Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 31, views: 7.488 •

Ken Levine, creative director van Irrational Games, laat via Twitter los dat BioShock Infinite geen multiplayer-opties zal bevatten. Hij bevestigt daarmee geruchten die al in augustus de ronde deden. De studio zou aan twee multiplayer-modi gewerkt hebben, die beide geschrapt zijn.

In twee tweets geeft Ken Levine antwoord op de vraag of BioShock Infinite in multiplayer te spelen zal zijn. Op de vraag of hij dat kan ophelderen antwoordt hij "Nee". Op de vervolgvraag of dat wil zeggen dat hij de vraag niet kan beantwoorden of dat hij bedoelt dat de game het zonder multiplayer moet stellen, antwoordt hij: "Geen multi". Daarmee bevestigt Levine, medeoprichter en creatief directeur van Irrational Games, een gerucht dat al in augustus de ronde deed.

Toen meldde website Kotaku dat 'bronnen dicht bij het project' aangegeven hadden dat een multiplayer-gedeelte voor BioShock Infinite, dat in februari 2013 op de markt komt, wel gepland was en dat Irrational aan twee verschillende spelvormen gewerkt heeft. Beide zouden zijn geschrapt omdat de studio niet tevreden was over het resultaat en er te veel ontwikkeltijd verloren dreigde te gaan. De eerste game uit de serie, het door Irrational gemaakte BioShock uit 2007, was niet in multiplayer speelbaar. Dat gold wel voor BioShock 2, dat in 2010 verscheen. De opvolger werd echter gemaakt door 2K Marin.

Of er verband is met het schrappen van de multiplayer-opties is niet duidelijk, maar Irrational zag in de afgelopen maanden een aantal vooraanstaande teamleden vertrekken. In augustus vertrokken director of product development Tim Gerritsen en artdirector Nate Wells. In oktober stapten artificial intelligence lead Don Norbury en combat design director Clint Bundrick op.

Reacties (31)

Jammer op zich, ik denk dat men best een leuke Multiplayer kon maken met het systeem dat BioShock biedt.

Graag zou ik eens een nieuwe versie willen zien van System Shock, vond deel 2 destijds best creepy :P
Bioshock leent zich juist helemaal niet voor multiplayer. De hele setting en sfeer van de game krijg je nooit zo geimpelenteerd in een multiplayer. Sommige spellen horen gewoon geen multiplayer te hebben.

Enige wat wellicht nog een leuke zou zijn is save the sister, waarbij je waves met vijanden moet killen en zo de sister te beschermen (beetje gelijk aan nazi zombies).

Elkaar af knallen in bioshock doet naar mijn idee alleen maa rafbreuk van deze titel

[Reactie gewijzigd door sygys op 26 november 2012 11:46]

Dit laat me nog even nadenken. Zijn ze dan zo lang bezig om enkel en alleen de singleplayer te verfijnen? Dan moet die wel compleet waanzinnig worden. Ik heb hoge verwachtingen van dit spel. Maar een stemmetje zegt mij dat het me ook flink teleur kan stellen aangezien er steeds meer geschrapt wordt. Tijd zal het leren.
Er zat multiplayer in Bioshock 2, maar die was rotslecht. Dat ze zich maar concentreren op het verhaal, zodat ze deel 1 en 2 minstens kunnen evenaren :)
Heel goed juist, Deel 2 had wel een multiplayer en deze was totaal niet geslaagd. Heb liever dat ze zich volledig richten op de singleplayer, er zijn al genoeg games waar een MP bij gepropt wordt "omdat het moet"
Na drie keer het spel uitstellen is dit een goede beslissing om het spel wat sneller uit te brengen. Sommige spellen krijgen een release date, maar worden telkens uitgesteld omdat ze soms te ambitieus zijn. SCII: Heart Of The Swarm had eigenlijk eind 2011 uitgebracht worden. Nu wordt het maart 2013. nieuws: StarCraft II: Heart of the Swarm vanaf 12 maart te koop
Mooi zo, multi player komt me een beetje de keel uit.
Gelukkig. Ik hoop echter dat ze niet te veel resources op het maken van die multiplayer hebben gezet. Anders gaat dit mogenlijk ten kost van de SP. Iets dat je heel vaak ziet.
Of dat ze het verhaal al te veel hebben aangepast voor MP zodat ze dat niet meer kunnen terugdraaien.
Dit was eigenlijk -stiekem- al wel bekend, het gerucht ging namelijk al: nieuws: Irrational zou multiplayer uit BioShock: Infinite hebben geschrapt

En ik kan het alleen maar toejuichen. BS is absoluut geen MP game, kijk maar eens naar de 'verplichte' MP van BS2, dit werkte gewoon voor geen meter. Dus je hoeft niet bang te zijn dat er veel resources naar de MP verloren zijn gegaan, aangezien het bericht al uit augustus kwam, je er ook vanuit kan gaan dat de beslissing al ver van te voren genomen is.

En we hebben het hier over Irrational games, de gasten willen alleen maar kwaliteit neerzetten, en niet te boel rushen. Eerst klaar, dan releasen i.p.v. tijdsdruk en toch maar releasen. Dit gaat heulemaal goed komen! :D

En ja, ik kan niet wachten om deze game te spelen. Deel 1 en 2 vond ik dan ook echt supah vet :)
Het nadeel van dit soort multiplayer toevoegingen is altijd dat het binnen een paar maanden is doodgebloed. Hoeveel mensen spelen er b.v. nog Dead Space of Bioshock 2 multiplayer? Van Far Cry 3 wordt nu al gezegd dat de multiplayer niet erg interessant is (i.t.t. de single player) ... ik kan nu al voorspellen dat je binnen 6 weken moeite moet doen om nog een Far Cry 3 multiplayer sessie te starten.

