Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 68, views: 17.645 •

Nintendo stelt dat het zich bewust is dat het menu van de nieuwe Wii U traag is en onderzoekt manieren om het menu sneller te maken. Een oplossing heeft de consolebouwer nog niet. De Wii U verscheen op 18 november in Noord-Amerika. Europa is op 30 november aan de beurt.

Nu Nintendo's Wii U in Noord-Amerika op de markt verschenen is, duiken ook de eerste gebruikerservaringen op. Eigenaren klagen daarbij vooral over het trage menu van de nieuwe console. Opstarten van menu-items als Instellingen duurt 17 seconden. Ook het afsluiten van menu-items en terugkeren naar het startscherm duurt zo lang. Op de service-pagina van de Wii U laat Nintendo weten dat het op de hoogte is van de lange laadtijden en te zoeken naar manieren om het laden sneller te laten verlopen.

De consolebouwer gaat bovendien in op meldingen van eigenaren dat hun console is vastgelopen. Die problemen hebben volgens Nintendo te maken met een systeemupdate voor de console. Die verscheen tegelijk met de console op de markt en is ongeveer 1,5GB groot. Het vastlopen van de console zou terug te voeren zijn op gebruikers die hun console uitzetten tijdens het download- of updateproces. De consolebouwer raadt eigenaren aan om de console uit te schakelen en het opnieuw te proberen.

De Wii U is sinds 18 november te koop in Noord-Amerika. In Europa verschijnt de Wii U op 30 november in de winkel.

Wii U Direct - Nintendo legt uit hoe de opslag van games werkt op de nieuwe console

Reacties (68)

Intressante video...
Ik ben nog steeds van mening dat Nintendo gewoon de Console zelf sneller moest maken. en niet achteraf de schade te beperken door het menu te versnellen.. Zonde dit. een krachtige console had ze nu zeker een voorsprong gegeven ipv een inhaalslag..
Jammer dat ook Nintendo de lanceer datum belangrijker vind dan een product te leveren dat af is. Steeds vaker zit ik met smart te wachten op een firmware update omdat fabrikanten alles maar de markt opgooien en problemen later wel oplossen.. als dat uberhaupt gebeurd. Van Nintendo had ik meer verwacht.
Als ik me ergens aan erger dan zijn het wel slome interfaces. Vandaar dat ik Chrome al jaren gebruik. En al twee jaar Windows Phone. Dit vind ik dus ook slechte reclame voor de U.
Die Wii U hadden ze al 3 jaar geleden moeten uitbrengen, deze console is net zo krachtig als de PS3 en Xbox 360, probleem voor Nintendo is dat men bij de release van de nieuwe generatie consoles gelijk weer lichtjaren achterloopt.
Gezien de hardware die de Wii U heeft, moet een wisseling in een menu geen problemen geven. Dit heeft niks met hardware te maken, meer met optimalisatie van de software.

Trouwens nog steeds is het zo dat de hardware van elke generatie gameconsole niet volledig benut wordt. Daarom zie je ook aan het einde van lifetime van een console dat de games steeds mooier worden.
Ja ze hebben niks van de Wii geleerd.. iedereen was die graphics zo beu.. Als ze nou wat betere hardware hadden gaat die console jaren langer mee..
Tegen de tijd dat je hem in Europa kunt kopen krijg je een compleet nieuwe unboxing-ervaring. Uitpakken en aansluiten in 10 minuten. Aanzetten en vervolgens 24 uur wachten tot alle updates binnen zijn.

Ik ben/was een Nintendo-fan, maar ik denk dat ik deze maar even oversla.
Eigenaren klagen daarbij vooral over het trage menu van de nieuwe console. Opstarten van menu-items als Instellingen duurt 17 seconden.
Hoe kun je, als wat voor medewerker van Nintendo dan ook, dit in godsnaam acceptabel vinden en de boel op de markt brengen? Complete computers kunnen in die 17 seconden opstarten, en de Wii U heeft dan gewoon een menuscherm tevoorschijn getoverd?

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Tunaflish op 20 november 2012 13:21]

Als of Nintendo nu opeens voor het eerst hoort van trage menu's, het is hun eigen console... Typisch weer zo een actie van; als de koper gaat mopperen geven we wel even aandacht. Hoop echt dat het wat word met de Wii U maar vooralsnog hoor ik enkel een hoop mooie verhalen, en zie ik hardware waarmee je jaren geleden had moeten komen. De controller krijgt alle aandacht, en moet de relatieve trage hardware daarom verbergen tijdens de launch heb ik het idee.
Lastig punt al bij al.. de console later uitbrengen laat zien hoe zwak het apparaat is (tov next psx etc), de console nu uitbrengen zorgt voor haast. (2d mario/kwalen zoals de beschreven trage menu's)
Nu maar hopen dat het goed komt voor de gamers. :)
Met de oude wii ook gehad update console vast en kon niet meer aan na 24 uur van het stopcontact, deed die het weer. Daarna nooit problemen meer mee gehad.
Volledig mee eens. Ik ben er nog niet zo zeker van dat ik een Wii U wil aanschaffen. De pad si leuk, maar ik wil ook degelijke graphics en die van mijn PS3 wordt ik inmiddels ook wel beu. Punt is wel dat PS3 kosten wat kost de PS4 voor de Xbox720 wil uitbrengen. Ik vraag me dan af wat voor concessies zij dan gaan maken.
En je komt pas na de product-launch er achter dat het menu 'wat traag is?'. Goed, tot zo ver een goed vooronderzoek.

Helaas hebben veel producten hier last van, zo zijn de interfaces van de setop-boxes van bijvoorbeeld UPC en Ziggo ook niet vooruit te branden. Alles om 10ct productiekosten er af te kunnen schaven denk ik dan. Helaas.
Ik ben over het algemeen een fan van Nitendo, maar ik heb toch twee keer met mijn hoofd moeten schudden toen ik dit artikel las. Dat er kritieken komen op de console dat het allemaal wat kinderlijk aan doet, dat boeit me nog niet zozeer (vorige bericht, sommige reviews), want dat heeft te maken met de brede doelgroep die Nitendo probeert te bereiken.
Waar ik echter minder van ben gecharmeerd is de accuduur (4-5 uur) en een traag menu (op het moment van spreken). Nitendo kan goede, zelfs uitmuntende spellen programmeren. Kennelijk kunnen ze echter geen menu fatsoenlijk programmeren. Met de hardware die in de console is gestopt zou dit zeer rap moeten gaan, maar niets is minder waar. Dat is de eerste keer het hoofd schudden. De tweede keer is dat er een update is van 1,5 GB. Dat noem ik geen update meer, dat is gewoon heel Android of iOS! Voor een (relatief) simpel menu, met een behoorlijk karige interface (gezien de reviews) is dat toch wel zeer slecht.
Alles stinkt naar teveel haast maken. Ik vind het slecht voor het imago van Nitendo en geeft de console voor de release al een negatief tintje. Erg jammer!
Maarja, dat kun je ook zeggen van veel hedendaagse hardware, de hardware ansich is goed, maar het meegeleverde OS is bere traag in verhouding (bv Android). Je hebt steeds zwaardere hardware nodig om hetzelfde te kunnen draaien (maar dan met een nieuw jasje en amper nieuwe functionaliteiten)..
Ja want de Wii verkocht super slecht he... :|
Tsja, ik zie de toegevoegde waarde van die video ook niet.

En een update van 1,5GB op de dag van de launch doet me ook vermoeden dat het e.e.a. nog niet helemaal af is.

[Reactie gewijzigd door Bart© op 20 november 2012 13:38]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013