Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 172, views: 39.191 •

Microsoft heeft de prijzen van de Surface Pro bekend gemaakt. De op Windows 8 Pro draaiende tablet zal in de uitvoering met een 64GB-ssd 899 dollar gaan kosten, terwijl een versie met 128GB aan opslag een prijskaartje krijgt van 999 dollar. Beide worden zonder toetsenbord geleverd.

De Surface Pro draait, in tegenstelling tot de reeds verkrijgbare Surface met een ARM-processor, op een niet nader gespecificeerde x86 Core i5-cpu met Intel HD Graphics 4000 tezamen met 4GB werkgeheugen. Ook is de tablet voorzien van Windows 8 Pro, in plaats van Windows RT op de Surface, waardoor ook reguliere x86-software op het apparaat geïnstalleerd kan worden, bijvoorbeeld via het micro-sdxc-kaartslot.

Het 10,6"-touchscreen van de Surface Pro heeft een resolutie van 1920x1080 pixels, terwijl via de geïntegreerde mini-displayport-aansluiting een resolutie tot 2560x1440 uitgestuurd kan worden. Verder ondersteunt het touchscreen ook input via een stylus. Via de zogenaamde Palm Block-functie wordt volgens Microsoft voorkomen dat de stylus niet wordt onderbroken als de handpalm op het scherm rust. Randapparatuur kan aangesloten worden op de usb 3.0-aansluiting. Draadloze communicatie verloopt via 802.11n-wifi en bluetooth 4.0; een 3g-module ontbreekt.

Microsoft heeft aangekondigd dat de Surface Pro, die 14mm dik is en 0,9kg weegt, vanaf januari verkrijgbaar zal zijn. In de VS krijgt de 64GB-uitvoering een prijskaartje van 899 dollar, terwijl de 128GB-versie 100 dollar meer kost. Microsoft levert bij de Surface Pro wel een stylus mee maar geen Touch Cover of Type Cover.

Surface Pro

Reacties (172)

Reactiefilter:-11720167+1113+215+31
Ohh, dat valt reuze mee! Het is echt een krachtig apparaat en voor die prijs vindt ik het wel mee vallen.

Misschien toch maar eens overwegen. :)
Nou, ik vind het niet meevallen. En "Een niet nader gespecificeerde x86 Core i5-cpu" vind je krachtig?

Je krijgt niet eens een toetsenbord voor 1000 dollar, lees euro.
Hier heb je een lijst van de mobiele CPU's van de 3de generatie.

http://ark.intel.com/prod...Core-i5-Processors/mobile

[Reactie gewijzigd door kevinwalter op 29 november 2012 19:26]

Ik denk dat er nog geen tablets zijn die qua rauwe CPU power kunnen tippen aan een instap i3, laat staan een i5.
Dus wat dat betreft vind ik de prijs ook redelijk meevallen.
Je krijgt de specs van een degelijke HTPC/Laptop in de formfactor van een tablet. Zeker gezien het innovatieve karakter van het product vind ik 900 dollar een redelijke prijs.
Het is bijvoorbeeld goedkoper dan de in elk opzicht veel zwakkere Iphone 5 of willekeurige high-end smarthphone. (64 gb vs 64 gb).

Mooi product en over een jaar of 2 hoop ik er een aan te schaffen voor een euro of vijfhonderd. Volwaardige PC functionaliteit in een lekker portable formaat :)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 29 november 2012 19:28]

Leuk maar geen mobiele hardware. Er is een reden dat arm in mobieltjes en tablets zit. Ook vind ik t top hoe de ipad3 vloeiend een scherm van 2048x1536 draait.

Surface pro is laptop hardware in tablet formfactor... Ach er is een markt voor maar die zal niet groot zijn. Wat is het gewicht en de accuduur? En draait ie alles snappy? Daarbij zullen klassieke desktop apps en de omgeving slecht te bedienen zijn en resources kunnen slurpen. Ook krijg je dezelfde onderhoudellende als op je desktop.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 29 november 2012 20:25]

Dit ding is dan ook niet bedoeld als consumerend apparaat, maar als productiviteits device. Bijvoorbeeld om notities te maken in de klas, of met photoshop te tekenen met de stylus, etc. Het gewicht staat in de tekst en het accuduur kan je met een beetje gokken wel schatten op een uur of 6 denk ik. En of alles snappy draait is ook goed te zien door te kijken naar huidige i5 hardware.
Om notities te maken of met een stylus te tekenen heb je heus geen Core i5 nodig. Een Galaxy Note, iPad en veruit de meeste tablets kunnen dat soort taken perfect afhandelen. Mijn inziens hebben rauwe CPU-power en productiviteit bitter weinig met elkaar te maken tegenwoordig.

Ik vraag me dan ook af welke doelgroep Microsoft exact voor ogen heeft voor dit apparaat en of deze doelgroep groot genoeg is om de Surface Pro een verantwoord product in hun portfolio te laten zijn.

Ze hadden dat 1080i scherm trouwens mooi in de Surface RT mogen steken. Dan was het ding wat meer competitief.

@ Ramon: Heb je ooit wel gekeken wat voor apps er tegenwoordig beschikbaar zijn in de productiviteitssecties van zowel de Play store als de App Store? De teken apps zijn echt goed en uitgebreid en kunnen wedijveren met tekenapps op een normale computer.

[Reactie gewijzigd door Lorefice op 30 november 2012 00:30]

Euh nee, met een iPad kan jij geen photoshop draaien, en al helemaal geen drukgevoelige pennen gebruiken.
Als je gaat photoshoppen op een tablet.. dan wordt je niet gelukkig :) En drukgevoelige pennen, dat kan prima op een Wacom.

Om slechts een beetje te photoshoppen ga je geen Surface kopen. Dus waarom wel? Alles wat je mobiel kan doen, met 1 hand (want je moet hem ook nog vasthouden) kan je met minder CPU power ook doen.
Dan heb jij een hele niche gemist. Photoshoppen of tekenen op een tablet is juist een veelgebruikt alternatief voor een wacom, waarbij je direct onder je pen feedback krijgt van wat je doet. Wacom is leuk, maar de wacoms waarbij je beeld direct onder je pen ziet zijn duur en groot en niet echt (echt niet) mobiel. o.a. Asus en nog een paar verkopen al tablets met een Wacom laag. Ja het is een niche, maar wel een waar ook dit apparaat (deels) op is gericht.

