Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 135 reacties

Blizzard heeft onlangs enkele duizenden accounts gesloten, zo heeft het bedrijf op zijn forum bekendgemaakt. Het gaat om accounts die 'gebot' werden. De makers van de bot Demonbuddy, die eerder al door Blizzard werden aangeklaagd, hebben hun bot stilgelegd.

Blizzard vecht al tijden tegen mensen die het spel financieel proberen uit te buiten, maar tot nog toe leek het bedrijf weinig successen te boeken. Een week eerder werden er al enkele honderden accounts gesloten, maar gisteren gingen er duizenden op de schop, aldus een community manager van Blizzard. De gesloten accounts zouden 'botters' zijn, mensen die een programma gebruiken om de handeling in het spel te automatiseren en op die manier snel te levelen of items te vinden, die dan verkocht kunnen worden.

Op de fora van het programma Demonbuddy, dat eerder al door Blizzard werd aangeklaagd, worden de claims van Blizzard bevestigd. Honderden mensen geven aan dat hun accounts zijn gebanned. Sommige personen exploiteerden tien en soms wel honderd accounts. De makers van de bot hebben deze inmiddels stilgelegd. Er gaan geruchten dat ook gebruikers van andere bots verbannen zijn, maar de kans is klein dat alle botters daadwerkelijk zijn uitgeschakeld.

Het vermoeden bestaat dat Blizzard een grote schoonmaak houdt voordat het de pvp-patch uitgeeft, maar de botters verstoren ook de economie. Zo kan er tegenwoordig al een miljoen aan goud aangeschaft worden voor 25 eurocent, het minimum dat Blizzard vast heeft gesteld. Toen het spel enkele maanden uit was, was 1 miljoen goud nog ruim 2 euro waard. Verder meldt Blizzard dat het in een toekomstige patch mogelijk wordt om botters direct aan te geven bij de ontwikkelaar, mocht een speler dat vermoeden hebben.

Reacties (135)

Reactiefilter:-11350131+198+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
ik ben blij dat deze banwave er is. ik ben zelf 1 van de meest ervaren hardcore spelers ter wereld en kwam tot de conclusie dat als ik bij de top wou blijven horen ik vroeg of laat niet kon achterblijven. oftewel verplicht bots laten draaien. ik ben blij dat dit nu niet meer hoeft en ik deze stap niet noodzakelijk hoef te zetten en gewoon lekker de game kan blijven spelen zoals het hoort.

het zal even duren voordat de economie weer iets hersteld maar hulde voor blizzard met deze aktie. beter laat dan nooit.
Waarom moet je dan ook geld kunnen verdienen in een game, dit trekt allerlei soorten van criminaliteit aan. Hadden ze werkelijk gedacht dat mensen dit niet gingen proberen exploiten?
@m8trix
die real-money markt in diablo hebben ze er volgens mij juist ingestoken om het 'zwarte' circuit wat tegen te gaan.

in-game goud wordt toch wel verkocht voor echt geld, of de makers het nu toestaan of niet.
Op deze manier hebben ze bij Blizzard ook een vinger in de pap.
@Zer0Cool
die real-money markt in diablo hebben ze volgens mij juist ingestoken om
Blizzard is zelf met dit verhaal gekomen voor het spel uit was. Don't remember?

Denk eens even na:
Echt geld gebruiken ipv fictief geld om het zwarte circuit tegen te houden.
Volgens mij zijn er wel veel effectievere middelen om dit tegen te gaan.
Ik denk dat de marketting divisie van Blizzard effectiever is dan hun anti-cheating div.
Je bent er recht ingestapt ;-)

RMAH zit in het spel omdat Blizzard er geld wil aan verdienen.
De gedropte items zijn bestemd voor gemiddeld 8 levels lager ... goed voor verkoop.
In andere games kan je de goeie drops nog niet gebruiken als ze vallen.

