Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 22, views: 11.402 •

De ontwikkelaars van PulseAudio, een geluidsserver die onder andere op Linux- en BSD-besturingssystemen wordt gebruikt, hebben versie 3.0 uitgebracht. De nieuwe PulseAudio biedt meer mogelijkheden met bluetooth-apparatuur en bevat ARM Neon-optimalisaties.

PulseAudioDoor verbeteringen in de compatibiliteit met het bluetooth-protocol is het met PulseAudio 3.0 onder andere mogelijk om bijvoorbeeld een laptop draadloos te koppelen met een smartphone. Daarbij krijgt de laptop een headset-profiel toegewezen, waardoor gesprekken via de audio-devices in de laptop kunnen verlopen en dankzij een nieuwe loop-functie tevens gesprekken opgenomen kunnen worden.

PulseAudio 3.0 ondersteunt ook zogenaamde ALSA use case manager-profielen. In deze profielen staan de mogelijkheden van audio-devices omschreven en deze ucm-data kan ingezet worden voor hardware die niet in de meegeleverde standaardprofielen van PulseAudio zijn opgenomen. Dit kan bijvoorbeeld nuttig zijn voor relatief nieuwe apparaten als tablets en.smartphones.

Verder bevat de vernieuwde audiostack ook diverse ARM Neon-optimalisaties. Deze instructies worden onder andere gebruikt voor conversies van sampleformaten. In de toekomst beloven de ontwikkelaars nog meer Neon-optimalisaties in PulseAudio op te nemen. Wel is het in versie 3.0 al mogelijk om de latency-instellingen van niet gedetecteerde audio-apparaten handmatig in te stellen. Zo kunnen bijvoorbeeld lipsync-problemen worden hersteld.

PulseAudio wordt door vrijwel alle grote Linux-distributies gebruikt als geluidsserver, terwijl ook BSD-besturingssystemen de audiostack kunnen inzetten. De developers hebben al aangegeven dat de release van versie 4.0 in april moet gaan plaatsvinden. Het releasetempo van PulseAudio is onder andere verhoogd door de komst van steeds meer ARM-hardware die veelal gebruik maakt van het op Linux draaiende Android-besturingssysteem.

Reacties (22)

Hmm leuk en aardig allemaal, maar ik prefereer op mijn Linux systemen toch nog gewoon bare-bones ALSA zonder sound servers met enorme libraries en frameworks eromheen. PulseAudio heeft me in het verleden alleen maar ellende opgeleverd met hoge CPU usage (10% of meer bij simpel mp3 afspelen), clicks on het geluid, wazige mixer problemen en XBMC die bij sommige films geen geluid wilde geven, GUI tools nodig om bepaalde settings te bekijken of aan te passen (leuk op een HTPC zonder desktop omgeving en dus geen Gnome libraries of wat dan ook), enz. Deinstalleer alles wat met PulseAudio te maken heeft en voila, alle programma's hebben nog steeds audio, hardware mixing, HDMI passthrough, alles.

Er zal vast wel het een en ander zijn wat je niet kunt zonder zoiets als PulseAudio (netwerk streaming of per-applicatie mixer settings enzo), maat dat gebruik ik toch niet. Laat mijn applicaties maar lekker gewoon rechtstreeks tegen ALSA aan praten, dat geeft nog steeds de minste problemen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 18 december 2012 19:05]

Het beste onder Linux is nog immer een geluidskaart met hardwarematige polyfonie, ik gebruik bijvoorbeeld een Soundblaster Audigy. Dan kun je alle rommel als Dmix en Pulseaudio er gewoon uitslopen, ieder programma kan gewoon zelf de geluidskaart openen. Zo'n geluidskaart kost 4 tientjes of minder en spaart ongelooflijk veel gezeur. Als extra bonus heb je beter geluid.

UIteraard is dat niet altijd een optie, op m'n laptop moet me ook behelpen met Pulseaudio en het verschil in gebruikservaring is toch wel tekenend. Niet ten nadele van Pulseaudio, dat zit prima in elkaar. Linux is veel meer dan Windows gemaakt voor polyfone geluidskaarten en dat merk je.
Die problemen ervaar ik niet echt meer met PulseAudio. De implementatie van PulseAudio, met name in Ubuntu, liet nogal wat te wensen over. Daar is hard aan gewerkt en wat mij betreft werkt het nu uitstekend.

Van enorme libraries kun je ook niet spreken wat mij betreft. Inclusief de bluetooth, gconf en x11 modules (die geen deel zijn van de server maar alleen uitbreidingen zijn voor mooie grafische configuratiemogelijkheden) neemt het geheel bij mij minder dan 4MB ruimte in.

De bluetoothmogelijkheden vond ik al redelijk uitgebreid. Zo speel ik draadloos vanaf mijn laptop naar mijn versterker met een bluetooth dongeltje. Dat werkt behoorlijk goed (wel met wat vertraging uiteraard)!

