Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 124, views: 24.383 •

WhatsApp heeft geen plannen om zijn applicatie uit te brengen voor BlackBerry 10, het nieuwe platform van de Canadese smartphonemaker RIM. WhatsApp is afgelopen jaren het alternatief voor sms geworden in diverse landen, waaronder Nederland.

Dat BlackBerry 10 geen WhatsApp zal hebben bij de lancering, betekent een klap voor RIM: de app is al enkele jaren beschikbaar voor het oudere BlackBerry 7 en kent in veel landen grote groepen gebruikers, waaronder Nederland. Het statement van WhatsApp tegenover Crackberry sluit de komst een BB10-app in de toekomst niet uit, maar voorlopig zijn er geen plannen.

Dat de app niet verschijnt, betekent niet dat het onmogelijk zal zijn voor gebruikers om WhatsApp op BB10-telefoons te gebruiken. BlackBerry 10 heeft een 'Android Runtime', waardoor Android-apps kunnen worden geinstalleerd via niet-officiële wegen. Diverse gebruikers melden dat WhatsApp goed functioneert op de PlayBook, de 7"-tablet van RIM die een op BB10 gelijkend besturingssysteem draait.

RIM presenteert de eerste telefoons met BB10 op 30 januari. Dat zullen twee toestellen zijn; naast een variant met groot touchscreen komt er ook een met fysiek toetsenbord. BlackBerry 10 moet de redding worden voor RIM. Het Canadese bedrijf verloor in de afgelopen jaren veel van zijn marktaandeel, ook in Nederland. Beeldmateriaal van het eerste toestel met BB10 kwam vorige week naar buiten.

Reacties (124)

Reactiefilter:-11240122+191+23+30
Als we nou met z'n alle overstappen op een alternatief dan hoeven ze ook voor Android en iOS niet door te ontwikkelen. Aangezien die zooi nu betaald is (vanaf binnenkort).
Je ergert je werkelijk aan het feit dat je een of twee euro per jaar moet betalen om onbeperkt berichten te kunnen versturen?
Nou heb ik een betaald account tot 2031 (God knows why, ik heb nooit een cent betaald), maar waar ik me vooral aan erger is het prutswerk en de slechte support die Whatsapp levert voor Windows Phone. Ik zou graag een alternatief gaan gebruiken, maar helaas is dat niet alleen aan mij (m'n contacten moeten dat natuurlijk ook gaan doen).
Kik messenger
het punt dat .oisin maakt is dat Hij wel kik kan installeren, maar daar niets aan heeft zolang hij daar geen contacten op heeft. het probleem is dus niet dat er geen alternatief is, maar dat het alternatief niet(door iedereen) gebruikt wordt itt tot watsapp
Het whatsapp protocol zou in principe redelijk simpel te implementeren moeten zijn in alternatieve/universele messengers; het is maar gedeeltelijk propriëtair.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 17 december 2012 12:04]

Hoewel dat zo is, zou je voor je trouwe vrienden of familie misschien een uitzondering kunnen maken.
Wij gebruiken thuis inmiddels ook allemaal Kik onderling omdat die niet alleen betrouwbaarder is, maar ook een stuk sneller. Daarnaast is de ontwikkeling van Kik op Windows Phone een stuk beter geweest en werkt ie ook zonder wifi-abuse gewoon prima.

Al denk ik dat we mogelijk wel overstappen op de Rooms feature, zodra de 920 en 820 geleverd worden in Nederland (icm abonnement).

Dat Jan en alleman niet over wil of hoeft is jammer, maar dat betekend niet dat je (als je tenminste ook maar enigszins rekening wilt houden met mensen waar je om geeft), niet deels over kunt stappen.
Zodra Jan en alleman moeten gaan betalen komt er vanzelf een alternatief. 90+% van Nederland heeft geen credit card of Paypal.

Persoonlijk denk ik dat het langzaam zal verschuiven naar FB Messenger (verschillende mensen in mijn omgeving hebben die stap al gemaakt).

@ Wissertje: Die 89 cent is het probleem niet, denk ik. Het probleem is het niet kunnen betalen via (voor ons) reguliere betaal systeem (in dit geval dus iDeal).