Ik ben zelf gestopt met het spel omdat het er zo vet opligt dat het hele spel afgestemd is op de RMAH. In vergelijking met Diablo II en de Sacred serie is Diablo III betreffende gamepley een flop. Het enige dat het spel nog iets van waarde geeft is de grafische kwaliteit (wat voor mij weinig waarde heeft) en het verhaal. Het belangrijkste aspect in dit soort games, het attribute system, is in Diablo III gewoon slecht, dood eenvoudig, boring.
Ze faciliteren nu iets dat spellen verneukt. Dat het toch gebeurt is waar maar dat betekend niet dat je het moet faciliteren zodat Blizzard er ook nog iets aan verdient. Ze hebben het nu zo gemaakt dat je afhankelijk bent van de real-money market en iedereen wilt geld zien dus voor goud krijg je niets. Het houdt dus niets tegen het maakt het alleen erger.
Waar in D2 dit alleen voor de diehards was wordt nu iedereen met zijn neus gedrukt op alle epic items in de AH met de prijs in Euros erachter.

Je kan je afvragen of het real money systeem beter af was in het zwarte cicruit voor de diehards...
Die real money market zit er niet enkel in om de zwarte handel wat tegen te gaan. Die zit er ook in om extra inkomsten uit de gebruikers te genereren aangezien Blizzard een percentage (15% afaik) opstrijkt van de transacties.
@m8trix
die real-money markt in diablo hebben ze er volgens mij juist ingestoken om het 'zwarte' circuit wat tegen te gaan.

in-game goud wordt toch wel verkocht voor echt geld, of de makers het nu toestaan of niet.
Op deze manier hebben ze bij Blizzard ook een vinger in de pap.
Alleen kwam de RMAH 2 maanden na release van de game uit, het gros zat toen al tegen de inferno muur aan te hikken dus MOEST je wel naar een goldseller / zwarte markt.
niet om het tegen te gaan, puur om geld zelf te verdienen.

Activision wil geld zien......zoveel mogelijk tegen minieme kosten.
In Diablo 2 was het een ruime tijd "normaal" om te botten - 't was de enige manier om een beetje mee te komen. Was eigenlijk best wel belachelijk: Na een ladder reset duurde het hooguit een dag voordat de meesten alweer top gear hadden. 2 dagen voordat iedereen weer runewords had.
Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Persoonlijk heb ik altijd een hekel gehad aan botters, omdat zij de economie verstoren. Zodoende is een item wat jij met veel moeite hebt gevonden bijna niets meer waard. Helaas zullen er altijd nieuwe bots/hacks komen, waardoor je dit nooit voor 100% uit het spel kunt bannen :(
Ja, botters. In de real-life economie bestaan ze ook, kwam ik laatst achter: http://en.wikipedia.org/wiki/Algorithmic_trading
Sterker nog, het maakt tegenwoordig zo'n beetje de helft uit van alle beurs transacties IRL. Zie verder ook http://en.wikipedia.org/wiki/High-frequency_trading.

Verschil is wel dat dit alles in principe volgens de regels is in tegenstelling tot de bots in D3. In principe want IRL zijn het eigenlijk de beheerders van de bots die de regels bepalen, maar dat wordt wel een beetje erg off-topic.
Ja en dat is al een paar keer heel goed fout gegaan.

Gek eigenlijk dat dat wel is toegestaan.
Sorry hoor Blizzard creŽert makkelijk instapbare digitale economie wereldwijd wat ook voor de alle armste (wel met pc + internet dan) beschikbaar is. Het is niet meer dan logische, mensen proberen altijd geld te verdienen want geld is overleven als je niet over een gevulde bankrekening beschikt.

Ik heb ooit in WoW een Chinese farmer ingehuurd om me mannetje te levelen, hij blij (of niet als die in een echte sweatshop zat) en 50 euro rijker. Ze weten dat het gebeurd en dat het nooit zal stoppen. Overigens duizenden accounts zegt niks, hoeveel duizend? 10? 100?

Wat gebeurd er met het gold en de items doe al doorverkocht zijn? Je creert een systeem wat gewoon 1 op 1 de wensen van goldfarmers lijkt te vervullen. Blijf gewoon lekker van die hele economie af dan en kijk waar het beland nu zullen de gebande botter overuren moeten het weer te verkrijgen wat ze ontnomen zijn.

