Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 119, views: 34.160 •

Facebook heeft de eis dat gebruikers een account bij het sociale netwerk nodig hebben voor zijn Messenger-dienst laten vallen bij de Android-versie. Hiermee gaat de chatdienst de concurrentie aan met alternatieven zoals WhatsApp, Google Talk en sms.

Vanaf dinsdag hoeven gebruikers van een Android-toestel die een account willen aanmaken voor Facebook Messenger alleen nog maar hun naam en telefoonnummer bij de app op te geven. Een Facebook-account is niet meer nodig. In eerste instantie kunnen alleen gebruikers in India, Australië, Indonesië, Venezuela, en Zuid-Korea zich op deze manier aanmelden, maar Facebook belooft de functionaliteit snel naar andere landen uit te rollen.

Facebook Messenger biedt onder andere de mogelijkheid groepsgesprekken via chat te voeren en foto's uit te wisselen. Nu de eis van een Facebook-account is weggevallen, gaat Facebook met zijn Messenger direct de concurrentie met vooral het populaire WhatsApp aan. Niet bekend is wanneer de account-eis ook bij andere platformen, zoals iOS, losgelaten gaat worden. 

Het nieuws komt op een moment dat er geruchten zijn over een eventuele overname van WhatsApp door Facebook. WhatsApp heeft laten weten dat die geruchten 'niet accuraat zijn'.

Update, 16:49: Volgens De Standaard is de functionaliteit volgende week wereldwijd te gebruiken. De krant claimt dat te weten op basis van het pr-bureau van Facebook.

Facebook Messenger

Reacties (119)

Reactiefilter:-11190118+178+21+30
Laten we hopen dat het nu eindelijk mogelijk word om vanaf je computer te whatsappen. Ik heb er echt een hekel aan dat ik soms terwijl ik aan mijn pc zit een berichtje moet sturen via whatsapp. En dan een paar minuten loop te pielen op het toetsenbordje van mijn telefoon. Echt onzinnig als ik gewoon bij een toetsenbord + pc + internet zit.

[Reactie gewijzigd door borbit op 4 december 2012 16:07]

Je kan al vrij simpel op je pc whatsappen. je heb alleen een android emulator nodig. gebruik het al jaren zo.
Ja, simpel, een SDK installeren om een emulator van een mobile device te draaien, daar een app op te installeren en dan via een truukje die app laten denken dat de emulator een bepaald nummer bezet.

Het is niet moeilijk, maar het is verre van simpel.
Onzin het is heel simpel wat jij beschrijft is erg omslachtig. Installeer Bluestacks, download whatsapp, registreer en klaar!

EDIT: Waarom word ik gedownmod terwijl ik een goed simpel en totaal niet omslachtig oplossing beschrijf?

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 4 december 2012 16:45]

Voor de Tweaker onder ons is dat misschien vrij eenvoudig. Maar een mooie web-client zoals bijvoorbeeld GroupMe heeft, heeft WhatsApp niet.

Wat dat betreft ligt Whatsapp best achter en kunnen ze nog een grote slag slaan. Maar misschien zijn ze daar wel op de achtergrond mee bezig, wie zal het zeggen. :)

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 4 december 2012 17:34]

Omdat whatsapp het niet leuk vindt om met 1 nummer op meerdere apparaten gebruikt te worden.

Het is nu al een gezeik om het werkend te krijgen op een tablet, en om de zoveel tijd houdt de app er gewoon mee op omdat het ook op mn telefoon staat. Datzelfde verhaal gaat op voor jou oplossing.

Whatsapp is gewoon een shitprogramma voor wat het biedt. Dat ze er 99 cent per jaar voor gaan vragen vind ik helemaal lachwekkend. Ze zijn nu zo groot omdat ze er vroeg bij zijn en het standaard op de meeste telefoons wordt geleverd, niet omdat het de moeite waard is.
Ik ben het aardig met je eens. Als het gerucht onwaar blijkt te zijn dat FB WA over wil nemen zou ik aardig gaan zweten als ik ontwikkelaar van WA was. WA werkt lekker rap op Android en dat is zo'n beetje het enige waar het goed in is. Qua functionaliteit moeten ze echt uit gaan breiden willen ze hun userdatabase niet kwijtraken aan zo'n dienst van FB bijv. Ik wil zo graag WA op m'n tablet, maar het word mij erg moeilijk gemaakt.

