Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Rob Pardo, de chief creative officer van Blizzard, meldt in een interview met Polygon dat de studio een versie van Diablo III heeft draaien op een console. Toch is een consoleversie van de actie-rpg nog steeds geen officieel project voor Blizzard. De studio 'verkent nog slechts de opties'.

'We zijn het nog steeds min of meer aan het verkennen', stelt Rob Pardo in het interview met Polygon. 'We hebben builds draaiend op een console. We hopen dat we het ver genoeg krijgen om er een officieel project van te maken, maar zijn nog niet zover dat we er iets over naar buiten kunnen brengen. Het ziet er echter wel cool uit.' Ook de lead designer van Diablo III Jay Wilson houdt zich in hetzelfde interview op de vlakte door de stellen dat Blizzard slechts 'console-opties verkent'. Beide laten echter niet los op welke console Blizzard de game werkend heeft gekregen.

Blizzard heeft nooit een geheim gemaakt van de ambitie om een consoleversie te maken van de actie-rpg, die in mei op de markt verscheen voor Windows en OS X. De studio plaatste bovendien in juni al een personeelsadvertentie waarin het op zoek was naar een programmeur die ervaring heeft met de PlayStation 3. Het team van Wilson werkt ondertussen aan de 'next big thing' voor Diablo III, al wil hij niet loslaten wat dat is. Blizzard-directeur Mike Morhaime maakte begin november bekend dat er een uitbreiding komt voor de rpg. Fans van de game wachten echter ook nog steeds op het PvP-gedeelte van het spel. Dat zou in het spel opgenomen zijn, maar Blizzard besloot in maart, een paar maanden voor release van de game, om het deel achteraf als patch vrij te geven. Dat is echter nog niet gebeurd.

De vijf classes uit Diablo III aan het werk

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)

Reacties (87)

Reactiefilter:-187085+150+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Diablo 3 op de pc was, ondanks dat ik er meer van verwacht had, een geniaal spel. Ik ben alleen bang dat een consoleversie niet goed gaat werken, dit is het type games dat in mijn ogen met een muis en toetsenbord gespeeld moet worden. Blizzard is van oorsprong ook een PC-ontwikkelaar, het lijkt mij slimmer dat ze hier aan vast houden. Dit kan ondanks dat blizzard er veel geld aan zal verdienen wel eens een grote flop kunnen worden ben ik bang... Iets wat deze gameserie niet verdient!
Ik ben alleen bang dat een consoleversie niet goed gaat werken, dit is het type games dat in mijn ogen met een muis en toetsenbord gespeeld moet worden.
Hoe het met de X360 zit weet ik niet, maar op de PS3 kan je gewoon een tobo/muis aansluiten. Het is aan de game ontwikkelaar of dit ook als input device in het spel wordt geactiveerd.
Zit hier dus al even op te zoeken, kan dit ook met uncharted 3? Kwestie dat ik daar in een scene vastzit met een groot aantal vijanden en ik compleet niet kan mikken met een controller (zo gewoon aan de muis en wasd toetsen dat het klein aantal uren dat ik op PS3 zit ik compleet niet kan aanpassen.).
Heb al even geprobeerd met usb aansluiting, maar ps3 herkende de input niet.. ik veronderstel dat het dus niet plug and play is :p
Voor zover ik weet ondersteund alleen Unreal Tournament 3 'native' het aansluiten van een toetsenbord en muis. Er zijn wel verschillende 3rd party tools beschikbaar. Bijvoorbeeld de Eagle Eye van Penguin, http://www.penguinunited.com/, die controllerknoppen mapped naar toetsenbord- en muisknoppen.
Een veelgehoord commentaar is dat een muis simpelweg niet overeenkomt met de werking van een duimstick van een controller. Met een muis kun je een snelle swipe maken om je om te draaien, met een stick werkt dat niet. Een snelle beweging wordt dan geregistreerd als een kort moment de duimstick bewegen. Resultaat is dat je dus juist weinig draait in plaats van veel. Met de gevoeligheidsinstellingen van de game kun je dit proberen te ondervangen. Al met al is het beter om beter met je controller te oefenen.
Ow bedankt! Zeer interessant, snel bewegen is natuurlijk een minpunt maar het gaat hem vooral voor het mikken in bepaalde levels. Man dan merk je pas hoe snel en eenvoudig het is met een muis.. Pfjoew. Ik kan mij inbeelden dat dit natuurlijk veel sneller gaat eens je het gewoon bent, maar dit kan toch nooit zo snel en precies gaan als met een muis? Jammer dat ze niet meer plug and play maken.
Ze maken in ieder geval niet ff snel een console port zoals vele anderen.
Ze proberen rustig of het Łberhaupt gaat werken, en zo ja, gaan ze er mee aan de slag.
En dan nog, als op enig moment in de ontwikkeling blijkt dat het niet werkt, schrappen ze het gewoon.
Ze hadden die tijd en resources toch beter aan de beloofde PvP uitbreiding voor het orriginele spel kunnen besteden.

