Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 125 reacties, 35.309 views •

Nintendo of Europe blokkeert het downloaden van 18+ content in de Nintendo eShop gedurende het grootste gedeelte van de dag. Europese gamers kunnen alleen tussen 23:00 en 3:00 uur trailers downloaden en games kopen die de leeftijdskwalificatie 18+ dragen.

De zaak kwam aan het licht nadat een Italiaanse gamer op het gameforum NeoGAF tevergeefs probeerde de pagina van de horrorgame ZombiU te openen op zijn Wii U. De Italiaan nam contact op met de Italiaanse Nintendo-helpdesk en kreeg te horen dat de consolefabrikant 'rekening houdt met de regels met betrekking tot content in de verschillende Europese landen'. Daarom zou Nintendo hebben besloten om 'bepaalde content die wij niet geschikt achten voor minderjarigen alleen toegankelijk te maken tussen 23:00 en 03:00.'

De beperkingen voor 18+-content blijken niet alleen te gelden voor de Wii U, maar ook voor de Nintendo eShop op de Nintendo 3DS, zo heeft Tweakers ontdekt. Bij het downloaden van de demo van Metal Gear Solid 3D: Snake Eater kregen wij de melding: "Je kunt deze content niet bekijken. De tijden waarop deze content te bekijken is, zijn begrensd." Overigens staat deze downloadbeperking los van ouderlijk toezicht; op de geteste systemen was deze uitgeschakeld.

Nintendo eShop

Reacties (125)

Reactiefilter:-11250116+167+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Zou het werken als je je klok vooruit zet?

Ik vind dit net zo'n dom idee als het tijdslot op "Uitzending gemist". Waarom wordt er voor 10'nen (dacht ik) op de Nederlandse TV geen kindonvriendelijke zaken uitgezonden? Omdat Televisie (en radio) "push"-technologie is. Je gooit een signaal de ether, of de kabel op, en je weet niet wie dat allemaal kan oppikken.

Uitzending gemist en een elektronische winkel, dat is "pull"-content. Mensen gaan daar doelbewust heen. Als je wilt voorkomen dat mensen van ongepaste leeftijd dat zien, moet je daar geen tijdslot op zetten, dan moet je een identificatie vragen.

Bijvoorbeeld door leeftijd te registreren bij aanmaken van een account. Als je dan extra wil verificeren, dan kun je aanvullende eisen stellen, zoals bijvoorbeeld het eenmalig opsturen van een kopie van paspoort (wel vernietigen na verficatie!).

En als je het helemaal slim wil doen, zorg je dat mensen met reguliere accounts alleen de "Alle leeftijden" kunnen downloaden en dat voor "volwassen" content, ze hun leeftijd, op de door jouw gekozen wijze, verifieren.

Dat hoeft trouwens helemaal niet altijd waterdicht te zijn. Het gaat ook om de signaalfunctie. Neem bijvoorbeeld de websites van veel drankfabrikanten, waar je eerst je leeftijd moet invullen, voordat je toegang krijgt. Natuurlijk kan een minderjarige dat simpel omzeilen. Maar een tijdslot is praktisch net zo makkelijk te omzeilen...alsof een te jonge tiener niet stiekem zijn DS mee naar zijn bed mee zal nemen...

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 9 december 2012 15:54]

je moet downloaden en dat gaat dus via het internet, tijd zal dus server based zijn denk ik
Hier in BelgiŽ staan er hoge geldboetes voor zenders op het tonen van +16 materiaal voor een bepaald tijdstip. Dat wordt allemaal streng gecontroleerd. Onlangs werd er een zender veroordeeld voor het tonen van een masturbatie scŤne in the sex and the city. Ik neem aan dat ze hiertoe verplicht worden om ook op Internet een tijdslot op te zetten.
Als je dan extra wil verificeren, dan kun je aanvullende eisen stellen, zoals bijvoorbeeld het eenmalig opsturen van een kopie van paspoort (wel vernietigen na verficatie!).
dat is dacht ik (gelukkig) bij wet verboden, alleen in uitzonderlijke gevallen mag er een kopie gemaakt worden van een ID of paspoort. correct me if wrong.
Zou het werken als je je klok vooruit zet?

