Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 123 reacties, 27.580 views •

Nadat er in 2011 wereldwijd nog 23,2 miljoen e-readers werden verkocht, is de verkoop dit jaar afgenomen tot bijna 15 miljoen stuks, zo stelt marktonderzoeker iSuppli. De verkoop van e-readers zal de komende jaren nog verder afnemen, zo wordt verwacht.

De daling van 23,2 miljoen e-readers naar 14,9 miljoen stuks dit jaar komt neer op een daling van 36 procent. Voor 2013 wordt opnieuw een daling verwacht: iSuppli schat dat er in 2013 circa 11 miljoen e-readers afgezet zullen worden, een verdere daling van 27 procent ten opzichte van 2012. Vier jaar later zou het aantal verkochte e-readers volgens iSuppli uitkomen op circa 7 miljoen stuks.

De marktonderzoeker stelt dat de verkoop van e-readers in 2011 vermoedelijk heeft gepiekt, nadat de apparaatjes jarenlang steeds beter verkochten: tussen 2008 en 2010 steeg de verkoop van 1 miljoen stuks naar 10,1 miljoen, een stijging van een factor tien. Volgens iSuppli is het vrij uniek dat een dergelijk product in een dergelijk korte periode zo snel piekt en weer wegzakt.

Hoofdschuldige aan de kelderende e-reader-verkopen is volgens iSuppli de opkomst van goedkope en compacte tablets. Terwijl e-readers in principe geschikt zijn voor slechts één taak, biedt een tablet aanzienlijk meer mogelijkheden. Bovendien zijn de kosten voor tablets met modellen als de Amazon Kindle-reader en de Google Nexus 7 fors gedaald. Mogelijk weten de fabrikanten van e-readers de verkoop nog enigszins te rekken door de kostprijs nog verder te verlagen. Zo werkt het Duitse bedrijf Txtr aan een e-reader die slechts enkele tientjes zou moeten kosten.

Reacties (123)

Reactiefilter:-11230123+1112+29+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 6
Ik roep nog steeds: zodra er een snelle en makkelijk te bedienen a4-formaat e-reader komt, met support voor het maken van aantekeningen in de kantlijn, wireless printen, usb, pdf-support, office-docs support etc: dan ben ik meteen van de partij. Voor wetenschappelijk werk (het lezen van artikelen en het becommentarieren van werk) zou ik hem direct gaan gebruiken.

De e-readers lijken zich geheel en al gericht te hebben op diegenen die via Amazon of wat dan ook de nieuwste romannetjes willen downloaden en daar dan mee op hun bank te gaan zitten, met een kop thee. Not my cup of tea.

Jammer om dit bericht te lezen, want zo te horen zullen de a-4readers niet over een jaartje voor 200 euro in de schappen liggen, betaalbaar door massaproductie! Helaasch! Over blijft dus: de i-pad, en mijn ouwe trouwe HP-laserprintertje en een potlood ;-)

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 11 december 2012 17:59]

Dat dus, hoewel ik m'n iPad mini voor studieboeken gebruik. Ik begon m'n zoektocht bij de e-readers, maar dat formaat is echt waardeloos voor studieboeken. Je hebt natuurlijk grotere readers, maar die kosten meer dan m'n iPad. Keuze was dus ook snel gemaakt.
... wireless printen ...
Waarom wil je wireless printen op een e-reader? Het lijkt me beter om het digitaal (PDF?) weer door te kunnen sturen.

Een nuttige feature zou wel kunnen zijn dat je een virtuele printer hebt die afdrukt naar een bestand wat automatisch (via een webservice) op je e-reader terecht komt. Dan kun je papierloos "printen".
Ik vrees dat de martk voor zo'n apparaat zo klein is dat geenn1 fabrikant daar brood in ziet.
Dat de jaarlijkse verkoop terug loopt, heeft denk ik meer te maken met het feit dat ereaders niet elk jr worden vervangen zoals tablets en bijvoorbeeld smartphones. Ik lees nu al 5 jr met een ereader. Begonnen met Bebook Mini en sinds 2 jr een Kindle keyboard. Ondanks de komst van de Kindle paperwhite is dat niet voldoende om nu al mijn huidige Kindle te vervangen (al heb ik daar stiekum wel over nagedacht want het licht is wel makkelijk :9 ).

"Hoofdschuldige aan de kelderende e-reader-verkopen is volgens iSuppli de opkomst van goedkope en compacte tablets" .
Het zou niet zo mogen zijn, want beide zijn hele andere producten die niet zomaar met elkaar vergeleken kunnen worden, maar uit ervaring weet ik dat het de winkelverkopers het ook zo insteken. Een vriendin van mij wil heel graag een ereader en haar man is naar de winkel gegaan om er een te kopen voor haar verjaardag. Hij heeft weinig kennis hierover en laat zich dan grotendeels leiden door wat een verkoper hem aanraadt. Die heeft hem vervolgens aan geraden geen ereader te kopen en voor een tablet te gaan want die kan veel meer. Hij gaat hier volledig voorbij aan het feit dat 1) mijn vriendin er alleen op wil lezen, 2) het scherm van een tablet niet lekker is voor langdurig lezen 3) het scherm van een tablet niet goed af te lezen is in de zon , 4) een tablet vaak zwaarder in de hand ligt en 5) de batterij met lange na niet zo goed is als een ereader.
Uiteindelijk heeft mijn vriendin geen ereader gehad omdat haar man heel erg begon te twijfelen.

