Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 161, views: 45.006 •
Submitter: hAl

Volgens geruchten heeft Nokia in totaal 2,5 miljoen bestellingen van zijn nieuwe Windows Phone-vlaggenschip Lumia 920 ontvangen. Mochten de geruchten kloppen, dan lijkt de Lumia-telefoon aanzienlijk populairder dan zijn voorgangers.

Inmiddels is de Lumia 920 in vele winkels in verscheidene landen uitverkocht, waarbij onduidelijk is wanneer het toestel weer in voorraad komt. Volgens de Chinese tak van Yahoo is Nokia niet voorbereid op de vraag naar zijn Windows Phone-vlaggenschip. Het totale aantal bestellingen zou zijn opgelopen naar een aantal van ongeveer 2,5 miljoen. In het vorige kwartaal verkocht Nokia slechts 2,9 miljoen stuks van zijn hele Lumia-aanbod, waardoor de vraag naar de nieuwe Lumia 920 waarschijnlijk de verwachtingen heeft overtroffen. Officiële cijfers over de verkoop ontbreken echter nog en ook is niet duidelijk hoeveel Nokia er geproduceerd heeft, zodat het feit dat het toestel veelal uitverkocht is weinig zegt.

De Lumia 920 is de eerste smartphone van Nokia die draait op het Windows Phone 8-besturingssysteem. Het toestel werd al enige tijd geleden aangekondigd, maar kwam pas deze maand op de markt. De Lumia 920 moet concurreren met HTC en Samsung, die ook Windows Phone 8-toestellen op de markt hebben gebracht. HTC kwam met de 8X en 8S, terwijl Samsung de ATIV S introduceerde. Het is vooralsnog onduidelijk hoe succesvol de twee Aziatische fabrikanten zijn met hun Windows Phone 8-toestellen.

Reacties (161)

Reactiefilter:-11610139+179+24+30
Wouw! Mag dit een mooie eerste stap zijn voor de concurentie van zowel Android als iOS! De mijne zal niet besteld worden omdat ik nu een student ben en er niet heel veel geld voor over heb..:(
Het is idd ghoed voor de markt, android heeft een te groot ongezond marktaandeel, apple heeft ook een solidie positie en voor de consument is het dan goed als er een 3de os komt.
Naast dat OS dat Microsoft best wel soepel in elkaar heeft weten te flansen, heeft Nokia op hardwarematig gebied ook gewoon uitstekend werk geleverd. Na een redelijke slechte periode hoop ik dan ook dat Nokia er weer bovenop weet te krabbelen. Ik vind iig dat de Lumia 920 de méést innovatieve telefoon van 2012 genoemd mag worden. :9~ Desondanks vind ik wel dat de prijs ietwat mag zakken (introductieprijs zou rond de ¤600,- liggen), om bv. te concuren met de SGS3 en de HTC One X.
De nieuwe 920 is qua hardware idd het beste van dit moment denk ik, het scherm met de speciale handschoen touch mogelijkheid en de camera vooral.
LAten we niet overdrijven. Er zit maar een dual core S4 in en geen Quad S4 zoals in sommige nieuwe telefoons waaronder de Google Nexus 4
De techniek met de handschoen is hetzelfde techniek als ze gebruiken bij de Note 2 met de "zwevende pen".

Het zou bij Samsung gewoon een software update kunnen zijn en dan kan de Note het ook...
Dat klopt niet.

De zwevende pen werkt met een magnetisch veld en het pennetje zelf. Hetzelfde lukt dus net met je vinger.

Een gelijkaardige technologie zit wel in de Sony xperia sola. De bedoeling daar was met een floating vinger te kunnen werken, maar er zou ondertussen een update komen die ook de truuk met de handschoen kan.
Waarom is het toch goed dat er een 3e os "komt". Afgezien nog even van het feit dat er al minimaal 5 OSsen zijn.

Het is alleen maar lastig dat bedrijven die een mobiele app willen maken dat voor al die platformen moeten gaan doen.

Als het bij PC's ook zo versplinterd was dan was de vooruitgang daarvan nooit zo snel gegaan.
Concurrentie dwingt fabrikanten om te innoveren :).

