Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 72, views: 13.056 •

Op de dag van release introduceert ontwikkelaar Hammerpoint Interactive een nieuw betaalmodel in mmog-shooter WarZ. Spelers respawnen voortaan pas na vier uur in plaats van een uur, maar kunnen dat afkopen via een microtransactie. Veel spelers voelen zich bekocht.

Eerder deze week kwam WarZ uit, een horror-shooter die als mmog online gespeeld kan worden. De game is populair en steeg direct naar de eerste plaats op de verkooplijst van Steam, waar de game voor 15 dollar aangeschaft kan worden. Ontwikkelaar Hammerpoint Interactive introduceerde op de dag van release echter een nieuwe feature die niet in de bèta van de game opgenomen was. Wie in WarZ doodgeschoten wordt, dient een uur te wachten tot het character weer tot leven komt. Sinds de release heeft Hammerpoint de wachttijd echter opgevoerd tot vier uur. Spelers kunnen nog wel na een uur respawnen, maar alleen als ze daar geld voor neerleggen. Wie doodgeschoten is, krijgt de optie om de tijd te verkorten door 50 Gold Credits te betalen, het ingame betaalmiddel. Spelers kunnen Gold Credits online kopen en 50 GC komt overeen met 30 dollarcent.

Doordat de optie niet in de bèta aanwezig was, voelen veel spelers van de game voelen zich bekocht door de verandering die Hammerpoint doorgevoerd heeft. Op het forum van de game vragen spelers hun geld terug. Een poll op de site maakt duidelijk dat 80 procent van de spelers niet te spreken is over de optie, omdat het betalende spelers voordeel op zou leveren. Wie betaalt kan immers langer spelen en dus sneller zijn of haar character opwaarderen. Er zijn ook spelers die minder bezwaar hebben tegen de optie. Spelers kunnen vijf characters aanmaken, dus als er een wacht op een respawn, kan de speler met een ander character verder spelen. De voorstanders stellen bovendien dat er al langer met microtransacties gewerkt wordt in de game. Spelers kunnen uitrustingsstukken kopen voor hun characters.

WarZ

Reacties (72)

Reactiefilter:-172069+144+212+31
Ik vind 1 uur al vrij lang, laat staan 4 uur.
Meeste games zijn maximaal 1 minuut respawn of zelfs minder..
Day-Z is niet te vergelijken met normale fast action shooters (CoD, BF3) maar is echt een survival/rpg dat is een hele andere instelling en bediend een ander soort gamer.
Ik vind het zelf nogal doorslaan dat realisme met o.a. 1/4uur respawntijd maarja ieder zn ding.

Dat je moet betalen om het spel speelbaar te maken vind ik nogal ver gaan, betalen voor een wapen/voertuig ala maar dit gaat wel erg ver.

edit: Ik bedoel WarZ, zie ook onderstaande reactie/uitleg.

[Reactie gewijzigd door naaitsab op 19 december 2012 13:18]

Naaitsab,

Ik wil even erop wijzen dat de uitgekomen 'The War Z' niet de DayZ Standalone is die verwacht wordt in 2013.
Veel mensen maken deze fout op Steam. Zij denken dat 'The War Z' 'Day Z' is, vanwege de verwarrende naam.

Ik ben sinds de Alpha release, op 15 oktober, actief geweest met het spelen 'The War Z' en het heeft volop kritiek gekregen van mensen die claimen dat de ontwikkelaars 'liegen', bedriegen, 'Day Z' napen, het een mod is van hun respectievelijk ander spel 'War Inc." en meegaat met de hype van 'Day Z' toen het in zijn prime time zat.

Over het betalingssysteem: HET IS NIET PAY-TO-WIN! Ja, er is een Marketplace en ja, je kan dergelijke dingen halen met echt geld, maar die geven bijna geen voordeel. Je kan hoogstens mid-tier ammo halen voor n sniper, maar dan moet je dat wapen ook vinden. Voor de rest is het wat kosmetische items zoals hoeden, combat wapens en wat eten en drinken. Vanuit hier kan je zeggen dat het pay-to-win is, maar het geeft bijna tot geen voordeel van een speler die liever niet GC wil kopen, want ALLES wat in de winkel zit kan je ook in de wereld vinden.
Mensen die het met echt geld hebben gekocht, kunnen het ook weer KWIJTRAKEN door gedood te worden door mens of zombie.

