Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties, 23.094 views •

Apple is schuldig bevonden aan inbreuk op drie patenten die in handen zijn van het bedrijf MobileMedia. De aanklacht werd in 2010 ingediend en bevatte toen nog veertien patenten. Er is nog geen schadevergoeding vastgesteld.

De uitspraak is afkomstig van een Amerikaanse rechtbank in de staat Delaware, zo melden verscheidene Amerikaanse media. Apple is schuldig bevonden aan inbreuk op de patenten met nummers 6,070,068, 6,253,075 en 6,427,078. Deze beschrijven technologie op het gebied van het verwerken en afwijzen van een binnenkomend telefoongesprek. Daardoor is het mogelijk dat ook smartphones van andere telefoonfabrikanten inbreuk maken op de genoemde patenten.

Doordat Apple schuldig is verklaard, is het aannemelijk dat er een schadevergoeding volgt, maar de rechtbank heeft deze nog niet vastgesteld. Het is ook mogelijk dat Apple op de genoemde patenten een licentie neemt. Overigens heeft MobileMedia ook rechtszaken lopen met RIM en HTC, maar in deze zaken is nog geen uitspraak gedaan. MobileMedia is een bedrijf dat patentbelangen behartigt en wordt daardoor ook wel gezien als patent troll. De bewuste patenten die het bedrijf in zijn portfolio heeft zijn echter ingediend door Sony en Nokia.

Het is de tweede keer binnen korte tijd dat Apple een aanklacht ontvangt wegens patentinbreuk. Eerder deze maand bleek dat het in Luxemburg gevestigde Arendi een aanklacht tegen het bedrijf uit Cupertino heeft ingediend.

Reacties (77)

Reactiefilter:-177067+148+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Simpel gezegd:

Patent 1: Makkelijk een actie uitvoeren van opnemen of afwijzen: druk op een groen/rood knopje.
Patent 2: Blacklist, zit een nummer in lijst met nummers die je niet wilt opnemen, ga naar voice mail.
Patent 3: De smartphone zelf, draagbaar device met scherm, UI, memory, batterij en eventueel camera.

Vooral dat laatste, sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik echt een koekje van eigen deeg voor Apple met zijn ronde hoekjes patent.
Als je maar ver genoeg uitzoomt dan is alles triviaal. Lees patent 1 maar eens door, dat gaat tot op netwerk niveau toe over het afhandelen van de actie. Dat gaat heel wat verder dan alleen het drukken op een groen/rood knopje.
Tot op netwerk nivo? Geef maar eens een quote dan...

Het woord network komt niet eens voor. Er zijn maar 2 claims zonder het woord display er in en die gaan niet over het afhandelen op het netwerk (21 en 25).
Mwah, uiteindelijk is de verwerking van de opdracht om bijvoorbeeld niet op te nemen niet anders dan hoe dat vroeger gebeurde met toestellen die voor deze functies fysieke toetsen hadden. Dus ja, een beetje triviaal is het wel.

Als je het patent doorleest (je maakt mij niet uit dat je hem al uit hebt 26 minuten na het posten van het nieuwsbericht) zie je dat het heel breed is en van alles betreft van het weergeven van een inkomend gesprek tot het opnemen danwel ophangen na interactie met "iets" op het scherm.
Je haalt de ronde hoekjes wel erg uit de context. Het gaat niet alleen over de ronder hoekjes.
Maar on topic, vind ik dit ook verschrikkelijke patenten, want dit zijn van die dingen dat als je er over na denkt dan verzint een creatieve programmeur of designer het wel. Alleen nog niet in de tijd dat er geen smartphone was. Er is een evolutie aan de gang waardoor "uitvindingen" die ooit waren gedaan op een gegeven moment heel voor de hand liggend worden. Als je kijkt naar Windows 8, dan heeft dat hele mooie innovaties, maar die waren nooit bedacht als er geen iPhone was. Zo ook was een iPhone nog niet bedacht als er geen Nokia was.
Ik vind dan ook dat zo'n patent tegen het licht van de tijd zou moeten worden gehouden en worden afgekeurd.
Die laatste is wel al uit 1997, 10 jaar voor de eerste iphone.
MobileMedia is een bedrijf dat patentbelangen behartigt en wordt daardoor ook wel gezien als patent troll
Dat klopt niet, een patent-troll is een bedrijf dat patenten opkoopt puur met het doel deze patenten te gaan gebruiken om andere bedrijven aan te klagen voor grote sommen geld. Patent Trolls maken doorgaans niet zelf gebruik van de patenten die ze in bezit hebben.

