Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 67, views: 27.263 •

Een ontwikkelaar is een opensource-project gestart in een poging OS X-applicaties op Linux te laten draaien. De eerste OS X-software zou inmiddels door The Darling Project worden ondersteund waarbij gebruik wordt gemaakt van een Darwin-emulatielaag.

Darling-emulatorDe Darling-emulatielaag, die is geschreven in C++11 en Objective-C, functioneert volgens de ontwikkelaar in grote lijnen hetzelfde als Wine, de Windows-emulator voor Linux-besturingssystemen. OS X-binaries worden doorgestuurd naar de Darwin-kernel waarna de code wordt gestart. Om de software succesvol te kunnen draaien, zijn er echter ook koppelingen aangebracht naar de zogenaamde abi-compatibele libraries en frameworks die door OS X-software worden gebruikt. Ook is aan Darling code toegevoegd om programma's die in Objective-C zijn geschreven, goed te laten draaien door ondersteuning voor de bijbehorende Cocoa-bibliotheken.

De Darling-emulator is momenteel in staat om enkele eenvoudige OS X-applicaties te draaien binnen Linux. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde Mach-O-loader om de OS X-binaries in te kunnen lezen, een runtime transition layer voor Apple Objective C en een Darwin-emulatielaag.

Hoewel de huidige vroege versie van Darling nog geen iOS-code kan emuleren, zou het theoretisch mogelijk zijn om iOS-applicaties in Linux te draaien. Daarvoor dienen echter wel extra libraries aan Darling te worden toegevoegd en bovendien moet de emulatielaag geschikt worden gemaakt voor de ARM-architectuur.

Momenteel heeft de ontwikkelaar en student Luboš Doležel geen concrete plannen om iOS-emulatie aan Darling toe te gaan voegen omdat in zijn ogen Android momenteel 'de markt domineert'. Verder meldt Doležel dat zijn project uitsluitend gebruik maakt van opensource-code en zijn emulator dus geen copyrights van Apple schendt.

Reacties (67)

Die,
Darling Is an Emulator :P

Zonder dollen, wel een hele interessante ontwikkeling! Vooral dat IOS software gedraaid zou moeten kunnen worden, theoretisch!

[Reactie gewijzigd door twicejr op 9 december 2012 13:23]

Klopt niet.... 'Dine' zou juist zijn => Darling Is Not an Emulator... :+

Dine with Wine ;)

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 9 december 2012 13:37]

Alleen is het niet geheel logisch. De D staat hier dus voor Darling, terwijl in Wine de W staat voor zijn eigen afkorting, Wine. Wat ik een leuke 'loop' vind.

Wine kon net zo goed Dine, Pine, Kine etc heten.
Alleen emuleert Wine geen Dindows, Pindows of Kindows he ;)
Het emuleert niks... Wine Is _NOT_ an Emulator
Zou het hiermee in de toekomst ook mogelijk kunnen worden iOS apps op Android te draaien? Dat zou natuurlijk heel veel mogelijkheden brengen voor Android (uitgaande van geen problemen met patenten/licenties).
Uiteindelijk zouden er veel apps kunnen draaien, maar er zijn ook heel veel apps die gebruik maken van bijvoorbeeld een push-id, dat door apple wordt gegenereerd als de app dit opvraagt.
Ik vraag me af of je deze functionaliteiten kunt simuleren onder android.
Ik denk dat je dan eerst nog het Apps via Apple App Store probleem hebt. Hoe ga je ooit die Apps op je Android toestel krijgen? Volgens mij was per definitie een App die in de Store staat maar buiten de store om geinstalleerd wordt illegaal, tenzij je een developer bent.
Elke App heeft ook nog eens een unieke sleutel welke weer samenhangt met het toestel.
Kans het ooit zal lukken is daarom ook nihil
Een gejailbreakte iPhone kan ook apps installeren zonder dat Apple er tussen komt. Quasi elke app wordt zo wel gekraakt. Dit zou dus niet de beperkende factor zijn.
Een gejailbreakte iPhone heeft nog altijd een UID/IMEI nummer en noem maar op.
En een App heeft nog steeds verificatie codes.

