Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 117, views: 41.795 •
Submitter: Knopsje

Apple heeft de langverwachte nieuwe versie van zijn multimediabeheertool iTunes uitgebracht. Versie 11 bevat onder meer een nieuw ontworpen interface en meer integratie met Apples eigen webopslagdienst iCloud. Apple wilde iTunes 11 eerder uitbrengen.

Apple presenteerde iTunes 11 op 12 september tegelijk met de iPhone 5 en nieuwe versie van de iPod touch en nano en kondigde toen aan de software uit te brengen in oktober. Dat bleek echter onhaalbaar, al heeft het bedrijf niet uitgelegd waardoor de vertraging is opgetreden. Het uitstellen van aangekondigde producten gebeurt bij Apple niet vaak.

De nieuwe versie is te downloaden van de site van Apple. Op het gebied van nieuwe features is onder meer de functie toegevoegd voor het streamen van video's vanuit iCloud, zonder de video eerst in zijn geheel te downloaden. Ook is Apples eigen netwerk Ping verdwenen ten gunste van Facebook-integratie in de Stores. In de interface is de linkerbalk voor navigatie verdwenen; diverse bibliotheken zijn te raadplegen via een dropdown aan de linkerkant: het dropdown-menu is sowieso een veelgebruikt middel in de interface en komt op meer plekken terug. De linkerbalk kan net als de statusbalk wel worden teruggebracht via een menu, meldt MacWorld. Ook kunnen iTunes Gift Cards via de camera worden ingewisseld: de camera van de laptop of desktop probeert dan de code te lezen van de kaart.

De randen rondom de applicatie op de desktop zijn weg en daarnaast is de zoekfunctie aangepast. Ook kunnen artiesten foto's delen met fans via de nieuwe versie van iTunes. Ook is er iCloud-integratie te vinden in de nieuwe desktopsoftware: zo is muziek die in iCloud staan te raadplegen via iTunes, ook als die eerder verwijderd zijn. Niet alle nieuwe functies lijken te werken, meldt The Verge. Hoewel Apple claimt dat een video kan worden gepauzeerd en op een ander apparaat met iTunes dankzij iCloud vanaf hetzelfde punt kan worden gestart, lijkt dat nog niet te werken.

iTunes 11

Reacties (117)

Reactiefilter:-11170109+159+26+30
Ziet er goed uit, zit hier dan ook al een tijdje op te wachten.

Ik dacht dat ping geflopt was maar het lijkt erop alsof ze het nu echt hebben geďntegreerd.

Denominator dat had ik ook gelezen maar er staat daar onder "ook kunnen artiesten foto's delen met fans via de nieuwe versie van iTunes".

[Reactie gewijzigd door churchill9 op 30 november 2012 07:47]

Ping is ook geflopt zoals te lezen in het artikel, het is verdwenen ten gunste van de facebook integratie in de store. Verder vind ik het een erg mooie update. De interface is erg strak en zelf vind ik de functie om nummers af te laten spelen na het huidige nummer een fijne toevoeging

[Reactie gewijzigd door Denominator op 30 november 2012 07:40]

"Ook is Apples eigen netwerk Ping verdwenen ten gunste van Facebook-integratie in de Stores."
Volgens mij heb je het artikel niet gelezen. Ping is inderdaad geflopt, daarom is het overboord gegooid en is er nu facebook integratie zoals dat ook in OS X en iOS zit.

Ik gebruik zelf iTunes steeds minder, Spotify zorgt ervoor dat ik niet op elk device, of het nou een iPhone, iPad en Mac is, een enorme hoeveelheid opslag kwijt ben aan muziek. Apple zou in iTunes zou met zoiets komen, streaming radio, maar dat laat nog op zich wachten lijkt het.
Streaming radio zit er al jaren in. Maar zoiets als spotify, audio on demand, niet.
iTunes Match. 25e per jaar, streamt naar al je iOS devices inclusief je Apple TV
[quote]
iTunes Match. 25e per jaar, streamt naar al je iOS devices inclusief je Apple TV
[/quote

Volgens mij heb jij het idee van Spotify nog niet helemaal begrepen.
iTunes Match zorgt dat jou persoonlijke muziek collectie van bij iTunes (iSuck?) gekochte nummers in de cloud word opgeslagen, en zo ook met films en afbeeldingen geloof ik.
Dit is iets anders dan Spotify of Xbox Live Music die je voor ¤10 euro toegang geven tot al hun muziek on demand.
Ik zie een erg groot verschil.
¤25 per jaar voor iets wat iedereen gratis aanbied (neem bijvoorbeeld google music)
¤10 per maand voor echt een innovatiefe dienst waar je wat aan hebt.
De enige reden om een Match abbo te nemen is dus als je al een iTunes collectie hebt van 100000 nummers die je uiteraard niet mag exporteren naar een ander programma.
Apple he. Spotify is dan wel iets duurder maar als je een echte muziekliefhebber bent is dit zeker de moeite waard aangezien het veel goedkoper is dan albums kopen en zoals mensen al aangeven heb je alles bij de hang en hoef je niet eerst het album thuis te gaan downloaden.
PS: converteren uit flac en dan in de cloud zetten geeft echt geen betere kwaliteit dan Spotify hoor.

