Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties, 22.704 views •

Simpelweg minder gamen is geen oplossing om problematisch gamegedrag tegen te gaan. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente. Het reguleren van stemmingen en zelfcontrole zouden een belangrijke rol spelen bij gameverslaving.

GameverslaafdePromovenda Maria Haagsma voerde bij het Institute for Innovation and Governance Studies van de Universiteit Twente onderzoek uit naar gameverslaving. Ze onderzocht vooral excessief gamegedrag en de negatieve uitkomsten hiervan op het leven van een persoon, en paste daarbij meerdere bestaande gedragstheorieën toe. Op deze manier zou gameverslaving nog maar weinig onderzocht zijn.

"Het wordt door de meeste onderzoekers algemeen geaccepteerd dat sommige gamers het risico lopen om problematische speelpatronen te gaan ontwikkelen", zegt Haagsma, "Hierbij wordt aangenomen dat het vertonen van problematische gamepatronen vergelijkbaar is met een gedragsverslaving zoals pathologisch gokken."

Haagsma onderzocht onder andere de rol van verwachtingen die gamers hebben over de uitkomst van gamen, de mate waarin het een gewoonte is geworden en de hoeveelheid zelfcontrole. "De bevindingen in mijn proefschrift suggereren dat de hoeveelheid tijd die besteed wordt aan gamen wellicht niet een onafhankelijke voorspeller is van problematisch gamegedrag, in tegenstelling tot andere factoren zoals zelfcontrole en stemmingsregulatie", aldus de promovenda, "Dit geeft aan dat het simpel verminderen van de hoeveelheid speeltijd waarschijnlijk geen effectieve oplossing is om problematisch gamegedrag te voorkomen of te behandelen." 

In Nederland zouden steeds meer gamers zich met gamegerelateerde problemen bij de verslavingszorg melden, maar harde cijfers ontbreken aangezien er geen richtlijnen voor registratie zijn. Het instituut voor verslavingszorg sprak vorig jaar over ongeveer 12.000 gameverslaafden in Nederland.

Reacties (89)

Reactiefilter:-189086+170+211+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
ik spreek mijn vrienden altijd elke dag ..


over skype hahahaha ^^ trolololo

ik maak zelf wel uit wat ik doe ik heb geen verslaving geweldig hoe iedereen zichzelf goed praat op dit artiekel haha geniaal
Men spreekt wat betreft de diagnostiek van verslaving over afhankelijkheid en/of misbruik van het middel. Wanneer het naar misbruik gaat ( mensen blijven bijv. thuis van school om te gamen) zijn interventies wel wenselijk. Voor tv kijken geldt dit precies zo.
Mooi stuk van je ervaring. Ik zie hier wel in dat controle bij jou dus heel belangrijk was. Je bent continue aan het harvesten om het spel te controleren. Je moet dat wapen hebben om het spel meer onder controle te hebben.
Ik merk ook dat spellen als WoW of andere spellen waarbij je moet levellen veel verslavender zijn. Bij dark souls moet je altijd weer je souls terughalen nadat je dood bent. Het kan nooit wachten tot morgen.
Bij gokken, wat ik vroeger op automaten deed was dat ook altijd het geval. Je moet proberen je geld teug te krijgen voordat je naar huis gaat.
Je moet natuurlijk sowieso je kind leren sociaal te zijn.

Het gevaar met alleen online te zijn en te weinig mensen in-da-flesh te ontmoeten, is dat ze niet leren lichaamstaal te lezen en dergelijken.

Maar je inderdaad helemaal gelijk dat kids ook moeten leren online sociaal te zijn. Meestal zijn ze de grootste asocialen! ;)
dus kort gezegd je bent van de ene verslaving in de andere gerold. Lekker gezond :)
waarom zou je iemand stukje speelplezier nou moeten gaan verminderen :s ik snap het echt niet...
Ik heb echt wel momenten dat ik zeker aan die 10 uur per week kom, onder andere afgelopen zomervakantie, waarbij ik dagelijks bij een vriend kwam omdat hij een koel huis heeft en het in de 35 graden niet te harden was, waar we voornamelijk zaten te gamen, verscheidene uren per dag. Misschien zaten we wel aan tien uur per twee dagen. Hij volgt nu 6 vakken (van de gebruikelijke drie die al voor 40 uur horen te zorgen en zit nu ver onder die tien), en ook ik gamede vorige periode veel minder. Toch hebben wij volgens je bewering een verslaving, aangezien we wel 10 uur per dag hebben gegamed.
Aan alle tweakers die mopperen over gebrek aan definitie van "verslaving":

De definitie staat in het artikel:

