Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 102, views: 25.795 •
Submitter: Fuelke

De Belgische kabelaar Telenet gaat de datalimieten van enkele oude abonnementen volgend jaar flink opschroeven. De twee ExpressNet-abonnementen van de isp krijgen dan bovendien een fair use policy. De uploadsnelheid van alle abonnementen is deze week al verhoogd.

De provider heeft zijn klanten geïnformeerd dat de uploadsnelheid van BasicNet XL, ComfortNet, ComfortNet XL, ExpressNet, ExpressNet XL, TurboNet en TurboNet XL sinds deze week verhoogd is. De downloadsnelheid blijft voor alle abonnementen 30Mbps, maar de uploadsnelheid is verhoogd tot 2,5Mbps voor het goedkoopste abonnement en tot maximaal 5Mbps voor de duurdere abonnementen.

Ook heeft Telenet aangekondigd vanaf 4 februari volgend jaar de datalimieten van zijn abonnementen flink op te schroeven. De limiet van BasicNet XL profiteert het meest van de verruiming. Het datavolume van dit abonnement wordt met een factor vier opgerekt tot 100GB per maand. De twee ComfortNet-abonnementen van de telco krijgen een datalimiet van 150GB, terwijl de harde limiet van 100GB per maand voor de twee ExpressNet-abonnementen wordt ingeruild voor een fup.

Volgens Telenet hoeven klanten zelf geen actie te ondernemen en blijft de abonnementsprijs gelijk. Aan de abonnementen voor klanten met recentere abonnementen, die een andere naamgeving hebben, verandert er voor zover bekend niets.

Product

Vanaf 26-11
Down/Up/Data
Vanaf 4-2-2013
Down/Up/Data
 BasicNet XL 30 / 2,5 / 25GB 30 / 2,5 / 100GB
 ComfortNet  30 / 4 / 50GB  30 / 4 / 150GB
 ComfortNet XL  30 / 4 / 50GB  30 / 4 / 150GB
 ExpressNet  30 / 4 / 100GB  30 / 4 / fup
 ExpressNet XL  30 / 4 / 100GB  30 / 4 / fup
 TurboNet  30 / 5 / fup  30 / 5 /fup
 TurboNet XL  30 / 5 / fup  30 / 5 / fup

Reacties (102)

Reactiefilter:-1102086+142+25+30
Dat werd wel tijd ook! In verhouding profiteerden Nederlanders al langer van normale bandbreedte-limieten (en snelheden), en liep Belgie altijd een beetje achter de feiten aan.

Het viel mij dus onlangs op dat Belgie eerder voorop leek te lopen met het aanbieden van 4G-bereik in grote steden. Zo'n achtergelegen gebied bleek Belgie toch ook weer niet. ;)
Telenet Expressnet XL-klant hier. Wij hebben geen fup, maar een harde limiet van 100GB.
http://telenet.be/219/nl/thuis/internet/internet-thuis

tijd voor fibernet kost hetzelfde en je krijgt meer
Er staat toch 4 februari volgend jaar. Heb je het zelf wel gelezen?

ot: Ik had niet verwacht dat er nog datalimieten bestonden. 25 gb is wel heel erg weinig
Dat valt wel mee hoor. Woon in het centrum van een van de grootste en modernste steden van Nederland en daar kom ik met ADSL ook niet verder dan 20/1... en dat gaat voorlopig niet veranderen met de laksheid van onze overheid mbt de uitrol van glasvezel...

Niet alles is beter hier :)
Ik heb als Nederlander ook niet zo'n behoefte aan een door de overheid gesponsorde aanleg van glasvezel. Dat kunnen marktpartijen zelf prima regelen, zeker in de steden. Er is gewoon geen behoefte aan bij de consument, en dat begrijp ik wel: ik ben ook prima tevreden met m'n Ziggo kabelabonnement, er is gewoon weinig reden om al het koper te vervangen met glas. De docsis kabeltechniek is blijkbaar tot veel meer groei in staat dan xDSL.

[Reactie gewijzigd door Moartn op 27 november 2012 10:28]

Ik ben erg blij met de glasvezel, 50 Mbit up en down (binnenkort 100 Mbit) dat heb ik liever dan kabel.
Uploaden naar Dropbox en de Pogoplug gaat supersnel.

Ik mirror de backup van een vriend en hij de mijne. Juist omdat we allebei glasvezel hebben is het dan prima te doen om een paar GB te backuppen in korte tijd.

