Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 47, views: 12.692 •

Nikon heeft in Japan twee patenten ingediend voor een nieuwe 58mm f/1,2-lens. Het nieuwe objectief is waarschijnlijk de opvolger van de Ai/Ai-s Noct Nikkor 58mm f/1.2-lens, die speciaal ontworpen was voor nachtfotografie met puntlichtbronnen en met het diafragma volledig open.

Sagittal Coma Flare voorbeeld 250pxDe meeste lichtsterke objectieven leveren bij het grootste diafragma meestal niet de beste beeldkwaliteit. Vooral puntlichtbronnen bij nachtfotografie zien er dan aan de randen van foto's uit als kleine vogels met uitgespreide vleugels. Dit effect wordt ook wel sagittal coma flare genoemd. Door een kleiner diafragma te gebruiken verdwijnt dit ongewenste effect.

Speciaal ontworpen om 's avonds met het grootste diafragma te schieten introduceerde Nikon in 1977 de Ai Noct Nikkor 58mm f/1.2-lens. Deze was voorzien van een uiterst precies geslepen en gepolijste asferische, voorste lenselement. De lens werd in 1982 opgevolgd door een Ai-s-variant die voorzien was van negen in plaats van zeven diafragmalamellen. In 1997 werd de productie van deze speciale lens stopgezet en tweedehands brengt de lens enkele duizenden dollars op.

Nikon lijkt met de twee recent in Japan gepubliceerde patentaanvragen het Noct Nikkor-merk in ere te willen herstellen. Uit de gebrekkige Google Translate-vertaling van de Egami-camerapatentblog is af te leiden dat zowel het voorste als het achterste lenselement voorzien zou zijn van een asferisch oppervlak. De nieuwe lens zou een lengte hebben van 10,8cm. Dat zou bijna een verdubbeling zijn ten opzichte van de twee oudere Noct Nikkor 58mm f/1.2-lenzen.

Noct Nikkor 58mm f/1.2 patentaanvraag

Reacties (47)

Daar zit ik nu op te wachten! Nachtfoto's van perfecte kwaliteit. Al iemand een idee van een gemikte rls date, of prijs? Zal wel rond de 1600 euro hangen vermoed ik?
Statief zal iig goedkoper zijn :+

Vraag me af wat het nut is aangezien je ook een 35 f1.4 en 50f1.4 hebt en met de hoge iso's van de nieuwe Nikon range zijn nachtfoto's al lang geen probleem met deze lenzen.
Daarmee zet je mensen nog niet stil. :+
Dat zal de 1.2 ook niet voor je doen.
Als het met 1.4 iso 6400 of 128000 niet lukt dan weet ik het ook niet meer
Zoals al gezegd, deze lens heeft helemaal geen last van coma flares. Extreem voorbeeld van coma flares in een foto; http://vhaudio.com/landscapephotos/_MG_4939.jpg

Bron: http://www.fredmiranda.co...5/1&year=2010#8461243

Voor astro-fotografie is het kennelijk nogal een issue :P

edit; wel geinig dat hier beweerd wordt dat de noct nogal overrated was, en op dit moment de 24LII van Canon zo'n beetje de beste lens is voor astro. Kennelijk wil Nikon die titel terug? :P

[Reactie gewijzigd door Henk op 23 november 2012 13:34]

Het staat nog niet eens vast of er een releasedate is. Er worden veel lenspatenten vastgelegd, maar niet al die patenten zien het daglicht in de vorm van een verkoopbare lens. Lijkt me wel interessant als dit patent een lens oplevert. :)
Gelukkig is er dan nog de Leica 50mm f/0.95 a $11.000
Dan heb je niet al te veel praktijk ervaring in moeilijke situaties als je deze statement maakt.

Voorbeeld: Ik had vorig jaar November een betaalde opdracht om 3 bandjes tijdens de pub rock revival in de Ruby room te fotograferen. Flits mocht niet gebruikt worden.
Nu was het stomme dat het publiek letterlijk 10x beter belicht was dan de band zelf .. hmm , beetje raar. Maar waar. Goed , dat resulteerde in dat als ik voor het huid spot-meterde ik neerkwam op 1/10e op ISO 6400 (D700) .. op F/1.2 (50/1.2)
D700 is een prima ding, maar hoger als ISO 6400 ga ik absoluut niet als ik iets op moet opleveren.

Mijn 70-200/2.8 met VR was anders ff nutteloos want je kan uitrekenen wat m'n shutterspeed zou zijn op F/2.8 dan.

Uiteindelijk is het allemaal wel gelukt. Maar dit zegt wel dat dit soort lenzen met F/1.2 wel degelijk nut hebben.
Als dat met f1.4 niet lukt, dan met f1.2 ook niet. Het is maar een halve stop sneller.
Ik zei ook nieuwe Nikon range. Zo een D4 of D800 kan natuurlijk nog een stapje hoger.

Daarnaast is het verschil tussen 1.2 en 1.4 maar 1/3 stop als ik het goed heb. Dus dan ga je van 1/10 naar 1/8 of 1/6 (even uit mijn hoofd).

Dus ja zo heel veel schiet je er niet mee op.
Tja of je vraagt aan de organisatie om er wat aan te doen ... zeker als het een betaalde opdracht is mag je wel iets brutaler zijn.