[Reactie gewijzigd door Freedox op 30 november 2012 15:10]

Volgens mij heb jij het idee van Spotify nog niet helemaal begrepen.
iTunes Match zorgt dat jou persoonlijke muziek collectie van bij iTunes (iSuck?) gekochte nummers in de cloud word opgeslagen, en zo ook met films en afbeeldingen geloof ik.
Films worden niet opgeslagen, er wordt wel bijgehouden welke films je hebt aangeschaft maar streamen daarvan is standaard. Films aankopen kan niet meer, alleen nog huren wat sowieso gestreamed wordt. Dat mijn persoonlijke collectie wordt gebruikt vind ik een pré omdat dat net de muziek is die ik wil beluisteren. Een aanzienlijk deel daarvan is niet eens in Spotify beschikbaar. Nu download ik muziek, Match scant automatisch dat het is toegevoegd en het is op al mn apparaten beschikbaar, dus ook de Apple TV waar spotify dusver helemaal afwezig is.
Dit is iets anders dan Spotify of Xbox Live Music die je voor ¤10 euro toegang geven tot al hun muziek on demand.
Ik zie een erg groot verschil.
¤25 per jaar voor iets wat iedereen gratis aanbied (neem bijvoorbeeld google music)
¤10 per maand voor echt een innovatiefe dienst waar je wat aan hebt.
De enige reden om een Match abbo te nemen is dus als je al een iTunes collectie hebt van 100000 nummers die je uiteraard niet mag exporteren naar een ander programma.
De nummers die je gebruikt of aanschaft in iTunes mag je overal gebruiken, gewoon AAC. Dusver ben je erg vooringenomen aan het reageren met onjuiste feiten en 'iSuck' slaat helemaal nergens op. 25 euro per jaar is minder dan 120 dus voor mij al een hele goede reden om het te gebruiken.
Apple he. Spotify is dan wel iets duurder maar als je een echte muziekliefhebber bent is dit zeker de moeite waard aangezien het veel goedkoper is dan albums kopen en zoals mensen al aangeven heb je alles bij de hang en hoef je niet eerst het album thuis te gaan downloaden.
PS: converteren uit flac en dan in de cloud zetten geeft echt geen betere kwaliteit dan Spotify hoor.
Ik zie niet hoe het zijn van een 'echte' muziekliefhebber relevant is. Ik koop wel mijn deel van mijn albums, op vinyl. Muziek die ik liefheb wil ik in mijn bezit hebben maar ook wanneer en waar ik wil kunnen beluisteren via in dit geval iTunes Match. 256Kbps AAC is voor mij voldoende kwaliteit en anders grijp ik terug naar vinyl om op mijn gemak muziek te luisteren.

Al met al vind ik je reactie erg vanuit een emotionele overtuiging. Prima dat jij Spotify als voorkeur hebt maar ik weet prima mijn eigen keuzes te maken.

Toevoeging, de Spotify app voor desktops ondersteund ook geen airplay, voor mij al een no-go

[Reactie gewijzigd door n8n op 30 november 2012 18:14]

Ik juist vaker. Tegenover spotify wat je 10¤ per maand kost gebruik ik iTunes match voor 25¤ per jaar en dan kan ik mijn eigen kwaliteit (converted vanuit flac) muziek op elke apple apparaat (mag tot 12 devices) zetten door ze alleen in iTunes te zetten.
Daarnaast heeft spotify niet alle muziek die ik luister... Ik heb nog nooit het fijne van spotify gevonden

Wat betreft het artikel en Itunes de vertraging kwam door een engineering fout waardoor een aantal componenten opnieuw geschreven moesten worden
Ik heb ook jaren iTunes gebruikt, vanaf 2002 volgens mij. Maar je noemt nou juist waarom ik Spotify ben gaan gebruiken, het bijhouden van je bibliotheek en de opslag ruimte die dit inneemt. Op zich zou ik mijn bibliotheek prima op mijn nas kunnen zetten, maar nieuwe muziek moet je eerst ergens vandaan halen en weer in je bibliotheek zetten en via Match downloaden naar je devices.