MobileMedia valt in ieder geval absoluut niet onder de bovenstaande beschrijving. MobileMedia is een belangenbehartiger die eigendom is van Sony, Nokia en MPEG-LA, deze drie bedrijven brengen een deel van hun patenten onder bij MobileMedia zodat ze niet meer zelf actief deze patenten hoeven te gaan beschermen. MobileMedia regelt het licenseren en beschermen van deze patenten voor hun rechtmatige bezitters.

Overigens zijn er volgens mij tegen zeer acceptabele voorwaarden gewoon licenties af te nemen bij MobileMedia.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 14 december 2012 12:25]

pardon, hoe lang bestaan telefoons nu al met deze functies? hoe lang hebben ze de tijd gehad hiervoor?? nu zitten de bedrijfjes momenteel in de problemen en dan gaan ze kijken hoe ze toch nog wat geld binnen kunnen halen, en dat doen ze dan maar op dit soort belachelijke manieren

het is misschien geen patent troll maar zo gedragen ze zich wel op deze manier
ja koekje van eigen deeg voor apple. apple kan het maar anderen dus ook.
Er mag ook wel ergens in het artikel vermeld worden dat dit bedrijf enkel bekend staat als patentroll.
Het enige wat dit bedrijf doet is patenten kopen om er andere bedrijven mee aan te klagen.
Eigenaren van dit bedrijf zijn Nokia, Sony en een patent licentie firma MPEG LA.

Apple is geen lievertje als het op patenten aankomt maar Apple verdedigd haar eigen producten.
Mobilemedia heeft geen producten.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 14 december 2012 09:45]

Maar als de eigenaren van MobileMedia o.a. Nokia en Sony zijn, hebben ze weldegelijk producten om te verdedigen toch? Ze hebben alleen de handen ineen geslagen.
Erm, de nieuwe eigenaar is een bedrijf dat uitsluitend aan patent licenties geld probeert te verdienen. Die maken dus geen eigen producten. Jammer dat Apple niet eerst netjes een licentie genomen heeft op deze technologie.
Jammer dat Apple niet eerst netjes een licentie genomen heeft op deze technologie.
Deze patenten liggen al jaren in de kast en er is nooit wat mee gedaan, echter nu het met sommige bedrijven slechter gaat proberen ze alsnog die patenten te amortiseren.

Het geniepige is dat ze de patenten overgeheveld hebben aan en apart bedrijf welke zelf geen producten maakt en dus niet aan te pakken is middels een counter-claim.
Te kort door de bocht. De eigenaren gebruiken wel degelijk de patenten ze hebben alleen het beheren, het bewaken van de patenten en aanklagen ect. uitbesteed naar een apart bedrijf.
Snap ook niet waarom niet gemeld word dat dit om Nokia gaat, mag positief Nokia nieuws niet gemeld worden?
Snap ook niet waarom niet gemeld word dat dit om Nokia gaat, mag positief Nokia nieuws niet gemeld worden?
Klopt, daar heb je helemaal gelijk in. MobileMedia is namelijke in handen van Nokia, Sony en MPEG-LA en beheert voor deze drie bedrijven in totaal 300 patenten.

Het gaat hierbij trouwens niet alleen om van het verwerken en afwijzen van een binnenkomend telefoongesprek, maar ook over een patent voor het roteren van content als de iPhone wordt gedraaid.

Zie ook: http://www.iphoneclub.nl/rechter-iphone-schendt-3-patenten-van-mobilemedia/

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 14 december 2012 09:38]

Apple heeft toch weldegelijk meegeholpen aan het ontwerpen van de processoren in de telefoons, en Apple heeft weldegelijk producten want Apple verkoopt het, als 1 geheel ( volgens jouw logica is bijna niets een product van bedrijf X omdat het uit allerlei onderdelen bestaat van fabrikant a,b,c,d etc....)
Zouden nokia en sony dan ook inbreuk maken op patenten van mobilemedia?

Ik denk dat ik maar een raar idee ga patenteren en rustig afwacht tot iemand het gaat maken.
hoe lang heb je eigenlijk voor dat een patent ongeldig word verklaard (omdat je het zelf niet ontwikkelt)?
de patenten zijn van Nokia, Sony en MPEG LA. Mobilemedia is hun belangenbehartiger. (opgericht door hun, eigendom van hun).

Ze kunnen dus per definitie geen inbreuk maken op die patenten, omdat de patenten eigendom zijn van alle 3 de partijen. (dat is hoe patentenpools werken, apple en microsoft hebben ook zo'n pool, en apple en google hebben onlangs een bod gedaan op een hele zwik kodak patenten welke ze ook een gezamelijke pool geeft)
dat is hoe patentenpools werken, apple en microsoft hebben ook zo'n pool,
Aardig detail is dat Sony ook deel uitmaakt van dat consortium.