Maar het spel zit nog in zijn kinderschoenen. De release heet niet voor niets dan ook 'Foundation Release'. Het spel zit nu in een staat dat het net uit bta kan, maar nog niet perfect genoeg is voor een echte release en daar zat Hammerpoint Interactive toch wel een beetje fout om het al op Steam te zetten. De user review metacritic is ook een 1.7/10 geworden vanwege onwetende mensen die denken dat het spel al 'klaar is' en kraken het al af.
Als je nou verder de toekomst inkijkt, en met alle features die 'The War Z' zal krijgen: dan kan het spel zeer goed zijn! Er is een grote open markt voor MMO Zombie RPG's, maar Hammerpoint heeft het spel te snel gerusht, waardoor mensen denk dat dit het hele spel is en vragen om vergoeding.

Ikzelf ben blij met het spel en ik probeer de ontwikkelaars te helpen met bug reports en dergelijke. 'The War Z' heeft zoveel potentie, maar het moet nog groeien.

[Reactie gewijzigd door Loouis op 19 december 2012 13:17]

Ah vandaar bedankt voor de uitleg, ik had inderdaad wat meegekregen over dat gelazer.
Ik heb zelf de ArmA mod gespeeld en daar vond ik niks aan, dus dit spel laat ik links liggen maar deze commotie/gezeik is in ieder geval niet prettig voor de ontwikkelaar.

Een naamsverandering kan ook wel handig zijn want echt duidelijk is het nu niet aangezien ik zelf er ook van overtuigd was dat het een uitgebrachte/stand-alone versie van de mod was (Red Orchestra idee)
Ze hebben die naam JUIST zo gekozen omdat ze mensen willen lokken. Hammerpoint is een trieste onderneming als je het mij vraagt. Ze bouwen een halfbakken product op basis van War inc. met minimale inspanning om op de hype rond DayZ mee te liften. Dan brengen ze het vervolgens willens en wetens te vroeg uit ZONDER dit duidelijk te communiceren en adverteren met valse informatie.

En nu ook weer met deze microtransacties... Een feature vervangen door een betaald alternatief, dat pik je toch niet!? Wist je dat als je een wapen koopt voor echt geld, het gebruikt en dan dood gaat, je het kwijt bent? Belachelijk!

Als gamer kan ik dit soort onzin niet goedkeuren.
Als het spel nog niet af is, dan vind ik een verkoop van je "Beta" via steam een redelijk twijfelachtige procedure. Er staat echt NERGENS op de steam pagina dat het spel niet af is.
En de feature lijst klopt niet, dus ik vind het niet vreemd dat mensen gaan lopen klagen.

Als je spel dan al in een beta fase zit, en je spelers dus eigenlijk je spel testen dan vind ik het nogal een zeer vreemde strategie om je testers te beperken in speeltijd door een paywal op te zetten. Niet allen beperk je ze door een uur te moeten wachten, nee je schroeft dat op naar 4 uur. Dus indien je gespawnkilled word heb je een werkdag zitten wachten.

Als we even kijken naar de gemiddelde werk dag, betekende de huidige situatie dat je met pech dood gaat na dat je 10 min gespeeld hebt, en je niet meer kan spelen die dag zonder te betalen.

En het is weldegelijk DAYZ na apen, als ik op steam naar het logo kijk, dan zie ik ergens een "The" staan, en de stylization van het logo is zo dat er niet The War Z staat maar WARZ.

Dit is het moment waarop ze juist klanten moeten zien te binden, het had zeer duidelijk moeten zijn wat je kreeg voor je 15 euro, en wat je nog gaat krijgen.

Wat je nu krijgt is een onaf product, waar je moet betalen om te kunnen spelen. En deze ontwikkeling lijkt mij een voorteken voor verdere micro payment afhankelijke gameplay.