Echt geld in dit spel verkrijg je heel simpel door energie verbruik van je pc , als je er serieus geld mee wilt verdienen waarom zou je geen bot laten draaien en lekker buiten gaan spelen? Als het spel nou interessante gameplay bleef bieden oke.

Het is niks meer dan automatisering, waarom elke auto zelf gaan wassen als je er een wasserette neer kan zetten en 30x zoveel autos kan bedienen?
Misschien omdat je daarmee ook de spel ervaring van ANDEREN verkracht?
Die spel ervaring op ecomische gebied was verkracht met real money gebeuren. Bovendien door botters wordt het goedkoper waardoor ook de spelers die er geen maanden insteken goede gear kunnen krijgen.

Ik zie alleen maar voordelen, behalve voor de eerlijke speler die zo geld proberen te verdienen (get a job dan oid). Dat hele systeem is ook niet eerlijk.

Ik speel 2 maanden en er dropt niks echt heel speciaals. Andere gast speelt 1 maand en heeft 25 euro een legendary items binnen gehaalt. Bevordelijk dat de spel ervaring?
Die spel ervaring op ecomische gebied was verkracht met real money gebeuren.
de enige die real money deed met WoW, was jij echter. Niet Blizzard. Daar ben jij toch echt degene die de ervaring voor anderen verkracht met je gold farmer inhuur praktijken.

Ga zelf spelen ofzo.
Je bent volgens mij nog niet bekend met economische principes als 'reference drift' en 'preference drift' als je dat zegt.

Reference drift is het economische principe dat jij het liefst net zo'n grote auto hebt als de buurman. 'Reference' - je wil net zoveel als de ander hebben.

Preference drift is dat je altijd iets meer wil hebben als wat je op dit moment hebt. Ook dat is een belangrijke peiler van de economie (op elk niveau...).

Wat er dus gebeurt op het moment dat, zeg maar even, in WoW een kleine groep topspelers goud gaat inkopen of alts laat powerlevellen, breidt zich dat als een olievlek uit. Want waarom zou jij, als je het ook kunt, onder willen doen voor die anderen die met minder effort en tijd meer kunnen krijgen dan jij?

Je kunt het boycotten van goldfarmers en powerlevellers nooit aan de playerbase overlaten.
Dit is de essentie van bots en farmende Chinezen (overigens is dat niet zo, het zijn voor een groot deel Amerikanen, en ook de Balkan en Rusland doen graag mee); zodra je een economie creeert waar geld aan over te houden is, of waar mensen echte valuta kunnen omzetten, maak je ook een nieuwe markt voor corruptie en misdaad.

Botten is gewoon crimineel, simple as that. Alleen de middelen ontbreken om ze ook als zodanig te vervolgen. Zelfs een game als Guild Wars 2, waar de economie alles behalve ingericht is op botters, lukt het deze mensen toch om elke vorm van balans in de economie te verkrachten, denk bijvoorbeeld aan de prijzen van precursors (nodig om Legendary spul te maken in GW2). Die schoten omhoog dankzij een groep botters en de komst van goldsellers.

Online economieen werken alleen als de enige belangen binnen de online community spelen, en niet daarbuiten.
Is een redelijk punt om misschien de drops te linken aan de algemene speeltijd, als je maar 5u speelt per maand zou je dropchance hoger mogen liggen voor interessante items.

Voor de rest zou je mogen gebanned worden voor het inhuren van een farmer.
Overigens duizenden accounts zegt niks
Jawel, dat zegt iets over de orde van grootte. Duizenden is typisch meer dan 2000 maar minder dan 20.000.
Ik zeg ook niet dat ik het niet snap waarom mensen botten, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het goed vind. En het is ook idd wel een beetje blizzard z'n eigen schuld. Je kan mij niet wijsmaken dat ze de botters er niet tussen uit kunnen (konden) halen, maar dat ze nu pas bannen, want laten we niet vergeten dat ook blizzard geld verdient wanneer iemand ingame geld koopt van een botter.