Rockstar Consortium Inc.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 14 december 2012 10:56]

Zouden nokia en sony dan ook inbreuk maken op patenten van mobilemedia?
Nee, het enige doel van MobileMedia is het uitbaten van de patenten van de aandeelhouders (Nokia ,Sony en MPEG LA)
Echt waar? "technologie op het gebied van het verwerken en afwijzen van een binnenkomend telefoongesprek"... hoeveel mogelijkheden hebben we daar wel niet voor?

Aan de ene kant grappig dat ze het eens zelf om de oren krijgen, maar het blijft natuurlijk erg triest dat de meest basic technologische ontwikkelingen onderhevig zijn aan patentrecht. Niveautje 'het visuele effect van het omslaan van een pagina'.

[Reactie gewijzigd door Kaastosti op 14 december 2012 09:15]

Wat een zinloze post. Heb je de patenten Łberhaupt gelezen? Het gaat hier om principes om iets af te handelen. De technologie verandert, maar de principes blijven overeind. Het eerste patent is trouwens ingediend door Sony, de andere twee door Nokia.

Verder krijgen ze het regelmatig "om de oren" dus welk punt wil je maken?
Dank je. Nee natuurlijk heb ik de patenten zelf niet gelezen, dat gaat een beetje ver vind je niett? Opengeklikt, gezien hoeveel pagina's ze beslaan, en snel de tab weer gesloten. Ik baseer me op het bericht zelf.

En je vindt het dus wel een goed punt dat principes gepatenteerd zijn?

Excuus, ik was mij er niet bewust van dat elk bericht een punt moet maken. Zal ik vervolg beter m'n best doen.
Natuurlijk mag een principe gepatenteerd zijn. Over iets wat nu vanzelfsprekend lijkt, hebben ze bij Sony en Nokia misschien wel heel lang nagedacht. Want als het zo makkelijk was, waarom waren telefoons dan eerst zo onhandig?
Over iets wat nu vanzelfsprekend lijkt, hebben ze bij Sony en Nokia misschien wel heel lang nagedacht.
Ja, ze hebben lang na moeten denken. Over hoe ze de tekst voor een simpele handeling zo onduidelijk kunnen maken dat het patenteerbaar wordt en elke rechter het wel moet erkennen omdat het van alles kan omvatten.
Want als het zo makkelijk was, waarom waren telefoons dan eerst zo onhandig?
Heb jij wel eens een telefoon gehad waarbij je lang moest nadenken over het opnemen danwel afsluiten van een gesprek?

Een kijken, voor het mobiele tijdperk nam je de hoorn op en legde je hem weer neer. In het pre smartphone tijdperk had je daar een groen en rood gekleurd knopje voor en in het smartpone tijdperk waren het ineens virtuele knopjes.

Als jij een telefoon hebt gehad waarbij je een geheime toetscombinatie moest invoeren om op te nemen dan was het niet omdat ze er lang over na moesten denken maar om dit patent te omzeilen. :)

Dit is gewoon weer zo'n "te simpel voor woorden" patent waar Sony en Nokia wel moeilijke woorden voor hebben gevonden.
uit zaken als het patentrecht blijkt hoe ziek onze economie eigenlijk is.
Het heeft volgens mij niet echt met het opnemen danwel aflsuiten van een gesprek te maken, maar meer wat het apparaat doet wanneer een gesprek wordt aangenomen:
display means for displaying processing items available to the user relative to a call;
En het koppelen en tonen van informatie aan de gebruiker van het inkomende gesprek. Eigenlijk dus alles wat er gebeurt wanneer je gebeld wordt en de mogelijkheden welke je vervolgens over beschikt.

Aan de ene kant is het wellicht vreemd dat hier een patent voor uitgegeven is, maar de verzoeken zijn al in 1997 en 1998 ingediend.
Aan de andere kant vind ik het ook vreemd dat Apple voor zoiets basaals geen licentie afgenomen heeft.
Apple, en alle andere betrokken partijen, weet inmiddels als geen ander hoe de patenten werken, hebben ze deze daadwerkelijk over het hoofd gezien?
Of nemen ze het risico en gokken ze dat het onder FRAND valt?
Je kan een principe niet patenteren; je kan een implementatie van een principe patenteren...