Nu ga ik voor haar en drie andere vriendinnen 4 kindle's aanschaffen. Die zijn goedkoper dan sony ereaders en met dank aan Calibre kan alles. Ik heb al uitgezocht hoe ze boeken kunnen kopen bij bol.com en die drm vrij op de Kindle kunnen plaatsen.
De enige reden waarom ik geen e-reader heb en nog gewoon boeken koop en lees is om de simpele reden dat ik bij een e-reader al mijn boeken wel is kwijt kan geraken indien het apparaat kapot gaat.

En omdat er DRM op zit kan ik de boeken niet even overzetten naar een ander apparaat want dat mag dan weer niet....

Een gewoon boek (lees: papieren, hardcover, ...) kan ik zoveel lezen als ik wil, kan ik uit lenen aan mijn vriendin en/of vrienden om te lezen, etc...
De enige reden waarom ik geen e-reader heb en nog gewoon boeken koop en lees is om de simpele reden dat ik bij een e-reader al mijn boeken wel is kwijt kan geraken indien het apparaat kapot gaat.

En omdat er DRM op zit kan ik de boeken niet even overzetten naar een ander apparaat want dat mag dan weer niet....
Als mijn Kindle stukgaat koop ik een nieuwe, plug hem in en een half uurtje later staan al mijn boeken er weer op hoor. Dat werkt tegenwoordig prima. Ook het gebruiken op een ander merk is tegenwoordig geen al te groot probleem. Kijk maar eens naar Calibrate. Ik lees hier veel redenen om geen reader te gebruiken die al lang niet meer van groot belang zijn.

Voor mij is het gewoon gebruiksgemak. Die Kindles zijn zo robuust dat ze gewoon in mijn auto zwerven, van twee meter op de bank gemikt worden en vaak ergens op de grond eindigen. Batterijtje gaat twee maanden mee en is in 20 minuten (!) opgeladen. Heb er alle werkdocumenten opstaan, honderd (?) boeken en een hoop dingen die er eigenlijk al lang vanaf hadden gemoeten. Ik heb Android tablets, alle Ipads en ben een groot fan van tablets maar een reader is gewoon een heel ander machien. Ik ken slecht heel weinig mensen die lezen op hun iPad.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 11 december 2012 17:40]

Ja, dat wist ik dus niet, ik weet wel dat het vroeger zo niet ging.

In dat geval kan ik het wel eens heroverwegen.
Het punt dat je het boek aan iemand anders kan geven of laten lezen gaat waarschijnlijk nog steeds niet zolang je DRM hebt....

Dat ze héél dat DRM gebeuren eens afschaffen, een gewoon boek kan ik toch ook gewoon doorgeven...
Je mag gewoon een backup/kopie voor eigen gebruik maken als je het boek gekocht hebt hoor.
let wel! een backup of kopie voor eigen gebruik moet wettelijk gezien vernietigd worden indien het origineel kwijt/stuk is.
let wel! een backup of kopie voor eigen gebruik moet wettelijk gezien vernietigd worden indien het origineel kwijt/stuk is.
Volkomen onzin. Ten eerste vallen boeken gewoon onder de "kopie voor eigen gebruik" regeling, dus je mag zelfs een kopie maken van een werk dat niet van jou is, maar van de bibliotheek of buurman geleend is. (Auteurswet, artikel 16b). E-books vallen niet onder de uitzondering voor computerprogramma's (Auteurswet, artikel 45n). Zelfs als dat wel zo was, dan mag je een backup maken (Auteurswet, artikel 45k) en er is geen enkele regel die jou verplicht om die backup weg te gooien als je het origineel kwijtraakt.
Als dat de enige reden is dan kan ik je een Kindle aanbevelen: boeken die je koopt kan je overal opnieuw downloaden. Op je nieuwe Kindle (als de oude kapot gaat) of op je tablet, telefoon of pc.

En als de Kindle niet je ding is, dan één van de Sony e-readers, daarmee is het namelijk wel degelijk mogelijk om legaal je boeken over te zetten naar andere apparaten.

Wat andere e-readers betreft weet ik niet hoe het zit, maar je hebt nu in ieder geval al een aantal goede modellen om uit te kiezen. Veel leesplezier met je nieuwe e-reader :)
Logisch hoewel een tablet geen echte vervanger is voor enkel en alleen lezen van boeken is de extra functionaliteit het wel degelijk waard daar genoegen mee te nemen...
Tablet is geen evenwaardige vervanger, maar wel een interessante. Ik denk dat de overdaad aan formaten en beperkingen van ereaders ook meespelen. Er zijn relatief weinig boeken voor te krijgen, maar vaak zijn ebooks nog duurder ook. Drm is onduidelijk geregeld, maar uitlenen is vaa lastig. Interessante layouts, kleuren, samen bladeren, kan allemaal niet. Een boek wordt vaak kado gedaan, een ebook is veel minder sexy, want het is 'niks'.

