Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 50, views: 16.343 •

Google heeft opnieuw zijn dochterbedrijf Motorola afgeslankt. De tak van het bedrijf dat settopboxen maakt is verkocht aan Arris voor een bedrag van 2,35 miljard dollar, omgerekend 1,8 miljard euro. Eerder maakte Google bekend dat bij de smartphone-tak ontslagen vallen.

Met de verkoop van de settopbox-afdeling, genaamd Motorola Home, krijgt Google naast een deel in geld ook aandelen van Arris, een bedrijf dat hardware voor kabelmaatschappijen maakt; met de deal wordt Google voor 13,5 procent eigenaar van Arris. Overigens moet de overname van de bewuste Motorola-tak nog wel worden goedgekeurd door de autoriteiten. Vermoedelijk kan de deal dan in het tweede kwartaal van 2013 worden afgerond.

Eerder bleek al dat Google veel van de activiteiten van Motorola af wil stoten. Er moeten minder smartphones worden uitgebracht en ook het werknemersbestand wordt verkleind, waardoor veel mensen hun baan verliezen. Daarnaast gaat Motorola het fabriceren van mobieltjes uitbesteden.

Het is bekend dat het Google bij de overname met name ging om de patentenportfolio van Motorola: met die patenten wil het zijn mobiele platform Android verdedigen tegen patentzaken van onder meer Apple en patentbedrijven. Bij de overname speculeerden sommige media nog dat het Google juist mede te doen was om de settopboxen: dat zou de hardware kunnen maken voor Google TV, het tot nu toe weinig succesvolle tv-platform van Google.

Motorola settopbox

Reacties (50)

''Google koopt motorola voor 12,5 miljard dollar''

http://www.nrc.nl/nieuws/...-voor-125-miljard-dollar/
En verkoopt een tak voor 2.35 miljard dollar.

Uiteraard denk ik dat ze ook veel voordeel uit hebben gehaald hoor.

Weet iemand meer over dit onderwerp? Graag info :D

Grtz

[Reactie gewijzigd door Roww88 op 23 december 2012 15:58]

Erg slecht van google. Een groot bedrijf kopen puur voor de patenten. Vervolgens het bedrijf slopen door het te laten afslanken en kleine stukjes te verkopen.
Google gaat langzamer hand het "evil" imago krijgen ala microsoft.
Denk het niet als ze nou met Motorola Nexus toestellen gaan komen.
Mee eens - maar het is typisch Amerikaans. Meedogenloos op het doel afgaan en zich nergens anders voor interesseren.
Google kocht Motorola voor 12.5 miljard, met dit verkoop kunnen ze een beetje de overwaarde van het bedrijf weer terug verdienen.

Tevens past dit wel in de strategie plaatje van Google. Ik denk dat ze meer willen met het telecom deel waardoor ze dit deel wel moesten afstoten omdat het niet bij de core business paste. Google had een verlies van 527 miljoen in Q3 2012 op het bedrijfsresultaat van motorolla. (22mil op de homeproducts en 505 op de telecom.) Hieruit blijkt dat het niet goed gaat met het telecom deel. Met het verkoop van dit deel kunnen ze weer nieuwe investeringen in het telecom deel van het bedrijf doen. Ze moeten hun producten weer innoveren. Met dit geld bedrag kunnen ze weer structurele veranderingen in brengen.

[Reactie gewijzigd door AwesomeKid123 op 20 december 2012 11:11]

Eerder bleek al dat Google veel van de activiteiten van Motorola af wil stoten. Er moeten minder smartphones worden uitgebracht
Dat snap ik niet, in de VS zie je best veel mensen rondlopen met Motorola smartphones, ik denk dat Google hier op lange termijn een sterker merk van kan maken ipv het steeds uitbesteden van haar Nexus hardware aan fabrikanten als LG die de capaciteit niet aankunnen, waardoor de markt niet optimaal bedient wordt.
Zeker, het is heel goed voor Motorola als ze Nexusjes mogen maken.
Bij de overname speculeerden sommige media nog dat het Google juist mede te doen was om de settopboxen: dat zou de hardware kunnen maken voor Google TV, het tot nu toe weinig succesvolle tv-platform van Google.
dat vond ik ook opvallend eraan dat ze juiste en onderdeel voor settopboxes verkopen, juist een specifiek deelgebied waarin nog veel mogelijkheden liggen en een innovatief product de markt zou kunnen revolutioniseren (maar waar ook apple het moeilijk doet en de Apple TV nog lang niet tot zoiets heeft weten te innoveren)...

