Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 161 reacties, 45.213 views •
Submitter: hAl

Volgens geruchten heeft Nokia in totaal 2,5 miljoen bestellingen van zijn nieuwe Windows Phone-vlaggenschip Lumia 920 ontvangen. Mochten de geruchten kloppen, dan lijkt de Lumia-telefoon aanzienlijk populairder dan zijn voorgangers.

Inmiddels is de Lumia 920 in vele winkels in verscheidene landen uitverkocht, waarbij onduidelijk is wanneer het toestel weer in voorraad komt. Volgens de Chinese tak van Yahoo is Nokia niet voorbereid op de vraag naar zijn Windows Phone-vlaggenschip. Het totale aantal bestellingen zou zijn opgelopen naar een aantal van ongeveer 2,5 miljoen. In het vorige kwartaal verkocht Nokia slechts 2,9 miljoen stuks van zijn hele Lumia-aanbod, waardoor de vraag naar de nieuwe Lumia 920 waarschijnlijk de verwachtingen heeft overtroffen. Officiële cijfers over de verkoop ontbreken echter nog en ook is niet duidelijk hoeveel Nokia er geproduceerd heeft, zodat het feit dat het toestel veelal uitverkocht is weinig zegt.

De Lumia 920 is de eerste smartphone van Nokia die draait op het Windows Phone 8-besturingssysteem. Het toestel werd al enige tijd geleden aangekondigd, maar kwam pas deze maand op de markt. De Lumia 920 moet concurreren met HTC en Samsung, die ook Windows Phone 8-toestellen op de markt hebben gebracht. HTC kwam met de 8X en 8S, terwijl Samsung de ATIV S introduceerde. Het is vooralsnog onduidelijk hoe succesvol de twee Aziatische fabrikanten zijn met hun Windows Phone 8-toestellen.

Reacties (161)

Reactiefilter:-11610139+179+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
In Amerika krijg je de Lumia voor $50 dollar bij een contract, omdat vandaag de Kerstverkoop is begonnen:
http://finance.yahoo.com/news/buy-nokias-lumia-920-50-135039951.html

As part of its Black Friday special, AT&T is selling Nokia's Lumia 920 for $49.99 with a two-year contract. The phone normally costs $99.99.
The sale ends Sunday, but it's only available at AT&T retail stores. Unfortunately, AT&T has been having trouble keeping the Lumia 920 in stock. Good luck!
En er zitten nog ettelijke duizenden, al dan niet honderdduizenden te wachten tot de smartphone ook uitkomt in hun, waaronder ik :)

Dit getal kan best nog oplopen. als kwalitatieve applicaties nu nog volgen zijn we helemaal vertrokken.
Goedzo, zeker verdient, voor Nokia en Microsoft.
Nou zo doorgaan en weer net zo groot worden als een paar jaar geleden graag!
Yep, ook ik kan niet wachten om dit toestel te nemen bij mijn nieuwe abbo vanaf half december. Ben benieuwd dinsdag!. Zal dan afscheid gaan nemen van mijn iphone 4s :P
hopelijk dat in de toekomst de lumia lijn gewoon lekker doorloopt! Ik weet in elk geval dat ik een 920 ga halen...
Hoe komt dit getal precies tot stand? Nokia was ook flink actief met bedrijven zoals KPN de Lumia 920 aanbieden. Als al die deals meetellen zegt dit getal niet zoveel denk ik, als je de dubbele preorders ook nog meeneemt.
Dat zijn de berichten. Op zich logisch dat de vorige niet meer verkochten. Als je weet dat je binnen de kortste keren achter gaat lopen en ook geen (volledige) upgrade meer gaat krijgen dan heeft weinig zijn om op dat moment op een ander ecosysteem over te stappen.
Mijn collega heeft hem al, Wat een tof toestel man! Echt supermooi scherm enzo!
Dit zou wel leuk zijn, eindelijk een toestel dat de 3e speler terug op de markt zet. Niet dat ik fan ben van Microsoft's OS, maar wat concurrentie is toch wel erg prettig, dan gaat de rest tenminste niet op z'n gat zitten.
Wouw! Mag dit een mooie eerste stap zijn voor de concurentie van zowel Android als iOS! De mijne zal niet besteld worden omdat ik nu een student ben en er niet heel veel geld voor over heb..:(
Gesloten is in heel veel omstandigheden heel prettig, dat maakt een OS ook een stuk veiliger als die goed gemaakt is.