Over het 5 os verhaal:

nieuws: IDC: 85 procent verkochte smartphones draait Android of iOS

1. Android met 68%
2. iOS met 17%
3. BlackBerry met 5%
4. Symbian met 4%
5. Windows met 3%
6. De rest met 2%

Uit dit rijtje is Android het enige smartphone OS welke door meerdere fabrikanten gebruikt wordt en een noemenswaardig marktaandeel heeft.

iOS wordt alleen door Apple gebruikt, BB door blackberry en Symbian is sowieso klaar als smartphone OS. Nokia heeft niet voor niets voor Windows gekozen als OS voor hun smartphones.

Edit @hieronder. Kon de laatste cijfers niet handig vinden, maar je hebt gelijk. Echter veranderd het beeld niet :).

[Reactie gewijzigd door Epsilon op 25 november 2012 15:08]

Je kijkt Q2 2012, Android heeft in Q3 2012 al 75%. Je komt met oude info.

Als het zo door gaat hebben ze midden 2013 in de 80% aandeel. Er is nog geen deuk in de groei van Android gekomen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 24 november 2012 22:03]

Het is nog altijd minder gesloten dan iOS. Voor veel mensen is de 'openheid' van een platform overigens níet interessant.
Veel mensen realiseren zich niet dat ze in hun vrijheid worden aangetast. Dat de fabrikant bepaalde features blokkeert wordt maar al te vaak verward met "technisch onmogelijk".

iOS is nog erger, maar ook WP zal het standaard niet toestaan om buiten de store om apps te installeren. Dat betekent gewoon dat er apps zijn die je niet kunt installeren, ook al bieden ze hele nuttige functies aan.
Precies. Omdat microsoft er geld aan "moet" verdienen. Dat haalt het hele idee van concurrentie weg en introduceert de monopoliepositie.

Nou jongens: wat is beter? Maemo/Meego is helemaal open, toen ik hoorde dat er bij Android en iOS geld betaald moest worden voor apps, dacht ik: ow ja...dat kan ook... :p ik hoef dat niet.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 23 november 2012 18:35]

Een monopolie zal niet lukken, maar een oligopolie van 3 is altijd nog beter dan een oligopolie van 2.

Wel vind ik het erg jammer dat Nokia hetzelfde succes niet heeft kunnen boeken op de voorheen ingezette koers. S40/Symbian/Maemo waren opzich uitstekend geschikt maar er werd teveel gedraald en gerommeld zodat het marktaandeel niet meer tegen de kosten opwoog.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 november 2012 19:11]

Stel je voor dat mensen die apps ontwikkelen daar ook van willen kunnen leven. Wat een ramp hee.
Onzin, als jij andere functionaliteiten wilt, heb je de volledige "vrijheid" om Win8 links te laten liggen.

Ik ben niet zo een held in marktwerking maar ik zou me het volgende scenario kunnen voorstellen:
- De meerderheid van de smartphones zijn op een (geheel open) platform.
- Iedere jan met de pet is zo "vrij" om alles aan zijn telefoon aan te passen en apps van het grote internet de downloaden en installeren.
- De fabrikanten/winkels krijgen een hoop meer support/garantie aanvragen omwille van slecht werkende apps/gecrashte-gebrickte toestellen.
- Smartphones worden duurder want zelfs een afgewezen aanvraag voor support/garantie kost geld.

Een hoger aanbod betekend een lagere prijs,dus dat is een goede zaak. Dat jij het OS niets vind is dat je goed recht, maar dan heb je nog alle vrijheid om ergens anders voor te gaan.

Jou Sailfish is trouwens een OS dat zo naar de fabrikanten gaat (als er al vraag naar is). Die farikanten kunnen net zo hard het OS dichtgooien als iOS of Win8. Door bv een verplichte app store in te stellen.

@Nas T; ik hoop dat je het sarcastisch bedoelt. Natuurlijk moet MS er geld aan verdienen, het is geen liefdadigheidsinstelling. Net zoals Google of Apple of ... er geld aan moet verdienen. Zelfs ik moet verdienen aan de software die ik ontwikkel. Alles gratis weggeven haalt pas het hele idee van concurrentie onderuit.