"Ze onderzocht vooral excessief gamegedrag en de negatieve uitkomsten hiervan op het leven van een persoon..."
Bem het niet vaak eens met iemand ze reactie nu toch aardig wat raak vlakke .
"Dit geeft aan dat het simpel verminderen van de hoeveelheid speeltijd waarschijnlijk geen effectieve oplossing is om problematisch gamegedrag te voorkomen of te behandelen."
Key woorden "problematisch gamegedrag" Wat is hun definitie van problematisch en in hoevere is het toevoeging "game" van toepassing?
Waarom niet gewoon "problematisch gedrag"?
Er worden veel zaken opgenoemd in het originele artikel maar er wordt geen enkel link gelegd tussen gamen en het gedrags-patroon wat uniek zou moeten zijn aan gamen.
Veel onderzoek naar negatieve effecten van videogames richt zich op uitkomsten zoals: agressief gedrag, minder gevoelig voor geweld en afname in pro-sociaal gedrag. Tevens worden games in verband gebracht met ongewenste fysieke gezondheidsuitkomsten zoals verminderde activiteit en obesitas.
Dus als je agressief, mindergevoelig voor geweld, antisociaal, lui en/of obesitas bent heb je het gamers syndroom?
Je kan blijkbaar op geen enkel ander wijze dit soort gedrag vertonen daarom heet het maar "problematisch gamegedrag"
eens met cerberus maar ik ga nog een stap verder... ik zie niet in waarom je een +2 krijgt voor iets wat totaal geen eigen inzicht of duidelijke verklaring geeft... copy pasten van wiki kan iedereen...

en dus zoals ik in mijn voorbeeld aangaf... wat als jongeren in plaats van op vrijdag avond met vrienden naar de stad gaan ... relaties ontwikkelen, zich ontplooien, vriendinnetjes krijgen, alleen maar zitten te WOW-en... is er dan sprake van 'verstoring van je leven'

als er 12000 game-verslaafden zijn, dan toch zeker nog 60.000 grensgevalletjes. waarvan een groot deel van de maatschappij ze ook onder de definitie van verslaafd, zou scharen.
dat hangt af van je defenitie van game-verslaafd.

als de rest van je leven sterk beinvloed word en je als jongen van 16 ik noem maar wat, nooit mee gaat met je school genootjes uit stappen, omdat je WOW wilt spelen, zie ik dat als verslaving anderen vinden dat heel normaal en "ik mag zelf weten waar ik mijn zaterdag avond mee vul"
je hebt er toch totaal geen voldoening aan?
Kennelijk wel, anders zou je er niet soms 16 uur per dag aan besteden.
Het gaat hier om een verslaving. Of dit nou een game of drugs verslaving is maakt denk ik niet veel uit. Minderen met roken of drugs gebruiken lost de verslaving niet op maar houdt deze juist instand. Ik denk dat het bij gamen niet anders is.
Ik zou voor geen goud ter wereld een moderne gamer in mijn kennissenkring toelaten. Het zijn gewoon zombies in spe, als je ziet met welke amorele en ronduit schadelijke troep ze bijna dagelijks hun geest vervuilen. Alleen al het feit dat ze - al was het maar een halfuurtje - genot kunnen ontlenen aan moord- en martelscenario's maakt al dat er flink was los zit in hun bovenkamer. Je kunt het draaien of keren zoals je wilt, maar de vunzige troep die op jonge geesten losgelaten wordt heeft hoe dan ook invloed op hun hele denken en reageren. Dat hele verhaal van "stoom afblazen" en "ontstressen" lijkt natuurlijk nergens op. Je kunt beter kijken waar die stoom of die stress vandaan komt en daar dan wat aan doen in plaats van ze nog meer in hun zieke wereldje te laten wentelen.
Dit is op zich een weinig verrassende bevinding.

(Gedragsmatige) verslavingen worden gekenmerkt door de machteloosheid van de verslaafde om het voor hem bevredigende gedrag te reguleren/controleren zodat het niet interfereert met andere belangrijke dingen in zijn leven.

Alleen 'at random' minder gamen zal er natuurlijk niet direct voor zorgen dat die andere belangrijke dingen wel plaats kunnen vinden (of je nog van problematisch gamegedrag kan spreken als geheel niet meer wordt gegamed (maar gamen wel in de gedachten is) is natuurlijk op verschillende manieren te zien).

Om ervoor te zorgen dat het 'leven naast het gamen' wel op een adequate manier verloopt zijn de genoemde zelfcontrole en stemmingsregulatie op het eerste gezicht veel voor de hand liggendere factoren.

@hieronder, bepaalde spelletjes zijn inderdaad ongetwijfeld niet even verslavend voor iedereen.

@Origin84
Dan klopt er iets niet met de bestickering, normaalgesproken kan een gedragsmatige verslaving alleen bestaan als degene om wie het gaat er last van heeft.

[Reactie gewijzigd door begintmeta op 24 november 2012 12:48]

Ik ben het deels met je eens, maar voor vrijwel elk verslavend gedrag - ook gebruik van hard drugs - is ook een psychologische verklaring te geven.

Deze verslavingen zijn ook vluchtgedrag, komen ook door onderliggende problemen en dat zijn ook de problemen die worden aangepakt in de verslavingszorg. Er is nog nooit iemand afgekickt van wat dan ook zonder pijnlijk zijn/haar eigen gedrag onder ogen te komen en te leren leven (accepteren, verwerken, wat dan ook) met de oorzaken ervan.

Er zijn zelfs genetische factoren die in hoge mate voorspellend zijn voor verslavingsgevoeligheid, dit kunnen prima games zijn. Wellicht dat hier door sommige instanties 'nieuwe markten' worden waargenomen (internetverslaving, tv-verslavnig, seksverslaving, eetverslaving, shopverslaving), neemt niet weg dat mbt deze onderwerpen sommige mensen duidelijk verslavingsgedrag vertonen en dat professionele hulp gewenst is.

Dat betekent inderdaad niet dat games per se verbannen moeten worden of hoofdschuldige zijn. Seks, tv en shoppen zijn dat ook niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True