Ik denk dat je hier maar weinig mensen zal vinden die niet denkt dat er meer spelers moeten zijn, van mij mag er ook echt nog een direct alternatief tegen Android komen die niet door een corporatie wordt gedomineerd.

Dessalnietemin is concurrentie altijd positief, ze houden elkaar scherp, innovatief of in het ergste geval ze kopieren elkaar totdat ze erbij dood vallen en dan heb je iig een toestel met veel features.
Mensen die een "open" platform willen draaien Cyanogenmod/AOSP android, de markt voor sailfish lijkt me heel beperkt.
Waarom denk je dat? Sailfish is een OS gericht op alledaags gebruik door normale mensen. Het verschil is dat het OS/fabrikant je niet zal beletten om je eigen hardware naar eigen inzicht te gebruiken, als je dat wilt. Lijkt mij toch niet meer dan normaal.
Probleem is dat de gemiddelde consument het te moeilijk vind om apps te installeren als die er al zijn.

Als ICT-er is het leuk om dit soort dingen te schreeuwen maar even nadenken is ook wel verstandig.

Het heeft echt wel een reden dat grote bedrijven er geen gebruik van maken.
De telefoons met andere OSen verkopen gewoon niet.

(met andere OSen bedoel ik telefoon die geen WP iOS of android draaien.)
Haal WP voorlopig ook maar uit je rijtje, 2,5miljoen is nog altijd bedroevend weinig.
Als je van 2,9 miljoen verkochte aantallen in 1½ jaar van 4 modellen gaat naar 2,5 miljoen pre-orders van één model, dan noem ik dat niet bedroevend weinig. Welke fabrikanten zetten zulke cijfers neer? Samsung en Apple, that's it. Als Apple een paar miljoen pre-orders krijgt begint iedereen te klappen en 'zie je wel' te roepen, maar als Nokia vanuit het niets, met een marktaandeel van bijna niets, 2,5 miljoen pre-orders neerzet, dan is het opeens 'bedroevend weinig'. Ja hallo, zo lust ik er nog wel een paar.

En ja, ik weet dat het een gerucht is, maar het lijkt me stug dat het er in werkelijkheid veel minder zijn. Surf voor de grap eens naar een willekeurige website waar de Lumia 920 wordt gereviewed, en lees dan de reacties eens. Het is overal hetzelfde: een paar sceptici en een hele, hele grote groep dolenthousiaste potentiële kopers. Ik geloof dit gerucht wel, hoor.
Dat bedroevend weinig was denk ik voor de in totaal 2,9 miljoen verkochten Lumia's in het vorige kwartaal.
Het is nog altijd minder gesloten dan iOS. Voor veel mensen is de 'openheid' van een platform overigens níet interessant.
Hoezo is WP8 minder gesloten dan iOS? De SDK van iOS is véél uitgebreider.
Het is meer gesloten als iOS. Waarom? Je kan iOS jailbreaken en daarna ben je volledig vrij om alles te doen. In Windows Phone 8 kan je bijna niks daarbuiten.
Dit zal een kwestie van tijd zijn, genoeg developers / hackers die het mooi vinden om linux op hun Windows Phone te zien.

De SDK kan en zal waarschijnlijk worden uitgebreid naarmate er vraag is van ontwikkelaars en het OS ver genoeg is ontwikkeld. Overigens is Microsoft niet handig bezig geweest door hun SDK pas vrij te geven bij de release van het OS, dit zal de app markt geen goed hebben gedaan en een hoop enthousiaste early adopters flink teleur stellen.
Maar we hebben het toch over NU ?

NU is Windows Phone het meest gesloten mobiele OS wat er bestaat. Punt uit. Feiten graag.
Veel mensen realiseren zich niet dat ze in hun vrijheid worden aangetast. Dat de fabrikant bepaalde features blokkeert wordt maar al te vaak verward met "technisch onmogelijk".

iOS is nog erger, maar ook WP zal het standaard niet toestaan om buiten de store om apps te installeren. Dat betekent gewoon dat er apps zijn die je niet kunt installeren, ook al bieden ze hele nuttige functies aan.
Precies. Omdat microsoft er geld aan "moet" verdienen. Dat haalt het hele idee van concurrentie weg en introduceert de monopoliepositie.