Denk er trouwens ook aan; als je er niet voor moet betalen, ben je misschien niet de klant die een product koopt, maar het product dat verkocht wordt.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 23 november 2012 20:44]

Op je pc kon je tot voor kort alles installeren wat je wilde. (sinds Win XP x64 is dat minder geworden)/ Als je het vern@$kte dan zei de leverancier "gebruik de restore DVD maar" en presto: een werkende pc. Vroegah had ik een pc met een piepklein stukje van BIOS in mask ROM. Niet stuk te krijgen en je kon *altijd* een verkeerd geflasht bios herstellen. Prima oplossing en zou voor mobiel net zo werken.

Android (en Harmattan) staat je toe om apps van buiten de store te installeren. Sommige Android-toestellen staan het gelukkig ook toe om de bootloader te unlocken. Ik heb nergens gelezen dat dat invloed heeft gehad op de supportdesks.

Je doet ook net alsof ik alles gratis wil. Quatsch. Ik vind het geen enkel probleem om te betalen voor software. Dat Microsoft, Apple en Google hun eigen winkel aanbieden heb ik ook niks op tegen. Maar de verplichting dat je je eigendom alleen kunt gebruiken als je die marktplaats gebruikt gaat me te ver.
Of en waarom jìj de openheid van een platform van belang vindt staat niet te discussie. Feit is wel dat er massaal 'extreem gesloten' iPhones worden verkocht. Android is bij 'de massa' wel in opkomst, maar dat is echt niet omdat het meer 'open' is. Dat is omdat je voor minder geld meer keus hebt in toestellen.

Ieder z'n ding, maar als je openheid van een smartphoneplatform van belang vindt, dan is Android nog steeds de beste keus. Ik denk in ieder geval niet dat de 'geslotenheid' van WP8 de massa-acceptatie van dit platform in de weg staat.
Hoezo is WP8 minder gesloten dan iOS? De SDK van iOS is véél uitgebreider.
Het is meer gesloten als iOS. Waarom? Je kan iOS jailbreaken en daarna ben je volledig vrij om alles te doen. In Windows Phone 8 kan je bijna niks daarbuiten.
Dit zal een kwestie van tijd zijn, genoeg developers / hackers die het mooi vinden om linux op hun Windows Phone te zien.

De SDK kan en zal waarschijnlijk worden uitgebreid naarmate er vraag is van ontwikkelaars en het OS ver genoeg is ontwikkeld. Overigens is Microsoft niet handig bezig geweest door hun SDK pas vrij te geven bij de release van het OS, dit zal de app markt geen goed hebben gedaan en een hoop enthousiaste early adopters flink teleur stellen.
Maar we hebben het toch over NU ?

NU is Windows Phone het meest gesloten mobiele OS wat er bestaat. Punt uit. Feiten graag.
Mensen die een "open" platform willen draaien Cyanogenmod/AOSP android, de markt voor sailfish lijkt me heel beperkt.
Waarom denk je dat? Sailfish is een OS gericht op alledaags gebruik door normale mensen. Het verschil is dat het OS/fabrikant je niet zal beletten om je eigen hardware naar eigen inzicht te gebruiken, als je dat wilt. Lijkt mij toch niet meer dan normaal.
Probleem is dat de gemiddelde consument het te moeilijk vind om apps te installeren als die er al zijn.

Als ICT-er is het leuk om dit soort dingen te schreeuwen maar even nadenken is ook wel verstandig.

Het heeft echt wel een reden dat grote bedrijven er geen gebruik van maken.
De telefoons met andere OSen verkopen gewoon niet.

(met andere OSen bedoel ik telefoon die geen WP iOS of android draaien.)
Haal WP voorlopig ook maar uit je rijtje, 2,5miljoen is nog altijd bedroevend weinig.
Als je van 2,9 miljoen verkochte aantallen in 1½ jaar van 4 modellen gaat naar 2,5 miljoen pre-orders van één model, dan noem ik dat niet bedroevend weinig. Welke fabrikanten zetten zulke cijfers neer? Samsung en Apple, that's it. Als Apple een paar miljoen pre-orders krijgt begint iedereen te klappen en 'zie je wel' te roepen, maar als Nokia vanuit het niets, met een marktaandeel van bijna niets, 2,5 miljoen pre-orders neerzet, dan is het opeens 'bedroevend weinig'. Ja hallo, zo lust ik er nog wel een paar.