In Spotify maak ik gewoon ergens een playlist en kan ik die overal aanklikken, hoef ik niks eerst te downloaden.
Hier nog een. Voordat Spotify er was had ik meer dan 100Gb aan muziek in mijn iTunes bibliotheek staan. Dat kostte niet alleen flink wat ruimte, maar maakte iTunes ook niet meer de snelste op mijn pctje. Toen Spotify kwam heb ik nog een half jaar parallel gedraaid, maar toen al mijn muziek verwijderd. Noem het rigoureus, maar ik vind het prima zo. Het feit dat ik overal met een werkende internetverbinding mijn eigen playlists etc heb vind ik ruimschoots opwegen tegen de kwaliteit die ik inlever. Daarnaast, als je streamt in hoge kwaliteit valt het kwaliteitsverlies nog wel mee. Uiteraard zullen er genoeg mensen zijn die dit niet afdoende vinden, maar voor mij is dit prima.

Ik zie het om mij heen ook steeds meer gebeuren: Men wil meer gemak tegenwoordig en is bereid om daar een stukje kwaliteit voor in te leveren. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar wel voor een aanzienlijke groep.

Mocht overigens Apple komen met een GOED alternatief voor Spotify (met een client voor Android én Windows), dan is dat uiteraard het bekijken waard. Maar zolang ik zelf storage moet regelen voor mijn muziek en het zelf moet aanschaffen, blijf ik lekker bij Spotify.

[Reactie gewijzigd door Gish op 30 november 2012 08:11]

Ik vind iTunes match juist prettig, ik heb nagenoeg geen files op mijn MacBook staan, maar alles staat in Match, dus ik kan zonder alles op mijn MacBook te hebben, playlists herorganiseren, en ditzelfde kan ik ook doen op de iPad of iPhone, dus ik vind het allemaal wel prima. Muziek die ik heb kan ik gewoon in Match erbij zetten, en de iPhone en iPad hebben deze ook direct aanwezig, en kan ik de nummers ook downloaden voor offline gebruik, als ik ze dan verwijder, dan is het gewoon weer streamen.
dat word lachen als spotify failliet gaat....heb je echt geen backup van je muziek?
http://www.welingelichtek...otify-bijna-failliet.html
Ik gebruik iTunes om m'n muziek te kopen en overal in huis af te spelen. Als ik een maand geen nieuwe muziek koop, kost het me ook niets.

Wat er vaak gebeurt is dat er maanden lang een releases zijn waar ik interesse in heb, en dan koop ik dus niets, dan is er een maand met 4 nieuwe albums en ben ik eenmaal 40 euro kwijt in iTunes. Dat scheelt toch een aardige bak geld in vergelijking met spotify, die bovendien veelal niet mijn muziek heeft. (Of in schandalig klein aanbod)
Je kan bij Spotify/Xbox Music ook terug gaan naar de gratis dienst al zou je even wat minder luisteren.
Er zijn ook verschillende abbonementen voor Spotify he, de 10 euro variant is meteen de duurste. Daarnaast ben je met Spotify niet gebonden tot 1 leverancier, dus dat is al een pluspunt.

Tevens krijg je bij een hoop abbonementen ( ISP of whatever ) tegenwoordig gratis toegang tot Spotify (zoals ik bijvoorbeeld bij KPN).

Ik heb iTunes ook gebruikt vroeger, maar daar was ik erg snel klaar mee (de windows versie is echt bagger).

Moet wel zeggen dat de nieuwe iTunes veel weg heeft van Spotify, echt nieuw is het dus niet.

@ Arjankoole

Spotify heeft een muziekaanbod van 18 miljoen nummers, dat is niet echt schandalig klein.
En om nog even verder in te haken, Spotify kost mij helemaal niets, dus ook geen aanschafkosten. Ik kan alle 18 miljoen nummers altijd en overal luisteren voor noppes.

@treative

Ik ken iTunes Match niet eens, en iTunes doet gewoon hetzelfde, alleen met minder functionaliteiten. Je hoeft niet te vergelijken op specifieke onderdelen... daarnaast is de vergelijking ook krom, want die cloud upload je met je gekochte mp3's. Dan is het aanbod sowieso kleiner..

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 30 november 2012 14:44]

Je vergelijkt iTunes met Spotify maar in plaats daarvan hoor je iTunes Match vergelijken.

Hierbij gooi je gewoon je eigen muziek in de cloud. Dus heb je altijd toegang tot je eigen collectie. En herkende nummers krijg je gelijk in 256kps AAC.