Ik denk dat de hipsters en gadget freaks er nu allemaal een hebben, de rest ziet dat zelfs een bladzijde omslaan niet lekker gaat en dat navigatie en naslag niet intuïtief werkt. Wachten op de betere uitvinding dus.
Als leesfanaat, ben ik helemaal in mijn nopjes met mijn Sony PRS T1 e-reader. Niet te geloven dat ik jaren fysieke boeken heb gekocht - die nemen ontzettend veel plaats in. Nu heb ik mijn hele collectie op de e-reader. Mijn echte boeken liggen inmiddels op zolder stof te verzamelen...

Een e-reader scherm leest stukken beter dan een led/lcd scherm. Beter contrast en rustiger voor de ogen. Gebrek aan backlight is geen gemis - echte boeken lees je ook niet in het donker. De accu gaat mede daardoor enorm lang mee. Wederom een voordeel, want je wil niet je leesplezier onderbreken omdat de accu maar een paar uurtjes meegaat.

Met een hoesje leest het net zo prettig als een echt boek. Lettertype en grootte zijn aan te passen, waardoor het voor de ouderen onder ons nog handiger is dan een echt boek ook.

Bladzijde omslaan gaat met gemak door te swipen op het touchscreen of de knoppen in te drukken. Veel epubs hebben een inhoudsopgave, en daarmee kun je snel naar de juiste pagina doorklikken. Daarnaast onthoudt de ereader voor ieder boek de laatst gelezen bladzijde - je kunt de ereader dus rustig met meerdere personen gebruiken.

De mogelijkheid om verschillende woordenboeken en sporadisch wikipedia te raadplegen, geven de e-reader een extra dimensie t.o.v. een echt boek. Meer heb je in een e-reader niet nodig.


Feit blijft dat nog maar weinig mensen echt boeken lezen. Dan is de keus voor een all-round tablet of notebook snel gemaakt.

Voor iemand die sporadisch een boek leest is een e-reader niet rendabel. Vooral gezien uitgevers vooralsnog de prijzen van ebooks kunstmatig hoog houden: goede boeken kosten in webshops nagenoeg even veel als de fysieke exemplaren.

Je kunt gelukkig enorm veel DRM vrij downloaden. Zowel legaal als niet zo netjes...

Ik voelde me persoonlijk niet geroepen om boeken die ik al in fysieke vorm heb, opnieuw te kopen. Wanneer je zoals ik Engelse boeken leest, is je huidige collectie zo gevonden. De bestanden zijn zelden groter dan 0,5 MB per boek, dus gaat het redelijk snel. En met Callibre kun je verschillende formaten in epub converteren.

Zodra ebooks rond de 5 EUR kosten, zal ik me niet meer de moeite nemen om ebooks langs andere wegen te downloaden en te converteren. Maar tot die tijd, kan ik me behelpen. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd...

[Reactie gewijzigd door Flozem op 11 december 2012 19:41]

Helemaal mee eens. Ik heb nu half jaar een kindle en icm met Calibre lees ik bijna alleen maar boeken op mijn ereader. Ook de integratie met de amazone store werkt heerlijk.
Het enige voordeel wat een papieren boek heeft is dat je hem weer kan verkopen. Zo koop ik de boeken welke nog niet digitaal te verkrijgen zijn meestal bij bol.com en als hij uit is verkoop ik hem weer. En dat helaas niet met een epub.
Ik denk dat het ook te maken heeft met het ondoorzichtige woud van de DRM. Dat heeft mij tot nu toe tegengehouden om een e-reader aan te schaffen. Het is een handig apparaat, en niet alleen op vakantie, maar niemand wil dat als je waar-dan-ook een ebook aanschaft ook nog eens na hoeven denken of het wel werkt op je e-reader (zonder omslachtige illegale DRM verwijderaars te gebruiken).

Dit negatieve imago wreekt zich nu.
Voor mij is de DRM niet eens wat me afschrikt. Ik ben overtuigd van het nut van een e-reader. Ik weet echter hoe veel (lees: weinig) tijd ik heb om daadwerkelijk te kunnen lezen. Als ik daar dan bij op tel dat een ebook minimaal evenveel kost als een fysiek boek, dan is voor mij de keuze snel gemaakt.
Het gaat er bij mij niet in dat een ebook niet voor luttele euro's verkocht zou kunnen worden, maar voor het volle pond. En dat naast de kosten voor de aanschaf van de reader.

De prijs per tijdseenheid is het mij dus simpelweg niet waard
je moet het ook niet zien als iets wat goedkoper moet zijn; je hebt immers net zoveel kosten om het boek te publiceren
enige verschil is de bron van de kosten: in plaats van boten en vrachtauto's heb je servers en bandbreedte nodig, in plaats van een fysieke winkel (met medewerkers) heb je een webwinkel nodig (met programmeurs en een helpdesk)

zo duur is het trouwens niet: ik kocht mijn kindle een aantal jaar terug voor minder dan 150 euro inclusief verzenden, als ik een uurtje per week erop lees (wat érg weinig is) heeft het me zo'n 1.50 per week gekost om op een e-kindle te lezen ipv papier (en het wordt minder naarmate ik hem langer heb)