Nou jongens: wat is beter? Maemo/Meego is helemaal open, toen ik hoorde dat er bij Android en iOS geld betaald moest worden voor apps, dacht ik: ow ja...dat kan ook... :p ik hoef dat niet.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 23 november 2012 18:35]

Stel je voor dat mensen die apps ontwikkelen daar ook van willen kunnen leven. Wat een ramp hee.
Een monopolie zal niet lukken, maar een oligopolie van 3 is altijd nog beter dan een oligopolie van 2.

Wel vind ik het erg jammer dat Nokia hetzelfde succes niet heeft kunnen boeken op de voorheen ingezette koers. S40/Symbian/Maemo waren opzich uitstekend geschikt maar er werd teveel gedraald en gerommeld zodat het marktaandeel niet meer tegen de kosten opwoog.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 november 2012 19:11]

Onzin, als jij andere functionaliteiten wilt, heb je de volledige "vrijheid" om Win8 links te laten liggen.

Ik ben niet zo een held in marktwerking maar ik zou me het volgende scenario kunnen voorstellen:
- De meerderheid van de smartphones zijn op een (geheel open) platform.
- Iedere jan met de pet is zo "vrij" om alles aan zijn telefoon aan te passen en apps van het grote internet de downloaden en installeren.
- De fabrikanten/winkels krijgen een hoop meer support/garantie aanvragen omwille van slecht werkende apps/gecrashte-gebrickte toestellen.
- Smartphones worden duurder want zelfs een afgewezen aanvraag voor support/garantie kost geld.

Een hoger aanbod betekend een lagere prijs,dus dat is een goede zaak. Dat jij het OS niets vind is dat je goed recht, maar dan heb je nog alle vrijheid om ergens anders voor te gaan.

Jou Sailfish is trouwens een OS dat zo naar de fabrikanten gaat (als er al vraag naar is). Die farikanten kunnen net zo hard het OS dichtgooien als iOS of Win8. Door bv een verplichte app store in te stellen.

@Nas T; ik hoop dat je het sarcastisch bedoelt. Natuurlijk moet MS er geld aan verdienen, het is geen liefdadigheidsinstelling. Net zoals Google of Apple of ... er geld aan moet verdienen. Zelfs ik moet verdienen aan de software die ik ontwikkel. Alles gratis weggeven haalt pas het hele idee van concurrentie onderuit.

Denk er trouwens ook aan; als je er niet voor moet betalen, ben je misschien niet de klant die een product koopt, maar het product dat verkocht wordt.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 23 november 2012 20:44]

Op je pc kon je tot voor kort alles installeren wat je wilde. (sinds Win XP x64 is dat minder geworden)/ Als je het vern@$kte dan zei de leverancier "gebruik de restore DVD maar" en presto: een werkende pc. Vroegah had ik een pc met een piepklein stukje van BIOS in mask ROM. Niet stuk te krijgen en je kon *altijd* een verkeerd geflasht bios herstellen. Prima oplossing en zou voor mobiel net zo werken.

Android (en Harmattan) staat je toe om apps van buiten de store te installeren. Sommige Android-toestellen staan het gelukkig ook toe om de bootloader te unlocken. Ik heb nergens gelezen dat dat invloed heeft gehad op de supportdesks.

Je doet ook net alsof ik alles gratis wil. Quatsch. Ik vind het geen enkel probleem om te betalen voor software. Dat Microsoft, Apple en Google hun eigen winkel aanbieden heb ik ook niks op tegen. Maar de verplichting dat je je eigendom alleen kunt gebruiken als je die marktplaats gebruikt gaat me te ver.
Of en waarom jìj de openheid van een platform van belang vindt staat niet te discussie. Feit is wel dat er massaal 'extreem gesloten' iPhones worden verkocht. Android is bij 'de massa' wel in opkomst, maar dat is echt niet omdat het meer 'open' is. Dat is omdat je voor minder geld meer keus hebt in toestellen.