Beetje meer open staan voor andere doelgroepen zou je sieren :)
Je mist zelf ook wat. Vrijwel alle iPad teken en fotobewerkings programma's hebben/krijgen updates voor de pressure sensitive teken pennen die op de de markt gekomen zijn.

Zie bijvoorbeeld:
http://www.tuaw.com/2012/...-stylus-support-ipad-min/

Ik kan me niet voorstellen dat het bij Android anders is.

Adobe en de andere aanbieders hebben prachtige simpele programma's gemaakt op de iPad en Android waar je heerlijk mee kunt tekenen. Op de Surface kun je dan wellicht full blown Photoshop gaan draaien maar met een gefocust teken programmaatje ben je veel productiever.
Maar dan draai je weer andere programma's , kunnen deze ook allemaal bvb .psd files openen?
Het aantal mensen die ik ken die professioneel, waaronder mezelf, op tablets grafisch werken is op 0 handen te tellen. Niet 1, nul handen.

Het is een non-existing niche waarin alleen dat Wacom ding van 2k een marginaal kwalitatieve rol speelt. Tablets worden zo goed als niet gebruikt anders dan (visueel) brainstormen of notities maken.

Er wordt of op een good old Intuous gewerkt of op *drumroll*

Papier.
"Het aantal mensen die ik ken die professioneel, waaronder mezelf, op tablets grafisch werken is op 0 handen te tellen. Niet 1, nul handen."

Komt het ook niet omdat het tot nu toe eigenlijk nog niet mogelijk was.
Nee hoor,... Heb voor mn vrouw ook eens zo een ding aangeschaft maar dat ding ligt nu weg te stoffen. Ze tekent het liefst op papier en scant het vervolgens in en werkt het verder uit in illustrator op de iMac.
Je zou het inderdaad voor andere doelgroepen heel goed kunnen gebruiken. Ik kom graag aan bij mijn klanten met zo`n tablet. Hij is degenlijk, representatief, relatief goedkoop aan een macbook air (die soort gelijke specificaties heeft ), hij draait alles wat windows draait dus geen ios of android grappen of vaage licienties voor osx. een best leuke accuduur +-7 uur browsen, Full hd Ips paneel dus mooie kleur weergaven ook belangrijk als ik aankom met een nieuw design + ik heb er een hekel aan als ik iedere keer mijn scherm moet draaien omdat ik niets zie, zonnetje er op ofzo... en ene gratis stylus.. er draait windows op dus als je echt niet met metro om kan gaan zonder keyboard en kan je er gewoon een inpluggen in tegenstelling tot android of ios.. top machine voor zijn prijs ik zou alleen voor 500 euro meer gaan en een asus zenbook touch 13" kopen denk ik. die bamboo stylus die je erbij krijgt is nog een gruwlijke pen opzich want hij schijnt gigantisch efficient te werken. al om al vind ik dat je dit echt niet met een ipad of android toestel moet gaan vergelijken want die gaan het gruwlijk verliezen in prestatie en efficientie ik vind het bijvoorbeeld niet raar dat HummerHealey z`n vrouw dr tablet in de hoek licht omdat je met android en ios gewoon gigantish gelimiteerd wordt en met deze windows 8 combinaatie gewoon enorm bevrijd wordt. en je moet het niet zien als een hebbedingetje maar als een tablet die je neerzet i.p.v je desktop of laptop want die kracht heeft hij zeker en vind je het scherm te klein ? dan hang je er gewoon een grotere aan of je hangt hem aan je tv. uit eindelijk is het een klein dingetje met supper mooie prestaties en er zijn zeker concurenten voor deze tablet maar dat zijn geen ipad of android tablet

[Reactie gewijzigd door daxmaster op 8 januari 2013 02:23]

Er kunnen weldegelijk drukgevoelige pennen gebruikt worden op de iPad. Zie bijv. dit YouTube filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=jYSRQDxeGZY
Zover ik kan zien is dan niet drukgevoelig. Ieder lijntje is dan ook even dik.
Dat kan allemaal prima :)

Uit 2010:
Ten One Design has made a reputation for themselves by providing tools and technology to turn touch-sensitive surfaces into drawing tablet style interfaces. They sell a Pogo Stylus that works along with the capacitive touchscreen of the iPhone to make it an even better tool for artists. And in the video above, they're showing off a tech demo that seems to have a modified version of the Pogo Stylus that makes pressure-sensitive drawing possible on Apple's iPad.
http://www.tuaw.com/2010/...tive-drawing-on-the-ipad/

Adobe Photoshop Express for iPad
https://itunes.apple.com/...-express/id331975235?mt=8

Adobe Photoshop Touch for iPad
https://itunes.apple.com/...op-touch/id495716481?mt=8
Je kan zeggen wat je wil, maar het scherm heeft nu eenmaal een andere techniek. Hierdoor heb je een aanpaste pen nodig die een vinger nabootst. Dus kan dat niet allemaal prima. Helaas.
Je kan makkelijk een Wacon stilus gebruiken
Er is een photoshop versie voor de ipad hoor. Draait nog goed ook. Nee, het is geen volledige Photoshop CS zoals op de PC/Mac, maar daar is het inderdaad ook niet voor bedoeld.
Je kan er er misschien 2 tablets mee kopen , maar dan heb je nog 2 tablets die geen x86 software kunnen runnen. Als je deze tablet idd alleen gaat gebruiken voor wat aantekeningen dan heb je wel goedkopere oplossingen.
Ik vind je schatting van 6 uur batterij tijd bij de activiteiten die je noemt niet heel realistisch met x86 hardware.

Als je intensief photoshopt mag je blij zijn met 1 a 2 uur denk ik. Maar ben benieuwd naar realistische tests.
Ach er is een markt voor maar die zal niet groot zijn.
Er zijn nog een heleboel mensen die geen gebruik maken van een tablet, en een belangrijke reden daarvan, in ieder geval voor mij, is dat ze niet opgesloten willen zijn in een afgesloten omgeving. Stel ik wil even even een mkv bestand of een Word document, van mijn netwerk share naar mijn tablet kopieren zodat ik hem onderweg kan gebruiken. Dat gaat mij niet lukken met een iPad.