En ja, ik weet dat het een gerucht is, maar het lijkt me stug dat het er in werkelijkheid veel minder zijn. Surf voor de grap eens naar een willekeurige website waar de Lumia 920 wordt gereviewed, en lees dan de reacties eens. Het is overal hetzelfde: een paar sceptici en een hele, hele grote groep dolenthousiaste potentiële kopers. Ik geloof dit gerucht wel, hoor.
Dat bedroevend weinig was denk ik voor de in totaal 2,9 miljoen verkochten Lumia's in het vorige kwartaal.
Gesloten is in heel veel omstandigheden heel prettig, dat maakt een OS ook een stuk veiliger als die goed gemaakt is.

Ik denk dat je hier maar weinig mensen zal vinden die niet denkt dat er meer spelers moeten zijn, van mij mag er ook echt nog een direct alternatief tegen Android komen die niet door een corporatie wordt gedomineerd.

Dessalnietemin is concurrentie altijd positief, ze houden elkaar scherp, innovatief of in het ergste geval ze kopieren elkaar totdat ze erbij dood vallen en dan heb je iig een toestel met veel features.
Mag dit een mooie eerste stap zijn voor de concurentie van zowel Android als iOS!
Nog niet echt. Voor Windows Phone is het een mooie stap, maar als je nagaat dat er alleen al ongeveer een miljoen Android devices per dag wordt geactiveerd, dan is dit nog steeds maar een druppel op een gloeiende plaat.

Ik hoop dat Windows Phone 8 het Android en iOS geweld wat gaat beteugelen, maar het blijft nog even afwachten.
Klopt, het woord Miljoen klinkt zo leuk. Het is in smartphone land eigenlijk niks. Maar wij krijgen geen info over al die tientallen andere OEM fabrikanten die mobieltjes produceren met Android erop. Deze worden voornamelijk niet in Westerse werelden verkocht waardoor we er niks van af weten.

Markten waar Android op dit moment keihard aan het groeien is is o.a. Zuid Amerika en geheel Azie. Als china al 1/3 van de wereld bevolking bevat... Zeer belangrijke markt waar dure mobieltjes niet echt welkom zijn bij een salaris van 300euro per maand.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 24 november 2012 22:06]

Volgens de Chinese tak van Yahoo is Nokia niet voorbereid op de vraag naar zijn Windows Phone-vlaggenschip
Erg goed nieuws voor Nokia :Y) Al moeten ze hier wel snel iets aan doen.. anders cancellen mensen hun order. Ik zou hem graag willen hebben... maar ding kost wel veel geld (en is hier nog niet eens uit }:O )

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op 23 november 2012 14:52]

De Lumia 920 moet concurreren met HTC en Samsung, die ook Windows Phone 8-toestellen op de markt hebben gebracht. HTC kwam met de 8X en 8S, terwijl Samsung de ATIV S introduceerde. Het is vooralsnog onduidelijk hoe succesvol de twee Aziatische fabrikanten zijn met hun Windows Phone 8-toestellen.
De ATIV-S is nog nergens te koop. En HTC zal wel blij zijn met de tekorten bij Nokia, veel mensen kiezen nu voor de 8x i.p.v. wachten op de 920.
Weet ik niet, toen ik in de Mediamarkt was werd bij de spocs van de 8X de lijst van de One S gegeven dus zo hard verkoopt dat ding ook werd niet (2 keer wezen kijken, 5 dagen na de eerste).
De 8X is toch ook vrijwel hetzelfde als de HTC One S?
Hopen ze want eer dat die Lumia nu eindelijk eens op de markt komt heeft iedereen alweer een iPhone 5, andere WP of een 1080p Android telefoon.
Behalve het iets zwaardere formaat, zijn er dan ook quasi geen minpunten aan de 920. En pluspunten zijn er veel, zeer sterk, superieure cameralens (gestabiliseerd), draadloos opladen, ...
Nokia komt er weer helemaal bovenop, mijn aandelen hebben de afgelopen week hun best al gedaan :)
Dat draadloos laden vind ik een overhypte feature. Je moet hem nog op de lader leggen om op te laden. Goed je prikt geen kabeltje erin dat is het enige verschil. Echt draadloos opladen is een stekker in het stopcontact steken en je telefoon binnen 5m laten opladen zonder hem ergens op te leggen.
Je kan hem ook gewoon op je inductie kookplaat leggen!
http://www.youtube.com/watch?v=FeaT8e9NxzI
Je kan hem NIET op een inductie kookplaat opladen.

