Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties, 27.244 views •

HTC heeft zijn duurste Windows Phone 8-toestel geannuleerd, meldt persbureau Bloomberg op basis van een anonieme bron. Geruchten over het toestel gingen al sinds juni, maar HTC had het toestel met 4,7"-scherm nog altijd niet gepresenteerd.

De reden voor de annulering van de 'Zenith' zou zijn dat de schermresolutie met 1280x720 pixels te laag zou zijn, meldt Bloomberg op basis van een anonieme bron. HTC heeft met de Butterfly een Android-telefoon uitgebracht met een resolutie van 1920x1080 pixels en de fabrikant zou hebben gedacht dat het Windows Phone 8-toestel de concurrentie van de eigen Android-telefoons en die van andere merken in 2013 niet aan zou kunnen: de verwachting is dat 1080p-telefoons in 2013 gemeengoed zullen zijn.

HTC bracht dit najaar twee Windows Phone 8-toestellen uit. De duurste daarvan bleek de Windows Phone 8X, een toestel met 4,3"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels. Het grote verschil tussen de 8X en Zenith, waaover al in juni een gerucht ging, zou naast de schermgrootte de processor zijn: de 8X heeft een dualcore Qualcomm S4 Plus, terwijl de Zenith volgens het gerucht een quadcore S4 Pro zou krijgen.

De Taiwanese fabrikant is de enige die Windows Phone 8-telefoons in de Nederlandse winkels heeft liggen. Nokia brengt zijn Lumia 920 en 820 begin volgend jaar in Nederland uit, terwijl Samsung zijn Ativ S heeft uitgesteld tot een nog niet nader genoemd moment.

HTC Windows Phone 8X

Reacties (85)

Reactiefilter:-185081+160+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik denk dat het verschil tussen de 8X en 'Zenith' dermate klein is dat het voor klanten alleen maar verwarrend zou zijn en voor HTC zou de productie dan niet rendabel zijn. Slimme zet dus als je het mij vraagt.
80 cm LCD/LED scherm met 1080p of 720p zie je na 30 cm geen verschil meer omdat de pixels steeds meer in elkaar lopen. Sta je een halve meter voor een kanaal zoals sport 1 dan zul je zien dat deze op 5 meter scherper is in de zelfde resolutie.

Dit hele gedoe met 720 en 1080p is leuk als je je mobiel als player wil gebruiken op een zeer groot scherm.
Vanuit een gebruikersoogpunt zijn die opgefokte S4 Pro/Tegra3/4412/etc telefoons niet zo interessant.
- bakken met cpu power...waarvoor?
- ondanks een flinke accu...toch een waardeloze accuduur en elke avond aan de lader
- grote dure SoC maakt telefoons groot (want: koelingsoppervlak nodig)...en duur
- extreme hi-res schermen...maar wat heb je eraan?

Maar dat zijn allemaal rationele overwegingen, het gekke is dat de consumenten in de praktijk *wel* gevoelig lijken zijn voor die ultra-high end telefoons met indrukwekkende specs sheets (iPhone 5, SGS3, One X, etc), zie de verkoopcijfers, en vette marges voor de fabrikanten. Als gefrustreerde gebruiker die graag wat meer mid-range specs accepteert in ruil voor 2-3 dagen extra accuduur (stop toch eens een 2500+ mAh accu in een 2x1GHz 3.8" telefoon!!!), juich ik het toe dat HTC zich wat minder op dit soort monsters concentreert, maar het verbaast me wel. Ziet HTC de markt dan veranderen?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 december 2012 14:08]

De power is nodig voor het maken van vloeiende animaties op de interface (en tegelijkertijd informatie te verwerken voor de te tonen schermen). Meer pagina's in kunnen laden, betekend dat het gewoon wat sneller werkt.

Bovendien profiteren applicaties daar echt wel van als er meerdere dingen tegelijk of enkele dingen sneller achter elkaar kunnen worden verwerkt. Vooral gaming zal een enorme boost gaan krijgen de komende paar jaar.

