Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties, 16.501 views •

Sony heeft een patent aangevraagd op een nieuw type controller die eigenschappen van de huidige DualShock- en Move-controllers combineert. De hybride kan in twee delen opgesplitst worden, waarbij elk deel dienst doet als bewegingsgevoelige controller.

De patentaanvraag voor een Hybrid Separable Motion Controller dateert van mei van vorig jaar, maar is deze week gepubliceerd. De bijbehorende tekening toont een DualShock-controller met daarop twee bollen zoals die ook op de Move-controllers zitten. De bollen kunnen net als bij de Move oplichten en worden gebruikt voor bewegingsgevoelige bediening. In de controller zitten verder een magnetometer, accelerometer, gyroscoop, vibratiefunctionaliteit en een speaker, schrijft The Sixth Axis. Ook is een camera benodigd.

De controller is in twee delen te 'breken' en elk deel kan dan afzonderlijk als controller gebruikt worden, beschrijft het patent. De console detecteert de opslitsing van de controller en past de weergave en functionaliteit van een game er op aan, zo is de bedoeling. Het is onduidelijk of Sony de controller daadwerkelijk wil produceren en of dit dan voor de PS3 of een opvolger zal zijn. Overigens verschenen in 2008 al berichten op GamesIndustry over een op te splitsen controller, waar Sony patent op aangevraagd had; toen werd er echter nog geen combinatie met Move beschreven.

Sony Hybrid Controller patent 2012

Reacties (32)

Reactiefilter:-132030+123+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Dus dan heeft deze controller twee accu's en twee bluetooth chips erin zitten, dan is er ook twee keer zoveel wat er mis kan gaan. Als ze halve controllers gaan verkopen maakt het niet uit maar dat lijkt me sterk, ze pakken natuurlijk meer op een hele controller.

Enige voordeel die ik zie is als je nog gefrustreerd bent na een keer gooien dat je nog een poging mag wagen :+
Belangrijker nog, wat gebeurt er met de L1, L2 en R1, R2 knoppen?
Inderdaad dat gaat krap worden.. zeker met grote handen.
Ik heb geen idee van welke detectie Playstation Move gebruik maakt, maar kunnen die plastic lichtgevende bollen niet wat subtieler? Ik vind de huidige move controller er ook uit zien als iets wat je bij Christine le Duc haalt. Verder denk ik dat deze controller de hardcore gamer zal afschrikken, zeker omdat die bollen zo dicht bij de triggers zitten die je voor shooters veel nodig hebt.
De meeste core gamers mijden sowieso al het motion spul, dus die hebben ook sowieso geen nut met deze, zoals jij het toepasselijk noemt, Dual Shock le Duc Edition.
Ik had ook verwacht dat er DualSchock op de Move zou komen, maar ik denk dat ze dat maar niet gedaan hebben om de associatie met andere "pret pookjes" te voorkomen.
Het zou het beweeg staafje misschien wel populairder gemaakt hebben....
Het is een goed idee maar als ik de afbeelding bekijk lijkt me dit nou niet echt ergonomisch te besturen. Waarom niet een case/verbindingsstuk dat de bestaande movecontrollers in een gewone controller veranderd?
Dit lijkt mij eerder een SLECHT idee....

hoe vaak heb ik vroeger niet liggen wringen met de controller als een level weer eens niet lukte (vooral in m'n jonge jeugdjaren)..

Ik voorzie dan ook veel controllers met plakband rond, extra inkomsten voor sony en extra uitgaven voor ouders van kinderen die niet al te best zijn in het gamen / controleren van hun woede / etc etc)
ik kreeg helaas niets en moest alles van zuurverdiende centjes betalen; gelukkig kwamen de Sega Master system controllers in mijn 8-9-jarige handen niet verder dan wat gekraak van het plastic en hebben ze de jaren overleefd (en zelfs nog eens vele jaren C64 gebruik erbovenop!)

een PS controller van de ps1 heb ik bij een kameraad al eens stuk gezien omdat crash bandicoot blijkbaar telkens te laat sprong wanneer hij op het knopje drukte ... (jaja; het lag zoals gewoonijk wel aan het knopje :Y) ) Maar dat waren stevige controllers; ik heb die ook nog gehad en wanneer ik verloor in een game en gefrustreerd geraakte vond ik die dingen toch best wel stevig; nooit kapot gegaan... maar als ze die gaan opsplitsen heb je meteen een zwak punt in de controller... en ik denk dat het niet lang gaat duren of ze verkopen tonnen controllers ...

Het zou wel eens een economische zet kunnen zijn; hoe kunnen we de verkoop van peripherals een boost geven? --> we zorgen ervoor dat die dingen sneller kapot gaan! Hoe doen we dat? Door de klant te laten denken dat hij 2 voor 1 krijgt en een betere deal krijgt; zo vermommen we de scam en heeft hij niets door.... (dit is dé typische manier van werken; verleg de focus (ipv dat het product zwakker wordt, krijg je 'meer') en zo trapt 99% van de bevolking in de val)

Spijtig dat hun goede controller naar de vaantjes worden geholpen... Persoonlijk zou ik die bollen er gewoon afhalen en de dingen aan elkaar plakken met secondelijm (superglue)
Dit is echt wel een meesterlijke move van Sony!