Nu heb je met Android wat meer vrijheid dan met een iPad, maar meer dan 90% van de PC gebruikers draait Windows. Het is dan ook wel bijzonder prettig als je op je laptop dezelfde software kan draaien als op je tablet, en dan heb ik het niet alleen over "desktop software".

Zakelijk wordt er ook een hele nieuwe markt opengebroken omdat er heel veel beroepen zijn waarbij iemand niet heel de tijd achter zijn bureau zit maar waarbij zo iemand wel bij zijn informatie moet kunnen. Je kan daarbij denken aan de bouw, zorgsector, controleurs, horeca, koeriers, monteurs, etc, etc. Deze mensen willen dezelfde software kunnen gebruiken op hun desktop als mobiel op hun tablet.

Verder heeft de systeembeheerder ook nog bepaalde wensen omdat alles natuurlijk wel te beveiligen en te beheren moet zijn. De meeste systeembeheerders zullen daarvoor het liefste de tools gebruiken waarmee ze al bekend zijn. Veel bedrijven zullen daarbij ook eisen dat alle data op de tablet versleuteld is. Ook het kunnen inloggen met meerdere accounts zal een wens zijn bij veel organisaties.
Geen grote markt?
Ik kan me voorstellen dat in de zakelijke wereld er heel wat mensen zijn die liever een tablet gebruiken dan een laptop, zeker met dezelfde specs.

Ik reis erg veel voor mijn werk en ik neem liever een surface pro mee dan mijn huidige 17 inch elitebook..
En "Een niet nader gespecificeerde x86 Core i5-cpu" vind je krachtig?
voor een tablet? ja.

je vergeet eventjes dat het niet op een ARM gebaseerde tablet gaat maar om een x64 architectuur. oftewel: je kan alle software die je al gebruikt op je desktop/laptop gewoon gebruiken.

verder:
- 1920 x 1080 resolutie, iets wat bij laptops nog geen gemeengoed is
- voor die 1000 dollar die jij beschrijft krijg je 128GB, vergelijk dat eens met de gemiddelde tablet
- volledig te gebruiken USB(3.0) poorten, zonder dat je daar root en/of aparte kernels voor moet installeren
- standaard video out mogelijkheden, zonder dat je daar een uitheemse dongle/kabel nodig hebt, op een resolutie hoger dan wat de gemiddelde TV aan kan

zoals je ziet, ik ben 't met Kevinwalter eens...
Ik heb er ook oren naar zo'n tablet. Maar of het in de publiek aanslaat? Denk het niet. Ze zien dit als een iPad. En een iPad is goedkoper dus de betere keuze. Mensen kijken naar de prijs. En hun eigen portomonnee.

Denk dat het zakelijk wel een "redelijk" succes kan zijn. Maar allicht als je weet dat er crisis heerst er ook lastig een budget vrij valt te krijgen... Niet dus.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 29 november 2012 20:04]

Het valt reuze mee hoe de consument naar de prijs kijkt. Zolang ik nog op feestdagen een ipad 64gb 3g verkoop omdat de 16gb wifi niet meer te krijgen is, merk ik er weinig van dat er een crisis heerst.

Zoals ik vaker posted hier, heerst hier op tweakers.net een mentaliteit dat ze echt van alles wat weten, terwijl hier de helft nog nooit in een elektronica winkel heeft gestaan en geen idee heeft hoe de consument denkt.

Tabels zijn er in alle prijssoorten. Wat ik merk dat vele klanten liever paar euro meer uitgeven en kwaliteit hebben, dan een tablet van 100 euro waar ze alleen maar problemen mee hebben. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die zie je ook sneller een tablet kopen in een speelgoedzaak.

Om weer ontopic te komen:
Ik heb meerdere Windows rt tablets in mijn handen gehad en die draaide alle zeer snel en stabiel. Waar ik vooral benieuwd naar ben, is de performance van de Surface pro. Als het net zo snel en stabiel draait als mijn Surface rt, dan zou het mij niks verbazen dat ze als zoete broodjes over de toonbank gaan. Hopelijk wordt er snel bekend gemaakt wanneer ze hem officieel in Nederland gaan verkopen.

[Reactie gewijzigd door vali op 29 november 2012 21:09]

Een tablet in de 150¤ regio is 'speelgoed'

kwaliteit kost geld, dat iPad en de betere Android tablets OOK 250¤ en meer kosten, is gewoon een noodzaak, materiaal, onderzoek en ondersteuning kosten allemaal geld.

die 100 / 150¤ tablets hebben garantie, maar als je er mee thuis komt, en hij start al niet op, kan je de importeur aanschrijven voor vervanging, want dat is voor de lokale kruidvat, albert heijn / Hema niet inbegrepen.

Het wordt wel opgelost .... Cherry Mobility halen zelfs het tablet op, en vervangen, maar pas NA onderzoek in het eigen bedrijfspand.
Dus de tablet die je hebt aangeschaft en niet functioneerde, krijg je meestal pas na een kleine week terug.

Kom je thuis met een DOA Apple, of Asus / Samsung, kan je ook terug naar de winkel, maar die ruilt het om, en geeft service erbij .... allemaal kosten ..... moet ergens betaald worden.
Dat kwaliteit geld kost ben ik het wel mee eens, maar bij de iPad ist dat zeker geen "noodzaak" aangezien Apple er een geweldige marge op heeft. Ik vind het niet erg, schijnbaar is het ding zijn geld waard en kan Apple er de prijs voor vragen, maar noodzaak is het bij Apple niet.
Apple heeft de reputatie waar ze op teren waarmee ze hun prijs rechtvaardigen. Als nieuwe concurrent in de markt heb je dat niet, en moet je onder hun prijs proberen te blijven.
DOA kan altijd terug naar de winkel, ongeacht de prijs. Over apple service heb ik ook minder goed dingen gehoord. (vochtschadebeschuldigingen bij haarscheurtjes.
Het grootste nadeel in het gebruik van de Surface als laptop is dat de hoek waarin het scherm staat niet variabel is. Als ik achter m'n laptop werk verzet ik het scherm bijna iedere 15-20 min. afhankelijk van hoe ik erachter zit. Dat is iets wat hier niet kan en ik zou me er echt helemaal kapotgaan ergeren.
Ik snap gewoon niet waarom je dit zou kopen ipv een ultrabook voor dezelfde prijs.
Touchscreen is leuk, maar geen enkele legacy app is ervoor geoptimaliseerd en maakt deze tablet niks anders dan alle andere Windows tablets van de afgelopen 10 jaar.
En als je dan toch alleen de metro-apps gaat gebruiken kun je net zo goed een RT tablet kopen voor de helft van de prijs.