[Reactie gewijzigd door BabyXL op 17 december 2012 15:03]

Bij Vodafone kun je met Windows Phone en Blackberry (goed, die is nu dus wat minder relevant geworden :P) tegenwoordig betalen via de telefoonrekening.
Met Android binnenkort ook:
nieuws: Vodafone maakt betalen Android-apps via telefoonrekening mogelijk
Is dus alleen de vraag wie er eerder gaat zijn, betalen via je rekening of dat whatsapp betaald wordt :)
En ik weet niet of Hi het ondertussen al ingevoerd heeft?
nieuws: Hi gaat betalen Android-apps via telefoonrekening mogelijk maken

edit @pizzaislekker: Ja, daarom vroeg ik ook of Hi het al ingevoerd heeft... Ik heb geen Hi en kon het met google niet zo snel vinden. Waar haal je verder vandaan dat het allerminst zeker is wat Vodafone betreft? Of bedoel je dat ze nog niet exact kunnen zeggen wanneer?

[Reactie gewijzigd door finraziel op 18 december 2012 00:52]

Dat artikel waar jij naar linkt..is van 2011.. Dat betekent dus dat het dit jaar al ingevoerd had moeten zijn. Wat is er eigenlijk met deze plannen gebeurd? Maar het is dus allerminst zeker dat Vodafone het betalen van android apps via de telefoonrekening binnenkort mogelijk gaat maken, helaas.
Een gelukkig bugje die geldigheid tot 2013. Kreeg het zelf ook nadat ik een keer mijn telefoon resette op wp7 :D
@Joost : Whatsapp heeft eerst ervoor gezorgd dat mensen lekker gratis berichtjes konden sturen en nu ze een groot marktaandeel hebben willen ze geld zien. Daar kun je je inderdaad aan ergeren. Er zijn tenslotte zat apps die hetzelfde doen maar wél gratis zijn.

Bovendien krijg je bij veel providers "onbeperkt" SMS. Bij mijn iSmart 300 heb ik dit ook, met een maximum van 2500 SMS. Meestal gebruik ik er zo'n 50 - 75 per maand; niks dus. Met Whatsapp verstuur ik misschien 10 berichten per maand. Voor mij loont het zich simpelweg niet om daar ¤ 2,- per jaar voor te betalen. Ook al is het een klein bedrag, ik koop er liever een brood voor of zo ...

Whatsapp zal wel merken dat steeds meer mensen haar software via onofficiële wegen op hun toestel zullen zetten, zonder er voor te betalen. Zodra ik de melding krijg dat ik moet betalen knikker ik Whatsapp er simpelweg vanaf en gebruik een ander gratis chatprogramma (of ga gewoon weer SMS-sen).

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 17 december 2012 11:18]

nooit gesnapt waarom mensen uberhaubt watsapp oid gebruiken, als sms niet gratis is bij je abonement, dan gebruik je toch email. of bij jabber (gratis bij je google account).
Viber is echt gigantisch waardeloos vergeleken met WA. Voor mensen die iets onbeperkst krijgen voor nog geen 2 euro hebben ze een mooi woord : krent.
Het is zelfs 89 cent per jaar. Waar praten we over zeg. :9
Dan krijg jij bij deze van mij onbeperkt waterstofperoxide in je telefoon voor 2,- per jaar.

Goeie deal toch...? :) DM me even, dan stuur ik je m'n rekeningnummer!
nooit gesnapt waarom mensen uberhaubt watsapp oid gebruiken, als sms niet gratis is bij je abonement, dan gebruik je toch email. of bij jabber (gratis bij je google account).
Email gebruiken om te chatten? |:( Sms is daar al onhandig voor.
Een sociaal leven? ;)

Simpel, makkelijk te gebruiken: eenvoudig foto's en info versturen, direct overzicht van al je chats. Een mail client is te uitgebreid en niet gericht op eenvoudig chatten. En wat is jabber (vroeg 99% van de NL bevolking)?

[Reactie gewijzigd door oef! op 17 december 2012 14:47]

Whatsapp zal wel merken dat steeds meer mensen haar software via onofficiële wegen op hun toestel zullen zetten, zonder er voor te betalen.
Voor zover ik weet kan dat niet eens.
@i7x : Heb jij onder een steen gelegen de laatste jaren ? :-)

Een iPhone kun je jailbreaken om "homebrew" te installeren. Bij Android is het zelfs nóg makkelijker; hier hoef je enkel de optie in Android uit te vinken die ervoor zorgt dat alleen ondertekende apps kunnen worden geïnstalleerd.