Ik vind dit net zo'n dom idee als het tijdslot op "Uitzending gemist". Waarom wordt er voor 10'nen (dacht ik) op de Nederlandse TV geen kindonvriendelijke zaken uitgezonden? Omdat Televisie (en radio) "push"-technologie is. Je gooit een signaal de ether, of de kabel op, en je weet niet wie dat allemaal kan oppikken.

Uitzending gemist en een elektronische winkel, dat is "pull"-content. Mensen gaan daar doelbewust heen. Als je wilt voorkomen dat mensen van ongepaste leeftijd dat zien, moet je daar geen tijdslot op zetten, dan moet je een identificatie vragen.

Bijvoorbeeld door leeftijd te registreren bij aanmaken van een account. Als je dan extra wil verificeren, dan kun je aanvullende eisen stellen, zoals bijvoorbeeld het eenmalig opsturen van een kopie van paspoort (wel vernietigen na verficatie!).

En als je het helemaal slim wil doen, zorg je dat mensen met reguliere accounts alleen de "Alle leeftijden" kunnen downloaden en dat voor "volwassen" content, ze hun leeftijd, op de door jouw gekozen wijze, verifieren.

Dat hoeft trouwens helemaal niet altijd waterdicht te zijn. Het gaat ook om de signaalfunctie. Neem bijvoorbeeld de websites van veel drankfabrikanten, waar je eerst je leeftijd moet invullen, voordat je toegang krijgt. Natuurlijk kan een minderjarige dat simpel omzeilen. Maar een tijdslot is praktisch net zo makkelijk te omzeilen...alsof een te jonge tiener niet stiekem zijn DS mee naar zijn bed mee zal nemen...
Probleem met verificatie is dat ze vervolgens de kopie van het paspoort niet kunnen vernietigen omdat ze moeten kunnen bewijzen dat ze de verificatie hebben uitgevoerd en op basis van welke gegevens ze tot hun beslissing zijn gekomen...

Als de overheden zich dan toch zo graag willen mengen in dit soort zaken zie ik persoonlijk meer in een centrale 'authenticatie autoriteit' die de persoonsgegevens in beheer neemt op een degelijke manier en volgens de nodige richtlijnen bijhoudt voor wat voor content iemand wettelijk gezien wel of niet geschikt is. Websites kunnen dan vervolgens een koppeling maken tussen het account op de website en een account bij die centrale autoriteit en na verificatie word de account op de website ontgrendeld voor gebruik met 'potentieel gevoelige content'.
Ik vindt het een goed initiatief.

Er is tegenwoordig voor kinderen te gemakkelijk content verkrijgbaar wat niet voor hun ogen voor die leeftijd geschikt is.
Games, televisie programma's series films worden steeds harder en grover en al gauw wordt het beschouwd als "normaal".

Ik hoop dat meer instanties dit gaan overnemen.
Er is tegenwoordig voor kinderen te gemakkelijk content verkrijgbaar wat niet voor hun ogen voor die leeftijd geschikt is.
Games, televisie programma's series films worden steeds harder en grover en al gauw wordt het beschouwd als "normaal".

Ik hoop dat meer instanties dit gaan overnemen.
En waarop baseer je dat als ik vragen mag? Een onderbuikgevoel of een offensief vanuit de media? Of heb je zelf net kinderen gekregen?
Vroeger had je toch ook programma's als Seks voor De Buch e.d? Ik heb van het weekend nog even een stukje Rembo & Rembo gekeken wat altijd werd uitgezonden op de zondagochtend op de publieke omroep. Dergelijke programma's zouden tegenwoordig niet meer getolereerd worden. Daarnaast hangt het erg af van de context. We moeten niet, net als in de VS, vet panisch gaan doen als er een blote tiet in beeld komt. Denk je echt dat een kind bedorven raakt door het zien van een tiet? Hij/zij heeft er zelf maanden aan liggen lurken. Wat een bekrompen gedoe allemaal. En hoe meer aandacht er aan wordt besteedt hoe gekker het wordt. Dat terwijl een naakt lichaam de normaalste zaak van de wereld is.
Wat mij betreft kunnen ze beter die geestafstompende talentenshows verbieden. Dat is pas schadelijk voor de geest van een kind! :X
daar heb je ouderlijk toezicht voor, het enigste wat Nintendo nu doet is het "verpesten"voor degene die 18+ zijn en 18+ spellen willen downloaden

dus nee laat het a.u.b wegblijven bij andere instanties

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 10 december 2012 04:17]