Blizzard is altijd traag met uitbreidingen geweest... Als je ziet hoeveel uitbreidingen GW2 gratis gaat pushen dan besef je hoe WoW met zn dure abbo de klanten altijd bedrogen heeft.


Blizard aftercare is knap waardeloos......
Denk je nou echt dat dezelfde programmeurs die nu tijd steken in de Console test dat anders in het PvP gedeelde hadden gestoken? Zo werkt het echt niet bij Blizzard, die hebben meerdere teams paralele werken aan losse onderdelen.
Blizard aftercare is knap waardeloos......
HA...haha... Moet je eens naar Starcraft 2 kijken. Juli 2010 is dat spel uitgekomen. Zijn ze constant blijven updaten en patchen, zelfs nu nog terwijl ze de beta van HotS fel aan het pushen zijn. Ze hebben tientallen nieuwe features toegevoegd, de UI verschillende keren grondig op de schop genomen en de level editor wordt steeds krachtiger.

Ik speel al een tijdje geen WoW meer, maar van vrienden te horen is hun update policy nog altijd dezelfde: Na een expansion komen er om de paar maand gratis major updates die extra content in het spel brengen. Daarbuiten zijn er om de haverklap minor updates om bugs en balance issues op te lossen.

Het zou me niet verbazen moest Blizzard het PvP systeem gedeeltelijk gelijk trekken met de extra sociale en competitieve features van HotS. Een beetje vertraging in ruil voor een enorm robuust systeem dat ondertussen al bewezen is? Count me in!

Het is trouwens nooit goed. In mei zat iedereen te klagen dat Blizzard D3 te vroeg gereleased had, en nu zit je te klagen dat het te lang duurt voor hun volgende gigantische patch? Dat is een beetje heel erg hypocriet vind ik. Blizzard blinkt uit als ze hun tijd nemen, laat ze dat dan ook gewoon doen. Anders hebben we de patch 2 maand eerder maar duurt het 3 maand voor het eindelijk goed speelbaar is. Eenmaal gedeployed is het veeeeeeel moeilijker om nog aanpassingen te maken. Zeker voor PvP wil ik gewoon een systeem dat werkt waar ze alleen nog maar wat balance updates voor moeten voorzien...
Een console port is meestal van console versie naar pc. Dat is bijna hetzelfde maar niet helemaal ;)
Ik vond hem echt zwaar tegenvallen. Ik ben bang dat op de console dit nog eens factor 2 erger wordt.
De verwachtingen van een gemiddelde consolegamer is ook heel anders. Voor vele PCgamers moest diablo 3 de second coming of Christ zijn.

Het spel is gewoon heel goed, als het door een onbekende studio werd gereleased dan zou iedereen zeer lovend zijn. Maar we praten hier over Blizzard. Blizzard heeft in mijn ogen nog nooit echt hard gefaald (het kon wel beter met sommige WoW expansions, starcraft 2 verhaal etc), tot Diablo 3 uitkwam. Hun balancing aanpak, richting die ze kozen na release van de game, de hele Real Money Auction House gebeuren was echt een epic fail in mijn ogen, nog nooit was ik zo teleurgesteld in een game geweest, enfin.

Als Diablo 3 ook maar de helft van de gameplay naar de console brengt dan zal het sowieso al meteen een van de meest uitgebreide games zijn op consolegebied.
het spel is wel redelijk goed en je hebt gelijk dat een console ook wel goed zou gaan lopen, maar het grootste probleem in de game is de verandering van items en stats die daar op zitten..

Een hoop spelers haken af omdat het saai word en ze het ene item niet meer zelf kunnen vinden zoals vroeger het geval was dan wist je op welk monster je het kon krijgen, nu is het maar hopen dat je het krijgt en dan bidden dat er geen waardeloze stats op zitten die je toch niet wil.
En eigenlijk is het zelfs nog erger, je hoopt op een goed item dat je kan verkopen zodat je nieuwe items van andere kan kopen, dat is een hele andere game play dan je in de voorgaande delen had.
Je bedoelt het meppen van Andariel om je Stones of Jordan te krijgen, in Diablo 2? Over repetatief gesproken. Verbaast me niets dat jan en alleman aan het botten sloegen op die game...
Blizzard is van oorsprong ook een PC-ontwikkelaar
Hoe kom je daar bij? Hun eerste titels (RPM Racing, Lost Vikings, Rock & Roll Racing) waren eerder consoletitels.