Een accu is tegenwoordig heel erg snel leeg omdat men niet goed omgaat met energiebeheer. Een constante wifi-verbinding en diverse dataverbindingen zijn gewoon niet nodig als je het goed in elkaar zet. Push is al een oplossing, maar wordt nog niet breed toegepast en er zijn veel applicaties die gewoon onnodig veel resources verbruiken.

Het koeloppervlak en algemene oppervlak van de processor is nog niet zo heel groot in vergelijking met de rest. De accu neemt al meer in en tegenwoordig heb je met alle gadgets en elementen (camera's, antennes, gps, wifi, bluetooth, nfc of wireless opladen) aardig wat componenten in een telefoon zitten. De combinatie van alles, maakt dat het zo groot is, niet zozeer dat er een grote processor opzit.

Pas op het moment dat er nieuwe accutechnieken of beter energiebeheer wordt toegepast, zie ik de accuduur pas stijgen, met de huidige manier van werken, gaat dat gewoon al snel de mist in. Maar men gebruikt een telefoon inmiddels niet meer alleen om naar huis te bellen dat het wat later wordt.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 17 december 2012 14:50]

Als je bv de reviews leest over het regelmatig throttlen van de Nexus 4 door oververhitting is voldoende koeloppervlak wel degelijk een issue. Die grote quadcore SoC's zitten inmiddels op ~3W max verbruik, dat krijg je niet heel makkelijk weg in een klein toestelletje. Het is ook niet voor niets dat Samsung de Exynos 5 op het moment alleen in grote netbooks/tablets inbouwt, en niet in telefoons.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 december 2012 15:33]

Nou ben het met je eens behalve dan dat de iPhone 5 niet wordt gekocht voor de indrukwekkende specs want veel kopers van de iPhone of ook van de SGS3 kijken daar naar. Die willen gewoon het beste van het beste hebben en in Nederland heb je simpelweg dan Apple en Samsung. Volgens mij ziet HTC gewoon even onvoldoende brood in WP8. Of de 1080p schermen zijn schaars en ze willen die schermen allemaal gebruiken voor hun Android toestellen.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 17 december 2012 14:15]

Ik vind het niet vreemd. Met de 8X hebben ze een heel goed toestel in de lineup wat qua hardware het maximale uit WP8 haalt. Quad-core SoCs worden nog niet ondersteund evenmin resoluties boven 1280x768, dus wat zou dan de verbetering op de 8X moeten inhouden? Nokia heeft draadloosopladen en een betere camera in hun toestel gestopt, maar als je dit aan de 8X toevoegd denk ik niet dar er veel mensen zijn die daar extra geld voor over hebben. Ze zullen echt op Microsoft moeten wachten voor hogere resoluties en quad-core Socs, of zelf tijd en geld investeren in het schrijven van drivers voor die geavanceerde SoCs.
Je hebt geen quad SoC's nodig als de hardware en software goed met elkaar samenwerken ;). Enige wat deze fabrikanten moeten doen is de prijzen verlagen want de prijs komt niet overeen met de gebruikte hardware als je dat vergelijkt met high-end Android toestellen.
Dat weet ik (ik heb zelf een Lumia 920), maar het bericht gaat over een topmodel WP8 telefoon die nog boven de 8X geplaatst moet worden. Met de restricties van Microsoft is dat nu gewoon niet makkelijk.
Quadcores hebben misschien nog niet het goedkeuringsstempeltje van Microsoft, maar het lijkt me moeilijk voor te stellen dat ze niet zouden werken - de NT kernel werkt al sinds begin jaren 90 met 4 cores.
5" 1080p in 2013 gemeengoed? No way. 5" is voor de ruime meerderheid simpelweg te groot voor een smartphone.
Voor mij ook, maar een high-end 3,5" of 3,7" android is in Nederland niet te krijgen.

HTC lijkt net zo erg de weg kwijt te zijn als het voormalige Douwe Egberts.
Mee eens. Als ik voor een nieuwe telefoon ga kijken wordt het max 4.3 inch, zeker geen 4.7 en helemaal geen 5+. Al zijn er natuurlijk wel meer dingen geweest die ik niet verwacht had, bijvoorbeeld dat de massa allemaal voor touch screen telefoons gingen en niet voor de HTC Desire Z / Xperia Pro modellen met uitschuifbaar toetsenbord.