Arjankoole heeft het over een schandalig klein aanbod van zijn soort muziek, ik ervaar datzelfde probleem ook af en toe. Dan kan je wel 18M nummers hebben maar daar bedien je niet iedereen 100% mee.
Gelukkig is iTunes er pas 100 jaar en Spotify een paar.
Dat scheelt nogal.
Ook in invloed bij platenmaatschappijen.

[Reactie gewijzigd door Freedox op 30 november 2012 15:14]

Ik ken iTunes Match niet eens, en iTunes doet gewoon hetzelfde, alleen met minder functionaliteiten. Je hoeft niet te vergelijken op specifieke onderdelen... daarnaast is de vergelijking ook krom, want die cloud upload je met je gekochte mp3's. Dan is het aanbod sowieso kleiner..
Je upload vrijwel niks, alleen de nummers die niet in de store voorkomen, inderdaad, ook muziek vanuit andere bronnen kan je gebruiken dus het aanbod is zo groot als alles ooit. De muziek die wel in de store voorkomt synct iTunes alleen dus alleen een xml met je muziekdatabase wordt geupload waarna alles direct overal beschikbaar is,

[Reactie gewijzigd door n8n op 1 december 2012 14:37]

Kan iemand mij vertellen waar die Facebook integratie verstopt zit? Kan hem nergens vinden namelijk...
Dit is echt een van de weinige software dingen van Apple waar ik tot nu toe nooit echt van heb genoten. Ik vond het maar niks iTunes, dus wie weet komt er nu wat verbetering ;)
Dan heb ik het over de PC versie want van Apple gebruikers hoor ik altijd dat het goed werkt...
het is even wennen als je van een normale mp3/telefoon naar een iDevice gaat

kan je er niet aan wennen dan kan je nog andere programma's gebruiken
Het is idd zo dat iTunes op Windows veel slechter draait dan de OSX versie. Wat daar de reden van is, is voor mij een raadsel. Blijkbaar is het bijzonder moeilijk voor bedrijven om voor beide platforrmen eenzelfde functionaliteit en stabiliteit te bieden (MS Office werkt bijv. op Windows veel beter dan op OSX).

Hierdoor gebruik ik op mijn Mac wel en op m'n Windows bak niet iTunes.
Dat zou een hele vreemde reden zijn, als iemand met Windows werkt en slechte ervaringen heeft met Apple producten op het OS is hij/zij echt niet geneigd om ineens een Apple apparaat te kopen. Juist niet, slechte ervaring, slechte reclame.
Quicktime is ook enorm bagger op Windows. Het is dat ik de codecs nodig heb voor videomontage, verder is het programma compleet nutteloos. Zeker vergeleken met VLC/MPC.
het kan door de slechte api's van MS komen.
Ach, volgens mij is het gewoon doelbewust gedaan.

De UX van iTunes is totaal niet acceptabel op Windows, daarnaast heeft het ook bugs en foutmeldingen.

Daardoor ga je je frustreren, wil je je niet gefrustreerd voelen, koop dan iPhone, Mac, ... en dan heb je die problemen niet.

Zo'n beetje hetzelfde als de bluetooth die enkel werkte op Apple toestellen ;-)
Het is idd zo dat iTunes op Windows veel slechter draait dan de OSX versie. Wat daar de
reden van is, is voor mij een raadsel.
Voor mij niet - iTunes draait net als Safari en Quicktime op een geport (deel van) Cocoa framework, zodat Apple dezelfde codebase kan aanhouden voor de Mac versie en de Windows versie. Die extra laag zorgt voor wat inefficientie.

Overigens heb ik een tijdje lang beide tegelijk gebruikt (via Bootcamp) en ik kon met een grote (>40.000 items) library niet echt verschil merken. Ik denk dat het ook komt doordat Mac applicaties in het algemeen wat minder 'snappy' aanvoelen dan Windows apps, waardoor traagheid op Windows wat meer opvalt.
Itunes werkt bijzonder traag op mijn win7 desktop. Ik heb een tamelijk high end pc dus daar kan het niet aan liggen.

Misschien omdat ik green caviars heb en deze traag zijn om op te spinnen :o.

Maar ik heb itunes altijd een log en traagwerkend programma gevonden. Misschien is dit gwn normaal als je 200GB muziek raadpleegt.
Ik gok zomaar dat 'ie doelt op Western Digital Caviar Green hardeschijven. Hoewel ik hier zelf nooit echt spinup problemen mee heb gehad. Maargoed, mijn usecase is zeer waarschijnlijk ook wat anders :)
Hallo, meneer
Dit is dus sarcasme...
In de interface is de linkerbalk voor navigatie verdwenen;
Die kun je terughalen maar dit staat al in het artikel zie ik.