Naast energie overdracht zit er een protocol verbinding tussen het apparaat en de lader. Deze standaard heet Qi. Deze protocol zegt bijvoorbeeld hoe veel energie de lader moet geven en wanneer hij moet stoppen.

Dat het oplaad logo heel even in beeld komt heeft te maken dat hij wel even iets van een inductieve vorm van energie ziet. Echter ziet de smartphone direct dat het geen Qi oplaadpunt is en breekt af.

Trouwens er zijn wel meer mobieltjes met Qi oplaad systeem. Denk aan Palm of de nieuwe Nexus 4.

Nexus 4 is de Android concurrent van de Lumia 920. Op sommige vlakken beter en op sommige vlakken slechter. Gemiddeld gezien horen ze samen in hetzelfde rijtje. Samen met de iPhone 5.

Echter heeft de iPhone geen NFC en Qi opladen en een fatsoenlijk groot scherm.


De draadloze oplaad matje van Nokia is trouwens heel lelijk en onhandig. Die van de Nexus 4 is een mooi schuin bolletje voor op je bureau waarbij je je scherm naar je toe hebt gericht. Veel mooier als een stom plat matje.... Daar is iedereen het denk ik wel over eens. Die van Nokia heeft geen functionaliteit zoals die van de LG Nexus 4.

Kijk hier het verschil:
Van Nokia:
http://c2499022.cdn.cloud...920-Wireless-Charging.jpg
Van de Nexus 4:
http://cdn04.androidautho...0/google-charging-orb.jpg

Veel mooier die Dock van de Nexus.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 24 november 2012 10:57]

Er zijn al zat klachten over het onhandige schuine dock van Google dus dat valt wel mee. Een plat matje is gewoon makkelijker om je telefoon op te poitioneren.

Dat ding van Nokia ben ik ook niet wild van maar is toch makkelijk om je telefoon goed op te leggen. Nokia heeft trouwens ook een Qi oplaaddock waarin de Lumia telefoon schuin naar je toe kan staan.

Kleine aanvulling. De Nokia Lumia 920 bevat 3 oplaad spoelen. Daardoor is het veel makkelijker om de Nokia goed op een chargepad te leggen als andere oplaadbare telefoon. De Nokia kiest zelf de oplaadspoel die het best aansluit op de lader.

[Reactie gewijzigd door hAl op 24 november 2012 18:39]

Klachten? Ik kan een mobiele telefoon beter aflezen op een schuin vlak dan een plat vlak. Je probeert het gewoon recht te praten.

Maar wees gerust. De Nokia Lumia 920 werkt ook gewoon op de Nexus 4 Dock. Immers voldoen ze beide aan de Qi Standaard protocol om te communiceren.
Alsof andere toestellen geen overhyped features hebben. Het is gewoon een leuke gimmic die in de toekomst mogelijk uitgroeit tot nieuwe standaard. Maar als je het in combinatie kijkt met de overige features, dan is het gewoon heel vernieuwend.
Ik blijf het een energieverspillende feature vinden. Het levert amper voordeel op (apparaat op plaatje leggen ipv kabeltje in apparaat steken) en het is belachelijk inefficiënt qua energie overdracht.

Oké het is maar een gsm, maar de accu's daarvan gaan ondertussen toch al richting de 3000 mAh. Ik vraag me af hoe anderen hierover denken?
Ik vind het wel gemakkelijk. Doordat ik savonds in bed nog snel mijn mails lees en iets opzoek moet ik altijd in het donker dat kabeltje vinden/insteken. Dus draadloos opladen zou wel handig zijn.

