Central Japan Railway, de voornaamste spoorwegmaatschappij in het Chūbu-district, heeft een prototype van een magneetzweeftrein getoond die een snelheid moet halen van maximaal 500 kilometer per uur. De huidige, snelste Shinkansen-treinen van het bedrijf halen 270km/u.
Het prototype van de Series Lo, zoals het bedrijf zijn nieuwe hsl-trein noemt, maakt gebruik van zeer sterke magneten voor het zweven en de voortbeweging. De snelle magneetzweeftrein moet vanaf 2027 dienst doen op een traject tussen Tokyo en Nagoya, en de bedoeling is de dienst uit te breiden met Osaka als bestemming in 2045. De Series Lo moet plaats gaan bieden aan ongeveer duizend passagiers.
De zweeftrein van Central Japan Railway, die onder meer de JR Tokai-lijn in het Chūbu-district verzorgt, is niet de eerste in zijn soort. Zo is in de Chinese stad Shanghai alsinds 2002 een magneetzweeftreindienst actief, terwijl in Japan al sinds 2005 zogeheten maglev-treinen in Aichi rijden. Deze laatste Linimo-treinstellen hebben echter een topsnelheid van slechts 100km/u en het systeem was gebouwd voor de Expo 2005 in Aichi.
De Shinkansen-spoordiensten in Japan staan bekend om hun stipte dienstregeling en om de staat van dienst wat betreft veiligheid. Zo hebben er sinds de ingebruikname van de eerste Shinkansen in 1964 op de Tokaido-lijn geen dodelijke ongelukken plaatsgevonden als gevolg van ontsporingen of botsingen.

Je blijft lekker glijden omdat de interne accu's voldoende stroom hebben om de trein gecontroleerd te laten komen.Nee, stroomstoring op topsnelheid. Plonk!
Of je blijft lekker glijden
[...]
Je blijft lekker glijden omdat de interne accu's voldoende stroom hebben om de trein gecontroleerd te laten komen.
Maglevtreinen gebruiken elektromagneten die dus wel van stroom afhankelijk zijn. De betere gebruiken supergeleidende spoelen. http://en.wikipedia.org/wiki/Maglev#TechnologyNee, hij blijft glijden omdat de magneten permanent zijn. Een stroomstoring maakt dus niets uit.
[...]
[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op maandag 26 november 2012 17:52]
[Reactie gewijzigd door Rin op maandag 26 november 2012 22:38]
[Reactie gewijzigd door Rin op dinsdag 27 november 2012 00:53]
Doet me denken aan dat hele mooie concept van een duizenden kilometers lange vacuum getrokken buis door de oceaan, met magneetzweeftreinen erin. Je zou naar gigantische snelheden kunnen accelereren, aangezien je geen rolweerstand en geen luchtweerstand meer hebt.Sneller? Gaat nauwelijks. Omdat moderne vliegtuigen al dichtbij de geluidssnelheid opereren.
[Reactie gewijzigd door Ayporos op dinsdag 27 november 2012 01:36]
Heb je wel eens met de Eurostar gereisd? Daar heb je hetzelfde incheckproces. Vergeet niet dat we in Europa al heel lang geen terroristische aanslagen hebben gehad op vliegtuigen, maar wel meerdere op treinen (Spanje en Frankrijk).enorme wachttijden op vliegvelden, je wordt behandeld als potentiele terrorist, je moet 1-2 uur van te voren INCHECKEN (dus minstens half uur daarvoor al in de rij gaan staan).
Uh, andersom juist. De NS is een 100% overheidsbedrijf die niet veel geld heeft om te investeren en de kaartjes prijzen laag moet houden (ze zijn in NL voor bijna de helft gesubsidieerd), terwijl de Japanse treinbedrijven private ondernemingen zijn die hoge ticketprijzen mogen hanteren, die zo zulke risicovolle investeringen kunnen doen.In Japan maken ze hier geen winst op, het is een showpiece van de technologie die ze in huis hebben en gewoon een service naar het volk toe. De NS wilt natuurlijk daarintegen wel winstmaken en dat doen ze door de service uit te kleden.
[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op maandag 26 november 2012 18:11]
De Thalys is een TGV, heeft alleen een ander kleurtjeDe snelste trein in Nederland is natuurlijk de Thalys. die gaat zo'n 320 KM/h
En in veel opzichten lang niet zo handig, zo kunnen ze niet zo makkelijk van spoor veranderen. Zweeftreinen komen elke keer weer in aanmerking als er eeen nieuw traject moet komen maar elke keer blijkt het weer dat het hier gewoon niet makkelijk kan.Monorails zijn veel moderner.... en VEEEEEEEEEL duurder.
Zo duur, dat het voor Europa economisch helemaal niet mogelijk is.
Sinds wanneer doet een Thalys 300km/u in Nederland? Dit is dan zeer recent want tot kort was dit in NL 160km/u omdat NL verschrikkelijk traag is in het opzetten van een snel spoorwegnet.In Nederland rijdt de Thalys inderdaad het snelst (over de HSL), met 300 km/h, echter als je puur naar de officiële toegelaten maximum snelheid kijkt is de ICE het meest snelle met 330 km/h. Dat betekend echter niet dat beide treinen niet een stuk sneller kunnen.