Ook het uploaden van foto's om ze te laten afdrukken gaat lekker vlot.

[Reactie gewijzigd door erikdenv op 27 november 2012 20:34]

Je kan toch gewoon sneller krijgen via de kabel?
Eeuuhh moet iets verder lezen voor dat ik een reactie geef blijkt al weer. helaas voor mij blijft mijn limiet gewoon staan. echt bizar dat ze dat hier nog hebben in NL bestaat zo iets gewoon niet meer

[Reactie gewijzigd door Traumasystems op 27 november 2012 12:11]

Belachelijk dat er in België überhaupt nog datalimieten op de vaste internetverbindingen zitten...
Het "datalimiet" FUP in belgië is op zich geen limiet. Je kunt zoveel downloaden als je wil. Je moet alleen rekening houden met: Ga ik nu ineens heel veel downloaden tegenover wat ik voorheen gedaan heb. Als je het namelijk opbouwt is er niks aan de hand. Overigens is er ook een dal-uren systeem.
Dit klopt niet! Het gemiddelde wordt genomen van alle klanten om dit te bepalen (zo zegt men toch). In de praktijk had ik alleszins last van mijn FUP, ook bij eigen regelmatig "hoog" verbruik.

Enkel in de "piekuren" 100GB-150GB downloaden en je zit er al!! In de daluren haal je wel tot +- 500 GB/maand.
Als je vooral in de daluren download kom je zelfs aan 1 TB
Bij Telenet is FUP gewoon een marketingterm voor "er is een limiet maar we maken het niet eenvoudig om hem terug te vinden". Bij mijn Fibernet is er bvb een FUP, maar die komt nog altijd neer op 150GB per maand. Als je buiten de piekeruren download (= tussen 3 en 6u 's nachts) telt je verbruik wel minder. Bij Fibernet XL is er ook een FUP, maar daar ligt die dan weer hoger...
Een FUP van 150Gb/maand is wel weinig.

Wij zijn thuis wel groot verbruikers en halen meestal ergens tussen de 150-200Gb / maand. Bij scarlet hebben we hiervoor nog nooit een mail gehad en ik denk dat we toch zeker tot 300Gb / maand mogen gaan.
Je zegt het zelf. Als je een groot verbruiker bent neem dan een abonnement met fup.

Dat is net als je een klein wagen koopt en klagen dat de ruimte niet genoeg is voor je post bezorgingen ( grootverbruiker).
Het probleem is dus dat dat bij telenet ook niet helpt, ze maken reclame met ongelimiteerd downloaden, bij het profiel van hun abbonement staat FUP, maar pas als je goed zoekt of het abbonement aankoopt kom je te weten dat je eigenlijk nog maar recht hebt op 150GB. Alles daarboven is volgens telenet "overdreven veel" blijkbaar. Belachelijk natuurlijk, maar nog niet zo lang geleden zeiden ze dat zelfs nog over 10GB.

Spijtig genoeg is er voor veel mensen gewoon geen alternatief voor snel internet :(
Telenet hanteert een piek/dal-uren systeem, zoals hierboven al aangegeven werd. Als je voornamelijk in de piekuren download bij Telenet zal je niet boven de 150GB mogen gaan om je snelheid te behouden. In diezelfde piekuren wordt ook traffic shaping toegepast om torrent- en ander "ongewenst" (volgens Telenet..) verkeer te vertragen. Dat verkeer haalt dan nog maximaal 80% van de maximale capaciteit. Die andere 20% is voorbehouden voor "normaal" verkeer.

Bij Belgacom zit je met ADSL/VDSL, waar je maximaal 30/6 mbit profiel kan hebben. Dat ligt "in theorie" tot 4x lager dan bij Telenet (120 down), maar in de praktijk hangt het van je locatie af. Als je in een straat woont waar voornamelijk Telenet-klanten zijn (wandel door de straat en zoek naar wifi-punten) dan zal je nooit die 120mbit halen.

Bij Belgacom speelt die "overbevolking" op de kabel minder rol: iedereen heeft zijn eigen koperpaar. Echter is bij Belgacom afstand tot de ROP belangrijk. In stedelijk gebied is dat vaak niet meer dan 500 meter, maar daar kan je best even onderzoek naar doen.

Ikzelf woon in een straat waar een 200-tal gezinnen Telenet Internet-klant zijn. Ik heb dus voor Belgacom gekozen. De ROP staat in vogelvlucht 200 meter van mij vandaan.