Op filesharesites en P2P netwerken gooien ze je dood met gehackte .IPA en .APK files.

Hoe het jailbreaken precies in z'n werk gaat ga ik hier niet vermelden; daar moet je je zelf maar in verdiepen.
De gedachte achter mijn reactie was dat de app gebruikmaakt van de WA servers. Als jij een bericht verstuurd (dus via die servers) lijkt het mij logisch dat dat bericht wordt geweigerd omdat direct bekend is dat je geen betaald account gebruikt. Je account is namelijk gelinkt aan de telefoonnummer. Maar zoals ik al zei, ik dacht dat het niet kon. Hou mij er ook verder niet mee bezig. Maar als het echt zo eenvoudig is dan mogen ze bij WA hun controle wel eens wat aanscherpen.
Ach, er ontbreekt wel wat meer controle bij die servers
Bij whatsapp plus voor android kan je vrienden irriteren door thumbs 10x zo groot te maken(door slechte app vult het je hele scherm ook direct) en ineens 45MB aan mediabestanden kan versturen ipv 12MB
Ze hebben echter -altijd- aangegeven dat alleen het eerste jaar gratis zou zijn, nu is dat veel langer geworden, maar het is geen stiekeme truc van ze.

Het probleem zit em meer in het feit dat er gewoon nog een grote groep smartphone gebruikers is die 0 betaalde apps hebben. Ik heb zelf ook 1,5 jaar android gebruikt zonder betaalde apps, pas met mijn 2e android toestel heb ik mijn CC gekoppeld aan de play store.

Als ze willen dat dit een succes wordt moeten ze vele verschillende (ook regio specifieke, zoals iDeal) betalingsmethodes aanbieden (volgens mij kan paypal al buiten play om).
@Prulleman : De reden dat ik geen betaalde apps heb is vanwege het feit dat ik niet met iDeal kan betalen in de PlayStore van Google. Ik heb nog geen prepaid kaarten voorbij zien komen (zoals die er voor iTunes en PSN zijn-) anders zou ik veel eerder geneigd zijn om apps te kopen.

Zo ben ik erg te spreken over Avast Antivirus voor Android. Die biedt een anti-virus, firewall (root nodig), anti-theft, tracking en nog veel meer. Komt als beste uit de test (met een score van 95-99%). Ik zou graag het volledige pakket kopen maar krijg gewoon niet de kans om makkelijk te betalen.

Creditcards en Paypal zijn voor mij geen fatsoenlijke opties; daar zitten veel te veel haken, ogen en verborgen kosten aan vast.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 17 december 2012 12:04]

@Prulleman : De reden dat ik geen betaalde apps heb is vanwege het feit dat ik niet met iDeal kan betalen in de PlayStore van Google.

Creditcards en Paypal zijn voor mij geen fatsoenlijke opties; daar zitten veel te veel haken, ogen en verborgen kosten aan vast.
Zoals? Ik heb zelf mijn CC aan mijn Paypal gekoppeld, zo ben ik gedekt voor schade tot 200,- eu. Overigens had ik in 2010 op mijn voormalige blackberry al een keer de melding gehad dat ik moest betalen om verder gebruik te kunnen maken van WhatsApp, ik heb toen een mailtje gestuurd naar de devs en die hebben toen mijn account verlengd tot 2040.
Ik ben wel nieuwsgierig naar je bron m.b.t. verborgen kosten aan credticards en paypal. Ik zelf betaal regelmatig via creditcard en paypal, en ervaar, kijkend naar mijn afschriften, geen verborgen kosten.

Zover ik weet is betalen met Paypal ALTIJD gratis.
https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/fees
--> Dus geen verborgen kosten hier.

En de goedkoopste Creditcard bij bijvoorbeeld de Rabobank.
http://www.rabobank.nl/pa...tcard/rabo_basecard/#tab5
- Natuurlijk de kosten voor het hebben van zo'n kaart. Maar dat is niet verborgen.
- Betalen met uw Rabo BaseCard in euro's: GRATIS
- Betalen met uw Rabo BaseCard in vreemde valute: 1,5% koersopslag. Meeste apps staan ook in Euro's op de markets.
--> Wederom niks verborgen.