Ieder z'n ding, maar als je openheid van een smartphoneplatform van belang vindt, dan is Android nog steeds de beste keus. Ik denk in ieder geval niet dat de 'geslotenheid' van WP8 de massa-acceptatie van dit platform in de weg staat.
Mag dit een mooie eerste stap zijn voor de concurentie van zowel Android als iOS!
Nog niet echt. Voor Windows Phone is het een mooie stap, maar als je nagaat dat er alleen al ongeveer een miljoen Android devices per dag wordt geactiveerd, dan is dit nog steeds maar een druppel op een gloeiende plaat.

Ik hoop dat Windows Phone 8 het Android en iOS geweld wat gaat beteugelen, maar het blijft nog even afwachten.
Klopt, het woord Miljoen klinkt zo leuk. Het is in smartphone land eigenlijk niks. Maar wij krijgen geen info over al die tientallen andere OEM fabrikanten die mobieltjes produceren met Android erop. Deze worden voornamelijk niet in Westerse werelden verkocht waardoor we er niks van af weten.

Markten waar Android op dit moment keihard aan het groeien is is o.a. Zuid Amerika en geheel Azie. Als china al 1/3 van de wereld bevolking bevat... Zeer belangrijke markt waar dure mobieltjes niet echt welkom zijn bij een salaris van 300euro per maand.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 24 november 2012 22:06]

Het is idd ghoed voor de markt, android heeft een te groot ongezond marktaandeel, apple heeft ook een solidie positie en voor de consument is het dan goed als er een 3de os komt.
Naast dat OS dat Microsoft best wel soepel in elkaar heeft weten te flansen, heeft Nokia op hardwarematig gebied ook gewoon uitstekend werk geleverd. Na een redelijke slechte periode hoop ik dan ook dat Nokia er weer bovenop weet te krabbelen. Ik vind iig dat de Lumia 920 de méést innovatieve telefoon van 2012 genoemd mag worden. :9~ Desondanks vind ik wel dat de prijs ietwat mag zakken (introductieprijs zou rond de ¤600,- liggen), om bv. te concuren met de SGS3 en de HTC One X.
De nieuwe 920 is qua hardware idd het beste van dit moment denk ik, het scherm met de speciale handschoen touch mogelijkheid en de camera vooral.
LAten we niet overdrijven. Er zit maar een dual core S4 in en geen Quad S4 zoals in sommige nieuwe telefoons waaronder de Google Nexus 4
De techniek met de handschoen is hetzelfde techniek als ze gebruiken bij de Note 2 met de "zwevende pen".

Het zou bij Samsung gewoon een software update kunnen zijn en dan kan de Note het ook...
Dat klopt niet.

De zwevende pen werkt met een magnetisch veld en het pennetje zelf. Hetzelfde lukt dus net met je vinger.

Een gelijkaardige technologie zit wel in de Sony xperia sola. De bedoeling daar was met een floating vinger te kunnen werken, maar er zou ondertussen een update komen die ook de truuk met de handschoen kan.
Waarom is het toch goed dat er een 3e os "komt". Afgezien nog even van het feit dat er al minimaal 5 OSsen zijn.

Het is alleen maar lastig dat bedrijven die een mobiele app willen maken dat voor al die platformen moeten gaan doen.

Als het bij PC's ook zo versplinterd was dan was de vooruitgang daarvan nooit zo snel gegaan.
Concurrentie dwingt fabrikanten om te innoveren :).

Over het 5 os verhaal:

nieuws: IDC: 85 procent verkochte smartphones draait Android of iOS

1. Android met 68%
2. iOS met 17%
3. BlackBerry met 5%
4. Symbian met 4%
5. Windows met 3%
6. De rest met 2%

Uit dit rijtje is Android het enige smartphone OS welke door meerdere fabrikanten gebruikt wordt en een noemenswaardig marktaandeel heeft.

iOS wordt alleen door Apple gebruikt, BB door blackberry en Symbian is sowieso klaar als smartphone OS. Nokia heeft niet voor niets voor Windows gekozen als OS voor hun smartphones.

Edit @hieronder. Kon de laatste cijfers niet handig vinden, maar je hebt gelijk. Echter veranderd het beeld niet :).

[Reactie gewijzigd door Epsilon op 25 november 2012 15:08]

Je kijkt Q2 2012, Android heeft in Q3 2012 al 75%. Je komt met oude info.

Als het zo door gaat hebben ze midden 2013 in de 80% aandeel. Er is nog geen deuk in de groei van Android gekomen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 24 november 2012 22:03]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True