Er is vast een markt voor een dergelijk product, maar erg groot gaat hij niet zijn.
Serieus? Ik verzet mijn scherm nooit. Maar ik kan me overigens niet voorstellen dat dat een argument tegen een tablet is; niets is zo verplaatsbaar als een tablet.
Ultra mobile pc,UMPC. helaas een uitgestorven soort.
Het grootste nadeel in het gebruik van de Surface als laptop is dat de hoek waarin het scherm staat niet variabel is. Als ik achter m'n laptop werk verzet ik het scherm bijna iedere 15-20 min. afhankelijk van hoe ik erachter zit.
Dan heb je niet een aangepaste stoel, werkplek.

Elk element van mijn werkstation is in te stellen, hoogte, hoek en afstand, en omdat ik de werkplek met anderen deel ( onregelmatigheids diensten ) moeten ze elke dienst opnieuw 'opgesteld' worden.
kwestie van 5 minuten, aangezien je onderhand je plekje wel kent, dus de schroeven, hendeltjes en beugeltjes staan zo op hun plek.

Maar tijdens mijn dag verandert er weinig, tot niets. hoogstens het keyboard wat 10 cm verzet wordt, of naar gelang de drukte ik zou willen staan.

Soms verwennen we onszelf zo erg, dat we elke tegenslag als een nadeel ervaren, in plaats van ermee om te leren gaan.

Wees kritisch op jezelf, het maakt je leven eenvoudiger
Het grootste nadeel in het gebruik van de Surface als laptop is dat de hoek waarin het scherm staat niet variabel is. Als ik achter m'n laptop werk verzet ik het scherm bijna iedere 15-20 min. afhankelijk van hoe ik erachter zit. Dat is iets wat hier niet kan en ik zou me er echt helemaal kapotgaan ergeren.
Je vergeet echter een groot ding. Ik zit ook vaak mijn monitor te verstellen omdat ik een crappy TN scherm heb.
Deze surface (pro) heeft gewoon een fatsoenlijk IPS scherm waardoor de kijkhoeken minder een rol spelen.
Dit scherm heeft natuurlijk wel een veel betere kijkhoek dan de meeste laptops (IPS vs TN), waardoor dat verzetten van het scherm waarschijnlijk minder noodzakelijk is.
Ik denk dat je het verkeerd benaderd. Het is een Tablet met de mogelijkheid om ook reguliere x86 software te draaien. De standaard + toetsenbord zijn gewoon leuke/charmante toevoegingen.

Voor dagelijks gebruik waarbij je meer van de "laptop" stand gebruikt maakt is een laptop toch te prefreren, deze zijn krachtiger en hebben meestal meer geheugen en een grotere opslag + aansluitmogelijkheden.

Wanneer je een Tablet als echte laptop vervanger wil gebruiken kan je betere een Hybryd nemen zoals een Dell, met kantelbaar scherm. Deze zijn krachtiger en hebben grotere disk. Maar zijn ook zwaarder en duurder.
Het hangt er helemaal vanaf op wat voor wijze je de Surface wilt gaan gebruiken. Zit je 90% van de tijd met een Surface aan een tafel, dan zou ik zeggen: "koop een laptop", want goedkoper met specs. vergelijkbaar aan deze Surface Pro.

Wil je de Surface ook vaak los van het toetsenbord gebruiken, op schoot, op de bank, liggend op bed etc. etc. dan is de Surface Pro, net als ieder ander tablet trouwens, een optie.

Net als jij gebruik ik een laptop in allerlei hoedanigheden en houdingen en boetseer het scherm zoals het me uitkomt. En nee, het ding wordt weinig in de setting van een reguliere werkplek gebruikt. Want een laptop, we zouden het bijna vergeten, is een mobiel apparaat.

RobbieB vermoedt, zonder argumenten te noemen, dat de markt van de Surface Pro niet een grote zal zijn. Als ik een doelgroep tracht te bepalen loop ik tegen dezelfde twijfels aan. De tabletmarkt heeft momenteel een prijs range tussen de 250 euro en 700 euro. transformers kunnen met dezelfde specs. wat hoger uitkomen, want complexer. De Surface hangt vanuit mijn optiek tussen een transformer en een tablet in. Het ontwerp van de Surface is hierbij minimalistisch, maar heeft een tafelblad nodig om te toetsen. De Surface heeft hele mooie specs. die zijn prijs op zich wel rechtvaardigen. Het is duidelijk geen concessie apparaat. Daar hou ik op zich wel van. Geen geknijp, maak het gewoon goed. Hier tegenover staat dat een transformer een volwaardige laptop wordt als je niet te zuinig bent geweest in de hardware specs. Dus toetsen in liggende, hangende en zittende stand.

Het hangt er helemaal vanaf wat voor gebruiker je bent of de Surface voor jouw werkt. Hierbij is de RT nog een gewoon tablet met iets erbij voor als je echt iets moet toetsen. Deze Surface Pro concurreert met de transformers en de gewone laptops. Mijn verwachting is dat de RT goed gaat lopen. Bij deze Pro versie heb ik twijfels. Ondanks wat door vali wordt gezegd vraag ik me af of mensen die een tablet kopen zich daarbij een bedrag van 900-1000 euro kunnen voorstellen. Maar ja, misschien gaat Windows 8 echt alles op de helling zetten en valt het koperspubliek ervoor omdat niet ingevoerden menen dat een laptop ouderwets is dit de laptop vervanger pur sang is. Over een half jaartje weten we meer.
In mijn opinie is het juist wél een concessie apparaat omdat MS er een 'geen-concessie'-apparaat van heeft proberen te maken.