ik heb zoals ik zei al een paar jaar een kindle, en zou echt niet meer terug willen naar papieren boeken
het is gewoon zoveel beter: je hebt dezelfde kwaliteit lezen (leest exact hetzelfde als papier) maar dan met een veel lichter iets (iig de boeken die ik lees) en veel gemakkelijker mee te nemen (want dunner)
daarnaast kan je ipv 1 boek, honderden boeken meenemen als je op vakantie gaat. of als je weet dat je een boek de volgende keer in de trein uit zou lezen, hoef je geen "nieuw" boek mee te nemen

enige nadeel is dat je een kindle moet opladen, maar zoals ze bij amazon zeggen is dat érg weinig: ze adverteren met 1x per maand, in mijn ervaring is het ongeveer 1x per 2~3 boeken, en het zijn lange boeken over het algemeen

dat de verkoopcijfers dalen vind ik overigens niet gek; een e-reader hoeft niet sneller te worden (nieuwere CPU) of betere graphics te krijgen (betere GPU/scherm) of enorm veel opslag; de huidige technieken zijn gewoon voldoende en nieuwere technieken de prijs niet/nauwelijks waard
bovendien heb je met e-readers toch een publiek dat over het algemeen redelijk zuinig met z'n spullen omgaat, dus minder snel kapot+nieuwe kopen zoals met een tablet/laptop
Een e-book, hoeveel MB is zoiets... de kosten daarvoor vallen in het niet bij het drukken van papieren boeken, logistiek en de retail.
Dus de reden dan ebooks amper goedkoper zijn moet zeker ergens anders liggen.

Beter dan papieren boeken is het maar in een paar opzichten.

Vergeet niet dat het scherm leest als een grauwe scheurkalender die je naast de wc hebt liggen. Over wc gesproken, print iets op een rol van het goedkoopste grijze wc papier en je hebt precies een ereader scherm.. Het contrast is nogsteeds een heel stuk minder dan bij een gewoon boek.
Ook het heel snel door een boek bladeren gaat omslachtig. Daarnaast is het scherm een stuk kleiner dan bij veel boeken. Bij veel ereaders is het verversen van het scherm zo traag dat het alleen fijn is voor boeken die je van a-z leest maar zeker niet voor studieboeken etc.

Ebookreaders zijn fijne apparaten als je ze graag fijn wilt vinden. Kindles (de oudere in ieder geval) zuigen met PDF. Ik heb een Kindle DX 9,7 inch en nog heb ik de wens om te kunnen inzoomen maar dat lukt niet. Omzetten met Calibre kan, maar de hele layout en alinea's etc gaat naar de knoppen. Een tablet heeft 2 nadelen; accuduur en backlight. Iedereen die dat geen bezwaar vindt gaat dus voor een tablet want een ereader heeft veel meer nadelen..

Ik heb zelf een ereader en t was een dure, ik ben mild positief maar niet meer dan dat..

[Reactie gewijzigd door stefanv op 11 december 2012 18:07]

Bovendien vallen normale boeken onder het lage btw tarief van 6% en eboeken vallen als digitale content onder het hoge btw tarief van 21%.
Vaste boekenprijs toch?
Ik weet niet waar jij jouw ervaring vandaan haalt, maar die van mij is precies andersom.
Mijn vrouw heeft een Kindle met keyboard die we in Amerika gekocht hebben, en ik kan alleen maar zeggen: geweldige leeservaring.
Ik zet bestanden om met calibre, en die grauwe scheurkalender van jou kan ik echt niet terug vinden.
Van de zomer zat ik in de volle zon op m'n gemak te lezen, met de zon zelfs op het scherm, en je merkt er echt helemaal niets van. Het scherm is zo rustig, daar kan geen tablet tegen op voor lezen.
Ik koop er volgende maand een voor mijzelf, want kindle heeft er nu een met verlichting in het scherm, zodat je 's avonds ook nog eenvoudig kunt lezen.
En op vakantie hoeven we tenminste geen tassen vol met boeken mee te slepen!
Hier een foto van de grauwe achtergrond en het lage contrast vergeleken met een normaal boek:
http://yearofreadingmybooks.files.wordpress.com/2011/07/img_0862.jpg
Het papier, het drukken etc, zijn maar een klein deel van de kosten van een boek. De daadwerkelijke productie (het schrijven, redigeren, opmaken, marketten etc ) is veel duurder, zeker voor boeken die voor een kleine taal als Nederlands worden gemaakt.. Niet zo gek dus dat een ebook iet voor een fractie van de papieren versie verkocht kan worden.
Ja dan kan wel zijn, maar het gaat er niet om dat we een ebook voor de fractie van de prijs willen, maar dat we niet EVENVEEL willen betalen voor een digitale versie als voor een papieren versie.
je moet het ook niet zien als iets wat goedkoper moet zijn; je hebt immers net zoveel kosten om het boek te publiceren
wat een onzin! Een boek wordt gedrukt vanaf een.... juist digitaal bestand.

Dus dat digitale bestand kun je 1:1 omzetten naar een ebook en wereldwijd distribueren van in principe een hele simpele server.

Je hebt geen kosten van
papier
drukken
opslag
transport
voorraadrisico
overhead winkel

etc.etc

De enige reden dat ebooken niet goedkoper zijn dan gewone boeken is dat anders ebooken de markt van gewone boeken gaan kannibaliseren. En dan gaan de drukkers, opslagcentra, de winkels, etc uiteindelijk falliet zoals de platenwinkels falliet zijn gegaan.