Als de nieuwe topmodellen allemaal > 4.7" zijn met 1080P en de kleinere modellen zijn niet beter qua specs/batterijduur en specs (want het kost ook moeite om de chips&batterijen zo klein mogelijk te krijgen) dan kan het best de nieuwe standaard worden.
In China zijn er al 5.7" inch toestellen te koop :P.
Persoonlijk denk ik dat HTC hierin een zeer logische keuze zou maken.

Ik gebruik Android op mijn One X en zal het de komende tijd ook zeker blijven gebruiken. Mocht ik echter kiezen voor een WP8- telefoon, dan zou ik zeker niet voor een telefoon gaan met een scherm lager dan 1080p. Ik wil er toch wel minstens op vooruit gaan! Ik en meerdere met mij hebben tenslotte ook graag het neusje van de zalm wat telefoon-hardware betreft.
En dat is dus het stereotype massa reactie, op een formaat van 4,7" merk je bijna niet dat je een 1080p scherm in je mobieltje hebt. Om dan te zeggen dat je niet anders wilt want je wilt het nieuwste van het nieuwst is in mijn ogen een kreet van onwetendheid.

Voor Specgeilers is het leuk om toestellen met 1080 op de markt te brengen want dit is dan weer een verkoop argument,
Ik zie echter veel liever een goed 720p scherm in een 4,3" behuizing met een accu waarmee ik meerdere dagen doe.
Sja, als jij liever een 720p scherm hebt, dan is dat jouw zaak. Ik heb graag een groter scherm, mt een hoge resolutie. Mijn keuze, mijn zaak dus. :)

Overigens kan je het inderdaad onwetendheid noemen, maar over een jaar of 3 (nattevingerwerk) dan is het een minimale resolutie. Jij noemt het onwetendheid, ik noem het vooruitstrevend. ;)

Voor de ontwikkeling is het overigens alleen maar goed om te investeren in de nieuwste technische snufjes. Betekent gewoon dat er meer vooruitgang zal zijn.

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 17 december 2012 13:49]

Als je inderdaad ook een groter scherm wilt, dan is een hogere resolutie nog wel te verantwoorden, maar onder de 5" is een 1080p scherm gewoon grote onzin.

Ik vraag het me af of het straks wel een minimale resolutie is. En dan zou het niet komen omdat het nodig is, maar omdat het kan. Ik denk echter dat er meer stappen zullen worden gemaakt in performance en accuduur dan in resolutie.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 17 december 2012 14:44]

Vraag is op je er op vooruit gaat.
Een hogere resolutie kost ook performance en als het verschil in resolutie visueel niet meer zichtbaar is heb je alleen nog het verlies van performance over.
Telefoons kunnen het handig aan. Prestatie gaat er niet zo drastisch op achteruit als dat iedereen denkt. Kijk maar eens naar die leuke sticks die men achter in hun TV kan stoppen. Ook gewoon 1080p en draait gewoon soepel. Terwijl de hardware zelfs alweer flink verouderd is. In beeldkwaliteit is het goed te merken. Hoe meer pixels, hoe beter. Apple maakt hier ook erg goed gebruik van met hun Retina Display.

Zolang er vraag naar is, en de fabrikanten het nut nog steeds inzien om steeds verder en kleiner te gaan met de pixelgrootte/stroomverbruik en de hoeveelheid pixels daardoor op kunnen krikken, zie ik geen reden waarom het geen vooruitgang is. Hoe meer pixels, hoe mooier het beeld kan worden (minder pixelated dus)

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 17 december 2012 13:32]

Het is niet meteen een verbetering als men meer pixels gebruikt, simpelweg omdat de software daar ook weer op aangepast moet worden. Met de huidige fragmentatie op Android is het al niet meer bij te houden, maar straks met ook nog 1080p al helemaal niet.