anderszijds is het natuurlijk best mogelijk dat Google bewust inziet dat n settopbox-hardware/toepassing dat vermoedelijk nooit zal kunnen bereiken en ze juist kiezen op een brede aanpak die juist inzet op het innemen van een strategische positie op de markt voor TV-content-aanbieders en dn is een groot aandelenpakket in Arris misschien wel een hl slimme keuze; Dat is een spin in het web voor zulke diensten end eze zal kunnen bealen wat kabelmaatschappijen uiteindelijk hun klanten ter beschikking stellen (en hier specifiek contentdiensten aan koppelen)
Volgens mij wordt in elke smart tv al Youtube ingebouwd. Ik denk dat een eventuele Google TV op die zelfde manier aan partners overgelaten wordt.
Uiteindelijk houden ze een flinke vinger in de pap bij het bedrijf wat deze divisie overneemt. Zou zomaar kunnen dat Google zich wil blijven richten op software, ook voor dit soort settopboxen, en dat dit bedrijf de hardware (Nexus) gaat maken
Hetzelfde gebeurt nu met Kodak. Bedrijven zoals Motorola en Kodak hebben zo'n goede/grote patenten portefeuille dat grote bedrijven zoals Google maar ook Apple en Microsoft daar graag gebruik van willen maken.

Google koopt een bedrijf vaak om zijn kennis om zo hun eigen product gamma uit te breiden maar bij Motorola ging het vooral om de patenten.
Hetzelfde gebeurt nu met Kodak. Bedrijven zoals Motorola en Kodak hebben zo'n goede/grote patenten portefeuille dat grote bedrijven zoals Google maar ook Apple en Microsoft daar graag gebruik van willen maken.
Het grote verschil tussen Motorola en Kodak is wel dat Motorola gewoon is overgenomen en nu uit elkaar geknipt wordt (of dat een goed idee is, is ook maar de vraag), maar Kodak lag toch wel iets anders aangezien die compleet failliet zijn verklaard.

Voor de rest heb je gelijk, bij Nortell zag je hetzelfde: bedrijf failliet, run op de patenten.
Met Motorola gaat het ook niet goed, als ik Google CEO was zou ik ze maar laten deelnemen aan het hele Nexus project.
Dat zou denk ik heel onverstandig zijn. Motorola is Google... Android is Google... Motorola met een Nexus ruikt dan als snel naar concurrentie met de Android partners. Microsoft waagt dat misschien wel, maar ik denk dat Google iets behoedzamer te werk gaat.
Als je nog een jaar had gewacht was Motorola ook failliet geweest.
En nu komt de aap uit de mouw, het ging Google dus alleen om te patenten portfolio van Motorola. Welkom Google, je behoord nu tot de andere grote bedrijven die bedrijven overnemen en uitmelken. Hoe lang voordat Google in de aanval gaat met hun patenten.
En nu komt de aap uit de mouw, het ging Google dus alleen om te patenten portfolio van Motorola.
Die aap was zo groot dat ie ook moeilijk te missen was. Al voor de overname was iedereen het er over eens dat het Google alleen daar om ging. Als die aap je nu pas opvalt, dan heb je niet erg zitten opletten. :)
Je hebt ze gewoon nodig. Als je iets wilt produceren zijn patenten altijd handig, het hoeft niet per se slecht te zijn.
Google heeft al een hele tijd geleden aangegeven dat zij hun vermogen gebruiken voor het aankopen van patenten.
Zelf doet Google niet mee aan de patentenoorlog, maar zij zien in dat hun positie sterk moet zijn om aanvallen van andere af te kunnen slaan.
Gezien het feit dat Google 13,5% van de aandelen van Arris in handen krijgt ipv cash kan dit er juist ook op wijzen dat Google op gegeven moment ook in de settopbox hardware markt wil stappen (software doen ze al met Google TV).
Of het betekent dat Arris niet genoeg cashflow had en het gedeeltelijk met aandelen heeft betaald.
Vergeet niet dat Google graag van bepaalde gedeelten van Motorola af wil, het gaat immers niet zo lekker met Motorola. Dus wellicht hebben ze wat concessies met betrekking tot die deal. Al hangt af van het feit hoe de aandelen van Arris staan.
Welke aap ?
Google heeft nooit ontkent dat ze Motorola hebben overgenomen voor hun patenten

http://techcrunch.com/201...uisition-conference-call/

Zoals je hier kunt lezen diende deze overnamen vooral om het android ecosyteem te beschermen en de fabrikanten die worden aangeklaagd bij te staan .
met de +17.000 patenten moet dat lukken lijkt mij .