Ouderlijk toezicht is niet altijd perfect.
Laat staan dat op de Nederlandse tv al promo's worden getoond tussen 18.00 en 19.00 van films 16+.
Kijkwijzer reageert erop dat de schokkende beelden ertussenuit zijn geknipt.
Hoort niet IMO. maar wordt normaal bevonden.
Niets is 100% waterdicht maar ouderlijk toezicht is het beste middel om je kind te beschermen tegen 18+ content. Dit doet 2x niets buiten het irriteren van mensen die die spellen willen downloaden, zowel kinderen als volwassenen.

Als je op de console zelf kan instellen dat 18+ spellen niet gedownload/gespeeld mogen worden dan kan je kind niets (maar dan gaan ze verdacht vaak bij vriendjes logeren). Met deze regel wachten ze, net als de volwassenen, gewoon tot 23:00. Of dacht je nu werkelijk dat elke -18 jarige elke dag netjes om 23:00 in zijn bed ligt?

Als je nu zegt: "mijn kinderen wel dus voor mij werkt het", dan scheelt er iets met uw idee van opvoeden. Opvoeden doe je in de eerste plaats zelf en laat je niet aan anderen over, laat staan commerciŽle bedrijven.
Bovendien, wie bepaald wanneer een game 18+ is? Dat is ook nog eens per cultuur verschillend maar ik voel nu al aan dat het weer allemaal Amerikaanse standaarden worden. Oftewel een blote tiet betekend 18+ terwijl games waarin veel geschoten wordt gewoon als 16+ doorgaan. Hypocriete bende is het. Er is niets vreemds aan een wat bloot of een erotische scene. Een normaal kind schrikt daar ook niet van tenzij het enorm betuttelend wordt opgevoed en heeft 'geleerd' te schrikken van een blote tiet omdat je dat niet zou mogen zien.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 9 december 2012 21:31]

dat ze er makkelijker bij kunnen ben ik het wel mee eens, tenminste, als ze de kans pakken als ouders even niet opletten en de juiste weg weten te vinden.

Maar dat het steeds grover word ben ik het zeker niet mee eens. jaren 70 bijv. waren een broeinest van allerlei "vrije" uitspattingen in het B genre http://en.wikipedia.org/wiki/Exploitation_film
En eerlijk gezegd denk ik dat je in 1800 en in 1700 etc. net zo zulke films zou hebben als film toen al bestond. Als ze in de romeinse tijd al film hadden kan ik je nu al vertellen dat ze dvdrekken vol reallife brutus vs leeuw achtig spul zouden hebben liggen.
Dat terzijde, goed geimplementeerde parental control zou afdoende moeten zijn lijkt mij, en daarnaast het apparaat iun de huiskamer neerzetten.

ontopic: Deze maatregel is wel erg klantonvriendelijk, hopelijk zullen ze zich nog bedenken. Voegt niks toe behalve onvrede bij de oudere spelers.
opzich best logisch nintendo doet het nu beter bij jongeren dus onder de 18 (of zelfs 12) dan bij mensen die wat ouder zijn. dus de jongere gebruikers beschermen is voor nintendo geen domme zet. als ik bijvoorbeeld zie dat kinderen die op de basis school zitten al vecht,schiet en horror spellen zie spelen waar ik me in hoe verre dat goed is voor de opvoeding

en kan je niet je tijdszone aanpassen wonen we nu allemaal in hong kong alleen om te kunnen downloaden :+

[Reactie gewijzigd door marineII7 op 9 december 2012 15:45]