In d2 had je ook dupers en botters, maar dat was een klein percentage van spelers (voordat de bots public waren, daarna kon je geen baalrun game joinen zonder een bot erin), waardoor je spullen nog enige waarde hadden! Alleen de echte high end gear was duped en de hr natuurlijk, maar de lage zooi was zeker niet waardeloos.

En dat mensen betalen voor bepaalde dienste (lvl services etc.) is een andere discussie. Wanneer jou account gebanned wordt, omdat een chinees bots heeft gebruikt om je char te levelen word je er niet vrolijk van denk ik.
[...]
Wat gebeurd er met het gold en de items doe al doorverkocht zijn? Je creert een systeem wat gewoon 1 op 1 de wensen van goldfarmers lijkt te vervullen. Blijf gewoon lekker van die hele economie af dan en kijk waar het beland nu zullen de gebande botter overuren moeten het weer te verkrijgen wat ze ontnomen zijn.
Mja, at some point wordt het dan wel dodgy als je ook mensen gaat bannen die items gekocht hebben van botters(dat kon je nt weten via AH) of geduplicate items gaat deleten terwij lze betaald zijn met bijv. echt geld.

Beter beseffen ze dat de damage al done is en slopen ze enkel de accs waarmee daadwerkelijk gecheat/gebot is...
Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Persoonlijk heb ik altijd een hekel gehad aan botters, omdat zij de economie verstoren. Zodoende is een item wat jij met veel moeite hebt gevonden bijna niets meer waard. Helaas zullen er altijd nieuwe bots/hacks komen, waardoor je dit nooit voor 100% uit het spel kunt bannen :(
Sorry, maar die economie is inmiddels al compleet vercracked... zowel door botters als blizzard zelf. Items waar ik enkele tientallen miljoenen voor het neergeteld worden opeens generfed en raak ik zelfs voor 500k niet kwijt en bij elke patch upgrade is het maar hopen dat de items die erna te vinden zijn niet dermate goed zijn dat de items die je al had, even goed waardeloos worden(zoals met de 1.0.5 patch: Ook daar ging ik weer voor tientallen miljoenen het schip in :') )

Dan kunenn ze wel blijven wijzen naar de botters, maar eigk slopen ze zelf het 'consumentenvertrouwen' doordat ze 't AH systeem nooit serieus getest hebben...
Altijd leuk die spelers die een hekel aan botters menen te hebben. Maar blij dat ze zijn om maar zo goedkoop mogelijk materials van de AH te kunnen kopen. Aangeboden door een en dezelfde bottende persoon. Maar als ze een battleground verliezen, omdat er botters in hun team zitten, dan zijn de rapen gaar. :o
Nogmaals, het probleem ligt niet enkel bij botters. Er zijn ook simpelweg niet genoeg gold sinks waardoor er constant meer goud bij komt dan er verdwijnt. Dan is het logisch dat de waarde van het miljoen constant blijft verminderen.
"Inflatie" is het woord dat je zoekt.
Niet helemaal, want hoewel er meer goud is, is dit voor weinig geld te koop maar niet makkelijker te verdienen. En dat zorgt voor verwrongen verhoudingen die de casual speler in de handen van goldsellers drijft. Je hebt te maken met twee geldige valuta, waarbij de ene op een andere manier verdient wordt dan de andere. En de ene veel stabieler is dan de ander.

[Reactie gewijzigd door ormagon op 19 december 2012 11:54]

Er is niet makkelijker goud te verdienen, maar wel makkelijker te sparen.

Waar je een paar maanden terug 15 miljoen gold moest hebben voor dat ene item, kost datzelfde item nu 1 miljoen. Wat je dan krijgt is dus alsnog een overvloed aan gold. De fee's die betaald worden is dus een steeds kleinere money sink.

Dus doordat er steeds meer items in het spel bestaan (goede items blijven in omloop) worden ze steeds goedkoper. Doordat ze steeds goedkoper worden is er steeds minder 'money sink'.