Verder is de daling in performance voor simpele gui weergave inderdaad verwaarloosbaar. Met videoverwerking is het al wel enigszins te merken, al gaat dat ook nog prima met de huidige generatie. Bij games en multi-tasking zul je het echter wel merken en als je gaat kijken naar javascript of html5/css3 performance dan schrik je toch wel hoor.

Of ben je alweer vergeten dat je vroeger de resolutie van je beeldscherm lager moest zetten voor het spelen van een game op iets hogere kwaliteit?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 17 december 2012 13:43]

Het probleem is dat je dit niet op telefoons kunt regelen en het dus een belemmering is. Zelfs met goede ogen bied 1080p echt geen voordeel. De stap van 800x480 naar 720p vond ik al overbodig, maarja marketing h
Er zit wel degelijk prima theorie aan retina, maar men slaat op dit moment al te snel door om hogere resoluties te eisen. Dat kun je als app-maker straks (of nu eigenlijk al) gewoon niet meer bijhouden, waardoor applicaties geen voordeel bieden
Uit pure interesse wil ik de theorie dan wel eens horen. Niet de marketing praat dan graag.
Ik prefereer eigenlijk een telefoon die langer op een acculading meegaat dan die wat extra pixels heeft om de boel wat scherper te laten lijken wanneer je er expliciet op let. Helaas heeft HTC zich gericht op de massa: dunne telefoons met een beperkte accu- en levensduur (geen verwisselbare accu) en meer pixels dan dat een oog op een normale afstand kan onderscheiden in alledaags gebruik.

Bouw eerst maar eens een smartphone die een weekje mee gaat met gemiddeld gebruik. Dan word ik weer eens enthousiast om te kijken naar een nieuw toestel. Tot die tijd voldoet een Android toestel van 2+ jaar oud ook voor de smartphonebehoefte. Nieuwe accu van een paar tientjes erin en hij is weer zo goed als nieuw en klaar voor langdurig gebruik.

Wel een opmerking hierbij: ik ben een functionele smartphone gebruiker. VPN, remote desktop, navigatie, browsen, mailen... ik doe het er allemaal mee naast de standaard mobiele telefoonfuncties. Mijn huidige smartphone heeft een standaardscherm (800x480 op 3,7 inch) en het voldoet voor dit gebruik. Veel nut zie ik niet echt bij meer pixels. En ja, ik heb een bovengemiddeld zicht waardoor het niet aan mijn ogen ligt. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 december 2012 13:26]

Waarom moet een toestel een week meegaan?
Totaal onnodig, elke nacht kan ik m'n toestel opladen.

Ik wil een toestel dat met zwaar gebruik een dag meegaat, that's all.
Waarom moet een toestel een week meegaan?
Totaal onnodig, elke nacht kan ik m'n toestel opladen.

Ik wil een toestel dat met zwaar gebruik een dag meegaat, that's all.
Om te voorkomen dat als een nacht overgeslagen wordt of het toestel intensiever wordt gebruikt als normaal, dat de telefoon op ongunstige tijdstippen opgeladen moet worden. Een telefoon die een hele dag meegaat met gemiddeld gebruik en elke nacht opgeladen moet worden heeft meer risico om ooit zonder energie te komen zitten. Vooral reizende personen zitten hiermee: al die arme zielen wel eens gezien bij een oplaadpaal op een vliegveld?

Tevens slijt de accu sneller door zo vaak op te laden, wat zeker een belangrijk punt is voor toestellen waarbij de accu niet zomaar vervangen kan worden.
Hij zegt dan ook zwaar verbruik. Als de telefoon met het zwaarste verbruik dat ik er tegenaan kan gooien een dag meegaat, ben ik al heel tevreden. Een telefoon die een week meegaat met gemiddeld verbruik, die kun je pas kopen in 2020.

Wat betreft die reizende mensen: oplaadpunten voorzien in het vliegtuig (zou ook handig zijn moest die usb-aansluiting dan ook automatisch het toestel in vliegtuigmodus kunnen zetten). Met draadloos opladen zie ik dat in de nabije toekomst nog eenvoudiger worden ook.

