Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Sony heeft een patent aangevraagd op een nieuw type controller die eigenschappen van de huidige DualShock- en Move-controllers combineert. De hybride kan in twee delen opgesplitst worden, waarbij elk deel dienst doet als bewegingsgevoelige controller.

De patentaanvraag voor een Hybrid Separable Motion Controller dateert van mei van vorig jaar, maar is deze week gepubliceerd. De bijbehorende tekening toont een DualShock-controller met daarop twee bollen zoals die ook op de Move-controllers zitten. De bollen kunnen net als bij de Move oplichten en worden gebruikt voor bewegingsgevoelige bediening. In de controller zitten verder een magnetometer, accelerometer, gyroscoop, vibratiefunctionaliteit en een speaker, schrijft The Sixth Axis. Ook is een camera benodigd.

De controller is in twee delen te 'breken' en elk deel kan dan afzonderlijk als controller gebruikt worden, beschrijft het patent. De console detecteert de opslitsing van de controller en past de weergave en functionaliteit van een game er op aan, zo is de bedoeling. Het is onduidelijk of Sony de controller daadwerkelijk wil produceren en of dit dan voor de PS3 of een opvolger zal zijn. Overigens verschenen in 2008 al berichten op GamesIndustry over een op te splitsen controller, waar Sony patent op aangevraagd had; toen werd er echter nog geen combinatie met Move beschreven.

Sony Hybrid Controller patent 2012

Reacties (32)

Reactiefilter:-132030+123+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
in heavenly Sword werkte de 6axis anders wel hemels, noot klacheten over gehad;
Ja veel andere games niet tegengekomen die het ondersteuenen.
Ik voel hier een soort sarcasme, terwijl het anderzijds bloedserieus bedoeld lijkt.

Het is ws een patent zonder dat het ooit tot een product leidt.
@Gizmor: Ik ben het eens voor wat betreft de aanschaf van de diverse extra's aan randapparatuur, maar ik heb toevallig alle Move, Kinect en Wii-(Plus)-controllers in huis en de Move controls werken echt een pak beter dan Kinect. Bovendien vraagt Kinect de nodige vrije ruimte, wil je hem goed benutten.
Ben benieuwd hoe dit in de hand zal liggen. En of dit slim is voor de verkoop, al zullen ze de prijs wel weer lekker om hoog krikken.
wat een dom idéé, wil je graag lopen zwaaien door de kamer moet je maar een Wii kopen.
Dan krijg je dus ook al controllers met twee van die afzichtelijke gloeilampen erop. Ik hoop niet dat dit op de markt komt. Ik verwacht bij zo'n gedrocht maar matige verkopen.
De Move toevoeging is geflopt. Mensen met een PS3 zullen niet zo snel een nieuwe controller kopen aangezien ze dat niet nodig hebben. Het nu bij elke nieuwe PS3 meegeven is te laat om ontwikkelaars nog te interesseren. De eerstvolgende kans is standaard meeleveren bij de PS4 wellicht dat het dan meer succes heeft. Alhoewel de ontwikkelingen voor de sixaxis ook niet om naar huis te schrijven zijn ondanks dat het standaard meegeleverd wordt.
Grappig, ik heb voordat ik het plaatste nog even een oude review van dat spel gelezen. Wat werd als grootste negatieve punt genoemd? Juist ja de brakke sixaxis controles die gewoon niet lekkerwerkte.
Nog nooit eerder in de gaming wereld is een controller verschenen die je naar eigen wil kan SPLITSEN, en waarvan beide onderdelen dan bewegingsgevoelig zijn.
Het is niet omdat iets kan dat het een goed id is om het te doen he. Lijkt toch vooral erg gimmicky
De brakke sixaxis controls waren nog de minste problemen van Lair. Je moet die dingen niet de schuld geven van iets waar ze niets mee te maken hebben :P

[Reactie gewijzigd door Cambion Daystar op 1 december 2012 19:19]

Het eerste waar ik aan dacht bij het zien van de controller was Mickey Mouse.
Dit is echt wel een meesterlijke move van Sony!

Nog nooit eerder in de gaming wereld is een controller verschenen die je naar eigen wil kan SPLITSEN, en waarvan beide onderdelen dan bewegingsgevoelig zijn.