Daar naast zit je nog met de hele beperkte scherpte-diepte van een f/1.2 objectief en dat is bij lang niet alle bandjes een oplossing :)
Maar even iets anders. Geen flits? maar het publiek zeker wel met hun p&s?
Raar is dat Nikon wel een 36MP body uitbrengt dat in kwaliteit niet onderdoet voor een Leica S2 van 20.000¤, maar geen enkele waardige 50mm lens.
De duurste Nikon 50mm is momenteel 350 euro ! plastic en langzame autofocus- zelfs langzamer dan zijn 20 jaar oude voorganger..!

Het wordt dus tijd voor een echt goede lens. 50mm standaardlens is één van de belangrijkste lenzen.

Gelukig komen er wel alternatieven:
Zeiss komt met een state of the art 58mm 1,4 lens in 2014 ( manual focus en ca 3000¤)
en Sigma is aan een tweede leven bezig met erg goede lenzen ( en camera's met foveon chips)
De eerste 35mm lens in dit rijtje is net uitgekomen en oogst nu al bewondering.

[Reactie gewijzigd door donut op 23 november 2012 15:44]

Zelfs met een D800 (2 weken getest, besloten het niet te kopen) zou ik niet hoger als ISO6400 gaan.


@ Ventieldopje : Ik was inderdaad wel zo brutaal geweest want dat was gewoon bijna debiel dat ik met dezelfde settings het publiek op 1/80e kon fotograferen :) Echter deze hele kleine woonkamer venue had helaas geen spots die op het band zelf gericht kon worden. Alleen spots in het achtergrond die richting publiek gericht staan (backlight) voor de sfeer. Dus dat schoot niet op. Ze doen bij de Ruby room voornamelijk aan zaken als open mic nights enzo maar once in a while hebben ze grote bands en dan heb je dit soort issues als er een fotograaf te pas moet komen.

Daarnaast; Scherpte/diepte is zoals je weet ook afstands afhankelijk.
Op 3 meter is het niet zo'n probleem, ook al staat een persoon niet loodrecht voor je lens. Achtergrond op zo'n te kleine podium was te verwaarlozen.

Dus all in all, it worked out.
Maar diezelfde shots had ik echt op 1/8 of 1/6 niet kunnen maken, dus halve stop of niet. het is alsnog iets. (heb ooit 1x foto op 1/8 goed geschoten tijdens een concert maar dat heb ik nooit een 2e keer gedaan)
.
Statief zal iig goedkoper zijn :+

Vraag me af wat het nut is aangezien je ook een 35 f1.4 en 50f1.4 hebt en met de hoge iso's van de nieuwe Nikon range zijn nachtfoto's al lang geen probleem met deze lenzen.
Een statief maakt van 'vogeltjes" geen rondjes.

Nachfoto's zijn geen probleem, maar nachtfoto's waarbij lichtpunten als punten weergegeven worden wel.

Dit is niet alleen bij het fotograferen van sterren een probleem, maar ook landschapsfotografen zitten te springen om een nieuwe variant van de ze lens.
Als de lens vergelijkbaar is met de classic Noct-Nikkor 58mm F/1.2 ga dan maar uit van een prijs dicht tegen de 3000 euro.

Ook mogelijk is dat deze voor een crop sensor is en niet fullframe. Er staat namelijk dat de beeldhoogte 21.6mm is, en een fullframe sensor is al 36 x 24mm. Als het de diameter is gaat DX niet eens passen met 23.7 x 15.60mm. De breedte haalt het dan niet.

Op DX zou het tussen 85-90mm equivalent worden, wat niet gek zou zijn als portretlensje.
  • Patent release date: October 22, 2012
  • Patent filing date: April 4, 2011
  • Focal length: 58.0220mm
  • Aperture: 1.210
  • Half angle of view: 20.81°
  • Image height: 21.6mm
  • Lens length: 108.8935mm
  • Back focus: 38.0120mm

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 23 november 2012 16:13]

Het lijkt mij dat het nut van zulke lichtsterke objektieven heel beperkt is vanwege de zeer geringe scherptediepte bij volledig open diafragma. Je kan dan nog wel de band fotograferen met een redelijke sluitertijd en dus onbewogen piepels maar ik denk niet dat ik enthousiast over de resultaten ga worden.
Ja want bij video zet je gewoon ff je shutter lager he!
De oude (erg dure) Nikon Noct 58 1.2 heb ik wel eens mee gewerkt en ik heb hem zeker niet voor nachtfotografie gebruikt, maar vanwege zijn prachtige contrast.
Op mijn website staan 2 nagenoeg onbewerkte foto's gemaakt door deze lens.

http://martijnscholtens.n...n/bModelfotografie/a1.jpg
http://martijnscholtens.n...n/bModelfotografie/a2.jpg
(sorry, site is in flash, kan niet zo makkelijk even alleen jpg's linken)

Het nieuwe ontwerp vind ik daardoor erg interessant, hopelijk kan die het contrast van de oude lens evenaren :). Ik schiet met canon, maar dat zou mij niet weerhouden deze nieuwe Noct lens te kopen mocht hij uitkomen. De oude is 2e hands nagenoeg niet te vinden en als je hem vind eerder duurder dan 3000 euro dan goedkoper. En dan heb je geen bon en kan je hem zakelijk niet afschrijven. Voor mij is een nieuwe dus veel interessanter.
2e hands kost die lens uit de jaren 70 nog enkele duizenden euro's. ben idd benieuwd wat een nieuwe gaat kosten..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013