Dus inderdaad is het niet makkelijker te verdienen, maar er wel makkelijker aan te komen.
Ze zouden eens om de tafel moeten gaan zitten met de makers van EVE Online.. dže hebben ook gewoon doodleuk een econoom in dienst om de economie te analyzeren en optimalizeren.

Of zouden ze bij Blizzard ook al zo iemand in dienst hebben?
Niet dat het bij Eve Online echt werkt. Zo geweldig loopt die economie ook weer niet. Ook daar blijven misstanden lange tijd in stand.
Wat dat betreft is een Hardcore character ook beter, er verdwijnt veel meer gold in verhouding.
Wel helemaal... Zolang er meer geld wordt toegevoegd dan er in de game kan worden uitgeveven (en dan doel ik niet op ruilhandel onderling maar aan ingame vendors) zal er inflatie optreden.

Zie het als een banen republiek die 24/7 geld aan het bijdrukken is. Dat is immers wat er gebeurd zodra je weer een corspe "loot" ;) .
Zelf de superhero die de "Prime Evil" diablo verslaat is slachtoffer van inflatie.
Ik dacht dat echte helden hun gear vonden in legendarische oorden.
Thanks Blizzard!

[Reactie gewijzigd door behelith op 19 december 2012 14:54]

Nee, deflatie. Door een inflatie wordt alles duurder. Deflatie laat de waarde van een munt dalen.
Zonder het RMAH was dat geen probleem geweest, mensen die nu een waardevol item vinden verkopen dat logischerwijs voor echt geld i.t.t. in-game gold.
De prijzen in het RMAH vallen best mee. Je koopt voor 4 euro al een legendary of set item die in het gold AH voor bv 30 miljoen staat, een bedrag wat ik niet zomaar bij elkaar gespeeld krijg.
Zoveel valt er niet te verdienen in het RMAH zonder bots gezien de lage prijzen.
De prijzen in het RMAH vallen best mee. Je koopt voor 4 euro al een legendary of set item die in het gold AH voor bv 30 miljoen staat, een bedrag wat ik niet zomaar bij elkaar gespeeld krijg.
Zoveel valt er niet te verdienen in het RMAH zonder bots gezien de lage prijzen.
Voor 4,8 euro kun je ook gwn 30 mil gold kopen :+
Klopt, maar als ik eerst op Blizz moet wachten voor alles gechecked is heb ik 30 miljoen maar is het item al verkocht. dan geeft ik liver meteen het geld er aan uit.
echt al die negatieve gedoe over de RMAH.
Iemand die geld wil verdienen met een goed item doet dat door 2000M te vragen voor het item (max bod @ normale AH) en verkoopt dat gold weer op de RMAH (ivm max 250euro).
Er is nog niet 1 moment geweest dat de RMAH betere items had dan de AH.

[Reactie gewijzigd door pstalman op 19 december 2012 13:04]

De vraag is en blijft of zoiets wel kan/MAG.

Ik koop een spel dat is van mij. Dat blizzard vreemde manieren kent om mij SINGLE PLAYER te laten spelen.

In mijn ogen is dit namelijk gewoon diefstal van Blizzard. Dat je niet wil dat deze mensen multi player spelen ok. Maar al het andere (dus single player zonder AH) zou gewoon moeten blijven werken.
In de gebruiksvoorwaarden staat duidelijk dat je niet mag cheaten. doe je het wel dan is het eigen schuld, dikke bult.
De vraag is of het verantwoord (rechtvaardig) is dit zoort regels in te voeren zonder een alternatief. Ze kunnen ook een optie voorzien om die mensen van het netwerk te gooien en enkel single player te laten spelen.
Een singleplayer die niet bestaat ja :l Je moet altijd online zijn dus een alternatief voor als je hebt gecheat is er niet met een always online DRM
Ik koop een spel dat is van mij.
Nee, je koopt een licentie die je het recht geeft om het spel te spelen volgens de voorwaarden die Blizzard stelt.