Aan de andere kant: No fucking way dat FB mijn telefoonnummer in handen krijgt. Het liefst uninstall ik heel FB van m'n telefoon, maarja, iedereen gebruikt het en het is altijd wel leuk om dingen over mensen te weten te komen :P

Ik zou heel graag willen dat Whatsapp (zonder overgenomen te worden door FB (dan is het direct unintall) functionaliteit toevoegd dat het op simultaan op Tablets werkt. Dan is het imo geen probleem om daar 99 cent per jaar voor te betalen. Of 1 euro dan.
Ben ik een van de weinige die whatsapp juist niet uitgebreider wilt? Heel leuk al die extra functionaliteit maar vaak gaat dat ten koste van de core-functies waarvoor je de app juist gebruikt! Ik gebruik whatsapp als vervanging voor SMS, en het is een leuke toegevoegde waarde dat je foto's kan sturen en groepsgesprekken kan houden. Maar meer moet het niet worden.

Stel je voor dat whatsapp je gaat vragen om met facebook in te loggen, zodat je dan ook met dat account op je computer in kan loggen, daar zit ik echt niet op te wachten! Dan gaat het wat mij betreft zo MSN achterna, en we weten hier allemaal hoe dat afloopt....
Precies, destijds heeft ICQ zich daar tamelijk mee over de kop getrokken.
En kijk eens naar MSN.... Voor een instant messenger is het een verschrikkelijk lomp en groot pakket geworden.
Met 1001 extra's die ik in ieder geval nooit gebruik.

Daarvoor ben ik juist blij met een "simpele" app zoals WhatsApp :)
Ja, net als Microsoft.
Vind die Android SDK's nogal brak werken en het voelt als een omweg die meer troep op me PC zet dan ik nodig heb voor iets als Whatsapp.
Maar ik hekel me ook ontzettend eraan dat ik constant zit te switchen tussen PC en mobiel.
Laat Facebook maar snel even Whatsapp overkopen kunnen ze een mooie plug-in maken voor Facebook Messenger zodat je ook je avatar status en dat soort dingen direct kunt syncen.
Toch is het erg omslachtig
Kan echter lastig zijn als je het op meerdere apparaten gebruikt, ik gebruik het op mn tablet en heb het van mn telefoon moeten verwijderen omdat er om de zoveel tijd een nieuwe code moest worden aangevraagd, bovendien toont whatsapp een dergelijk melding (bij mij iig) direct op het scherm en laat dit aan staan (en dat vreet batterij), wel te omzeilen door de rechten in te perken met appguard maar dan nog: niet gebruiksvriendelijk.
Je kan whatsapp maar op 1 plek/toestel gebruiken... Al hebben ze allemaal hetzelfde nummer. Niemand zit er op te wachten om een emulator op de PC te gebruiken en vervolgens gedeactiveerd te zijn op zijn smartphone
Dit heeft niks met Whatsapp te maken maar Facebook Messenger is er ook voor de PC dus wat je wil zal inderdaad mogelijk zijn ja :)
Ik ga ervanuit dat borbit bedoeld dat hij hoopt dat Whatsapp nu de hete adem van Facebook in zijn nek gaat voelen en ook begint met 'innoveren'
Of download ff een Wireless keyboad:)
Zo koppel je de toetsenbord van je pc/laptop via wifi op je android toestel:)

Volgens mij heeft iOS ook zo iets.
Bij iOS kun je al tijden gewoon via je andere devices (iPad, Mac, etc) iMessage gebruiken.

Dat is eigenlijk het enige dat ik nog gebruik. Heb Whatsapp nog voor de paar mensen zonder iPhone en als het echt erg is nog SMS als fallback, maar dat blijkt zelden nodig.
Dat is leuk, maar het ging over whatsapp via de desktop, niet imessage...
Ja, maar in de samenleving zijn er meer mensen zonder dan met iOS telefoons, dus dan heb je liever iets wat multi-platform werkt.
Of win een K810 keyboard zodat er makkelijk gewisselt kan worden zonder loskoppelen! :Y)
Laten we hopen dat het nu eindelijk mogelijk word om vanaf je computer te whatsappen.
Een van de vele redenen waarom ik WhatsApp niet meer gebruik en eigenlijk alleen nog maar iMessage. Al je berichten komen aan op je iPhone, iPad en Mac en je kan hier naadloos tussen schakelen, zo hoort het.
dat is dan ook alles.

Berichten komen niet aan op je galaxy tab, galaxy S2 en hp laptop.