Maar het is niet noodzakelijk nee, maar veel van de nieuwe features van smartphones zijn niet noodzakelijk maar toch wel handig in enkele situaties. Net zoals Google Now en apple's passbook/siri.

Die apps zijn leuk, maar totaal niet noodzakelijk en veel mensen gebruiken ze niet eens
ja dit is wel typisch zon opmerking van het is toch niet goed. maar je moet ergens beginnen he als er nooit iemand is die de 1e is met een bepaald ding volgen er ook geen mensen en worden dingen niet doorontwikkeld etc .. het is dan wel minder zuinig maar het zit er wel op .
Voor mij is draadloos perfect. Kan je eindelijk een waterdichte telefoon hebben.
Sinds mei heeft Sony ze, maar Sony snapt niets van marketing en daarom weten mensen niet dat ze bestaan.

http://www.gsmarena.com/sony_xperia_v-4958.php

http://www.gsmarena.com/sony_xperia_acro_s-4781.php

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 23 november 2012 20:37]

Dan gebruik je toch gewoon de usb kabel ? Ieder zijn ding he! Ik vind niets handig aan de iPhone. Dat ding ken niet eens via bluetooth syncen met laptop en heeft geen massageheugen mogelijkheid voor usb. Dat vind ik als power user zeer vervelend. Ook wp7 heeft dat laatste overigens ook niet, maar 8 gelukkig wel.
Jij hebt zeker ook geen WiFi in je huis dan? Dat versplit heel wat meer stroom dan draadloos opladen.

Het grootste nadeel vind ik dat het nog steeds de verouderde inductie techniek is. De S3 zou de resonantie draadloos opladen krijgen. Dat geeft je meer bewegingsvrijheid.

Intel is bezig om dat als standaard op te nemen in Ultrabooks. Kun je je smartphone overdag naast je laptop leggen en dan blijft het ding opgeladen.
90% efficientie valt best mee toch?
Het mooie van dit soort technieken is dat je over een aantal jaren een telefoon hebt die alles draadloos kan en je dus geen connector holes hebt waar vuil en dat soort narigheden in gaat zitten. Plus dat het niet zoveel hoeft uit te maken wat voor soort kabeltjes je bij je hebt (er vanuit gaande dat fabrikanten allemaal dezelfde standaard aanhouden).
(er vanuit gaande dat fabrikanten allemaal dezelfde standaard aanhouden).
:*) :*) :*) :*) :*) :*) :*) :*) :*)

Hilarisch!
Alsof andere toestellen geen overhyped features hebben.
Daar ging het toch niet om, iemand noemt wat voordelen en hij is het er niet helemaal mee eens. Wat hebben andere telefoons er dan mee te maken?
Je vergeet dat met draadloos laden heel veel mogelijkheden te realiseren zijn in openbare gelegenheden zoals restaurants en café's e.d.