Je bent eigenaar van het schijfje, maar de software die erop staat is niet jouw eigendom.
Ik ben toch erg benieuwd of dit in een rechtzaak lang stand zal houden als je zegt dat je alleen maar single player wil spelen/speelt. En hier ook redelijke bewijzen voor kan leveren.
Zolang in de voorwaarde staat dat het niet mag en jij gaat er mee akkoord, zal het niet lang stand houden denk ik
Sorry maar er is een gigantische goldsink in het spel, per item die je verkoopt op de auction house pakt blizzard 15% op de verkoopwaarde af. Dat is 150,000 per 1 miljoen goud, ik vind dat een behoorlijke goldsink.
Dat is wel zo maar misschien wel 99% van de spullen die je oppikt zul je verkopen aan de vendor wat alleen maar nieuw gold genereert.
met een gemideld verkoop prijs van 2000 goud per item, kom je op 500 items te verkopen om 1 miljoen goud te verdienen. en je hebt ongeveer 27/28 bag slots voor die items. Dat betekent 20 maal je bags identen + sellen. Zeker voor mensen die endgame spelen, is dat absoluut niet lucratief.

Meeste spelers die al wat gold/gear hebben die laten alle items liggen behalve legendary.
maar weet iemand hoe het zit met de botters op warcraft en starcraft (bij starcraft is er geen gold of zo maar wel reward zoals potraits en decals ik zie zo vaak mensen die de dark voice hebben (1000 keer winnen met zerg terran protoss en random in 1v1) ik geef ze zo vaak aan maar ze blijven maar online komen)
En waarom zou je na 2 jaar geen 1000 wins kunnen hebben?
Ik merk dat veel mensen in online games erg snel op de ban request knop rammen en dat het naar mijn bescheiden mening alleen maar komt omdat de tegenstander meer skilled is.
omdat je niet 250 wins op een dag kan halen

als ik zon dark voice gast zie kijk ik altijd naar archivements en als ze b.v op een dag 250 wins halen uhh 250 wins in een dag ?? never

ik ben er wel mee eens dat veel mensen op de report player knop drukken als ze b.v van een cannonrush of all in hebben verloren

maar ook gewone games hoor
Bannen van botters in Diablo is i.m.h.o een beetje achteraf gelul. In wow gebeurt dit al jaren en daardoor wordt ook in die game grotendeels de economie beheerst.
Sowieso is het onbegrijpelijk dat Blizzard een real money auction in de game gestopt heeft.
Principe pay 2 win is daarmee direct de hoek om komen kijken.

Ze hadden dit beter kunnen voorkomen.. nu proberen ze alleen nog maar te genezen maar het is en wordt steeds moeilijker om de plijster op de zere plek te leggen.
Dat pay 2 win geldt niet in Diablo 3 want je speelt PvE en geen PvP. Je maakt het alleen jezelf wat makkelijker om een hoger MP level te kunnen doen.
Dat pay 2 win geldt niet in Diablo 3 want je speelt PvE en geen PvP. Je maakt het alleen jezelf wat makkelijker om een hoger MP level te kunnen doen.
Ten eerste: PvP komt nog ;)
Ten tweede: Voor 1.0.5 was Inferno voor sommige classes zonder RMAH zo goed als onspeelbaar terwijl andere classes voor nog geen miljoen goud diablo uuuuren konden facetanken.

Had je de verkeerde class gekozen, dan was pay2win je enige optie...
In ieder geval komen de items op de RMAH van andere spelers vandaan; iemand moet dus een uber item gevonden hebben en niet zelf willen gebruiken, voordat het op de RMAH komt te staan.
Pay 2 win is het daarmee niet echt, want die uber items moeten maar net beschikbaar zijn.
Wat als de drop niet voor jouw chacater type valt.
+ je hebt bijna geen ruimte om items op te slaan.
je kan 10 personages aanmaken dus kunnen er minimaal 5 gebruikt worden als stash cq opslag
speel zelf met al de 5 classes en heb ook 5 extra opslag personages aangemaakt
Die items zijn en waren altijd beschikbaar, maar dan wel tegen bizar hoge prijzen (in harde euro's). Waarom? Omdat bepaalde classes vanaf dag 1 alles konden facerollen, terwijl anderen dat niet konden.