En daarom worden ebooken nooit goedkoper dan de echte exemplaren.
FAAL.
Het is niet zo simpel als je het stelt. Ik heb wel eens gelezen dat een groot deel van de kosten zit in schrijven, redigeren, adverteren etc. Ik koop veel op amazon.com, en ebooks zijn overigens vaak wel goedkoper dan hardcopies.
Het is niet zo simpel als je het stelt. Ik heb wel eens gelezen dat een groot deel van de kosten zit in schrijven, redigeren, adverteren etc. Ik koop veel op amazon.com, en ebooks zijn overigens vaak wel goedkoper dan hardcopies.
Dat daar een hoop kosten in gaan zitten kan best kloppen, maar die zullen vrijwel in beide gevallen gelijk zijn. Beter nog -- adverteren op inet is stukken goedkoper dan in de fysieke wereld billboardtjes ophangen. Bovendien maken de webshops vaak impliciet (gratis) reclame voor je product.
Hoe dan ook, het enige wat volgens mij een hogere kostprijs zou kunnen veroorzaken is:

* Belasting 6% vs 21% in Nederland ;)
* AppShop belasting 30%(?)

Maar dan hoef je niet het bos in te gaan om bomen te kappen, dit om te zetten naar papier, bla, bla, ..., bla, zodat het product in voldoende volumes is gedistribueerd over de globe. Dit is (ondanks de twee puntjes hierboven) vele malen duurder dan de meest verkeerde ebook oplossing die ik kan verzinnen.

Netzoals andere "verouderde" vormen van handel zullen boekenwinkels het vrij lastig krijgen. Hun fysieke producten kunnen het namelijk nooit winnen in the long run.
Daar ben ik niet zo zeker van.
E-readers zullen steeds blijven verbeteren, maar er gaat een zekere charme uit van een boekenkast die gevuld zijn met jouw favoriete hoogstandjes.

Een e-reader kan in alle opzichten makkelijker zijn, toch denk ik dat boeken zullen blijven bestaan. Wellicht zal het minder worden, maar ze zullen nooit verdwijnen.
En zoals hierboven gezegd... een ereader is niet het gemakkelijkst om gauw een pagina op te zoeken in bijvoorbeeld een studieboek of een encyclopedie. Voor leesboeken zweer ik ondertussen bij mijn Kobo!
Dat is iets wat in onderzoeken van het magazine Publisher's Weekly inderdaad naar voren komt als groeiende factor, met name door de afscheidingen tussen en versplintering van dstributie kanalen. Er is echter ook een andere factor van interesse: markt saturatie. Iets wat door groeiende terughoudendheid van consumentenuitgaven een factor is die sneller dan verwacht belangrijker is aan het worden.

Bij die laatste factor is inderdaad de opkomst van de kleinere tablets van belang. One device fits all, zogezegd, als men een uitgave doet dan een algemene, en in mindere mate meerdere uitgaven voor gespecialiseerde devices.
Ik gebruik al een paar jaar een E-reader en heb echt nog 0 issues gehad met DRm gerelateerde problemen, dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Tja, dat roept iedereen altijd wel (dat het geen echte vervanger zou zijn, dat e-ink beter leest), maar hoeveel mensen hebben het werkelijk vergeleken? Ik denk dat ereaders alleen fijner zijn als je in fel licht wil lezen, maar als je 's avonds op de bank of nog erger in bed wil lezen waar wat minder optimale lichtcondities zijn dan kan een tablet juist fijner zijn.
Wat betreft het teruglopen van de verkopen, ik denk dat dat naast toegenomen concurrentie van tablets ook komt simpelweg doordat de meeste mensen die zo'n ding wouden er nu wel een hebben. Er zit geen enorme vooruitgang in en ze gaan over het algemeen ook niet snel kapot, dus de vervangingsmarkt is niet zo groot.

edit @onder: Ok, blijkbaar lezen de meeste mensen dan in beter verlichte omgevingen dan ik of zo... Ik heb mijn ereader weggegeven omdat ik hem niet meer gebruikte. Moest in bed in specifieke houdingen lezen anders viel er niet genoeg licht op dat stomme ding. Met een backlight lezen is juist een verademing voor mij.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 12 december 2012 11:44]

Ik heb zowel een Kindle als een Android tablet en die Kindle is echt wel veel aangenamer om op te lezen...
Ik heb hetzelfde, een TF Prime en een Sony e-reader en zodra het op het serieuze leeswerk aankomt grijp ik toch altijd naar de Sony. Het beeld is oneindig veel rustiger, het vermoeid de ogen niet en het niet hebben van een backlight is een zegening in dat geval. Daarnaast heb je nog de enorme accuduur van de e-readers en het gemak (lichter en kleiner).