Voor een tablet is hij te zwaar en als je alleen tablet apps wil gaan gebruiken (de desktop legacy apps zijn immers alles behalve geschikt voor touch, zoals al 10 jaar lang het geval is) ben je beter af met een Windows RT tablet.

Voor een laptop is hij dan weer onhandig omdat hij geen echt toetsenbord heeft, de type-cover is een handig alternatief, maar moet je er weer bij kopen, én je kunt hem zoals ik hierboven al heb gezegd maar onder 1 hoek plaatsen.

Ik snap waarom mensen dit een aantrekkelijk apparaat kunnen vinden, het combineert twee werelden (laptop/tablet) in een mooi jasje, maar imo combineert het niet het beste van twee werelden.

Er is zeker toekomst voor hybride-apparaten, maar ik ben van mening dat we nu (technisch) nog niet op het punt zijn dat het praktisch handig is. De i5-processoren worden nog te warm voor tablet gebruik (1 van de dingen waar ik bij de reviews veel kritiek op verwacht is de warmteproductie en fan-geluid) en de krachtigere machines zorgen voor dikke/zware apparaten.
ARM-processoren zijn echter nog niet krachtig genoeg om desktop-intensieve programma's te draaien.

Kortom, ik denk dat MS hier iets te vroeg de markt wil betreden met een product dat pas over 4/5 jaar viable is, wanneer er krachtigere én energiezuinigere processoren zijn die dit wel aan kunnen.

Dit is natuurlijk míjn mening en ik snap dat er andere anders over denken, maar we hebben het hier over een product dat nog niet eens gereleased is en welke mensen nog niet eens vastgehouden hebben.

Ik baseer mijn mening puur op de reviews van de huidige RT (welke over het algemeen alles behalve positief waren) en gezond verstand. Een MacBook Air met i5 en HD4000 wordt ook bloedheet onder een beetje belasting, waarom deze Surface dan niet? Dat wil je toch niet in een tablet? Mensen hier begonnen al steen en been te klagen toen bleek dat de iPad 3 lauw werd... En nu is het opeens prima?

Kortom, het is een leuk idee, maar de techniek is er nog niet klaar voor en het is een combinatie van twee werelden waarin getracht is het beste te combineren, maar uiteindelijk de slechte aspecten er ook zijn ingeslopen....
De doelgroep gaat volgens mij zeker niet de consumentenmarkt zijn maar eerder de professionele markt.

Je hebt een tablet waar je mee kan werken.
iPad is speelgoed, net zoals de android apparaten.

Met dit apparaat zou je op een meeting of een presentatie kunnen verschijnen en gewoon je presentatie geven. Net zoals wanneer je een laptop zou gebruiken.
Natuurlijk heb je dan de concurrentie van de ultrabooks. Maar het blijft nog steeds compacter.

Naar mijn mening gaat het wel een succes zijn bij zakenmensen die veel onderweg moeten zijn maar toch meer moeten kunnen dan doen dan met hun iPad, vermits je daarmee niet zomaar ergens kan presenteren.
Bedrijven kijken vaak naar overall kost en nut en dit gaat bij deze hoger liggen dan bij de iPad.
Sorry, deze argumenten overtuigen me niet echt.

In iedere serieuze meeting waarbij mensen de moeite nemen om zich open te stellen voor je presentatie is ook een beamer aanwezig. Zo niet, dan zou ik de presentatie uitdraaien en de hand outs uitdelen. In een presentatie met beamer is een laptop echt handiger dan een Surface met zijn schermsteun.

Ben je veel onderweg, dan moet je juist geen apparaat hebben dat pas volledig functioneel is wanneer een oppervlak in de buurt is.Zeker als een bedrijf naar overall costs kijkt, zal een mobiele medewerker eerder met een laptop worden uitgerust.

Misschien dat een Surface nog kan voldoen in een stationaire opstelling in een omgeving waar het accent ligt op design, want een strak ontwerp is het wel.

[Reactie gewijzigd door teacup op 30 november 2012 10:36]

Met een iPad kun je net zo makkelijk presenteren als met de Surface...

Zit er een VGA-poort op de Surface? Nee, dus je hebt een verloopje nodig, net zoals bij de iPad.

Er zijn voldoende apps te verkrijgen op de iPad die met Powerpoint presentaties om kunnen gaan én je kunt ook gewoon Keynote van Apple gebruiken.

Daarnaast weet ik uit eigen ervaring dat er steeds meer conference zalen met AppleTV's uitgerust worden waardoor je gewoon draadloos naar de beamer kan streamen.

Dus je presentatie argument is kul.

En kunnen we a.u.b. ophouden met de opmerking 'De ipad is speelgoed'?

Want er zijn al genoeg gevallen bekend die aangetoond hebben dat dit niet zo is. Kijk bv. naar de invloed v/d iPad op de muziekindustrie. De iPad is een waardevolle toevoeging geworden voor iedere muziekstudio, puur vanwege de prijs en aanpasbaarheid.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de invloed v/d iPad op de medische wereld, waarbij ik verwacht dat de iPad Mini een nog grotere impact gaat hebben omdat het dan voor doktoren nog makkelijker is om er 1 continu op zak te hebben....
Heb je voorbeelden waar een ipad in een studio wordt gebruikt? Ben wel eens benieuwd wat er mee kan. Heb even snel gegoogled maar zie niet direct veel voorbeelden hierover, of ze gebruiken het als reader.
Gebruik hem zelf als "afstand bediening" voor Apple Main stage op een MacBook Pro met de app TouchOSC op de iPad. Hiermee kun je op de iPad aan de knoppen draaien. Garage band is ook leuk, maar meer om even snel wat op te zetten.

http://hexler.net/docs/touchosc

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 30 november 2012 18:10]

Mooie post trouwens, RobbieB
Kortom, ik denk dat MS hier iets te vroeg de markt wil betreden met een product dat pas over 4/5 jaar viable is, wanneer er krachtigere én energiezuinigere processoren zijn die dit wel aan kunnen.
Met de hardware heb je een punt. Een ander aspect is het nog niet geheel volwassen zijn van de Metro interface. Zoals kort terug nog is behandeld in nieuws: Microsoft verkoopt 40 miljoen Windows 8-licenties in eerste maand. Is de Surface wel zo handig als je voorbij het metro startscherm bent en in een applicatie verzeild ben geraakt? Ik heb echt mijn twijfels over een dergelijke situatie. Het W8 concept (as is) leunt nog niet voldoende op touchscreen gebruik om goed te functioneren op een Surface achtige. En is touchscreen gebruik op een Surface, of wat voor laptop dan ook überhaupt wel effectief?