En ja, er zijn ook wel degelijk mensen die zonder blikken of blozen 100 euro tegen een goed item aan gooien.
Hoe proberen mensen het spel dan financieel uit te buiten? Dat wordt mij niet echt duidelijk in het artikel.
Diablo 3 heeft een veilingshuis waar je items en ingame-gold voor echt geld kunt verkopen. De botters kunnen veel meer items en gold binnenhalen omdat ze 24 uur per dag actief kunnen zijn.
En als ze dit verkopen verdient Blizzard er 15% van.
Maar des te meer aanbod er van 1 gelijk item is, des te lager de vraagprijs. Dit wil dus zeggen dat de mensen sneller gear kunnen krijgen, maar waardoor de economie dus ook veel sneller op z'n gat ligt.

Als echt goede items ook echt schaars zijn, dan levert dat op den duur meer op dan items die ze voor lage prijzen aan de straatstenen niet kwijt krijgen.
Vrij simpel. Door een bot het spel te laten spelen vind je items en gold, het meeste is niks waard, maar sommige items kun je op de rmah verkopen voor een aardig prijsje = tel uit je winst.
Door geautomatiseerd gold te farmen en dit vervolgens te verkopen. Met als enig doel het maken van winst.
Hoe?

- Door een geleveled character / account in de verkoop te zetten.
- Door een in het spel te verdienen/vinden item in de verkoop te zetten.
- Door in-game goud aan te bieden voor echt geld.
- etc

Er zijn heel wat manieren te verzinnen om geld (echte valuta) te verdienen aan deze game dankzij de manier waarop blizzard de economie (de handel tussen spelers) heeft opgezet.
Hoe proberen mensen het spel dan financieel uit te buiten? Dat wordt mij niet echt duidelijk in het artikel.
Door 100'en miljoen goud te sparen door je pc de hele dag dezelfde dungeon te laten leegraiden en dat te verkopen voor echt geld danwel de legenday items slijten voor teveel :P
ze installeren een programmaatje, een bot, om hun karakter geautomatiseerd gebieden af te stropen op zoeken naar waardevolle zaken. Wat op die manier verzameld wordt, wordt weer verkocht tegen echte § / $.
sneller typen, laca

[Reactie gewijzigd door Laca op 19 december 2012 11:38]

Nu niet meer :+

Maar inderdaad, de lol is er naar de 1001ste run wel vanaf. Wellicht verlicht dit de load op de servers een beetje, want het was soms in de avonduren best wel laggy...
Zo ontzettend kansloze gasten zijn dat die zo'n spel verpesten. Helaas kost het Blizzard veel tijd en geld om dit soort gasten de verwijderen.

Net zo irritant als gasten in BF-3 die een server draaien en dan twee keer met een volle growler op je mijn lopen en je dan vervolgens kicken. Kansloos.
Ze hebben het op zichzelf afgeroepen met het RMAH. Door het kopen van items met echt geld zo prominent naar voren te laten komen hebben ze het hele idee achter het spel verneukt en nog meer goudzoekers aangetrokken.
Ook als ze niet de RMAH hadden geintroduceerd was het gebeurt.
Kijk maar naar een spel als WoW, daar is ook een rijke verkoop-scene.

Nu pikt Blizzard alleen extra geld mee door het officieel aan te bieden.
Onzin,

Dit was in diablo2 een net zo groot probleem.
Je kon een bot de hele nacht pindleskin runs laten uitvoeren oid.

Het was zelfs zo erg dat je kon instellen welke items er opgeraapt konden worden.

Ik heb als wijze van test toen 1 nacht zů'n bot laten draaien, 's ochtends had ik een windforce,grandfather en nog wat spul in mijn inv.
Direct daarna spel eraf gegooid en nooit meer aangeraakt.
In een spel als Diablo snap ik dat botters gebanned worden.