Iedereen die zegt die een tablet koopt om boeken te lezen heeft het dan in mijn perspectief nog niet echt begrepen.
Ik sluit me hier volledig bij aan. Ipad en Kindle, echt lezen doe je op de Kindle. Ik vind de Kindle ook prettiger lezen dan een papieren boek.
Idem! Heb me vorige week een Kindle DX (graphite, tweedehands) gekocht nadat ik een Google Nexus 7 heb geprobeerd en de Kindle heb uitgetest. Die Nexus 7 vond 'k qua prijs-kwaliteit geweldig, maar ik zou er enkel boeken op lezen dus dan ligt een e-reader veel meer voor de hand. Na een dag voor een pc te hebben gezeten merk je echt wel dat een e-ink scherm beter is voor je ogen (daarvoor las 'k altijd op men pc monitor).
Wat mij wel opvalt is dat de iets grotere e-readers (>=9") nog altijd duur zijn -> minstens 300 EUR, terwijl veel boeken (pdf met electronische schema's) niet goed leesbaar zijn op een 6" model. En zeg nu zelf, 9.7" is zeker niet overdreven groot.
Klopt, ik heb een Kindle en een tablet, en hoewel de Kindle subliem is in daglicht, is hij amper leesbaar in het donker. Ik heb er wel een hoes met lichtje bij maar het blijft behelpen. Dan is een tablet weer beter, in het donker heb je ook nog eens geen last van reflecties op het glimmende scherm. Nadeel is ook dat je op een tablet met lage resolutie de pixels ziet, en op een e-ink niet.

Dus ik heb er een beetje een dubbel gevoel over. Bij dag/buitenlicht is de Kindle ontzettend veel beter, bij nacht de tablet wat beter. Wellicht dat de paperwhite wel beter is, maar die heb ik niet.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 11 december 2012 18:13]

Ik heb een Kindle Paperwhite (met ingebouwde verlichting), eerst een Nook gehad. En de Kindle is echt geweldig, ook in het donker/weing licht. ABSOLUTE aanrader.
Helemaal mee eens heb een IPAD waarmee ik internet, een Prime waarop ik vooral films op kijk, maar mijn PRS-T1 is ideaal om boeken te lezen, helemaal op vakantie of gewoon in het openbaar vervoer, erg handzaam, en vooral geen spiegeling buiten en erg rustig voor mijn ogen om lang te lezen. Als je slecht half uurtje per dag wat leest ja dan is een tablet gewoon goed, ben je een echte boekenlezer is een ereader echt de enige goede oplossing naast een echt boek.

DRM heeft mij in het begin ook wat moeite gekost om gekochte boeken op de ereader te krijgen, het autorisen ging eerst niet goed in Adobe. Dus heb ik ze maar ergens anders gedownload. Dat werkte helemaal simpel slechts slepen en het stond op de ereader, Ebooks moeten echt wel wat goedkoper, koop nu regelmatig nog wel een boek als ie onder de ¤5 is anders download ik het wel ergens ander vandaan.

Verder sinds ik erachter ben gekomen hoe makkelijk calibre werkt, ben ik bezig om mijn Manga verzameling te converteren naar ebup, de ereader is perfect om manga op te lezen. En met de lange batterij duur kan ik zo'n 4000 blz aan manga lezen op één lading, leesboeken volgens mij zelfs nog meer blz.

Tot kort was het grootste probleem het lezen in het donker met een ereader, dit is helemaal verholpen met de nieuwste ereaders met verlichting. dit zijn nu de Kindle Paperwhite en de Kobo Glow. Bij al deze ereaders zit de (LED)-verlichting in de rand van het apparaat ingebouwd, waarbij een dunne laag over het scherm zorgt voor de even verdeling van het licht. Die laag zorgt er gelukkig niet voor dat aan de helderheid van het scherm wordt afgedaan. Deze hebben ook een wat hogere resolutie dan de vorige generatie.

Heb de Glow een paar dagen te leen gehad, echt ideaal in bed, helaas is mijn huidige ereader nog top. Je moet wel een kaft erbij nemen, ereader schermen zijn heel erg fragiel.
Tja, dat roept iedereen altijd wel (dat het geen echte vervanger zou zijn, dat e-ink beter leest), maar hoeveel mensen hebben het werkelijk vergeleken? Ik denk dat ereaders alleen fijner zijn als je in fel licht wil lezen, maar als je 's avonds op de bank of nog erger in bed wil lezen waar wat minder optimale lichtcondities zijn dan kan een tablet juist fijner zijn.
Wat betreft het teruglopen van de verkopen, ik denk dat dat naast toegenomen concurrentie van tablets ook komt simpelweg doordat de meeste mensen die zo'n ding wouden er nu wel een hebben. Er zit geen enorme vooruitgang in en ze gaan over het algemeen ook niet snel kapot, dus de vervangingsmarkt is niet zo groot.
Er zit veel vooruitgang in op dit moment, juist op het terrein van verlichting. De Kindle Paperwhite is bijvoorbeeld echt heel fraai. Had er een te leen voor een weekend en moest hem met pijn in het hard teruggeven.
Ik heb net de Nexus 7 gekocht en die heeft met vlag en wimpel gewonnen van mijn maand geleden gekochte Nook.
Veel lekkerder beeld 's avonds en de switch was snel gemaakt.
E-Ink is superieur om te lezen maar als je een ereader zonder verlichting hebt moet je los lampje gebruiken.
Daarbij is het beeld van de Nexus 7 subliem en een genot om van te lezen, zeer rustig voor de ogen.
Ik ga helemaal voor de Nexus 7, sorry E-reader maar eerlijk is eerlijk, Nexus wint.
Misschien voor in volle zon op het strand dat ik naar mijn E-reader terug grijp.
Ook hier een android tablet en een sony ereader en boeken lezen ben ik op de android tablet echt in no time zat. Veel te vermoeiend aan de ogen om urenlang text op te lezen terwijl lezen op het e-ink scherm van de sony absoluut niet vermoeiend is. Ook de enorm lange accuduur vind ik een groot pluspunt en het feit dat je gewoon buiten in het zonnetje kan lezen.
Tablets zijn echt géén vervanger voor een goede e-reader.