Dus nogmaals, graag je bron m.b.t. verborgen kosten.
Bovendien wordt er nog regelmatig voor iDeal wel transactiekosten gevraagd.
Creditcards en Paypal zijn voor mij geen fatsoenlijke opties; daar zitten veel te veel haken, ogen en verborgen kosten aan vast.
Dan nog, ideal transacties kosten met enige regelmaat geld en zijn onverzekerd. lijkt me nu niet een systeem waar je blij van wordt als gebruiker (ik gebruik het zo min mogelijk).
Creditcards en Paypal zijn voor mij geen fatsoenlijke opties; daar zitten veel te veel haken, ogen en verborgen kosten aan vast.
Hoe weet jij dan dat er kosten zijn als die verborgen zijn. :+ Paypal kost je niets en de kosten van een creditcard zijn inzichtelijk.
* Sms'en met groepen is niet altijd even makkelijk.
* Er zit een groot scala aan smileys in WA.
* Je kan gratis foto's en filmpjes delen met anderen, wat niet gaat via SMS.
* Het was gratis in een tijd waarin gratis smsjes er nog niet bij waren, en nu gebruikt bijna iedereen het.

Dat lijken mij redelijk goede redenen om bij WA te blijven. :)
Vergeet niet dat de meeste BB gebruikers gratis naar elkaar 'pingen'. De hele familie en kennissenkring van m'n vrouw loopt speciaal daarom met een BB rond. Whatsapp heeft op een BB weinig tot geen toegevoegde waarde.
@Titan_Fox:
Onzin,

WhatsApp heeft vanaf dag een gezegd dat het niet gratis zal zijn. Daarnaast is het op de Iphone vrijwel nooit gratis geweest.

WhatsApp installeren op je toestel zonder ervoor te betalen via onofficiele wegen gaat niet werken, de licentie staat op hun servers, dus je kan het niet gebruiken zonder door hun servers heen te gaan die de licentie beheren. Sterker nog, ze bieden zelf APK's aan voor Android bijvoorbeeld, je bent totaal niet verplicht om het via de Play Store binnen te halen.

Kortom: eerst even weten waarover je praat voordat je onzin verkondigt en net doet alsof je het weet hoe het in elkaar zit ;)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 december 2012 00:21]

Wtf whatsapp is zo raar blackberry kauwt alles voor.
Ze hebben test toestellen gemaakt voor ontwikkelaars.
Er zit een android afspeler in.

Waar gaat et heen jongens
En et word nog betaald ook, maak je tog alleen maar winst.
Ik denk dat ze hierdoor heel veel klanten gaan verzliezen, niet veel mensen hebben een credit card, helemaal jongeren niet, dat zijn veel mensen weg bij whatsapp op Android
Je kan betalen via PayPal en binnenkort komen de Google Play vouchers ook naar Nederland en de rest van Europa.
WhatsApp is altijd al betaald geweest op iPhone bijvoorbeeld en dat heeft duidelijk geen belemmering gevormd...

Misschien dat de paar gierige mensen die geen 89 cent willen betalen weggaan ja, so be it. Freeloaders zoeken het dan maar uit. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 december 2012 00:20]

Ook Viber werkt niet perfect en voor twee dollar per jaar kan ik niet moeilijk doen.

Het is en blijft een flinke klap voor RIM, want mensen die dit horen en nu Whatsapp aan het gebruiken zijn zullen dus niet zomaar kunnen overstappen. Het zou prettig zijn als er een app store komt voor applicaties die niet op BB10 draaien, maar op een oudere versie wel beschikbaar zijn, maar dat is ook geen mooie oplossing.
viber werkt idd zeker niet perfect, het voordeel is wel dat je ermee kan bellen, hoewel ik dat helemaal slecht vond werken.
hoewel ik ook niet vind dat watsapp het zo goed doet de laatste tijd, op windows phone schijnt de app ook nog niet helemaal vloeiend te werken bij sommige(of de meeste,geen idee) mensen en nu ook geen ondersteuning voor BB10, hoewel ik dat wat minder erg vind.
Hoe dan ook moet het geld ergens vandaan komen, ook bij ViBER. En wat is nou een euro per jaar of eenmalig voor Whatsapp? Vroeger betaalde iedereen ook met gemak een tientje per maand voor SMS.
Een tientje is wat ik ongeveer kwijt ben aan bellen + onbeperkt internet. (Sim-only.)

