Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 13, views: 8.823 •

Adobe heeft een serie tools uitgebracht die specifiek zijn bedoeld voor gamedevelopers. De zogeheten Adobe Game Developer Tools worden aangeboden als een clouddienst en bieden toegang tot enkele Flash-utility's en tegen betaling ook de overige Adobe-pakketten.

Adobe Systems Benelux company logoDe gratis versie van de Game Developer Tools bestaat onder andere uit de Adobe Scout, een profilingtool waarmee games die binnen de Flash Player draaien verder geoptimaliseerd kunnen worden. Adobe Scout is gratis te gebruiken totdat deze tool commercieel zal worden uitgebracht.

Verder biedt Adobe aan spelontwikkelaars de Gaming SDK, een verzameling bouwstenen voor de ontwikkeling van ActionScript 3-games. De Flash C++ Compiler tenslotte biedt de mogelijkheid om C- en C++-code inclusief gpu-ondersteuning te compileren voor Flash. Verder krijgt een gratis gebruiker 2GB aan cloudopslag.

Wie een abonnement afneemt voor de Game Developer Tools onder de paraplu van Adobes Creative Cloud krijgt tevens toegang tot de Flash Builder, Flash Professional, Photoshop, Illustrator en diverse andere CS6-applicaties. Ook is er 20GB aan cloudopslag beschikbaar.

Reacties (13)

Geweldig! Go Adobe! :)
Leuk maar, wat schiet je als game developer mee op als je je game voor maar voor een paar specifieke aantal platform(s) ( Windows, MacOSX ) en niet met de huidige trend(s) ( Android, iOS ) kan meeliften?
Je kan al wel even cross-compilen naar native apps voor iOS en Android. Dat is inclusief hardwarematige versnelling, dus games kan je ook gewoon spelen.
Adobe heeft op zijn website ook een voorbeeldlijst staan van games (zowel desktop als mobile) die gebruik maken van Flash.
Steeds meer partijen droppen support voor Flash en steeds meer mensen gebruiken Flashblockers. Maar Adobe investeert verder en denkt dat ze hier spelmakers een plezier mee doen. Flash is dood en dat weten spelmakers ook. Een beetje spelmaker investeert zijn tijd en geld in HTML5, iOS of Android.

Ik begrijp best dat Adobe Creative Cloud wil uitbouwen, maar focus dan op puur creative zonder component gaming. Wordt het alleen maar sterker van.
Goh ik zie juist dat steeds meer mensen / bedrijfen vaker flash gebruiken.
Kijk maar naar thesettlersonline.com draaiet helemaal op flash.
Alleen het is wel jammer dat adobe flash voor andriod gedropt heeft.
Want het spel draaiet niet echt lekker en loopt nogal vast op een android browser
Stage3D, de API waarmee de GPU aangesproken wordt binnen Flash, werkt ook gewoon op Android en iOS. Dus niets houd je tegen om een game te ontwikkelen die werkt binnen je browsers, als standalone applicatie op je desktop, op iOS Ún op Android (beide native uit de store).

Als je enkel kijkt naar mobile is Unity waarschijnlijk een betere keuze. Maar wil je bijvoorbeeld ook mensen op Facebook kunnen bereiken, is Flash echt geen slechte keuze. WebGL kan je native niets mee beginnen, want Apple weigert je applicatie dan simpelweg.
Het mooie is dat Unity tegenwoordig ook flash als target heeft, waardoor die extra dus vervalt en het heeft ook nog een eigen webplugin. Ik weet alleen niet zeker of je ook een swf kunt compilen zonder Flash zelf op je computer te hebben.
Ik focus mij ook op Javascript, HTML5, CSS apps alleen de support op mobiel/tablet qua snelheid is nog steeds om te huilen (vooral op Android en iOS 5 en eerder) omdat je qua systeem wel de browser kan vernieuwen maar niet de 'core' webapp browser. Dus wat dat betreft.......

Ik heb bijvoorbeeld een game gemaakt in HTML5 en dat werkt op de PC hartstikke goed (geen lag), op de iPad (3, iOS 6) werkt het goed maar niet onder android, althans wanneer ik chrome installeer wel en daaronder draai, dan wel. Maar als ik er een app van maak (dan gebruikt ihet systeem de webapp browser) dan is het niet vooruit te branden. Een uitzondering daar gelaten, de Samsung Galaxy SIII doet het wel goed maar is een high-end toestel en presteert goed omdat de processor zo krachtig is. In feite is dat overkill omdat het met chrome blijkbaar wel snel kan.

Canvas hoef je helemaal niet te proberen want dat is helemaal traag, echt teleurstellend.