Maar goed 1 dag dat zeg ik als ik realistisch ben, zou best praktisch zijn als het 2 dagen kan, just in case. Dat lukt me trouwens al momenteel met gemiddeld verbruik (met een 4,3" 720p scherm ;)).
Omdat accu's achteruit gaan. Mijn telefoon ging 3 jaar geleden ook een week mee, nu nog maar een dag of 2-3. De technieken zijn in de tussentijd beter geworden, zodat het hopelijk wat langer duurt voordat de capaciteit van een accu terug begint te lopen. Maar telefoons moeten nu al zeker drie keer zo vaak opgeladen worden, dan mag je toch hopen dat je na een jaar of 3 nog een dag op standby doorkomt met een lading.
Ik vind het maar raar dat ze een 720P scherm schrappen. De maximale resolutie van WP8 is 1280x768, dus aan een 1080P scherm zal je dan toch niks hebben?
die 768 resolutie bied weinig voordeel ten opzichte van de 720 versie en die laatste is volgens mij iets goedkoper. In ieder geval merk je dat niet binnen het systeem (hoogstens wat meer of minder informatie op het scherm, maar niet meer detail).
Ik vroeg me eerder af hoe 1080P gemeen goed kan zijn. Wanneer WP8 deze resolutie niet eens ondersteund.
Het zal dan ook geen gemeengoed worden voor WP8, maar wel voor Android.
HTC durft niet straks 600 euro voor een WP8 toestel met een 720p te vragen, en tegelijkertijd ook 600 euro voor een Android toestel met een 1080p scherm. Daarom dus dat ze het high-end toestel hebben geschrapt, als we de geruchten mogen geloven...
een 1080p telefoon heeft totaal geen zin op minder dan 5 inch
Ik heb nu een 1280x768 telefoon en merk daar maar heel weinig voordeel van tov mijn vroegere 800x480 scherm.
Nog hoger lijkt me triest.
de review van techcrunch, zij merkte wel degelijk het verschil tussen 312 ppi en 441 ppi.
Ook alleen maar bij het onder het vergrootglas leggen van het scherm. Het lijkt me echt totaal overbodig. Ik zit misschien wel iets verder op mijn laptopscherm vandaan, maar daar kan ik ook niet echt zeggen dat het allemaal onduidelijk is.

Het hangt voor een groter deel af van of de afbeeldingen zijn geoptimaliseerd voor die resolutie in combinatie met de pixeldichtheid. Je kunt nog wel een 1080p resolutie hebben, als de plaatjes blokkerig zijn, dan heb je er nog niets aan.

Ander nadeel is dat het weer een heleboel processorkracht kost, welke je liever kwijt bent aan mooie details en effecten.
@hAl bofkont kan jij lekker goedkoper 720p toestellen kopen :)

Doe mij maar 1080p waar ik wel degelijk een scherper beeld zie dan op 720p op 4.7 inch. Ongeacht wat marketingtechnisch als beste wordt gebracht :)

@martinspire
Ze zeggen duidelijk dat ze het verschil ook gewoon kunnen zien, die foto's met zoom zijn natuurlijk voor op je computer scherm (anders kan je de verschillen niet aantonen)! De stap is niet zo groot als van 480p naar 720p maar er is wel verbetering zichtbaar, misschien was 20% hoger dan 720p al genoeg geweest, maar dan heb je een rot-resolutie (als in: geen standaard) dus doen ze de eerste beste normale stap omhoog en dat is 1080p :)
Ik zit misschien wel iets verder op mijn laptopscherm vandaan, maar daar kan ik ook niet echt zeggen dat het allemaal onduidelijk is.
Nee maar er is een groot verschil tussen onduidelijk en het scherpste wat jij kan zien, dus je opmerking zegt nogal weinig, niks eigenlijk :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 december 2012 13:57]

Ga er maar vanuit dat ik hele goede ogen heb, ik ben tenslotte slechthorend en heb daarvoor enorm goede ogen in de plaats gekregen. In ieder geval bedoel ik daarmee dus dat ik nooit problemen met scherpte heb gehad.

