Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Het Chinese bedrijf Orico heeft een voeding voor harde schijven geďntroduceerd die tot zes schijven van energie kan voorzien. Met behulp van een speciale controller kan de spanningsvoorziening per harde schijf worden in- en uitgeschakeld.

In behuizingen met veel harde schijven, waarin de drives bijvoorbeeld dienstdoen als backupdrives, is het niet altijd nodig alle harde schijven van energie te voorzien. Via software kan dat uiteraard goeddeels worden ingesteld, maar dat geldt niet voor het starten van een pc. Dan kan het wenselijk zijn om niet alle schijven tegelijk te laten 'opspinnen'. Het Chinese Orico heeft een stukje hardware ontwikkeld dat de gebruiker controle geeft over de harde schijven. De controller werd al deze zomer aangekondigd, maar is nu pas verkrijgbaar.

De HD-PW6102 is verkrijgbaar in wit en zwart, wordt in een 5,25"-drivebay ingebouwd en via twee molex-stekkers van energie voorzien. Aan de voorkant, extern bereikbaar, zijn zes drukknoppen die de stroomvoorziening naar de harde schijven in- en uitschakelen. Die harde schijven worden met zes sata-connectors op het kastje aangesloten. De verkoop van de HD-PW6102 is in China van start gegaan en het apparaat kost daar 373 yuan, ongeveer 46 euro. In Amerika kosten de voedingsschakelaars ongeveer 55 dollar.

Orico HD-PW6102

Reacties (64)

Reactiefilter:-164061+145+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Leuk voor als je ontwikkelaar bent van het ZFS filesystem. Dan kun je snel testen hoe je bestandssysteem omgaat met uitvallende hardeschijven zonder telkens stekkers te hoeven trekken. :)
Helemaal mee eens - met als klein probleem dat dit in India is ontwikkeld en in dat soort 3e wereldlanden ontwikkel je software zonder ooit de hardware te zien te krijgen waarvoor je ontwikkelt.

Verder vreten maar 6 harde schijven zo ontzettend weinig stroom dat het uitschakelen ervan vrij nutteloos is, vooral als ze ook nog powersavings hebben (intellipower bijvoorbeeld).

We praten over 2 dozijn wattjes ofzo, dit waar de eerste de beste gamerscard al tegen de 400 watt kan vreten under full load en ook de nieuwste processoren met enorm veel cores (dus niet ivy bridge die maar 4 cores heeft) zoals de i7-3960x onder full load vreet zo'n systeem ook honderden watts.

Dus het uitsparen, nog wel handmatig, van maar 6 harde schijven snap ik nietsvan hoor.

Als je er 50 hebt dan vind ik dat wat anders :)

Ook zou het wat anders zijn als je ze gewoon eventjes kunt wisselen hotswappend om een backup van de zaak even mee naar huis te nemen op een paar harde schijven.
Het is toch ook bedoeld om je harde schijven te ontlasten zodat ze niet hoeven op te spinnen als dat niet nodig is?
Je zal maar per ongeluk eens met je knie tegen het knopje zitten... :'(
Het is me in mijn hele carričre als monteur (15 jaar) misschien 1x gebeurd dat ik per ongeluk tegen de kast aan stootte met mijn knie. Desondanks was het misschien wel handig geweest als ze er kapjes overheen hadden gedaan. Zeker als je kleine kinderen hebt rondkruipen; die zitten altijd overal aan met hun vingertjes.

P.s. Dit is dus geen voeding (zoals de titel doet vermoeden) maar een switchbox. Dit apparaat krijgt de voeding via 2 molex stekkers, afkomstig van je PSU (wat dus wél een voeding is).

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 29 november 2012 12:57]

Inderdaad geen voeding en dan vraag ik me heel erg af waarom moet die doos zo groot zijn? Alles wat ik nodig heb is een simpele rails waar ik de molex stekkers op aansluit en op elke uitgaande kabel een schakeling om de spanning wel of niet door te laten dat moet toch in een heel veel kleiner formaat kunnen dan en 5.25" drive bay. Ook de knopjes hadden van mij dan juist schakelaars mogen zijn in plaats van simpele goedkope druk knopjes of in ieder geval een optioneel ander frontje voor het ding zo dat je de goedkope plastic knopjes kunt vervangen door iets beters.

Ik zou trouwens zo iets niet gebruiken als je een beetje redelijk systeem hebt kun je al een delayed spin up instellen en ondanks dat het heus wel een klein beetje energie kost zo'n spin up is het toch fijn om te weten dat je backup drive het nog doet. Als het ding faalt kun je dat immers in je OS zien voor dat je op een punt uitkomt waar je de drive nodig hebt en dan merkt dat je de drive kunt weg gooien. Ik ben toch veel meer een fan van het gebruiken van dat kleine beetje energie om de zekerheid te hebben dat je materiaal nog werkt.
Ook al gebruik je een delayed spinup het is toch het inschakelen van de schijven.
Ik geloof eigenlijk niet dat dit ontwikkeld is voor stroom besparing maar meer voor HDD levensduur.