De interface is strak, mooi en onder de PC erg soepel, wat de PC versie betreft start iTunes "net zo snel als de oude" versie, maar het RAM verbruik is wel flink wat hoger vind ik (oude iTunes verbruikte max 130mb RAM, bij iTunes elf tikte die bij taakbeheer gewoon 370mb RAM), ik vind dat niet erg, mijn laptop wordt er niet trager van, maar het is wel veel vind ik alhoewel ruim acceptabel omdat op de site van apple al jaren staat dat je minimaal 512mb RAM moet hebben wat nog steeds meer dan zat is.
Miniplayer is mooier, en je kan je playlist in een lijstje zien als je die uitrolt (om zo maar te noemen), je kan helaas niet constant zien welk liedje wordt afgespeeld maar dat is niet zo erg, bij elk nieuw afgespeeld liedje zie je aan het begin welk liedje het is, ik weet niet of de oude versie dat had maar ik zie dat de Windows versie van iTunes 11 Airplay ondersteund, klinkt goed voor mensen die en Mac OS X en Windows thuis tegelijk gebruiken.
Het leuke verder aan de nieuwe interface is dat je kan een lijstje zien wat het volgende liedje is dat afgespeeld wordt, ook als je shuffle gebruikt je kan het ook corrigeren door een liedje uit de shuffle lijst van dat moment kun verplaatsen op een andere plek van afspelen, of kan weghalen uit die shuffle lijst van dat moment, je kan op hetzelfde manier een liedje ook toevoegen waar door je shuffle lijst meer persoonlijk wordt.
Verder heb je een nieuwe iTunes logo, de store werkt iets sneller en je instellingen verdwijnen niet na een update, op de achtergrond is de interface van iTunes "de oude" en er zijn helaas geen nieuwe visualisaties (iets wat WMP een ruime keuze heeft, al vind ik de klassieke iTunes visualisatie veel leuker dan welk ander WMP visualisatie)
Dus, even op een rij:

Voordelen:
-Nieuwe, strake en heel soepele interface, ook onder Windows
-Miniplayer werkt heel fijn, en is uitgebreider
-Hoge gimmick gehalte, maar dan positief
-Airplay voor Windows

Nadelen:
-Start nog steeds traag onder Windows
-Hoge RAM verbruik (voor een muziek speler)
-Wat kleine bugs
-Sommige kleine en handige functies zijn weg (lees verder)

De handige kleine functies die weg zijn, als je bij de oude iTunes in je bibliotheek een liedje ging afspelen en je was het even kwijt, kon je klikken zodat je bij dat liedje terecht kwam, dit is nog steeds mogelijk maar het verschil zit hem in dat je toen naar dat liedje ging in je bibliotheek, naast alle andere liedjes en dit was handig, nu ga je naar het betreffende album en ook veranderd in 1 klap jouw shuffle lijst in die van de liedjes van dat ene album.

P.S. ik gebruik wel Spotify op school als ik mijn laptop niet mee heb, is wel zo handig maar wel de gratis versie natuurlijk.

Trouwens, ik weet niet wat mensen zo slecht vinden aan iTunes onder Windows, het programma start inderdaad enorm traag op (soms pas na 15 seconden) maar daarna werkt het gewoon prima (mijn muziek collectie is 173GB)
Maar onder mac werkt het natuurlijk veel, en veel vlotter bij het opstarten.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 30 november 2012 08:12]

Je krijgt een +2 voor wat mij betreft een reclamepraatje...
Onder osx heb ik slechts een beetje ervaring met iTunes. Onder windows is het een draak van een applicatie, onder linux is het een no-go.
Kan iTunes nou eindelijk wma en ogg afspelen ?
Wordt de lame encoder gebruikt bij converteren naar mp3 ?
Tagging ? Beetje fatsoenlijk ?
Wordt als je niet oplet nou nog steeds je muzielibrary "aangepast¨ ?

Een prog als foobar of zelfs het antieke winamp staan wat mij betreft qua mogelijkheden ver boven iTunes. Veel betere ondersteuning, maar minder of zeg maar niet gelikt, en uiteraard geen store...'t is maar wat je belangrijk vindt.

Een store die toch best wel flink dominant is en ik word altijd een beetje moedeloos als iemand zegt "staat in de store joh" !! Heb ik niks aan als linux-gebruiker. Met verder zoeken kom ik er dan meestal ook wel, maar "gebruiksvriendelijk" is hier een zeer relatief begrip.