Kortom voor wie is deze hardware en software nu al geschikt. Als ik die vraag tracht te beantwoorden dan kom ik op een gebruik uit wat te bescheiden is voor de specs en prijs van deze Surface.

[Reactie gewijzigd door teacup op 30 november 2012 10:45]

En is touchscreen gebruik op een Surface, of wat voor laptop dan ook überhaupt wel effectief?

Kortom voor wie is deze hardware en software nu al geschikt. Als ik die vraag tracht te beantwoorden dan kom ik op een gebruik uit wat te bescheiden is voor de specs en prijs van deze Surface.
Ik heb de Acer Iconia W510 een paar dagen in huis. En hoewel die een aantal issues heeft waardoor ik hem terug breng naar de winkel kan ik wel zeggen dat het gebruik van W8 op een tablet mij goed is bevallen. Ik heb er een volledige Office Suite op gezet en dat werkte gewoon prima.

Er is daarnaast wel veel ruimte om nieuwe apps te ontwikkelen (of iOS apps te porten) voor W8. Het annoteren van pdf's bijvoorbeeld werkte niet met een capacitieve pen. Volgens mij werkt dat wel met de Wacom. Dat, gecombineerd met One Note en Office, betekent dat je zo ongeveer papierloos door het leven kunt gaan.
Dat heb ik dus ook. Vandaar dat ik naar de Asus modellen kijk. Pluspunt daar is ook dat je dan een extra batterij hebt
@RobbieB Laptopscherm met een slechte kijkhoek blijkbaar ;)
Voor een high range tablet is het echter geen hoge resolutie. Vergeet niet dat het scherm voor een tablet het belangrijkste is en niet de CPU maar wel weer de batterij, het verbruik en het gewicht. Allemaal waarden waarin deze tablet niet uitblinkt. Het is meer een ultrabook en die zou ik dan nemen als je CPU, USB en geheugen belangrijk vind, eventueel met een touchscreen.

[Reactie gewijzigd door Cerulean op 29 november 2012 22:03]

Voor een high range tablet is het echter geen hoge resolutie.
Want?
Kijk, dat een bedrijf uit Cupertino (want daar doel je op) het voor elkaar krijgt om iedereen compleet hoteldebotel te maken neemt niet weg dat 2880×1800 neerkomt op 1440x900 in 'oude' termen.
En dan is dit keurig netjes FullHD.
Bekijk één keer een foto op dat 2880x1800 scherm, en vergelijk dat met dezelfde foto op een 1440x900 scherm, óf op een FullHD 1920x1080 scherm, en je realiseert je dat deze uitsptaak toch niet helemaal realistisch is.
Heb ik gedaan en zie eigenlijk geen verschil vanaf een cm of 30. Het mooiste was uiteindelijk de foto's bekijken op een full hd Sony tv.
De Acer Iconia W700 heft full HD, usb 3.0 en een i3 processor voor ¤699. Dat is dan inclusief een (raar) dock en toetsenbord. Allen geen digitizer van Wacom.

Desondanks valt de prijs van de Surface Pro niet tegen. Je zou de prijs, inclusief touch cover of type cover, moeten vergelijken met de Samsung Smart PC 700 en die kost ¤1299.
Die Acer weegt dan wel even 950 gram zonder dock. Dat is niet echt een leuk gewichtje om mee te zitten. Die gaat op een gegeven moment wel zwaar worden. De specs van de Acer zijn voor de rest best om van te smullen, zeker voor de prijs.

Ik heb nog overwogen om een pro tab at te wachten, maar bedacht me dat ik bijna geen pc applicaties heb die ik op een tablet zou willen draaien, of die voor touchscreens ingericht zijn, danwel lekker werken op een klein schermpje. Ik heb nu daarom ook voor een Windows 8 RT tablet gekozen.

Over de prijs van de Surface Pro, die vind ik wel mooi gesteld. Daar had ik meer verwacht. Ik denk zeker dat de Surface Pro zijn geld waard is.

[Reactie gewijzigd door Poops_McGhee op 30 november 2012 09:33]

En wat ga je met al die specs zo mobiel doen? Of op de bank?
Het is een tablet hè, geen full blown PC. Er is maar beperkte ruimte en koeling beschikbaar, dus vind dat nog best netjes. Het is bv geen i3

Bovendien wordt hij aangemerkt als tablet en is een toetsenbord dus niet verplicht (al gok ik dat veel winkels hem wel zullen bundelen)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 29 november 2012 19:35]

Valt idd niet mee. Zoveel geld voor een apparaat dat niet veel meer kan dan andere tablets. Zakelijke markt wellicht maar consumenten markt ... no way. Weinig mensen die 900 piek neerlegt voor een tablet. Windows 8 moet zich trouwens nog eens bewijzen.
Niet veel meer? Het kan alle applicaties draaien die ook op een desktop draaien? Hoe is dat niet veel meer?

Windows 8 hoeft zich niet te bewijzen naar mijn idee. Het is al een maand uit. Ik zelf vind het erg prettig werken en krijg vaak het idee dat de mensen die het meest klagen de mensen zijn die er niet langer dan 30 minuten mee hebben gewerkt.
Ik zelf vind het erg prettig werken en krijg vaak het idee dat de mensen die het meest klagen de mensen zijn die er niet langer dan 30 minuten mee hebben gewerkt.
of nog erger: die het alleen in een filmpje gezien hebben en meteen hun totaal ongefundeerde mening erover uiten...
Valt idd niet mee. Zoveel geld voor een apparaat dat niet veel meer kan dan andere tablets
alleen al het feit dat je niet vast zit aan domme tablet versies van applicaties en software niet via een appstore van de maker van het OS hoeft te bemachtigen is het geld waard...
Dat kan inderdaad, ga je het doen? Waarschijnlijk niet. Met zo'n hoge resolutie op een relatief klein scherm is een desktop applicatie niet echt ideaal om te besturen met touch bediening lijkt me.

