Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 18, views: 12.803 •

Tore Blystad, de man die bij het Deense IO Interactive de leiding had over de ontwikkeling van Hitman: Absolution, bevestigt dat de volgende game in de serie gemaakt wordt door Square Enix Montreal. Het is de eerste Hitman-game die niet door IO gemaakt wordt.

"Je kunt zeggen dat Hitman voor het eerst uit huis gaat", stelt Tore Blystad in een interview met het Official PlayStation Magazine. Hij bedoelt daarmee dat de volgende game in de serie rond de kale huurmoordenaar Agent 47 niet gemaakt wordt door IO Interactive, de Deense studio waar hij de scepter zwaait over het ontwikkelteam dat alle tot nu toe verschenen delen van de serie maakte. IO zelf heeft net Hitman: Absolution afgeleverd, dat sinds 20 november te koop is. De opvolger wordt gemaakt door Square Enix Montreal, een nieuwe studio die de Japanse uitgever een jaar geleden heeft opgericht. De uitgever, ook eigenaar van IO Interactive, liet toen al los dat de studio 'iets' met Hitman zou gaan doen. Het was toen echter niet duidelijk of de Canadese tak zou bijspringen bij het afronden van Hitman: Absolution of een geheel nieuwe game mocht maken.

Volgens Blystad krijgt de Canadese studio de ruimte om een eigen draai te geven aan de serie. Hij ziet daarin overeenkomsten met filmseries als Alien en Batman, waar elk deel geregiseerd wordt door een andere regisseur. Ondanks die vrije hand is er regelmatig overleg tussen de Deense en Canadese studio. Het project is echter in goede handen in Canada, denkt Blystad, ook omdat een aantal leden van het Deense team de overstap gemaakt heeft naar Canada.

Reacties (18)

Wel slim dat ze net als de CoD series samen gaan werken (IW/Treyarch).
Dan zie natuurlijk ook het verschil wie wat beter games kan maken.

Elkaar uithelpen dat is waar het ook om gaat ;)
Square-Enix Montreal is een goeie studio, die ook van Deus Ex: Human Revolution een kunstwerkje hebben gemaakt. Heb er wel vertrouwen in dat dit goedkomt.
De enige reden dat IW en Treyarch samen gaan werken is om nog efficienter content toe te voegen aan CoD games. Als ze toch ieder jaar om en om een CoD releasen, en net zo goed samen kunnen werken om twee werkkrachten tegelijk aan een spel te laten werken, waarom dan nog twee aparte studio's hanteren. Als je kritisch kijkt lijkt BO2 enorm veel op MW3. Het verschil is zo ver te zoeken dat het voor Activision niet meer uit maakt wie de games maakt.

OT: Een verandering van studio kan betekenen dat de hitman games net even iets anders uit gaan komen. Hitman is altijd authentiek gebleven aan de speelstijl. Ik denk daarom dat het niet zo'n slim idee is om naar een andere studio te gaan. Ze kunnen de hele franchise derailen door het spel TE anders te maken. Dit is vaker gebeurd met grote titels.
Ik moet het allemaal nog zien.

Met hitman gaan ze ook steeds meer de commerciele kant met absolution vind ik. Voornamelijk de openheid van levels en gameplay(instinct).

Het enige wat ik wel goed vind is het verhaal van absolution maar ben niet te spreken over het feit commerciŽler is geworden dus groter publiek willen trekken.
Uhm, dit soort sterke IP's moet vooral blijven doen wat ze doen. Goed zijn in stealth en choice. Als een bepaalde studio dat perfect weet te vertalen naar een spel neem je die studio niet zijn kind uit de wieg.

Als je een "fresh perspective" will dan begin je maar een nieuwe reeks IP die Hitman meer arcade-console orientated maakt en laat je de originele tactische stealth PC game intact. Dat is waar de serie tenslotte groot mee is geworden. Niet met "fresh perspectives".
Hij ziet daarin overeenkomsten met filmseries als Alien en Batman, waar elk deel geregiseerd wordt door een andere regisseur.
En het ook vooral met Alien alleen maar bergaf is gegaan. Daar zie je ook dat de originele formule van claustrofobische angst vervangen is voor een domme gun-ho approach. Dit is geen goede ontwikkeling.
Batman ben ik persoonlijk niet zo in geinteresseerd maar die heeft ook een flinke dip gehad.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 23 november 2012 10:44]

Dat commerciŽle is tegelijk ook een beetje noodzaak. Er mot ook geld verdiend worden...
IO Interactive heeft Hitman al helemaal anders gemaakt in Absolution, dus misschien gaat de andere studio terug richting originele games?
Studios kunnen het toch nooit goed doen. Als ze de gameplay niet veranderen is het uitmelken en als ze de gameplay wťl veranderen dan "laten ze de community in de steek". Het resulteert er hoe dan ook in dat er oude spelers afhaken. Dan kan een bedrijf er maar beter voor zorgen dat het ook nieuwe spelers aanspreekt. Wanhopig hetzelfde trucje blijven doen, voor een steeds kleiner wordende niche-markt is zakelijke zelfmoord.