Wat ik echter bedoel is dat het voor een groot deel ook gewoon het placebo-effect zal zijn. Men weet dat het een hogere resolutie heeft, maar ondanks dat het eigenlijk niet opvalt, denkt men dat het beter is.

Als je nu een iPhone uit zou brengen en erbij zeggen dat het maarliefst 4000x2000 als resolutie heeft, dan zou je ook wel krijgen dat mensen zeggen dat alles scherper is, maar je ziet dat gewoon niet tot nauwelijks. Daarom heb ik liever wat meer rekenkracht, dan dat ik mijn ogen voor de gek moet houden om te denken dat het beter is.
Ik heb nu een 720p Xperia S. Als ik af en toe de SGS 2 van mijn vader of broer vastneem, mis ik die extra schermruimte toch echt. Momenteel is 720p ideaal voor mij, maar dat vond ik een jaar geleden van wvga ook, zal wel zien of 1080p iets van voordeel heeft voor me. Ik ben redelijk verziend dus echt meer detail ga ik toch niet zien, maar op 720p heb ik toch een pak meer schermruimte n het is nog steeds leesbaar.
Inderdaad zelfs de Galaxy Note N7100 die ik nu heb heeft een prachtig scherp scherm (1280x720 op 5.5" = 267ppi) maar het verschil met de S2 (800x480 op 4.3" = 219ppi) zie ik vrijwel niet.
Lulkoek dus die hoge resoluties.
Zou 1080p nou echt nodig zijn op een toestel?

Ik bedoel op een gegeven moment zie je de "extra" details toch niet meer door de beperkte grootte van het toestel? Kan me voorstellen op een 10" tablet dat het wel uit zou maken.
Dat vraag ik mij nou ook af. Volgens mij moet je wel erg lang gaan turen wil je verschil zien tussen 1080p en 720p op zo een klein ding. Is dit niet gewoon een soort marketingstruc?

Ik heb er overigens geen ervaring mee, dus ik ben wel benieuwd wat de kenners ervan zeggen.
Juist omdat het een klein scherm is is een hogere resolutie sneller handig. De gebruiksafstand is veel kleiner.

http://techcrunch.com/2012/11/21/htc-droid-dna-review/

review van techcrunch.
Sorry, maar het is gewoon onzin. Dubieus op z'n best.

Ik heb 130% zicht en kan de schaamharen op een mier zien vanaf armlengte - en nochtans bemerk ik niets van pixels op m'n "antieke" 4.3" 800x480 telefoon. 720p is dan weer een enorme stap verder voor wie misschien dan 150% of 200% zicht heeft 8)7

Nee, 1080p op een telefoon is gewoon complete onzin om twee redenen :

1) hogere resolutie = meer stroomverbruik door zwaardere GPU / GPU belasting
2) Duurder om te maken.

Voor iets wat misschien 0.001% verschil maakt in gebruikers ervaring..komop.

Waar we 1080P nodig hebben is in 15" notebooks, die nog steeds met troepresoluties verkocht worden. Maar daar vind je het net weer niet.

Telefoons tot 5.5" is 720p niet te zien met het gemiddelde blote oog, tenzij je met pentile gaat werken oid.
Een hogere resolutie is nog best zichtbaar.

Het scheidend vermogen van ons oog is 70 micrometer op 25cm afstand. Dat komt overeen met 362 dpi.

Kijk je op kleinere afstand, dan neemt je scheidend vermogen evenredig toe. Op 20cm afstand zit je dan toch al op 438 dpi.

Die 440 dpi is dus geen marketing, dat zie je echt wel wanneer je je telefoon relatief dicht bij je gezicht gebruikt.


