Kinderporno- of terrorismeverdachten kunnen in Nederland straks gedwongen worden om mee te werken bij het ontsleutelen van bestanden op systemen. Dat schrijft minister Opstelten van Veiligheid en Justitie woensdag aan de Tweede Kamer.
Nederland krijgt het 'decryptiebevel' in navolging van Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Begin 2013 stuurt Opstelten een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer waarin de mogelijkheid opgenomen wordt. In dat voorstel staat ook de hoogte van de straf op het niet nakomen van het bevel. Die is nu nog niet bekend, maar deze zal in ieder geval hoger liggen dan drie maanden; de straf op het weigeren van een ambtelijk bevel.
Met de ontsleutelplicht komt de minister tegemoet aan de wens van het parlement. De politiek vindt het nodig dat verdachten gedwongen kunnen worden bestanden te ontsleutelen, omdat encryptie op kinderpornonetwerken toegenomen zou zijn. Het onderwerp kwam vooral op de agenda na de geruchtmakende Amsterdamse zedenzaak, waarbij verdachte Robert M. waarschijnlijk TrueCrypt gebruikte voor de versleuteling van de bestanden. Overigens gaf hij vrijwillig enkele wachtwoorden, maar niet alle benodigde gegevens.
Een decryptieplicht is omstreden, omdat die indruist tegen een kernonderdeel van het recht op een eerlijk proces: dat een verdachte niet gedwongen kan worden aan zijn eigen veroordeling mee te werken. Minister Opstelten stelt dat de maatregel hier niet mee onverenigbaar is als er maar 'zeer strikte waarborgen zijn bij uitoefening en toepassing van de bevoegdheid'. De eisen zijn dat een dringend opsporingsbelang moet zijn en dat alleen de officier van justitie het bevel kan geven, na schriftelijke machtiging van de rechter-commissaris.
De politiek zinspeelt al langer op het verplicht vrijgeven van encryptiesleutels, maar de minister wilde de kwestie eerst laten onderzoeken door het Centrum voor Recht, Technologie en Veiligheid van de Universiteit van Tilburg. Onderzoek uit 2000 concludeerde nog dat een ontsleutelplicht voor verdachten een ingrijpende inbreuk is die niet kon worden gerechtvaardigd door het opsporingsbelang. Inmiddels zou de situatie echter veranderd zijn, claimen de onderzoekers, vanwege 'ontwikkelingen in het buitenland en in de techniek', waarbij ze ook verwijzen naar de wens van de Tweede Kamer naar aanleiding van de Amsterdamse zedenzaak. "Een verdachte die zich zo heeft ingespannen om zijn activiteiten voor de buitenwereld te verhullen, moet rekening houden met de inzet van zwaardere middelen door de overheid om de burgers te beschermen", aldus Opstelten.
[Reactie gewijzigd door Rubén89 op woensdag 28 november 2012 11:40]
[Reactie gewijzigd door Rubén89 op woensdag 28 november 2012 18:23]
Ja, nu nog wel.Nee, het gaat om mensen die ervan verdacht worden kinderen fysiek en mentaal iets aan te doen, of van terroristische gedachten/plannen/actie's. Dat is iets anders.
[Reactie gewijzigd door Kees op woensdag 28 november 2012 11:11]
[Reactie gewijzigd door tha_crazy op woensdag 28 november 2012 10:45]
[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op woensdag 28 november 2012 11:13]
[Reactie gewijzigd door Rubén89 op woensdag 28 november 2012 12:20]
[Reactie gewijzigd door sanderev66 op woensdag 28 november 2012 11:05]
Het is natuurlijk van de zotte dat een verdachte mee moet werken aan zijn eigen veroordeling en daardoor ook een deel van zijn privacy moet opgeven. In zo'n geencrypt bestand kan nog meer staan. Wat als er ook gegevens voor een ander, veel minder ernstig, misdrijf instaan waar de verdachte niet van wordt verdacht? Wordt hij daar dan ook om vervolgd?Een decryptieplicht is omstreden, omdat het indruist tegen een kernonderdeel van het recht op een eerlijk proces: dat een verdachte niet gedwongen kan worden aan zijn eigen veroordeling mee te werken
[Reactie gewijzigd door MxD op woensdag 28 november 2012 10:59]
Ja, dat zie je verkeerd. Als ik iets wil versleutelen dan mag ik dat, als ik de overheid geen toegang wil geven dan hoef ik dat niet. Als justitie en politie vervolgens geen ander bewijs heeft dat is het jammer maar helaas. Dat is de basis van onze rechtstaat.Stel, jouw kind staat op de foto.
De fotograaf gaat vrijuit omdat er te weinig bewijsmateriaal is omdat de data geencrypt is...
Lijkt mij niet vreemd dat in dit soort zaken het gedwongen moet worden om de sleutel af te geven...
Of zie ik dat nu verkeerd?
[Reactie gewijzigd door wiseger op woensdag 28 november 2012 11:00]
Juist met andere worden als jij drugs verkoopt... iemand aan gereden hebt of op welke andere manier dan ook omschreven kan worden als iemand die aan de bovenstaande kwalificaties voldoet dan kun je dus gedwongen worden om aan je eigen veroordeling mee te werken. Dat is immers hoe de minister het wil omschrijven er wordt niets over terrorisme of pedofilie in de regeltjes gezet, en dus is iedereen die ooit wel eens te hard geschreeuwd heeft net zo verplicht als de rest om hun encryptie sleutels af te geven als de overheid dat wel zo handig vind op dat moment.De minister erkent dat het om een verstrekkende nieuwe bevoegdheid gaat. Maar hij benadrukt dat pedofilie en terrorisme de geestelijke gezondheid en lichamelijke integriteit van slachtoffers ernstig kunnen aantasten. Verdachten moeten daarom rekening houden met inzet van zwaardere middelen door de overheid om de waarheid aan de dag te brengen.
Ik schrik van jouw reactie. Natuurlijk willen we criminelen en gekken opsluiten. Dat is echter een vals argument om burgerrechten op te heffen. Er zijn veel situaties - nu en in het verleden - waarbij overheden zich volslagen misdroegen en informatie over burgers misbruikten.Ik schrik van de reacties
[Reactie gewijzigd door brabbelaar op woensdag 28 november 2012 12:05]
Benjamin Franklin zei dit in 1775. Ook vaak als "Those Who Sacrifice Liberty For Security Deserve Neither." geschreven.They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Opzich helemaal met je eens. Er is alleen één enorm probleem met deze nieuwe plicht.Stel, jouw kind staat op de foto.
[Reactie gewijzigd door pkoopmanpk op woensdag 28 november 2012 13:13]
Ik heb mijn hardeschijf met vertrouwelijke documenten ook ge-encrypt. Waarom moet dat meewegen bij een straf tegen mij? Ik heb helemaal niets gedaan?Je hebt met opzet de bestanden geëncrypt, dus ik zou zeggen dat dat moet meetellen in de straf. En op deze manier is dat dus mogelijk.
[Reactie gewijzigd door redstorm op woensdag 28 november 2012 12:07]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True