Grote kans dus dat je op zoek gaat naar alternatieven in de Windows app store gemaakt voor een tablet. Geef mij dan maar gewoon een surface RT zonder desktop applicatie support. Daar komt dan ook weer een beter prijskaartje aan.

Ik ben overigens wel erg benieuwd hoe de cpu uit de iPAD 4e generatie zich tegen deze meet.
ook grappig paar posts hierboven was deresolutie nog te laag. Trouwens je kunt de dpi instellen zodat slechtziende ook alles kunnen lezen. Maar ja dat moet je wel even weten.
Ja, en dan heb je opeens wel iets aan desktop applicaties? Nee.
"Niet veel meer kan dan andere tablets"? Dit apparaat kan alles wat een laptop kan, en een dunne laptop (ultrabook) met vergelijkbare specificaties ga je niet veel goedkoper krijgen.

Dit soort kritiek lees ik hier wel vaker over x86 tablets: "Hm, dit apparaat is met dezelfde specificaties als een laptop kleiner, zuiniger en heeft een beter scherm. Dan moet het natuurlijk wel een paar honderd euro goedkoper zijn, want anders is het een slechte deal. Want dat toetsenbord, daar zitten de kosten in!"
Vraag is eerder, is er een meerwaarde?

Zoals meerdere malen hierboven ook is aangegeven, het is leuk dat je windows-native apps kan draaien, maar werkt dat ook handig? Ik kan me daarom voorstellen dat dit apparaat alleen succesvol zal worden in de markten die echt afhankelijk zijn van x86 apps.

Voor de gemiddelde consument zal het meerendeel aan applicaties gewoon onhandig werken, omdat deze (nog) niet tablet geoptimaliseerd zijn. Dus ga je op zoek naar een tablet-versie van de software. In dat geval valt het voordeel van het gebruik van x86 dus weg, want dan kan je net zo goed een apple, android of windows rt machine gebruiken.

Persoonlijk zou ik alleen geïnteresseerd zijn in games. Met een wireless controller zal je een aardig eind kunnen komen om een hoop games er op te kunnen draaien. Zullen wellicht wat oudere games zijn, of nieuwe games op lage settings, maar dit is wel iets waar ik enthousiast van zou worden. Echter, weer even terug met beide beentjes op aarde, dit slaat natuurlijk nergens op. In dit geval zou ik veel meer waarde hechten aan een kleinere tablet, met fatsoenlijke game-controls (analoge sticks ed), zoals de controller van de WiiU (maar dan kleiner). Als je daarop allerlei pc-classics zou kunnen spelen, zou dat geweldig zijn.

Kortom, x86 moet echt een toegevoegde waarde voor je zijn, wil deze tablet iets voor jou zijn. En ik denk dat x86 een veel gevallen helemaal niet boeit.
U zegt wat? Niet veel meer kan dan een gewone tablet? We praten over een tablet met een VOLLEDIG PC OS op! Niet over een rip-off van OS X (wat iOS is) of iets als Android, maar Windows 8.
Ik heb bij je reacties vaak het gevoel dat je bang bent dat Windows 8 niet op eigen kracht kan blijven staan. Waarom anders dat dwangmatig hakken op de concurrentie?

Ik persoonlijk vind de Surface te duur, maar dat komt meer omdat ik mijn werk doe op een desktop. Voor het meer ontspannen spul pak ik een tablet. Het scherm aanraken op een desktop vind ik niet logisch, net zo min als ik het logisch vind om een lap tekst te typen op een scherm toetsenbord (of een stuk kunststof).

Zo als het er nu uitziet ga ik buiten de doelgroep vallen die Microsoft voor ogen heeft met Windows 8. Prima verder.

Ik zit meer te wachten op de eerste goede Windows RT initiatieven. Ik verwacht dat die ook een stuk goedkoper kunnen zijn.
als ze al ruim 650 euro neerleggen voor een mobiel dan verwacht je toch wel dat mensen het dubbele betalen voor een PC?
Ik denk dat 90% van de mensen dat bedrag betalen via hun abonnement. Ze betalen het wel, maar als het verborgen is is de psychologische barrière een stuk lager.

Verder vind ik dat de surface niet kan vergelijken met een smartphone. Smartphones en tablets zijn steeds meer een massa product, terwijl ultrabooks cq. hybrides nog altijd een redelijk niche product zijn. Ik schaar persoonlijk de Surface meer in die hoek dan in de tablet hoek, want met het label tablet doe je het tekort.
Geen 3G/4G en geen GPS ...
Jammer, zo mis je toch wel de nodige functionaliteit voor die "meevallende" prijs.
Deze prijzen zijn ook excl. toetsenbordklep :)
Is zo'n tablet niet uitermate geschikt voor de AMD trinity cpu's? Die hebben meer dan voldoende rekenkracht, en een goede gpu op de chip.
Voorlopig is het verbruik van de Trinity-APU's gewoon te hoog om in dergelijke dunne formfactors ingebouwd te worden vrees ik. De Core i5 waar sprake van is zal zeker en vast een ULV-model zijn die bv. ook in ultrabooks wordt gebruikt, en deze Surface Pro is even dun als menig ultrabook EN dan nog eens een stuk kleiner in de andere dimensies. Dat is mijns inziens een hele prestatie, waardoor de prijs ook heel erg meevalt vind ik.

AMD komt volgend jaar pas met APU's gericht op tablets met de Temash-serie, zie een artikel bij 'de buren' vandaag :+
"vanaf januari verkrijgbaar zal zijn"

Microsoft maakt dezelfde fout als Nokia? Gadgets moeten voor kerst op de markt zijn, anders mist men de boot. Nokia maakt al de allergrootste fout door de Lumia 920 in januari pas uit te brengen, Microsoft zou dezelfde fout niet opnieuw moeten maken.