Dus nee, van oorsprong zijn ze geen pc-ontwikkelaar.
Rock & Roll Racing owned !
@tim kemper.
Dit soort dingen worden vaak door PC gebruikers geroepen.
Maar de mensen die er echt mee in aanraking komen zijn anders gewend en net als bij C&C wordt de besturing gewoon aangepast en is er best mee te spelen.

Ik heb iig nooit problemen gehad met RTS'en op consoles. (heb daarvoor alleen op de PC gespeeld)
Diablo 3 niet geschikt voor consoles? Mijn mening is dat Diablo 3 juist een spel zou zijn dat juist uitermate geschikt is voor consoles. Het lijkt me heerlijk om zon spel met een goede controller te spelen.
Met Diablo doe je eigenlijk alles met je muis. Lopen/bewegen, skills gebruiken, targets aanklikken/selecteren en meer. Hoe wil je dat fatsoenlijk laten werken op een PS3?
Op de controller:
Je hebt je thumbstick om je character te bewegen. Thumbstick indrukken voor je default attack. Thumbstick indrukken samen met rechter schouderknop is alt attack. Enkel rechter schouderknop is [tab]-skill. De 4 action knoppen (X/\O[_] op playstation) is voor elke skill 1 t/m 4 een. 5e potion knop kan naar de linker schouderknop. Start brengt het menu/pauze op het scherm.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 11 december 2012 11:52]

Thumbstick indrukken heb ik altijd een slechte vorm van input gevonden, en dat geldt hier ook. Als je de thumbstick indrukt, zet je meer kracht op het ding, waardoor je minder precieze controle hebt over welke kant je 'm opduwt. Daarnaast gebruik je de default attack ontzettend vaak, en ik denk dat het ontzettend onprettig is om de stick continu in te drukken.

Het lijkt me beter om de andere stick te gebruiken voor mikken, en de bumper of trekker aan die kant te gebruiken voor de actie. Dus: linkerpook beweging, rechterpook richten, actieknoppen en rechtertrekker/-bumper voor het activeren van aanvallen en spells.
De hoeveelheid skills die een speler tegelijkertijd heeft is erg gelimiteerd. Er zijn hoe dan ook genoeg knoppen op een reguliere controller beschikbaar om al deze skills aan te kunnen bieden. Dat is dus geen punt.

Waar op de pc de speler met de muis een target selecteert, kan de speler met een controller natuurlijk richting geven aan een aanval met analog sticks. Abilities die je moet targetten zijn wat lastiger, maar wellicht kan ook hier een analog stick gebruikt worden om te richten, en een trigger om de afstand te bepalen.

Het nadeel is natuurlijk wel dat Diablo op deze manier de besturing van een generieke console RPG krijgt, maar er zijn zeker opties.

[Reactie gewijzigd door Xyrr op 11 december 2012 11:53]