Die 20cm is ook ongeveer de minimale scherpstel afstand van je oog. Heel meer dan 440 pi is dus niet meer zinvol wat betreft het onderscheiden van pixels.
Een heel mooi verhaal van hoe scherp je ogen zijn, maar wie houd zijn telefoon 25cm afstand :? volgens mij houd dat in dat het lettertype te klein is, of je ogen te slecht ...
En wie zit dan normaal gesproken 20cm van zijn telefoon af?
Ikzelf zou nog kunnen, als ik mijn contactlenzen niet in heb. Maar ik heb dan ook een sterkte van (zwakte zo u wilt) bijna -10. Maar ik kan je verzekeren dat ik op dat ogenblik het verschil tussen 720p en 1080p niet ga zien 8-)
Sinds wanneer is 4,7" een klein formaat voor een telefoon?
hij bedoeld hoogstwaarschijnlijk de verhouding tussen de telefoon en een groter scherm van o.a. notebook.

4,7" voor een telefoonscherm is eerlijk gezegd fors te noemen. Vind mijn HTC Desire HD al groot en zou niet groter moeten zijn.
Full hD op een 4 of 5 inch scherm is overkill. De discussie is al zo vaak gevoerd en natuurlijk zijn er altijd mensen die meer meer en meer willen en meegaan in de marketing.

Alles heeft gewoon te maken met de kijkafstand en grote van het scherm. Hoe groter het scherm des te beter je het verschil in resolutie kan zien.

Kijk je van dichtbij dan zijn er ook grenzen. Als een 3mm hoge letter bestaat uit zeg 9 pixels of 18 pixels is het gewoon de vraag of je dat verschil nog kan zien.

Maar ja de concurrentie doet het dus kan niemand achterblijven. Daarnaast moeten ze ieder jaar met iets nieuws komen en dat is nu de hogere resolutie wat dan beter verkoopt.
@bbob1970 : Op de een of andere manier krijg ik het gevoel dat jij in het bezit bent van f een heel goedkoop Android-toestel of (waarschijnlijker) een iPhone :-)

Wat overkill is en wat niet valt maar te bezien. Applicaties worden vooral grafisch gezien steeds complexer. Daar hoort, behalve een vlotte GPU, ook een fatsoenlijk scherm bij. Zo heeft mijn Galaxy S3 een HD resolutie van 720p; echter moet ik alsnog regelmatig horizontaal scrollen op websites omdat pagina's er nt niet goed oppassen.

Uiteindelijk blijft het de klant die beslist wat er gekocht wordt. Zolang er vraag is naar een full-HD scherm op een smartphone is het dus per definitie geen overkill. Het gaat fabrikanten er niet zo zeer om wat jij vind of wil, zolang voor hun het netto bedrag onder de streep maar positief is.
" Daar hoort, behalve een vlotte GPU, ook een fatsoenlijk scherm bij. Zo heeft mijn Galaxy S3 een HD resolutie van 720p; echter moet ik alsnog regelmatig horizontaal scrollen op websites omdat pagina's er nt niet goed oppassen."

K... maar dan deze vraag. Waarom zoom je niet gewoon uit?
Is uw probleem:
A: Het is te klein en dus onleesbaar. Dan is het scherm formaat het probleem
B: Het is niet te klein, maar onscherp en pixelachtig. Dan is de resolutie het probleem.

En ik denk dat we allemaal weten dat bij de meeste telefoons A het probleem is en niet B.
Zo heeft mijn Galaxy S3 een HD resolutie van 720p; echter moet ik alsnog regelmatig horizontaal scrollen op websites omdat pagina's er nt niet goed oppassen.
Wellicht moet je je browser dan zodanig instellen dat websites gewoon op je beeldscherm passen. Of mobiele sites kiezen i.p.v. de normale. Dit lukt zelfs op mijn antieke Nokia 5530 (2.9 inch, 360x640 pixels) en de meeste sites zijn dan nog leesbaar ook. Moet op jouw SGS3 dus al helemaal geen probleem zijn.