Belgacom hanteert géén traffic shaping en hun "onbeperkte" abonnementen (ook FUP) worden pas in het oog gehouden na 600GB verbruik. Liever veel kunnen verbruiken en iets trager, dan weinig kunnen verbruiken en dat weinige verbruik er direct doorjagen omdat het snel kan.
En als die 30/6 van Belgacom nog niet voldoende is, is er nog http://www.edpnet.be/nl_b...net/newer-faster-internet met een 50/6 of 16.5/10-profiel ;)
Telenet en het hele FUP gebeuren is simpelweg belachelijk...
Heb nog liever een harde limiet, dat weet je tenminste hoe en wat.

Als je in België veel wil downloaden (of uploaden) gewoon naar EDPnet gaan. Krijg je voor 46¤ internet 50/6 + telefonie en werkelijk ongelimiteerd. Ik trek maandelijks 1,5 TB, nog nooit een klacht gehoord.
in nederland zijn die er ook nog, dus niet zeiken als je niet wil betalen
Ziet er goed uit, ben echt benieuwd wat de overname nog meer teweeg gaat brengen..
Alle sinds, al een mooie verjaardagscadeau!
Overname telenet is (nog) niet gelukt.
't is te zeggen, dit aijn allemaal oude abbo's die niet meer aangeboden worden:
http://telenet.be/219/nl/thuis/internet/internet-thuis

Meeste mensen die deze nog hebben worden liever op een nieuwere formule geplaatst.

Er heeft iemand te snel nieuws willen maken blijkbaar.
Het is toch nieuws blijkbaar :)

[Reactie gewijzigd door IceTeaGX op 27 november 2012 10:12]

Het klopt dat het hier om oude abonnementen gaat. Ik heb dit iets verduidelijkt in de titel en onderaan het bericht. Dit heeft imho niets te maken met 'snel nieuws' willen maken: Telenet heeft klanten met oudere abonnementen geïnformeerd dat ze een hogere upload krijgen en ruimere datalimieten. Dat vind ik nieuws en dus hebben we het gebracht,
Dit is zelfs heel goed nieuws. :)
uiteraard een typo!

snap niet dat ze dergelijk groot aanbod van abbo's behouden en enkel nog de upload snelheid of limiet hoger zijn...
Als je het bronartikel/persbericht op de telenet website leest gaat het om 4-2-2013, dus het is beter om dat eerst te controleren voordat je hier roept dat het al lang is gegaan ;)
Heeft iemand weet wat er gebeurd met het goedkoopste onofficiëel abonnement, namelijk Basic Internet (niet te verwarren met BasicNet)

+ Er is een fout op de blog van Telenet zelf, volgens hun blogpost gaan de snelheden erop achteruit.. Het is alvast onduidelijk :-)

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 27 november 2012 09:48]

Gast, kap met iedereen af te zeiken dat ze niet kunnen lezen want die 2012 in de tabel van Tweakers is een typfout. Als je gewoon eens kijkt bij het originele bericht dan zie je dat het vanaf 4 februari volgend jaar is, 2013 dus.
Hij heeft wél gelijk. Deze abbo's bestaan zelfs niet meer.
Hoezo? MijnTelenet zegt me toch degelijk dat ik een ExpressNet abbo heb... :)
Ze niet meer kunnen afsluiten is nog iets anders als niet meer bestaan. Klanten die vóór het uitkomen de nieuwe formules deze abonnementen hadden, kunnen deze gewoon behouden.
Nee, het is wel degelijk 2013.

Mail van Telenet:


---
We hebben supergoed nieuws voor jou! Want je ComfortNet XL-abonnement krijgt een boost. Je blijft genieten van alle voordelen van je vertrouwde internetabonnement, maar krijgt er minstens 3 keer meer uploadsnelheid en volume bij.


Mooi meegenomen!

Nu kun je je internet nog een pak vlotter gebruiken. Zo regel je in een vingerknip je online betalingen, deel je in een flits nieuwe foto's op Facebook en zet je nog sneller YouTube-filmpjes op het web. Ook online naar de radio luisteren of Live TV kijken via Yelo verloopt beter dan ooit. Noem maar op...


Wanneer is het zover?