Maar je hebt gelijk wanneer je bedoelt dat een klein bedrag voor een app als whatsapp goed betaalbaar is voor 99,5% van de gebruikers.
Zelf gebruik ik naast Whatsapp ook het Nederlandse XMS van Ebuddy. Dat kan hetzelfde en meer. Zo heb je ook toegang tot je account vanaf je PC via een website. Dat chat nog makkelijker. Ik weet alleen niet of zij wel een BB10 app gaan maken...
Als ze die app nou gewoon in HTML5 hadden gemaakt, dan hadden we 'm overal kunnen draaien. Niet perfect, okee, maar voor sommige gebruikers dus wel een stuk handiger dan niets.
Over gierigheid gesproken??/ wat is 1 dollar per jaar?
Alsof dat gratis blijft als je de hele markt in handen hebt.
Alsof dat gratis blijft als je de hele markt in handen hebt.
Of WA gratis blijft weet ik niet maar tot nu toe gebruiken wij het hier in huis allemaal al jaren gratis.

Veel mensen die klagen over betaalde apps hebben wel een dure smartphone in hun handen die volgend jaar al weer vervangen moet worden door een nieuwer model.
Want het is heel erg om te betalen voor producten die je gebruikt?
Want je wordt zelf ook niet betaald voor het werk dat jij doet. Zoiets?
als je nou 16 cent per maand op zij legt kan je het einde van het jaar betalen :)
ik denk dat niet veel mensen dat zullen missen.
Ze doen toch alles met Pingen.
het voordeel van whatsapp dat het gratis was (voor een maand nu dan)
dus meschien een slimme zet???

(Edit: typfout)

[Reactie gewijzigd door CyberUmbreon op 17 december 2012 10:52]

pingen is alleen onderling met blackberry's, nu moeten dus blackberry 10 gebruikers met een omweg (emulater achtig iets???) whatsappen. beetje onzin, blackberry wordt nog steeds veel gebruikt en denk dat de 10 wel een punt op de markt gaat zetten.
Ze kunnen ook Facebook chat gaan gebruiken want die gaan concurreren met Whatsapp door gebruik van telefoonnummers en Facebook zul vermoedelijk wel meer platforms ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door hAl op 17 december 2012 11:02]

Ik denk dat een veel groter voordeel is dat het mogelijk was om met andere gebruikers te berichten die geen Blackberry hebben
Ja dan kan je pingen met andere Blackberry gebruikers... Fijn als je jezelf op deze manier buitensluit van de rest van alle contacten..

Wel zuur voor BB dat whatsapp dat nu al bekend maakt want dat kan een slechte start zijn van het toestel.

Ik ben wel erg benieuwd naar facebook messenger en wat die nu uiteindelijk gaan realiseren. Maar dat heeft hier verder niet heel veel mee te maken.
Pingen kan alleen met blackberry gebruikers onderling. Whatsapp's sterke kant is juist dat het cross platform werkt. Snap dan ook niet waarom ze Blackberry 10 niet gaan ondersteunen. Ik denk dat ze een beetje téveel 'macht' hebben gekregen en nu denken dat ze de markt kunnen controleren (zie ook de plannen om met terugwerkende kracht mensen te laten betalen voor de service).
Hoezo niet veel mensen zullen het missen?

Er zijn zat mensen die een BlackBerry hebben die ook gewoon contact hebben met mensen met een andere telefoon zoals een Android of iOS.