Er zou een game moeten komen speciaal voor botters...
Het moet dan wel een spel zijn waar botten een sport is, en niet voor economisch gewin.

Vroeger vond ik het zo gaaf om bots te bouwen die een game voor mij bestuurden... echter deed ik het alleen bij bijna uitgestorven spellen, zonder active community en moderation, puur als uitdaging om te kijken of ik 3 of 4 accounts kon laten samenwerken om automatisch die ene boss te verslaan.

Reactieve inteligentie bouwen zeg maar.

Ik vind het jammer dat men zo negatief is tegen botten, het is een zeer goede vingeroefening om je programmeer skills, en vindingrijkheid op de proef te stellen.
Ik snap wel dat voor normale gamers het niet leuk is als farm-bots zones disrupten, of de ingame economie ontwrichten, maar dat is echt niet de enige manier om te botten.

Helaas is dat wel de enige manier waarop de meesten het kennen.

Zelf probeer ik mijn neefje van 13 met autohotkey, en het bouwen van macros (player triggered) enthousiast te maken voor programmeren.
Dat is me niet gelukt puur door te vertellen hoe leuk het is/ik het vind.
Maar nu hij ziet wat je er in games mee kan gaat hij ineens zelf proberen scriptjes in elkaar te draaien, veel beter voor zijn toekomst dan consumptief gamen vind ik.

[Reactie gewijzigd door Artimunor op 19 december 2012 11:31]

Je zou eens kunnen kijken naar OpenTTD, sinds een paar jaar hebben ze daar een LUA API voor het schrijven van je eigen bots in. Hebben we een aantal jaren terug mee gewerkt voor een vak AI, was leuk om die tegen elkaar te laten spelen.
raar dat je weggemod wordt, en dat op een IT-ers forum
bedankt voor de tip in elk geval
Het verdienen aan micro-transacties is redelijk succesvol voor game developers. Je maakt mooie pixel's met een database entry, kosten 0 euro. En vervolgens verkoop je dit als superuniek item ingame (kosten ???). Daarnaast zorg je ervoor dat spelers, items kunnen uitwisselen en voila je hebt een bloeiende handel. Dit heeft ook nog als neveneffect, dat spelers meer aan het spel binden en een addictieve factor wordt toegevoegd aan het spel.

Er zullen altijd mensen zijn, die hebberig zijn. Ik heb ingame items in Team Fortress 2 zien verkopen voor letterlijk duizenden euro's. Een vriend van me (mede tweaker) heeft een hoedje in Team Fortress 2 verkocht voor 1100 dollar. Dus het is vrij logisch dat spelers lucratieve methoden gaan bedenken: Items dupen, botfarmen, macro/idle, meervoudige accounts, scamming, etc. De normale uitwassen, die je in het dagelijks leven ook ziet.
De itemverkopen gingen in de RMAH ook al behoorlijk snel naar het maximumbedrag van (volgens mij) 250 euro; Blizzard krijgt daar uiteindelijk ook zijn deel van, 15% als je het naar je paypal account laat uitbetalen (= 32,50, dat verdienen ze waarschijnlijk ook aan een digitale verkoop van het spel zelf), of andere verkopen in Blizzard z'n eigen webwinkel (de andere manier om uit te laten betalen).
15% per verkochte commodity auction (gold, gems etc.) of 1 euro per verkocht item en dan nog eens 15% als je het naar PayPal laat overmaken.
Oh ja, die 1 euro was ik alweer vergeten, kun je nagaan.
Heel leuk die in-game store met echte euro's... Maar de markt is hier gewoon niet klaar voor. Zo lang er geen draconische en solide veiligheidsmaatregelen genomen kunnen worden zul je altijd dit soort exploits blijven houden. Er valt immers veel geld te verdienen.
Wat ik me dan afvraag: hoe veel kan je dan binnen harken met zo'n bot? Is het een leuk zakcentje of een maandinkomen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True