Nog nooit eerder in de gaming wereld is een controller verschenen die je naar eigen wil kan SPLITSEN, en waarvan beide onderdelen dan bewegingsgevoelig zijn.

Okay dat een camera nodig is klinkt wel als een extra investering, maar goed, daar krijg je dan ook wel wat voor terug. In combinatie met de gyroscoop en accelerometer EN de camera heb je dan gewoon een controller in je handen(letterlijk!) die je hand- en armbewegingen in een 3d veld kan volgen! Ik zie gave mogelijkheden voor bijvoorbeeld een spel als Star Wars.

Het is maar goed dat ze dit patenteren. Nintendo en Microsoft hebben het nakijken!
:z
Nog nooit eerder in de gaming wereld is een controller verschenen die je naar eigen wil kan SPLITSEN, en waarvan beide onderdelen dan bewegingsgevoelig zijn.
Het is niet omdat iets kan dat het een goed id is om het te doen he. Lijkt toch vooral erg gimmicky
wat een dom idéé, wil je graag lopen zwaaien door de kamer moet je maar een Wii kopen.
Ik voel hier een soort sarcasme, terwijl het anderzijds bloedserieus bedoeld lijkt.

Het is ws een patent zonder dat het ooit tot een product leidt.
Zit dat bolletje niet gruwelijk in de weg bij een normale game?
Tja, dit is nou niet echt nuttig te noemen eerlijk gezegd. Iets met dont fix what aint broken. Als je MOVE wil dan koop je zo'n controller, anders niet. Niets van dat geforceerde gedoe voor mij ;)
Ach, dit is gewoon patent aanvraag #4737284, zodat niemand het idee kan jatten en/of voor een troll-patent.

Er zijn gewoon ongelooflijk veel patenten die het levenslicht zooi gezien hebben, of zullen zien.

Nee, ik denk niet dat ze dit ook daadwerelijk zullen uitbrengen..
lol dus als je maar 1 kant heb dan mis dus ook gewoon de select of start knop, als ze dat weer in 1 helft gaan doen en je combineert er 2 met elkaar dan zit je met een dubbele set start knoppen.

Klinkt allemaal niet echt iets om waar te maken, het aan mekaar plakken van die 2 delen zou je eventueel met magneten kunnen doen maar weet niet hoe de sixaxis (ken de techniek verder niet) hier weer op reageert.

Denk niet dat het wat wordt, ikzelf heb een PS3 met 2 controllers maar heel dat move trekt me totaal niet zowieso omdat je alles los moet kopen; 1 camera, 1 move controller en waarschijnlijk nog een spel.

Koop bij de xbox 1 kinect en spel en klaar en je hoeft dan ook gelijk niks meer vast te houden.

/edit,

Eigenlijk heeft heel die controller geen zin want op 1 deel zitten alle knoppen en de andere is puur besturing dus waarom los maken van mekaar je hebt ze toch allebij nodig.

[Reactie gewijzigd door Gizmor op 1 december 2012 13:14]

@Gizmor: Ik ben het eens voor wat betreft de aanschaf van de diverse extra's aan randapparatuur, maar ik heb toevallig alle Move, Kinect en Wii-(Plus)-controllers in huis en de Move controls werken echt een pak beter dan Kinect. Bovendien vraagt Kinect de nodige vrije ruimte, wil je hem goed benutten.
Op zich een OK idee als tussenoplossing; alle makers willen tegenwoordig zwabber-besturing, maar ook niet de ''normale' gamer wegjagen. Als het maar stevig zit en je niet met 1 twist bij een moeilijk/stressy spel opeens 2 controllers hebt....

Maar het ziet er wel gay uit; kunnen niet aub die lompe bollen ervanaf halen? De Wii controller werkt to ook goed zonder?

[Reactie gewijzigd door Evil_king op 1 december 2012 13:24]

Ik hoop toch echt dat die bolletjes boven op de schouder van de controller een grote grap zijn! Ze gaan nog licht geven ook, natuurlijk niet wanneer je de Move functies niet gebruikt, maar toch.. Lijkt me best storend tijdens het spelen van een game.

Bovendien vind ik de huidige Dual Shock controller best wel fijn, lijkt me niet echt wat als ze de L1 en R1 knoppen ergens anders moeten gaan plaatsen.

Over Move an sich: Het is naar mijn mening erg hard geflopt, maar ik kan niet ontkennen dat ik The Fight (na de grote patch/fix) best wel een topgame vond. Bikkelharde fighter met lekker cheesy rolletje Danny Trejo, vooral wanneer je verder kwam in het spel en meer moves unlocked was het best wel lomp vermaak (op een goede manier). Goede workout ook!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True