Ping is alleen een communicatie dienst voor BlackBerry
Wat ik Probeerde Duidelijk te maken is:
dat veel jongeren Blackberry en/of Iphone hebben.
en inderdaad het is alleen onderling voor blackberry`s
en er zijn (volgens mij) ook andere alternativen.
Een voorbeeld is: ChatON en Viber :*)

Link ChatON: https://web.samsungchaton.com/

Link Viber: http://viber.com/

Dus ik zie het probleem er niet zo van in.
het is Tenslotten Cross platform. :Y)
Het klopt inderdaad dat er alternatieven zijn, maar ik heb ChatOn gedownload al een x aantal maanden terug, en tot nu toe hebben 2 andere mensen deze app ook geregistreerd. Niet echt een denderd succes dus, nog niet echt een goed alternatief.
Vergeet niet dat pingen alleen lukt tussen BB-gebruikers. Ik heb zelf een BB en gebruik WhatsApp toch wel redelijk veel. Van mijn contactpersoon is er maar eentje bij die ook een BB heeft, de rest iOS/Android.
Oplossing: ping for niet bb's... daar lag een kans, maar nee bb zag dat als usp voor hun platform. En nu zijn ze ingehaald.
ik denk dat niet veel mensen dat zullen missen.
Ze doen toch alles met Pingen.
het voordeel van whatsapp dat het gratis was (voor een maand nu dan)
dus meschien een slimme zet???

(Edit: typfout)
Heb je die typefouten er nu allemaal in gezet? :+

Pingen werkt alleen met BB toestellen. Wil je makkelijk kunnen chatten met anderen dan is Whatsapp toch het meest handige op dit moment.
volgens mij is dit toch wel redelijk het einde voor blackberry op de markt van jongere gebruikers, deze gaan niet moeilijk zitten doen met apps in een android runtime, deze groep gebruikers willen gewoon makkelijk apps instaleren en als de apps die ze willen niet in de store staan zal dit toch een no-go zijn.

misschien dmv aantrekkelijk prijzen en een (zeer) goede mailapplicatie kan RIM toch nog succes krijgen bij de zakelijke gebruikers.
Blijkbaar is voor WhatsApp Windows Phone het 3de platform geworden.
Jammer dat ze ook niet gewoon voor een 4de platform hun app ontwikkelen.
Derde? Whatsapp is er ook voor BB7, Symbian, noem maar op :)
Inderdaad. Whatsapp is in principe een voorbeeldige applicatie qua ondersteuning, op een markt waar veel apps maar voor 1 of 2 OS'sen gemaakt worden. Ook voor bijvoorbeeld Symbian komen nog netjes updates uit (hoewel de laatste update mogelijk wat onzuiniger is dus geen vooruitgang -> maar ik zie net dat er alweer 3 updates zijn geweest daarna, dus wie weet, ze zijn in elk geval zeer actief aan het ontwikkelen).

Voor de volledigheid, volgens de site op dit moment ondersteunde modellen zijn:

- iPhone (vanaf 4.3)
- BlackBerry (vanaf 4.6 en exclusief 10 dus)
- Nokia S40 (een paar recentere modellen)
- Symbian (vanaf S60 3rd edition)
- Windows Phone (7.5 en 8.0)

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 18 december 2012 04:01]

Het ligt er aan wat je met 'ondersteuning' bedoelt.
Whatsapp is het schoolvoorbeeld van Multi-platform beschikbaarheid.

Echter qua ondersteuning is het bagger. Windows Phone 7 en 8 versies zijn zeer crash gevoelig en houden zich niet geheel aan de regels (streaming audio service hack). Daarnaast integreerd de wp8 versie niet in de hubs en het lockscreen.
De symbian versie heb ik ook regelmatig rare kuren zien vertonen.

Op mailtjes naar de supportdesk krijg je pas dagen later antwoord en dan vaak een antwoord waar je niets aan hebt. Op twitter reageren ze ook al niet echt aktief.
Dat de applicatie er is, wil niet zeggen dat ze nog actief ondersteund worden. Volgens mij zijn ze nu alleen voor 3 platformen actief aan het ontwikkelen.
Als WhatsApp nou eens zijn energie zou steken in een fatsoenlijke Windows Phone versie, dan zouden veel mensen blij zijn. WhatsApp werkt gewoon fijn als messaging service gezien de vele opties die het biedt, maar op Windows Phone is het niet vooruit te branden :(
BlackBerry 10 moet de redding worden voor RIM. Het Canadese bedrijf verloor in de afgelopen jaren veel van zijn marktaandeel, ook in Nederland.
De huidige Blackberry gebruikers zullen wellicht overwegen om een nieuw BB10 toestel aan te schaffen, maar ik zie het somber in voor RIM. BB10 is niet schokmakend vernieuwend en voor bedrijven is een ecosysteem met Microsoft producten nu nog interessanter met de komst van Windows Phone 8. Gezien veel bedrijven Microsoft producten gebruiken zoals Windows Server, Exchange, Office 365 e.d. biedt Windows Phone een beter alternatief dan Blackberry. De Blackberry server licentie is vreselijk duur en ontzettend omslachtig in gebruik en beheer. De bedrijfsgerichte functionaliteit van BB is niet hun unique selling point meer, dus het zou wel eens langzaam maar zeker het einde van RIM en Blackberry kunnen worden.
Whatsapp heeft al aangegeven met een totaal nieuwe versie bezig te zijn voor Windows Phone.
Deze al (volgens dat bericht) 8x sneller zijn dan de huidige versie.