Naar mijn mening niet nodig. Je kunt whatsapp op alle telefoons en alle tablets gebruiken (muv Ipad) en op alle windows pc's. op de pc is eht wat omslachtig, maar dan steek je je toetsenbord toch even in je tab als dat een probleem is?
Tja, vrijwel iedereen waar ik ook maar enigszins mee communiceer heeft een iPhone. Ik ken eigenlijk maar weinig Android gebruikers.
raar want in mijn omgeving is het net omgekeerd. sommige van mijn vrienden kring hebben een iphone (ook al snap ik niet waarom...) en de rest heeft allemaal android. sommige goedkope droid phones maar sommige ook dure (S3, SE arc etc ). een reden wrm ik ze probeer te overtuigen om whatsapp te gebruiken want imessage is niet crossplatform & je kan skype contacten ook via whatsapp kunt contacteren. ik weet niet, maar betwijfel het , dat je dat kan via imessage :-/
Kan dat echt? Via whatsapp naar Skype een bericht sturen? Kan het ook andersom?
dan nog raad ik je heel erg aan om imessage niet te gebruiken.

imessgae is een doodsteek voor de providers.
En daarbij, je wordt 100% apple afhankelijk,iets wat ik in ieder geval niet wil. en stel je ontmoet iemand die geen apple ding heeft, ga je daar dan maar niet mee communiceren?

Ik vind dat dit soort dingen altijd cross platform moeten zijn.
Maar goed, daarom heb ik ook een hekel aan alles wat apple maakt en doet de laatste tijd.
Een account willen aanmaken voor Facebook Messenger alleen nog maar hun naam en telefoonnummer bij de app op te geven.

Dat suggereert een soort gelijk systeem als Whatsapp
Of je gebruikt een mini-usb keyboard =)
Is mogelijk! http://bluestacks.com

Alleen is het helaas een lomp programma van ik denk zo'n bijna 3GB.
Maar goed, het is mogelijk.
ICQ biedt trouwens dezelfde mogelijkheden als WhatsApp maar ook voice- en videobellen en is vanaf vrijwel elk apparaat te gebruiken.
Probeer deze eens: http://whatsapp.filshmedia.net/

(T.net linkje)

edit: WTF ik heb toch duidelijk op het reageer knopje van de first post gedrukt!? }:O

[Reactie gewijzigd door ik.ben.iemand. op 4 december 2012 18:40]

Ik vind dat we allemaal gewoon Line van Naver moeten installeren.
Werkt veel beter dan Whatsapp en je kan er ook mee bellen.
Die hebben tenminste een officiele desktop client!
Line is fenomenaal. De desktop app voor windows is prima, die voor Os-x geweldig!
uhh,, dat kan toch gewoon met imessage? zo doe ik het naar al mijn vrienden.
In hoeverre moet je het gerucht over een mogelijke overname van Whatsapp dan nog serieus nemen? Als Facebook nu pas deze stap gaat maken, lijkt het mij dat zij meer direct de concurrentie willen aangaan.
Integendeel! Ik denk juist dat dit het gerucht zou kunnen versterken. Het is niet ongewoon voor grote bedrijven om technieken van derden op te kopen en deze te verwerken in hun eigen product.

Jij stelt dat ze de concurrentie aangaan en nu kan dat zo lijken maar het is zeker niet ondenkbaar dat na een verkoop beide producten geïntegreerd worden.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 4 december 2012 16:10]

Misschien proberen ze de prijs van Whatsapp wat te verlagen door een directe concurrent in de markt te zetten.
Die zijn niet serieus te nemen, volgens Planetandroid althans.
"De aankondiging komt een dag na de geruchten over een overname van WhatsApp door Facebook, die inmiddels zijn ontkracht door WhatsApp. Facebook lijkt met de update niet voor een samenwerking te hebben gekozen, maar voor directe concurrentie. "
Dit maakt het gerucht dat Facebook WhatsApp wil overnemen wel iets meer duidelijker.
Dit is gewoon WhatsApp, maar dan van Facebook. Zelfde principe!

Dus dat wordt overnemen, concurrent minder en de consument gaat volgens hetzelfde principe van WhatsApp door. Makkelijk voor de consument!

Ikzelf juich het niet toe, ik heb helemaal niets met Facebook en hun privacygebruik.

[Reactie gewijzigd door Dopdop op 4 december 2012 16:09]

Whatsapp werkt gewoon. Dan zouden ze net zo goed de hele app nemen en dan blauw maken.
Call it: WhatsFace
Neem aan dat als dit gebeurt, dat facebook het geheel dan ook wil aansluiten op haar eigen netwerk (zodat ze al je gegevens van je telefoon kunnen halen en onbepertk opslaan)
Maar dus iig koppelen aan facebook.. niet 1 op 1 overnemen
Ik hoorde laatst het gerucht dat WhatsApp binnenkort betaald gaat worden (niet meer de trial tijd blijft verlengen zoals nu)

Zou dan een mooi gratis alternatief zijn :)
Die 1¤ om niet over te stappen naar facebook heb ik er wel voor over ;)
Je betaald ja, wat is 1 dollar per jaar? Sommige mensen zijn echt te gierig voor woorden!
Moet ik dan ook een credit card aanschaffen, enkel voor Whatsapp? Dan word whatsapp kostbaar!