Nee, schermresolutie is vooral een marketing-gimmick, vergelijkbaar met de resolutie van digitale camera's: vrijwel niemand die het echt nodig heeft, maar iedereen wil het mooiste en beste en dus wordt het verkocht.
Ben ik niet met je eens. Websites zijn goed leesbaar op het 720p scherm van mijn Nexus 3 en klote op het scherm van een Galaxy Ace (320x480). Ik zeg niet dat het onleesbaar is maar ikzelf vind 720p wel een koopargument.
Wat je vergeet is dat je nu ook gewoon dynamisch kunt zoomen ongeacht de resolutie van je telefoon. 1080p op je S3 zou nutteloos zijn voor het door jou aangehaalde doel - je kunt dan de tekst niet meer lezen namelijk.....dus dan past het wel, maar is het te klein. Great!
Het gaat ook om leesbaarheid. Leuk dat je niet hoeft te scrollen, maar alles is zo klein (pixeldichtheid) dat je het waarschijnlijk niet eens kan lezen zonder in te zoomen. En nadat je inzoomt moet je toch weer scrollen. Wat ben je dan werkelijk opgeschoten met je HD?

Zelf heb ik daarom de Galaxy Note genomen.

Ik moet trouwens terugdenken aan de oplichterij met megapixels. Met digitale zoom kon je meer pixels krijgen, maar het plaatje dat licht op vangt kan niet zo veel pixels opvangen. Dus in feite had je meer pixels door intrapoleren, niet door een superieure technologie. Intrapoleren levert vervaging op. Wat ben je dan werkelijk opgeschoten met je hogere megapixel?

[Reactie gewijzigd door mischaatje2 op 17 december 2012 13:54]

Waarschijnlijk technisch totaal niet nodig, die extra details zal je inderdaad nauwelijks zien.

Maar het zou heel goed kunnen dat je het vanuit marketing perspectief juist had nodig hebt:
Stel, als onwetende consument (en dat zijn de meesten) sta je bij een Belcompany een nieuwe telefoon uit te zoeken - waar moet je dan op afgaan? Getalletjes dus, en 1920x1024 staat beter dan 1280x720.

Marketingtruc? Eerder goede kennis van de gemiddelde consument, denk ik.
1280x720 is al behoorlijk hoog, echt veel hoger gaat alleen maar meer vragen van de batterij en gpu. Terwijl met een goed scherm (dat niet persee Full HD is) je met dezelfde gpu en batterij een product hebt dat 'krachtiger' is en met een langere batterijduur.

Ik hoop dan ook dat ze de batterijduur nou eens eindelijk aanzienlijk kunnen verbeteren (zonder dat dat ten koste moet gaan van de dikte en/of het gewicht van het toestel).
En dag op een volle accu is tegenwoordig wel acceptabel, maar owee als je scherm niet 1280x720 is. :F

Wat ook gewoon opvalt waarom het puur marketingtechnisch is, is dat ze niet naar een klein stapje hoger gaan (1440x810 of 1600x900 om maar wat te noemen), maar meteen Full HD (-n 16:9- want dat is immers wat de klant kent, en mot hebben!).

[Reactie gewijzigd door GS88 op 17 december 2012 14:27]

Waarschijnlijk technisch totaal niet nodig, die extra details zal je inderdaad nauwelijks zien.

Maar het zou heel goed kunnen dat je het vanuit marketing perspectief juist had nodig hebt:
Stel, als onwetende consument (en dat zijn de meesten) sta je bij een Belcompany een nieuwe telefoon uit te zoeken - waar moet je dan op afgaan? Getalletjes dus, en 1920x1024 staat beter dan 1280x720.

Marketingtruc? Eerder goede kennis van de gemiddelde consument, denk ik.
Inderdaad, de resolutie is trouwens geen 1920x1024 maar 1920x1080, maar dat terzijde. ;)
Verder begrijp ik deze move van HTC ook niet eerlijk gezegd, dit was een grote kans om de concurrentie op achterstand te zetten en die laten ze liggen, erg jammer.
Dan heb je het verschil toch nog niet gezien, wat wel degelijke veel meerwaarde heeft... Ik snap alleen niet hoezo 1080 op WP8... Dat ondersteund Windows Phone toch helemaal niet? En vraag me af of t wel quadcores ondersteund momenteel... Dus je kan zoiets wel willen maar is het ook haalbaar aangezien je toch ook software nodig hebt die t aan moet kunnen sturen....