Het enige nadeel, hij komt alleen uit voor WP8 en niet voor WP7.5/7.8
Heb je daar een bron voor? (uit interesse)
Dat zou wel fantastisch nieuws zijn :)

edit:
Gevonden: http://welovewp.hk/post12254/ Dit is overigens gewoon versie 2.8.8 die nu beschikbaar is voor WP8 (en ze hebben het over 6x sneller). Echter wordt nog steeds de audio API gebruikt en zijn er zo goed als geen veranderingen toegepast vergeleken met de WP7 versie. Een native WhatsApp voor WP8 zou pas echt interessant zijn, maar dan moet Microsoft de API's voor third party apps gaan bijwerken

[Reactie gewijzigd door LCP op 17 december 2012 11:16]

Dat is niet de juiste bron. 2.8.10 is dan wel de laatste versie, maar niet de beloofde versie. Bij de L920 presentatie hadden ze het over een (tijdelijk?) exclusieve Nokia app.
WhatsApp Messenger is a cross-platform mobile messaging app which allows you to exchange messages without having to pay for SMS. Because WhatsApp Messenger uses the same Internet data plan that you use for email and web browsing, there is no cost to message and stay in touch with your family, friends, and colleagues.
Current features for Nokia Lumia and Windows Phone smartphones include search, group creation plus photos, messaging encryption, location and contact sharing, etc. Upcoming features launching with the Nokia Lumia 920 and Nokia Lumia 820 will include a new user experience that takes advantage of a more panoramic look and feel, additional languages, emoticons, and more.
Waarbij het vermoeden is dat de applicatie een echte WP8 native app is, ipv een voortboorduring is op de WP7 variant.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 17 december 2012 13:51]

Oei, bedankt daarvoor. Ik kan niet wachten (ik kan trouwens ook niet wachten op mijn Lumia 920, die al sinds 5 november in bestelling staat en elke keer gedelayed wordt. Nu is zelfs de leverdatum helemaal onbekend :( )
best offtopic, maare ik vraag me af waar je m hebt besteld dan?
ik heb m bij coolbleu staan en die hebben me vandaag gezegd dat ik waarschijnlijk voor 10 januari de lumia920 heb :D
als er een echt goeie watsapp app voor de 920 komt wordt ik daar ook heel blij van, hoewel ik qua snelheid niet zo heel veel gewend ben, ik kom van een 3gs->Hd2->lumia920
De nieuwste versie van WhatsApp draait heel goed op Windows Phone 8.... eindelijk vloeiend en snel.
Stomme zet van Blackberry: als ze WhatsApp een zak geld hadden gegeven was er nu al eeen BB10 versie geweest. Microsoft maakt min of meer dezelfde fout, aangezien WhatsApp daar volgens mij nog steeds vrij waardeloos werkt.

Je moet als OS-maker gewoon wat geld geven aan bouwers van populaire apps, zodat die in ieder geval werken. Zo geef je het ecosysteem rond je OS een goede start.
Inmiddels is Whatsapp op WP7 en 8 bruikbaar. Het kan natuurlijk beter, maar het is niet meer de applicatie van een lange tijd geleden die gewoon totaal niet bruikbaar was.

Het is jammer dat ze nog steeds (forceren om) de wifi-bug misbruiken, daardoor loopt je accu heel erg snel leeg (tot wel 4x sneller). Tenminste, in sommige gevallen, dit is niet altijd zo en met een app als "Stop the Music" wel te onderbreken.