Overigens wel een zeer leuk apparaat. Zit er ook gigabit ethernet en 3G op? Ik heb Windows 8 al mogen ervaren op een tablet, en persoonlijk vind ik het geweldig.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 29 november 2012 19:17]

De Surface RT is meer een 'gadget' dan deze Pro versie, en die is dan ook al 'gewoon' verkrijgbaar in een aantal landen.

Prijs van de Pro valt me alleszins mee eigenlijk, zou zomaar de vervanger van mijn huidige laptop en tablet kunnen worden :)
Sowieso voor erbij is het handig. 899 euro valt heel erg mee. Voor een laptop ben je al gauw 1500-2000 euro kwijt en dat laat je liever niet in de auto liggen. Dit is al iets handiger als noodlaptop voor in de auto.
Voor een laptop ben je al gauw 1500-2000 euro kwijt?

Welke wereld leef jij in?? De meeste laptops worden verkocht met een prijs van 500-700 euro. Beetje realistisch zijn. Dat een laptop voor jou zo'n hoge prioriteit heeft zegt nog niet dat het voor de gehele bevolking zo is. Of je leeft in je eigen kleine wereldje..

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 29 november 2012 20:06]

Voor de 'gehele bevolking' voldoet ook de Surface RT die een stuk beter geprijsd is en al te koop is. Dit is een tablet voor mensen met erg specifieke eisen en zal daarom ook minder problemen ondervinden van het iets later uitbrengen.
onzin, de gemiddelde notebook(lees Notebook, geen i3 troep of atom shit) is echt wel over de 700 euro, er zijn vaio's of macbooks te koop van over de 3000 euro. zo kost een maxed out vaio Z(13 inch) 3.567,00 ¤ en een maxed out Macbook Retina 15 3912/MbP Retina 13 3279. best duur nog sony,

[Reactie gewijzigd door Hippievogel op 30 november 2012 02:57]

Microsoft ziet dat goed, eind december krijg ik mijn 13e maand, is meer dan genoeg om een surface tablet te kopen. In december heb ik mijn geld voor andere zaken nodig, zoals cadeau's. Dus laat maar komen in januari
Ik denk dat tegen de tijd van kerst 2013 ze hier dan mee kunnen gaan stunten? En ze hebben dan nog zeker 10 a 11 maanden om een nieuwe variant van een surface oid uit te brengen.
Dit wordt dé tablet voor bedrijfsomgevingen vanwege de samenwerking met bedrijfsnetwerk en bedrijfstoepassingen.
De RT wellicht ook. Die kan ook aan een domein worden gekoppeld, getuige de al bestaande group policies.
helemaal mee eens!! ik zie de PRO all als de IT afdeling gadget.
Ach kom, Alle grote bedrijven en de overheid werken met gevirtualiseerde desktops, Kun je al je Microsoft progammaatjes draaien totaal onafhankelijk van je besturingssysteem.
Als je zo nodig die 64GB extra ruimte nodig hebt, maar geen $100 er voor uit wilt geven, kun je er ook een MicroSD kaartje in stoppen.
Wat zou het vet zijn als het -volgens de huidige koers- maar ¤700 voor ons zou kosten :D
+btw = 845 euro.
Verschil van 50 euro dus, waarschijnlijk wordt ie dan gewoon 900.
Reken maar op ongeveer 800 euro. Je vergeet dat de VS prijzen kent zonder BTW. Ik geloof dat dat ongeveer 10% is.

De Surface RT kost in de VS $ 499 en in Europa (via Duitsland) ¤ 479. Als je de Amerikaanse prijs neemt en telt er 10% bij op kom je op $ 548, wat neerkomt op ongeveer ¤ 425. De prijs ligt in Europa dus maar ¤ 50 hoger ongeveer, da's ongeveer 10% van de Amerikaanse prijs.

Als je dat dus even toepast op de Surface Pro prijs van $ 899 + $ 90 = $ 989 --EUR--> 762 + 10% = ongeveer ¤ 852.

Persoonlijk verwacht ik een prijs rond de ¤ 849 voor de 64GB versie.
Reken maar op ongeveer 800 euro. Je vergeet dat de VS prijzen kent zonder BTW. Ik geloof dat dat ongeveer 10% is.
Verschilt per staat, en soms zelfs per county. Vandaar dat je nooit prijzen in US dollars tegenkomt inclusief de sales tax.
Ik denk dat Microsoft met deze tablets meer op de zakelijk markt richt...
Daar denk ik precies het zelfde over.

Hoe ideaal is het om met het flex-werken van tegenwoordig een Surface-Pro te gebruiken?!

- Op werk plug je je scherm en usb-hub met muis/toetsenbord erin
- Thuis doe je precies het zelfde
- Onderweg in de trein of bij de klant heb je altijd alles bij de hand en kan je eventueel wat werk verzetten met een touch/typecover.
en dat met 900gr en een lange accuduur.

Prima concept als je het mij vraagt!
komt er ook nog 3G variant?
dat is zeker een nette prijs gezien een samsung slate al 1400+ kost met mindere specs..
hulde! ik had zeker al 1200$+ verwacht
Het is wel erg jammer dat je er geen cover bij krijgt, want zo'n type cover kost je dan ook weer eens 120/130 dollar.
Jammer dat het buiten mijn budget valt (zoals verwacht), maar alsnog erg blij met mijn surface RT (had alleen stiekum wel heel graag bluestack erop gewilt, dat moet met de pro prima draaien)
Misschien klinkt het gek maar ik zou deze graag als HTPC gebruiken!

Hoop dat er gradles of dergelijke uit komen waar je hem gewoon kan in klikken!
mooi alle kabels in een keer weg. En je kan hem gewoon meenemen! (zonder je nas uiteraard)

of anders zelfs als complete desktop vervanging omdat die resolutie output wel geweldig is!
(ook weer met een gradle en je hebt altijd je desktop bij de hand ;))
koop niks, is goedkoper of spaar door. enig idee hoe duur computers vroeger waren? of heb je een Packard Bell staan?

[Reactie gewijzigd door Hippievogel op 30 november 2012 03:01]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Consoles Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013