Net als bij een gemotoriseerd voertuigen geld ook dat de meeste slijtage van de onderdelen voorkomt bij het opstarten.
Als je dus het aantal spinup's kan verminderen heb je een veel grotere kans dat de schijven veel langer kunnen leven en dus betrouwbaarder worden als backup.

Ik ben het echter met je eens dat ze dit makkelijk in bijvoorbeeld een 3,5" bay hadden kunnen proppen met wat betere schakelaars maar als ik erover nadenk zijn de meeste 19" server rack kasten vaak uitgevoerd zijn met alleen 1 of 2 5,25" bays als ze die überhaupt hebben en dan is het wel handig als het gelijk past.
Maar een extra frontplate zou dat ook kunnen verhelpen.
Ja want je gaat in een rackmount server serieus zo'n manual switch ding installeren om je 6 (ZES!) hdd's handmatig op te laten spinnen....
En m'n andere 18 hardeschijven dan? :+

Sorry maar een rackmount server zet je in principe aan, gooit de deur van het kabinet dicht en ga je ergens anders iets doen. In het ergste geval (thuisgebruik) start je hem 's-ochtends op en zet je hem 's-avonds (voor t slapen) uit, maar meeste mensen die thuis een rackmount kabinet hebben staan zullen deze ook wel bijna 24/7 hebben draaien gok ik zo.

Nee dit is toch echt een consumenten product en mijns inziens meer 'bling' factor dan iets anders. Je kunt veel beter softwarematige (bios/uefi?) spinupsequencing gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 30 november 2012 02:16]

Ik vermoed dat deze maat gewoon DVD/CD speler maat is zodat deze makkelijk in te bouwen is.
Dit is dus duidelijk iets wat leuker is om zelf te maken als je denkt dat je het nodig hebt.
Nog goedkoper ook.
@Rob Coops : Je kunt zelfs nog tegen een ander probleem oplopen; veel designkasten hebben zo'n deurtje aan de voorkant zitten dat plat tegen de drives aankomt. Die uitstekende knopjes zouden er onder omstandigheden voor kunnen zorgen dat het deurtje niet goed meer sluit.

Dit hadden ze toch wel wat eleganter op kunnen lossen inderdad ...
Er had inderdaad een klepje voor de knoppen moeten zitten, dit product is niet logisch op dit moment. Daarnaast staat er 'levert stroom aan zes harde schijven', aanvankelijk dacht ik dus dat dit apparaat met adapter geleverd zou worden en zijn eigen stroom voorziening intern heeft, maar dit komt gewoon vanaf een molex aansluiting, waardoor iemand met veel harde schijven nog steeds een zeer zware voeding nodig heeft. Dan denk ik voornamelijk aan een collega die tussen de 12 en 18 harde schijven heeft. Mooie uitkomst, was mijn eerste mening.. maar nu heb hem voor niets getipt!
Dan moet je maar een kast kopen met een deurtje, dan heb je toch geen klepje nodig? De meeste mensen hebben toch een hele grote voeding, die niet optimaal gebruikt wordt vanwege te weinig apparaten erop aangesloten. Harde schijven gebruiken ook niet zoveel stroom (gemiddeld 20 watt per hdd).
20W per HDD is wel erg veel, de green disks zitten zo rond de 5-8W en de normale 10-12W. Afhankelijk van toerental, platters, omvang. 2.5" schijven zitten doorgans ruim onder de 3W, die kan je op een simpele USB-poort nog voeden :) Dat is 500mA/5V en dan heb je slechts 2,5W ter beschikking.
Tijdens gebruik wel, tijdens het starten van de pc ligt dat tussen de 10 en 30 watt per harde schijf, dan kan een kastje als dit ook weer handig zijn.
Als je je drives een beetje verdeelt over de PSU rails met staggered spin up, dan hoef je ook voor 12 drives niet zo'n extreem zware voeding te hebben als je nagaat dat een drive tegenwoordig zo'n 10W verbruikt als deze in bedrijf is (en je bij een server het verbruik van een grafische kaart er vanaf kan halen) :P
Nou mijn pckast staat op me buro, dan moet het wel heel gek gaan wil uik daar met me knie tegenaan stoten
Ik had veel liever het omgekeerde gezien - een apparaat waarmee ik mijn belangrijkste schijven 24/7 mee aan het draaien kan houden... disks falen in 80% van de gevallen bij het opspinnen, dit was voor mij ook dikwijls de reden om mijn PC 24/7 aan te houden. Als ik nou gewoon enkel de disks non-stop aan kon houden terwijl de PC uit gaat, dan zit er meerwaarde in.

Nu betaal je 50 Euro voor een ding dat je hooguit 6x 4W zal besparen. Heb je geld er uit na een jaar of 2... en wellicht nog een disk stuk door al dat op- en neer-spinnen. Nee, dit slaat duidelijk nergens op. Een antwoord op een nooitgestelde vraag.
Hehe je bewoord het vraag zelf.
Dit ding is niet bedoeld om stroom te besparen maar juist om spinup's te besparen zodat je langer plezier heb van de schijven.