Nee , iTunes heeft terecht de naam van Apple's minst doordacht programma te zijn....
Dat is absoluut geen reclamepraatje, het is een feit wat ik zeg maar omdat ik andere media player niet genoemd heb klopt het wat je zegt.

Hoe raar het ook klinkt, ik vind iPod leuk maar toch zou ik voor een Sony gaan, dus mensen die mij kennen vragen mij dan "WTH, moet je dan met iTunes?!" ik vind iTunes gewoon fijn en dat zonder welk Apple device dan ook, tuurlijk zou ondersteuning voor flac enorm handig zijn maar die is er helaas niet, als je codecs installeert op je PC kan elke mediaplayer op iTunes na, die gebruiken.

Als je iTunes wilt gebruiken ben je, gek, lever je veel in, en nogmaals je bent een beetje gek, toevallig ben ik dat en dus gebruik ik iTunes op een Windows PC zonder geen enekel Apple device dan ook (en als ik ooit eentje overweeg te kopen, het kan allen een iPod classic zijn want de rest kan wat mij betreft de pot op).

Foobar heb ik ook op de PC, een erg kaal (grote voordeel dus) en super licht en fijn, uitbreidbaar programma, kudos voor de uitvinder ervan maar ik vind persoonlijk iTunes fijner en die blijf ik gewoon gebruiken.
Gebruiksvriendelijk is iTunes zeker, maar WMP is dat ook, VLC is ook niet meer een geektool (in mijn ogen is VLC altijd een heel fijn programma geweest).

Lame encoder heeft iTunes niet, een Linux gebruiker heeft er niks aan, ogg kan hij niet afspelen maar WMA wel converteren, en ja het is onder Windows een draak van een applicatie (en ik vind het nog steeds absurd dat hij zo gigantisch veel RAM gebruikt, kom op zeg WMP12 gebruikt max 55mb, en foobaar is nooit verder dan 17mb gegaan).

De begrip, het staat in de store joh heb ik nog nooit gehoord, de meeste mensen die ik ken zeggen "Piratebay is je vriend, zoek het daar maar", op 1 punt na ben ik het met je eens maar wat betreft de tagging, die is heel erg fatsoenlijk in iTunes dus daar valt niks over te klagen (alleen Foobar is beter vind ik), en wat betreft het aanpassen van je bibliotheek, nooit meegemaakt dat dat gebeurde (wel in WMP12) wat wel zwaar irritant is dat als je soms een bepaalde album hebt waarvan iTunes denkt dat dat geen album is, dat hij het niet als een album toont maat als aparte track, dit kun je zelf wel corrigeren maar toch is dat nou net niet de bedoeling, dat probleem heeft WMP12 niet.

Dus, als je iTunes wilt gebruiken moet je veel inleveren en het is en blijft een persoonlijke keuze, ik gebruikte nog 2 jaar terug WMP12 en ik was erg tegen iTunes, maar ik dacht even proberen, ik schrok van het gebruik en de eerste 2 weken vond ik het een k** programma, maar stiekem vond ik het fijn, maar ik herhaal het is een persoonlijke keuze en al vind ik iTunes heel erg fijn, hij staat toch op de 4de plek wat betreft muziek players (Foobar omdat die licht en volledig aanpasbaar is, VLC omdat ik hem al jaren ken en altijd tevreden over ben geweest, en WMP door de enorm aantal plug-ins en ondersteuning voor zo'n beetje alle multimedia devices).

P.S. WinAMP vind ik ruk, vroeger was het leuk maar tegenwoordig is het een traag, onoverzichtelijk en heel commercieel programma dat voor geen meter werkt, ze hebben het flink verpest vind ik.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 30 november 2012 09:11]

Waarom denk je dan dat ik een WIndows PC thuis heb en een Linux bak? ;P

Wat overigens wel fijn is, standard lijkt de nieuwe iTunes kaal, maar alles zit er gewoon nog steeds in (nou ja, geen coverflow maar die mis ik ook niet).
@Bigg Balls
welkom op tweakers? 8)7

[Reactie gewijzigd door Freedox op 30 november 2012 15:22]

Daar sluit ik me vrolijk bij aan. Er is trouwens niet alleen het vreselijk lang opstarten, als je veel podcasts binnenhaalt gooit hij ook je hele connectie dicht (om dan tergend traag te downloaden).
Podcasts en playlists zijn ook niet mekaars beste vrienden (waardoor je nodeloos ingewikkelde smart lists moet gaan aanmaken) en in tagging zaten behoorlijk wat bugs.