Wat de daling in verkoopcijfers zou kunnen verklaren is dat iedereen die een e-reader wil er intussen 1 heeft. Ze verouderen ook niet zo snel als tablets dus ze kunnen veel langer mee. Ik denk dat er uiteindelijk wel een punt komt waarop de boel stabiliseert.

[Reactie gewijzigd door Metro2002 op 11 december 2012 19:59]

ik heb het een paar dagen geleden eens geprobeerd om te kijken of mijn Sony reader de deur uit kon.
ik kon me nog geen tien seconden concentreren op het scherm van mijn note 2 voor ik het al zat was.
vreemd aangezien websites en stripboeken lezen geen probleem is op mijn telefoon.

mijn Sony reader ligt dus gewoon nog bij mij thuis met een verzameling boeken om te lezen, en gaat er voorlopig nog niet uit.
Omdat je hersenen het licht van de lampjes moeten omzetten naar beeld, woorden, om ze daarna pas te vertalen is de gemiddelde leessnelheid rond de 40% lager.
Deze informatie komt uit een onderzoek dat ondertussen wellicht verouderd is, dus wellicht is het minder dan 40 procent geworden, maar het idee blijft hetzelfde.
Ik heb zelf een E-Reader en een tablet en zie die 2 echt als complementair. Natuurlijk kan ik een boek op een tablet lezen, maar een het is echt vele malen fijner op een e-reader. Ten eerste doe ik ruim 20 uur met een batterijlading van de reader, tegen krap 8 van de tablet en daarnaast is het scherm van de e-reader uitstekend te lezen in fel zonlicht en lang zo vermoeind niet om naar te kijken als een lichtgevend tablet-scherm (ik heb een e-reader met e-inkt scherm, zonder backlight). Daarnaast is een reader kleiner en lichter en daardoor veel prettiger om langer vast te houden. Allemaal zaken die toch wel bijdragen aan het leesplezier en waarmee ik geen genoegen neem op een tablet.
Qua andere functionaliteiten neem ik weer geen genoegen met een e-reader, dus vandaar dat ik beide apparaten bezit.
Ik zou m'n eboeken toch echt niet op een tablet willen lezen hoor, in vergelijking zijn die dingen loodzwaar, battey-life om van te huilen, je zit met dat onrustige lcd scherm en lezen in de zon kan je vergeten. Ik denk dat de dalende verkoop er ook een beetje in zit dat de mensen die een eReader willen hem al hebben. En in tegenstelling tot een tablet waar je ieder jaar moet upgraden om de apps/films/andere meuk bij te kunnen benen, werkt een eReader van tig jaar oud nog prima met de allernieuwste ebooks...
Ze hebben gewoon de markt willen uitmelken door eerst een zwart wit reader uit te brengen. Vervolgens een met grijs tinten. En waarschijnlijk later een kleuren reader op de markt te brengen. Helaas is het alternatief een tablet, waarbij o.a. stripverhalen in full color te lezen zijn. Zo hebben ze imo hun eigen graf gegraven. (er is overigens echt wel een markt voor maarja er zijn ook alternatieven met andere sterke kanten)
Lezen op een e-reader en op een tablet valt écht niet te vergelijken. Ik ben zelf geen echte leesfanaat, maar lezen op een tablet is echt niet zo aangenaam als op een e-reader. Een e-reader weegt niks (belangrijker dan je denkt!), gaat een maand mee op 1 acculading, beter contrast in lichte omstandigheden, minder vermoeiend voor je ogen, ...
Vooral dit minder vermoeiend aan de ogen is zeer belangrijk.
Echt een boek lezen op een tablet scherm is heel vermoeiend.
Terwijl de e-ink echt wel een papier weergave heeft.
toch vind ik het echt niet hetzelfde. een ereader heeft een aantal belangrijke voordelen: relatief goedkoop, en met paper gaat de batterij erg lang mee (je kunt makkelijk een boek uitlezen zonder de lader nodig te hebben.).
Die grijze schermen waren het resultaat van de e-ink schermen. Gekleurde e-ink scherm zijn duur en niet erg mooi. Daarbij heb je voor boeken meestal genoeg aan grijstinten.
Als je een e-reader nou ook eens relaxed in bad zou kunnen lezen (zonder hoesjes), was ik al lang en breed verkocht. Maar waterdichte e-readers ben ik nog steeds nergens tegengekomen. Dus blijven fysieke boeken bij mij winnen.
Een boek doop ik toch ook niet graag in het water hoor. Kan me voorstellen dat de kosten wel iets groter zijn als het een e-reader is in plaats van een boek, maar wanneer is het voor het laatst dat jij een boek in het water hebt gedoopt?
Nog nooit, dus je zou kunnen zeggen dat een e-reader dan ook veilig zou moeten zijn. Maar ik verwacht dat het dan juist voor het eerst gebeurt. Bovendien kan ik me voorstellen dat ook de hoeveelheden waterdamp bij een heet ligbad niet geheel en al geweldig zijn voor zo'n ding. Maar daar zal ook niet heel veel aan doen.
Gewoon zo een plastiek zakje gebruiken dat je bovenaan dicht kan ritsen. Van die zakjes die je in de diepvries steekt dus. Zo doe ik het al een aantal jaar zonder problemen. Ik heb hem nog nooit in het bad laten vallen maar moet wel eens regelmatig wat damp er af vrijven.
De fabrikanten van e-readers doen er dan ook een hoop aan om klanten zo hard mogelijk richting tablets te duwen, zie de aggressieve prijzen van de Kindle HD.
Ook, maar ik denk dat het vooral komt dat het simpelweg een vakantie item is.
Als verkoper merk ik heel erg dat het meer een apparaat was voor tijdens de vakantie om lekker te kunnen lezen, maar niet echt een item is wat je koopt voor tijdens de kerst.
De Kindle HD is ook een tablet die mij prijs technisch gezien niet zo verkeerd is.
Door de technologische ontwikkelingen op het gebied van tablets zijn eReaders grotendeels achterhaald. Zelfs als de prijsstelling van die dingen realistisch is, zal de markt ervoor een marginale zijn en blijven, omdat de kleinere tablets voor redelijke prijzen veel meer functionaliteit bieden, terwijl de voorsprong die de eReaders hadden in gewicht en batterij-levensduur niet meer zo groot is als eerst.
Ze zijn pas echt achterhaald als tablets kleuren e-ink schermen met hoge refreshrate krijgen. E-ink leest veel prettiger dan een verlicht (lcd/led) scherm.
Vergis je niet dat de voorsprong met batterij levensduur nog steeds enorm groot is. Gemiddeld 2 - 3 uur lezen per dag (studieboek + leesboeken) houd een e-reader 1,5 maand vol. Daar zie ik geen enkel tablet bij in de buurt komen.
Legaal is er ook nog steeds niet echt goed aan boeken te komen helaas. De legale verkoop is door het geringe prijsverschil met echte boeken ook niet echt de moeite waard.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 11 december 2012 17:10]