En een gratis messenging-programma van het oh zo bekende facebook is wel mooi dan!

Niet dat ik de FB messenger ga gebruiken, maar het is inderdaad wel een zware concurrentieslag, zeker als WA betaald wordt.

Of het is een mooi moment om WA over te nemen, dat integreert zo lekker makkelijk met de twee systemen. Vooral voor WA-gebruikers die geen FB account hebben.
Ben je bekend met 3v cash?
Moet ik dan ook een credit card aanschaffen, enkel voor Whatsapp?
Nee hoor, kun je meteen ook andere zaken uit de Playstore aanschaffen. :+
WhatsApp kan je ook betalen met PayPal.
Ik heb mijn whatsapp account eerst geactiveerd met een iPhone:) (want als je via iPhone activeert is je account een jaar of 4 geldig:)) Via android activeren kost je elke jaar een ¤1,-. Niet dat het veel is..
Tot nu toe niet dus, werdt automatisch verlengt elk jaar zonder kosten. Echter zijn er nu geruchten (alweer) dat het toch 1 euro gaat kosten. Daarbij kost whatsapp op een iPhone in eerste instantie ook 1 euro ipv gratis in de android store.
Ik denk dat WhatsApp te vastgeroest zit om nog serieuze concurrentie te maken ervoor.

ChatOn van Samsung is nooit groot geworden, ondanks er meer functionaliteit (toch?) is en het voor meer toestellen beschikbaar is.

Nu is Facebook natuurlijk wel van een heel ander kaliber. Maar hoewel ik met meer toestellen facebook berichten kan sturen (En dat (wat mij betreft) net zo makkelijk gaat) wordt WhatsApp toch meer gebruikt.

Wat zou een WhatsApp concurrent moeten doen om werkelijk een concurrent te worden???
Cross-platform zijn bijvoorbeeld. Whatsapp is er enkel voor mobiele telefoons, je kan er niet iemand mee bereiken die enkel en alleen op de PC een messenger draait.

Ik ben absoluut geen fan van Facebook, maar dit is een aardig goede zaak.
Blijkbaar is Cross-platform niet genoeg....

Chaton supports: Android, Bada, Blackberry, iOS, Windows Mobile, een heel aantal samsung dumb/smartphones met andere OSes, en er is een web variant voor de PC.

Je mist dus Symbian maar krijgt er Bada, een aantal samsung telefoons en de PC voor terug

Ruim een jaar geleden geintroduceerd, maar helaas geen succes geworden.
Nee jongens, je stuurt straks gewoon een WUPHF! De enige echte vervanger voor al je messaging. Wanneer je iemand *echt* wil bereiken tussen het woud van sociale media en communicatiemiddelen.

Als je The Office kijkt, snap je dit.
Op Windows Phone vind ik het PERFECT werken om te chatten in facebook. het zit gewoon in het OS ingebakken net zoals smsjes versturen en je kunt dit heel gemakkelijk afwisselen.

Veel gebruikers met windows phones hebben niet eens in de gaten dat het bericht via facebook kwam en zeggen me: hey jij had vanmorgen je smsje nog ontvangen :D

ik denk dat dit een geniale stap is om de chat markt over te nemen door Facebook en ik ben er als windows phone user HEEL blij mee aangeziien dit op deze telefoons perfect werkt.
Oh, ik heb het 4 maanden niet meer gebruikt (telefoon is de deur uit), maar met de ingebouwde app van FB onder WP7.5 was echt heel erg irritant om gebruik te maken van de FB chat.
Je krijgt inderdaad prima berichtjes binnen, maar als iemand offline was kreeg je het bericht dat de gebruiker offline was en dat je een bericht op een andere manier moet vesturen of op een later moment nogmaals proberen. Je bericht later alsnog niet verstuurd, je moest het bericht kopieren (of opnieuw intypen op je mobiel) en nogmaals proberen. Is dit probleem nog steeds aanwezig, zo ja, dan vind ik het nog steeds geen goed alternatief.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 4 december 2012 18:43]

Een grote slag die die gemaakt kan worden is naar mijn mening het apparaat-onafhankelijk maken van de chats. WhatsAppen kan wel via de PC, maar dat is niet voor iedereen (even gemakkelijk) toegankelijk. Bovendien loop je, als je eenmaal zo ver bent, het risico dat de account geblokkeerd wordt wanneer je hetzelfde nummer op twee apparaten gebruikt. Daarnaast is het zo dat berichten lokaal worden opgeslagen en van de servers verdwijnen, dus eenmaal opgehaald op toestel A, dan niet meer te achterhalen op toestel B. (Niet zo raar, omdat het slechts bedoeld is voor gebruik op één telefoon).