Toch blijven uitgevers een multiplayer component eisen ... heb je nl. weer een leuk puntje op de achterkant van de doos.
wees voorzichtig. Het zijn ook heel veel gamers die dat eisen. soort cirkel is het.
Ik vraag me af waarom. Ook een co-op versie dat je even met een maatje kan spelen?

Ik vind juist de SP leuk, maar MP nog leuker en brengt voor mij én anderen gezamelijke fun. Ik ben wel blij dat er een MP functie is en het niet ophoud nadat je een (goede) SP hebt gespeeld.

Zoiets als Crysis 1 het geval was en MP werd daar ook pas later daar aan toegevoegd.
Wel apart wat toen bioshock 2 uit was kwamen er geruchten voor een mmo. En nu hebben we niet eens multiplayer |:( maar net zoals bij assasins creed is de multiplayer gewoon een toevoeging die niet veel waarde had

[Reactie gewijzigd door marineII7 op 26 november 2012 12:56]

Omdat in MP ze het verhaal anders moeten doen dan in SP, als er uberhaupt al een verhaal is.... De beste storytelling kan enkel in SP.
BioShock Infinite is maar één keer uitgesteld, de oorspronkelijke releasedate was in oktober, nu februari. Het lijkt misschien meer, omdat ze in 2010 al met de eerste trailer kwamen.
Ik denk niet dat het schrappen van multiplayer hier echt bij helpt. Het is naar mijn idee namelijk niet zo dat ze multiplayer vanaf het begin al van plan waren. Ze zijn gaanderweg gaan kijken wat de mogelijkheden waren, maar deze waren gewoon niet genoeg om er tijd en energie in te steken.

Mij maakt het persoonlijk niet veel uit hoe lang ik moet wachten, voor een goede game heb ik wel geduld. Ben vooral blij dat ze zich 100% op singleplayer focussen, de games die ik multiplayer gespeeld heb zijn op één hand te tellen.
Mooi zo, kunnen ze meer focussen op goede singleplayer content, want daar blinkt Bioshock in uit: storytelling en sfeer. Dat kan je alleen maar in singleplayer tot zijn recht laten komen.

Bioshock 2 MP was barslecht, gelukkig hebben ze met de 2 single player DLCs redelijk wat goedgemaakt.
aan de andere kant bijna niets kan de menselijke tegenstander echt evenaren. dus als je je spel op uberhard hebt uitgespeeld kun je het zonder MP wel wegflikkeren. terweil een goed MP spel je bijna eeuwig kunt blijven spelen.
en een concept om hulp de kunnen krijgen van mede spelers co-op of waar bepaalde rollen in het spel door echte (online) spelers kunnen worden ingenomen...

dat op elkaar inschieten a la qt3 er voor een game als dit niet in zit betekend nog niet dat het spel per denititie zo goed is dat het menselijke achter een tegenstander niet leuk is. of kan zijn.
Alsof een game altijd gaat om het beter zijn dan een ander. Bioshock gaat om het verhaal, de setting, de stijl, niet om het gevoel dat ik sneller was dan de computer/een andere speler. Overigens ken ik geen een MP spel dat ik eeuwig heb kunnen spelen, en er zijn zat SP spellen die ik meer dan 5 keer heb gespeeld.
Ik heb toch liever een developer die het lef heeft om duidelijke keuzes te maken dan een die dat niet doet. Gebeurt dat laatste, dan loop je als klant het risico dat alles een beetje aanwezig is, maar dan op een ongeïnspireerde en onafgewerkte manier.

Als je kijkt op wat voor wijze de speler zich in BioShock Infinite kan verplaatsen en de fantasievolle omgeving waarin het spel zich afspeelt, dan zou ik daar als ontwikkelaar mijn kaarten op zetten. Dat is hetgeen waar mee je game zich onderscheidt van al die andere games.

Liever een dergelijke game dan de zoveelste War-klapper die een variant op een thema blijkt te zijn met maar slechts subtiele innovaties.... maar wel met een multiplayer (MP) functie. Hoe populair die MP modules nu werkelijk zijn is me trouwens wat onduidelijk. Er is ook niet zo snel informatie over te vinden. Dat een Steam stelt dat MP de toekomst is durf ik nog te kwalificeren als wensdenken. Steam kan dat hard gaan roepen, in de hoop dat iedereen het gaat lopen nabouwen, zodat een self fulfilling prophecy ontstaat. Het belang dat Steam in een dergelijke ontwikkeling heeft hoef ik niet verder toe te lichten.

Dat een categorie gamers kickt op MP, prima. Maar of daardoor de hele industrie in de Pavlov moet duiken dat zonder MP geen leven bestaat is onzin. MP leeft nog steeds op gespannen voet met de onderdompel ervaring die een categorie van games tracht te bereiken. Om die onderdompel ervaring te kunnen bereiken moet een gamebouwer meer regie hebben over wat de gamer in de game ervaart. Met MP is dit misschien niet onmogelijk maar wel een behoorlijk stuk ingewikkelder. Iedere speler voegt zijn eigen dynamiek (of, vanuit een andere invalshoek: verstorende invloed) toe aan het spelverloop van de game en de beleving van de gamewereld.

Het hoeft dus niet altijd alleen maar om budgettaire redenen te zijn dat een gamebouwer ervoor kiest om het MP stuk te laten voor wat het is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013