Geen idee hoe het zit met Nederlands-talige boeken, maar voor de Engels-talige markt is er prima aan boeken te komen. Bijna alle nieuwe boeken zijn ook digitaal verkrijgbaar, en er is een gigantische hoeveelheid oudere boeken beschikbaar. En daarnaast ook nog eens duizenden klassiekers die je gratis legaal kan downloaden. Mijn probleem is juist dat ik niet weet waar ik moet beginnen met lezen.
Aanbod is inderdaad een groot probleem. Zoals mn moeder voor een paar euro per maand tientallen boeken kan lenen bij de bibliotheek is helaas digitaal legaal niet mogelijk.
Zodra je eenmaal een e-reader hebt, is het upgraden nutteloos.

Ik gebruik al jaren m'n Kindle, en incentive om te upgraden is er totaal niet, prestaties worden niet beter, een boek blijft een boek.

Bij tablets zie je dit natuurlijk veel meer, daar schieten de nieuwe modellen als paddestoelen uit de grond, en die bieden ook echt meer functionaliteit.
Dit is natuurlijk 1 van de redenen waarom verkopen dalen. Veel mensen die een e-reader willen zullen deze al aangeschaft hebben en hebben geen behoefte om te betalen voor een (marginale) upgrade.
Precies, dat is ook waar ik in mn eerdere reactie op doelde. Een e-reader op e-ink is veel minder onderhevig aan innovaties en vernieuwingen op technologie-gebied. Als ik naar mn eigen situatie kijk, dan had ik eerst een Bookeen Cybook Opus, een vrij oude e-reader. Scherm met weinig grijstinten, geen touchscreen. Maar als mn vriendin die niet voor dagelijks gebruik had ingepikt had ik er nog steeds mee gelezen.
Super simpel ding in feite. Een vorm van bestandsbrowsing met plaatjes voor de covers, usb mass storage en een paar knopjes
De geweldige open-source software Calibre werkt trouwens erg nivellerend voor e-readers.
Tijdje niet veel gelezen, maar begon toch te kriebelen. En nu zaken als de Libris-winkels de Kobo Touch voor een hele redelijke prijs hebben liggen toch maar een gehaald.
Heerlijk is dat. Je moet wel een echte lezer zijn denk ik om er van te genieten.
Maar als ik nu kijk naar de verschillen tussen dit 2011 model en de Cybook Opus (2009); dan heb ik een iets groter scherm (6" vs 5"), meer opslag (al is dit in ebookland niet heel belangrijk met boeken van 500 KB - 2 MB ) en touch vs knoppen, dan zijn dat al met al wel dingen waardoor je, als je nu zou moeten kiezen, voor de Touch kiest. Maar het zijn geen dingen die je bewegen om nu te upgraden van de een naar de ander.
Hoewel de mogelijkheid tot draadloos internet icm Calibre server het ook wel erg fijn maken om net dat ene boek dat niet op je reader staat toch te kunnen lezen als je van huis bent.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True