Ik denk dat wanneer je dan een game multi-platform wilt maken (en je wilt de code maar 1 keer schrijven) toch beter uit bent wanneer je het in Adobe Air (Flash Builder) maakt. Ook al is het misschien ietsje langzamer dan een native app, het is in iedere geval sneller dan de meeste webapp embedded browsers. Heb je dat geklungel ook niet met de webapp schilletjes.

[Reactie gewijzigd door Erwines op 4 december 2012 22:06]

Er is wel een trend gaande van 1x programmeren -> publiceren naar veel platforms. Met name Gamemaker Studio van YoYogames timmert goed aan de weg. Flash niet en lijkt hetzelfde lot te ondergaan als Macromedia Director 10 jaar geleden. Met GM studio kan je -als ik me niet vergis - nu naar html5 publiceren, mac, pc, android, windows 8 :P en iOs.
Bij Gameskool o.a. kan je overigens Gamemaker Studio leren.

[Reactie gewijzigd door qazwsx op 4 december 2012 22:27]

Die trend is niet zo gek natuurlijk omdat je werkelijk 'doodziek' van alle verschillende platformen wordt. En ja, je wilt natuurlijk een zo groot mogelijk bereik hebben. Vroeger had je dat ook wel, maar nu spant het de kroon. En wanneer je kijkt naar al die platformen, het verschilt allemaal niet zo heel veel van elkaar qua functionaliteit. Iedere aanbieder wil zijn eigen unieke omgeving.

Je kunt van alles zeggen over flash, maar dat was een bruggetje tussen het aanbod wat er was en het werkte. Nu heb je wel van die frameworks, die hetzelfde proberen te doen als Flash toentertijd, een brug slaan tussen al die platformen. Ik denk dat de bekendste wel PhoneGap is maar er zijn er buitensporig veel, springen als paddenstoelen uit de grond. De een is nog beter dan de ander (zeggen 'ze'). Maar eigenlijk maakt het aanbod het veel ingewikkelder, zoiets als dit:
http://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Anyway, ik ken GameMaker wel, nog uit de tijd dat het van Mark Overmars was, je weet wel, die meneer die nu een remake van zijn Sinterklaas spel heeft uitgebracht. Alhoewel GameMaker een leuk concept is en best aardig werkt heeft het ook iets knulligs (meer iets voor kinderen). Er kleeft iets onprofessioneels aan. Ik heb net nog even gekeken op de website van YoYo Games en moet zeggen dat het er best puik uitziet. Grote beloftes in ieder geval. Ik heb het programma gedownload en dan begint het al met de mededeling:
"This version of GameMaker:Studio has been tampered wirth. A virus may also have been attached."

Schijnt een DRM fout te zijn. Wanneer ik dan naar de interface kijk is er een poging gedaan om de 'oude' ide op te frissen met een nieuw uiterlijk maar is naar mijn idee niet helemaal gelukt. Met andere woorden: "Ik weet het nog niet". Ik ga er zeker even naar kijken maar ik heb zo'n voorgevoel dat je beter de code zelf kunt schrijven. Net als bij al die andere zogenaamde "We maken het gemakkelijk voor je" frameworks of prgramma's. "Een website maken is niet moeilijk", ja dat is het wel en daar heb je kennis voor nodig, veel kennis en zeker om een goede te maken. Zo ook bij het maken van een game.

Dus ik ga het nog even bekijken, bedankt voor de tip overigens.
tja van die DRM is echt heel suf van YoYogames. Verder zou ik het zeker een kans geven, want het is sinds 'de kindertool' enorm ontwikkeld. Ik hoop dat ze de DRM er snel weer uit halen.
Ik ben vorig jaar nog op een event geweest wat deels gesponsord werd door Adobe. Toen werd al duidelijk dat Adobe hard inzet op Flash als game-development platform. Onder andere Molehill 3D engine heeft enorme potentie.

Flash is juist een goed platform voor iOS en Android develoment omdat je gewoon vanuit Flash iOS en Android applicaties kan supporten. Inclusief 3D support.

Je kan vanuit Flash dus gemakkelijk builden voor iOS, Android, OSX en Windows (AIR).

Flash is gewoon ideale tool om audio, video, 3D en 2D graphics te combineren. In weze gaat Adobe concurrentie aan met Unity.

Zolang veel Facebook games nog in Flash zijn is er voor grote groep nog steeds interessant om ook de browserplugin te installeren.

Met Stage3D (Molehill) is echt veel mogelijk en dat performed ook nog eens best lekker, kijk maar eens op:
http://gaming.adobe.com/showcase/#all+all+all

Paar specifieke leuke voorbeelden:
http://www.unrealengine.com/flash/
http://molehill.zombietycoon.com/
http://www.nissan-stagejuk3d.com/
http://apps.facebook.com/angrybirds/
http://apps.facebook.com/rubyblast/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013