Tuurlijk zullen er spelers van het eerste uur het gevoel hebben dat "hun IP" om zeep geholpen is. Feit is wel dat het nooit hun IP was, ze waren op dat moment toevallig de doelgroep. Interesses en markten evolueren en er komt een moment dat bepaalde doelgroepen te klein worden om brood op de plank te krijgen. Jammer, maar helaas.
Sowieso zij IO Montreal, Square Enix Montreal en Eidos Montreal goede vrienden, volgens mij delen ze zelfs een engine samen en gebruiken ze deels dezelfde contractors niet gek dat de game nu dus naar SE gaat, die hebben ook wat meer capaciteit.
Ik hoop dat ze de hitman in zijn waarde laten en niet een arcade shooter ala cod van maken.
Dan plak je simpelweg niet de IP naam van de oude garde erop maar een nieuwe. Als je een IP continueerd is het logisch dat de doelgroep verwacht dan deze IP hetzelfde doet als de voorgaande, en misschien wat dingen beter. Maar niet dat het radicaal veranderd.

Net als bijvoorbeeld met Gothic 4, deze game was compleet anders als de voorgaande delen (en ook gemaakt door een nieuwe studio). De naam Gothic heeft deze game alleen maar geweld aangedaan, niets van de originele IP was meer herkenbaar.
Zo lang hitman maar back to its roots gaat. Ik heb het gevoel of ik splinter cell speel.
Ik vond Absolution behoorlijk afwijken van de formule en minder leuk dan Bloodmoney,
Het hele "sandbox" element is eruit gehaald, Waar je in Bloodmoney letterlijk begint waar je eindigt.
Beweeg je nu van "hub" naar "hub" zonder dat er een weg terug is.

Dus de oude truuk van je "assasin suitcase" en pak achterlaten in een struik naast de pickup/drop zone is voorbij.

Ook zijn alle Melee encounters veranderd in een irritante quicktime event waarvan geregeld de quicktime buttons niet goed weer gegeven worden doordat andere context sensitive elementen opduiken.

Helaas heeft de AI nog steeds de onlogische beredenering met het uitdelen van geweld.
2 stappen in een zone waar je niet hoort te zijn moet je vaak bekopen met een "spotted" score penalty en een kogelregen. Deze zones worden vaak slecht aangegeven.

"Hey de chefkok loopt over straat en niet in de keuken, Aaanvalluuuh"

Het spel ontmoedigt enige experimentering door het uitspreiden van de "checkpoints" die overigens maar 1x geactiveerd kunnen worden. Quicksave bestaat ook niet voor Hitman.
Zo word soms door de context sensitive buttons een verkeerde aanval getriggered, resulterend in een opvallende kill in plaats van een knockout of omgekeerd.
Waarna je vervolgens weer 20 minuten overnieuw kan spelen.
Hierdoor neem je eerder "genoege" met een slordige missie dan een geperfectioneerde

De eerste missie na de prolog, die je ook in demo's ziet had ik na 20 mins door wat ik moest doen voor een perfecte playthough:
Ren naar X, besluip Y, knock 'm out, steel zn pak, loop naar Z en lok de target naar een stil steegje.
Om 'm daar omzeep te helpen. Uiteindelijk ruim 2 uur mee bezig geweest vanwege alle problemen in het spel.

Het recenter uitgekomen assasin game, Dishonored vond ik dan weer een stuk interesanter en moedigde experimentering een stuk meer aan.

Misschien dat een andere studio hier voorbeeld aan kan nemen?

[Reactie gewijzigd door rvdm88 op 23 november 2012 13:45]

Dan hoop ik dat de grafische qualiteit word alla Deus Ex...
Geen idee wat er gebeurd is, hier stond een reactie die onder het topic van serverruimtetemperaturen had moeten staan...

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 november 2012 16:36]

Ik ben bereid om Deus Ex volledig te vergeten als ze bij square enix hitman doorzetten volgens de oude stempel. Hopelijk geven developers die zijn overgevlogen de juiste richting aan, want een spel als Deus Ex is simpelweg niet interessant. Goeie productie van games is maar een deel, formules zoals hitman zijn oneindig en kunnen alleen maar kapot gaan als de makers zelf de core van de game niet begrijpen
Jij wil terug naar... Simpel verhaal, mensen uitmoorden, en dat keer op keer opnieuw doen? Wat is er zo "extreem" anders aan Absolution dan? Behalve het gedeelte met Instinct, en dat Hitman nu op de vrije loop voor z'n leven moet rennen?

Hitman 1, tot en met Hitman 4, zijn allemaal vrijwel hetzelfde. Je begint een missie, zoekt een sneaky way naar binnen, vermoord iemand, en gaat naar een uitgang. Schuilen kan enkel naast muren en uit het zicht van de AI, want anders pakken ze je.

In Absolution is het een beetje een mengel-moes. Er zit een verhaal achter, en de "slechterikken" die hun punt in het verhaal hebben, of iets gedaan hebben, moeten worden vermoord. Tegelijkertijd moet je zorgen dat er een belangrijk punt van het verhaal in leven blijft, waar je achter aan moet gaan. Ja, het is anders dan de andere Hitman games, maar daar ben ik blij mee.

Om even verder te gaan over Instinct, het is zo erg nog niet. Sterker nog, de hele Blend-In functie is erg handig, anders kom je sommige levels gewoon niet door zonder mensen neer te knallen. Het hele 'Show enemy path' systeem is uit te schakelen, en het point-to-shoot geval is niet iets wat je nodig hebt, en het is ook niet zo dat je het "moet" gebruiken.

Nog steeds, vind ik Absolution niet "extreem" veel anders dan de andere. Op Instinct en het feit dat Agent 47 nu zelf opgejaagd word i.p.v. de jager is (in bepaalde stukken van levels)
En over welke Splinter Cell game heb je het dan? Want Splintercell en Hitman, zijn 2 verschillende soorten games.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013