Dat verhaal gaat dus niet op.
Ik denk dat het makkelijker is om dat aan de developer zijde te realiseren. Er zijn al tools beschikbaar van waaruit je apps voor diverse platform kunt compileren. De mogelijkheden zijn nog wat beperkt, maar dat lijkt me een kwestie van tijd.
Dit zijn alleen HTML5 apps gemaakt in speciale frameworks.
in grote lijnen hetzelfde als Wine, de Windows-emulator
Nee nee nee!! Wine is not an emulator!! (recursive backronym)
Wine is geen virtuele machine die de applicatie draait en emuleert dus niets. :)

Verder wel gaaf om te zien, wellicht worden OS X games ook mogelijk te spelen via Linux?

[Reactie gewijzigd door Zerfox op 9 december 2012 13:34]

Nope, dat kunnen ze in de praktijk nooit worden. OS X laat binnenkort alleen nog software toe die vanuit zijn eigen store komt. Om die op Linux te krijgen zul je dus het pakket wat uit de store komt moeten hacken (die zijn immers net als gekochte iOS games beveiligd dat ze alleen onder jou account op dat device kunnen draaien).
Op het moment dat je ze hacked is het strafbaar ...


Het is een leuk idee, maar in de praktijk mag je het nooit gebruiken.
Hoezo zou je iets moeten hacken? Je krijgt nog steeds een *.dmg file hoor (in een Cache folder).

Heb je bewijs (concreet, niet van een Apple fanboy site) dat ze dit écht gaan doen overigens?
Strafbaar. Gaap.

Iedereen weet dat de staat bij iedereen die niet-legitieme software draait binnen mag lopen en je harde schijf meenemen. Gebeurt toch niet. Daarnaast kunnen ze niet controleren of je de software hackt of niet. Het is niet zo dat men een schakelbord heeft met elk software exemplaar, waar een lampje gaat branden.

Wat niet weet wat niet deert.
Niet Strafbaar, wakker worden. :-P
OS X laat binnenkort alleen nog software toe die vanuit zijn eigen store komt.

Heb je hier een bron van ?
En daarnaast, dat heeft weinig zin, omdat pre 10.8 systemen daar toch geen patch van gaan zien, en die zijn er nog volop.
Dat is de standaardinstelling, maar is simpel uit te schakelen. Maar ik geloof nooit dat ze heel het systeem 'binnenkort' zullen dichttimmeren. Dan zouden alle apps gesandboxed moeten worden (?) en kunnen de helft van de apps ineens niet meer draaien. En dan mag je natuurlijk ook niet meer booten vanaf USB etc... want dan zou je dat kunnen omzeilen. 8)7
Heb je een bron?
Voor zover ik weet is het nog altijd mogelijk om applicaties handmatig te installeren, het probleem is echter de user interface (zodra die gebruikt worden, zijn er licentie / patenten gebroken), net zoals osx apps op darwin x86 draaien, je mist de cocoa/(en andere ui laag) in t os.
Ik hoop echt dat we binnenkort 'native kuch..' photoshop kunnen draaien op linux (met wine vindt ik t mider fine werken...)

[Reactie gewijzigd door zeduude op 10 december 2012 09:52]

OS X laat binnenkort alleen nog software toe die vanuit zijn eigen store komt.
Als dat zo is gaat mijn Mac het raam uit en ga ik op Ubuntu over. En velen met mij zullen dan van OSX afstappen....
Dat lijkt me ook. Dan is het afgelopen voor mijn Macs. Ben er niet bang voor, maar Microsoft doet het nu wel voor zijn Windows 8 metro applicaties. Maar daar zie ik Photoshop en after effects ook niet onder draaien.
Verder wel gaaf om te zien, wellicht worden OS X games ook mogelijk te spelen via Linux?
Games draaien vaak beter met wine (de windows versies van deze games) op linux dan een native versie van diezelfde games op osx, en als je die games dan nog eens op linux gaat emuleren verlies je nog meer snelheid.