Wat jij nu zegt dat gebeurde 30 jaar geleden ook heb het zelf mee gemaakt! Er moet meer verantwoording bij de ouders worden gelegd(de ouders van die voetballertjes moeten ze ook aanpakken)als ik vroeger het lef had om een meester of lerares uit te schelden dan had ik een heel groot probleem als ik thuis kwam!!!
Ik snap niet dat de reactie van hmmglaser als ongewenst wordt gemod. Zijn opmerking is wel degelijk ontopic. Nintendo neemt hier deels de rol van ouder op zich. Wat de achterliggende reden daarvan is (wetten\anderszins) doet daar niets aan af.
Er is al langere tijd een trend gaande dat de opvoeding van kinderen naar instituten wordt verplaatst zoals bv. de overheid of bedrijven. Volgens mij is dit een onderdeel van het probleem, want hierdoor verplaatst de verantwoordelijkheid van de opvoeding. Waarom zou je je als ouder daar nog om bekommeren als de staat dat voor zijn rekening neemt? Natuurlijk gaat dit niet op voor verreweg meeste ouders, maar in mijn ogen levert dit wel problemen op voor een zeer kleine minderheid van de ouders.
Je zult de tijd wel kunnen aanpassen, maar die zal via het internet toch wel gecontroleerd worden. Zo gebeurt het toch ook bij de xbox360.
Dus de 18+ mag je pas na 2300 downloaden en als je hem al hebt wel voor 2300 spelen?
Dat is ook raar. Dan kan een kind het dus alsnog zien als pa hem de avond ervoor heeft gedownload. Wat is dan het nut van de beperking?
Je mag 'm spelen als Parental Control niet is ingesteld ;) of zo ingesteld is dat 18+ spellen toegestaan zijn.

Je kan heel eenvoudig opgeven wat je wel en niet mag op de WiiU/3DS

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 9 december 2012 17:25]

Dan nog heeft sundace een punt want de verantwoordelijkheid van het consumeren van de content wordt bij de ouders gelegd maar het verkrijgen ervan regelt Nintendo.
Een betere oplossing zou zijn dat het spel niet op genoemde tijden te downloaden is als parental control aanstaat. Ze zouden bij Nintendo zelfs parental control standaard aan kunnen zetten om onwetendheid van deze functie bij de volwassen gebruiker af te vangen. Een veel elegantere oplossing vind ik.
Waarom sturen ze geen variabele mee naar de server waarin staat dat parental control is enabled en leeftijd van de speler van betreffende account?

Dan zou de server netjes de melding kunnen terugsturen dat het betreffende account al dan wel of niet gemachtigd is om de content te bekijken/downloaden. Onder bepaalde leeftijd melding en niet bekijken/downloaden, boven de minimum leeftijd wel gewoon bekijken/downloaden...

Sorry, maar dit is in mijn ogen toch wel weer een of ander houtje-touwtje oplossing.
Het ligt niet aan de overheden want die regels van 18+ content en minderjarigen zijn al even oud als ikzelf en ik word er binnen enkele maanden 30... . Dus please bespaar mij dat "ik als ouder kan zelf..." want je bent enkele decennia te laat.

Het probleem ligt overduidelijk bij Nintendo. Nintendo kon als Microsoft, Sony, Steam,whatever... de standaard hebben toegepast zoals een controle op de geboortedatum of in het geval van Sony een simpel vinkje waar je verklaart dat je 18 bent bij het downloaden van bepaalde content. Dat zijn allemaal manieren die perfect mogen en die een stuk consument vriendelijker zijn dan nintendo's oplossing.

Maar kijk we hebben het over Nintendo en het is een bedrijf die nooit echt veel aandacht heeft gehad voor goeie customers relations imho. Het is een van de weinige bedrijven die zich vasthoud aan regio coderingen, waar je account anno 2012 is gelocked tot 1 toestel, etc.

Nintendo moet weer eens heiliger zijn dan de paus en moet vooral weer zelf de controle in handen kunnen houden en de zaken dicteren. Het is opmerkelijk hoe dingen zoals jeugd sentiment zoveel invloed heeft, dat het met zo'n dingen zou kunnen wegkomen waar een andere zou worden voor beschimpt.