gezien de eerste diablo ook werkte op de eerste playstation zou ik niet inzien waarom dit niet zou werken
Diablo 3 niet geschikt voor consoles? Mijn mening is dat Diablo 3 juist een spel zou zijn dat juist uitermate geschikt is voor consoles. Het lijkt me heerlijk om zon spel met een goede controller te spelen.
Mis je juist niet de hele point & kill functionaliteit?
Diablo 3 is volgens mij prima geschikt voor Consoles, alle skills en opties zijn direct te koppelen aan knoppen op de controller. Andere functionaliteit zoals de Auction House zijn misschien wat minder handig met een controller.
Ik denk van wel het snelle verplaatsen van je cursor met een muis is met een controller in mijn ogen slecht mogelijk. Dit is bij diablo toch wel erg belangrijk. Het feit dat skills goed te bereiken zijn en makkelijk aan knoppen toe te voegen is zeker waar maar het selecteren van vijanden gaat denk ik, met name bij grote groepen vijanden, niet heel makkelijk.
Daar hebben we de Wii U voor met het touchscherm ;) Daar kun je prima snel je "cursor" bewegen :)
Ik denk dat het zo gedaan moet worden dat je je karakter met de linkerstick beweegt en met de rechterstick de richting waar hij opstaat bestuurd en dan gewoon je aanval doet in de richting waar je naar wijst, waarna je de dichtsbijzijnde vijand raakt. Het spel Sacred (PS3) doet dat ook: http://www.youtube.com/watch?v=oTTXtfl4sC8
Waarschijnlijk hoef je dan ook geen vijand te selecteren, maar loop je er gewoon op af en doe je je ding en dan raakt hij de vijand naar welke je richt met je stick
Dit zou zo geweldig zijn op de WiiU :)
Inderdaad. De map/hud op de controller en een heerlijk groot hud-vrije game-wereld op de tv!
Mee eens, krijgen wij gamerts toch nog de nodige beweging :+
Ik zie het best wel zitten, Diablo 3 op de WiiU. En aan iedere skill een beweging kunnen koppelen om deze uit te voeren. De pointer van de WiiU gebruiken als soort muis cursor. Denk dat het nog best wel fatsoenlijk zou werken, mits het goed uitgewerkt is.
en je weet dat de wiiu een tablet heeft en zo goed als niet meer bezig houd met beweging in spellen ?
Nee, dat wist ik niet. Dacht dat de WiiU ook daar op in speelde? Dat is toch juist het gene wat de Wii zo groot gemaakt heeft? Maar moet ook eerlijk zeggen dat de Wii(U) de console is die mij het minste boeit :+
de nieuwe controller (zeg maar gerust tablet) leent zich perfect voor dit soort spellen, zoek voor de grap maar is op via google.
Ook met games als zelda hebben ze leuke ideeŽn zoals de map en inventory op de tablet zodat je je game nooit hoeft te pauzeren.
Lijkt mij dat ze de beweging voor console, net zoals Revenant vroeger op de PC kunnen maken,gewoon lopen met D-pad en skill knoppen gebruiken de relevante buttons op een controller. Niemand zegt dat het voor een console point and klick moet blijven.
Dit dus. Er zijn al genoeg hack-'n-slash games op consoles. Zelfs op handhelds zijn ze al opgedoken - ik speelde een tijdje terug nog Heroes of Ruin op de 3DS. Beperkter als Diablo, zeker, maar prima te doen en de controls zijn nooit een probleem geweest. Gewoon lopen met de stick en skills op de knoppen, waarbij je character zelf wel zorgt dat hij het monster raakt, zolang jij maar de goede kant op stuurt.
Laat ze eerst eens lekker gaan focussen op de nieuwe uitbreiding voor de pc.
Daarna de consoles.
Zoals de PvP uitbreiding die er volgens Jay Wilson voor december van dit jaar zou zijn.
Ik hoop voor Blizzard dat het ze uiteindelijk lukt.
Blizzard heeft nooit haast gehad (vooral niet na 2004, begin WoW) en hoop dat ze het uiteindelijk nog kunnen porten naar een console. Kwaliteit zal er niet minder op worden, denk ik.

Ik heb zelf geen console meer gekocht sinds de gamecube (in de eindfase). Als hij op de Wii U uitkomt kan dat het zetje zijn om mij nog over te halen om hem te kopen.
Het is een leuke maar erg zwakke game voor de hoeveelheid tijd die men besteed heeft aan de ontwikkeling... daar had wel iets meer uitgehaald kunnen worden.

Aan de andere kant het is ook zeker geen slechte game als men zo iets in twee a drie jaar na deel 2 had opgeleverd dan was het simpel weg een goede titel geweest al zouden de graphics wel net even minder geweest zijn. Nu is het gewoon niet genoeg zeker zonder een PvP deel en ook al geen expansions om er nog net even meer verhaal uit te halen is dit simpel weg niet genoeg. Op een console uitbrengen zal waarschijnlijk alleen maar gebeuren omdat men er nog net even meer geld uit wil halen de game zelf heeft echt geen controller nodig sterker nog het lijkt me niet eens prettig spelen met een controller.
Lijkt me een perfecte game voor de Wii U!
Gezien de hardware eisen die Diablo 3 stelt, zou er dan nog voldoende animo zijn om het op een console te spelen? Lijkt me dat de meeste liefhebbers de game al op PC hebben.
Daarnaast vraag ik me af hoe ze het met het AH gaan doen, denk niet dat Sony en MS er zo blij mee zullen zijn dat Blizzard op het netwerk van Sony en MS geld gaat verdienen. En doen ze het zonder AH dan zal de droprate van fatsoenlijke items aangepast moeten gaan worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Televisies

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True