Je geniet nu al van meer uploadsnelheid en vanaf 4 februari 2013 gaat ook je volume de lucht in.
---
"Producten als Basic Internet, Fibernet en Fibernet XL worden in deze fase niet aangepast. "

Bron: http://datanews.knack.be/...article-4000213841805.htm . Dat is ook de bron van Tweakers.net
Nee dat is niet onze bron. Onze bron staat gelinkt in het artikel en betreft een posting van Telenet zelf.
Ik denk dat je best eens kijkt naar het huidige aanbod.
De kans is groot dat je meer kan krijgen voor minder geld. ;)
Er klopt iets niet met dit bericht. De namen van al de paketten van Telenet zijn al zeker een jaar gewijzigd.

Tevens is het momenteel het vroegere Turbonet nu Fibernet en liggen deze snelheden al fors hoger. (60Mbps/ 4Mbps/FUP) FiberNet XL ligt nog hoger.

het zou mij raar blijken moesten de gebruikers nu ineens 10Mbps down inboeten voor 1Mbps up bij te krijgen.

bijkomende bron:
http://telenet.be/219/nl/thuis/internet/internet-thuis
Inderdaad, er zijn maar 3 soorten abbo's niet meer: Basicnet, Fibernet en Fibernet XL.

Zo'n fup is trouwens bijlange niet zonder limiet. Als ik mij laat gaan zit ik nog over mijn limiet.
klopt niet;
Telenet wou dat maar je naar de nieuwe abbo's ging, maar kon je niet verplichten.
De nieuwe waren ook marginaal duurder, maar geven niets extra.
Voor de mensen die niet overgegaan zijn bestaan deze dus nog altijd.
Van de nieuwe abonnementen zijn deze snelheden al lang aangepast.
voor de "oude" niet en nu worden ze weer gelijk getrokken.
Daar moet ik je toch tegenspreken.
Wij hadden tot voor kort nog de comfornet XL shake, die nu ook niet meer bestaat.
Ik heb gratis kunnen "upgraden" naar de basic shake.

Gevolg is 100GB limiet ipv 50GB en 5 euro goedkoper in de maand.

Misschien dat er andere gevallen zijn waar je wel gelijk hebt.
Voor wie een combinatie ("shake") van internet en vaste telefonie heeft, blijven de ouder abonnementsformules het goedkoopst (omdat de combinatiepakketten mt internet en vaste telefonie zonder digitale televisie blijkbaar niet meer bestaan).

Telenet heeft ons al een paar keer opgebeld of we niet geïnteresseerd waren in een nieuwe formule mét digitale televisie (nee dus, want we hebben geen televisie) en er heeft zelfs al eens een telenet-mannetje voor de deur gestaan om dat te controleren, maar die hebben we toch wandelen gestuurd met de mededeling dat dat zijn zaken niet zijn...

Maar er zijn dus inderdaad gevallen waarin die oude formules nog zinvol zijn en voor die mensen is dat wel goed nieuws.
Om van ExpressNet naar FiberNet over te schakelen (en geen limiet meer te hebben), zou ik de modem moeten laten vervangen hebben (vragen ze 75 euro voor), of zorgen dat ik het zelf kon/mocht doen.
Het bericht klopt wel. De nieuwe pakketten zijn al lang voorzien van een "upgrade" en nu komen de oudere pakketten aan bod. Telenet houdt de limieten op de oudere pakketten wat langer laag zodat mensen zullen overstappen op een nieuwer pakket. Veel mensen zullen overstappen op een nieuw pakket voor dezelfde prijs en voor diegenen die nog niet overstappen worden de limieten wat later toch weer verhoogd.

En zoals hier nog iemand aanhaalde biedt Telenet momenteel nog maar 3 pakketten aan: Basic Internet, Fibernet en Fibernet XL

// Edit
Om nog even aan te vullen: Klanten mogen niet zomaar op een "nieuw" pakket gezet worden. Hiervoor moeten ze hun uitdrukkelijke toestemming geven. Daarom dat er nog zoveel op een oud pakket zitten.

[Reactie gewijzigd door MillenY op 27 november 2012 10:06]

Eigenlijk is het wraakroepend dat je een +2 krijgt, aangezien je duidelijk niet weet waar je't over hebt.

Inderdaad, de abonnementen zijn gewijzigd, en inderdaad deze abonnementen worden niet meer aangeboden, maar...

deze uitbreidingen zijn wel degelijk van toepassing op de oude abonnementen. Bij Telenet is het immers zo dat als jij een bepaald abonnement hebt, en er komen nieuwe abonnementen, jij niet automatisch naar een nieuw abonnement wordt overgezet. Er zijn dus nog heel wat klanten met een oud abonnement, die nu profiteren van deze upgrades.