[Reactie gewijzigd door Erik op 18 december 2012 19:21]

Het grote risico van PulseAudio is dat het de aanname doet dat geen enkele applicatie zelf de geluidskaart opent. Gebeurt dat toch, dan kan PA er niet meer bij en heb je een probleem. Dat heeft men proberen te ondervangen door Pulsaaudio in libasound in te bouwen. Dat is een hele verbetering, maar het is nog steeds geen enkele garantie dat niemand anders in /dev/ dingen gaat openen.

Daarnaast spelen er nog de volgende nadelen:
  • Het mixen van audiostreams met verschillende samplerates is non-triviaal en doet een geludiskaart vrijwel altijd in betere kwaliteit.
  • Het risico op geluidsonderbrekingen tijdens het slepen met vensters is veel kleiner indien de geluidskaart het doet
  • Pulseaudio bouwt dankzij zijn buffers extra vetraging in. De tijd tussen wanneer je je geweer afschiet en de knal hoort is groter bij gebruik van PA.
  • Daemons, hooks, plugins, configuratiebestanden softwarematig is het behoorlijke complexiteit in je systeem. Een geluidskaart doet het gewoon: Die is nooit verkeerd geconfigureerd, de daemon kan niet crashen, heeft geen afhankelijkheden op andere software, enzovoorts.
Ik zeg overigens niet dat het niet werkt.
Een geluidskaart doet het gewoon
Bij mij deden ze het bijna nooit. Enorm geklooi met ALSA, waar ik helemaal geen zin in had. Ook met PulseAudio ken ik de nodige problemen. Mijn ervaring met Linux geluid is: koop een USB geluidskaart en dan doet het het gewoon.
Dit herken ik totaal niet, ik draai al meer dan 10 jaar Linux als hoofd OS en heb op alle PC's en laptops geluid gehad.
Dat ervaar ik ook. Meestal werkte Pulseaudio hier zonder problemen, maar bijvoorbeeld icm Wine kan het wel eens mislopen.
Een apt-get remove pulseaudio loste mijn problemen altijd op zonder nieuwe problemen te introduceren, en dat bracht mij ook aan het denken waarom je Pulsaudio dan wél zou willen.

[Reactie gewijzigd door Goderic op 18 december 2012 20:00]

Omdat sommige programma's enkel met Pulseaudio willen werken, zoals bijvoorbeeld Guitar Pro.
Ik had voordien ook gewoon ALSA geconfigureerd.
Ik heb lang alsa gebruikt maar ben nu toch over naar pulse. Een van de reden dat ik pulseaudio toch gebruik is dat het volume per applicatie kan regelen in 1 interface.

Je kunt ook een applicatie van soundcard switchen zonder de applicatie te hoeven herconfigureren. Voorbeeld: terwijl ik diablo 3 aan het spelen ben belt iemand belt op skype. Dan kan ik de game sound switchen naar mijn headset. De beller heeft dan geen last van mijn gamesound en ik hoef d3 niet te herstarten.
Even voor de zekerheid: Je begrijpt hoop ik dat je ALSA niet inruilt voor Pulse? Pulse is een laag bovenop ALSA. ALSA blijft er altijd tussen zitten omdat ALSA de drivers bevat. Pulse is "gewoon" een applicatie die ALSA gebruikt voor audio output.
Ik had er ook altijd problemen mee, dus ik deinstalleer hem ook. Het probleem bij mij zit er met name in dat ik twee geluidskaarten heb, een onboard brak dingetje (die in de bios uitstaat, maar toch door de kernel gezien wordt blijkbaar) en een Soundblaster Audigy 2 ZS. PA staat erop de ingebouwde geluidskaart te gebruiken, onafhankelijk van wat voor configuratie dan ook. Mijn speakers zitten gewoon op de SB Audigy.

Wellicht dat het komt door de combinatie met Phonon in KDE, maar alle KDE apps kunnen wel netjes geluid afspelen naar de SB Audigy, alles wat niet via Phonon gaat gaat de verkeerde kant op (bijvoorbeeld flashplayer -> youtube filmpjes). Twee oplossingen: ingebouwde audio-chip-driver blacklisten in modprobe.conf of PA installeren. Ik wil graag de mogelijkheid houden om de ingebouwde geluidskaart te gebruiken mocht ik daar ooit wel eens behoefte aan hebben, dus moet PA er maar aan geloven.

Sowieso is de backwards compatibility bij dit soort dingen altijd wel een probleem; er is zoveel software die nog uitgaat van OSS, om maar iets te noemen, er kan zo nooit tot één degelijke oplossing gekomen worden. En ze doen altijd maar hun best om alles wat ooit werkte te laten werken, al werkt het dan in de helft van de gevallen nog niet.

