet controleren. Steam is een mooi platform, maar ze zouden wat mij betreft best wat meer mogen screenen. Valve pakt (volgens mij) net als Apple 30%, maar doet er eigenlijk veel minder voor. Laat ik vooropstellen dat ik absoluut niet censuur wil zoals bij Apple, maar een kwaliteitscontrole en vooral het controleren van claims in de omschrijving, lijken me zeer gewenst.
En ook is de DayZ mod nu in de handen van de community. De code is beschikbaar op GitHub en er worden steeds meer dingen toegevoegd door de community. De echte makers van de mod zijn nu vol bezig aan de standalone.
Dat je aangekochte items verliest als je dood gaat is juist het idee van het spel. Bij spellen als L4D (maar ook gewoon CoD e.d.) ren je gewoon schietend op alles af, ga je dood dan respawn je toch en doe je het opnieuw. Doordat je daar alles verliest denk je wel twee keer na voordat je iets doet en ben je ook veel voorzichtiger.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013