Volgende keer je bronnen beter checken.
Heb hier al een poosje VDSL van Scarlet 35¤/maand (30 Mbps), en daar zitten geen data limieten op.
Het geknoei van Telenet is dan ook onuitstaanbaar geworden voor menigeen, en o die snelheden , die haal je nooit in de praktijk hoor, al woon je nog naast de verdeelkast, gedeeld wordt het nog altijd hoor met de andere die in je gebied aangesloten zijn.
Naar goede traditie bedriegen ze hun klanten nog steeds verder, zit er stevig ingebakken daar.
En de ommekeer is al jaren in de kelder gebleven,
Heb hier al een poosje VDSL van Scarlet 35¤/maand (30 Mbps), en daar zitten geen data limieten op.
Het geknoei van Telenet is dan ook onuitstaanbaar geworden voor menigeen, en o die snelheden , die haal je nooit in de praktijk hoor, al woon je nog naast de verdeelkast, gedeeld wordt het nog altijd hoor met de andere die in je gebied aangesloten zijn.
Naar goede traditie bedriegen ze hun klanten nog steeds verder, zit er stevig ingebakken daar.
En de ommekeer is al jaren in de kelder gebleven,
I beg to differ ;)
Ik heb een beloofde snelheid van 120 Mbps en als ik rechtstreeks aan mijn modem ga, dan haal ik constant 105 - 115 Mbps. Ik denk dat je je aan het vergissen bent met ADSL abbo's.

Nu wat meer on-topic: Ik vermoed dat Telenet hier de klanten met oude abbo's nog een geste wil doen. Voor wij overstapten van onze oude basic internet naar fibernet, werd ons abbo gratis overgeschakeld naar expressnet. Het enige waar ik over kan klagen, is het feit dat hun wireless modem op niet veel trekt en enorm veel signaal verliest. Dat is echter een andere discussie.
en bij VDSL zit je dus op je max.

op de kabel kunnen ze nog uitbreiden als ze willen (minder analoge kanalen, meer digitale).

En wat betreft die snelheid, die haal je grotendeels wel hoor! Ik heb vroeger scarlet gehad, maar ik ben toch blij dat ik nu Telenet heb. Wat een verademing! De boel werkt, en als er een probleem is, dan hebben ze een capabele Technische Dienst. Bij scarlet kon je alleen maar hopen...
Nu geef je Telenet toch iets te veel lof. Capabele technische dienst? Vooralsnog is EDPnet volgens mij zowat de enige die fatsoenlijk uitlegt waar het juist aan ligt in het geval van technische problemen op hun netwerk.
Iedere keer als ik de TD van Telenet nodig had ben ik naar alle tevredenheid geholpen. Ook als ze de boel kwamen installeren was het capabel personeel. Dat heb ik vroeger wel anders gezien. Bij scarlet was dit gewoon om te huilen. Contractors die niet meer wisten dan dit kabeltje moet op die plaats steken en dan "zou" het moeten werken. Een klantendesk waar je 3 dagen voor nodig had om binnen te geraken, en als je er binnen geraakte kwam je nog niet verder.

Dit heb ik niet bij Telenet (is uiterst persoonlijk natuurlijk)

Ook toen ik problemen had met mijn thuisnetwerk (had geen verbinding, dacht dat het aan de modem lag) kreeg ik gedetailleerde info van wat ik moest doen om het werkende te krijgen, en dat om 8u s'avonds.
In veel omstandigheden is Telenet inderdaad niet de goedkoopste, maar wij telefoneren vrij veel in de daluren (en ook heel regelmatig naar de buurlanden, soms enkele uren aan een stuk) en we verstoken maar ongeveer 15 GB/maand via internet en dan lijkt er toch niks op te kunnen tegen de (oude) combinatie van freephone europe en basicnet xl. Dat internet is niet spectaculair, maar 35 à 40 euro per maand voor internet plus telefonie vind ik nu ook weer niet overdreven.

(Maar mocht het goedkoper kunnen, dan ben ik uiteraard wél geïnteresseerd...)
Zo, als ik dan vergelijk dat ik met mijn servertje in de meterkast soms wel 250gb op een dag verbruik heb ik het wel te doen met de mensen die nog een datalimiet hebben anno 2012.
Artikeltje klopt inderdaad langs geen kanten. Ik heb Fibernet XL en download tegen 120 Mbps :)
En vroeger met Turbonet Xl was dat ook al 60 Mbps

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013