Na de telefoons met een fysieke lijnonderbreking (hoorn op de haak leggen) kreeg je telefoons met een 'aan' en een 'uit' knop. (de draadloze telefoons voor de DECT toestellen hadden dat al)

Het idee van een meerdere knoppen die verschillende dingen doen is nou niet echt innovatief. (Anders had Apple nooit het idee van 1 knop als innovatie kunnen verkopen... het is of het een of het andere)

Het gebruik van tone-dialing in plaats van pulse-dialing was iets wat ervoor heeft gezorgd dat telefoons een stuk handiger zijn geworden, en daar gaan deze patenten nou niet over.
In Europa kan je dit soort zaken niet patenteren. Daarom lopen dit soort patentzaken ook alleen in de USA. Het patentrecht is in Europa een stuk beter dan in Amerika.

Een goed idee hoort niet beschermd te kunnen worden. Iedereen kan ideeŽn hebben. Het gaat altijd om het kunnen implementeren en het in de markt zetten. Gelukkig leven wij in Europa. (wat dit betreft)
Vind jij smartphones dan handiger als een telefoon met knopjes? Ik niet in ieder geval, even verkeerd beetpakken en weg is je verbinding, en zodra je opneemt of verbinding maakt, is je scherm weg, en kun je niet meer zien wat je doet.
Nee, geef mij maar fysieke knopjes.
Ga nou niet een iPhone- bug uit een specifieke serie projecteren op alle smartphones.

En dat tweede slaat ook helemaal nergens op, zo goed als alle telefoons hebben een nabijheidssensor. Het scherm reageert niet meer op input als je je telefoon aan je oor hebt. Haal 'm weg bij je hoofd en je kunt weer op het scherm kijken.
Dus met fysieke knopjes heb je zeker goede verbinding ?
Ik heb ze gelezen, het eerste gaat toch echt duidelijk om het tonen van acties wat je met een ingekomen gesprek wilt:

"displaying processing items available to a call a display and controlling the call into the connecting state corresponding to the processing item which is selected and determined by the user's operation of an input unit, the user can control the connecting state of the call by merely selecting the desired processing item"

Dus zoiets als een groene knop voor opnemen en rode knop voor afwijzen.
Het eerste patent is trouwens ingediend door Sony, de andere twee door Nokia.
Mobilemedia is een bedrijfje opgericht door Nokia, Sony en licentie pool bedrijf MPEG-LA bedoeld om patenten uit de portfolio's van Nokia en Sony te licensieren.

Het zijn dus gewoon ook Nokia en Sony die er rijker van worden.

[Reactie gewijzigd door hAl op 14 december 2012 09:46]

Een bedrijf wat zelf niks met patenten doet moet gewoon geen bestaansrecht hebben.
Weg met patent trollen.

En ik vraag me af als ik een ontwikkel omgeving heb en een methode ontwerp, hoe in vredesnaam kan iemand anders daar patent op hebben? kanloos lijkt me.
inderdaad sneu dat dit soort patenten eigenijk nog bestaan, heb trouwens nog nooit van het bedrijf gehoord, daarbij bestaat (bestaan telefoons) de iPhone nu al een hele lange tijd, vanwaar nu opeens de aanklacht??? klinkt mij echt as een patenttroll moet ik zeggen, snap de rechter dus ook niet echt
heb trouwens nog nooit van het bedrijf gehoord,
Dochterbedrijfje van Nokia en Sony om hun patenten te licensieren.
Het mag van mij wel eens afgelopen zijn nu. Word een beetje moe van dat gehannes met patenten en het afnemen van licenties. Laat die fabrikanten nou eens samenwerken, en samen de winst pakken door te innoveren voor de consument.
Voor een goed beeld lijkt het me beter als voortaan ALLE relevante (dwz. op it-gebied) patentgeschillen op Tweakers worden besproken, maar dan wel in een apart hoekje. De selectie die nu wordt gemaakt is op z'n minst discutabel en levert bovendien steeds dezelfde meningen op.
Kijkende naar de patenten handelt MobileMedia in ieder geval namens Sony en Nokia.
Had wat mij betreft wel in de nieuwspost gemogen. Wie eigenaar is, is toch wel belangrijker dan wie er last van heeft.

Edit:
De drie patenten zijn eigendom van MobileMedia. Dat bedrijf is opgericht door Sony, Nokia en MPEG LA en door die bedrijven voorzien van driehonderd patenten.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 14 december 2012 10:24]

Ondertussen begin ik toch een voorstander te worden van het afschaffen van patenten die handelingen en procedures beschrijven. Elke handeling die je met een telefoon kan uitvoeren is ondertussen beschreven. Hierdoor mnoet voor van alles nog nog wat licenties worden betaald. De enige die er beter van worden zijn vn die patent trollen en advocaten kantoren.

Natuurlijk moet iemand die na onderzoek iets nieuws heeft uitgevonden daar geld voor krijgen, maar dit gaat nergens meer over

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True