Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties, 7.544 views •

Ken Levine, creative director van Irrational Games, laat via Twitter los dat BioShock Infinite geen multiplayer-opties zal bevatten. Hij bevestigt daarmee geruchten die al in augustus de ronde deden. De studio zou aan twee multiplayer-modi gewerkt hebben, die beide geschrapt zijn.

In twee tweets geeft Ken Levine antwoord op de vraag of BioShock Infinite in multiplayer te spelen zal zijn. Op de vraag of hij dat kan ophelderen antwoordt hij "Nee". Op de vervolgvraag of dat wil zeggen dat hij de vraag niet kan beantwoorden of dat hij bedoelt dat de game het zonder multiplayer moet stellen, antwoordt hij: "Geen multi". Daarmee bevestigt Levine, medeoprichter en creatief directeur van Irrational Games, een gerucht dat al in augustus de ronde deed.

Toen meldde website Kotaku dat 'bronnen dicht bij het project' aangegeven hadden dat een multiplayer-gedeelte voor BioShock Infinite, dat in februari 2013 op de markt komt, wel gepland was en dat Irrational aan twee verschillende spelvormen gewerkt heeft. Beide zouden zijn geschrapt omdat de studio niet tevreden was over het resultaat en er te veel ontwikkeltijd verloren dreigde te gaan. De eerste game uit de serie, het door Irrational gemaakte BioShock uit 2007, was niet in multiplayer speelbaar. Dat gold wel voor BioShock 2, dat in 2010 verscheen. De opvolger werd echter gemaakt door 2K Marin.

Of er verband is met het schrappen van de multiplayer-opties is niet duidelijk, maar Irrational zag in de afgelopen maanden een aantal vooraanstaande teamleden vertrekken. In augustus vertrokken director of product development Tim Gerritsen en artdirector Nate Wells. In oktober stapten artificial intelligence lead Don Norbury en combat design director Clint Bundrick op.

Reacties (31)

Mooi, betekent dat alle moeite in het SP en het verhaal gestoken wordt wat games alleen maar ten goede komt.
Bioshock is een gouden SP game, dat mag w.m.b. zo blijven. Dat geforceerde Multiplayergedoe hoeft er van mij niet in, daar is een sterke SP game helemaal niet bij gebaat. Vooral niet omdat de tendens is dat de SP campagnes er onder leiden. Niet iedereen wordt warm van Multiplayer en hebben daar soms last van.

Mass Effect 3 is een voorbeeld die bij me naar boven schiet waarbij Multiplayer in je SP verhaal verwikkeld is. Dat vond ik echt kut.
Nooit in die 250 uur die ik in die franchise heb zitten dacht ik bij mezelf: Dit zou online leuk zijn om te doen. ;(
Mooi zo, kunnen ze meer focussen op goede singleplayer content, want daar blinkt Bioshock in uit: storytelling en sfeer. Dat kan je alleen maar in singleplayer tot zijn recht laten komen.

Bioshock 2 MP was barslecht, gelukkig hebben ze met de 2 single player DLCs redelijk wat goedgemaakt.
Wel apart wat toen bioshock 2 uit was kwamen er geruchten voor een mmo. En nu hebben we niet eens multiplayer |:( maar net zoals bij assasins creed is de multiplayer gewoon een toevoeging die niet veel waarde had

[Reactie gewijzigd door marineII7 op 26 november 2012 12:56]

Het nadeel van dit soort multiplayer toevoegingen is altijd dat het binnen een paar maanden is doodgebloed. Hoeveel mensen spelen er b.v. nog Dead Space of Bioshock 2 multiplayer? Van Far Cry 3 wordt nu al gezegd dat de multiplayer niet erg interessant is (i.t.t. de single player) ... ik kan nu al voorspellen dat je binnen 6 weken moeite moet doen om nog een Far Cry 3 multiplayer sessie te starten.

Toch blijven uitgevers een multiplayer component eisen ... heb je nl. weer een leuk puntje op de achterkant van de doos.
de MP van Bioshock 2 nog niet eens aangeraakt en ik denk van Far Cry 3 ook niet, misschien wel de Co-op omdat een vriend van mij hem ook haalt, maar bij mij boeit de SP me meer!
wees voorzichtig. Het zijn ook heel veel gamers die dat eisen. soort cirkel is het.
Gelukkig. Ik hoop echter dat ze niet te veel resources op het maken van die multiplayer hebben gezet. Anders gaat dit mogenlijk ten kost van de SP. Iets dat je heel vaak ziet.
Of dat ze het verhaal al te veel hebben aangepast voor MP zodat ze dat niet meer kunnen terugdraaien.
Dit was eigenlijk -stiekem- al wel bekend, het gerucht ging namelijk al: nieuws: Irrational zou multiplayer uit BioShock: Infinite hebben geschrapt

En ik kan het alleen maar toejuichen. BS is absoluut geen MP game, kijk maar eens naar de 'verplichte' MP van BS2, dit werkte gewoon voor geen meter. Dus je hoeft niet bang te zijn dat er veel resources naar de MP verloren zijn gegaan, aangezien het bericht al uit augustus kwam, je er ook vanuit kan gaan dat de beslissing al ver van te voren genomen is.

En we hebben het hier over Irrational games, de gasten willen alleen maar kwaliteit neerzetten, en niet te boel rushen. Eerst klaar, dan releasen i.p.v. tijdsdruk en toch maar releasen. Dit gaat heulemaal goed komen! :D

En ja, ik kan niet wachten om deze game te spelen. Deel 1 en 2 vond ik dan ook echt supah vet :)
Mooi zo, multi player komt me een beetje de keel uit.
Ik vraag me af waarom. Ook een co-op versie dat je even met een maatje kan spelen?