Je moet je voorstellen dat binnen niet al te veel tijd draadloos laden ingebouwd is in tafels en bars bijv. Je komt een café of koffieshop (de letterlijke betekenis) binnen en je legt je telefoon op tafel waarna die meteen begint op te laden. Op die manier kun je meer dan een dag met je accu doen, wat natuurlijk een zeer wenselijke bijkomstigheid is hiervan :)
Draadloos laden is een leuke gimmick en WP8 ziet er fantastisch uit, maar laten we eerlijk wezen: Wat jij omschrijft zal niet direct gebeuren. Een micro-usb aansluiting om je telefoon op te laden kan je ondertussen wle bijna overal terugvinden.
het eerste kleurenscherm op de gsm was in mijn ogen ook waardeloos, en waar staan we nu? de eerste bluetooth aansluiting van hetzelfde, en ga zo heel het lijstje maar af.
Niet een telefoon kan in 5 minuten opgeladen worden. En opladen zonder de telefoon weg te leggen is niet handig.
Dat draadloos laden vind ik een overhypte feature. Je moet hem nog op de lader leggen om op te laden. Goed je prikt geen kabeltje erin dat is het enige verschil. Echt draadloos opladen is een stekker in het stopcontact steken en je telefoon binnen 5m laten opladen zonder hem ergens op te leggen.
Jij noemt het overhyped, maar dit is over 5 jaar de standaard. Je telefoon op een vast punt neerleggen is sowieso handig, want middels NFC kun je meteen je telefoon automatisch in nachstand zetten.
Je vergeet nog 32GB aan geheugen waar de concurentie voor gelijke prijzen vaak slechts 16 aanbiedt. Dan is er nog een zeer goed IPS LCD scherm, Super-Sensitive display dat zelfs met handschoenen, vorken of zelfs een banaan te bedienen is.
Bijna alle smartphones/tablets zijn te bedienen met een banaan, neem bijvoorbeeld mijn motorola Razr of de ipad van mijn broer ;)
For the record: Elk capacitief scherm is met een organisch hulpmiddel (zoals een banaan, appelsien, kers, druif, tomaat, blad sla, whatever te bedienen ;).
organisch hulpmiddel
:X :D
Maar er zit geen SD kaart (micro, dat wel ;) lezer in zoals bij de S3 en Ativ S.
Het zware formaat/gewicht begrijp ik helemaal niet, ik zag in Frankrijk een aziatisch "klein" meisje met kleine handen ze had het toestel al 3 dagen ik vroeg wat ze er van vond, antwoord van haar was dat ze de Amerikaanse reviewers niet begreep na het vasthouden van het toestel had ze geen problemen met het gewicht of formaat integendeel het toestel gaf haar een kwaliteitsgevoel. Dit was ook mijn ervaring als man van 1.88m, ik begin echt te denken dat (Amerikaanse) reviewers wimps/sissy's zijn 8)7

[Reactie gewijzigd door mafiatounes op 23 november 2012 16:43]

Nogal een non-argument, gebaseerd op 1 mening. Ik zie ook genoeg kleine mensen met een Galaxy S3, maar ook genoeg mensen van 2m met een iPhone. De een vindt het geen probleem om altijd 2 handen nodig te hebben en om een ander zak te gebruiken voor het opbergen, de ander heeft liever een hand vrij.

Wie weet zijn mensen juist blij met het gewicht itt reviewers. Lijkt me nogal een contrast tegenover die flimsy Samsung telefoons. Dat kan best klanten trekken.
Ik ben 1,65 meter en 20 jaar, ik zelf hou niet van telefoons groter dan de Nokia Lumia 800/iPhone.
Hieruit blijkt dat Windows Phone 8 goed geaccepteerd wordt. En natuurlijk is de Lumia 920 een degelijke telefoon.

Dit alles ondanks de reviews van zowel Windows Phone 8 en de Lumia 920 die bij beide ongeveer uitkomen op 'Goed op weg maar nog geen topper'...
Dit alles ondanks de reviews van zowel Windows Phone 8 en de Lumia 920 die bij beide ongeveer uitkomen op 'Goed op weg maar nog geen topper'...
Medetweaker die daar wel wat positiever tegenover staat: productreview: Nokia Lumia 920 Rood review door zonoskar
Enige reden waarom het geen topper werd genoemd was overigens bijna altijd iets wat helemaal los staat van het toestel zelf: te weinig apps.
Niet omdat het apparaat zelf minder was dan de 'top'.
Ik weet nog niet zeker of WP8 goed word ontvangen. Laten we daar maar voor wachten tot exacte verkoopcijfers want dit is ook maar een gerucht,
Wat geen gerucht is is dat de telefoon extreem moeilijk te verkrijgen is omdat deze op veel plaatsen al uitverkocht is. Er is dus duidelijk meer vraag dan verwacht.
Dezelfde truc als bij Apple? Minder leveren dan de verwachte vraag om een hype te creëren? Microsoft kopieert Apple wel heel nauwkeurig. ;)
Als er bij Apple tekorten zijn dan zijn er meestal wel de volgende dag weer ' nieuwe' vooraden zodat de verkopen niet stokken, Bij de Nokia Lumia 920 is er gewoon een stuctureel te kort met bij veel winkel wachttijden van meerdere weken.
De vraag is gigantisch onderschat door Nokia.
Dat kost ze mogelijk honderden miljoenen.
Ik herinner me zelf ook dat de eerste iPhone destijds lange tijd heel moeilijk te krijgen was, dus waar jij je nieuwe voorraden de volgende dag vandaan haalt mis ik.