Sinds 13 december 2009 rijd de Thalys (storingen en omleidingen daargelaten) met 300 km/h over de HSL, ook in NL.[...]
Sinds wanneer doet een Thalys 300km/u in Nederland?
Niet geheel waar, de TGV is de snelste trein met normale wielen. MagLevs zijn al sneller geweest...De TGV is officieel de snelste trein ter wereld.
[Reactie gewijzigd door Thidox op maandag 26 november 2012 15:54]
Volgens mij heeft iemand de zweeftrein al in 1935 bedacht, en is er decennia geleden al een testbaan neergelegd door Siemens in Duitsland, dus dat ding komt oorspronkelijk uit Europe (klik).Ziet er erg strak uit, ben benieuwd of Europa in de nabije toekomst met zoiets zal beginnen.
Een probleem is het fluiten, dat ontstaat door de smalle spleet tussen baan en voertuig.
....
Bij lagere snelheden, beneden 250 km/h, zijn de stroomkosten beduidend lager dan van een gewone trein. Van 250 tot 350 km/h is het energieverbruik van de maglev nog steeds gunstiger maar bij snelheden vanaf 550 km/h neemt het stroomverbruik aanzienlijk toe door de luchtweerstand. Hoewel vliegtuigen nog veel sneller bewegen, doen ze dit op grote hoogte waar de luchtdichtheid lager is. Hierdoor verbruiken ze uiteindelijk minder energie dan zweeftreinen.
[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op maandag 26 november 2012 15:01]
Bij japanners is zelfmoord nog een "erezaak", ze zullen dit doen om hun eer te herstellen en zullen zelden of niet andere mensen of onschuldigen hierin betrekken.Worden volgens mij niet meegeteld. In het artikel staat specifiek "0 doden door ontsporingen en botsingen".
Ik betwijfel het dat je onder de trein "kan".Op het spoor gaan liggen van een zweeftrein => weinig effectief
Wellicht je psychiatrische inrichtingen niet op een steenworp afstand van het spoor bouwen (Utrecht-Zwolle)...Blijkbaar weinig zelfmoordpogingen daar middels trein, want dat gebeurt hier in Nederland al tientallen keren per jaar en is bijna niks aan te doen.
[Reactie gewijzigd door Netsrek op maandag 26 november 2012 14:47]
[Reactie gewijzigd door Plopeye op maandag 26 november 2012 23:09]
[Reactie gewijzigd door GioStyle op maandag 26 november 2012 14:46]
[Reactie gewijzigd door Aragnut op maandag 26 november 2012 14:42]
[Reactie gewijzigd door shadylog op maandag 26 november 2012 16:11]
Ja, dat is juist een van de grootste voordelen van deze treinen:Bij normale treinen duurt het een tijdje om op gang te komen, is dit sneller bij maglev-treinen?
Al moet wel opgemerkt worden dat de huidige Shinkansen er tussen Tokyo en Nagoya nu slechts 1:30u over doet, dat is niet slecht voor 342 km (gemiddeld 228 km/u), maar het kan dus nog sneller.Magneetzweeftreinen kunnen aanmerkelijk sneller optrekken en afremmen dan gewone treinen. Daardoor kunnen meer tussenstations worden aangedaan hetgeen grote exploitatievoordelen heeft. Ook zijn de voertuigen breder, wat meer mensen een zitplaats biedt bij de toch beperkte stationslengte in de steden. Ook is het snelheidsbereik groter. Daardoor kunnen lichte maglevs op korte afstanden als een metro functioneren en op langere als een sneldienst. http://nl.wikipedia.org/wiki/Magneetzweeftrein
[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op maandag 26 november 2012 14:43]
[Reactie gewijzigd door Aragnut op maandag 26 november 2012 15:08]
Hanzelijn is 50 km, kostte 1.12 miljard euro ongeveer (inclusief tunnel, brug en stations). Da's dus iets minder dan 24 miljoen euro per kilometer ongeveer.Geen idee wat een normaal km spoor in een hoog bevolkte omgeving kost.
[Reactie gewijzigd door wildhagen op maandag 26 november 2012 15:13]
Klopt, de Duitsers hebben ook geen geld voor het afmaken van de Betuwelijn, maar wel voor hun eigen ICE-treinen, dus het is maar net wat je prioriteit geeft. Het kost veel geld maar levert ook veel op. Wat denk je dat al die vertragingen kosten, mensen die in de file staan enz?De techniek van de japanners en duitsers is totaal verschillend dus je kunt totaal niet roepen dat dit teveel geld kost.
[Reactie gewijzigd door Teijgetje op maandag 26 november 2012 15:50]
[Reactie gewijzigd door Relief2009 op maandag 26 november 2012 14:50]
[Reactie gewijzigd door Plopeye op maandag 26 november 2012 15:30]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Laptops Sony Games Microsoft Politiek en recht Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True