Hier is dus zeker ruimte voor verbetering, of liever gezegd uitbreiding van de service!
Ik denk dat WhatsApp te vastgeroest zit om nog serieuze concurrentie te maken ervoor.

ChatOn van Samsung is nooit groot geworden, ondanks er meer functionaliteit (toch?) is en het voor meer toestellen beschikbaar is.

Nu is Facebook natuurlijk wel van een heel ander kaliber. Maar hoewel ik met meer toestellen facebook berichten kan sturen (En dat (wat mij betreft) net zo makkelijk gaat) wordt WhatsApp toch meer gebruikt.

Wat zou een WhatsApp concurrent moeten doen om werkelijk een concurrent te worden???
Euh...verregaande intergratie bieden met ronduit het grootste internationale sociale netwerk?
Lijkt op een serieuze concurrent voor whatsapp! gaan ze het dan toch overkopen en implementeren? of gaan ze keihard de concurrentie aan? hoop het 2de.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 4 december 2012 16:09]

Facebook wordt op deze manier wel een concurrent voor Whatsapp, maar of het een serieuze concurrent gaat worden vraag ik me af.
Ik denk dat Whatsapp al een te goede/grote naam heeft.
In Nederland is whatsapp heel groot.
Buiten nederland is whatsapp al veel minder groot.
Daar kan Facebook dus nog prima concurreren.
En Facebook begint al met een miljard gebruikers.
Aangezien WhatsApp erover denkt om geld te vragen voor zijn app op BlackBerry en Android, denk ik dat dit precies op het goede moment komt. Ik denk dat zo mensen eerder op de facebook messenger overstappen, omdat ze dan niet hoeven te betalen.
Hmm, mijn 06 was een van de laatste dingen die Facebook zo ongeveer nog niet wist. Die moet ik dus ook gaan afgeven zo?
als je toch een fb account hebt zul je vast ook met je account kunnen inloggen zodat hij je telefoonnummer niet nodig heeft.
Je moet helemaal niets, er is niemand die je ergens toe dwingt. Je kunt ook gewoon de Facebook Messenger app niet installeren, en als je het echt zo vervelend vindt dat Facebook vanalles van je weet kun je ook gewoon geen Facebook gebruiken.
Een telefoonnummer of fictieve namen (zonder woonadres) is een wereld van verschil. Mijn nummer heb ik niet bij FB bekend gemaakt, als ik inlog geeft hij ook de optie om mijn telefoonnummer op te geven voor "extra veiligheid". Steevast blijf ik het bericht negeren om mijn mobielenummer door te geven.
Lijkt me niet, de vraag is alleen hoe je zonder account aan contacten komt. Gaat dat via email, naam of juist wel 06 nummer.

Overigens denk ik dat je 06 al wel bekend is bij Facebook en je hem alleen nog even moet toevoegen om hem te bevestigen ;)

Als je bij iemand anders in de telefoon staat met naam+06 of zelfs met facebook koppeling erbij, dan is het in ieder geval al wel bekend.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 4 december 2012 16:23]

Nou, dat dacht je misschien. Volgens mij heb je alleen maar de facebook-app nodig op je telefoon en klaar ben je.

Op een of andere manier wist Facebook mij tenminste wel mijn nummer te melden toen ik een keer op de website inlogde...
Ik twijfel of Facebook het 'geen account' laat vallen.
Mijn gevoel zegt dat er gewoon een 'messenger account' wordt aangemaakt met je nummer en naam.
Wat ze natuurlijk later weer kunnen gebruiken als je wél een FB account aan maakt.

Maak je gebruik van FBmessenger?
Nummer?
Importeren die hap!

Eigenlijk voer voor de voor- en tegenstanders, maar ja... 8)7
In chatberichten geef je vaak meer prijs dan op zo'n profielpagina. Dus eigenlijk verliest Facebook hier niets bij, maar wint het.


Deze reactie is enkel gebasseerd op vermoedens

[Reactie gewijzigd door biglia op 4 december 2012 16:31]