Ik vind juist de SP leuk, maar MP nog leuker en brengt voor mij én anderen gezamelijke fun. Ik ben wel blij dat er een MP functie is en het niet ophoud nadat je een (goede) SP hebt gespeeld.

Zoiets als Crysis 1 het geval was en MP werd daar ook pas later daar aan toegevoegd.
Omdat in MP ze het verhaal anders moeten doen dan in SP, als er uberhaupt al een verhaal is.... De beste storytelling kan enkel in SP.
" De beste storytelling kan enkel in SP."

Onzin.,
Je hebt wel gelijk dat het tot nog toe vaak zo is. Maar er is niks speciaals aan co-op wat de devs weerhoudt van het vertellen van een goed verhaal.
Je kan co-op niet kwakkeloos over een single player game gieten maar helaas is dit wat er vaak gedaan wordt, als er al co-op in zit.
Na drie keer het spel uitstellen is dit een goede beslissing om het spel wat sneller uit te brengen. Sommige spellen krijgen een release date, maar worden telkens uitgesteld omdat ze soms te ambitieus zijn. SCII: Heart Of The Swarm had eigenlijk eind 2011 uitgebracht worden. Nu wordt het maart 2013. nieuws: StarCraft II: Heart of the Swarm vanaf 12 maart te koop
BioShock Infinite is maar één keer uitgesteld, de oorspronkelijke releasedate was in oktober, nu februari. Het lijkt misschien meer, omdat ze in 2010 al met de eerste trailer kwamen.
Ik denk niet dat het schrappen van multiplayer hier echt bij helpt. Het is naar mijn idee namelijk niet zo dat ze multiplayer vanaf het begin al van plan waren. Ze zijn gaanderweg gaan kijken wat de mogelijkheden waren, maar deze waren gewoon niet genoeg om er tijd en energie in te steken.

Mij maakt het persoonlijk niet veel uit hoe lang ik moet wachten, voor een goede game heb ik wel geduld. Ben vooral blij dat ze zich 100% op singleplayer focussen, de games die ik multiplayer gespeeld heb zijn op één hand te tellen.
Er zat multiplayer in Bioshock 2, maar die was rotslecht. Dat ze zich maar concentreren op het verhaal, zodat ze deel 1 en 2 minstens kunnen evenaren :)
Dit laat me nog even nadenken. Zijn ze dan zo lang bezig om enkel en alleen de singleplayer te verfijnen? Dan moet die wel compleet waanzinnig worden. Ik heb hoge verwachtingen van dit spel. Maar een stemmetje zegt mij dat het me ook flink teleur kan stellen aangezien er steeds meer geschrapt wordt. Tijd zal het leren.
Ik heb toch liever een developer die het lef heeft om duidelijke keuzes te maken dan een die dat niet doet. Gebeurt dat laatste, dan loop je als klant het risico dat alles een beetje aanwezig is, maar dan op een ongeïnspireerde en onafgewerkte manier.

Als je kijkt op wat voor wijze de speler zich in BioShock Infinite kan verplaatsen en de fantasievolle omgeving waarin het spel zich afspeelt, dan zou ik daar als ontwikkelaar mijn kaarten op zetten. Dat is hetgeen waar mee je game zich onderscheidt van al die andere games.

Liever een dergelijke game dan de zoveelste War-klapper die een variant op een thema blijkt te zijn met maar slechts subtiele innovaties.... maar wel met een multiplayer (MP) functie. Hoe populair die MP modules nu werkelijk zijn is me trouwens wat onduidelijk. Er is ook niet zo snel informatie over te vinden. Dat een Steam stelt dat MP de toekomst is durf ik nog te kwalificeren als wensdenken. Steam kan dat hard gaan roepen, in de hoop dat iedereen het gaat lopen nabouwen, zodat een self fulfilling prophecy ontstaat. Het belang dat Steam in een dergelijke ontwikkeling heeft hoef ik niet verder toe te lichten.

Dat een categorie gamers kickt op MP, prima. Maar of daardoor de hele industrie in de Pavlov moet duiken dat zonder MP geen leven bestaat is onzin. MP leeft nog steeds op gespannen voet met de onderdompel ervaring die een categorie van games tracht te bereiken. Om die onderdompel ervaring te kunnen bereiken moet een gamebouwer meer regie hebben over wat de gamer in de game ervaart. Met MP is dit misschien niet onmogelijk maar wel een behoorlijk stuk ingewikkelder. Iedere speler voegt zijn eigen dynamiek (of, vanuit een andere invalshoek: verstorende invloed) toe aan het spelverloop van de game en de beleving van de gamewereld.

Het hoeft dus niet altijd alleen maar om budgettaire redenen te zijn dat een gamebouwer ervoor kiest om het MP stuk te laten voor wat het is.
Daar geef ik je groot gelijk in. Er zijn zat goede SP games op de markt. Als voorbeeld wil ik even Skyrim pakken. Het is een geweldige tot in de puntjes uitgewerkte (op wat bugs na) SP game. Maar de volgende in de serie wordt echter een MMORPG wat ik jammer vind. Er zijn te weinig developers die zich durven te focussen op de SP markt omdat MP zogenaamd meer zou moeten opleveren. Niet altijd heb ik zin om met meerdere mensen te spelen, en/of afhankelijk van ze te zijn.

Ik verheug me ENORM op een goede SP game die me kan vermaken wanneer mijn vrienden even niet online zijn. Daarom kijk ik zo uit naar bioshock infinite.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True