Verder lijkt het mij meer dan logies dat ze Motorola verder afslanken de verliezen stapelen zich op....
was het lekker onder je steen?
Volgens mij was het altijd al de bedoeling om door middel van deze patentenaankoop de verschillende fabrikanten, die Android als OS op hun mobieltjes gebruiken, te ondersteunen in hun juridische strijd tegen Apple.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 20 december 2012 11:29]

Die aap die liep al een paar maanden gewoon los hoor. Dat jij hem nu pas ziet slingeren ligt meer aan jou. Google heeft daar nooit geheimzinnig over gedaan.

Al het overige waren speculaties. Zo zou Google met Motorola zelf de Nexus telefoons gaan maken. Daar hebben we ook nog niets van gezien, maar mogelijk komt dat nog. Patenten was echter reden 1, omdat Motorola verder echt helemaal omgevormd moet worden om er ooit nog een fatsoenlijk winstgevend bedrijf van te maken.
Dit noemt men reorganiseren. Dat doet vrijwel elk overgenomen bedrijf, want je kan veel zeggen, maar goed ging het niet met Motorola.
Dit noemt men niet reorganiseren, dit noemt men een doodsteek waarvan uiteindelijk de werknemers de dupe zijn. Met als enige doel nog grotere megawinsten voor het moederbedrijf..

Google probeert zorgvuldig van het big bad imago weg te blijven, maar met deze aktie hebben ze voor mij eindelijk bewezen dat er sinds de beursgang een zelfde klimaat heerst als bij M$ en de appeltjes boom
Motorolla is gered door Google, dat bedrijf was in principe failliet. Google heeft er meer dan 10 miljard tegenaan gegooid, mogen ze daar ook wat van terug zien?
Dit noemt men niet reorganiseren, dit noemt men een doodsteek waarvan uiteindelijk de werknemers de dupe zijn. Met als enige doel nog grotere megawinsten voor het moederbedrijf..
Euh. Je snapt hopelijk wel dat het hier om een verkoop gaat? Het zou best kunnen dat Arris nu werknemers gaat ontslaan, maar dat lijkt me dan eerder aan Arris' toe te schrijven.

Voor wat betreft de ontslagen bij de smartphone-tak vind ik het prima dat je de verantwoordelijkheid bij Google neerlegt. Het is duidelijk dat ze daar flink hebben gereorganiseerd in de hoop om Motorola winstgevend te krijgen. Er is nog niet echt veel bewijs dat dat ook gaat lukken, maar wellicht is over enkele jaren de doorgegroeide telefoontak van Google wel een gezonde business. Time will tell.
Edit: is reactie op Lord.Bachus

Als er winst wordt gemaakt is dat niet de doodsteek. Je kijkt niet naar het grotere geheel. Liever een klein bedrijf dat een paar duizend mensen in dienst heeft en winst maakt, dan een bedrijf met tienduizenden dat failliet gaat.

Wat mensen vaak niet begrijpen is dat de lijn tussen faillisement en miljardenwinst flinterdun is. Je kunt als CEO niet sturen op een bedrijf dat net genoeg winst maakt om iedereen een leuk salaris te geven. Het is of miljoenenwinst, of kapotgaan. Je moet nu eenmaal een buffer opbouwen en kunnen blijven investeren.

Mensen die dat niet snappen hebben echt geen kaas gegeten van economie en bedrijfsvoering.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 20 december 2012 08:46]

Elk normaal bedrijf gaat even goed kijken naar zijn activiteiten. Als 1 van je activiteiten het maken van settopboxen is dan zou ik als leiding even goed nadenken of ik hier op lange termijn winst mee kan maken. Als je kijkt waar de markt heen gaat dan weet iedereen dat deze markt niet zo booming is vergeleken met bijv 3/4 jaar geleden
Dat is toch niets nieuws? Het lijkt me ook een logische stap.
Maar zo vreemd is dat toch niet..? Hoe wil je anders producten maken zonder de patenten.. Als Google bepaalde dingen wil ontwerpen/produceren maar daar hebben ze de patenten voor nodig, zullen ze toch op een of andere manier hier aan moeten komen..
Misschien moet je eens gaan kijken bij bedrijven die eigendom van particulieren zijn, zo zijn er veel grote bedrijven die heel anders kijken naar ondernemen.