Nickel and dime away.
Het kan wel werken, zie Endless Space, een game die als alpha werd verkocht (wat ook duidelijk werd vermeld op Steam en elders). Het verschil is echter dat Endless Space zelfs in alpha minder bugs had dan de meeste games op release...
Tja, volledig mee eens. Als 1 bedrijf dit soort bullsh*t uithaalt, waar stopt het dan?

De game had verder ontwikkelt moeten worden, maar dat is duidelijk niet het doel geweest van de developers.
Het is ook geen echte beta, Ik speel WarZ sinds de dag dat het uit is en ik kan je vertellen dat de game al goed werkt zoals het is, alle elementen zitten er in en ze voegen steeds nieuwe content toe in de vorm van functies of echte content.

Daarnaast, ja de game concept is natuurlijk door DayZ begonnen maar zeker niet gejat, je gaat mij niet vertellen dat alle shooter NIET op elkaar lijken want dat doen ze wel, alleen hebben ze allemaal een ander tintje.

WarZ is voor de liefhebbers een mooie arcade shooter, er zit weinig realisme in zoals bij dayZ dus voor de mensen die lekker wilt kunnen schieten op mensen zonder dat je goed moet zijn in stealth tactics is dit zeker een aanrader !
Ten eerste, het gaat om WarZ, niet Day-Z. Zie daar de eerste twijfelachtige strategie.

Ten tweede:
Wat heeft realisme met respawn tijd te maken? Respawenen is in geen enkel opzicht realistisch.

Dit is echt gewoon een smerige switch and bait strategie.

Verder had het spel al bergen klachten over de release omdat veel punten die op steam als features worden aangemerkt NIET in het spel zitten, of niet kloppen.
Ze hebben nu een nieuwe catagorie met upcoming features.

Dus, je betaald 15 euro voor een spel dat niet heeft wat het belooft, en word vervolgens dood gemicropayment terwijl het spel geen eens F2P is.

Edit:
Als ik Steam was, dan zou ik deze game er direct uit schoppen. Iedereen gaat nu daar lopen klagen om geld terug. Dat zet meteen een goed voorbeeld voor anderen die het zelfde denken.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 19 december 2012 13:13]

Het was al tijden na de Day-Z mod van ArmA bekend dat er twee spellen uit zouden komen die deze mod meer elan zouden moeten geven en zouden moeten vertalen naar een minder buggy, echt spel.

War-Z en de officiele Day-Z. Dezelfde namen waren onmogelijk, dus in goed overleg is dit eruitgekomen.

War-Z aapt dus niets na, maar heeft gewoon het doel de Day-Z mod en het genre naar een hoger plan te tillen.
Zoals bij Day Z dus, en dat spel is nog vele malen beter ook dan War Z. Ik heb War Z toen als Alpha aangeschaft voor $50 en echt spijt van gekregen, wat een waardeloos spel vergeleken met Day Z. Ik wacht wel op de standalone van de laatste, hopelijk komt die ergens januari uit.
Om vervolgens ge-spawn-killed te worden door iemand met een zaklamp.
Filmpje van CynicalBrit welke de huidige status van het spel goed weergeeft:
https://www.youtube.com/watch?v=RtKAm3nzg6I
Filmpje is een aanrader voor de casual gamer:

Ben je echt een die-hard gamer dan zou ik ook de andere filmpjes kijken die op youtube staan en voor jezelf beslissen of dit je 15 waard is.

Mijn mening is iig hetzelfde als mr TB:

De game maakt niet waar wat het op Steam beloofd, en microtransacties in een game in de staat zoals War Z zich nu verkeerd is echt een NO-GO
Ben het ook volledig met hem eens.
Het enige waar ik positief over ben is dat je geen guns kan kopen, maar daar blijft het ook bij.
Ik zie een groot gebrek aan speelervaring (hutten/boerderijen)
Geen afstandswapens nee, maar een knuppel is er in vele vormen te vinden.

Helaas kun je echter niet zien of de n meer schade doet dan de ander, als het al meer schade aanricht dan met een zaklamp...
Verschrikkelijk.

Niet eens kunnen zwemmen? Fall damage door een randje van 5 cm?