We zullen wel zien. De voornaamste reden waarom ik nog niet op zoek ben gegaan naar een ander programma is omdat ik veel podcasts download en opzie tegen de hele migratie van abonnementen en een 30 gig aan podcasts.
Zit je dan niet gewoon tegen de TCP limiet van Windows aan? Dat is namelijk de reden dat je bij een X aantal verbindingen opeens je hele netwerk dicht hebt zitten. Schijnt hardcoded te zijn, dus kan je ook niet echt wat aan doen. (Hoewel er hacks waren, dacht ik).
Daar sluit ik me vrolijk bij aan. Er is trouwens niet alleen het vreselijk lang opstarten, als je veel podcasts binnenhaalt gooit hij ook je hele connectie dicht (om dan tergend traag te downloaden).
Podcasts en playlists zijn ook niet mekaars beste vrienden (waardoor je nodeloos ingewikkelde smart lists moet gaan aanmaken) en in tagging zaten behoorlijk wat bugs.

We zullen wel zien. De voornaamste reden waarom ik nog niet op zoek ben gegaan naar een ander programma is omdat ik veel podcasts download en opzie tegen de hele migratie van abonnementen en een 30 gig aan podcasts.
Ik snap niet dat mensen klagen over iTunes, ik heb een laptop met een i7 2630QM en 8GB RAM geheugen en een 7200 RPM HDD en iTunes is binnen 5 seconden opgestart... Alhoewel ik dan ook geen muziek collectie van 100 GB heb.
Kan ik eindelijk m'n eigen device managen met iTunes 11? De vorige versie bood die mogelijkheid al wel maar van bestanden updaten was geen sprake. Om maar een voorbeeld te nemen de ID3 tags van mp3 bestanden. Je diende de bestanden van je device af te halen, aan te passen en er weer op te zetten in plaats van de aangepaste versie er naartoe te slepen. Bar irritant en onnodig.

[Reactie gewijzigd door Katsumii op 30 november 2012 09:00]

Eh nee hoor. Zodra je de tags ook laat aanpassen in het MP3 bestand zelf synced hij het ook gelijk
De optie waarmee je je eigen device managed die zorgt ervoor dat je device niet synced. Hierdoor zorg je er voor dat je niet onbewust bestanden van je device verwijdert. Je kan gewoon je bestanden naar het device slepen en het staat erop. Het probleem is als dat je in de interface waar de bestanden dieop je device in een lijst staan de tags aanpast deze niet veranderen op je device.

Het liefst had ik helemaal geen apple product maar ze blijken de enige die genoeg apps hebben om wat lossless formaten af te spelen en tegelijkertijd genoeg storage space bieden,
Je kan ook in plaats van eigen device managen of alles syncen ook een deel van je library automatich syncen (bepaalde artiesten, afspeellijsten, etc.). Dan wordt alles wel automatisch gesynced, maar kan je precies bepalen wat er op moet komen te staan.
Als die-hard en long time iTunes gebruiker:
Tjsa.
Dat ze de app meer gelijkenis willen geven met de iOS versies is te begrijpen, maar waarom functies zoals Coverflow er nu uit gehaald zijn?
Dit was met importeren van veel films heel handig; je kon de film zien en sorteren op datum. Deze optie is nu kwijt.
- Dat je kan zien wat het volgende nummer is, is geinig, maar dit heette vroeger gewoon de partyplaylist (was eruit met iTunes 10, zit er nu weer in)
- Dat de weergave van het album het font van de tracklist aanpast, is wel weer een "des Apple's iets" Ziet er heel erg mooi uit.

- De performance is enorm sterk verbeterd. Met 20.000 nummers & 1000 HD films, is opstarten een eitje & werkt genius ook weer beter.
- upgrade ging probleemloos; 2 minuten nodig om een bibliotheek van 600GB bij te werken. (van een externe 2TB 2.0 HDD)
Snel onder Windows? ik vind van niet maar het kan ook aan mij liggen dat 2 seconden opstarten onder Mac OS X snel is en 15 seconden onder Windows niet, maar coverflow mis ik niet, helemaal onnodige ruimste verspilling vind ik.
15 seconden???? hier op Windows start iTunes gewoon op in 2-3 seconden, (eerste 1-2 blijft ie even hangen)
Ik vond coverflow vanaf het begin al een draak van een feature. Wat jij nu mist kun e met 2D tegeltjes oplossen.
Weg met die onzin Bling Bling uit een tijd waarbij 3D op je desktop nog stoer was
Het lijkt ook vooral een pre-touch uitvinding te zijn. Toen kwam iOS 2 en hoger, iPods met touch en iPhones, daar is coverflow handig als je visueel wil bladeren.