Mixing heb ik niet nodig, dat doet mn geluidskaart wel voor me. Een ideale soundserver voor mij zou, bij een geluidskaart die hardware mixing doet, alleen als doorgeefluik moeten fungeren en niet zelf dingen proberen te doen, want hardwarematig is vrijwel altijd beter.
Ik verbaas mij er over dat men nog steeds zo negatief geluid laat horen over PulseAudio hier. Ook ik ken de problemen toen het voor het eerst in ubuntu kwam. PulseAudio killen zodat je weer geluid had. Echter werkt het de laatste jaren hier en volgens mij ook over het algemeen met geen problemen.
Geen idee waar je het over hebt. Ik moet nog steeds regelmatig pulseaudio killen, als pulseaudio weer eens z'n geluidskaarten vergeten is. Volgens mij gebeurt dit na een crash, en kan het daarna de kaart niet meer openen. Ik wou dat ze het eens stabiel gingen maken ipv features toevoegen die de meeste mensen toch niet gebruiken...
Las op phoronix ook al iets over PulseAudio, schijnt een heel stuk verbeterd en uitgebreid te zijn.

Nou moet ik zeggen op de huidige versie geen problemen te ondervinden.
betere ondersteuning voor 7.1 geluid zou handig zijn...
Ik denk dat je dan naar JACK moet kijken.
Was het niet 'marketingstechnisch' beter geweest als het project verder was gegaan onder een andere naam?
De slechte ervaringen van de 'verkeerde' implementatie ervan in Ubuntu blijven nog steeds rondspoken. Triest, maar harde realiteit.
PulseAudio is super handig bij het gebruik van een bluetooth stereo headset - hotplug onder ALSA is niet echt mogelijk waardoor programmas gaan hangen als de headset niet gevonden kan worden.

Waar ik echter gek van werd was dat PA het afspeeltempo van de audiobuffer aan paste tijdens het afspelen. De veranderingen in pitch zijn klein maar gruwlijk irritant. Hopelijk hebben ze nou is een fatsoenlijke resampler gemaakt voor BT audio...
Toen het net geïntroduceerd was in Ubuntu had ik ook allerlei problemen met pulseaudio. Geluid dat enorme haperde, gewoon niet werkte bij applicaties, etc.

Echter heb ik sinds een jaar of twee 0 problemen gehad met pulseaudio. Het werkt gewoon. Al zijn het Wine games, of applicaties die eigenlijk niet met PulseAudio overweg konden gaan. Ik heb nu ook sinds kort op mijn headless thuisservertje een PulseAudio server draaien (na veel gepriechel met config files). 1 commandje op mijn laptop en whoppa: Al het geluid wordt daarna toe gestuurd.
Het design achter Linux systemen is altijd geweest dat iets simpel was en goed moest werken.

Helaas denken bepaalde ontwikkelaars nu dat alles een "tablet" of "desktop" is (zie gnome laatste tijd)

Als ik deze verticale ontwikkeling had gewild, had ik wel bij windows gebleven.
Jammer dat Poettering zo een stempel op de gehele communicity weet te drukken dat alles *kit nodig had (vervallen), udev "overbodig" (neem systemd of "val dood") maakt.

Ik heb werkelijk niks tegen alternatieven. Ik moedig ze zelfs aan. Maar hoe het de laatste tijd gaat vanuit de "grotere" partijen heeft niks met de Linux filosofie te maken.

Helaas zie ik het (mischien een beetje negatief) meer de kant opgaan van persoonlijke succesen en faam.

"Vroeger" (even mn mond spoelen) ging het om KEUZE, waar het nu om arrogante ettertjes lijkt te gaan.

Je zit in het ene of andere kamp. Terwijl ik me met geen van beide wil identificeren. Ik wil gewoon een goed design. En NEE niet alles is een tablet!
Wat een gezeur in de replies zeg. * met knipoog ;) *

Aan de linker zijde hebben we gebruikers die maar niet snappen waarom Studio's geen game platformen voor Linux ontwikkelen. Of waarom ze niet ijzersterke software producten naar dat o zo geweldige linux porten.

Aan de rechter zijde hebben we de core gebruikers, tweakers en hackers. Die min of meer hetzelfde gevoel als de linker zijde delen, maar er absoluut op tegen zijn dat er standardisatie plaatsvind, omdat dat ten kosten gaat van snelheid. Een interface waarin alles is opgelost voor geluid.

Jongens, zien jullie nou niet dat jullie jezelf in de weg zitten zo nu en dan?

Ja, een mooi uniform alles omvattend framework komt met gevolgen. Neigt snel bloated en langzaam te worden. Maar dat is een afweging, leer- & ontwikkel-slag welke een paar keer doorlopen moet worden.

DirectX (blegh) was ook niet met 1 dag ontstaan en had ook zo z'n quirks.

OnTopic:
Mooi product dat pulse audio. Heeft alles en zelfs nog meer dan dat je nodig hebt. Breed inzetbaar, schaalbaar. Maar ... zoals menigeen hiervoor al zei: is bloated. Nu maar snel hopen dat ze wat gaan stroomlijnen :+ :Y)
Vendors die echt stappen willen maken vinden wel een manier als de community er een rommeltje van maakt. Google heeft gewoon voor Android een eigen audio subsystem AudioFlinger ontwikkeld. Eigenlijk is dat juist de kracht van Linux: je kan er mee doen wat je wilt, er is niet zoals bij OS X of Windows 1 partij die je kan dwingen om de PulseAudio stack te gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013