Misschien moeten ze de naam veranderen naar Wii US, gezien zij diegene zijn die zelf nu al zo'n dingen gaan bepalen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 9 december 2012 16:27]

Een controle op geboortedatum? Ja echt een 12 jarige kan niet even 6 jaar verder terug gaan bij het aangeven van een geboortedatum.

Of een vinkje? Nou, daar weet een 9 jarige zelfs nog raad mee.

Ik ga niet zeggen dat het systeem van Nintendo fool-proof is. Aangezien zelfs kinderen < 18 na 11 uur s'avonds op kunnen blijven. Maar voor het gros zal het wel werken, denk ik.

Wat ik liever had gezien was dat het via Parent Control (onderdeel van WiiU/3DS) was gegaan, maar dat staat standaard uit.

Daarbij geldt dit alleen bij het aankopen van software of het bekijken van trailers. Het daadwerkelijke downloaden is niet tijdsgebonden.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 9 december 2012 16:43]

Ik vind deze actie nergens op slaan. Wat ze beter kunnen uitproberen, is een simpele vraag om te controleren of je wel of niet oud genoeg bent. Bijvoorbeeld: in welk jaar en welke maand heeft Napoleon de slag bij Waterloo verloren?

Een kind van 4, 5, 6, 7 jaar weet dat echt niet. De papa's en mama's hebben op school gezeten, dus zij weten dondersgoed dat het juni 1815 is. Dat weet namelijke elke volwassene die op school gezeten heeft. :P
Je verkijkt je op hoe goed jonge kinderen tegenwoordig zijn met Google... Veel van hen hebben op jonge leeftijd (12 in mijn omgeving) al goed door hoe ze moeten zoeken, beter dan menig volwassenen.
Misschien kunnen we er van uitgaan dat iedereen die het antwoord goed heeft dus jonger zal zijn dan iedereen die het antwoord fout heeft :+
Ik heb ooit gezocht naar iets waar ze ook dit soort beveiliging hadden. Echter lieten ze een plaatje zien en moest je antwoorden zonder meer keuze. Het was een VHS tape. Dan hebben de meeste meer moeite met zoeken omdat je absoluut geen namen bij het plaatje
je kan alleen nu ook met google op plaatjes zoeken ipv en woord (het camera knopje)
Tussen de 12 en 18 jaar oud heb ik het meest gegamed in m'n leven, leeftijds-beperkingen slaan de plank volledig mis mijns inziens. Ook horror en actiefilms interesseerden mij meer op die leeftijd, nu vind ik er veelal niks meer aan.
Tja, dan heb je natuurlijk de meeste vrije tijd, en zijn horror en gore nog "gruwelijk vet!".

Later besef je dan al snel dat 90% van de films hetzelfde is, en dat de echt goede games ook maar mondjesmaat uitkomen.
Waarom kunnen ze niet gewoon je leeftijd vragen en die koppelen aan je Nintendo account?
Zo kun je de content zien en downloaden wanneer je wil.

Als ik 's ochtends een game wil kopen zit ik er niet op te wachten om dat pas om elf uur 's avonds te mogen doen. Een grote misstap van Nintendo.
Wat als je de tijd van je console even aanpast, kan het dan wel?

Sowieso een domme regel, als je het mij vraagt, maar wie ben ik?
Ik slaap al om 22:00 's avonds omdat ik 's ochtends om half 6 op moet. In het weekend ben ik meestal weg rond die tijd ( uit of naar kennissen ). ik ga zeker mijn gedrag niet wijzigen omdat een spelletjes fabrikant onzinnige regels probeert door te voeren.

Ik denk echter dat dit een enorme deuk in vertrouwen aan andere ontwikkelaars meebrengt. Ze zullen nu zien dat een enorme groep klanten hierdoor nogmaals opgesplitst worden waardoor de animo voor de console minder en minder aantrekkelijker wordt.

Al met al een onzinnige regel die meer schade en last meebrengt dan ook echt toegevoegde waarde.

Dit begint meer op een reclame stunt te lijken, tenminste mag ik hopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True