Je HDD constant aan hebben staan is een beetje belachelijk maar als je het echt wil dan maak je toch gewoon je eigen standby profiel dat de HDD's actief houdt terwijl het rest van de systeem uitgeschakeld wordt?

Stel nou je heb een backup server die dagelijks een snapshot maakt en wekelijks een dump ervan op een extra HDD raid gooit.
Je gaat ten eerste niet de backup server 24/7 aan laten staan om elke dag voor een uurtje ofzo te draaien dus je zet het elke dag aan als je de backup will laten draaien.
Dan met zo'n schakel kast kan je de wekelijse backup uitschakelen zodat die maar 1 keer per week hoef op te starten.
Om het heel simpel te bekijken een kastje van 50 euro installeren om de levensduur van je backup raid schijven 6 keer te verlengen.
Gaat het om SATA power connectors of ouderwetse molexen? De site van de fabrikant is niet zo ultiem leesbaar dat ik dat even eruit vis.

EDIT: Dank, zal voortaan inderdaad wat beter het artikel zelf lezen :)

[Reactie gewijzigd door BčR op 29 november 2012 14:36]

Aan de plaatjes te zien maak ik uit dat het gaat om:
Input: 2x Molex / 2x SATA (van je voeding, mag zelf kiezen)
Output: 6x SATA (naar de schijven)
"via twee molex-stekkers van energie voorzien"


"schijven worden met zes sata-connectors op het kastje aangesloten"

2 x MOLEX POWER IN
+ 2 x SATA POWER IN (werd niet duidelijk uit artikel, wel uit plaatje op http://www.orico.com.cn/product/59_1389.html)
6 x SATA POWER OUT

edit:
verduidelijking

[Reactie gewijzigd door moreasy op 29 november 2012 12:23]

SATA, staat erbij.
Zie plaatje, lijken me SATA.
Zoals je kunt zien en kunt lezen, wat achteraf niet zo moeilijk blijkt als het klinkt.

Beschikt de voeding over 2 x molex in voor de input van stroom.

zie:
De HD-PW6102 is verkrijgbaar in wit en zwart, wordt in een 5,25"-drivebay ingebouwd en via twee molex-stekkers van energie voorzien.

En 6x sata power out voor de output van stroom op harde schijven.

zie:
Die harde schijven worden met zes sata-connectors op het kastje aangesloten.

[Reactie gewijzigd door Ultimo op 29 november 2012 12:14]

Ik snap het plaatje niet helemaal: ik zie 6 sata-connectoren links op het plaatje (met de gele bandjes), aan de rechterkant 2 molexen voor de input... maar ook nog 2 sata's? Waar zijn deze laatste voor?
Aan de plaatjes te zien maak ik uit dat het gaat om:
Input: 2x Molex of 2x SATA (van je voeding)
Output: 6x SATA (naar de schijven)

Kijk goed, de ene kant dus Male en de andere kant Female. :)
Edit: bedankt moreasy ;)

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 29 november 2012 12:36]

Je kunt kiezen,

2 x Molex POWER IN
of
2 x SATA POWER IN
of
1 x Molex en 1 x SATA POWER IN

Met dank aan jesper86
Jammer dat dit niet gewoon een standalone voeding is, die je op het lichtnet inprikt en daarmee 6 HDDs kan voeden. Lijkt me namelijk ideaal voor zelfbouw externe HDDs en dat soort dingen.

Dit is op zich handig, maar niet zo heel spectaculair eigenlijk.
helemaal mee eens. ik begon met lezen en dacht echt van, wow dat is handig, hier kan ik er wel een paar van gebruiken. Helaas moet het worden gevoed door een normale voeding, waardoor ik er niets aan heb. Dit is even effectief als een paar molex naar sata splitters op een normale voeding maken.
'Effectief' kan je vervolgens de stekker eruit trekken als de schijf niet meer nodig is, in de praktijk zijn knopjes toch handiger. ;)
Erg handig! dit is de rede dat ik nu alleen nog maar een SSD heb en ik mijn disks in een NAS heb geplaatst.

nu moet ik zeggen dat een nas nog steeds een betere oplossing is dan dit maar een nas met veel disks is heel erg duur. (meer dan 4 disks)
Dus dan is dit wel een mooie tussen oplossing :)
Sorry, waar heb je het over? Dit is alleen maar een luxe verdeelblokje voor de stroomvoorziening naar 6 disks. Dit heeft niets met nas of uberhaupt de dataverbinding met disks te maken, en kan niet met een nas vergeleken worden.
Is dit apparaatje ook op afstand te besturen mocht je dat willen?
Kan het in en uitschakelen zowel hardware als softwarematig gebeuren?
Als ik ruimte in mijn kast zou hebben zou het leuk zijn geweest. Nu gooi ik ze gewoon in een dock. Die dan weer wel een eigen voeding heeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Internet

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True