Lees: het zou alleen zin hebben voor games die alleen op OSX draaien

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 10 december 2012 16:09]

Nice, Ik hoop dat het straks werkt dan kunnen we Xcode omgeving gebruiken om objective-c applicaties te ontwikkelen voor de Ipad en iphone.

Normaal gezien moet je een Mac voor aanschaffen om Ipad of Iphone app te ontwikkelen. Ik heb tijdje Xcode omgeving gebruikt zeer goede ontwikkel omgeving, je zoe het kunnen vergelijken met Visual studio van Windows.
Als het mogelijk is om XCode te draaien kan dat handig zijn om zonder een dure apple te kopen toch voor OSX en iPhone te kunnen ontwikkelen. Voor de rest zie ik het nut er niet van in, er zijn weinig tot geen applicaties met unieke mogelijkheden die alleen op een apple draaien.
Ik weet wel dat Adobe er alternatieven voor heeft. Maar volgens mij zijn er zeker sectoren waar Final Cut Pro of Logic pro zeer van belang zijn.
Als een specifieke app van belang is voor een bedrijf dan zijn de investering in de hardware niet het probleem. Dan schaf je gewoon een Mac aan als je FCP nodig hebt.
er zijn weinig tot geen applicaties met unieke mogelijkheden die alleen op een apple draaien.
Dat klopt, maar gezien Mac OSX een stuk dichter bij Linux staat dan Windows, zou ik het me voor kunnen stellen dat sommige applicaties juist makkelijker te emuleren zijn van Mac OSX naar Linux dan van Windows naar Linux.

Zo zou ik erg blij zijn met Photoshop en Ableton (alhoewel die laatste over een tijdje bij mij vervangen zal worden door de aanstormende DAW voor Linux: Bitwig!)

Maar dit is ook slechts speculatie. Ik weet zelf te weinig van dit project en de techniek er achter om er echt iets intelligents over te zeggen.. :)

Iemand anders die hier iets over kan zeggen?

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 9 december 2012 13:45]

geen appels met pinguins vergelijken. unix en linux verschillen zo enorm van elkaar.
dat het gewoon net zo moeilijk is als een linix windows emulator te vormen. misschien is het wel gemakkelijker om een bron code van een OSX programma's te nemen en dat dan compilen voor linux lijkt me een stuk gemakkelijker dan OSX emuleren.
Kan je toch beter een dure Apple kopen? Heb je de kracht van osx en Darwin tot je beschikking. Meer dan de helft van de Google developers programmeren ook op Apple. Geen rede tot schaamte hoor :)
En je kan gewoon x Windows draaien en er zijn duizenden Mac ports beschikbaar.
Dit was ook gewoon slecht seen kwestie van tijd ;) Natuurlijk gaat iedereen nu eindgebruikers-toepassingen verzinnen, maar in dat stadium is dit nog lang niet, en als het eindelijk zo ver is: de mogelijkheden worden opeens eindeloos! Ik denk dat dingen als CS6 & Co. veel sneller via een Mac OS X Mach-O-Loader + RTL kunnen draaien die via de win32 laag van Wine. Waarom? Om dat in Win32 echt NIKS bestaat buiten Windows-specs (en dus kernel) om. Bij Mac OS X kan je met de Unix en POSIX systemen nog vrij veel 1-op-1 overzetten tijdens translation.
Als dit een beetje een succes wordt ga ik gelijk Devonthink kopen. Het is de enige applicatie die alleen op de Mac werkt die ik heel graag zou willen gebruiken op Linux.
Tja. Technisch heel leuk, maar:

- is er iemand met Linux die per se die ene OSX-only applicatie wil draaien?