15 euro voor dit misbaksel en dan nog 15 euro? Al was het pre-alpha, dan nog niet.
haha, die falldamage.. Ik dacht dat ik werd beschoten toen ik een bergje af kroop :P...

Ik vraag me ook af op 'dekking' zoeken door te kruipen wel zin heeft als je op 200 meter afstand ligt, want de plukjes gras worden maar tot een bepaalde afstand gerenderd.
als dit pre-release bekend was, geen probleem. deze handelswijze van eerst het spel verkopen en dan zo'n gamechanging aftroggel mechanisme inbouwen is in en intriest.
Het is nog mooier, op de steam page van de game werden namelijk een hele hoop features beloofd die nog lang niet in de game zitten. In principe verkoopt steam gewoon een Beta zonder dit te vermelden.

http://www.rockpapershotg...sleading-steam-customers/

Nu geven ze ook nog de klant de schuld dat ze zich niet verdiepen in de details, terwijl dit toch echt op de store page aangegeven word alsof het in de game zit.


Ik hoopte echt dat niemand hier in ging trappen, maar jammer genoeg staat hij in de steam top sellers list. Het is gewoon bedrog en deze gasten verdienen geen cent.

[Reactie gewijzigd door MunkeyBalls op 19 december 2012 12:46]

Ook die screenshots op de steam page, knap als je dat ingame gaat zien. Iemand mensen in hazmat suits gezien, ik iig niet in de letsplay videos.
Executive producer is dan ook Sergey Titov, dezelfde man achter "one of the worst game of all times": Big Rigs: Over the Road Racing.
Dat WARZ gaat eindigen om zo snel mogelijk veel geld te innen zou mij niets verbazen.
Ik kan er wel inkomen dat mensen zicht bekocht voelen. Het is niet zo netjes om dit ineens te introduceren.

Sowieso snap ik niets van dergelijke systemen. Het is gewoon triest om telkens maar weer geld te moeten investeren in een spel. Ik ben daar persoonlijk fel op tegen. Prima om voor een goed spel te betalen maar telkens opnieuw betalen zie je mij niet doen.
Ik vind het wel jammer dat de ontwikkelaar toch wel verkeerde zaken omtrent de game naar buiten heeft gebracht tijdens de release. Mensen hadden verkeerde verwachtingen door natuurlijk verkeerde informatie. Weliswaar is dat nu gewijzigd op de winkelpagina maar ik begrijp dat sommigen zich genept voelen en dus ook hun geld terug willen.
Dit is betalen om een voordeel te behalen tegenover andere spelers. Derhalve niet betalen is een nadeel krijgen in het spel, maar wel betalen is legaal cheaten omdat je een oneerlijk voordeel behaald tegen anderen. Ik wil graag in een spel exact gelijke kansen als iedereen, maar hoe kan je nu exact gelijke kansen hebben als een groep wel kansen heeft en de andere groep niet? Je kan niet op twee plekken tegelijk zijn. Zodra een spel hieraan begint hoeft het van mij ook niet meer. Heb al eens meer spellen gespeeld waarbij de microtransacties ineens oversloegen naar dergelijke betaalde voordelen ten opzichte van gratis spelers. Die spellen verdwijnen altijd meteen van de harde schijf.
Daarnaast klopte de informatie niet die binnen steam beschikbaar is gesteld met betrekking tot features van de game. Zo staat er onder andere dat er 100 man op een server kan, terwijl deze momenteel maar 50 man toestaan. Daarnaast wordt er gesproken over meerdere maps van 100 tot 400 vierkante kilometer, maar er maar 1 aanwezig is van net aan 100km2.

Interview met de developer over bovenstaande situatie:
http://uk.pc.gamespy.com/pc/the-war-z/1226980p1.html
Zou mij toch niet motiveren om te gaan spelen, moet je eerst al betalen om het spel aan te schaffen en dan moet je als nog voor alles en nog wat betalen om het een beetje speelbaar te houden.
Mijn vriendin is weg van dit spel. Ik zelf vindt er geen ruk aan, als je dood bent kan je wat anders gaan doen. Het is juist het idee van een spel dat je het kan spelen, niet dat je een godganse tijd mag wachten op een respawn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013