Okay dat een camera nodig is klinkt wel als een extra investering, maar goed, daar krijg je dan ook wel wat voor terug. In combinatie met de gyroscoop en accelerometer EN de camera heb je dan gewoon een controller in je handen(letterlijk!) die je hand- en armbewegingen in een 3d veld kan volgen! Ik zie gave mogelijkheden voor bijvoorbeeld een spel als Star Wars.

Het is maar goed dat ze dit patenteren. Nintendo en Microsoft hebben het nakijken!
:z
Wat moet er uitgelegd worden. De drukgevoelige knoppen waren leuk en functioneel. Maar hoeveel games maken er nou daadwerkelijk gebruik van op uitzondering van de R en L knoppen? Maar ik had het voornamelijk over de bewegingssensor niet noemenswaardig van de grond gekomen. Neem een game als Lair die het wel probeerde, zeer veelbelovend maar door de brakke sixaxis controlls in zo'n beetje alle bekende media afgebrand tot op de grond.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 1 december 2012 14:00]

de sixaxis was zeer beperkt in zijn mogelijkheden
Wat? dat moet je me dan toch eens uitleggen. Elke knop drukgevoelig en bewegingssensor maakt het de meest uitgebreide controler op de markt...
Ik hoop toch echt dat die bolletjes boven op de schouder van de controller een grote grap zijn! Ze gaan nog licht geven ook, natuurlijk niet wanneer je de Move functies niet gebruikt, maar toch.. Lijkt me best storend tijdens het spelen van een game.

Bovendien vind ik de huidige Dual Shock controller best wel fijn, lijkt me niet echt wat als ze de L1 en R1 knoppen ergens anders moeten gaan plaatsen.

Over Move an sich: Het is naar mijn mening erg hard geflopt, maar ik kan niet ontkennen dat ik The Fight (na de grote patch/fix) best wel een topgame vond. Bikkelharde fighter met lekker cheesy rolletje Danny Trejo, vooral wanneer je verder kwam in het spel en meer moves unlocked was het best wel lomp vermaak (op een goede manier). Goede workout ook!
Op zich een OK idee als tussenoplossing; alle makers willen tegenwoordig zwabber-besturing, maar ook niet de ''normale' gamer wegjagen. Als het maar stevig zit en je niet met 1 twist bij een moeilijk/stressy spel opeens 2 controllers hebt....

Maar het ziet er wel gay uit; kunnen niet aub die lompe bollen ervanaf halen? De Wii controller werkt to ook goed zonder?

[Reactie gewijzigd door Evil_king op 1 december 2012 13:24]

Ik had ook verwacht dat er DualSchock op de Move zou komen, maar ik denk dat ze dat maar niet gedaan hebben om de associatie met andere "pret pookjes" te voorkomen.
Het zou het beweeg staafje misschien wel populairder gemaakt hebben....
lol dus als je maar 1 kant heb dan mis dus ook gewoon de select of start knop, als ze dat weer in 1 helft gaan doen en je combineert er 2 met elkaar dan zit je met een dubbele set start knoppen.

Klinkt allemaal niet echt iets om waar te maken, het aan mekaar plakken van die 2 delen zou je eventueel met magneten kunnen doen maar weet niet hoe de sixaxis (ken de techniek verder niet) hier weer op reageert.

Denk niet dat het wat wordt, ikzelf heb een PS3 met 2 controllers maar heel dat move trekt me totaal niet zowieso omdat je alles los moet kopen; 1 camera, 1 move controller en waarschijnlijk nog een spel.

Koop bij de xbox 1 kinect en spel en klaar en je hoeft dan ook gelijk niks meer vast te houden.

/edit,

Eigenlijk heeft heel die controller geen zin want op 1 deel zitten alle knoppen en de andere is puur besturing dus waarom los maken van mekaar je hebt ze toch allebij nodig.

[Reactie gewijzigd door Gizmor op 1 december 2012 13:14]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG Nexus 5X Apple iPhone 6s FIFA 16 Microsoft Windows 10 Home NL Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Gear S2 Skylake Samsung Galaxy S6 edge+

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True