- wine is na 15 jaar nog steeds niet geschikt voor alle software, dus een goede emulator is blijkbaar geen makkie

- als je het toch per se wil, draai dan OSX / Hackintosch in een VM. Of koop een Mac. Dan heb je tenminste de hele OSX-beleving.
dit wordt natuurlijk illegale software deze emulator als het project ooit goed gaat werken, want ik vermoed dat de dagvaarding al onderweg is. procederen tegen het bedrijf met meer cash geld in kas dan enige overheid ter wereld heeft :)
Waarom wordt dat illegaal? Mensen hebben toch ook niet WINE op hun computer om illegaal Windows-programma's te draaien? Er zullen er vast wel wat zijn die een illegale versie van Office op hun Linux draaien, maar dat is een keuze van de gebruiker buiten WINE om, net als dat het een keuze van de gebruiker buiten Windows om, om een illegale Office op Windows te draaien. Daar is Windows ook niet schuldig aan. En zo ook dit.
- is er iemand met Linux die per se die ene OSX-only applicatie wil draaien?
Die zullen er altijd zijn zolang applicaties niet platformonafhankelijk zijn
- wine is na 15 jaar nog steeds niet geschikt voor alle software, dus een goede emulator is blijkbaar geen makkie
Wine draait erg goed tegenwoordig, je vergeet echter dat dat een heel andere situatie is aangezien het daar om de windows api's gaat die buiten windows nergens gebruikt wordt (=veel meer werk)
- als je het toch per se wil, draai dan OSX / Hackintosch in een VM. Of koop een Mac. Dan heb je tenminste de hele OSX-beleving
Het gaat er natuurlijk om om voor applicaties niet telkens te hoeven herstarten naar een ander OS, hackingtoshen is inderdaad het makkelijkste.
wine is na 15 jaar nog steeds niet geschikt voor alle software, dus een goede emulator is blijkbaar geen makkie
Windows evolueert nog constant, Wine blijft daar altijd volgend. En aangezien de API's lang niet altijd perfect beschreven zijn, blijft dat altijd vallen en opstaan.

En ten overvloede Wine is *NOT* an Emulator. Wine schrijft de Windows API's om naar Linux, dus een Windows Applicatie draait in principe native, niet geëmuleerd.

Dat maakt het naar mijn idee ook een stuk lastiger. Het is een ambitieus project, te ambitieus als je het mij vraagt. Maar het zou mooi zijn als je op een gegeven moment niet meer hoeft te kijken waarvoor je de applicatie koopt. Windows, Linux en Apple allemaal uitwisselbaar.
Ik ben het met je eens dat Windows een moving target is, echter ik zou het al prima vinden als Wine alleen XP software perfect zou kunnen draaien.
Dat is helaas in veel gevallen nog steeds niet zo. Zelfs een nog steeds erg populair spel als C&C red alert is met de laatste versie van Wine niet te draaien. Er zijn Wine versies die niet crashen, echter het is altijd een hit/miss situatie en helaas meestal miss..
Ik heb ook niet het idee dat het nu vaker hit is dan vroeger, programma's die het vroeger niet deden gaan zelden ineens werken.

Ik vrees ook dat de euforie over dit 'Darling' over een tijdje ook wel over zal gaan in gelatenheid. Zelden zie je dat een mooi concept in de praktijk goed werkt.
Eigenlijk wil je helemaal af van Windows XP. meuk, alleen al omdat veel XP software zon slecht is geschreven dat het niet eens werkt op moderne os'en zonder te hoeven rotzooien met bijvoorbeeld Thinapp of iets dergelijks.
PlayOnLinux scheelt hiermee. Die maakt meerdere "virtuele machines", of iets wat hierop lijkt, aan met WINE. Je kan dus voor ieder programma een aparte WINE versie hebben, eventueel met zijn eigen hacks. Verder is er ook een databaseje met over sommige software informatie hoe het draaiend te krijgen is. Persoonlijk ben ik niet echt weg van WINE en hierop gebaseerde software.
zoals eerder gemeld is wine dus ook niet een virtual machine. Het is een beperkte implementatie van een aantal windows libraries zoals oa directx.
Leuk initiatief, maar ik vind het bij het zien van dit soort projecten echt bijzonder jammer dat zulke dingen niet worden gedaan waar het het hardst nodig is: voor de "Linux"-desktop zelf.

Zo wordt bv. Gtk+ behoorlijk vaak opgebroken en geldt dit ook voor veel andere libraries of programma's. En dat is helaas al behoorlijk lang zo, want er is altijd wel weer iets nieuws waardoor de oude code niet goed genoeg meer is en er meteen helemaal uit moet ipv deze als stub oid. te behouden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013