Het grappige is dat destijds exact dezelfde argumenten door Apple fans werden aangevoerd. Het zou Apple toen ook enorm veel geld kosten door de voorraden kunstmatig laag te houden. Maar iedereen die toen geloofde dat er echt te weinig waren werd naïef genoemd.

Nu herhaalt zich de geschiedenis met Microsoft, maar nu ontmoet het vrij weinig scepsis van dezelfde mensen die toen nogal kritisch waren. Ik vind dat gewoon grappig.

Ik denk overigens dat Nokia, net als Apple destijds, de vraag onderschatte of dat er gewoon echt niet genoeg productiecapaciteit is. Want een hype is tot daar aan toe, maar er een flinke omzet voor laten liggen lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Het blijft me opvallen hoe nauwgezet Microsoft de geschiedenis van Apple volgt. Lyrische fans, tekorten, een hoop gespeculeer in de pers... Laten we maar aannemen dat het toeval is, want als dit in scene is gezet dan wordt het wel een heel grote samenzwering.
Waar baseer jij die wijsheid op? Ik heb 6 weken moeten wachten op de iphone 5, collega's en vrienden minimaal 2 of 3 weken moeten wachten. De iphone was voor mn dochter (witte iphone) en was de eerste witte die ze binnen kregen en de enigste.
Verder moet je het topic levertijden iphone 5 maar eens doorlezen. Is niet anders dan de Lumia 920. Tevens is de iphone 5 al gereleased in Nederland en de Lumia 920 nog niet. Even afwachten dus.
Dit zou wel leuk zijn, eindelijk een toestel dat de 3e speler terug op de markt zet. Niet dat ik fan ben van Microsoft's OS, maar wat concurrentie is toch wel erg prettig, dan gaat de rest tenminste niet op z'n gat zitten.
Mijn collega heeft hem al, Wat een tof toestel man! Echt supermooi scherm enzo!
Veel dubbele pre-orders denk ik. Heb hem zelf ook bij 3 winkels in Duitsland besteld. Leverdatum is in alle winkels al 3 keer bijgesteld. Hoop dat nokia de productie wat opschroeft.
Zit je dadelijk met 3 toestellen :) Ik heb hem zelf ook al, heb er zelfs al een userreview over geschreven. Conclusie: top toestel waarbij het gewicht niet eens zo'n issue is als de rest van internet je wil laten geloven. Dat was toch wel een beetje het grootste struikelpunt bij vele online reviews.
Het gaat volgens mij om orders direct aan Nokia vanuit providers of andere leveranciers. Uiteraard kunnen die ook bestellen op basis van (pre-)orders die zij weer krijgen, maar lijkt me niet het geval.

Nu zou je kunnen zeggen dat de 920 slechts goed verkoopt aan de tussenhandel, maar gezien elke tussenhandelaar 'nee' moet verkopen en zonder voorraad zit lijkt het dat die 2,5 miljoen toestellen ook wel echt verkocht gaan worden in een maand.
Je had ook een Nokia 3300 kunnen nemen en op het moment dat WP8 uitkwam proberen een toestel te bemachtigen. Ik heb dat ook gedaan, ik heb van marktplaats even een HTC Desire gehaald om het gat te overbruggen. Ik had dan wel een Omnia W en geen Lumia 900, maar het dezelfde situatie. Ik heb nu een L920 en ben er heel blij mee.
Ik herken het probleem wel. In mijn lumia 800 zit zo'n mini simkaart. Eigenlijk moet die 800 voor reparatie (bluetooth is instabiel in de auto) maar kan dus niet in de tussentijd mijn oude telefoon gebruiken.
Dat zijn de berichten. Op zich logisch dat de vorige niet meer verkochten. Als je weet dat je binnen de kortste keren achter gaat lopen en ook geen (volledige) upgrade meer gaat krijgen dan heeft weinig zijn om op dat moment op een ander ecosysteem over te stappen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013