Neem Philips na de oorlog, huizen bouwen voor de werknemers de verschillende psv sportclubs. Dit soort ondernemers kijkt verder dan alleen maar meer meer en meer. Helaas Philips nu ook niet meer

Sociaal en Communist, ik weet niet in welke tijd jij leeft maar je wereldbeeld zou je eens moeten bijstellen. Je bent meer aanhanger van ieder voor zich en de rest zoekt het maar uit ?

Wat betreft Google, ze hebben ook niets met de aankoop gedaan, geen support geen nieuwe dingen ze laten het gewoon doodbloeden. Voor werknemers is dat het ergste dat je kan hebben. Of je trekt meteen de stekker er uit of je gaat actief verder. Het laten doorbloeden is mensen onnodig hoop geven dat ze hun baan misschien toch houden.
Je hoeft niet de patenten te hebben, je kan ook licenties nemen op de gepatenteerde techniek.
Maar als het om heel veel patenten gaat kan het goedkoper zijn om een bedrijf over te nemen blijkbaar. Google is ook gewoon een bedrijf net als alle andere. Of dit nou echt "evil" is laat ik dan in het midden.
Google is ook gewoon een bedrijf net als alle andere.
Is het captain Obvious dag vandaag en heb ik de memo daarover gemist?

Google is gewoon een beurs genoteerd bedrijf met een winst oogmerk. Het "Don't be Evil" statement is gewoon marketing. En zo goed als Dash echt niet 'witter dan wit' wast, en Red Bull geeft je in het echt toch echt geen vleugels.
Wat had je dan verwacht? Waarom zouden ze revolutionair anders zijn? Ze hebben dezelfde doelstelling als elke andere beursgenoteerd bedrijf: winstmaximalisatie.
Dus als je patenten kunt kopen en daarmee goedkoper uit bent vindt jij dat je de licenties moet nemen? Vreemde conclusie.
Bovendien: de prijzen van hun producten doet me toch denken dan dat ze niet net als elk ander bedrijf is. Ze hoeven niet zo nodig het onderste uit de kan.
Het gaat Google er meer om sterker te staan tegen de bedrijven die hun en de Android fabrikanten aanklagen. Als je eigenaar bent van de patenten dan kan je onderhandelen met degene die je aanklaagt of een counter rechtzaak beginnen tegen ze. Dat kunnen ze niet als ze het alleen in licentie gebruiken.
Toch blijft het jammer dat door zo'n overname het oorspronkelijke bedrijf langzaam kapot gemaakt wordt. Nog een paar jaar, vrees ik, en de naam Motorola is voorgoed verdwenen.

Ik weet het, dat hoort er bij, maar laat me even zwijmelen bij al die prachtige processoren, zoals de 6502, 6510, de 68000... Ik heb me suf geprogrammeerd op die dingen (lekker in assembler op de C64 en de Amiga). En was de PowerPC ook niet van Motorola?

Op mobieltjes-gebied kon het bedrijf me nooit zo bekoren, of het moest de eerste Razr zijn. Dat was een aardig eigenzinnig model.

[/nostalgie-modus]
motorola blijft gewoon bestaan want google heeft alleen de consumer afdeling overgenomen! de zakelijke is nog zelfstandig net zoals volvo je hebt de auto divisie en de vrachtwagen divisie! en google word mede eigenaar van arris
@mr.maestro

Aahh, die goeie ouwe 6502 :-) Een wereld processortje! Niet in de laatste plaats omdat ie model stond voor de eerste ARM (wat toen nog stond voor Acorn RISC Machine) processor, waarvan we nu allemaal rondlopen met een achter-achter-weet-ik-hoevver-achterkleinkind in onze telefoons. De 6502 was trouwens niet van Motorola (maar wel ontworpen door een ex-motorola engineer)

[Reactie gewijzigd door VoidBrain op 20 december 2012 12:00]

Was Motorola op smartphone gebied zichzelf al niet kapot aan het maken, of in theorie zelfs al kapot?

@elmuerte, dat is niet de conclusie die ik trek :)
Dit gaat redelijk off-topic, maar de processor tak is al jaren geleden afgesplitst van Motorola en doorgegaan onder de naam Freescale (inclusief bijbehordende patenten trouwens)
Het huidige Motorola heeft alleen nog in naam een link heeft met die oude CPU's.
Hoezo 'evil'? Gewoon slim handelen toch.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.