Het is echter nog niet de beloofde WP8 app uit de samenwerking met Nokia, maar het komt er wel aan.

Al ben ik het wel met je eens dat RIM hier iets beter op in had moeten springen, maar mogelijk onderschatten ze Whatsapp in populariteit. Het probleem is alleen dat de rekening van RIM aardig leeg begint te lopen en het is nog maar de vraag of BB10 wel de kans krijgt om zich te bewijzen, want het ziet er wel uit als een mooi OS
De vraag is natuurlijk hoeverre werkt de Android runtime. Zoals het bericht al aangeeft werkt Android goed op de Playbook dus in waarom zou dit niet zo zijn op de toekomstige BB's. Ik denk dat RIM dit zelf ook denkt en juist daardoor niet zo wakker ligt van hetgeen wat Whatsapp zegt. Idem misschien dat Wahtsapp ook denkt dat de android runtime voldoende is. Hoewel 75 miljoen gebruikers tov Android/IOs natuurlijk beperkt is, zijn dit toch nogal wat gebruikers. Als hier 1% de app van koopt is deze natuurlijk gedekt. Hier komt misschien ook een bijkomstig probleem, de meeste betalende klanten zijn misschien al langdurig whatsapp gebruiker en is de kans op nieuwe gebruikers beperkt.
Ik vermoed dat het uiteindelijk dan ook wel zal meevallen dat er geen app uitkomt en dat alle partijen hier zeker al over nagedacht hebben. Sterker nog zeker voor RIM als ze via de runtime whatsapp goed kunnen draaien is dit ook een boost voor andere android ontwikkelaars.
WhatsApp werkt sowieso waardeloos. Beveiliging is een gatenkaas (anderen kunnen met tools mijn gesprekken gewoon inzien) en ik heb steeds vaker dat hij het gewoon niet doet (verstuurd/ontvangt geen bericht, iOS of Android) zoals afgelopen Zaterdag avond rond een uur of 8-9 als ik me niet vergis.

Als er nu gewoon een storing komt van meer dan een week kunnen we lekker massaal overstappen naar een beter alternatief, want zo moeilijk moet dat toch niet zijn met een professioneel team van devvers.
hmmm Whatsapp is nog helemaal niet betaald en ook nog neit per 01-01-13!, en idd het is jammer voor BB als er geen BB10 Wahtsapp komt, maarja t marktaandeel van BB is gewoon te klein, en t ziet er echt niet naar uit dat ze ineens weer 20% vd markt in handen krijgen met de nieuwe toestellen.

Dus als ik Whatsapp was had ik ook eerst de kat uit de BBoom gekeken!
Het is niet RIM die die app moet gaan ontwikkelen, Whatsapp moet de app ontwikkelen voor RIM en aangezien zij dit niet doen is het dus een klap voor RIM
Whatsapp is in principe nooit gratis geweest, en is een betaalde app vanaf exact 1 of 2 jaar (afhankelijk van op welk toestel je het deed) na het aanmaken van je account. Voor sommige mensen zou het dus vanaf 1-1-13 betaald kunnen zijn. Mijn 'free trial' zegt pas op 9-4-14 te verlopen.

@hieronder: 9-4-14 is wel degelijk precies 2 jaar na het eerste moment dat ik een account aanmaakte. Schijnbaar heb ik geluk gehad dat ik dat account op een verdwaalde Android aanmaakte voordat ik mijn Nokia kocht, want op Nokia schijnen ze maar 1 jaar gratis aan te bieden.

Een andere mogelijke variant is dat de betaling pas nodig is bij de eerste herinstallatie of upgrade na de afloop van je free trial. Dat heb ik nog niet uitgezocht maar over ruim een jaar weet ik vast meer.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 17 december 2012 22:51]

Zo gaat het bij velen. De free trial periode wordt telkens verlengt. Waarom dat bij de één wel zo is en bij de ander niet begrijp ik ook niet.
Dit is een flinke klap voor RIM. Whatsapp is de meest gebruikte app in Nederland. Een smartphone zonder Whatsapp staat nu bijna gelijk aan een telefoon die niet kan bellen. Blackberry 10 lijkt al gedoemd te mislukken.