Dat het op de computer zat was denk ik meer om dat het niet ergens anders kon. Dat het nu weg is lijkt me dan ook vrij logisch.
maar waarom functies zoals Coverflow er nu uit gehaald zijn?
Misschien moet je je scherm 90 graden draaien zoals op de iPhone om coverflow te laten verschijnen :P

jaja, mod maar weg, kon het niet laten :P
Heb de nieuwe versie nog niet gedownload, maar waar ik me altijd aan irriteer in oudere versies is het beheer van je bestanden op je NAS. Is de verbinding per abuis verbroken met je NAS, markeert iTunes al je MP3's opeens met een uitroepteken.

Verbinding met NAS herstellen en dubbelklikken op item met uitroepteken resulteert in afspelen. Maar er is geen functie (zoals wel bij WinAmp) om alles opnieuw te scannen en te controleren en zodoende te zien dat alles er nog wel gewoon staat (en uitroeptekens dus verwijderd).
Daar heb ik mij ook jarenlang aan geërgerd maar uiteindelijk iTunes Folder Watch gevonden, werkt ook prima als je wat liedjes toevoegd of verwijderd op je NAS.
iTunes opstarten met alt ingedrukt. Hij vraagt dan om de locatie van je bibliotheek.

Even verbinding maken met de startup folder op je Nas en alles werkt weer.
Wat verder nog wel de moeite waard is om te vermelden is de zogeheten 'Play Next' functie die ze eindelijk hebben toegevoegd. Mijn grootste irritatie aan iTunes was, dat als ik een nummer tegenkwam ik hem niet gewoon in een queue kon gooien, maar hem meteen moest afspelen.

Verder vind ik iTunes mooi verbeterd. Het doet me wel erg veel aan iOS denken en of dat fijn gaat werken moet ik nog zien, maar qua performance is het echt heel veel beter.
Daar had je iTunes DJ voor
Klopt, maar nu is het altijd mogelijk om nummers te queue'en, net zoals in Spotify.
De functie zat er al jaren in maar was onder een toetscombinatie verstopt, die ik inderdaad ook altijd vergat.
Het zou mooi zijn als deze iTunes nu eens niet m'n telefoon leegtrek zodra ik hem aansluit op een nieuwe installatie iTunes. Al die keren dat ik met een lege telefoon of tablet in mijn handen staat... al die keren... iedere keer... grrr (frustraties).
inderdaad, heb ik ook zo'n hekel aan "device is gekoppeld aan een andere iTunes" zorg er dan voor dat de bestanden dan gewoon met de "nieuwe" iTunes synct zodat je de bestanden op je pc krijgt.... maar neeeeee (maar hoe Apple het doet is wel veiliger maar irritant..)

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 30 november 2012 09:57]

Ja OF je vinkt in de instellingen aan dat hij niet automatisch synchroniseert bij het aansluiten van iphone, ipad of ipod.

;)
Pardon? Dat ligt toch echt aan iTunes. Geen enkel ander muziekplatform trekt jouw device (per default nota bene!) leeg omdat je hem aansluit op een andere plek. Zune niet, Creative niet, Spotify niet, en noem al die platformen maar.

Het idee van mijn iDevice aansluiten op een andere plek is juist dat er op die plek een muziekstuk staat wat ik op mijn telefoon wil zetten. En hoe verplaats je dat muziekstuk naar je iDevice toe? Juist, dan moet synchoniseren aan staan. En juist, dan trekt iTunes je telefoon leeg omdat de bibliotheken niet matchen.

Troll even verder op Fok! aub.
iTunes, ik vind het een regelrechte ramp, en verschrikkelijk traag, al heb ik begrepen dat de Mac versie wel prettig is in het gebruik.

Ik vind met name iTunes het grote nadeel van de iPhone, al zijn er gelukkig redelijke en snelle alternatieven om je boeken en mp3's op de iPhone te zetten.

En inderdaad spotify is heel handig, maar een aantal artiesten zitten er niet in, bijvoorbeeld Pink Floyd.
Leuk maar heb je de laatste versie dan ook geprobeerd, die herschreven is? Het heeft niet veel zin nu nog te vergelijken met iTunes 10
Nee nog niet, misschien dat ik dat nog wel moet doen, aan de andere kant, iTunes heeft een beetje bij mij afgedaan, ik heb overigens hetzelfde met IE10, terwijl behoorlijk wat specialisten hier redelijk lovend over zijn.

En het erop en eraf halen van muziek en boeken kan prima met de alternatieven zoals Copy Trans